معاون اداری، مالی وزارت علوم در بازدید از سایپا: باید ضریب‌نفوذ دانش در صنایع را افزایش دهیم/پیشنهاد ایجاد پارک علم و فناوری خودرو

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خطیبی در جلسه هماهنگی گروه خودروسازی سایپا با مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به منظور توسعه همکاری‌های صنعت و دانشگاه و بررسی راهکارهای تسهیل این ارتباط برگزار شد، گفت: استقبال صنایع و شرکت‌های بین‌المللی از دانش‌آموختگان ایرانی نشان می‌دهد که سطح سواد و دانش کیفیت علم در دانشگاه‌های ما بالاست و باید از این دانش در صنایع داخل از جمله خودروسازی استفاده کنیم و فاصله صنعت خودروسازی را با دانش دنیا کم کنیم.

وی افزود: ما دانشگاهیان به عنوان ارکان آموزش عالی کشور در خصوص مسائلی که در جامعه وجود دارد احساس مسئولیت می‌کنیم و وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت ارتقاء کیفیت صنعت خودرو تأکید کردند؛ ما دانشگاهیان نیز خود را مسئول می‌دانیم در کنار خودروسازان کشور باشیم و با اتکا به علم و دانش‌آموختگان به افزایش کیفیت محصولات کمک کنیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید دارند که اقتصاد باید نسبت به تکانه‌های بین‌المللی مقاوم باشد. ایشان پایه اقتصاد مقاومتی را دانش‌بنیان می‌دانند. لذا همه باید در راستای تحقق این اندیشه تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه علت موفقیت ایران در صنایع دفاعی استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و حرکت در مرز دانش روز جهان است گفت: در سایر صنایع نیز باید این الگو را ادامه دهیم.

دکتر خطیبی با اشاره به اینکه از نظر نمایه‌های معتبر جهانی، ما در تولید علم رتبه ۱۶ را در دنیا و رتبه اول را در منطقه داریم گفت: در استفاده از توان علمی و مصرف علم خوب عمل نکردیم تا رضایت عمومی حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه تحریم برخی محصولات مانند ماسک باعث شد از توان دانشگاه‌ها استفاده شود و امروز صادرکننده ماسک هستیم افزود: باید فرهنگ استفاده از دانش داخلی و مقاومت در مقابل واردات محصولات خارجی در کشور نهادینه شود.

معاون وزیر علوم خطاب به مدیران سایپا گفت: به دانشگاه‌ها اعتماد کنید و قطعاً از این اعتماد پشیمان نخواهید شد.

دکتر خطیبی راه اندازی پارک علم و فناوری صنعت خودرو در راستای استقرار شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با صنایع خودرو و اعطای گرنت پژوهشی و فناوری توسط خودروسازان به محققان دانشگاهی را از جمله راهکارهای عملی ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع خودروسازی مانند سایپا ذکر کرد.

آمادگی سایپا برای همکاری با دانشگاه‌ها

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا نیز در این نشست گفت: در صنعت خودرو بویژه در بخش قطعات الکترونیک نیازمند همکاری دانشگاه‌ها هستیم و آمادگی قرارداد بسته و طبق پیشرفت طرح هزینه را پرداخت کنیم تا هم صنعت خودرو ما رشد کند، هم رضایت مردم بیشتر شود و هم دانش فنی در دانشگاه‌ها مسیر رشد طبیعی خود را طی کند.

در ادامه این نشست، رؤسای دانشگاه‌های کشور حاضر در نشست با اعلام اینکه دانشکده‌های مکانیک، برق و مؤسسات تحقیقاتی خودرو زیادی در کشور وجود دارد و دانش فنی مرتبط با صنعت خودرو در دانشگاه‌ها در حد بالایی است گفتند آماده همکاری نزدیک با شرکت سایپا هستیم و ایجاد دفاتری از شرکت سایپا در دانشگاه‌ها می‌تواند به تحقق این همکاری کمک کند.

در پایان این نشست، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌های حاضر، از بخش‌های مختلف شرکت سایپا از جمله خط تولید خودرو شاهین بازدید کردند.

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۱۲۱۱۰۲