معاونت فرهنگی و اجتماعی: 🌟اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم ملایک پای کوبان نغمه بر لب محمد خلعت بعثت به دوش است 🌟عید بزرگ مبعث، مبارک باد

🚩بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

ماجرای بعثت حضرت پیامبر، با نقل های متفاوتی روایت شده است.
چه سخنی رساتر و شیرین تر از بیان امام هادی علیه السلام که می فرماید:
«هنگامی که محمد صلی الله علیه و آله ترک تجارت شام گفت و آنچه خدا از آن راه به وی بخشیده بودبه مستمندان بخشید، هر روز به کوه حراء می رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می نگریست، و شگفتی های رحمت و بدایع #حکمت الهی را مورد مطالعه قرار می داد.
به اطراف آسمان ها نظر می دوخت، و کرانه های زمین و دریاها و دره ها و دشت ها و بیابان ها را از نظر می گذرانید، و از مشاهده آن همه آثار قدرت و رحمت الهی، درس عبرت می آموخت.
ازآنچه می دید، به یاد عظمت خدای آفریننده می افتاد. آن گاه با روشن بینی خاصی به #عبادت خداوند اشتغال می وزید.

چون به سن چهل سالگی رسید خداوند نظر به قلبوی نمود، دل او را بهترین و روشنترین و نرمترین دلها یافت.
در آن لحظه خداوند فرمان داد درهای آسمان ها گشوده گردد.
محمد صلی الله علیه و آله از آنجا به آسمان ها می نگریست، سپس خدا به فرشتگان امر کرد فرود آیند، و آنها نیز فرود آمدند، و محمد صلی الله علیه و آله آنها را می دید.
خداوند رحمت و توجه مخصوص خود را از اعماق آسمان ها به سر محمد صلی الله علیه و آله و چهره او معطوف داشت.

در آن لحظه محمد صلی الله علیه و آله به جبرئیل که در هاله ای از نور قرار داشت نظر دوخت. #جبرئیل به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و سخت تکان داد و گفت:
ای محمد! بخوان.
گفت چه بخوانم؟
جبرئیل گفت: «نام خدایت را بخوان که جهان و جهانیان را آفرید. خدائی که انسان را از ماده پست (نطفه) آفرید. بخوان که خدایت بزرگ است. خدائی که با قلم دانش آموخت و به انسان چیزهائی یاد داد که نمی دانست»

🔸بحار الانوار  – ج ۱۸ ص ۲۰۵ و ج ۱۷ ص ۳۰۹ چاپ جدید

🌖

🚩 اعمال شب بيست  و هفتم رجب:

#شب_بعثت_پيامبر صلى اللّه عليه و آله و از شبهاى پربركت است، و در آن چند عمل مستحبّ است:
▫️اوّل: شيخ طوسى در كتاب «مصباح» فرموده: از حضرت جواد عليه السّلام روايت شده: همانا در ماه رجب شبى است، كه از هر آنچه آفتاب بر آن می تابد بهتر است و آن، شب بيست و هفتم رجب است، كه در صبح آن پيامبر صلى اللّه عليه و آله به رسالت مبعوث شد.

براى كسیكه از شيعه ما  عامل در آن شب است، پاداش نيكوكارى شصت سال مقرّر است، به محضر آن حضرت عرض شد: عمل در آن شب چيست؟
فرمود: چون نماز عشا را خواندى، و به بستر استراحت رفتى، تا پيش از نيمه شب، هر ساعتى كه خواستى از بستر برمى خيزى، و دوازده ركعت نماز هر دو ركعت به يك سلام به جاى مى آورى در هر ركعت حمد و سوره اى از سوره هاى كوچك مفصّل ميخوانی
و كوچك مفصّل از سوره محمّد صلى اللّه عليه و آله تا آخر قرآن است،
زمانى كه از دوازده ركعت فارغ شدى، در همان حال نشسته هر يك از سوره هاى «حمد» و«قل اعوذ بربّ الفلق»و«قل اعوذ بربّ الناس»و«قل هو اللّه احد»و«قل يا ايّها الكافرون»و «انّا انزلناه» و آية الكرسى را هفت مرتبه بخوان،
و به دنبال همه آنها اين دعا را بخوان:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ عِزِّكَ عَلَى أَرْكَانِ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ وَ ذِكْرِكَ الْأَعْلَى الْأَعْلَى الْأَعْلَى وَ بِكَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ.

سپس بخوان هر دعايى را كه میخواهى.

◽️دوم: غسل در اين شب مستحب است.
▫️سوم: نمازى كه داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام براى شب نيمه رجب روايت كرده و جزو اعمال شب نيمه ذكر شد در اين شب هم خوانده میشود.

▫️چهارم: زيارت حضرت اميرالمؤ منين علیه‌السلام كه افضل اعمال اين شب است

▫️پنجم: خواندن دعایی که شیخ کفعمى در بلدالامین آورده :
اللهم انی اسئلك بالتجلي الاعظم في هذه الليلة……

🔹مفاتیح‌الجنان