مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم: تغییر رویکرد در نظام پژوهش و آموزش عالی، اصل اجتناب‌ناپذیر امروز است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پژوهشگاه مواد و انرژی، دکتر کشمیری در حاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی، در نشستی با دکتر علیرضا خاوندی رئیس پژوهشگاه، معاونان، مدیران و اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این نشست اظهار داشت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان ایده‌پرداز مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و مؤسس اولین مرکز رشد و پارک علم و فناوری در کشور شناخته می‌شود که پیشروترین، بزرگ‌ترین و یکی از شناخته‌ترین پارک‌های علم و فناوری در سطح ملی و بین‌المللی است و در مجاورت زمین‌های دانشگاه صنعتی اصفهان قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم افزود: این شهرک، امروز یک منطقه اقتصادی است که در آن بالغ بر ۷ هزار نفر تحصیل کرده دانشگاهی فعالیت می‌کنند و امروز یک منطقه اقتصادی است که ارزش اقتصادی آن بر بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان است؛ این شهرک نه با سرمایه دولت و نه با سرمایه صاحبان سرمایه ساخته شده است.
دکتر کشمیری همچنین با اشاره به کارکرد اقتصادی شهرک‌های علمی و تحقیقاتی از ابتدا تاکنون و خروجی دستاوردهای آن، توضیح داد: ایجاد شرایط لازم و تأمین خدمات و حمایت‌های مورد نیاز برای شکل‌گیری و رشد کسب وکارهای دانش‌بنیان، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تولید ثروت از علم و تجاری‌سازی دستاوردهای علمی و مشارکت و ایفای نقش در توسعه منطقه‌ای و رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان از جمله مأموریت‌ها و اهداف شهرک‌های علمی و تحقیقاتی می‌باشد.
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در امور فناوری در ادامه شاخص‌های کلیدی رقابت بین دانشگاه‌ها را آموزش، پژوهش، نوآوری، فناوری، اشتغال‌پذیری و ارزش‌آفرینی دانش‌آموختگان، روابط بین‌الملل، امکانات و زیرساخت‌ها، آموزش از راه دور، فضای فرهنگی و مسئولیت اجتماعی، عنوان کرد.
دکتر کشمیری اظهار داشت: تغییر در نگاه ما به کارکرد مؤسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها یک اصل اجتناب‌ناپذیر است و برای تغییر در کارکرد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تاکید بر ارزش‌های اقتصادی، ارزش‌های اجتماعی، ارزش‌های فرهنگی و ارزش‌های فناوری است و این همان چیزی است که از آن با دانشگاه کارآفرین یا دانشگاه نسل سوم نام می‌بریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد پارک‌های علم و فناوری در مقابله با چالش کرونا اشاره کرد و گفت: پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دانشگاه و پارک علم و فناوری شریف، پارک علم و فناوری گلستان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله مراکزی هستند که در این خصوص بسیار خوب عمل کردند و به کشور کمک کردند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم همچنین نگاهی اجمالی به آمار و ارقام و عملکردها در پارک‌های علم و فناوری در مقابله با کرونا داشت و گفت: بیش از ۴۵۰ شرکت در حوزه کرونا به تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و بیش از ۱۵۰ شرکت به تولید تجهیزاتی مانند کیت‌های تشخیص، مخازن اکسیژن، دماسنج. های غیرتماسی، لباس. های حفاظتی و ونتیلاتور پرداختند.
وی در پایان گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی مجموعه‌ای بزرگ و دارای پژوهشگران فرهیخته‌ای است که می‌بایست در سکوی ارتقا بایستند و خود را به جایگاه بالاتری برسانند.
گفتنی است دکتر کشمیری از ساختمان سبز، نمایشگاه دائمی دستاوردها و تجهیزات فناورانه و همچنین پایلوت‌های پژوهشگاه مواد و انرژی بازدید کرد.

 

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر:۹۹۰۳۱۴۰۵