قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تأکید کرد: تقویت روابط علمی دو کشور ایران و عراق زمینه‌ساز بهره‌مندی از تجربیات جهانی شبکه علم و دانش

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست مجازی کمیته مشترک علمی ایران و عراق به ریاست دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و دکتر غسان حمید، معاون پژوهش‌های علمی وزارت آموزش عالی عراق برگزار شد.
دکتر سالار آملی در ابتدای این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا دستاوردهای علمی خود را در اختیار کشورهای دوست و برادر از جمله عراق قرار دهد.
وی با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه‌های ایران در منطقه و جهان گفت: رتبه خوب علمی دانشگاه‌های ایران به معنای آن است که تقویت روابط علمی دو کشور می‌تواند دستاوردهای بهتری برای کشور عراق در زمینه بهره‌مندی از تجربیات جهانی شبکه علم و دانش داشته باشد.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، سیاستگذار، بسترساز و تسهیل‌گر روابط علمی است از این رو، تبادل سیاست‌های تعاملات علمی از این مسیر و مجرا به تعمیق و تقویت روابط کمک شایانی خواهد کرد.
دکتر غسان حمید عبدالمجید، معاون پژوهش‌های علمی وزیر و مدیرکل اداره پژوهش و توسعه وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق نیز با اشاره به خرسندی از برگزاری این نشست گفت: امیدواریم در سایه توافقات این جلسه شاهد گسترش همکاری های علمی میان دو کشور در آینده باشیم.
در ادامه اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق نیز به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداخت.
دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور در زمینه تبادل دانشجو، از آمادگی کامل این دانشگاه جهت ارائه فرصت‌های مطالعاتی به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های عراق خبر داد.
دکتر ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س) نیز به ایجاد دانشگاه مشترک زنان میان دو کشور اشاره کرد و گفت: این دانشگاه توانایی و آمادگی مطلوبی در رشته‌های مختلف برای آموزش به متقاضیان عراقی دارد که این مهم با استقبال زیادی روبه‌رو بوده است.
در پایان این نشست دو طرف درخصوص تعیین شاخص‌های ارزیابی سالیانه دانشگاه‌های ایرانی در عراق با هماهنگی طرف ایرانی، بسترسازی تاسیس دانشگاه مشترک در عراق، توسعه همکاری‌ها در حوزه تبادل دانشجو، اساتید و اعضای هیئت علمی، تبادل کلیه بورس‌های دانشگاهی و دولتی از مجرای وزارتخانه‌های دو کشور و ایجاد پارک علم و فناوری به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.
گفتنی است در این نشست، روسای دانشگاه‌های فردوسی مشهد، الزهرا (س) و شهید چمران اهواز و معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علیزاده، معاون مرکز همکاری‌های علمی بین المللی، دکتر سالار آملی را به نمایندگی از دانشگاه‌های ایرانی همراهی می‌کردند و دکتر حازم باقر طاهر، مدیرکل اداره بورسیه و روابط فرهنگی و دکتر موسی جعفر راضی، مدیر بخش توسعه منابع درسی وزارت آموزش عالی عراق از طرف عراقی در نشست حضور داشتند.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۹۱۲۰۳