قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل مطرح کرد: مهم‌ترین جنبه جهانی شدن؛ ایجاد شبکه‌های بزرگ دانایی در منطقه

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالار آملی در نشست (مجازی) هم‌اندیشی توسعه همکاری با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی که امروز (یکشنبه) در محل این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: وجود سازمان‌هایی مانند سازمان ملل، اپیک، اکو و دی۸ ضرورت همگرایی را در منطقه نشان می‌دهد و نکته مهم در این جهانی شدن آن است که هر کشور بخشی از حاکمیت ملی خودش را واگذار می‌کند و گوشه‌ای از حاکمیت جهانی شدن را به دست می‌آورد؛ مانند عرصه ورزش که با حضور در مجامع بین‌المللی امکان استفاده از امکانات، شرکت در مسابقات جهانی، قاره‌ای و المپیک حاصل می‌شود.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: سازمان‌های بین‌المللی یا سازمان‌های بین‌الدولی توسط دولت‌ها شکل می‌گیرند و وزارتخانه‌ها و ریاست جمهوری در شکل‌گیری آنها دخیل هستند. سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌های بین‌المللی و دانشگاهی هستند که دانشگاه در حوزه اختیارات خود می‌توانند به این سازمان‌ها بپیوندند.
وی درخصوص تاثیرات جهانی شدن تصریح کرد: منزوی نبودن و مطرح شدن در حوزه‌های بین‌المللی، استفاده از تجربیات دیگران که بسیار کلیدی است، رساندن استاندارد کشور به معیارهای استانداردهای جهانی و شرکت در هنجارسازی‌های بین‌المللی از تاثیرات و مزایای جهانی شدن است.
دکتر سالار آملی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم دانشگاه‌ها بسترهای بین‌المللی شدن را مدنظر قرار دهند و حداقل در چهار الی پنج سازمان و اتحادیه عضو شوند و در این راستا هماهنگی‌های لازم را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه انجام دهند.

 

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

 

کد خبر: ۹۹۱۲۰۳۰۷