قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل عنوان کرد: مهم‌ترین اثر سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی؛ ظرفیت‌سازی دانشی در داخل کشور

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالار آملی در دومین نشست شورای هماهنگی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی که صبح امروز (دوشنبه) با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری این وزارت، دکتر صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و دکتر پاکتچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، گفت: سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی یک ظرفیت گسترده بین‌المللی هستند که باید بتوانیم از آنها بهره‌مند شویم و مهم‌ترین آنها ظرفیت‌سازی دانشی در داخل کشور است.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تصریح کرد: با ارتباطاتی که در سطح بین‌الملل برقرار می‌شود و تبادل تجربیاتی که صورت می‌گیرد و همچنین تعاریفی که در داخل پروژه‌ها انجام می‌شود، می‌توان ظرفیت دانشی کشور را افزایش داد.
وی در ادامه به دیگر اثرات این سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و ارتباط با آنها پرداخت و گفت: این ارتباطات می‌تواند کشور را در داخل زنجیره بین‌المللی دانش جهانی قرار دهد. همچنین این سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در هنجارسازی بین‌المللی نقش گسترده‌ای دارند و روند علم و دانش جهانی را به ما نشان می‌دهند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه به وضعیت حضور ایران در سازمان‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ایران، عضو ۷۱ سازمان و مجمع بین‌المللی است که در سطح ستاد وزارت علوم و در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عضو آنها هستیم که وزارت علوم به صورت مستقیم عضو ۱۵ سازمان است. همچنین سازمان و مدیریت ۲۷ نهاد منطقه‌ای و بین‌المللی در ایران مستقر است که در واقع هدایت آنها را کشورمان در سطح منطقه به دست دارد.
وی در ادامه با اشاره به قانون وزارت علوم، تصریح کرد: در قانون وزارت علوم، در دو قسمت به مجامع و سازمان‌های بین‌المللی اشاره شده است؛ بند ۱۴ الف، ماده ۲ که به ارتباط مراکز علمی و تحقیقاتی داخل کشور با مراکز علمی و تحقیقاتی منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره دارد و همچنین بند ۱۱ ج، ماده ۲ که نمایندگی دولت در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و برقراری ارتباطات در حوزه مأموریت‌ها را بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده است. همچنین بند ۱۳ راهبرد کلان ۹ بخش راهبردهای ملی، که به ساماندهی ارتباطات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری بین سازمان‌ها و مجامع، دانشمندان و متخصصان اشاره دارد.
دکتر سالار آملی با اشاره به گستردگی فعالیت‌ها و پراکندگی و تشتت مدیریت و هماهنگی ارتباطات در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در ایران گفت: به‌منظور دستیابی به اهداف و تبیین سیاست‌های کلان، نظارت بر عملکرد و جلب حمایت سازمانی و همچنین، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در فعالیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی، شورایی متشکل از وزیر علوم، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، معاونان آموزشی، پژوهش و فناوری، رئیس سازمان امور دانشجویان، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، حقوقی و امور مجلس وزارت و همچنین رئیس هیئت امنا و هئیت ممیزه مرکزی وزارت علوم، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و ۳ نفر از مدیران دانشگاهی و صاحب‌نظران با حکم وزیر تشکیل می‌شود.
وی در ادامه ضمن تأکید مجدد بر عضویت ایران در ۷۱ سازمان و مجمع بین‌المللی و هدایت ۲۷ سازمان، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از ظرفیت این سازمان‌ها استفاده می‌شود. چنانچه این عدد به ۷۰ یا ۸۰ درصد برسد، تحولی در آموزش عالی از نظر جابجایی و انتقال دانش و قرار گرفتن در حلقه‌های دانش بین‌المللی اتفاق خواهد افتاد.
دکتر سالار آملی در پایان نیز با اشاره به انواع نهادهای زیرمجموعه یونسکو که در کشور فعال هستند گفت: ۱۶ کرسی یونسکو در کشور داریم که اگر واقعاً به حرکت درآیند می‌تواند به نفع علم و فناوری کشور باشد.
گفتنی است در دومین نشست شورای هماهنگی سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی که بر اساس آیین‌نامه جدید همکاری علمی، آموزشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی برگزار شد، عملکرد سه نهاد ملی میزبان کرسی‌ها و مراکز یونسکو و اتحادیه حاشیه اقیانوس هند (یار) بررسی شد. همچنین دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی(ره) و صنعتی اصفهان به ترتیب به عنوان مراجع ملی هماهنگ‌کننده همکاری با شبکه دانشگاه‌های جاده ابریشم (سن) و سزامی (سیسمی) تعیین شدند.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۱۰۲۰۰۳