قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل:

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تعطیلی مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، از ارائه خدمات بدون وقفه آموزشی و بهداشتی به دانش‌آموزان به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، غلامرضا کریمی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه پرسشگر که با موضوع «مدرسه تلویزیونی ایران» در شبکه آموزش سیما بر روی آنتن رفت، درباره تاثیر شیوع بیماری کرونا بر روند آموزشی مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، گفت: شیوع کوید ۱۹ بر مدارس کشورمان در خارج از کشور هم تاثیر گذاشته است.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل به فعالیت مدارس جمهوری اسلامی ایران در ۴۶ کشور و ۷۰ شهر جهان اشاره کرد و گفت: تعطیلی این مدارس براساس شرایط کشور میزبان صورت می‌گیرد. اکنون از ۹۹ مدرسه فعال کشورمان در خارج از کشور، ۳۸ مدرسه تعطیل شده و بقیه مدارس مشغول فعالیت هستند. برای مثال در سرپرستی اروپا فقط مدرسه کشورمان در منچستر انگلیس، در سرپرستی ترکیه مدارس‌مان در ارمنستان، آذربایجان، روسیه و گرجستان تعطیل شده است. همچنین مدارس کشورمان در کویت و عراق نیز تعطیل شده و در امارات هم مدرسه جمهوری اسلامی ایران از هفته آینده تعطیل خواهد شد.
دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت مدارس کشورمان در حوزه شبه قاره هند و شرق آسیا نیز، گفت: مدارس کشورمان در چین از ۲۷ بهمن تعطیل شده است. مدرسه جمهوری اسلامی ایران در ژاپن هم تعطیل است.
وی با بیان اینکه در تایلند و کره‌جنوبی، مدارس بعد از دو هفته تعطیلی از هفته آینده مجددا فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، درباره زمان بازگشایی مدارس نیز تاکید کرد: اگر در کشوری مدرسه ما وابسته به سفارت کشورمان باشد، تابع تصمیم آن سفارت و اگر مجوز مدرسه را از کشور میزبان اخذ کرده باشیم، طبق تصمیم آن کشور عمل خواهیم کرد.
دکتر کریمی با اشاره به سیستم جایگزین برای آموزش دانش‌آموزان در ایام تعطیلی مدارس اظهار کرد: با توجه به اینکه در طول سال تحصیلی در مدارس خارج از کشور با کمبود معلم مواجه بودیم، بخشی از کارها را به صورت مجازی ارائه می‌کردیم. از آنجا که معمولا برجسته‌ترین معلمان داخل کشور به خارج از کشور اعزام می‌شوند، از ظرفیت مناسب برای برگزاری کلاس‌های مجازی برخوردار هستند؛ لذا ما در تمامی سرپرستی‌ها، آموزش را به صورت مجازی شروع کرده‌ایم و به صورت فعال هم به شکل آفلاین و هم آنلاین، این آموزش‌ها در حال اجرا است.
رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه در همه سرپرستی‌های مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، آموزش مجازی در حال انجام است، اضافه کرد: چون ما از قبل زمینه کار آموزش مجازی را در خارج از کشور داشته‌ایم و حتی شبکه‌ای ساخته‌ایم که همه دروس تا پایه دوازدهم به صورت آفلاین ارائه شود، لذا این ظرفیت‌سازی از قبل انجام شده و کار در حوزه‌های مختلف آموزشی، بهداشتی و سلامت در حال انجام است.

منبع اصلی خبر