فراخوان ویژه صندوق با محوریت فعالیت‌های تحقیقاتی موسسه یاسا

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ( INSF ) در راستای همکاری صندوق ( INSF ) و مؤسسه بین المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی ( IIASA ، یاسا) و با هدف ارتقا پژوهش‌های مرتبط با موضوعات فعالیت مؤسسه ( IIASA ، یاسا) و افزایش مشارکت‌های پژوهشگران ایرانی در ارتباط با فعالیت‌های این مؤسسه، فراخوان ویژه ای جهت بهره مندی پزوهشگران کشور از سوی صندوق ( INSF ) اعلام می‌گردد.

بنا بر این گزارش شرایط این فراخوان به شرح زیر است:

منابع حمایتی

این فراخوان به صورت داخلی برگزار شده و کلیه حمایت‌ها توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ارائه خواهد شد. حداکثر از ۱۰ طرح پژوهشی که دارای ویژگی‌های کیفی لازم بوده و کلیه شرایط علمی مورد نظر صندوق را احراز نمایند، تا سقف ۵ میلیارد ریال به ازای هر طرح، حمایت خواهد شد.

اولویت‌های فراخوان

حوزه‌های اولویت فراخوان به شرح زیر است:

  1. انرژی
  2. تغییرات اقلیم
  3. منابع آب و امنیت غذایی
  4. آلودگی هوا و محیط زیست
  5. مدل سازی و تحلیل سیستم‌ها

مؤسسه یاسا ۷ برنامه پژوهشی کلان دارد که هر برنامه شامل گروه‌های پژوهشی متعددی است. هر گروه نیز پایگاه‌های داده، مدل‌ها و ابزارهای پژوهشی خاصی را در راستای اهداف پژوهشی خود توسعه داده است. ارتباط میان فراخوان صندوق و مؤسسه یاسا در این بخش ایجاد می‌شود؛ بدین ترتیب که کلیه پروپوزال‌ها باید از نظر موضوعی با فعالیت‌های یکی از گروه‌های پژوهشی مؤسسه یاسا در ارتباط باشند. همچنین، استفاده از پایگاه‌های داده، مدل‌ها و ابزارهای پژوهشی مؤسسه (مانند MESSAGE, GAINS, CATSIM,.. ) جز شروط لازم هر پروپوزال می‌باشد.

خاطر نشان می‌سازد که از ۷ برنامه پژوهشی مؤسسه یاسا، تنها ۳ برنامه پژوهشی زیر در ارتباط با اولویت‌های این فراخوان می‌باشد:

  1. پیشبرد تحلیل سامانه‌ای ( Advancing Systems Analysis )
  2. تنوع زیستی و منابع طبیعی ( Biodiversity and Natural Resources )
  3. انرژی، اقلیم و محیط زیست ( Energy, Climate, and Environment )

زمانبندی فراخوان و ارزیابی اولیه

۱۷ مهر الی ۳۰ آبان – دریافت پیش پروپوزال

در این مرحله متقاضیان می‌توانند فرم پیش پروپوزال خود را به سامانه طرح‌های پژوهشی صندوق ( rtms.insf.org ) ارسال نمایند. جهت دریافت فرم خام پیش پروپوزال بر روی لینک کلیک نمایید.

۱ الی ۳۰ آذر – غربالگری

ارزیابی پیش پروپوزال‌ها توسط صندوق در این بازه انجام خواهد شد. علاوه بر کیفیت علمی پیش پروپوزال، موارد زیر برخی از شاخص‌های مهم ارزیابی این مرحله خواهد بود:

  • تکمیل کلیه بخش‌های سامانه صندوق و فرم خام پیش پروپوزال در چارچوب اعلام شده
  • تبیین ارتباط موضوعی میان پروپوزال و فعالیت‌های حداقل یکی از گروه‌های پژوهشی مؤسسه یاسا (صرفاً گروه‌های پژوهشی‌ای که تحت یکی از ۳ برنامه ذکر شده در بالا فعالیت دارند)
  • استفاده از پایگاه‌های داده، مدل‌ها و ابزارهای پژوهشی مؤسسه یاسا
  • داشتن رویکرد سیستمی در پژوهش و پیش بینی خروجی‌های قابل استفاده در راستای سیاست گذاری مبتی بر شواهد و / یا ارائه راه حل برای چالش‌های بومی، ملی و منطقه‌ای

پس از این مرحله، از آن دسته متقاضیانی که پیش پروپوزال‌هایشان امتیاز لازم را در مرحله غربالگری دریافت می‌کند، خواسته خواهد شد که پروپوزال کامل خود را به صندوق ارسال نمایند. برنامه زمانی داوری این پروپوزال‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

ضوابط عمومی فراخوان

  • هر پیش پروپوزال تنها می‌تواند یک متقاضی اصلی ( PI ) داشته باشد؛ متقاضی اصلی باید عضو هیأت علمی تمام وقت یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات پژوهشی ایران باشد.
  • متقاضی اصلی نمی‌تواند در قالب فراخوان، بیش از یک پروپوزال ارسال نماید.
  • آن دسته از پژوهشگرانی که در مدت اعلام شدة فراخوان، طرح پژوهشی جاری در سامانه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور دارند، می‌توانند نسبت به ارسال پروپوزال در این فراخوان اقدام نمایند، منوط به آنکه در طرح‌های جاری خود، زمان بندی و تعهدات اعلام شده را طبق روال تفاهم نامه رعایت کرده باشند.
  • حداقل مدت زمان اجرای طرح پژوهشی در قالب این فراخوان یک سال، و حداکثر مدت زمان اجرای طرح سه سال می‌باشد.
  • هزینه‌های مورد حمایت صندوق در این فراخوان عبارتند از:
    • هزینه مواد اولیه و تجهیزات مصرفی
    • هزینه خدمات آزمایشگاهی
    • هزینه سفر
    • هزینه نیروی انسانی
  • هزینه خرید تجهیزات غیر مصرفی مشمول چتر حمایتی صندوق نیست.
  • حمایت از پژوهشگران جوان (پژوهشگران پسادکترا و دانشجویان دکترا)، بخشی از هزینه نیروی انسانی این فراخوان است که به پژوهشگر جوان پرداخت خواهد شد. حق الزحمه این افراد به ترتیب ۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در سال می‌باشد.
  • فرم تکمیل‌شده پیش پروپوزال می‌بایست از طریق پروفایل متقاضی اصلی در سامانه مدیریت پژوهش صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ( rtms.insf.org ) بارگذاری شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۲۱۶۱۱۱۲-۰۲۱ یا آدرس ایمیل international@insf.org تماس حاصل فرمائید.

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۲۱۰۲