عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد: طرح احمدی‌روشن، رویکردی ​مناسب در حوزه فرهنگی و آموزشی

مهدی شریف‌زاده؛ عضو هیئت‌علمی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ابعاد مختلف طرح شهید احمدی‌روشن، تعریف پروژه‌های از این دست را راهی برای افزایش انگیزه مستعدان برتر دانست و گفت: یکی از مهمترین نتایج حضور در این طرح، ایجاد روحیه همکاری و تعاون است.

وی افزود: در قالب هسته‌های پژوهشی، فرد می‌آموزد به دور از چالش با دیگران، برای به نتیجه رسیدن پروژه هم‌افزایی کند.

شریف‌زاده با اشاره به نقش مهم مدیر هسته در هم‌افزایی اعضا، ادامه داد: تقسیم منطقی کار، سهم هر یک از افراد از دستاوردها و نتایج آن، حقوق مالی و معنوی افراد در نتایج، از مسائلی است که پیش از آغاز به کار هسته باید مشخص شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: در برخی موارد که دستاورد فعالیت پژوهشی، قابلیت تجاری‌سازی دارد، تعیین چالش‌های مرتبط با مسائل مالی و در برخی موارد که نتیجه اجتماعی حاصل می‌شود، حفظ حقوق معنوی افراد یک ضرورت است.

دانش‌آموخته امپریا کالج لندن حضور مستعدان رشته‌های مختلف در کنار یکدیگر را یکی از محاسن طرح شهید احمدی‌روشن برشمرد و تصریح کرد: حضور تخصص‌های متنوع در یک گروه، تبعاً اصطکاک‌هایی به دنبال دارد چراکه زبان مشترکی بین مستعدان وجود ندارد، اما لازم است مدیر گروه با مهارت‌های لازم فضا را به سمت همدلی و هم‌افزایی هدایت کند.

شریف‌زاده یادآور شد: استمرار حضور اساتید خبره در هسته‌های نخبگانی سبب توانمندشدن خود این افراد نیز می‌شود. در واقع استاد خبره در قالب با مهارت‌های مدیریتی و تخصصی بیشتری آشنا می‌شود و می‌تواند در دوره‌های بعد عملکرد بهتری داشته باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف در پایان تأکید کرد: دیدگاه آموزشی و فرهنگی حاکم بر طرح شهید احمدی‌روشن سبب می‌شود مستعدان در یک محیط واقعی، فضای کار را تجربه کنند و با مقتضیات آن آشنا شوند؛ همین موضوع یکی از نقاط قوت این طرح است.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر:۹۹۲۲۰۲