شعبان؛ ماه شگفتی

نقل شده که پیامبر اکرم (درود خدا بر او باد) ماه شعبان را ماه خود معرفی کرده اند. تعلق امری به پیامبر اعظم (درود خدا بر او باد) از سویی، حاکی از شکوه ماه شعبان است و از سوی دیگر، از رازآلود بودن و شگفتی این ماه خبر می دهد. از طرفی دیگر، عارفان، ماه شعبان را تمهیدی می دانند تا آینه دل به سمت و سوی خدای عالَم بچرخد و در رمضان میهمان حقایق شود.
یکی از اعمالی که در ماه شعبان سفارش شده است روزه است بویژه در پنجشنبه ها. در روایت آمده است: در هر پنجشنبه از ماه شعبان آسمانها را زینت می کنند، سپس فرشتگان خطاب به خدا می گویند: کسانی را که در این روز روزه گرفتند بیامرز و دعای آنها را مستجاب کن.
شگفتی دیگر این ماه، تبرکش به میلادهای باشکوه است؛ میلاد امام حسین علیه السلام، میلاد حضرت عباس، میلاد امام سجاد علیه السلام و میلاد امام عصر (عج). ملافتح الله کاشانی در منهج الصادقین درباره نیمه شعبان روایتی گزارش می کند که در آن آمده است: پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: هر كه نيمه شعبان‏ را زنده دارد هرگز نميرد دلش و اين شب است كه به آهى گناهى می آمرزند و به توبه‏ اى جريده محو می ‏كنند و به قيامى انعامى‏ می فرمايند و به سجودى جودى اعطا می ‏نمايند مناديان از حضرت جبروت نداى دهند كه ‏اى عاصيان، بياييد تا شما را بيامرزيم اى سرگشتگان، به راه باز آييد تا شما را به راه بهشت بريم.

همچنین، یکی از رویه های نیکوی پاکان عالَم در این ماه، مناجات است. یکی از مناجات های باشکوه در ماه شعبان، مناجات شعبانیه است. این مناجات از امام علی علیه السلام است و امامان(ع) پس از ایشان نیز به قرائت این مناجات اهتمام داشته‌اند. این دعا افزون بر خَلق انس با ملکوت عالَم، و آرامشی که در پی این انس می آید مشتمل بر رازها و نیازهای وجودی آدمی، آموزه های متعالی، و آداب دعا و استغفار است. در مناجات شعبانیه می خوانیم:

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُك وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیتُك وَ أَقْبِلْ عَلَی إِذَا نَاجَیتُك فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیك وَ وَقَفْتُ بَینَ یدَیك مُسْتَكینا لَك مُتَضَرِّعا إِلَیك رَاجِیا لِمَا لَدَیك ثَوَابِی وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی وَ لایخْفَی عَلَیك أَمْرُ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَای وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِی وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِی وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِی وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِیرُك عَلَی یا سَیدِی فِیمَا یكونُ مِنِّی إِلَی آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیتِی وَ بِیدِك لابِیدِ غَیرِك زِیادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی ینْصُرُنِی….
خدایا! بر محمّد و خاندان او درود فرست، آنگاه که می¬خوانمت دعایم را بشنو و آنگاه که تو را منادا قرار می دهم صدایم را بشنو و هنگامیکه با تو مناجات می کنم به من رو کن. به سوی تو گریختم، و در حال درماندگی و تضرع در روبرویت ایستادم، آرزوی پاداشی را دارم که نزد توست…
….إِلَهِی هَبْ لِی كمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیك وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیاءِ نَظَرِهَا إِلَیك حَتَّی تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَی مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِك إِلَهِی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَك وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِك فَنَاجَیتَهُ سِرّا وَ عَمِلَ لَك جَهْرا….
خدایا کمال گسستن از ماسوا و پیوستن به خودت را به من عطا کن و چشمان دل هایمان را به فروغ نظری که بدان تو را می بینند روشن کن تا چشمان دل هایمان حجاب های نور را دریده و به کانون عظمت برسد و ارواح ما به شکوه قدس تو درآویزد. خدایا من را از کسانی قرار ده که مخاطبشان قرار دادی و آنها اجابت کردند، به آنها عنایت کردی پس در برابر جلالت مدهوش شدند و با آنها در نهان سخن گفتی و آنها در آشکار، برای تو کار کردند.

حلول ماه با شکوه شعبان
بر همه استادان ارجمند و همکاران گرامی مبارک

عبدالله صلواتی
ششم فروردین نود و نه