سومین نشست از سلسله وبینارهای علم و دین با سخنرانی آقای دکتر مهدی گلشنی

به گزارش رئیس اداره فرهنگی و فوق برنامه، سومین نشست از سلسله وبینارهای علم و دین با سخنرانی آقای دکتر مهدی گلشنی، استاد ممتاز (بازنشسته) دانشگاه صنعتی شریف و با حضور بیش از یکصد و چهل نفر شرکت کننده در بستر lms برگزار شد.

به نظر دکتر گلشنی، علم را مجموعه ای از تجربه و نظریه پردازی و تعمیم و به کار بردن اصول (متافیزیکی) است.. خواه این اصول، دینی باشد یا الحادی. و حضور دین در جمع بندی علم است و آنجا که می خواهد تعمیم و نظریه پردازی مطرح باشد.

با برداشتی که در همین جلسه از سوی دکتر عبدالله صلواتی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با توجه به صحبت های آقای دکتر گلشنی و آثار ایشان شد و در جلسه مطرح و مورد تایید استاد گلشنی قرار گرفت. این نکات را می توان درباره علم دینی به روایت استاد گلشنی مطرح کرد:

 

الف. علم دینی واجد چارچوب متافیزیکی است و گزاره های علمی را در جهان بینی دینی دنبال می کند؛
ب. علم دینی در رفع نیازهای مشروع فردی و اجتماعی جامعه دینی اثربخش است؛
ج. دین در علم جهت دهنده به عرصه‌های مختلف فعالیت علمی است؛
د. دین مددکار علم در جمع بندی و تحلیل است؛
ه. تجربه، هسته سخت علم است و بعد از مرحله تجربه، دین در مرحله تعمیم و نظریه پردازی به علم جهت می دهد؛
و. قید دینی در “علم دینی” وصف نگرش و اصول و جهان بینی است نه وصف گزاره های علمی
ز. ۱۰ الی ۱۵ اصل (متافیزیکی) در علم به کار می رود که در همه ادیان مشترک است.
ح. معمولا مخالفان علم دینی به روایت علم دینی آقای دکتر گلشنی ورود پیدا نمی کنند و با نقد روایت های احیانا ضعیف از علم دینی، تصور می کنند اصل علم دینی را رد کرده اند.

در پایان جلسه، استادان مسائلی را مطرح کردند و استاد گلشنی درباره آن مسائل توضیحاتی ارائه کردند.

در این وبینار استادان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حضور پرتعداد داشتند. استادان دیگر دانشگاه های کشور هم در این وبینار حضور داشتند همانند دانشگاه بوعلی همدان و دانشگاه قم و دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه ایلام و دانشگاه کردستان و دانشگاه مازندران و دانشگاه شاهد.