سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در نخستین کنگره بین‌المللی شهید حسن طهرانی‌مقدم و ۷۰ شهید دانشگاه: سلوک، مشی و سبک زندگی «شهید طهرانی مقدم» باید به عنوان الگوی زندگی جوانان در جامعه معرفی شود

نخستین کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم و گرامیداشت ۷۰ شهید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۲ همزمان با دوازدهمین سالگرد شهادت شهید حسن طهرانی مقدم، با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم تحقیقات و فناوری و جمع کثیری از مسؤولان عالی رتبه لشکری، کشوری و بین المللی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد و با سخنرانی مسؤولان عالی رتبه کشوری، در محورهایی همچون: معرفی الگوی رهبری و سبک مدیریت شهید طهرانی مقدم، اخلاق‌مداری و مشی زندگی این شهید والامقام و رونمایی از کتاب و ارائه مقالات برگزیده و اجرای سرود عرضه شد.

جمال الدین مهدی‌نژاد در نخستین کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم گفت: زنده نگه داشتن یاد شهیدان و تعمیق و تقویت باورهای دینی، ملی و انقلابی جامعه وگسترش فرهنگ مقاومت، روحیه و کار جهادی، ولایت مداری، تکلیف گرایی در میان جامعه، بویژه نسل جوان با الگوسازی از شهید طهرانی مقدم و پرداختن به سبک زندگی و الگوی رهبری شهدا و معرفی فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت امکان پذیر است.

وزیر آموزش و پرورش در کنگره شهید تهرانی مقدم گفت: اگر می خواهیم حق دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت ادا کرده باشیم، باید الگوهایی چون شهید طهرانی مقدم را برای دانش‌آموزان مجسم کنیم تا الگوبرداری کنند و در مسیر او قرار گیرند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بزرگترین دستاوردها و آثار شهید طهرانی‌مقدم امروز در جهان دیده می‌شود، ادامه داد: انتفاضه‌ای که با پرتاب یک سنگ آغاز شده است، امروز به جایی رسیده که رژیم صهیونیستی را با موشک می‌زند و رژیمی که طومار کل غرب را در ۶ روز می‌پیچید ۳۷ روز است که نتوانسته از عهده فلسطین درآید.

صحرایی با اشاره به ویژگی‌های دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، خاطرنشان کرد: تربیت انسان موحد، آشنا به معاد، متعهد به مسئولیت‌هایش نسبت به خدا، خود، خلق و خلقت، حقیقت‌جو، عدالت‌خواه، صلح‌جو، ایثارگر، وطن‌دوست، مهرورز، جهانی‌اندیش، ولایتمدار، منتظر و تلاشگر برای تحقق حکومت عدل الهی، دارای عزت نفس، خودباور، دانا، توانا، امیدوار، بااراده، مصمم، سختکوش، تلاشگر و نظم‌پذیر، ویژگی‌هایی است که در سند تحول آمده است. تمام این ویژگی‌ها در رفتار شهید طهرانی‌مقدم، متجلی است و این انسان و تربیت او کاری است که نظام تعلیم و تربیت اسلامی می‌خواهد.

وزیر علوم در کنگره بین‌المللی شهید طهرانی‌مقدم اظهار داشت: «شهدای علمی» ما الگوی «خودباوری» و «هویت‌بخشی» برای نسل جوان هستند

محمدعلی زلفی‌گل در نخستین کنگره بین‌المللی شهید حسن طهرانی‌مقدم که در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران راحت به دست نیامده است، بلکه ثمره خون هزاران شهید است. ما باید بدانیم که داشتن مسئولیت در این نظامی که برگرفته از خون شهیدان است، بسیار سنگین و حساس است.

وی افزود: دنیای سلطه و استکبار از روزهای پس از پیروزی انقلاب همه همت خود را به کار گرفته که نظام را ثابت کند و جدای از دشمنی‌ها در عرصه نظامی و امنیتی در پی نفوذ نرم علمی نیز است؛ یعنی به طرق مختلف در مراکز علمی ما و جاهایی که اثربخش است و علم قدرت آفرینی ایجاد می‌کند حضور می‌یابد و در پی به شهادت رساندن و حذف نخبگان علمی ما هستند.

لازم به ذکر است در حاشیه این کنگره، نمایشگاه دستاورد های انجمن های علمی دانشجویی، اتحادیه های انجمن های علمی کشوری، کانون های فرهنگی و هنری، جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی، دانشکده معماری، انتشارات و پاتوق کتاب و هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالن شهید فخری زاده تشکیل شد.

شرکت کنندگان در این کنگره از این نمایشگاه بازدید کردند که از جمله بازدید کنندگان می توان به سردار حاجی زاده فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران، دکتر حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری، دکتر صحرایی وزیر آموزش و پرورش، دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علوی وزیر اسبق اطلاعات، سردار گلفام جانشین معاون فرهنگی و تبلیغاتی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، خانواده شهید طهرانی مقدم، سفرای کشورهای خارجی و سایر مقامات کشوری و لشگری اشاره کرد.