ستاد اموردانشجویان شاهد و ایثارگر خبر داد:

ریشه های چاپ سه بعدی در «نمونه سازی سریع» بر پایه ی مبانی نمونه سازی صنعتی به عنوان وسیله ای برای سرعت بخشیدن به مراحل اولیه ساخت محصول با روشی سریع و آسان بر پا شد که باعث شد تا تکرارهای متعدد یک محصول بصورت سریعتر و کارآمدتر به راه حل مطلوبی برسد. این امر موجب صرفه جویی در زمان و هزینه در ابتدای کل فرایند ایجاد محصول میشود و اعتماد به نفس با پیشروی در ساخت ابزار آلات تولید تضمین میشود.نمونه سازی(گرچه گاهی اوقات نادیده گرفته میشود) احتمالا هنوز هم بزرگترین کاربرد چاپ سه بعدی است.

رشدها و بهبودهای این فرآیند و مواد، از زمان ظهور چاپ سه بعدی برای نمونه سازی، شاهد فرآیندهایی بوده است که برای کاربردهایی اتخاذ شده که بعدا به زنجیره ی فرایند تولید محصول شکسته میشود. کاربردهای ابزارسازی و ریخته گری با بهره گیری از مزایای استفاده از فرآیندهای مختلف تولید شدند. همچنین، این کاربردها بطور فزاینده ای در سراسر بخشهای صنعتی اتخاذ و استفاده میشوند. در مورد بازارهای صنعتی که بشدت از چاپ سه بعدی در تمام کاربردهای طیف گسترده بهره میبرند، در ادامه تقسیم بندی اساسی کاربردها آورده شده است همانند : پزشکی ، جواهرسازی ، هوافضا ، مجسمه سازی ، معماری ، صنایع غذایی و …

از این رو امروزه  استفاده از این تکنولوژی روز دنیا برای مراکز علمی و پژوهشی کشور مانند دانشگاه ها به صورت  یک ضرورت انکار ناپذیر در آمده است به طوریکه تمامی این مراکز به دنبال تجهیزآزمایشگاه های خود  به پرینترهای سه بعدی کارآمد و با کیفیت ، جهت مصارف تحقیقاتی می باشند  .

در همین راستا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز با همکاری شرکت سه بعدی پژوهان هیوا رهام (متعلق به فرزندان شاهد و ایثارگر ) آزمایشگاه مهندسی مکانیک خودرو را به یکی از بزرگترین پرینتر های سه بعدی موجود در دانشگاه های کشور مجهز کرد .

مهندس ایمان کریمی جوینانی ، مدیر پروژه پرینترهای ابعاد بزرگ و  فرزند شاهد و ایثارگر دانشگاه  در گفتگو با ستاد شاهد و ایثارگر  دانشگاه در این زمینه افزود : این پرینتر از مدل پرینتر های رسوبی پرومی  بوده و  مدل های رسوبی از مرسوم ترین پرینتر های مورد استفاده در ایران می باشد . ابعاد کورس مفید دستگاه : ۵۰۰ * ۵۰۰ * ۵۰۰ میلی متر است  که در نوع خود یکی از بزرگترین پرینتر های دانشگاهی کشور محسوب می شود .  دقت بالا ، سرعت بالا و استفاده از جدید ترین مکانیزم های حرکتی در پرینت قطعات از دیگر ویژگی های این پرینتر می باشد .

هم چنین  مهندس احسان شریعتی راد  مدیرعامل شرکت سه بعدی پژوهان هیوا رهام در زمینه کار آفرینی ایجاد شده در این زمینه اضافه کرد :

از نکات قابل توجه در این مساله ، طراحی و ساخت صفر تا صد  پرینتر های سه بعدی  ابعاد بزرگ با کمک متخصصین بومی و استفاده از نیروی کار داخلی می باشد که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سبب تولید ملی یرای کشور  و هم چنین  اشتغال برای جوانان ایرانی شده است که علی الخصوص این مهم در سال جاری نیز بیشتر مورد توجه معظم له قرار گرفته است  و نامگذاری سال ۹۶ به (اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال ) نشان دهنده این است  که ایشان بر این دو اصل اساسی  تاکید موکد دارند و ما نیز بسیار خوشحال هستیم که با تکیه بر توان و استعداد  ملی به منویات آن بزرگوار جامه عمل می پوشانیم  .

photo_2017-04-29_14-15-19 photo_2017-04-29_14-15-46