روز بزرگداشت باباطاهر

معروف به باباطاهر عریان، عارف، شاعر و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری ایران و معاصر طغرل بیک سلجوقی بوده‌ است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌ داده اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی بوده ‌است.

آرامگاه باباطاهر در شمال شهر همدان در مرکز میدانی مستطیل شکل بر بالای تپه ای کم ارتفاع قرار گرفته است. بنای مقبره در ادوار گذشته چندین بار باز سازی شده است. در قرن ششم هجری برجی آجری و هشت ضلعی بوده است، در دوران حكومت رضا خان پهلوی نیز بنای آجری دیگری بجای آن ساخته شد. احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده‌ است. این بنای تاریخی طی شمار ۱۷۸۰ مورخه ۱۳۷۶/۰۲/۱۲ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده‌ است.

بنای این آرامگاه از شاهكار های بدیع معماری عصر جدید است كه طرح اصلی آن تلفیقی از معماری های قرن هفتم و هشتم هجری و عصر حاضر می ‌باشد. برج آرامگاه بر قاعده ‌ای هشت ضلعی واقع شده كه ارتفاع آن از كف خیابان ۲۵/۳۰ متر می ‌باشد. ستون های هشت گانه ی برج، قطعه سنگ مزار و كف، پله ها و فرش اطراف آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده است و بنای اصلی نیز به ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر با مجموعه ای از منشورها پوشیده شده و دارای مدخل های ورودی و منفذهای نور است.