رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم پیشنهاد کرد: تشکیل «کمیته مشترک همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین»

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالارآملی در این آیین اظهار داشت: قبل از هر چیز فرصت را مغتنم شمرده فرا رسیدن ” پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین” را تبریک عرض می کنم و از همکاری بی شائبه دو کشور برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ قدردانی می نمایم و امیدوارم به زودی شاهد رفع کامل این بیماری منحوس باشیم.

وی ضمن تشکر از ابتکار به عمل آمده برای تاسیس «مرکز تحقیقات بین المللی اکوسیستم کاسپین» که با همکاری نزدیک دانشگاه گیلان و آکادمی علوم چین محقق شده، تصریح کرد: دو تمدن دیرین ایران و چین در دو سوی قاره کهن، نیاز به ارتباط عمیق علمی دارند. بدون شک تاسیس این گونه مرکز، کمک شایانی به هم افزایی علمی ۲ کشور بزرگ می کند. دریای خزر نعمتی الهی و میراثی ماندار از طبیعت دیرین برای کشورهای همسایه آن و سایر ملل است. بنابراین وظیفه صیانت از محیط زیست دریایی و خشکی، جنگل های هیرکانی، پرندگان، ماهیان، گیاهان بستر دریا و منابع سرشار دیگر آن به عهده همه ما است.

دکتر سالارآملی عنوان کرد: علاوه بر مرکز تحقیقات بین المللی اکوسیستم کاسپین، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک ایران و چین در دانشگاه های: تهران، گیلان، شیراز، صنعتی اصفهان و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان حمایت کرده است.

به گفته وی، آکادمی علوم چین نیز با حمایت از ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک ایران و چین و تامین تجهیزات آنها، کمک درخوری به شکل گیری این همکاری ها داشته است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تشویق و جلب همکاری استادان و کارشناسان دانشگاهها و تامین محیط کاری مناسب به تحقق همکاری علمی همت گماشته است.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: با کمال مسرت اعلام می کنم؛ در سایه اراده رهبران و بزرگان دو کشور، شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش، روابط دو جانبه هستیم. اکنون، حضور معاونان محترم آکادمی علوم چین را به فال نیک می گیریم و از آنها درخواست داریم با توجه به روند رو به جلو تحقیقات بنیادی، روند همکاری پژوهشی در زمینه هایی از جمله، تجاری سازی دستاوردها هم توسعه پیدا کند.

وی افزود: با توجه به ابتکار شی جیپنگ رییس جمهوری محترم چین، برای طرح “یک کمربند -یک راه” و همچنین امضای برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در اولین روزهای سال ۱۴۰۰ میان وزیران امور خارجه دو کشور در تهران، که در آن تصریح ویژه ای به همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری میان دو کشور شده است، و همچنین و به منظور اجرای این مهم به عنوان اولین قدم پیشنهاد می کنم، ” کمیته مشترک همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری ایران و چین” تشکیل شود.

دکتر سالارآملی در خاتمه اظهار داشت: مجدداً با آرزوی سلامتی همه عزیزان، امیدوارم به زودی شاهد دیدار حضوری فرهیختگان دو کشور باشیم.

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۸۲۴۰۴