رئیس سازمان امور دانشجویان: بین المللی سازی دانشگاه ها یکی از الزامات دستیابی به مرجعیت علمی است

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان گفت: بین المللی سازی دانشگاه ها یکی از الزامات دستیابی به مرجعیت علمی است که باید در مسیر تحقق آن قدم برداریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر هاشم داداش‌پور در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه حضور  شعب دانشگاه های ایرانی در کشورهای دیگر ضروری است، بیان کرد: متاسفانه این حضور رخ نداده است و نیاز است توجه ویژه‌ای به آن شود چرا که گام مهمی برای بین المللی سازی آموزش عالی ایران است.

وی با بیان اینکه در تکریم فرهنگی ،اجتماعی و هویتی دانشجویان بین الملل در حال تحصیل در ایران نیز کار کارشناسی صورت نگرفته است، افزود: دانشجویان بین المللی می‌توانند هر یک سفیرانی برای ما در کشور خودشان و تصمیم گیران آینده باشند و قدرت سیاسی ایران را افزایش دهند.

وی اظهار داشت: جذب دانشجویان خارجی یک فرصت بی نظیر است که می‌تواند در تحقق تمدن نوین اسلامی موثر باشد و باید چالش های افزایش دانشجویان بین المللی را شناسایی، برای رفع موانع اقدام و برای پشتیبانی از برنامه های این مسیر، سرمایه گذاری کنیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با انتقاد از حاکمیت یک بروکراسی اداری پیچیده در جذب دانشجویان خارجی گفت: به طور مثال همین مجوزهای اقامت یک ساله برای دانشجویان خارجی و عدم صدور مجوزهای ورود و خروج یکی از موانع مهم پیش‌رو در جذب دانشجویان بین المللی است.

وی ضعف در شاخصه‌های  دانشگاه بین المللی را یکی دیگر از موانع در جذب دانشجویان خارجی عنوان کرد و افزود: به طور مثال دانشگاه ارومیه بیش از  ۷۰۰دانشجوی خارجی دارد که اکثرا از کشورهای عرب زبان همسایه هستند ولی هنوز سایت این دانشگاه در رابطه با پوشش زبان‌های زنده دنیا به ویژه عربی فعال نیست.

دکتر داداش پور با بیان اینکه وزارت علوم تمام تلاش خود را به کار گرفته تا رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه و فضای علمی، عملی شود، گفت: بازگشت به سابقه تمدن درخشان کشور در حوزه علمی، ایجاد تمدن نوین اسلامی، رسیدن به مرجعیت علمی، انتقال دانش و ایجاد عدالت در جهان اسلام، تعامل با کشورهای اسلامی و توسعه زبان فارسی و تبدیل آن به یکی از زبان‌های علم در حوزه بین المللی تنها چند نمونه از رهنمودها و آینده نگری‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه علمی است که باید عملی شود.

معاون وزیر علوم، کرونا را یکی از چالش‌های فضای دانشگاهی طی ۲ سال اخیر دانست و ادامه داد: بازگشایی دانشگاه‌ها می‌تواند یک بار روانی خاصی داشته باشد که دانشگاه‌های باید زیر ساخت و آمادگی کامل برای مدیریت آن را داشته باشند.

وی با بیان اینکه درآمد اختصاصی دانشگاه می‌تواند، نجات بخش دانشگاه‌ها در مشکلات مالی باشد، اظهار داشت: متاسفانه چون اتصال بخش های پژوهش و فناوری دانشگاه با جامعه برقرار نشده است در این رابطه با مشکل مواجه هستیم.

معاون وزیر علوم  یاد آور شد: یک درصد از بودجه دستگاه های اجرایی باید به بحث پژوهش اختصاص یابد اما در عمل این اتفاق رخ نداده است.

داداش پور به ظرفیت واکسن سازی در کشور اشاره و اظهار کرد: تولید و آزمایش ۱۲ واکسن کرونا و به سرانجام رساندن ۶ واکسن نشان داد ظرفیت های علمی بسیاری قوی در کشور وجود دارد.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در ادامه  سخنان خود، وضعیت فعلی دانشگاه ارومیه را مناسب عنوان کرد و گفت: اگر امروز دانشگاه ارومیه در وضعیتی قرار گرفته که منطقه شمال غرب کشور به آن می‌بالد نشان از تلاش مدیران این مجموعه و همه همکاران در دوره های فعلی و گذشته بوده است و مختص یک نفر نیست.

داداش پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت نهم در دانشگاه ارومیه، بیان کرد: از تلاش‌های دولت نهم در حوزه دانشگاه که رویکردی جهادی داشت و کشور را محلی برای سازندگی تبدیل کرد، باید قدردان بود؛ زیرساخت‌های مهمی در آن دوره در دانشگاه‌ها ایجاد شد که یک جهش در حوزه علمی و فضای فیزیکی بود.

وی ادامه داد: ریاست سابق دانشگاه نیز که امروز همگی در مراسم تودیع آن حضور داریم توانست به خوبی این کشتی توسعه را در دانشگاه ارومیه هدایت کند.

لازم به ذکر است طی مراسمی دکتر رحیم حب نقی پس از هشت سال از ریاست دانشگاه ارومیه تودیع و احمد علیجانپور به عنوان رییس جدید این دانشگاه معارفه شد.

 

 

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۱۰۰۱۰۱