دکتر غلامی در نشست مجازی با اصحاب رسانه اعلام کرد: امکان پذیرش ۹۱۲هزار نفر از داوطلبان با ارائه سوابق تحصیلی/ رتبه ۱۵ ایران در رشدعلمی در سطح جهان/ حضور۶۵ دانشگاه کشوردر لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست خبری مجازی که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) برگزار شد، دکتر غلامی با تشکر از خبرنگاران برای انعکاس صحیح دستاوردها و پیشرفت‌های علمی کشور اظهار داشت: این روزها فضای جامعه در بخش آموزش عالی حول محور برگزاری آزمون‌های سراسری می‌گذرد و بحمدالله در برگزاری آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری، مراجع رسمی، برگزاری آزمون دکتری را ۸۵ درصد و کارشناسی ارشد را ۹۱ درصد منطبق با پروتکل‌های بهداشتی اعلام کردند. البته نظر آن ۹ درصد هم قابل توجه است اما نباید عدد ۹۱ با ۹ عوض شود.
وزیر علوم با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی آزمون‌ها را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعریف می‌کند و خود آنها نیز بر اجرای آن نظارت می کنند، افزود: پروتکل های بهداشتی کنکور همان پروتکل‌هایی است که برای آزمون کارشناسی ارشد تعریف شده و احتمال تغییراتی برای رفع برخی کاستی‌ها وجود دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه تلاش می کنیم اجرای پروتکل های بهداشتی را بهبود بخشیم و امیدوارم بتوانیم آزمون پیش رو را به بهترین نحو برگزار کنیم، گفت: داوطلبان و خانواده ها مطمئن باشند ما همانند بچه‌های خود نگران سلامتی داوطلبان هستیم و دراین چند ساعت که داوطلبان مشغول پاسخ دادن به سئوالات هستند انشاالله مشکلی از نظر موارد بهداشتی پیش نمی‌آید چرا که برگزاری دو آزمون قبلی تجربیات خوبی را برایمان فراهم کرده است.
دکترغلامی درخصوص فاصله صندلی‌ها در دو آزمون برگزار شده قبلی گفت: فاصله صندلی‌ها، فاصله اعلام شده از طرف وزارت بهداشت بود اما در برخی مراکز برگزار کنندگان و در موارد معدودی دقت کافی مبذول نکرده بودند. فاصله ابلاغی یک متر ۲۰ تا یک‌متر و ۶۰ سانتیمتر است. اگر پروتکل جدیدی برای کنکور سراسری ابلاغ شود و الزامدر رعایت ۲ متر فاصله بین صندلی‌ها ابلاغ شود، حتماً آن را اجرا می‌کنیم.

*امکان پذیرش ۹۱۲ هزار نفر از داوطلبان با ارائه سوابق تحصیلی
وی در ادامه گفت: داوطلبان توجه کنند که ما تعداد زیادی رشته محل دانشگاهی داریم که نحوه پذیرش آنها از طریق بررسی سوابق تحصیلی است و نیازی به شرکت در آزمون نیست و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور اسامی رشته‌های بدون آزمون را دریافت کنند.
وزیر علوم افزود: حدود ۴۰۰ هزار نفر صندلی و کد از این رشته محل‌ها در دانشگاه‌های دولتی از طریق سوابق تحصیلی پذیرش می شود. ۲۰ درصد دوره‌های روزانه و ۴۵ درصد دوره‌های نوبت دوم نیز از این طریق دانشجو می‌پذیرند.
دکتر غلامی با بیان اینکه پذیرش در ۹۸ درصد رشته‌های دانشگاهها و موسسات غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی نیز از طریق بررسی سوابق تحصیلی و بدون کنکور صورت می‌گیرد، گفت: داوطلبان می‌توانند بدون شرکت در کنکور سراسری در این رشته‌ها پذیرش شوند و در مجموع ۹۱۲ هزار نفر داوطلب می‌توانند از این طریق وارد دانشگاه شوند.
وی افزود: تراکم شرکت در آزمون سراسری در رشته های علوم پزشکی است که رقابت در این رشته‌ها روی ۱۰۹ هزار صندلی صورت می‌گیرد و این رقم معادل حدود ۱۱ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها است.
وزیر علوم در خصوص حذف کامل کنکور نیز گفت: در این خصوص برنامه ریزی‌های خوبی صورت گرفته که انجام کامل آن نیاز به هماهنگی هایی با وزارت آموزش و پرورش دارد.

*کسب رتبه ۱۵ ایران از نظر رشد علمی در سطح جهان
دکتر غلامی در ادامه از ارتقای رتبه‌بندی ایران در جایگاه جهانی از نظر رشدعلمی خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته درخصوص رشد علمی از جایگاه ۱۶ جهانی به رتبه ۱۵ ارتقاء یافته و در این مدت ۶۵ دانشگاه کشور در میان هزار دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. در رتبه بندی منطقه‌ای هم ایران در تولید علم رتبه اول را دارد.
وی با بیان اینکه در جهت گسترش بخش پژوهش، مقرر شده دانشگاه ها کمتر از ۱۵ درصد از بودجه خود را برای فعالیتهای پژوهشی پیش‌بینی نکنند، گفت: حذف بخش آموزشی از مراکز پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی که انجام گرفته، نیز می تواند به کاربردی کردن پژوهش کمک کند.
وزیر علوم با اشاره به پیشرفت‌های شگرف کشور در بخش فناوری اظهار داشت: وزارت علوم در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۷ مراکز رشد دانشگاهی را تحت پوشش دارد و از ۶ هزار شرکت دانش بنیان، ۱۸۰۰ شرکت در پارک های علم و فناوری وابسته به وزارت علوم مستقر هستند.
وی افزود: فروش دانش فنی و دستاوردهای این مجموعه ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ بوده و همچنین در سال ۹۸ نیز با وجود محدودیتها، حدود ۸۰ میلیون دلار صادرات داشته اند.
وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص زمان دقیق برگزاری آزمون سراسری گفت: فعلاً زمان برگزاری تغییر نکرده است. همانطور که مقام معظم رهبری نیز مستقیماً اعلام فرمودند تصمیم گیری و نظر ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مبنای عمل برنامه ها می‌باشد. لذا رییس محترم مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر نظر خاصی درخصوص برگزاری کنکور دارند ضمن اینکه به ما اعلام می‌کنند و ما نیز توجه خواهیم کرد، اگر نظرات‌شان در رابطه با زمان برگزاری کنکور غیر از آن چیزی است که در پیش رو داریم، باید به ستاد مقابله اعلام کنند تا داوطلبان را بیش از این در شرایط بلاتکلیفی قرار ندهیم.
دکترغلامی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درخصوص چگونگی مقابله با تقلب علمی گفت: در این خصوص مواردی که به ما گزارش می‌شود مستقیم به بخش حقوقی برای پیگیری ارسال می‌شود. برای حل این مشکل سامانه ای طراحی شده است که صحت صدور تمام مدارک اخذ شده از طریق این سامانه قابل احراز است و این کار از مدارک فارغ التحصیل سال‌های اخیر به سمت سالهای گذشته در حال انجام است.
وی افزود: دانشگاه‌های غیر دولتی هم درحال حاضر یک QR کد برای اطمینان و راستی‌آزمایی بر روی مدارک فارغ‌التحصیلان خود درج می‌کنند که نشان دهنده صحت اطلاعات مندرج در آن است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز علاوه بر اتصال به سامانه ملی ارزیابی مدارک تحصیلی، یک سامانه داخلی نیز در این خصوص راه اندازی کرده است.
وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو در خصوص وضعیت نیروهای حق‌التدریسی در دانشگاه‌ها گفت: این افراد بنابر نیاز مراکز دانشگاهی به تخصص آنها در دانشگاه ها تدریس می‌کنند و با دانشگاه قرارداد موقت برای یک نیمسال می‌بندند و این به معنای هیئت علمی شدن نیست. تعدادی هم هستند که فارغ التحصیل دکتری و کارشناسی ارشد هستند و برحسب نیاز به تخصص آنها در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و به صورت قرارداد حق‌التدریس در تدریس دروس خاصی همکاری می‌کنند. این افراد در پایان ترم هیچ رابطه دیگری با دانشگاه ندارند جز اینکه با آنان قرارداد دیگری منعقد شود.
وی افزود: در مجموع متقاضیان برای جذب به عنوان هیات علمی، باید از مسیر فراخوان جذب عبور کنند و مسیر دیگری برای استخدام در دانشگاهها وجود ندارد.
دکتر غلامی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص زمان بازگشایی دانشگاه‌ها برای دانشجویان جدید الورود گفت: اگر آزمون سراسری به موقع برگزار شود، سعی خواهیم کرد تا دانشجویان جدید از اوایل آبان ماه ثبت نام کنند. طرحی هم داریم که اگر شرایط مناسب باشد دانشجویان جدید برای آشنا شدن با دانشگاه به مدت چند هفته به صورت حضوری در دانشگاه حاضر شوند، خوابگاه به صورت استاندارد به آنان ارائه می‌شود.
علاوه بر این دانشجویان برخی از دانشجویان پذیرفته شده در سال‌های قبل که واحد عملی و یا تحقیقاتی دارند نیز، بر اساس برنامه‌هایی منطبق با پروتکل‌های بهداشتی می توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند که نحوه حضور آن‌ها در اختیار دانشگاه‌ها است.
در مجموع ترم تحصیلی آینده ترکیبی از حضوری و مجازی با تاکید بر آموزش‌های مجازی خواهد داشت.
وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درخصوص نحوه اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی اظهار داشت: طرح ساماندهی آموزش عالی کشور در وزارت علوم تدوین شده و چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته، کلیات طرح به تصویب شورا رسیده و آماده اجراست. بر این اساس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در تمام نقاط کشور باید ماموریت‌های مشخص علمی آموزشی داشته باشند. در وهله اول تدوین ماموریت‌ها به هیات‌های امنای دانشگاه‌ها واگذار شده و بخشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این اقدامات انجام شده است. البته پیگیر اجرای آن در سایر دانشگاه‌ها نیز هستیم تا در سایر بخش‌ها هم اجرایی شود.
دکتر غلامی افزود: بر اساس این طرح باید مشخص شود نقش آموزش و تحقیقات و فناوری در مسیر توسعه محلی و سپس منطقه‌ای چیست؟ و در نهایت جمع‌بندی برنامه‌های استان‌ها برای تعریف نقش ملی برای تک تک موسسات و دانشگاه‌ها تعریف شود. همچنین برای تعدادی از دانشگاه‌ها که هم پذیرش دانشجوی خارجی داشته و هم در رشد و توسعه علمی در فضای بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارند هم، ماموریت بین‌المللی تعریف می‌شود. در مجموع برای دانشگاه‌ها به ترتیب ماموریت بین المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی و محلی را در طرح ساماندهی در نظر داریم که منجر به این می‌شود که تمام دانشگاه‌ها در یک شبکه علمی قرار بگیرند و به این وسیله این شبکه علمی ساماندهی می‌شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص نحوه ادامه تحصیل دانشجویان خارجی اظهار داشت: در حال حاضر روش آموزش مجازی برای دانشجویان خارجی دانشگاه‌های کشور اعمال می‌شود و ما می‌توانیم از این طریق، ظرفیت جدیدی در جذب دانشجویان خارجی از طریق ارائه آموزش های مجازی به دست بیاوریم.

 

منبع خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۵۲۱۰۵