دکتر غلامی در نشست شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد؛ ارزیابی نهادهای پژوهشیِ مرتبط با وزارت علوم؛ در اولویت ارزیابی‌ها

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در این جلسه، موضوع نظارت و ارزیابی را یکی از ارکان مأموریتی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: هرچه این موضوع جدّی‌تر مورد توجه قرارگیرد بر ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی و علم و فنّاوری تأثیر بیشتری خواهد داشت.
وی افزود: تحقق این موضوع مستلزم همکاری همه معاونت‌های ستاد و تأمین مالی مورد نیاز مرکز نظارت و هیئت‌های نظارت استانی است که باید مورد امعان نظر جدّی قرارگیرد.
وزیر علوم، ارزیابی نهادهای پژوهشیِ مرتبط با وزارت را در اولویت ارزیابی ها دانست و تأکید کرد: ارزیابی‌ها باید به طور مستمر و با برنامه‌ای مشخص از نهادهای مختلف آموزشی، پژوهشی و فنّاوری صورت پذیرد و نتایج آن باید به بروز تغییرات و اصلاحات واضح در آنها منجر شود.
دکتر غلامی با اشاره به تفاوت مأموریت‌ها و ساختار حقوقی مؤسسه‌هایی مانند مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فنّاوری با سایر مؤسسه‌های آموزشی، پژوهشی و فنّاوری، تأکید کرد: لازم است به موضوع مأموریت‌ها و ساختار حقوقی اینگونه مؤسسه‌ها که وظایفی غیر از آموزش، پژوهش و فنّاوری دارند، پرداخته و نظامی جدید برای آنها طراحی شود.
در ادامه این نشست، گزارش ارزیابی مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت از وضعیت «مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فنّاوری» و «پایگاه استنادی علوم جهان اسلام»، ارائه و پس از بحث و تبادل نظر اعضا، مقرر شد نتایج این ارزیابی در اختیار حوزه‌های ذی‌ربط در وزارت علوم قرار گیرد تا برای پیگیری آنها اقدام شود.
گفتنی است «مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فنّاوری» در سال ۱۳۷۰ با هدف ایجاد زمینه‌های همکاری کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال افریقا، شبه قاره هند، آسیای مرکزی و ناحیه قفقاز برای تبادل اطلاعات علمی، در شهر شیراز تأسیس شده و از سال ۱۳۸۷ نیز با تأسیس «پایگاه استنادی علوم جهان اسلام» بر اساس مصوبه وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی، میزبان این پایگاه بوده است.

 

منبع خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۵۲۱۰۷