دوره آموزشی، کاربرد هوش مصنوعی در طراحی و برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد

دوره آموزشی، کاربرد هوش مصنوعی در طراحی و برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ” به همت دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ۲۲ آذر ماه در قالب یک دوره یک روزه، ویژه کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه ۱ برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ابتدا دکتر صلواتی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن خوش آمد گویی به مدعوین در دوره، از ضرورت پرداختن به موضوع هوش مصنوعی گفتند.

در ادامه دکتر ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با سخنانی ضمن تاکید بر لزوم توانمندسازی کارشناسان فرهنگی، بیان داشت:

ما به عنوان مهاجران عصر دجیتال از دانشجویان که بومیان فضای مجازی هستند عقب‌تر هستیم. اما این عقب ماندگی باید هرطور که شده جبران شود.

 

وی افزود: ما نباید دست روی دست گذاشته و منفعل برخورد کنیم. باید پا به پای آنها به جلو حرکت کنیم و با ابزارهایی که نسل جوان امروزی با آنها ارتباط بهتری پیدا می کنند آشنا شویم و بتوانیم به صورت بهینه برای اهداف فرهنگی و اجتماعی و رشد و تعالی دانشگاهیان از آن استفاده کنیم.

هدف این دوره آشنایی ابتدایی با همین موضوع است. ما در تلاشیم که این دوره بصورت کارگاهی،کاربردی، تعاملی و عملی برگزار شود. امیدواریم این اتفاق در این دوره بیفتد و کارشناسان فرهنگی ما به این ابزارها  برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها مجهز شوند تا اینکه بتوانند از ابزارهای جدید و پیشرفته در طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی هرچه بیشتر استفاده کنند.

پیرو برنامه‌ریزی‌های انجام شده در معاونت فرهنگی وزارت عتف، سلسله آموزش‌های کاربردی ویژه  توانمندسازی فعالان فرهنگی برنامه‌ریزی و در حال اجراست. در ادامه این روند، پس از تجربه موفق برگزاری کارگاه سه روزه «کنشگری فرهنگی و رسانه‌ای؛ از ایده‌پردازی تا جریان سازی» که در مردادماه سال جاری برگزار شد بنا به درخواست شرکت کنندگان در دوره، موضوع هوش مصنوعی در اولویت آموزش برای این افراد قرار گرفت. این دوره متناسب با کار کارشناسان فرهنگی و نگاهی ویژه و کاربردی طراحی و برنامه‌ریزی شد و امروز شاهد اجرای آن با تدریس جناب آقای حسینی مقدم  عضو هیات علمی  پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی هستیم.

گفتنی است این کارگاه آموزشی با موضوعات ذیل برگزار شد:

آشنایی با هوش مصنوعی: *سیر و پیشرفت هوش مصنوعی*ارکان هوش مصنوعی*کاربردهای هوش مصنوعی*روندها و تحولات جهانی*چالش‌ها و مخاطرات

آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعی: *استفاده از هوش مصنوعی در تولید متن* استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوای بصری* استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوای سمعی
استفاده از هوش مصنوعی در جذب مخاطب و انجام پروژه پایانی

در پایان شرکت کنندگان به گروه های چند نفره تقسیم شدند و با انتخاب یک موضوع از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، به برنامه‌ریزی و طراحی یک فعالیت پرداختند. در هین راستا ۷ گزارش توسط این گروه‌ها تولید شد. تصاویر و همچنین جانمایه مطالب این گزارش‌های گروهی در این کارگاه، با کمک هوش مصنوعی تهیه شد.