در دیدار هیات آموزش عالی سوریه با مسئولان وزارت علوم؛ زمینه‌های همکاری علمی بین دو کشور بررسی شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان در این جلسه گفت: با توجه به تاکید وزیر علوم بر پذیرش بیشتر دانشجویان کشورهای اسلامی در دانشگاه‌های کشور، آمادگی کامل برای اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان مستعد سوریه‌ای وجود دارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر ۵۰ بورسیه موجود در تفاهم‌نامه قبلی، برای اعطای ۵۰ بورسیه دیگر نیز آمادگی داریم و به ازای هر ۵ دانشجوی شهریه پرداز سوری در ایران می‌توانیم یک دانشجو را، تا سقف یکصد نفر بورسیه کنیم.

معاون وزیر علوم اظهار داشت: سازمان امور دانشجویان در دیدار با سفیر سوریه در ایران در آینده نزدیک مسائل مربوط به دانشجویان سوریه ای شاغل به تحصیل در ایران را بررسی می کند و برای حل مشکلات احتمالی این دانشجویان تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

امکان تأسیس مؤسسات علمی و فناوری مشترک وجود دارد

دکتر غلامحسین رحیمی در این نشست با اشاره به فعالیت ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی در ایران که برخی از آنها در سطح دنیا شاخص هستند گفت: در صورت تمایل طرف سوری، امکان ایجاد مؤسسات علمی مشترک در کشور سوریه را داریم.

وی به جایگاه نخست ایران از نظر تولیدات علمی در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران از نظر کمیت انتشار مقالات علمی رتبه ۱۴ و از نظر کیفیت مقالات و میزان استناد، جایگاه ۱۴ را دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: محققان ایرانی در سال گذشته ۷۰ هزار مقاله در دنیا منتشر کرده اند و در داخل نیز ۱۴۰۰ مجله پژوهشی منتشر و ۱۰۰ مجله نمایه می‌شود و بحث انتشار مشترک مجلات علمی می‌تواند نخستین زمینه همکاری پژوهشی دو کشور باشد.

دکتر رحیمی با اشاره به فعالیت ۴۹ پارک علم و فناوری در ایران گفت: حدود ۱۰ پارک در حال صادرات محصولات دانش‌بنیان خود به کشورهای دیگر هستند و ما آماده انتقال این تجربیات در حوزه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان به سوریه هستیم.

وی اظهار داشت: ایران، سوریه و مصر در گذشته نه چندان دور، دو کانون اصلی تحولات علمی در دنیا هستند و باید تلاش کنیم دوران اوج خود را در علم دنیا کسب کنیم.

ایجاد رشته‌های مشترک و فرصت‌های مطالعاتی اساتید از زمینه‌های همکاری مشترک است.

دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم نیز در این نشست با اشاره به جایگاه دانشگاه برتر دانشگاه‌های ایران در دنیا و سابقه برگزاری دوره مشترک با دانشگاه‌های خارجی گفت: امکان ایجاد شعب دانشگاه‌های ایرانی در سوریه و بالعکس به صورت پردیس بین الملل، برگزاری رشته‌های مشترک تحصیلی در مقاطع ارشد و دکترا و اعطای فرصت مطالعاتی به اساتید برای حضور در دو کشور از جمله زمینه‌های همکاری در حوزه آموزش است.

آمادگی دانشگاه‌های ایرانی برای همکاری با دانشگاه‌های سوری

در ادامه نشست مذکور رؤسای دانشگاه‌های حاضر در نشست با تاکید بر علاقمندی به توسعه روابط با دانشگاه‌های سوری، به برخی از ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری اشاره کردند که از جمله رؤسای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی بر آمادگی ایجاد دوره‌های مهارتی و کاربردی مرتبط با نیاز روز در سوریه تاکید کردند.

همچنین سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در ایران از امادگی این دانشگاه برای همکاری آموزشی و پژوهشی در رشته‌های انسانی با دانشگاهای سوریه خبر داد و سرپرست دانشگاه الزهرا (س) هم گفت: این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه تک جنسیتی که سابقه انعقاد همکاری با دانشگاه‌های دمشق، حلب و حمص را دارد می‌تواند در زمینه همایش‌های علمی مشترک و فرصت‌های مطالعاتی با این کشور همکاری کند.

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۸۱۹۰۳