در بیست و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور تاکید شد؛

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، بیست و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور امروز (پنجشنبه) با حضور دکتر حمیدرضا علومی یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مولابیگی، معاون دیوان عدالت اداری، آیت الله دکتر دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و دکتر عنایت الله رحیمی، استاندار فارس در دانشگاه شیراز برگزار شد.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی دانش آموخته سابق دانشگاه شیراز و رئیس دانشگاه تهران در این نشست اظهار داشت: دانشگاه‌ها مرکز تفکر و تعقل هستند و سیاست‌های کلان و راهبردهای کشور در حوزه علم و فناوری برعهده دانشگاه‌های بزرگ است.
وی افزود: اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور به ابتکار دانشگاه صنعتی اصفهان تشکیل می‌شود که این نشست بیست و ششمین آن است.
رئیس دانشگاه تهران گفت: یکی از موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران، درخشش دانشگاه‌های کشورمان در مجامع علمی دنیا است و سال به سال جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی بهبود و ارتقاء می‌یابد.
دکتر نیلی احمدآبادی خاطر نشان کرد: هم اکنون شبکه همکاری علمی دانشگاهیان کشورمان در سراسر دنیا گسترده شده و از اساتید و دانشجویان فعال، خوش‌فکر و علاقه‌مند به خوبی استقبال می‌شود.
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها رسالت بزرگ‌تری را برای خود قائل هستند و آن مشارکت در حل مسائل و مشکلات جامعه است.
رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: هم اکنون حدود ۷۰ درصد انتشارات مقالات علمی معتبر کشور توسط ۱۳ دانشگاه بزرگ صورت می‌گیرد و بزرگ‌ترین پژوهش‌های کاربردی نیز به صورت مشترک در این دانشگاه‌ها اجرا می.شود.
دکتر نیلی احمدآبادی گفت: تعامل مناسبی با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته و به دنبال آن هستیم که هر چه بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل چالش‌های فرا رو در زمینه‌های مختلف استفاده شود.
وی بیان کرد: با همکاری مسئولان اجرایی صندوقی ایجاد شده که رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها بیش از پیش به سوی مسائل و معضلات جامعه سوق داده شود.
رئیس دانشگاه تهران گفت: ایجاد ساختار فرآیند فعال و سازمان‌یافته بین تقاضاهای جامعه و توانمندی‌های دانشگاه از جمله مواردی است که در اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور مورد تأکید قرار گرفته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما دانشگاه‌های بزرگ کشور به نمایندگی از سایر دانشگاه‌ها با افتخار اعلام می‌کنیم که توان حل مسائل و مشکلات کشور را داریم و با هم‌افزایی می‌توانیم به سوی آینده‌ای روشن گام برداریم.

دانشگاهیان باید با تمام توان برای رفع مشکلات کشور راهکارهای عالمانه و کارشناسانه ارائه کنند
دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز نیز در این اجلاس اظهار داشت: نشست روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور هر دو الی سه ماه در یکی از دانشگاه‌ها برگزار می شود و مسائل کلان آموزش عالی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
وی افزود: هدف از برگزاری این اجلاس ایجاد وحدت رویه و سیاست‌گذاری کلان دانشگاه‌ها است و خروجی این نشست‌ها در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار می‌گیرد.
دکتر نادگران خاطرنشان کرد: از جمله نتایج اجلاس، تشکیل خوشه‌های فکری در دانشگاه‌های بزرگ کشور بوده و در این خوشه‌ها مسائل بزرگ در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌های اجتماعی، علوم انسانی و … با حضور اساتید برجسته و صاحب‌نام مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر و نتایج آن در اختیار دولت و دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.
رئیس دانشگاه شیراز در بخشی از سخنانش گفت: این دانشگاه با حدود ۱۷ هزار دانشجو و نزدیک به ۷۲۰ عضو هیأت علمی جایگاه ویژه‌ای در آموزش عالی کشور دارد.
وی افزود: انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اثربخش، ارتباط موثر با صنعت و جامعه، تشکیل استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپای دانشگاهی، نوآوری، کارآفرینی و حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم از رویکردهای اخیر دانشگاه شیراز می‌باشد و با همین هدف چارت جدید دانشگاه شیراز در حال شکل‌گیری است.
دکتر نادگران تصریح کرد: علیرغم مسائل و مشکلاتی که دانشگاه‌ها مواجه هستند؛ اما تلاش می‌شود که با تمام توان دانشگاهیان برای مسائل مشکلات کشور راهکارهای عالمانه و کارشناسی ارائه نمایند.
در ادامه آیت الله دکتر لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه استان فارس و امام جمعه شیراز با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و اشاره به آیه ۱۰ سوره فاطر گفت: هر کس به دنبال عزت است و عزت فقط در اختیار خداست.
وی ادامه داد: مسلماً برای رسیدن به عزت باید کارهای مبتنی بر علم و دانش صورت گیرد چرا که ” توانا بود هر که دانا بود ”؛ اگر دانایی حذف شود عزت و توانایی و سربلندی نیز نمی آید.
آیت الله دکتر دژکام تأکید کرد: ممکن است برخی کارها در کوتاه مدت انجام و گمان شود عزت آفرین است؛ اما حقیقت آن است که اگر کاری مبتنی بر علم و دانش نباشد در طولانی مدت جواب نمی دهد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: براساس آیات قرآن اگر به دنبال ارتقاء، رشد و تعالی هستیم باید به دنبال سخنان و دانش‌های پاکیزه باشیم و دانشگاه محل تولید همین دانش هاست.
امام جمعه شیراز اظهار داشت: تولید این دانش‌ها موتور محرک می‌خواهد و ” عمل صالح ” موتور حرکت است. تا در عرصه عمل و اقدام وارد نشویم نمی‌دانیم برای مراحل بعد چه چیزی را باید تولید کنیم؛ پس عمل صالح و کاربردی کردن علوم، زمینه ساز تولیدات جدید علمی و نظری است.
آیت اله دکتر دژکام ادامه داد: به اعتقاد بنده دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در حقیقت بازگشت به همین تعالیم الهام بخش است؛ چرا که علومی که جنبه عملی و اجرایی دارد باید در میدان عمل خود را بیازماید، رشد کند، مسئله جدید برایش ایجاد شود و گسترش یابد.
وی بیان کرد: در سال‌های گذشته قسمت‌هایی از کارهای علمی که با عمل و کاربرد نزدیک شده نتیجه خوبی داشته است و بسیار هم ارزشمند است؛ اما براساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ اندام علمی کشور نامتقارن رشد کرده و ضروری است که رشد در همه جوانب علمی انجام شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: مسلماً به واسطه دانشگاه‌ها و خصوصاً دانشگاه‌های بزرگ کشور خدمات بسیار بسیار ارزنده‌ای برای نظام اسلامی ما ارائه شده و جای تشکر و قدردانی دارد و ضروری است به بخش.های مختلف علوم انسانی و اجتماعی بیش از پیش توجه شود.
امام جمعه شیراز در پایان خاطر نشان کرد: باید تدبیری اندیشید که افراد توانمند و با استعداد در رشته‌های علوم انسانی و حوزه‌های علمیه جذب شوند تا به مسائل و مشکلات کشور پاسخ مناسب‌تری ارائه نمایند.
گفتنی است در این اجلاس نحوه تعامل دانشگاه‌ها با دیوان عدالت اداری به گفت‌وگو و تبادل‌نظر گذاشته شد.

لینک اصلی خبر