توسعه تعاملات ایران و فیلیپین برای تبادل فناوری در حوزه آب و نانو

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر وحید حدادی اصل، در دیدار با دکتر رونا کریستینا گِوارا، معاون پژوهش و توسعه وزارت علوم و فناوری فیلیپین گفت: دستاوردهای اخیر فیلیپین در حوزه علم و فناوری و ارتقای جایگاه دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی به همراه توانمندی‌های ایران، بستر خوبی است که دو کشور در حوزه انتقال فناوری در حوزه‌های مورد علاقه همدیگر همکاری کنند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم افزود: اطلاعات شما از دستاوردهای علمی ایران، نشان می‌دهد برنامه جدی‌ای برای همکاری با ایران دارید. ما هم علاقه‌مند هستیم با اطلاع از کانون‌های راهبری علمی فیلیپین، همکاری‌های مشترکی را در حوزه تبادل دانشجو و انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک داشته باشیم.

رونا کریستینا گِوارا معاون پژوهش و توسعه وزارت علوم و فناوری فیلیپین نیز با اشاره به پیشرفت‌های اخیر ایران در حوزه نانو که با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بسیار جالب توجه است گفت: ما در چارچوب دیپلماسی علمی با حدود ۲۰ کشور روابط دوجانبه داریم که ایران یکی از این کشورهاست.

وی افزود: طرح ما نیز همکاری با ایران در حوزه نانوتکنولوژی، زیست فناوری و انرژی است. از همین رو در سال ۲۰۱۹، یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی و فناوری را امضا کرده و در این چارچوب علاقه‌مند هستیم تا دوره مشترک کارشناسی ارشد رشته نانوفناوری را راه‌اندازی کنیم.

وی در این دیدار درخواست کرد با هدف افزایش تبادلات دانشجویی، طرف ایرانی، دانشگاه‌های بیشتری را از فیلیپین ارزیابی کرده و مدارک آنها را به رسمیت بشناسد.

فعال شدن کمیته مشترک علمی، استفاده از تجربیات دو طرف در حوزه‌های مدیریت آب، داروسازی و بلایای طبیعی و افزایش تعداد دانشجو از جمله مواردی بود که در این دیدار، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

شایان ذکر است؛ یکی از مباحث اصلی این جلسه مدیریت منابع آب و راهکارهای فیلیپین برای این مسأله بود که بحث‌های مفصلی در این خصوص صورت پذیرفت و در پایان این دیدار، دو طرف بر افزایش همکاری‌ها در زمینه علم و فناوری تأکید کردند.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۰۵۰۱