تشکیل شورای انفورماتیک دانشگاه

نشست شورای انفورماتیک دانشگاه با حضور مدیر حوزه ریاست به عنوان نماینده رئیس دانشگاه، معاون پژوهش و فناوری، معاون مالی و اداری، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مدیر فناوری اطلاعات و جناب آقای مهندس سحابی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه تشکیل گردید.

مباحث مطرح شده در این نشست، سیاست گذاری کلان در حوزه فناوری اطلاعات و IT دانشگاه بود. در ابتدای جلسه آقای دکتر اسماعیل پور معاون مالی و اداری دانشگاه ضمن تبیین ضرورت پرداختن جدی به مباحث پیرامون فناوری اطلاعات، به عزم جدی دانشگاه جهت رفع مشکلات در این حوزه اشاره داشتند. سپس آقای دکتر علیائی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات در سال گذشته و مشکلات پیش رو، مباحثی را طرح نمودند که اهم آن به قرار زیر است:.

عمده مشکلات حوزه فناوری اطلاعات در سه محور نیروی انسانی، سخت افزار و نرم افزار قابل دسته بندی است. با عنایت به سن بالای تجهیزات و بستر سخت افزاری دانشگاه، دانشگاه شهید رجائی اقدام در جهت به روز آوری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری را با بهره گیری از منابع انسانی توانمند در اولویت کاری خود قرار داده است. از جمله اقدامات صورت گرفته در سال گذشته می توان به محورهای زیر اشاره نمود:

۱- تغییر پیمانکار دریافت پهنای باند

۲- راه اندازی سرورهای جدید و قدرتمند در حوزه فناوری اطلاعات خصوصا کش سروز

۳- مدیریت اکانتینگ جدید فناوری اطلاعات

۴- اتصال شبکه دانشگاه به سرویس اینترانت با پهنای باند ۱۰۰ مگ

۵- تعویض اکسس پوینت خوابگاه ها و نصب اکسس پوینت های جدید به طوری که تعداد اکسس پوینت ها نسبت به دو سال گذشته حدود سه برابر شده است

۶- انجام مقدمات و مکاتبات مورد نیاز برای اتصال دو خوابگاه حافظ و طرشت به سرویس اینترانت

۷- تدوین مستر پلان فناوری اطلاعات

۸- اقدام در جهت تجهیز دیتاسنتر و انتقال کلیه سرورها به دیتاسنتر مرکزی وزارتخانه

۹- راه اندازی سامانه مدیریت درخواست های حوزه فناوری اطلاعات

۱۰- افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه به ۹۴ مگ در سال ۹۳

در خصوص مشکلات موجود در دو خوابگاه حافظ و طرشت که فاصله مکانی زیادی با دانشگاه دارند، می توان مهم ترین مشکلات این دو خوابگاه را در دو محور زیر ارزیابی نمود:

الف) مشکل در ارسال و دریافت داده از طریق رادیو با توجه به محدودیت نرخ انتقال در این روش

ب) مشکل در توزیع پهنای باند دریافتی در این دو خوابگاه بین کاربران

و به منظور رفع این دو مشکل نیز اقدامات زیر بررسی، و به زودی پس از تایید طراحی و اجرا خواهد بود:

الف) استفاده از سرویس اینترانت برای این دو خوابگاه و انتقال داده از بستر اینترانت به جای رادیو و در نتیجه افزایش پهنای باند دریافتی در این دو خوابگاه

ب) افزایش پهنای باند دانشگاه

ج) استفاده از سیستم اکسس پوینت های مرکزی در خوابگاه ها، راه اندازی ADSL مرکزی و

د) بررسی شرایط جایگزین همچون استفاده از اپراتورهای دیگر برای دسترسی مستقیم دانشجویان به سرویس اینترنت

همچنین آقایان دکتر پورکمالی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر شمس اسفندآبادی مدیر حوزه ریاست و دکتر باقری مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه به مباحث دیگری از جمله لزوم یکپارچه سازی در سامانه های تحت وب، سیستماتیک نمودن فرآیندهای اداری و آموزشی، کاهش دخالت نیروی انسانی در فرآیندهای آموزشی، … اشاره نمودند. در انتهای جلسه نیز آقای مهندس سحابی با ذکر تجربیات بسیار ارزنده در این زمینه، به ارائه راهکارهای کلیدی اشاره نمودند که در جلسه آتی این شورا خصوصا در زمینه استفاده از نیروی انسانی متخصص مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت

شایان ذکر است شورای انفورماتیک دانشگاه، یکی از مهم ترین ارکان دانشگاه محسوب می شود که ریاست محترم دانشگاه، رئیس آن و سه معاونت دانشگاه از اعضای اصلی آن محسوب می شوند.