تدوین گزارش تجربه آموزشی جمهوری اسلامی ایران در زمان بحران همه گیری کووید-۱۹ تاب آوری نظام آموزشی با رویکرد یادگیری تلفیقی در دوران تعطیلی مدارس

گزارش تجربه آموزشی جمهوری اسلامی ایران در زمان بحران همه گیری کووید-۱۹ تحت عنوان ” تاب آوری نظام آموزشی با رویکرد یادگیری تلفیقی در دوران تعطیلی مدارس” برای ارائه به سازمان ها و مجامع بین المللی و وزارت خانه های آموزش و پرورش کشورهای اسلامی تدوین شد.

غلامرضا کریمی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ضمن اعلام این خبر افزود: کشور ایران، تحت تأثیر جغرافیای طبیعی و موقعیت اقلیمی، در طول تاریخ خود همواره در معرض حوادث و بلایای طبیعی متعددی قرار داشته است. بدیهی است که نظام آموزشی کشور نیز درگیر چالش‌ها و موانع ایجاد شده در این مسیر بوده است. به همین دلیل اقدامات و برنامه‌ریزی‌های متعددی به منظور غلبه بر آسیب‌ها و اختلالات آموزشی ناشی از بروز این گونه رویدادها و جلوگیری از توقف آموزش صورت گرفته‌است. در دوره شیوع بیماری فراگیر کووید ۱۹، وضعیت مشابهی از حیث تعطیلی مدارس و اختلال در فرایند آموزش ایجاد شده است که جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تجربیات پیشین خود، برای تاب‌آور نمودن نظام آموزشی، رویکرد یادگیری تلفیقی را برای مقابله با اثرات منفی این موضوع در پیش گرفته است.

دکتر کریمی با اشاره به تجارب و درس آموخته‌های جمهوری اسلامی ایران از وقایع و جریاناتی که ناشی از موقعیت جغرافیایی و مناسبات سیاسی کشور است، ادامه داد: در گزارش تجربه آموزشی جمهوری اسلامی ایران، به مواردی نظیر تاب‌آوری آموزشی و رویکرد یادگیری تلفیقی؛ آموزش از راه دور در چارچوب رویکرد تلفیقی؛ فرایند ساماندهی آموزش برخط برای تداوم یادگیری در دوره تعطیلی مدارس؛ راهبردهای اثربخش در رویکرد تلفیقی؛ بازگشایی مدارس و ارزشیابی پایان سال تحصیلی و آغاز سال تحصیلی جدید پرداخته شده است.

دبیر کل آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران در پایان افزود: با توجه به این که در اجلاس اخیر وزاری آموزش و پرورش کشورهای اسلامی اقدامات کشورمان به عنوان یک تجربه موفق مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت، این گزارش به عنوان تجربه آموزشی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه به سایر کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی آماده شده است و حاوی توصیه و پیشنهادهایی درخصوص تداوم آموزش با بهره گیری از رویکرد یادگیری تلفیقی است.

دکتر کریمی در پایان افزود: به زودی از این گزارش که به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده است، در حضور نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و سایر حوزه های ذیربط رونمایی خواهد شد.  

 

منبع خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۵۲۱۰۹