بیش از ۱۰۰ پایان‌نامه و رساله‌ برتر تقاضامحور در سال ۱۴۰۱ معرفی شدند

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی در این خصوص اظهار داشت: پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها بخش مهمی از توان پژوهشی کشور بوده و نتایج آن‌ها نقش به‌سزایی در بهبود وضعیت اقتصادی و صنعتی کشور خواهد داشت. بر این اساس و با توجه به ضرورت نقش‌آفرینی موثر دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در حل مسائل و مشکلات جامعه، لازم است حمایت و پشتیبانی مناسبی از این‌گونه پژوهش‌های تقاضامحور صورت پذیرد.

وی افزود: با توجه به روندهای حاکم ضروری است جهت‌دهی پذیرش و تربیت دانشجویان بر اساس نیاز جامعه و صنایع صورت گرفته و  به‌تدریج سهم بیشتری از این توان معطوف به نیازها و اولویت‌های کشور شده و پایان‌نامهها بر اساس تقاضا تعریف و به اجرا گذاشته شوند. در این راستا پیش‌بینی انواع حمایت‌ها، تشویق‌ها و تسهیلات ضروری بوده و تحقق این امر چه در سطح دانشگاه‌ها و چه در سطح ستاد وزارتخانه نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش جدی است.

صالحی بیان کرد: خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ با مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بیش از ۱۰۰ پایان‌نامه و رساله برتر تقاضامحور معرفی شد. این پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برگزیده شامل طیف وسیعی از کاربردهای فنی ‌و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و حوزه‌های مدیریتی بوده که این موضوع بیانگر ارتباط و تعامل مناسب بین مراکز علمی و مسائل جامعه است. همچنین کتابی با عنوان پایان‌نامهها و رسالههای برتر تقاضامحور دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از سوی دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است.

گفتنی است کتاب پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر تقاضامحور دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور علاوه بر اینکه در بخش کتاب‌ها و گزارش‌ها در سامانه ساجد قابل مشاهده و دانلود است از طریق لینک زیر نیز قابل مشاهده است.

لینک دانلود فایل

منبع اصلی خبر

معاونت پژوهش و فناوری

۰۱۱۲۱۴۰۳