به منظور بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان خارجی صورت پذیرفت؛ انعقاد تفاهم‌نامه صدور پروانه کار محققان خارجی، فرصت مطالعاتی، پسادکتری و استاد وابسته خارجی بین وزارت علوم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: بهره‌مندی از توانمندی نخبگان علمی کشورهای دیگر، انتقال دانش و فناوری و تبادل نوآوری با محققان خارجی با یک مانع جدی مواجه بود و آن چیزی نبود جز منع قانونی صدور پروانه کار موقت برای این دسته از محققان؛ لذا با عنایت به درخواست دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و به ویژه دانشگاه‌های بزرگ، موضوع در دستور کار وزارت علوم و کارگروه آیین نامه بند (الف) |ماده ۶۴ قانون برنامه ششم توسعه قرار گرفت.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: با عنایت به پیگیری مستمر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و صحبت‌هایی که ایشان در این زمینه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند، قرار شد کمیته‌ای برای تدوین و تنظیم تفاهم‌نامه شکل گیرد و تفاهم نامه‌ای که امروز به امضاء رسید، حاصل تلاش‌های مجموعه همکاران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ویژه اداره اشتغال اتباع خارجی آن وزارت است.
دکتر عیسی منصوری، معاون توسعه و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: پارادایم جهانی به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان از راه‌های سنتی به جوابی رسید و در آینده کشوری پیشرفته است که در حوزه علمی اقتدار داشته باشد. اطمینان دارم که این تفاهم‌نامه، مزیت‌های مستقیم و غیر مستقیمی برای پیشرفت کشور خواهد داشت.
تفاهم‌نامه صدور پروانه کار موقت برای محققان خارجی فرصت مطالعاتی و پسادکتری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ۷ ماده به امضا رسید. هدف از اجرای این تفاهم‌نامه، فراهم کردن تسهیلات لازم برای حضور و بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان خارجی به ویژه کشورهای اسلامی برای ارتقای سطح کیفی آموزش عالی کشور می‌باشد.
بر اساس این تفاهم‌نامه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به درخواست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پروانه کار موقت سه ماهه را برای اتباع بیگانه به صورت فوری صادر می‌کند و اعتبار آن برای مدت دو سال قابل تمدید است.
به موجب ماده ۵ تفاهم‌نامه، موسسه متقاضی صدور پروانه کار برای محققان خارجی باید درخواست خود را به مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم ارسال کنند تا مراحل لازم برای صدور پروانه انجام شود.

  • منبع اصلی خبر

     

    دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

    کد خبر:۹۹۰۳۲۲۰۲