برگزاری وبینار با موضوع ازدواج وجوانی جمعیت

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خبر داد؛
برگزاری وبینار با موضوع ازدواج و جوانی جمعیتبه گزارش رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه در روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) وبیناری با سخنرانی سرکار خانم مریم ورزدار مدرس دانشگاه امام صادق علیه السلام انجام شد.
ایشان در ابتدا با اشاره به معنویت ازدواج مولا با حضرت زهرا (س) به بخشش لباس عروسی به مسکین از طرف فاطمه زهرا (س) تفسیری از آیه اشاره به مرجان ولولو و تفسیر آن به حسنین را بیان کردند.
ایشان در ادامه به ویژگی زندگی های غربی و معماری پول و اقتصاد که جای عاطفه را گرفته است.
روند خانواده های غربی از تک فرزندی تا هم جنس بازی و فروپاشی آن و متاسفانه پیروی برخی خانواده های ایرانی از فرهنگ غربی باعث کاهش رشد ازدواج و افتادن در تله جمعیتی است که مورد بررسی قرار گرفت.
ایشان با اشاره به چهار بحران ازدواج که عبارتند از تجرد و اقدام به فرزند آوری ناباروری و اسقاط جنین بیان کردند که رها شدن از تله جمعیتی توجه بیشتر به مرحله ازدواج و اقدام به فرزند آوری را می طلبد.
عوامل فرهنگی در این مقوله بسیار مهم است گو اینکه برخی مجردان وضعیت اقتصادی خوبی دارند.
عوامل فرهنگی شامل تصورات هویت شخصی وجنسی است که باعث فرد گرایی می‌شود.
چشمداشت مالی در انتخاب همسر یا عدم علاقه به ازدواج و استحکام خانواده باعث کمرنگ شدن پیوند و ضرورت عواطف خانواده شده است.
نگرانی از بی ثباتی خانواده و نگرانی از تربیت فرزند و گسترش فساد اجتماعی و ایجاد مرجعیت های جدید تربیتی از عوامل کاهش ازدواج هستند.
آیات بی شماری از قرآن تقوا و گشایش را لازمه استحکام خانواده دانستند و محور اصلی اقتصاد نیست.
نگرش توحیدی اگر خمیرمایه زندگی باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
انتقال بحران جمعیتی غرب وافول ارزش خانواده به سایر کشورها با هدف به دست آوردن منابع طبیعی از شگردهای استعمارگران است.
فلسفه دو تا بچه کافیست که با روش تنظیم خانواده از نهاد های تربیتی موثر در سالهای گذشته تعادل بین نیروی کار و سالمند را از بین برد و تا ۱۴۰۷ ایران فرصت جوانی جمعیت را دارد.
ایشان در پایان با اشاره به ترکیب جمعیتی ژاپن به مقایسه با ایران پرداختند.
این وبینار باحضور ۲۰ نفر از همکاران و اساتید در ساعت۲۰ و۳۰ دقیقه با پرسش و پاسخ پایان رسید.