برگزاری هشتمین جلسه وبینار از سلسله وبینارهای ماه مبارک رمضان با عنوان پدیدارشناسی روزه داری

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خبر داد؛
به گزارش رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی هفتمین جلسه وبینار فرهنگی ماه رمضان با سخنرانی دکتر صلواتی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از ساعت ۱۸ روز جمعه دوم اردیبهشت ماه با موضوع پدیدار شناسی روزه داری برگزار شد.

در این وبینار که با حضور ۵۸ نفر از اساتید و همکاران و دانشجویان برگزار شد دکتر صلواتی با استمداد از پدیدار شناسی به واکاوی مساله روزه پرداختند.

نخست از پدیدارشناسی گفتند و اینکه پدیدار شناسی ارتباط زنده با واقعیت است. توصیف تجربه های زیسته است. در آن، وابستگی نماها به منظر مطرح است و کنار گذاشتن پیش فرض های نامسلم.

ایشان تغییرات نگاه را دراقسام مختلف برشمردند و به نماهای مختلف روزه داری براساس تغییر منظر ها اشاره کردند.
در تفکر مفهومی ما بنا داریم خودمان را بر ابژه تحمیل کنیم ولی پدیدار شناس سعی در روبرو شدن با تجربه های زیسته دارد تا پدیدار خویش را به ما بنمایاند.

همچنین با توجه به بحث افق در پدیدار شناسی مطرح کردند ارتباط شبکه ای بین روزه با اجزای دیگر وجود دارد و روزه دار هم نسبتی با زمان و مکان و بیکران و دیگری دارد.

و بیان کردند روزه پمپاژ حضور بیکران است و سپردن خود به خدا در ضیافت الهی است.

ایشان با اشاره به آیه ۲۵۷ سوره بقره و تحلیلی از آن، هدایت انسان از تاریکی به نور و از مرگ به جاودانگی را از اهداف روزه دانستند.

همچنین مطرح کردند حیات طیبه از کارویژه های روزه است که در سخنان علامه طباطبایی در تفسیر آیات‌ قرآنی مشهود است.

در پایان مطرح شد که در پدیدار شناسی ذات و آیدوس روزه، تسلیم و هدایت و مراقبه است و روزه داری حقیقی روزه داری است که در آن روزه دار تسلیم حق باشد و اهل مراقبه در محضر خدای بیکران.

و روزه در ماه رمضان تمرین نفس است تا با رسیدن به آیدوس روزه، خویش را برای ۱۱ ماه دیگر پاک و مصون نگه داریم.

این وبینار که در محیط lms تشکیل شد ساعت ۱۸ و ۴۵ به اتمام رسید.