برگزاری نهمین نشست ساعت پژوهش با سخنرانی آقای دکتر محمد کلانتری

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری، نهمین نشست ساعت پژوهش در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۱ با سخنرانی آقای دکتر محمد کلانتری با عنوان :Sub-Nyquist Sampling با حضور اساتید و دانشجویان  و علاقه‌مندان به این مبحث برگزار گردید.

با توجه به صحبت های آقای دکتر کلانتری تئوری نمونه برداری شانون نایکوئیست یک تئوری شناخته شده برای نمونه برداری از سیگنالهای زمان پیوسته و بازسازی سیگنال از روی نمونه ها است. اگر قرار باشد از این تئوری برای نمونه برداری از سیگنالهای با فرکانس بالا استفاده کنیم تعداد نمونه ها آنقدر زیاد خواهد بود که رسانۀ ذخیره سازی موجود در دنیا کفاف ذخیره سازی آنها را نمی دهد، لذا نیاز به راهکارهایی داریم که اجازه دهد با نرخی کمتر از نرخ نایکوئیست نمونه برداری انجام دهیم و هنوز قادر باشیم سیگنال اصلی را از روی آنها بازسازی نماییم. این امر برای سیگنالهایی که ساختار مشخصی دارند امکانپذیر هست. تمرکز اصلی در این سخنرانی روی «اتحاد زیرفضاها» و تئوری نمونه برداری از «اتحاد زیرفضاها» است.

در ضمن بحث حسگری فشرده که لازمۀ بحث نمونه برداری از «اتحاد زیرفضاها» هست هم مطرح خواهد شد. در نهایت چندین کاربرد از مباحث مطرح شده ارائه می گردد.

به زودی لینک دانلود این سخنرانی و گواهی حضور در دسترس قرار خواهد گرفت.

معاونت پژوهش و فناوری

۰۱۱۲۱۰۰۱