معاونت پژوهش و فناوری خبر داد

 برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی

به نقل از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی، مراسم تقدیر از برگزیدگان هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی در دو بخش دانش پژوهان و فناوران و دانش آموزی صبح روز سه‌شنبه ۲۴ آذرماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر سعید علیائی در این خصوص خاطر نشان ساخت که در این مراسم تقدیر، دکتر علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولین جشنواره جوان خوارزمی حضور داشتند.

دبیر اجرایی بخش دانش آموزی هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی در خصوص متن سخنرانی وزرای محترم آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی بیان نمود که در سال ۷۹ با تصویب شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی ۲۵ آذرماه و هفته‌ای که در آن قرار داریم به عنوان روز و هفته ملی پژوهش نامگذاری شده است. ستاد ملی هفته پژوهش نیز با هدف حمایت از پژوهشگران و فرهنگ‌سازی پژوهش ایجاد شد بنابراین متولیان کشور جا دارد تا بیش از پیش به موضوع پژوهش توجه کنند. دکتر فرهادی همچنین با تاکید بر این که دیپلماسی علمی ایران به رشد ۳ درصدی رسیده است خاطرنشان کرد که تعداد اساتید و دانشمندان ایرانی که در میان یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته‌اند به ۲۰۰ نفر رسیده است. ایشان با اشاره به فعالیت‌ ۳۸ پارک علم و فناوری کشور یادآور شد در حال حاضر چهار هزار شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۶۰۰ شرکت در پارک‌های علم وفناوری مستقر شدند.

بر اساس گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی، آقای دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در طی سخنرانی خود ابراز داشتند که پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی نهادهای بسترساز در مسیر تقویت امر پژوهش هستند. آموزش و پرورش با فعال‌سازی ۵۰۰ پژوهش‌سرا در تلاش است بین دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم روحیه تحقیق و پژوهش را تقویت کند.

دکتر علیائی بیان کرد که در بخش دوم این مراسم و براساس رای هیات داوران، ۱۳ طرح که به عنوان برگزیدگان نهایی در بخش دانش پژوهان و ۳۲ طرح که در بخش دانش آموزی برگزیده شده بودند، جوایز و تندیس یادبود جشنواره را از وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کردند.

شایان ذکر است که در سال جاری تعداد ۷،۳۷۸ طرح مربوط به دانش آموزان و هنرجويان دوره متوسطه به دبيرخانه­ های استانی جشنواره جوان خوارزمی ارائه گرديد. طرح ها پس از بررسی کارشناسی استانی، در گروه های تخصصی، مورد ارزيابی قرار گرفتند. از اين تعداد، ۱۰۳۶ طرح برتر، به عنوان طرح های منتخب استانی به مرحله کشوری راه پيدا کردند. طرح های مذکور در گروه های تخصصی “برق و الکترونيک، کامپيوتر، مكاترونيك، مکانيک، فيزيک و نجوم، شيمی، رياضی، عمران، علوم زيستی و پزشکی، کشاورزی و منابع طبيعی، زبان و ادبيات فارسی، علوم اجتماعی و روان شناسی، علوم دینی و قرآن پژوهی، هنر و معماری، نانو تكنولوژي و ساير زمينه های علمی”، در دانشگاه شهید رجائی مورد بررسی و ارزيابی مجدد قرار گرفته و پس از دفاع حضوری داوران استانی و طراحان، تعداد ۶۰ طرح به مرحله داوری نهايي جشنواره راه يافتند،که با همکاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و ارزيابي نهايي توسط هیأت داوران مشترک بین دو وزارتخانه، تعداد ۳۲ طرح، به عنوان طرح های برگزيده نهايي كشوري بخش دانش­ آموزي هفدهمين جشنواره جوان خوارزمی انتخاب گرديدند.

در اين دوره از جشنواره تعداد ۱۳ استان، داراي رتبه هاي اول تا سوم كشوري بوده اند كه شهر تهران با ۶ طرح برگزيده در صدر جدول، استان فارس با ۵ طرح در رتبه دوم، استان هاي يزد، خراسان رضوي و كرمان در رتبه سوم و استان البرز با ۲ طرح برگزيده در رتبه چهارم قرار دارد. همچنين استان هاي آذربايجان غربي، خوزستان، سمنان، قزوين، گيلان، آذربايجان شرقي، و همدان هر كدام با يك طرح برگزيده كشوري در مقام بعدي قرار مي گيرند.

.

جدول و نمودارهاي زير، تعداد طرح های جشنواره جوان خوارزمی، بخش دانش آموزی را به صورت مقايسه اي و به تفكيك سال، گروه علمي و استان نشان مي دهد.

 

جدول شماره (۱): تعداد کل طرح ها

سال  ۱۳۸۸  ۱۳۸۹  ۱۳۹۰   ۱۳۹۱  ۱۳۹۲  ۱۳۹۳ ۱۳۹۴
تعداد ۲۰۳۹۴ ۲۳۳۲۴ ۲۴۸۶۰ ۱۹۱۹۵ ۲۰۵۴۸ ۲۰۷۰۲ ۷۳۷۸

 

جدول شماره (۲): تعداد كل طرح ها به تفکيک گروه های علمی از سال ۱۳۹۲ لغايت ۱۳۹۴

    زمينه علمی  سال برق والکترونيک کامپيوتر مکانيک فيزيک و نجوم شيمی عمران رياضی علوم زيستی و پزشکی
۱۳۹۲ ۱۷۵۶ ۶۸۶ ۲۲۹۱ ۱۴۸۰ ۷۳۸ ۲۹۰ ۴۷۸ ۱۹۹۵
۱۳۹۳ ۱۶۷۶ ۶۰۱ ۲۳۵۱ ۱۱۹۳ ۱۱۴۰ ۲۳۶ ۴۵۶ ۲۲۷۰
۱۳۹۴ ۶۸۳ ۲۳۰ ۶۶۹ ۳۴۰ ۴۰۷ ۶۴ ۲۳۰ ۸۸۴

ادامه جدول شماره (۲):

    زمينه علمی  سال کشاورزی و منابع طبيعی زبان و ادبيات فارسی علوم اجتماعی و روان شناسی علوم دینی و قرآن پژوهی هنر و معماری نانو تكنولوژي مكاترونيك سايرزمينه هاي علمي جمع
۱۳۹۲ ۴۷۵ ۳۶۳۷ ۱۰۸۵ ۷۳۹ ۳۳۶۳ ۳۷۱ ۴۹۶ ۶۶۸ ۲۰۵۴۸
۱۳۹۳ ۷۴۷ ۳۴۹۵ ۱۲۸۸ ۶۸۲ ۳۳۵۵ ۳۵۷ ۲۴۱ ۶۱۴ ۲۰۷۰۲
۱۳۹۴ ۲۴۱ ۱۱۹۳ ۳۷۲ ۲۱۱ ۱۰۴۱ ۲۰۵ ۱۰۱ ۵۰۷ ۷۳۷۸

 

 

با توجه به ارسال بعضی از طرح ها به صورت گروهی، تعداد ۷،۳۷۸ طرح توسط ۹،۹۱۳ نفر دانش آموز و هنرجوي دوره متوسطه به جشنواره ارائه گرديد. از اين تعداد ۶،۷۸۸ نفر (۴۸/۶۸ درصد) دختر و ۳،۱۲۵ نفر (۵۲/۳۱ درصد) پسر هستند. اين آمار، بيانگر آن است که ميانگين افراد در هر طرح، ۳۴/۱ نفر می باشد.

پس از داوری طرح ها در گروه های تخصصی داوری استان ها، تعداد ۱،۰۳۶ طرح به عنوان طرح های منتخب استانی، به مرحله کشوری جشنواره، به دانشگاه شهید رجائی معرفی و آثار آنها به همراه مستندات لازم، به دبيرخانه ستاد جشنواره ارسال گرديد.

 

 

جدول شماره (۳): تعداد طرح های منتخب استانی به تفکيک گروه های علمی، از سال های ۱۳۹۲ لغايت۱۳۹۴

 

     گروه علمي            سال برق والکترونيک کامپيوتر مکانيک فيزيک و نجوم شيمی عمران رياضی علوم زيستی و پزشکی
۱۳۹۲ ۸۹ ۳۴ ۱۲۳ ۴۳ ۴۶ ۲۳ ۳۱ ۱۰۱
۱۳۹۳ ۶۳ ۲۳ ۱۱۱ ۴۱ ۵۶ ۱۵ ۲۷ ۱۲۲
۱۳۹۴ ۸۰ ۴۰ ۱۱۷ ۴۰ ۴۰ ۱۳ ۴۳ ۱۰۷

ادامه جدول شماره (۳):

     گروه علمي            سال كشاورزي و منابع طبيعي زبان و ادبيات فارسی علوم اجتماعی و روان شناسی علوم دینی و قرآن پژوهی هنر و معماري نانوتكنولوژي مكاترونيك سايرزمينه هاي علمي جمع
۱۳۹۲ ۳۶ ۱۹۳ ۶۹ ۴۹ ۱۷۱ ۳۳ ۲۶ ۲۴ ۱۰۹۱
۱۳۹۳ ۴۷ ۱۹۱ ۶۲ ۴۴ ۱۴۴ ۵۱ ۳۲ ۲۰ ۱۰۴۸
۱۳۹۴ ۴۴ ۱۹۰ ۷۴ ۲۵ ۱۲۳ ۴۶ ۳۴ ۲۰ ۱۰۳۶

 

پس از بررسی طرح هاي منتخب استاني در گروه هاي تخصصي داوري ستاد جشنواره و دفاع حضوري داوران استاني و طراحان، تعداد ۶۰ طرح، به مرحله نهايي داوری راه يافتند که پس از داوری در هيأت داوران مشترک وزارت علوم، تحقيقات و فناوری (سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ايران) و وزارت آموزش و پرورش (مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان)، تعداد ۳۲ طرح به عنوان طرح های برگزيده کشوری در هفدهمين جشنواره جوان خوارزمی انتخاب گرديدند.

جدول شماره (۴)، تعداد طرح های برگزيده بخش دانش آموزي هفدهمين جشنواره جوان خوارزمی را به تفکيک گروه های علمی نشان می دهد.

 

جدول شماره (۴): تعداد طرح های برگزيده کشوری به تفکيک گروه های علمی، از سال ۱۳۹۲ لغايت ۱۳۹۴

     گروه علميسال برق والکترونيک کامپيوتر مکانيک فيزيک و نجوم شيمی عمران رياضی علوم زيستی و پزشکی
۱۳۹۲ ۲ ۵ ۱ ۱ ۳ ۱ ۴
۱۳۹۳ ۱ ۲ ۳ ۲ ۱ ۳
۱۳۹۴ ۱ ۲ ۲ ۲ ۲ ۱

ادامه جدول شماره (۴):

     گروه علميسال کشاورزی و منابع طبيعی زبان وادبيات فارسی علوم اجتماعی و روان شناسي علوم دینی و قرآن پژوهی هنرو معماري نانوتكنولوژي مكاترونيك سايرزمينه هاي علمي جمع
۱۳۹۲ ۳ ۸ ۲ ۲ ۸ ۲ ۴۲
۱۳۹۳ ۳ ۷ ۲ ۱ ۶ ۱ ۱ ۳۳
۱۳۹۴ ۴ ۷ ۴ ۲ ۱ ۲ ۲ ۳۲

 

جدول هاي زير، تعداد طرح های برگزيده کشوری بخش دانش آموزي هفدهمين جشنواره جوان خوارزمی را به تفکيک رتبه، انفرادي يا گروهي بودن طرح و جنسيت نشان می دهند.

 

جدول شماره (۵): تعداد برگزيدگان بخش دانش آموزی به تفکيک رتبه

رتبه رتبه اول رتبه دوم رتبه سوم جمع
تعداد طرح ۴ ۱۳ ۱۵ ۳۲

 

تعداد ۳۲ طرح برگزيده کشوری، توسط ۴۳ نفر طراح ارائه شده­است. ميانگين تعداد افراد شرکت­کننده در هر طرح برگزيده كشوري (۳۴/۱ نفر) است. جدول زير نشان می­دهد که شرکت افراد در طرح­های انفرادی بيشتر از طرح های گروهی می­باشد.

 

جدول شماره (۶): تعداد و درصد طرح هاي برگزيده كشوري، به تفکيک رتبه و طرح های انفرادی و گروهی

       رتبه                 روش اجرا رتبه اول رتبه دوم رتبه سوم جمع درصد
انفرادی ۲ ۱۰ ۱۲ ۲۴ ۷۵
گروهی ۲ ۳ ۳ ۸ ۲۵
جمع ۴ ۱۳ ۱۵ ۳۲ ۱۰۰

 

از تعداد ۴۳ نفر برگزيده کشوری، تعداد ۳۰ نفر پسر (۷۷/۶۹ درصد) و ۱۳نفر دختر (۲۳/۳۰ درصد) می باشند .

 

 

جدول شماره (۷) – تعداد برگزيدگان کشوری به تفکيک رتبه و جنسيت

     رتبه             جنسيت رتبه اول رتبه دوم رتبه سوم جمع درصد
دختر ۲ ۵ ۶ ۱۳ ۲۳/۳۰
پسر ۴ ۱۴ ۱۲ ۳۰ ۷۷/۶۹
جمع ۶ ۱۹ ۱۸ ۴۳ ۱۰۰

 

 

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی

دبیرخانه هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی