برگزاری ششمین نشست ساعت پژوهش با سخنرانی آقای دکتر سید کمال الدین ستاره دان

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری، ششمین نشست ساعت پژوهش در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ با سخنرانی آقای دکتر سید کمال الدین ستاره دان با عنوان :functional Near Infrared Spectroscopy (fNIRS) Theory and Applications in Brain Mapping با حضور پرشماری از دانشجویان و اساتید و علاقه‌مندان به این حوزه برگزار گردید.

در این سخنرانی، آقای دکتر ستاره‌دان پیرامون تئوری ساخت و کاربرد سیستم (fNIRS) آزمایشگاهی ۱۶ کاناله که پیش از این ایشان و همکارانشان موفق به توسعه و ارزیابی آن در کشور شده‌بودند صحبت فرمودند. از آنجا که استخوان جمجمه نسبت به نور مادون‌قرمز در محدوده طول موج‌های بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ نانومتر عبور پذیری دارد، یکی از روش‌های جدید برای مطالعه نحوه عملکرد مغز، تاباندن نور مادون‌قرمز و ثبت انعکاس آن از بافت مغز است که به این روش طیف نگاری مادون‌قرمز نزدیک کاربردی (fNIRS) گفته‌می‌شود.

به گفته دکتر ستاره دان، هنگام فعالیت سلول‌های عصبی در یک منطقه فعال از کورتکس مغز، به‌دلیل نیاز به اکسیژن بیشتر در آن سلول‌ها میزان خون‌رسانی به آن منطقه بیشتر شده و این موجب ایجاد نوساناتی در شدت نور بازگشتی از آن منطقه می‌شود. بنابراین می‌توان محل فعال مغز و شدت فعالیت آن را شناسایی کرد.

 

به زودی لینک دانلود این سخنرانی و گواهی حضور در دسترس قرار خواهد گرفت.

معاونت پژوهش و فناوری

۰۱۱۱۱۹۰۲