برگزاری دهمین نشست ساعت پژوهش با سخنرانی آقای دکتر رسول عبداله میرزائی

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری، دهمین نشست ساعت پژوهش در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ با سخنرانی آقای دکتر رسول عبداله میرزائی با عنوان :رویکرد تلفیقی علوم، فن آوری، مهندسی و ریاضیات (STEM)»با حضور اساتید و دانشجویان  و علاقه‌مندان به این مبحث برگزار گردید.

آقای دکتر میرزائی در این سخنرانی اظهار کردند :در حال حاضر بیش از یک دهه است که بر روی کاوشگری و رویکرد تلفیقی استم در آموزش علوم در گروه پژوهشی موجود زیر نظر دکتر میرزایی تحقیقات گسترده ای در حال انجام است و بر این اساس محصولات متعددی در این راستا طراحی و تولید شده است که می تواند به کیفیت بخشی آموزش علوم در کشور کمک نماید. در ارائه حاضر به توصیفی مختصر از این رویکرد تلفیقی استم پرداخته می شود.

در عصر حاضر در زندگی روزانه ی هر شهروندی، به راحتی می توان زمینه های مختلف علوم و کاربردهای متعدد آن را مشاهده کرد. این علوم، دانش‌آموزان را با کاربردهای مختلف نظریه های علمی و شیوه های رفع مشکلات موجود در جامعه توسط دانشمندان آشنا می سازد و به آنها کمک می کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر، در بحث های علمی شرکت کنند و نیز تصمیم های منطقی و خلاقانه اتخاذ نمایند. ارائه آموزش علوم مناسب به دانش‌آموزان، بهترین راه برای داشتن شهروندانی مسئولیت پذیر و ساختن اقتصادی قدرتمند می‌باشد. در این راستا برنامه آموزشی با رویکرد استم (STEM) که مبتنی بر نیازهای آموزشی نسل آینده می باشد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد که در حال حاضر در برخی از کشور با استقبال زیادی رو به رو شده است. آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (استم) یک رویکرد یادگیری بین رشته ای است که وقایع زندگی واقعی را با رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات مرتبط می کند که می‌تواند به توسعه مهارت هایی که افراد قرن ۲۱ باید کسب کنند کمک نموده و از رشد اقتصادی حمایت نماید. مفهوم استم را می توان، برای کمک به دانش آموزان در دستیابی به مهارت های حل مسئله در دنیای واقعی با درگیر کردن آن ها در یک فرایند طراحی مهندسی که در آن دانش آموزان در طول فرایند طراحی مهندسی خود، دانش علوم و ریاضیات مربوطه را کسب و به کار گیرند، نیز تعریف نمود که هدف از یادگیری طراحی مهندسی، تشویق دانش آموزان به تجربه مهندسی با فعالیت های عملی به عنوان کاربرد عملی دانش ریاضی و علوم است. لذا آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (استم) پتانسیلی را برای بهبود کیفیت آموزش دارد و فرصتی را برای دانش آموزان فراهم می کند تا مشکلات واقعی را بر اساس آن موضوعات میان رشته ای درک نمایند. همچنین این رویکرد فرصت های منحصر به فردی را برای کار گروهی فراهم می کند که در آن فراگیران بر روی یک تحقیق آزمایشگاهی با هم کار نموده یا در یک چالش مهندسی همکاری می کنند، آن ها به طور فعال در حال توسعه مهارت‌های بین فردی و همکاری هستند که بعداً به آنها در آینده نیاز خواهند داشت. در طی انجام فعالیت عملی فراگیران مهارت های مدیریت پروژه را نیز توسعه داده و یاد می گیرند که چگونه زمان خود را مدیریت نموده و پروژه های بزرگتر را به مراحل کوچکتر تقسیم نمایند.

علاقمندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در این موضوع و همکاری در فعالیت های پیش رو با ادرس پست الکترونیکی science.education.srttu@gmail.com مکاتبه نمایند.

به زودی لینک دانلود این سخنرانی و گواهی حضور در دسترس قرار خواهد گرفت.

معاونت پژوهش و فناوری

۰۱۱۲۱۶۰۱