برگزاری اولین کارگاه مجازی دانش افزایی نظام‌های رتبه بندی

در چند سال اخیر ضرورت بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. یکی از الزامات برای رسیدن به این هدف، آشنایی با نظام‌های رتبه بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها می‌باشد. مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی با پیشنهاد جناب آقای دکتر علیزاده برای آشنایی بیشتر دانشگاه‌ها با نظام‌های رتبه‌بندی اولین کارگاه دانش‌افزایی نظام‌های رتبه‌بندی را به میزبانی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در این زمینه از تجربیات خوبی برخوردار است در تاریخ ۱۴ دی ماه سال ۱۳۹۹ برگزار کرد. در این کارگاه در ابتدا کارشناسان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مطالب ارزشمندی را در خصوص نظام‌های رتبه بندی در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند. در ادامه کارگاه، پنل تخصصی با حضور کارشناسانی از دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر برگزار شد و در نهایت به سوال‌های شرکت کنندگان در کارگاه پاسخ داده شد.

جایگاه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رتبه بندی‌ها

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای اولین بار در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۸ میلادی) به رتبه‌بندی تایمز وارد شد و در همان سال اول، در جایگاه نخست در میان دانشگاه‌های ایران و در جایگاه ۳۵۰-۳۰۱ دانشگاه‌های دنیا قرار گرفت. عملکرد درخشان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ نیز ادامه یافت و این دانشگاه در تمامی این سال‌ها در جایگاه نخست قرار داشته است و در آخرین رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه در جایگاه دوم کشور، اول در میان دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم و ۴۰۰-۳۵۱ دانشگاه‌های جهان جای گرفت. همچنین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، در رتبه‌بندی موضوعی تایمز نیز در زمینه‌های «مهندسی و تکنولوژی» و «علوم فیزیکی» حائز جایگاه درخشان در میان دانشگاه‌های کشور گردید.

لازم به ذکر است که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سایر رتبه‌بندی‌ها نظیر US News و شانگهای نیز از جایگاه مناسبی در میان دانشگاه‌های کشور برخوردار می‌باشد.

مزیت هایی که پس از انجام رتبه بندی برای دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و استان بوجود آمده است

با توجه به اینکه یکی از اهداف حضور در نظام‌های رتبه‌بندی، شناخته شدن دانشگاه در جامعه کشور و همچنین جوامع بین المللی می‌باشد، این مسئله در مورد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز صادق بوده و باعث گردید تا این دانشگاه مورد توجه بسیاری از دانشگاه‌ها، محققان و دانشجویان داخلی و خارجی قرار گیرد و این دانشگاه‌ را به عنوان مقصدی به منظور ادامه تحصیلات انتخاب نمایند. بر همین اساس طی سال‌های گذشته تعداد بسیاری از دانشجویان خارجی به منظور تحصیل در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، عازم استان مازندران و شهرستان بابل شدند و این موضوع منجر به ایجاد تحولاتی در زمینه‌های مختلف نظیر توریست، بهداشت و از همه مهم‌تر تبادل فرهنگ، سنت و زبان میان مردم استان مازندران و دانشجویان خارجی گردید. سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، بازدید از مناطق دیدنی و خرید صنایع دستی استان از جمله مواردی است که باعث ارزآوری و رونق در استان مازندران شده است. همچنین، بهره‌مندی از خدمات پزشکی استان مازندران به دلیل حضور پزشکان حاذق، منجر به آن شد تا این بخش مورد توجه دانشجویان خارجی قرار گرفته و مراجعت آنها به استان بیشتر گردد.

در بخش دانشگاهی نیز، به دلیل حضور اساتید مجرب و با تجربه در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و نیز سطح بالای علمی آن، این دانشگاه تبدیل به یکی از مقاصد مورد توجه دانشجویان خارجی شده است. این ویژگی باعث گردید تا بسیاری از دانشجویان خارجی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده‌اند، اینک به عنوان نماینده‌ای از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در کشور متبوع خود به تبلیغ از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل پرداخته و نتیجه آن، حضور تعداد بیشتر این دانشجویان در دانشگاه بوده است.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۱۱۱۲۰۲