معاونت پژوهش و فناوری از بهمن ۱۳۹۶ با برنامه ریزی منسجم، فعالیت های ویژه ای را در دستور کار خود قرار داد و با حمایت ریاست اسبق دانشگاه، معاونت محترم اداری و مالی، همراهی مسئولین دانشکده ها به خصوص معاونین محترم پژوهش و فناوری و تلاشهای اعضای محترم هیات علمی، گامهای موثری را در جهت بهبود و تسهیل امور و ارتقای پژوهش در سطح دانشگاه انجام داد. برخی از این فعالیت ها و اتفاقات مهم به شرح ذیل گزارش می گردد:

  1. راه انداری سامانه پژوهشی گلستان و حذف فرایندهای کاغذی
  2. ایجاد خدمات جدید در سامانه پژوهشی گلستان (بودجه اعتبارات، طرح های پژوهشی، تخصیص گرنت، تشویق مقالات، اخذ کد اخلاق و پژوهشگر برتر)
  3. تدوین و به روز رسانی منظم شیوه نامه های پژوهشی با دریافت نظر دانشکده ها (شیوه نامه گرنت، شیوه نامه طرحهای پژوهشی، شیوه نامه فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت، شیوه نامه نشر کتاب و نشریه)
  4. اخذ درجه علمی پژوهشی برای دو مجله علمی دانشگاه از وزات عتف (مجله معماری و شهرسازی پایدار و مجله JECEI)
  5. اخذ نمایه EBSCO  برای دو مجله فناوری آموزش و JECEI
  6. تعیین مشاور نمایه سازی برای دو نشریه علمی دانشگاه و ارتقای مجله فناوری آموزش به رتبه الف و مجله JECEI به Q1
  7. راه اندازی سامانه علم سنجی دانشگاه
  8. راه اندازی کارگروه اخلاق در پژوهش
  9. اخذ اعتبارنامه صدور کد اخلاق
  10. راه اندازی کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی
  11. راه اندازی دیتا سنتر دانشگاه
  12. راه اندازی سامانه جدید پست الکترونیکی
  13. افزایش پهنای باند دانشگاه تا ۸۵۰ مگابیت
  14. راه اندازی سامانه ارسال و داوری کتاب
  15. راه اندازی سامانه ساجد در دانشگاه
  16. طراحی و اجرای اولین نرم افزار درخواست خرید کتاب برای اساتید و دانشجویان
  17. ایجاد و تجهیز سایت کامپیوتری مرکز منابع و اسناد
  18. ارتقای کتابخانه مجازی دانشگاه
  19. تکمیل دسترسی به پایگاههای علمی و اضافه کردن پایگاههای علمی جدید
  20. بازسازی کلی فضای درونی کتابخانه، اصلاح سیستم روشنایی مخزن کتابخانه، بهینه سازی فضای مخزن کتابهای لاتین و مرجع
  21. ایجاد اتاق کنفرانس در کتابخانه برای برگزاری کارگاه
  22. ایجاد سالن جلسات شورای پژوهشی دانشگاه و نامگذاری آن به نام سالن جلسات مریم میرزاخانی
  23. به روزرسانی مبلمان سالن مطالعه کتابخانه مرکزی
  24. برگزاری دوره پیش شتابدهی با همکاری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی
  25. تصویب شیوه نامه استقرار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در هیات امنا و استقرار یک شرکت دانش بنیان و یک واحد فناور در دانشگاه
  26. برگزاری کارگاههای مختلف از جمله کارگاه های اخلاق در پژوهش
  27. برگزاری جلسات منظم سالانه با تمامی دانشکده ها و استفاده از نقطه نظرات آنها جهت بهبود امور
  28. برقراری ارتباط با بخشهای مختلف وزارت آموزش و پرورش و انعقاد قراردادهای پژوهشی (معاونت تربیت بدنی و سلامت، معاونت پرورشی و فرهنگی، شورای عالی، سازمان نوسازی و…)
  29. انعقاد و اجرای ۶ طرح ملی توسط اعضای محترم هیات علمی دانشگاه
  30. اعزام ۲۲ عضو هیات علمی به فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت
  31. اخذ مجوز برگزاری ۳ همایش بین المللی در سال ۱۴۰۱
  32. برگزاری جشنواره ها و همایش های ملی مختلف برای وزارت آموزش و پرورش(جشنواره ملی تجربه های موفق مدارس و همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید)
  33. ارتقای بیست پله ای دانشگاه در ISC
  34. رشد ۲۴۵ درصدی تعداد قراردهای برون دانشگاهی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۶
  35. رشد ده برابری مبلغ قراردادهای پژوهشی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۶

لازم به ذکر است گزارشهای سالانه معاونت پژوهشی در سایت دانشگاه بخش معاونت پژوهش و فناوری قابل دسترسی است.