با انتشار کتابی؛ از واقعیت مهاجرت دانشجویان ایرانی تصویری روشن ارائه شد

نیروی انسانی نوآور و خلاق گنجی ارزشمند و گرانبها برای کشورها خواهان توسعه به حساب می‌آید. از این رو مهاجرت و جا به جایی بین‌المللی دانشجویان و استعدادها مسئله‌ای حساس برای تمام کشورها و ایران است. با این وجود این حوزه از نبود آمارهای منظم سالیانه موثق و پژوهش‌های جدی برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی موثر رنج می‌برد.

در این شرایط گروهی از کارشناسان رصد خانه مهاجرت ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری بر آن شدند تا با انتشار گزارشی گام‌هایی موثر برای تبیین وضعیت ایران در شاخص‌های جهانی مرتبط با جابه جایی بین‌المللی دانشجویان و استعدادها با کمک برخی از شاخص‌های معتبر با قابلیت مقایسه‌پذیری بین‌المللی از جمله شاخص‌های جریان بالقوه مهاجرت و شاخص جهانی رقابت پذیری استعداد بردارند.

ارائه گزارش‌های جهت‌دار و مغرضانه، از آسیب‌های این حوزه است که نرخ مهاجرت واقعی نیروی انسانی از کشورمان را با غیرواقعی تصویر می‌کند. پس این کتاب با درنظر گرفتن این موضوع گردآوری شده است.

در سرفصل‌های جلد نخست این کتاب به موضوعاتی چون وضعیت ایران در شاخص‌های جریان بالقوه مهاجرت، پراکندگی کشورها در دو شاخص جریان بالقوه مهاجرت و جذب استعدادها، نگاهی به آمارهای کلی مهاجرت دانشجویی ایران، مقاصد مهم دانشجویان بین المللی ایران و بازتاب برنامه در رسانه‌های خارجی اشاره شده است.

در بخشی از جلد نخست این کتاب، برخی آمارهای مربوط به جابجایی‌های بین المللی مانند تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور و روند حضور دانشجویان بین المللی ایران در ۱۰ مقصد اول مهاجرتی این گروه از طریق منابع بین المللی بررسی شده است.

در این کتاب با جداول و تصاویر دقیق آمار و اطلاعات آمده است. آمار و اطلاعاتی که تصویری روشن از مهاجرت نشان می‌دهد.

معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان در راستای ارائه تصویری شفاف از واقعیت مهاجرت به دیگر کشورها و جذب نخبگان غیر مقیم از ارائه آمارها و گزارش‌های موثق این حوزه حمایت می‌کنند.

 

 

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر:۹۹۰۳۰۴۰۳