بازتاب اخبار مربوط به نمایه سازی دانشگاه رجایی در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱

رتبه بندی تایمز (timeshighereducation) یک نظام رتبه بندی بین‌المللی است که به رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا می‌پردازد. توضیح اینکه بخشی از داده‌های این نظام رتبه‌بندی با استفاده از اطلاعات بانک اطلاعاتی (Clarivate Analytics) ISI و همچنین نظرسنجی از اساتید معتبر سراسر جهان جهت اندازه‌گیری شاخص شهرت استخراج می‌شود. رتبه‌بندی جهانی «آموزش عالی تایمز» یک جدول عملکرد جهانی است که دانشگاه‌ها را در تمام مأموریت‌های اصلی خود شامل «آموزش»، «تحقیق»، «انتقال دانش» و «چشم انداز بین‌المللی» داوری می‌کند. چشم انداز بین‌المللی شامل (اعضای هیئت علمی، دانشجویان، پژوهش) ۷.۵ درصد از امتیازات را تشکیل می‌دهد که در این میان نسبت دانشجویان بین المللی ۲.۵ درصد، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی ۲.۵ درصد و همکاری بین المللی نیز ۲.۵ درصد در نظر گرفته شده است. توانایی دانشگاه برای جذب دانشجو در دوره‌های مختلف تحصیلی از سراسر دنیا یکی از عوامل موفقیت دانشگاه در صحنه جهانی محسوب می‌شود. درآمد از صنعت (انتقال دانش) ۲.۵ درصد امتیازات را به خود اختصاص می‌دهد که به منظور توانایی دانشگاه برای کمک به صنعت با نوآوری‌ها، اختراعات و مشاوره است که این امر مأموریت اصلی آکادمی جهانی معاصر محسوب می‌شود.

محاسبات رتبه بندی تایمز توسط شرکت خدمات حرفه ای پرایس واتر هاوس کوپرز (PWC) انجام شده است. محاسبات شاخص ها و نمرات توسط سه منبع اطلاعاتی صورت گرفته است که این منابع عبارت هستند از:

-داده های ارسالی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که به صورت خود اظهاری جمع آوری می گردند

-داده های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصین آموزش عالی

-اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس

داده های رتبه بندی سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۴۰۰۰ نشریه علمی را که توسط پایگاه اسکوپوس الزویر نمایه می‌شود را در بر می گیرد. تولیدات علمی دوره ۵ ساله ۲۰۱۹-۲۰۱۵ و استنادات دوره شش ساله ۲۰۲۰-۲۰۱۵ را شامل می شود.

دانشگاه شهید رجایی برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی جهانی تایمز قرار گرفت و در آخرین رتبه بندی جهانی تایمز حایز رتبه +۱۰۰۱ شده است. نکته قابل ذکر درباره رتبه‌بندی ۲۰۲۱ تایمز (اعلام شده در سال ۲۰۲۰)، رقابت بسیار بالای دانشگاه‌های ایرانی است طوری که ۴۷ دانشگاه ایرانی در نظام رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۰ در بین ۱۵۰۰ دانشگاه از سراسر جهان حایز رتبه شدند.

پس از کسب این موفقیت، رسانه های مختلفی همچون خبرگزاری های فارس، پانا، افکارنیوز، خبربان و …  به پوشش خبری این رویداد مهم پرداختند.

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۶۲۲۰۴