اولین جلسه مجازی کمیته ملی مدیریت دگرگونی های اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار شد

دستورات جلسه بدین شرح بود:

  • نحوه همكاري كميته ملي MOST با موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي/ به نمایندگی آقاي دكتر كردوني رییس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی
  • هم انديشي اعضا در خصوص اقدامات آتي كميته با توجه به شرايط پيش آمده در بحران کرونا با مشاركت تمام اعضا

در آغاز جلسه دکتر ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو– ایران با حضور در گروه و تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه از اعضای کمیته جهت حضور در این جلسه آنلاین تشکر کرده و گفت با توجه به موضوعی که در حال حاضر جهان با آن مواجه هست اهمیت بحث تاثیرات اجتماعی در دوران کرونا و پس از آن به شدت به چشم می خورد.

سپس دکتر زمانی دبیر کمیته و مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو- ایران پس از تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه به شرح دستورات جلسه پرداخت و گفت درخصوص دستور جلسه اول در خدمت دکتر کردونی خواهیم بود و دستور جلسه دوم، تبادل نظر اعضای کمیته پیرامون موضوعات اجتماعی در دوران پسا کرونا خواهد بود.

دکتر مولاوردی رئیس کمیته نیز با تبریک سال جدید و خیرمقدم به دکتر کردونی، به آخرین جلسه از کمیته در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت از مصوبات آن جلسه برگزاری کنفرانس بین المللی مدیریت دگرگونی های اجتماعی بود که با توجه به شرایط موجود امکان برگزاری آن تا اطلاع ثانوی مقدور نیست. وی همچنین از اعضای کمیته خواست تا پایان مباحث در گروه حضور داشته و مشارکت نمایند.

در ادامه دکتر کردونی رییس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، به تبیین مباحث پرداخت و گفت بحران کرونا و تاثیرات اجتماعی گسترده آن باعث شد تا موسسه تصمیم بگیرد با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در این خصوص اقداماتی را انجام دهد. در این زمینه ما گزارشاتی را از شروع بیماری کرونا آماده کرده ایم که حضور اعضا ارسال می شود.

وی گفت ما در موسسه بر روی بحث تاثیرات اجتماعی کرونا و اقدامات و حمایت هایی که کشورها برای مواجهه با اثرات اجتماعی آن باید انجام دهند و مشخصا بر موضوع فقر و تاثیرات متقابل آن با کرونا متمرکز شده ایم و برآنیم با مشارکت کمیته سهم بیشتری از تاثیرات اجتماعی در مناطق مختلف را پوشش دهیم و از طرف دیگر به آخرین اقدامات جامعه بین المللی دسترسی پیدا کنیم و در نهایت توصیه های سیاستی به سیاستگذاران، منابع مطالعاتی و تحلیلی به پژوهشگران و نخبگان و راه حل هایی در جامعه به عامه مردم ارائه دهیم.

درخصوص همکاری مشترک با کمیته در خصوص بیماری کرونا و تاثرات آن چند پیشنهاد را می توان بررسی کرد :

  • تدوین و ارائه گزارش های سیاستگذاری با تاکید بر مسائل اجتماعی
  • انجام مطالعات سریع برای ارائه به نهادی های تصمیم گیرنده مثل بهزیستی، هلال احمر و غیره با توجه به تجارب بین المللی
  • گشودن باب گفتگوی عمومی با نخبگان و مردم با این محور که چگونه در فضایی که ما دچار فاصله اجتماعی هستیم فاصله فیزیکی باعث قطع رابطه اجتماعی به طور کلی نشود

دکتر ایوبی ضمن تشکر از مباحث ارائه شده گفت، یونسکو در این دوران ابتکاراتی برای ایجاد فضایی جهت ارتباطات بیشتر انجام داده است.  برای مثال اجلاس هایی را به صورت مجازی برگزار می کند به عنوان مثال امروز چهارمین اجلاس وزرای علوم و تحقیقات کشورهای عضو برگزار شد و اتفاقا فرصت خوبی برای گفتگوی وزار با یکدیگر است چرا که در اجلاس های دیگر این اتفاق به ندرت می افتاد. هفته آینده نیز وزاری فرهنگ به صورت مجازی با هم گفتگو خواهند کرد. در حوزه اجتماعی اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و ما می توانیم پیشنهاد دهنده این موضوع برای ارتباط کمیته های ملی کشورهای مختلف باشیم.

در ادامه دکتر مولاوردی، دکتر سعیدآبادی، دکترحسینیان، دکتر موسوی چلک، دکتر نوابی نژاد و سایر اعضا به ارائه نقطه نظرات خود درخصوص همکاری مشترک با موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی پرداختند.

درخصوص دستور جلسه دوم دکتر موسوی چلک گفت به نظر می رسد می توان با استفاده از محورهایی که به عنوان محورهای کنفرانس بین المللی مدیریت دگرگونی های اجتماعی در نظر گرفته شده بود بحث مسائل اجتماعی پس از کرونا رو تبیین کرد.

محورهای کنفرانس عبارتند از: محيط زيست، جمعيت، آموزش عالي، نابرابري و طرد  اجتماعي، فناوري هاي نوين

با اتفاق نظر تمامی اعضا، دبیرکل، رئیس و دبیر کمیته قرار بر این شد که روی محورکاهش نابرابری و طرد اجتماعی و در مرحله اول  دسترسی به تولیدات فکری و فرهنگی به عنوان یکی از راهکارهای تحقق کاهش نابرابری و طرد اجتماعی تمرکز شود و چالش های جدید و سوال های به وجود آمده در دوران کرونا و مسائل بعد از آن مورد بررسی قرار گیرد.

در پایان دکتر ایازی با جمع بندی موارد زیر را ارائه کرد:

١) در دوره كرونا و پسا كرونا براي تقويت نقش يونسكو در حوزه هاي علمي، آموزشي، فرهنگي و اجتماعي چه بايد كرد

٢) با توجه به مشكلاتي كه در حوزه نابرابري هاي اجتماعي ايجاد مي شود چه اقداماتي را براي حل اين مسايل مي توان انجام داد

٣ ) نقش سازمان هاي مردم نهاد در دوره كرونا و پسا كرونا تبيين شود

٤) چه توصيه هايي براي همكاري هاي بين بخشي وجود دارد تا حاكميت نقش بهتري ايفا كند

مصوبات جلسه :

– همکاری مشترک با موسسه پژوهش عالی تامین اجتماعی در موارد طرح شده

– برگزاری سلسله نشست های آنلاین و تشکیل حلقه های هم اندیشی برای جلب مشارکت سایر ظرفیت ها جهت هم افزایی است از جمله سایر کمیته های ملی دبیرخانه کمیسیون ملی بنا به تخصص و ماموریت هایی که دارند و نیز کرسی های یونسکو در دانشگاه ها

– استفاده از محور نابرابری و طرد اجتماعی _که به عنوان محورهای کنفرانس بین المللی مدیریت دگرگونی های اجتماعی تعیین شده بود_ جهت ارائه راهکار

– برگزاری جلسه بعدی در کمتر از یک ماه دیگر به صورت تصویری با ارائه راهکارهای عملیاتی

 

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل

کد خبر:۹۹۱۳۰۱