السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ

نام مبارک آن حضرت، فاطمه (علیها السلام) است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، نیز ذکر شده است.

مقام حضرت زهرا (علیها السلام) و جایگاه علمی ایشان

 فاطمه زهرا (علیها السلام) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌ تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) می‌ باشد.

مقام عصمت

در بیان عصمت فاطمه (علیها السلام) و مصونیت او نه تنها از گناه و لغزش بلکه از سهو و خطا، استدلال به آیه تطهیر ما را بی‌ نیاز می‌ کند.

یکی از دلایل عصمت مطلق حضرت زهرا (س) این کلام پیامبر (ص) است که در منابع شیعی و سنی نقل شده: «فاطمه بضعه منّی یسرّنی ما یسرّها ویغضبنی ما یغضبها» یعنی: فاطمه پاره وجود من است. شادمانم می‌کند هر کسی او را شاد کند و خشمگین می‌کند مرا کسی که او را خشمناک کند. در برخی روایات نیز رضایت و غضب فاطمه (س) با رضایت و غضب الهی پیوند خورده است.

روز شهادت

روز دقیق شهادت حضرت زهرا (س) بر اثر نقل‌های مختلف تاریخی و نیز روایات متفاوت از ائمه، دقیقا مشخص نیست. برخی‌ آن را چهل روز بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص)، برخی‌ ۷۲ روز، گروهی ۷۵ روز، عده‌ ای‌ ۹۵ روز، گروهی سه ماه، و پاره‌ ای دیگر شش ماه بعد از رحلت حضرت رسول (ص) دانسته‌ اند

شیعیان عراق و به‌ ویژه نجف سه روز (۸ ربیع‌ الثانی به علاوه دو روز پیش‌ گفته را برای شهادت حضرت زهرا (س) عزاداری می‌کنند. از میان احتمالات موجود درباره روز شهادت فاطمه (س)، ۳ جمادی‌الثانی در میان شیعیان مشهورتر است.

این روز در ایران تعطیل رسمی است و بعضی از مراجع تقلید در قم به صورت پیاده‌ روی در عزاداری شرکت می‌کنند.

فاطمیه اول

بر اساس حدیثی از امام صادق (ع) شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از گذشت ۷۵ روز از رحلت پیامبر اکرم (ص) واقع شده است. (۱۳ جمادی‌ الاول) شیعیان به این روز و چند روز قبل و بعد از آن، فاطمیه اول می‌گویند. در برخی مناطق شیعه‌ نشین، مراسم عزاداری حضرت فاطمه (س) از فاطمیه اول شروع شده و تا فاطمیه دوم ادامه می‌ یابد.

فاطمیه دوم

بر اساس حدیثی دیگر که ابو بصیر از امام صادق (ع) نقل کرده است، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۳ جمادی‌ الثانی بوده است. عزاداری ایام فاطمیه معمولا در فاطمیه دوم شور بیشتری پیدا می‌ کند.