اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند حکمرانی و سیاست‌گذاری دانش‌بنیان است

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خیرالدین گفت: رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری، روند صعودی داشته و انتظار می‌رود در شاخص‌های نهادی و پیچیدگی‌های کسب و کار نیز تلاش بیشتری کنیم.

وی افزود: برای موفقیت در عرصه فناوری و نوآوری، به شدت نیازمند هم تکاملی نوآوری های فناورانه و نوآوری‌های سیاستی هستیم.

خیرالدین هدف و ابزار سیاستی را جزو اجزای سیاست فناوری و نوآوری دانست و بیان کرد: دستیابی به اقتصاد مبتنی بر دانش باعث ایجاد انتظار تجاری‌سازی پژوهش از دانشگاه‌ها شده است.

وی ادامه داد: جهت‌گیری فعالیت‌های دانشگاه‌های کارآفرین در جهت کسب و کار، مزیت‌های رقابتی اقتصاد است که سبب ترغیب سایر دانشگاه‌ها هم می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به تصویب قانون جهش تولید برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان، تصریح کرد: حدود یک درصد از سیاست‌های حوزه علم، فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اعطای یارانه تجاری‌سازی، بازارسازی و ایجاد تقاضا برای محصولات شرکت‌های دانش بنیان در چرخه سیاست‌گذاری فناوری و نوآوری اهمیت ویژه‌ای دارد.

خیرالدین اضافه کرد: در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری و فن بازار ۳۲۲ تفاهم‌نامه تجاری سازی به ارزش ۵۹۷۰ میلیارد ریال منعقد شد که انتظار می‌رود در حدود ۴۰ درصد این تفاهم‌نامه‌ها، به مرحله عقد قرارداد برسند.

وی گفت: انتظار می‌رود حداقل ۲۰درصد از خرید اقلام مورد نیاز دستگاه‌های دولتی از شرکت‌های دانش بنیان باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مذاکرات اولیه برای ایجاد پارک علم و فناوری دارویی در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی انجام شده است، گفت: ایجاد پردیس‌های سلامت با مشارکت پارک علم و فناوری استان‌ها در استان‌های فاقد پارک سلامت در دستور کار قرار دارد.

وی به اقدامات صورت گرفته در مسیر تقویت تعاملات بین‌المللی و توسعه دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری اشاره کرد و گفت: میز تعاملات بین‌المللی مشترک میان پارک‌های علم و فناوری و ۷ کشور روسیه، چین، عراق، ارمنستان، پاکستان و قزاقستان تشکیل شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاسیس و راه‌اندازی اتاق های فکر ۱۷ گانه در وزارت علوم، بیان کرد: اتاق‌های فکر، می‌توانند بازوی مشورتی و فکری دستگاه‌های اجرایی به واسطه استفاده از خرد جمعی باشند.

مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزیر علوم نیز در این نشست گفت: حکمرانی فناوری و نوآوری را می‌توان شامل کلیه فرآیندها و فعالیت‌هایی تعریف کرد که بر رفتارهای مرتبط با سرمایه‌گذاری و بکارگیری نوآوری‌ها و فناوری‌های نو تاثیر می‌گذارند.

دکتر مصطفی صفدری رنجبر گفت: تعیین اولویت‌های موضوعی و کارکردی، تعریف و بازتعریف نقش‌ها و کارکردهای بهینه برای نقش‌آفرینان مختلف، ایجاد هماهنگی‌های افقی و عمودی میان بازیگران و برنامه‌ها و خلق چشم‌انداز مشترک پیرامون آینده از طریق مشارکت ذینفعان، تحلیل موانع پیشرفت و یا اختلال در نظام ملی نوآوری و یادگیری سیاستی مهمترین اقدامات مرتبط با حکمرانی فناوری و نوآوری می‌باشد.

وی یادآور شد: در راستای حکمرانی باز و مشارکتی، طرح پنجاه پارک، پنجاه برنامه به پارک‌های علم و فناوری کشور ابلاغ شد.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم اظهار داشت: ظرفیت‌سازی، تسهیل‌گری و بهبود ساختارهای زیست‌بوم فناوری و نوآوری با محوریت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از طریق گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی و تعامل با ذینفعان کلیدی ملی و بین‌المللی از مهمترین ماموریت‌‌های معاونت فناوری و نوآوری است.

وی به استقبال از برگزاری رویداد تانا در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ترویج گفتمان نوآوری، شبکه‌سازی و بهم رسانی نقش آفرینان مختلف زیست بوم نوآوری و فناوری در هر استان با محوریت پارک‌های علم و فناوری جهت حل مسائل و ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات بصورت جدی پیگیری می‌شود.

صفدری رنجبر به اجرای طرح ملی ترویج کارآفرینی اشاره کرد و گفت: ایجاد عدالت آموزشی در کشور بویژه در حوزه کارآفرینی و تسهیل دسترسی دانشجویان به دانش و مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی از مهمترین اهداف این طرح است.

وی افزود: کارکرد اصلی نظام ملی نوآوری، خلق، اشاعه و بکارگیری نوآوری است.

منبع اصلی خبر

معاونت پژوهش و فناوری

۰۱۱۰۱۲۰۲