از سوی ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت؛ اعلام اولویت‌های حمایتی مرحله اول در سال ۱۴۰۰

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از پزوهشگران و فناوران کشور (INSF) اولین مرحله اولویت ها ی«ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت» معاونت علمی و فناوری اعلام شود

بنابر این گزارش «ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت» با هدف شناسایی بهتر و جهت‌دهی توانمندی‌های داخلی در راستای رفع نیازهای فناورانه صنایع و همچنین توسعه فناوری‌های نوین، این فراخوان را منتشر نموده است. اولویت بررسی و حمایت (در صورت تصویب) با افراد واجد شرایط است که تا تاریخ ۲۲ مردادماه سال جاری، در این فراخوان مشارکت نمایند. درخواست‌های واصله پس از تاریخ مذکور، در صورت تامین منابع و اخذ مجوزهای لازم، در روال بررسی قرار خواهند گرفت.

فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، موضوعاتی دارای اهمیت راهبردی برای پیشرفت و ارتقا تاب‌آوری اقتصادی کشور، به شمار می‌رود. از یک سو، طیف گسترده‌ای از موضوعات در حوزه فعالیت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، حوزه فعالیت این ستاد با صنایع مختلف کشور، ارتباط مستقیم دارد. بنابراین؛ با اخذ نظرات و مشورت‌های برخی از فعالان جامعه علمی و صنعتی، عناوین موضوعات دارای اولویت برای سال جاری، پیشنهاد شده‌اند.

به اطلاع فعالان حوزه فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت می‌رساند؛ در مرحله اول، این ستاد ذیل ماموریت توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور، در دو بخش اصلی فوتونیک و همچنین مواد، عناوین اصلی ذیل را به عنوان اولویت بررسی و حمایت در نظر گرفته است.

بخش مربوطه در ستاد شماره ردیف عنوان اولویت
فوتونیک ۱ اندازه‌گیری برمبنای لیزر و پلاسما
۲ پردازش مواد با لیزر
۳ پردازش مواد با پلاسما
۴ توسعه تکنولوژی لیزر
۵ تکنولوژی تراهرتز
۶ توسعه تکنولوژی اپتیک
۷ توسعه تکنولوژی تصویربرداری
۸ سنسورها
۹ میکروفلوئیدیک
۱۰ بیوفوتونیک
۱۱ فناوری پیشرفته نوین
مواد ۱۲ حمایت از توسعه فناوری در حوزه فلزات غیر آهنی
۱۳ حمایت از توسعه فناوری در حوزه فلزات آهنی
۱۴ حمایت از توسعه فناوری در حوزه استحصال و بازیافت
۱۵ توسعه فناوری در حوزه پودرهای فلزی
۱۶ توسعه فناوری فراوری کانی‌ها و مواد سرامیکی- حوزه سیلیس
۱۷ توسعه فناوری فراوری کانی‌ها و ساخت مواد سرامیکی- اکسیدهای فلزی و پیگمنت‌ها
۱۸ توسعه فناوری در حوزه افزایش ارزش افزوده مواد شیمیایی، پلیمری و کامپوزیت
۱۹ توسعه فناوری و تقویت توان کشور در حوزه فرایندهای ساخت و تولید- حوزه چاپگرهای سه‌بعدی
۲۰ توسعه فناوری و تقویت توان کشور در حوزه فرایندهای ساخت و تولید- جوش و پوشش
۲۱ توسعه فناوری و تقویت توان کشور در حوزه فرایندهای ساخت و تولید- حوزه فرایندهای شکل‌دهی
۲۲ توسعه فناوری و تقویت توان کشور در حوزه فرایندهای ساخت و تولید -تولید سیستم‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع کشور
۲۳ حمایت از بومی‌سازی و توسعه فناوری در سایر زنجیره‌های تامین / ارزش صنایع تاثیرگذار و یا مبتنی بر مزیت‌های نهفته کشور
۲۴ ظرفیت‌سازی تولید محصولات برای ارتقا تاب‌آوری اقتصادی در مقیاس صنعتی (توسعه فناوری و روش‌های تولید مواد اولیه، تجهیزات و یا محصولات با ارزش افزوده در گروه‌های اصلی وارداتی کشور)

واجدین شرایط:

تمامی اشخاص حقوقی علاقه‌مند از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، شتابدهنده و مراکز نوآوری، چنانچه دارای طرحی عملیاتی در ۲۴ اولویت فوق‌الذکر باشند، می‌توانند در این فراخوان شرکت نمایند.

نحوه حمایت:

از طرح‌های مصوب (پس از ارزیابی و داوری لازم)، در قالب تسهیلات حمایت می‌شود.

شاخص‌های ارزیابی:

شاخص‌های اصلی ذیل مبنای ارزیابی طرح‌های واصله در این مرحله می‌باشد که وجود یک یا چند مورد از این شاخص‌ها موجب اولویت‌دهی به طرح دریافتی می‌شود.

در سطح آمادگی فناورانه ( TRL )، بالاتر باشد و در نتیجه با حمایت این ستاد در کمترین زمان ممکن به نتیجه نهایی دست یابد.

وجود مصرف‌کننده (اعلام نیاز مشخص برای خروجی طرح) و اطمینان از اجرای موفق طرح (اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای مشارکت در اجرای مرحله تجاری‌سازی)، نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. بنابراین تعامل مجری با واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی کشور و وجود مشارکت‌کننده مشخص برای اجرای طرح از ابتدای مسیر، یک شاخص مهم محسوب می‌شود.

معطوف به ارتقا دانش مهندسی و نمونه‌سازی محصولی با کاربرد بالقوه قریب الوقوع و یا بالفعل در صنایع مرتبط کشور باشد.

منجر به ایجاد ارزش افزوده در زنجیره‌های تامین و یا ارزش مواد طبیعی، شیمیایی و معدنی و همچنین صنایع اپتیکی و لیزری کشور شود.

در کاهش و یا رفع وابستگی صنعتی کشور به واردات، نقش ارزنده‌ای ایفا نماید.

به تولید نمونه تکرارپذیر از یک محصول جدید، به ویژه در سطح بین‌المللی منجر شود.

در راستای فعالیت‌های فعالیت‌ها و سوابق علمی، پژوهشی و یا صنعتی متقاضی، تعریف شده باشد.

مراحل اجرایی:

واجدین شرایط می‌توانند، با تکمیل” فرم اولیه اعلام مشخصات طرح ذیل فراخوان اولویت‌های ستاد در سال ۱۴۰۰ (اینجا)” و ارسال مدارک و مستندات تکمیلی، در این فراخوان شرکت کنند.

در ادامه مسیر، فرم و سوابق دریافتی توسط ستاد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سپس طرح پیشنهادی کامل از سوی مجموعه‌‌های منتخب این مرحله، دریافت و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان، از طرح‌های مصوب نهایی، حمایت‌های معنوی و مادی (متناسب با منابع در دسترس و در قالب تسهیلات) صورت خواهد پذیرفت.

لازم به ذکر است با عنایت به چند مرحله‌‌ای بودن فرایند ارزیابی، در هر مرحله، اطلاعات تکمیلی مورد نیاز متناسب با ابعاد موضوع، از مجری دریافت خواهد شد. همچنین تا مشخص شدن نتیجه نهایی و تصویب طرح، ارسال مستندات به معنای پذیرش قطعی نبوده و حقی را برای ارسال کننده ایجاد نمی‌کند.

در صورت بروز هرگونه مشکل در تکمیل و یا ثبت اطلاعات می‌توان با دفتر ستاد به شماره ۲۲۴۱۴۱۹۳-۰۲۱ داخلی ۱۲۱۱، تماس حاصل نمود.

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

 

کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۰۸۰۱