ارتباط دانش‌‌بنیان‌ها با صنعت، بهترین راه افزایش بهره‌وری در کشور است

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، یکی از نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به ویژه در ابتدای راه‌‌اندازی، ارزیابی و ارزش‌گذاری دارایی‌ها از جمله دارایی‌های نامشهود است. یکی از مهمترین دلایل استفاده از این ارزش‌گذاری، جذب سرمایه به منظور توسعه فعالیت‌ها یا واگذاری سهام سهامداران عمده است. البته شرکت‌های دانش‌بنیان باید هر سال ارزشگذاری شوند زیرا ارزش آن‌ها به سرعت تغییر می‌کند.

علیرضا حیدری‌پور، موسس و رئیس هیئت مدیره شرکت برآورد ارزش ایرانیان، در این خصوص اظهار کرد: اگرچه ارزش‌گذاری دارایی‌های مشهود و نامشهود بسیار حائز اهمیت است اما در ارزش‌گذاری شرکت‌‌های دانش‌بنیان اختلافاتی وجود دارد که نیاز به حضور شرکت‌‌ها و متخصصان خبره را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در این راستا تیم شرکت برآورد ارزش ایرانیان با بهره‌گیری از متخصصان، خدمات مختلفی از جمله ارزش‌گذاری دارایی‌های مشهود و نامشهود، معماری برند، طراحی و اجرای فرآیندهای مدیریت استراتژیک، روش‌های توسعه استراتژیک و ردیابی وضعیت برند را ارائه می‌دهد.

حیدری‌پور تصریح کرد: ارزش‌گذاری از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد. وقتی یک شرکت دانش‌بنیان که بر اساس اطلاعات علمی و مطالعات متفاوت در صنایع مختلف، به راهکارها و روش‌های جدیدی دست پیدا می‌کند که باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود، معمولا سهم بیشتری در دارایی‌های نامشهود در اختیار دارد. وقتی این شرکت‌ها بخواهند با صنایع بالادستی یا صنایع موازی خود ارتباط بگیرند، ناخواسته باید ارزش‌گذاری شوند.

رئیس هیئت مدیره شرکت برآورد ارزش ایرانیان گفت: ما روش‌های مختلفی برای ارزش‌گذاری داریم که بسته به نوع صنعت یا پارامترهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه سیستم بانکی، هنوز برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌‌های دانش‌بنیان به صورت سنتی عمل می‌کند و عملا ارزشی برای دانش‌فنی و مواردی از این قبیل قائل نمی‌شود.

حیدری‌پور اظهار کرد: یکی از پارامترهای مهم در ارزش‌گذاری شرکت‌‌ها، بخش تحقیق و توسعه است. هرچه این بخش در یک سازمان مهم‌تر باشد، ارزش بالاتری خواهند داشت.

وی با اشاره به تاسیس شرکت در سال ۱۳۹۷ تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ به عنوان کارگزار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پذیرفته شدیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت برآورد ارزش ایرانیان در پایان گفت: از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بابت فراهم کردن بستر مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و کارگزارانی چون ما، تشکر می‌کنیم. باید توجه داشت ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت، بهترین راه افزایش بهره‌وری در کشور است.

گفتنی است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان پایه‌گذار پارک‌های فناوری ایران، از کارگزاران مختلفی برای رشد، تقویت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استفاده می‌کند که نقش قابل توجهی در این مهم داشته است.

منبع اصلی خبر

معاونت پژوهش و فناوری

کد خبر: ۰۱۱۰۰۵۰۱