اختتام سه طرح پژوهشی برون دانشگاهی، تقاضامحور و بین المللی توسط هیات علمی دانشکده مهندسی عمران

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری، اجرای سه طرح پژوهشی به شرح زیر در سال ۱۴۰۲ توسط جناب آقای دکتر عباس مالیان عضو محترم هیات علمی دانشکده مهندسی عمران تکمیل شد و خاتمه یافت:

۱- طرح پژوهشی برون دانشگاهی و ارتباط با صنعت با موضوع

آشکارسازی خودکار و تعیین موقعیت چاه های آب به روش دورکاوی

یکی از معضلات بزرگ کشور در زمینه مدیریت منابع آب، وجود تعداد زیادی چاه های غیرمجاز آب در سطح کشور است که موجب پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی، فرونشست زمین، ایجاد بحران خشکسالی، از بین رفتن تالاب ها و انواع مشکلات زیست محیطی بوده است. در این پژوهش که برای وزارت نیرو اجرا گردید، با استفاده از پیاده سازی الگوریتم های همتایابی بر روی تصاویر هوایی و فضایی و به کارگیری ویژگی های هندسی و طیفی داده های فتوگرامتری و سنجش از دور، روشی نوین برای آشکارسازی خودکار و تعیین موقعیت چاه های آب ارائه گردیده است که می تواند تأثیر بسزایی در شناسایی و انسداد چاه های آب غیرمجاز و کاهش بحران آب در کشور داشته باشد. لازم به ذکر است از این تحقیق تا کنون یک پایان نامه کارشناسی ارشد و یک مقاله علمی استخراج و چاپ شده است و مقاله علمی دیگری نیز در حال تدوین می باشد.

۲- طرح پژوهشی تقاضامحور با موضوع

بررسی تطبیقی برنامه آموزشی تربیت دبیر فنی در کشورهای منتخب و ارائه مدل مناسب برای ایران

با وجود آن که کشورهای پیشرفته، آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی را اولویت نظام آموزشی خود قرار داده اند و با این رویکرد، پیشرفت های چشمگیر در اشتغال زایی، فقرزدایی و رونق اقتصادی به دست آورده اند، متأسفانه نامناسب بودن کمیت و کیفیت برنامه آموزشی تربیت هنرآموز (دبیر فنی) در ایران دارای کاستی های فراوان است و با وجود صرف هزینه زیاد برای آن، بازدهی مناسب را ندارد. در این پژوهشی که توسط یک گروه نه نفره از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و متخصصان و صاحبنظران خارج دانشگاه طی مدت دو سال انجام شد، تحقیق عمیق درباره برنامه های آموزشی تربیت دبیر فنی در کشورهای مطرح و منتخب شامل انگلستان، آلمان، ترکیه، چین، اندونزی، کره جنوبی، برزیل، شیلی، مکزیک، هندوستان، مالزی و استرالیا صورت گرفت و به پرسش های زیر پاسخ داده شد:

  • اهداف دوره تحصیلی تربیت دبیر فنی
  • طول دوره و شکل نظام در آموزش و تربیت دبیر فنی
  • ضوابط و شرایط ورود به دوره تحصیلی تربیت دبیر فنی
  • چارچوب برنامه درسی تربیت دبیر فنی
  • عناوین دروس اصلی و تخصصی و نظام درسی تربیت دبیر فنی
  • کارآموزی دبیران فنی
  • همکاری صنعت و آموزش تربیت دبیر فنی

سپس با ارائه مدل ملی مناسب برای تربیت دبیر فنی، پیشنهادهایی برای دست اندرکاران آموزش کشور به منظور بهبود نظام تربیت دبیر فنی در ایران ارائه گردیده است.

برنامه ریزی برای ارائه گزارش این طرح پژوهشی مهم در قالب سخنرانی و نیز چاپ مقاله علمی مستخرج از نتایج این تحقیق در حال انجام است.

۳- طرح پژوهشی بین المللی با موضوع

مطالعات مستندنگاری و نقشه برداری حرم مطهر حضرت امام حسین علیه السلام

(کربلای معلی، کشور عراق)

در این پروژه بزرگ و مهم که طی مدت سه سال و با وجود مشکلات متعدد از قبیل بحران کرونا و بحران های امنیتی کشور عراق با موفقیت اجرا گردید، مطالعات مستندنگاری و فتوگرامتری پهپادمبنا در محوطه ۴۰ هکتاری پیرامون حرم مطهر حضرت امام حسین علیه السلام به منظور اجرای طرح توسعه حرم شریف صورت گرفت و طرح های ابتکاری برای برداشت جامع کالبدی، مدلسازی سه بعدی و مستندنگاری دقیق آن مکان مقدس ارائه گردید که گزارش مبسوط آن طی مقالات داخلی و خارجی تدوین شده است و ان شاء الله به زودی منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است آقای دکتر مالیان پیش از این نیز در قرارداد جداگانه ای، مدیریت طرح مستندنگاری و فتوگرامتری پهپادمبنای عمارت خیمه گاه مقدس حضرت امام حسین علیه السلام در کربلا را با موفقیت اجرا کرده بودند.

معاونت پژوهش و فناوری

کد خبر ۰۳۰۱۱۸۰۱