اتمام ۳۱ پروژه پژوهش و فناوری در سامانه ساتع در سال ۱۳۹۸

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دبیرخانه شورای عالی عتف، پیام چینی فروشان مسئول امور پژوهش فناوری تقاضا محور دبیرخانه در خصوص سامانه ساتع گفت: سامانه ساتع با هدف رفع نیازمند‌ها و مشکلات فناورانه دستگاه‌های اجرایی کشور توسط توانمندی‌های پژوهش و فناوری موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کشور در دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و راه‌اندازی شده است.
وی افزود: این سامانه بستری جهت تبادل فناوری و تسهیل فرایند ارتباط میان عرضه‌کنندگان فناوری و متقاضیان آنهاست که باعث تغییر رویکرد فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور به مسئله محوری، ایجاد فضای مناسب برای شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان، انتقال نتایج دستاوردهای پژوهشی از مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی به صنایع کشور می‌شود.
مسئول امور پژوهش فناوری تقاضا محور دبیرخانه شورای عالی عتف در ادامه اظهار داشت: علی‌رغم وجود موانع و چالش‌های متعدد، در سال ۱۳۹۸، مبلغ ۱,۴۰۰ میلیارد ریال از سوی شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات دولتی به حساب خزانه‌داری کل کشور بابت اجرای قراردادهای ثبت شده در سامانه ساتع واریز گردید؛ که مبلغ ۳۸۰ میلیارد ریال، بر اساس میزان پیشرفت پروژه‌ها، به آنها پرداخت شد.
چینی فروشان با تاکید بر اجرای دقیق فرایند ورود و ثبت از طرف شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات دولتی به سامانه ساتع تصریح کرد: با توجه به نوپا بودن این سامانه و ناآشنایی بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی با فرایند اجرایی سامانه، بسیاری از گزارش‌های پیشرفت با تأخیر از سوی مجریان پروژه‌ها جهت بررسی در سامانه به ثبت رسید که باعث به تعویق افتادن پرداخت‌ها گردید، همچنین فرایند طولانی ثبت و انعقاد قراردادها توسط دستگاه‌های اجرایی باعث شده بیشتر قراردادها در نیمه دوم سال منعقد شود.
وی درخصوص مشخصات پروژه‌های ثبت شده در این سامانه گفت: بر اساس اطلاعات موجود در سامانه ساتع، حدود ۱۰۰ پروژه به ثبت رسیده در سامانه دارای میزان پیشرفت بیشتر از ۵۰% بوده‌اند که از میان آنها ۳۱ پروژه پژوهشی خاتمه یافته است. در مجموع ۵۱ گزارش، ۳ کتاب، ۳ مقاله، ۶ مورد توسعه فناوری و ۴ مورد تغییر در فناوری‌های موجود از اجرای این پروژه‌ها حاصل شده است. از دیگر دستاوردهای این پروژه‌ها می‌توان تولید ماشین‌آلات، تجهیزات و نرم‌افزار یارانه‌ای اشاره کرد.
چینی‌فروشان میانگین کلی پیشرفت پروژه‌های ثبت شده در سامانه ساتع برابر ۲۱% اعلام کرد.
وی در پایان ضمن تشکر از شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات دولتی بابت ثبت به موقع و دقیق اطلاعات افزود: با توجه به تجربیات کسب شده طی ۲ سال راهبری این سامانه توسط دبیرخانه شورای عالی عتف، همچنین همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه‌داری کل کشور در طراحی سازوکارها جهت تسهیل و روانکاری فرایندهای اجرایی شاهد دستاوردهای بهتری در سال ۱۳۹۹ خواهیم بود.

  • منبع اصلی خبر

     

    دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

    کد خبر:۹۹۰۳۲۸۰۳