دانشگاه در آینه رسانه

مجموعه پیش‌رو با عنوان «دانشگاه در آینه رسانه» دربرگیرنده اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی است که با محوریت “دانشگاه شهید رجایی” در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه ها منتشر شده است.
بدیهی است، گردآوری مجموعه فوق، صرفا با هدف اطلاع‌رسانی صورت گرفته و به هیچ عنوان به منزله تایید و یا تکذیب این مطالب، از سوی دانشگاه شهید رجایی نیست.

پیام سال تحصیلی جدید امر به معروف و نهی از منکر است
(لینک اصلی خبر)

فرهنگ رضوی

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: پیام سال تحصیلی جدید که با ایام محرم مقارن شده امر به معروف و نهی از منکر است.

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: پیام سال تحصیلی جدید که با ایام محرم مقارن شده امر به معروف و نهی از منکر است.
به گزارش خبرگزاری رضوی، حمیدرضا عظمتی روز شنبه در آیین نواخته شدن زنگ امر به معروف و نهی از منکر و مهر و مقاومت در دبیرستان دخترانه هاجر سمنان افزود: از واقعه عظیم و تاریخی محرم و عاشورا باید در زندگی خود استفاده کرده، پند بگیریم و تلاش نمایی در تقویت باورهای دانش آموزان کوشا باشیم.
وی با تاکید بر اینکه آنچه در توان داریم برای توسعه تعلیم و تربیت و فرهنگیان قرار خواهیم داد اظهار داشت: یکی از سیاست های وزارت اموزش و پرورش مدرسه محوری است و مدرسه باید در حوزه تعلیم و تربیت محور باشد.
رییس دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی با تاکید بر اینکه، دانش آموز باید در مدرسه احساس امنیت فیزیکی، روحی و روانی نمایند خاطرنشان ساخت: امید و سرزندگی برای جوانان ایران اسلامی ضرورت است و باید این حس را در آنها تقویت نماییم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز با تبریک آغاز سال تحصیلی گفت: مکتب امام حسین (ع) مکتبی است که به انسان هدف و معنا می دهد.
محمدرضا جهان با اشاره به تقارن آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس، آغاز محرم و هفته امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: اگر در اجرای این فریضه مهم فقط تذکر لسانی دهیم اثرات عمیقی در رفتار ما باقی می گذارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان شعار و پیام این اداره کل در سال تحصیلی جدید را نماز ، ورزش ، مهارت راز و رمز سعادت بیان کرد.
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۷ – ۹۶ قریب ۱۲۰ هزار دانش آموز با همکاری حدود ۱۰ هزار نفر نیروی فرهنگی کسب علم و دانش را در بیش از یک هزار واحد آموزشی استان سمنان آغاز کردند.

آغاز سال تحصیلی جدید؛
زنگ مهر و مقاومت در مدارس استان سمنان + فیلم
(لینک اصلی خبر)

واحد مرکزی خبر

با نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت ۱۲۰ هزار دانش آموز استان سمنان سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در مراسمی که به این منظور در دبیرستان دخترانه هاجر سمنان برگزار شد ، عظمتی رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و نماینده وزارت آموزش و پرورش ، پند گیری از نهضت عاشورا و دفاع مقدس را بهترین راه موفقیت دانش آموزان دانست و افزود: تلاش در سنگر علم با ادامه راه شهدا و نهضت عاشورا جهاد در راه خداست.
محمدرضا خباز استاندار سمنان نیز گفت: پیام تقارن سال تحصیلی با نهضت عاشورا و دفاع مقدس احیا امر به معروف و نهی از منکر است.
احمد همتی نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز توسعه و ترویج فرهنگ عاشورایی را مهمترین راه ایستادگی در مقابل دشمنان بیان کرد.
محمدرضا جهان مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز در این آیین با بیان اینکه استان سمنان از لحاظ توسعه متوازن حائز بیشترین رتبه در بین استان هاست گفت: امسال ۲۵طرح آموزشی به برنامه های آموزش و پرورش استان افزوده شده است.
نماز ، ورزش ، مهارت ،راز و رمز موفقیت شعار امسال آموزش و پرورش استان سمنان است.
در سال تحصیلی جدید بیش از پنج هزار کلاس درس و هزار مدرسه برای حضور دانش آموزان استان تجهیز شده است.
همچنین امسال بیش از ۱۰ هزار معلم و نیروی آموزشی وظیفه تعلیم و تربیت دانش آموزان را در استان بر عهده خواهند داشت.دانلود

مدرسه محوری از رویکردهای دولت دوازدهم در نظام تربیتی است
(لینک اصلی خبر)

ایرنا

سمنان- ایرنا- رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: یکی از سیاست های راهبری دولت دوازدهم در نظام تعلیم و تربیت مدرسه محوری است.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا عظمتی روز شنبه در آیین نواختن زنگ مهر و مقاومت همزمان با آغاز سال تحصیلی در دبیرستان دخترانه هاجر سمنان، افزود: مدرسه محوری از رویکردهای دولت دوازدهم در آموزش و پرورش است و دانش آموزان بعد از خانه، باید در مدارس احساس امنیت کنند.
وی تاکید کرد: به همین منظور، ایجاد مدرسه امن از لحاظ فیزیکی، روحی و روانی برای رشد و تعالی دانش آموزان ضروری است.
عظمتی یاد آور شد: با توجه به این که یکی از راه های ارتقای آموزش و پرورش، رشد دانش آموزان و تغییر متغیرهای فعلی است، مدارس و دانش آموزان به عنوان متغیرها نقش موثری در ارتقای آموزش و تعالی جامعه دارد.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با یک میلیون نفر نیرو وظیفه آموزش ۱۳ میلیون دانش آموز را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت اولیا و مربیان برای تربیت و مشارکت ها در امور مدارس بهره برد.
رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: مدرسه و معلمان باید زمینه رشد و خلاقیت داشن آموزان را مهیا کنند.
در این آیین ۱۲۰ هزار دانش ‍ آموز استان سمنان سال تحصیلی ۹۶-۹۷ را با نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت آغاز کردند، در این آیین محمد رضا خباز استاندار سمنان، محمود قنبری و محمد همتیان معاونان استانداری، احمد همتی نماینده مردم شهرستان سمنان مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، حیدر آسیابی دادستان مرکز استان، سردار روح الامین قاسمی فرمانده انتظامی استان سمنان، سیدعباس دانایی فرماندار، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر سمنان و مسوولان استان و شهرستان سمنان حضور داشتند.
۷۳۴۴/۶۱۰۳ خبرنگار : امیرحسین کاشی منش ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشجو معلمان
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

وزیرآموزش و پرورش به مناسبت شروع سال تحصیلی۹۷-۹۶ برای دانشجو معلمان دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان پیامی صادر کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، متن پیام سید محمد بطحایی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
نقش بی بدیل نظام تعلیم و تربیت در ارتقای دانش و شخصیت فردی و اجتماعی افراد از منظر اندیشمندان همواره مورد توجه و تأکید بوده است. از سوی دیگر با توجه به رشد و توسعه ی علم و فناوری، رویکرد ویژه به منابع انسانی در جامعه از آموزش های پایه تا سطوح عالی به منزله سرمایه گذاری است و در واقع بستر لازم را به منظور ایجاد فرصت در مسیر تولید ثروت از علم و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان فراهم می آورد.
تقارن بهار علم و دانش با هفته دفاع مقدس و ماه محرم، بوی ماه مهر را با حماسه، آزادگی و جهاد عجین کرده و این طلیعه گرانقدر، چراغ عزت و افتخار این کشور را فروزان می کند و تداوم بخش آرمان های شهیدان و غیورمردان این سرزمین است .
طلوع خورشید علم آموزی و دانش اندوزی نشانگر شروع دوباره همت و تلاش در راه آموزش و پرورش دانشجو معلمانی است که در آینده ای نه چندان دور وظیفه خطیر پرورش نسل های آتی این مرز و بوم را به عهده خواهند داشت و بی شک توفیق در این عرصه ی مقدس، مستلزم تلاش مضاعف، کوشش و تحصیل همراه با تهذیب است .
اینجانب در سالی که مزین به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال» است، آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ را به شما دانشجو معلمان عزیز، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم و دوام توفیقات شما را از خداوند متعال در ذیل توجهات حضرت ولی عصر(عج) خواستارم .
در این ایام که فصل جدیدی از تحصیل علم پیش روی است از شما معلمان آینده انتظار دارم بار دیگر با اتکال به خداوند متعال و پیروی از منویات مقام عظمای ولایت با همدلی و همکاری وتلاش مضاعف در سنگر مقدس دانش در پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی و تحقق اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از پیش حضوری پرثمر و نقشی تأثیر گذار داشته باشید .
پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشجومعلمان
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت شروع سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برای دانشجومعلمان دانشگاه شهیدرجایی و دانشگاه فرهنگیان پیامی صادر کرد.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت شروع سال تحصیلی۹۷-۹۶ برای دانشجومعلمان دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان پیامی صادر کرد.
در این پیام آمده است: نقش بی بدیل نظام تعلیم و تربیت در ارتقای دانش و شخصیت فردی و اجتماعی افراد از منظر اندیشمندان همواره مورد توجه و تأکید بوده است. از سوی دیگر با توجه به رشد و توسعه علم و فناوری، رویکرد ویژه به منابع انسانی در جامعه از آموزش های پایه تا سطوح عالی به منزله سرمایه گذاری است و در واقع بستر لازم را به منظور ایجاد فرصت در مسیر تولید ثروت از علم و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان فراهم می آورد.
تقارن بهار علم و دانش با هفته دفاع مقدس و ماه محرم، بوی ماه مهر را با حماسه، آزادگی و جهاد عجین کرده و این طلیعه گرانقدر، چراغ عزت و افتخار این کشور را فروزان می کند و تداوم بخش آرمان های شهیدان و غیورمردان این سرزمین است.
در این پیام آمده است: طلوع خورشید علم آموزی و دانش اندوزی نشانگر شروع دوباره همت و تلاش در راه آموزش و پرورش دانشجومعلمانی است که در آینده ای نه چندان دور وظیفه خطیر پرورش نسل های آتی این مرز و بوم را به عهده خواهند داشت و بی شک توفیق در این عرصه مقدس، مستلزم تلاش مضاعف، کوشش و تحصیل همراه با تهذیب است.
اینجانب در سالی که مزین به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال» است، آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ را به شما دانشجو معلمان عزیز، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم و دوام توفیقات شما را از خداوند متعال در ذیل توجهات حضرت ولی عصر(عج) خواستارم.
در این ایام که فصل جدیدی از تحصیل علم پیش روی است از شما معلمان آینده انتظار دارم بار دیگر با اتکال به خداوند متعال و پیروی از منویات مقام عظمای ولایت با همدلی و همکاری وتلاش مضاعف در سنگر مقدس دانش در پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی و تحقق اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از پیش حضوری پرثمر و نقشی تأثیرگذار داشته باشید.
انتهای پیام/

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:
مدرسه محوری یکی از سیاست های اصلی آموزش و پرورش دردولت دوازدهم است
(لینک اصلی خبر)

پانا

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: یکی از سیاست های راهبری دولت دوازدهم در نظام تعلیم و تربیت مدرسه محوری است.
به گزارش پانا، حمیدرضا عظمتی در آیین نواختن زنگ مهر و مقاومت همزمان با آغاز سال تحصیلی در دبیرستان دخترانه هاجر سمنان، بیان کرد: بزرگ ترین وپررنگ ترین نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری است.
وی بابیان اینکه مدرسه محوری یکی از رویکردهای دولت دوازدهم در آموزش و پرورش است گفت:برای اینکه نظام تعلیم وتربیت ارتقاء پیداکند یاید متغیرهای متعددی دراین حوزه وارد شود که مدرسه متغیرموثری می باشد.
رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برایجاد مدرسه امن از لحاظ فیزیکی، روحی و روانی برای رشد و تعالی دانش آموزان تاکیدکردوگفت: دانش آموزان بعد از خانه، باید در مدارس احساس امنیت کنند .
عظمتی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با یک میلیون نفر نیرو وظیفه آموزش ۱۳ میلیون دانش آموز را برعهده دارد، بیان کرد: باید از ظرفیت اولیا و مربیان برای تربیت و مشارکت ها در امور مدارس بهره برد.
رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درپایان عنوان کرد: مدرسه و معلمان باید زمینه رشد و خلاقیت داشن آموزان را مهیا کنند .
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی:
زمینه ارتقای خلاقیت در مدارس تا حد ممکن گسترش یابد
(لینک اصلی خبر)

مرآت

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: نسل آینده کشور باید نسل خلاقی باشد و زمینه ارتقای این قابلیت ذهنی باید در سطح مدارس تا حد ممکن گسترش یابد.

به گزارش مرآت به نقل از قومس ؛ حمید رضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران به مناسبت اولین روز ماه مهردر جمع دانش آموزان دبیرستان هاجر سمنان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی گفت: یکی از سیاستهای راهبردی وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم مدرسه محوری در نظام تعلیم و تربیت است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه باید بر آنچه در مدرسه اتفاق می افتد توجه خاص وجود داشته باشد، افزود: امنیت یکی از متغیرهای مهم مدرسه محوری است؛ بدین معنا که دانش آموز باید در مدرسه هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روحی و روانی احساس امنیت کند و آنچه را که در خانواده نمی تواند بگوید در مدرسه مطرح نماید.
وی امید و سر زندگی را از دیگر متغیرهای مدرسه محوری برشمرد و افزود: یکی از ضرورتهای زندگی جوان امروزی امید و سر زندگی است؛ امید سرمایه ای برای آینده و تقویت کشور است و مسئولین و همکاران فرهنگی باید امید و سر زندگی را در جوانان به هر شکلی تقویت نموده و شرایطی فراهم نمایند تا جوانان به تناسب سن خود در جریانات مختلف کشور قرار گیرند.
عظمتی با اشاره به مشارکت به عنوان دیگر متغیر مدرسه محوری در نظام جمهوری اسلامی گفت: آموزش و پرورش با ۱ میلیون جمعیت کل کارمندان، بزرگترین دستگاه اجرایی کشور است که کار هدایت ۱۳ میلیون دانش آموز را بر عهده دارد و تمام دستگاه های اجرایی در این زمینه باید با آموزش و پرورش همکاری نمایند و و از پتانسیل اولیا نیز در افزایش سطح ارتقای فرزندانشان استفاده شود.
انتهای پیام/ت
شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشجو معلمان
(لینک اصلی خبر)

پانا

وزیرآموزش و پرورش به مناسبت شروع سال تحصیلی۹۷-۹۶ برای دانشجو معلمان دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان پیامی صادر کرد.

به گزارش پانا، متن پیام سید محمد بطحایی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
نقش بی بدیل نظام تعلیم و تربیت در ارتقای دانش و شخصیت فردی و اجتماعی افراد از منظر اندیشمندان همواره مورد توجه و تأکید بوده است. از سوی دیگر با توجه به رشد و توسعه ی علم و فناوری، رویکرد ویژه به منابع انسانی در جامعه از آموزش های پایه تا سطوح عالی به منزله سرمایه گذاری است و در واقع بستر لازم را به منظور ایجاد فرصت در مسیر تولید ثروت از علم و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان فراهم می آورد.
تقارن بهار علم و دانش با هفته دفاع مقدس و ماه محرم، بوی ماه مهر را با حماسه، آزادگی و جهاد عجین کرده و این طلیعه گرانقدر، چراغ عزت و افتخار این کشور را فروزان می کند و تداوم بخش آرمان های شهیدان و غیورمردان این سرزمین است.
طلوع خورشید علم آموزی و دانش اندوزی نشانگر شروع دوباره همت و تلاش در راه آموزش و پرورش دانشجو معلمانی است که در آینده ای نه چندان دور وظیفه خطیر پرورش نسل های آتی این مرز و بوم را به عهده خواهند داشت و بی شک توفیق در این عرصه ی مقدس، مستلزم تلاش مضاعف، کوشش و تحصیل همراه با تهذیب است.
اینجانب در سالی که مزین به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال» است، آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ را به شما دانشجو معلمان عزیز، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم و دوام توفیقات شما را از خداوند متعال در ذیل توجهات حضرت ولی عصر(عج) خواستارم.
در این ایام که فصل جدیدی از تحصیل علم پیش روی است از شما معلمان آینده انتظار دارم بار دیگر با اتکال به خداوند متعال و پیروی از منویات مقام عظمای ولایت با همدلی و همکاری وتلاش مضاعف در سنگر مقدس دانش در پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی و تحقق اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از پیش حضوری پرثمر و نقشی تأثیر گذار داشته باشید.

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:
مدرسه محوری از رویکردهای دولت دوازدهم در نظام تربیتی است
(لینک اصلی خبر)

پانا

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: یکی از سیاست های راهبری دولت دوازدهم در نظام تعلیم و تربیت مدرسه محوری است.

به گزارش خبرنگار پانا از سمنان، حمیدرضا عظمتی، در آیین نواختن زنگ مهر و مقاومت همزمان با آغاز سال تحصیلی در دبیرستان دخترانه هاجر سمنان، افزود: مدرسه محوری از رویکردهای دولت دوازدهم در آموزش و پرورش است و دانش آموزان بعد از خانه، باید در مدارس احساس امنیت کنند.
وی تاکید کرد: به همین منظور، ایجاد مدرسه امن از لحاظ فیزیکی، روحی و روانی برای رشد و تعالی دانش آموزان ضروری است.
رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یادآور شد: با توجه به این که یکی از راه های ارتقای آموزش و پرورش، رشد دانش آموزان و تغییر متغیرهای فعلی است، مدارس و دانش آموزان به عنوان متغیرها نقش موثری در ارتقای آموزش و تعالی جامعه دارد.
عظمتی، با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با یک میلیون نفر نیرو وظیفه آموزش ۱۳ میلیون دانش آموز را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت اولیا و مربیان برای تربیت و مشارکت ها در امور مدارس بهره برد.
وی خاطرنشان کرد: مدرسه و معلمان باید زمینه رشد و خلاقیت داشن آموزان را مهیا کنند.
در این آیین که ۱۲۰ هزار دانش ‍ آموز استان سمنان سال تحصیلی ۹۶-۹۷ را با نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت آغاز کردند، محمد رضا خباز استاندار سمنان، محمود قنبری و محمد همتیان معاونان استانداری، احمد همتی نماینده مردم شهرستان سمنان مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، حیدر آسیابی دادستان مرکز استان، سردار روح الامین قاسمی فرمانده انتظامی استان سمنان، سیدعباس دانایی فرماندار، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر سمنان و مسئولان استان و شهرستان سمنان حضور داشتند.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:
«مدرسه محوری»، یکی از سیاست های اصلی آموزش و پرورش دردولت دوازدهم است
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: یکی از سیاست های راهبری دولت دوازدهم در نظام تعلیم و تربیت مدرسه محوری است. به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان سمنان، حمید رضا عظمتی در آیین نواختن زنگ مهر و مقاومت همزمان با آغاز سال تحصیلی در دبیرستان دخترانه هاجر سمنان، افزود: بزرگ ترین وپررنگ ترین نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بابیان اینکه مدرسه محوری یکی از رویکردهای دولت دوازدهم در آموزش و پرورش است گفت:برای اینکه نظام تعلیم وتربیت ارتقاء پیداکند یاید متغیرهای متعددی دراین حوزه وارد شود که مدرسه متغیرموثری می باشد.
وی برایجاد مدرسه امن از لحاظ فیزیکی، روحی و روانی برای رشد و تعالی دانش آموزان تاکیدکرد و گفت: دانش آموزان بعد از خانه، باید در مدارس احساس امنیت کنند.
عظمتی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با یک میلیون نفر نیرو وظیفه آموزش ۱۳ میلیون دانش آموز را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت اولیا و مربیان برای تربیت و مشارکت ها در امور مدارس بهره برد.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی عنوان کرد: مدرسه و معلمان باید زمینه رشد و خلاقیت دانش آموزان را مهیا کنند.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:
«مدرسه محوری»، یکی از سیاست های اصلی آموزش و پرورش دردولت دوازدهم است
(لینک اصلی خبر)

پانا

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: یکی از سیاست های راهبری دولت دوازدهم در نظام تعلیم و تربیت مدرسه محوری است.
به گزارش پانا،حمیدرضا عظمتی در آیین نواختن زنگ مهر و مقاومت همزمان با آغاز سال تحصیلی در دبیرستان دخترانه هاجر سمنان، افزود: بزرگ ترین وپررنگ ترین نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بابیان اینکه مدرسه محوری یکی از رویکردهای دولت دوازدهم در آموزش و پرورش است گفت:برای اینکه نظام تعلیم وتربیت ارتقاء پیداکند یاید متغیرهای متعددی دراین حوزه وارد شود که مدرسه متغیرموثری می باشد.
وی برایجاد مدرسه امن از لحاظ فیزیکی، روحی و روانی برای رشد و تعالی دانش آموزان تاکیدکرد و گفت: دانش آموزان بعد از خانه، باید در مدارس احساس امنیت کنند.
عظمتی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با یک میلیون نفر نیرو وظیفه آموزش ۱۳ میلیون دانش آموز را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت اولیا و مربیان برای تربیت و مشارکت ها در امور مدارس بهره برد.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی عنوان کرد: مدرسه و معلمان باید زمینه رشد و خلاقیت دانش آموزان را مهیا کنند.
نشست پژوهشی:
اهداف و مزایای سامانه جامع روابط کار
(لینک اصلی خبر)

واحد مرکزی خبر

ساماندهی نظام روابط کار، از جمله وظایف دولت­ها در جهت استفاده بهینه از بخش مهمی از ثروت ملی یعنی نیروی کار است و هر چه این نظام سازمان­ یافته ­تر باشد، به همان میزان نیروی کار با مشکلات و معضلات کمتری در محیط کار خود مواجه خواهد شد.
چکیده نشست پژوهشی:
– سامانه جامع روابط کار از بیش از ۳۰ زیرسامانه تشکیل شده است که تاکنون سه زیرسامانه ثبت قراردادهای کار، بازرسی کار و ثبت دادخواست به صورت آزمایشی راه ­اندازی شده است.
– سه زیرسامانه ثبت قراردادهای کار، بازرسی کار و ثبت دادخواست از نیمه دوم مهرماه در اختیار عموم کارگران و کارفرمایان قرار خواهد گرفت.
– ایجاد شفافیت در اطلاعات مربوط به جامعه کارگری و کارفرمایی، کاهش بروکراسی اداری و عواقب ناشی از آن برای جامعه کارگری و کارفرمایی، تسریع در روند رسیدگی و پیگیری امور مربوط به روابط میان کارگر و کارفرما، شناسایی دقیق مشکلات و چالش ­های موجود در جامعه کارگری و کارفرمایی، جلوگیری از تخلفات کارفرمایان در برابر حقوق کارگران از جمله اهدافی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه ­اندازی سامانه جامع روابط کار دنبال می ­کند.
– بارگذاری اطلاعات مربوط به قراردادهای کار در این سامانه به عهده کارفرمایان است و کارگران امکان ثبت قرارداد را ندارند.
– دسترسی به سامانه برای تمامی بازیگران جامعه کارگری از طریق کدکاربری و رمز عبور مشاهده سوابق بیمه ای تأمین اجتماعی و یا کدکاربری و رمز عبوری که از طریق پیامک دریافت خواهند کرد، امکان پذیر است.
پژوهش خبری صدا وسیما: طبق بند ح ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری تنظیم روابط کار از جمله امور حاکمیتی به منظور تعیین چارچوب روابط میان نیروی کار و کارفرما است و هرچه این روابط سازمان ­یافته ­تر، و تناسب بیشتری با شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه داشته باشد، ابهامات و اختلافات کمتری را در بازار کار هم برای کارفرمایان و دولت و هم برای نیروی کار به دنبال خواهد داشت. علاوه بر آن، نحوه و سرعت اجرای مفاد حاکم بر روابط کار نیز اهمیت بسزایی دارد و هرچه، مسیر پیگیری این امور کوتاه ­تر و سهل­ال وصول ­تر باشد، مشکلات و چالش­ های جامعه کارگری نیز به مراتب کمتر و قابل حل­ تر می­ شود. بر همین اساس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که وظیفه تدوین، تنظیم و اجرای روابط کار را در جامعه کارگری بر عهده دارد و به عنوان متولی حمایت و صیانت از حقوق جامعه کارگری که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل­ می ­دهند، شناخته می ­شود؛ در جهت حل مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی و رسیدگی هرچه بهتر و سریع­تر به امور مربوط به آنها، طرح سامانه جامع روابط کار را با بیش از ۳۰ زیرسامانه در دستور کار قرار داده است که با افتتاح و راه ­اندازی آن در بهمن ­ماه امسال انتظار می ­رود، روند پیگیری و رسیدگی به مشکلات جامعه کارگری سرعت بیشتری به خود بگیرد. در این راستا، دکتر اسماعیل ظریفی آزاد، مدیرکل دفتر تنظیم و نظارت بر روابط کار و نظام­ های جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دکتر حمیدرضا شایق، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی و مجری طرح سامانه جامع روابط کار، در نشستی [۱] که به منظور معرفی این سامانه در گروه اقتصاد پژوهش خبری برگزار شد، درباره اهمیت، مزایا و اجزای این سامانه توضیحاتی را ارائه دادند.
سامانه جامع روابط کار چه هدفی را دنبال می­ کند؟
بخش اعظم نیروی کار کشور متعلق به جامعه کارگری است و بازیگران این جامعه علاوه بر کارگران، کارفرمایان، دولت و حتی کارمندان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز شامل می ­شود. از همین رو، پیگیری و رسیدگی مسائل و مشکلات مربوط به جامعه کارگری و کارفرمایی همواره یکی از دغدغه­ های اصلی وزارت کار بوده است تا بتواند با صرف زمان و هزینه کم، در ارائه بهینه خدمات و رسیدگی به مطالبات و مسائل آنها، نقش خود را ایفا نماید؛ اما از یک سو دایره مشکلات و چالش­ های جامعه کارگری در کشور بسیار گسترده است و از سوی دیگر، اطلاعات دقیق و شفافی درباره بازیگران اصلی این جامعه یعنی کارگران و کارفرمایان، در اختیار دولت قرار ندارد؛ به همین دلیل، با وجود همه تلاش­ های صورت گرفته برای رفع مشکلات در جامعه کارگری و کارفرمایی از سوی دولت، اما تاکنون نتوانسته ­ایم ­آن­طور که نیاز این جامعه بوده است به رفع مشکلات و چالش­ های آنها بپردازیم. بنابراین، وجود بستر و فضایی که بتوان از طریق آن روند رسیدگی و پیگیری امور مربوط به این بخش از نیروی کار جامعه را فراهم کرد و تسریع بخشید، یکی از ملزومات اساسی جامعه کارگری و کارفرمایی بود و بر همین مبنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی اصلی سازماندهی روابط کار میان بازیگران جامعه کارگری است، طرح سامانه جامع روابط کار را با بیش از ۳۰ زیرسامانه در دستور کار قرار داده است که تاکنون بخش عمده­ ای از این طرح در قالب زیرسامانه­ ها پیاده ­سازی و زیرسامانه ­های ثبت قراردادهای کار، بازرسی کار و ثبت دادرسی نیز به صورت آزمایشی افتتاح و راه ­اندازی شده است و با افتتاح و راه ­اندازی کامل آن در بهمن ماه امسال، تمام مسائل مربوط به روابط کار میان بازیگران جامعه کارگری از طریق این سامانه قابل پیگیری و بررسی است. در واقع، وزارت کار با طراحی و راه­ اندازی این سامانه اهداف ذیل را دنبال می­ کند:
– ایجاد شفافیت در اطلاعات مربوط به جامعه کارگری و کارفرمایی
– کاهش بروکراسی اداری و عواقب ناشی از آن برای جامعه کارگری و کارفرمایی
– تسریع در روند رسیدگی و پیگیری امور مربوط به روابط میان کارگر و کارفرما
– شناسایی دقیق مشکلات و چالش ­های موجود در جامعه کارگری و کارفرمایی- جلوگیری از تخلفات کارفرمایان در برابر حقوق کارگران

همچنین، برخی از مهم­ ترین زیرسامانه ­هایی که طی جلسات مختلف برای این سامانه تعریف شده است عبارتند از:

مزایای سامانه جامع روابط کار چیست؟

سامانه جامع روابط کار مزایای زیادی دارد که هم برای کارگران و کارفرمایان و هم برای دولت مثمرثمر خواهد بود. نخست اینکه، این سامانه یک نقصان بزرگ در حوزه دولتی را برطرف می­ کند، چراکه در حال حاضر ما از جامعه مخاطب که تمامی کارگران و کارفرمایان شامل ۱۲ میلیون کارگر و یک میلیون و۲۰۰ هزار کارفرما می­ شوند، اطلاعات کامل و دقیقی نداریم و استناد آماری ما براساس آماری است که از طریق سازمان تأمین اجتماعی دریافت می­ کنیم. بنابراین، در قدم اول برای آنکه بتوانیم سیاست­گذاری و برنامه ­ریزی مناسبی را در راستای حل مشکلات جامعه کارگری و جلوگیری از تخلفات کارفرمایی داشته باشیم، از طریق اطلاعاتی که کارگران و کارفرمایان موظف به ثبت آن در این سامانه هستند، می ­توان مشکلات را شناسایی و برآورد دقیقی از وضعیت جامعه کارگری و کارفرمایی به دست آورد. دومین مزیت، شفاف ­سازی اطلاعات مربوط به بنگاه ­ها است؛ در حال حاضر سیستم جامع و یکپارچه ­ای درباره شرکت­ های پیمانکاری در کل کشور وجود ندارد تا بتوان مانع از تأیید صلاحیت یک شرکت پیمانکار متخلف در جایی دیگر شد. به همین دلیل، اگر تاکنون یک بنگاه تخلفی انجام می ­داد و مجوز فعالیت آن باطل می­شد، به دلیل یکپارچه نبودن اطلاعات بنگاه ­ها، همان بنگاه متخلف می­ توانست در استان دیگری اقدام به ثبت دوباره شرکت و فعالیت خود بکند که راه اندازی این سامانه، در واقع امکان رصد تمامی بنگاه­ ها در هر نقطه از کشور را فراهم می­ کند و باعث­ می­شود تا با استفاده از ابزارهای قانونی و دستگاه ­های ذیربط مانع از فعالیت مجدد آن شرکت­ متخلف ­شد. سومین مزیت این سامانه، کاهش بروکراسی اداری است؛ از آنجا که در این سامانه همه کارگران و کارفرمایان کارتابلی تشکیل می­ دهند و صاحب پروفایل می­ شوند، در واقع راه ارتباطی آنها با وزارتخانه برقرار می ­شود و می توانند برای انجام برخی امور اداری از طریق ثبت اطلاعات در این سامانه اقدام نمایند. دیگر مزیتی که می­ توان برای سامانه جامعه ثبت قراردادها برشمرد، شناسایی دقیق از اقتصاد غیررسمی کشور است. از آنجا که در سیاست­گذاری­ های کلان اقتصادی توجه به اقتصاد غیررسمی و تبعات آن نیز ضروری است، از طریق اطلاعاتی که در این سامانه وجود دارد می ­توان بنگاه­ هایی که به صورت غیررسمی فعالیت می ­کنند و کارگرانی که تحت شمول قانون کار و تأمین اجتماعی قرار نمی­ گیرند را نیز شناسایی کرد و فرصت ورود آنها به حیطه اقتصاد رسمی را فراهم کرد. مزیت دیگر، مربوط به حذف لیست بیمه­ های بدون قرارداد است؛ بدین صورت که هیچ کارفرمایی نمی ­تواند بدون انعقاد قرارداد کار با کارگر، وی را در لیست بیمه نیروی کار خود قرار دهد و حق بیمه برای او رد کند. بنابراین، اگر این سامانه به درستی مورد استفاده قرار گیرد، ابزار جامعی برای پیمایش جامعه پیمانکاران و تسریع در شناسایی و حل مشکلات جامعه کارگری است و می­ توان به ایجاد و افزایش امنیت شغلی در جامعه کارگری نیز یاری رساند.
افتتاح رسمی زیرسامانه ثبت قرارداد در نیمه دوم مهر ماه
از جمله مشکلاتی که در حال حاضر، در جامعه کارگری نمود بیشتری دارد و به یکی از عوامل اصلی اختلاف میان کارگر و کارفرما تبدیل شده است، بحث قراردادهای کار است؛ این معضل که ناشی از نوسانات زیاد اقتصادی طی سنوات گذشته، عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار و ناآگاهی بخش عمده­ای از جامعه کارگری نسبت حقوق خود می­ باشد، نه تنها امنیت شغلی جامعه کارگری را با چالش مواجه کرده است، بلکه برای محیط کسب و کار کشور نیز تهدیدی جدی به شمار می ­رود. از طرفی، روند طولانی ثبت دادخواست­ه ای مربوط به اختلافات میان کارگر و کارفرما از جمله ­های شکایات مربوط به قراردادها و همچنین، مشکلات مربوط به نحوه اجرا و شیوه بازرسی­ های کار از سوی بازرسان ادارات کار، باعث شده بود که ناامنی شغلی بیشتری را در کار خود احساس کنند. به همین دلیل، در قدم اول از رونمایی و افتتاح سامانه جامع روابط کار، افتتاح سه زیرسامانه ثبت قراردادهای کار، بازرسی کار و ثبت دادرسی در مرداد ماه به صورت آزمایشی انجام گرفت تا برآورد دقیقی از نحوه اجرای طرح و میزان تأثیر آن در کاهش مشکلات جامعه کارگری صورت گیرد. البته قرار بر این بود که این سه زیرسامانه از ابتدای مهرماه در دسترس عموم بازیگران جامعه کارگری قرار گیرد که به دلیل برخی مشکلات فنی و همچنین تکمیل نشدن اطلاعاتی که قرار بود از سوی سازمان تأمین اجتماعی در اختیار وزارت کار قرار گیرد، این زمان به نیمه دوم مهر ماه موکول شد. در حال حاضر، بخش عمده این مشکلات برطرف شده و افتتاح رسمی این سه زیرسامانه در نیمه دوم مهر ماه قطعی است.
بارگذاری قراردادهای کار در سامانه بر عهده کارفرمایان است
در زیرسامانه ثبت قراردادها، کارفرمایان ملزم هستند تمام اطلاعات مربوط به نیروی کار خود را در سامانه ثبت کنند، در واقع در این سامانه تکلیف ثبت و بارگذاری قراردادهای کار برای کارفرمایان پیش­ بینی شده و کارگران امکان بارگذاری قرارداد و ثبت اطلاعات مربوط به آن را در سامانه ندارند، اما در صورت منطبق نبودن اطلاعات وارد شده از سوی کارفرما با واقعیت قرارداد و شرایط کار کارگر در محیطی که مشغول به انجام کار می­ باشد، کارگر می­ تواند از طریق زیرسامانه ثبت دادرسی شکایت خود را درخصوص نحوه و شرایط قرارداد کار خود اعلام نماید که پس از ثبت آن، کارشناسان اداره کار آن را مورد بررسی قرار داده و نتیجه آن نیز از طریق کارتابلی که در این سامانه در اختیار هر کارگر قرار گرفته است، اطلاع ­رسانی می­ شود.
همچنین، اگر کارفرمایی در زیرسامانه ثبت قرارداد، قرارداد موقت را علامت­ گذاری کند اما محل مربوط به تاریخ را خالی بگذارد، از سوی وزارت کار به منزله قرارداد دائم تلقی می­ شود. بنابراین کارفرمایان باید به طور دقیق و صحیح اطلاعات مربوط به قرارداد نیروی کار خود را در زیرسامانه ثبت قرارداد بارگذاری و ثبت نمایند.
دسترسی بازیگران جامعه کارگری به سامانه جامع روابط کار چگونه است؟
در سامانه جامع روابط همه بازیگران جامعه کارگری اعم از کارگران، کارفرمایان، بازرسان کار، کارشناسان اداره کار و … صاحب یک پروفایل و کارتابل می­ شوند که همه اطلاعات مربوط به آنها در سامانه ثبت می­ شود. دسترسی به تمامی زیرسامانه­ های این سامانه از طریق کدکاربری و رمز عبوری است که در اختیار آنها قرار می­گ یرد. البته افرادی که بیمه شده تأمین اجتماعی هستند و پیش از این کد کاربری و رمز عبور مربوط به سامانه مشاهده سوابق بیمه­ ای را از تأمین اجتماعی دریافت کرده ­اند، می­ توانند با همین کدکاربری و رمز عبور به تمامی زیرسامانه­ های مربوط به خود در این سامانه دسترسی داشته باشند. کارفرمایان نیز از طریق کدکاربری و رمز عبوری که از سوی ادارات کار در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، امکان دسترسی به سامانه را دارند. البته در بخش مربوط به کارفرمایان، چون نیاز به بررسی و تکمیل اطلاعات آنها به لحاظ حقیقی و حقوقی است، ابتدا باید کارفرمایان به ادارات کار مراجعه نمایند و پس از احراز هویت آنها، کدکاربری و رمز عبور را دریافت نمایند یا اینکه سازمان تأمین اجتماعی اطلاعات دقیق مربوط به کارفرمایان را در اختیار وزارت کار قرار دهد تا با توجه به آن اطلاعات، کارشناسان وزارت کار خود اقدام به ایجاد پروفایل برای کارفرمایان نموده و سپس کدکاربری و رمز عبور مربوطه را در اختیار آنها قرار دهند. در واقع، همه کارفرمایان ملزم به ثبت اطلاعات مربوط به کار و نیروی کار خود در این سامانه هستند و پیگیری و رسیدگی به امور مربوط به روابط کار که پیش از این از طریق مراجعه به ادارات کار صورت می­گرفت، در این سامانه قابل ثبت و پیگیری است. همچنین پیگیری تمامی امور مربوط به حوزه روابط کار چه از جانب کارفرما و چه از جانب کارگران که پیش از این با مراجعه حضوری به ادارات کار انجام می­ گرفت، با افتتاح زیرسامانه­ های مختلف این سامانه، از این مسیر انجام خواهد شد و پیگیری همه امور مربوط به این حوزه منوط به داشتن یک پروفایل و کارتابل در این سامانه می­ باشد؛ در واقع، هر شخص حقیقی(کارگر) یا حقوقی(کارفرما) برای اینکه بتواند به پیگیری امور مربوط به حوزه روابط کار شود، ابتدا باید صاحب یک پروفایل در سامانه جامعه روابط کار باشد؛ در غیر این صورت امکان پیگیری مشکلات و درخواست ­ها برای هیچ یک از کارفرمایان و کارگران امکان­پذیر نمی­ باشد.

جمع­ بندی

ساماندهی نظام روابط کار، از جمله وظایف دولت ­ها در جهت استفاده بهینه از بخش مهمی از ثروت ملی یعنی نیروی کار است و هر چه این نظام سازمان­ یافته ­تر باشد، به همان میزان نیروی کار با مشکلات و معضلات کمتری در محیط کار خود مواجه خواهد شد. در کشور ما با وجود حاکم بودن نظام روابط کار در جامعه کارگری و کارفرمایی، به دلیل شفاف نبودن این روابط، پراکندگی امور مربوط به این حوزه در میان بازیگران جامعه کارگری، طولانی بودن بروکراسی اداری پیگیری و بررسی مربوط به این امور و پیگیری این امور به صورت سنتی، نه تنها این نظام تاکنون نتوانسته از مشکلات جامعه کارگری بکاهد، بلکه باعث بروز ناامنی شغلی و نابسامانی در محیط کارگری و کارفرمایی شده است؛ به طوریکه، امروزه بخش عمده ­ای از اختلافات و مشکلات میان کارگر و کارفرما ناشی از خلاءهای موجود در این نظام می­باشد. از همین ­رو، ساماندهی و بهینه­ سازی نظام روابط کار به منظور رفع چالش­ ها و مشکلات جامعه کارگری، با راه اندازی سامانه جامعه روابط کار در دستور کار دولت قرار گرفته است و مسئولان امر انتظار دارند، با افتتاح این سامانه بتوانند نقش حاکمیتی خود را در کاهش مشکلات و رفع خلاءهای موجود در نظام حاکم بر روابط کارگر و کارفرما ایفا نمایند. هر چند که به دلیل نامساعد بودن محیط کسب و کار کشور و همچنین، نابسامانی در شرایط اقتصادی، میزان نقش و تأثیر اجرای این سامانه در بهبود نظام روابط کار با ابهام مواجه است، اما اگر اهتمام جدی در اجرای درست و دقیق طرح صورت گیرد، می­ توان انتظار داشت، این سامانه در ابتدای امر بتواند ابزار جامعی برای پیمایش جامعه کارگری و کارفرمایی در نظر گرفته شود تا پس از آن، با سیاستگذاری و برنامه ­ریزی متناسب با اطلاعات کسب شده از بازیگران جامعه کارگری از طریق این سامانه، سیاست­ ها و طرح­ های مناسب برای حل مشکلات و ایجاد امنیت شغلی و بهبود محیط کسب و کار جامعه کارگری فراهم شود.

[۱] . این نشست در تاریخ ۲۷/ ۶/ ۱۳۹۶ برگزار شده است.

پژوهش خبری // فاطمه حسینی

تصاویر دسته عزاداری سیدالشهداء علیه السلام در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها

زهرا کاشانی ها، فاطمه باباشاه
رویکردی به مؤلفۀ بصیرت و معرفت در تبلیغ دین
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

پژوهش حاضر به بررسی و مفهوم شناسی مؤلفۀ پر اهمیت معرفت و بصیرت در تبلیغ دین مبین اسلام و رویکرد آن در تبلیغ و تأثیرگذاری آن در افراد، اعم از عهده داران این مسئولیت سترگ و افراد هدف، پرداخته است.

چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی و مفهوم شناسی مؤلفۀ پر اهمیت معرفت و بصیرت در تبلیغ دین مبین اسلام و رویکرد آن در تبلیغ و تأثیرگذاری آن در افراد، اعم از عهده داران این مسئولیت سترگ و افراد هدف، پرداخته است. روش: روش پژوهش، کیفی و از نوع توصیفی- تحلیلی بوده لذا در کنار آن از روش اسنادی استفاده شده است. یافته ها: بصیرت و معرفت رابطۀ مستقیم با هم دارند و می توانند بر هم اثر مثبت گذارند؛ به این ترتیب که هر چه بر بصیرت انسان افزوده شود، بر معرفت او نیز اضافه می شود و هر چه علم شخص فزونی یابد، بصیرت او زیاد می شود. البته همۀ این موارد مراقبت لازم دارد و چنین نیست که الزاماً افزایش یکی، افزونی آن دیگر را در پی داشته باشد. نتیجه گیری: آگاهی و بصیرت در تبلیغ دین و شناخت و معرفت لازم در این امر، نقش بسزایی در موفقیت و رسیدن به هدف ایفا می کند.
کلیدواژه ها: بصیرت؛ معرفت؛ دین؛ تبلیغ دین
نویسندگان:
زهرا کاشانی ها: دکتری عرفان اسلامی، دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران
فاطمه باباشاه: کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اصول دین
فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی – دوره ۲۱، شماره ۷۱، تابستان ۱۳۹۶٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

مروری بر کتاب «زیست جهان ملاصدرا»
صدرالمتالهین به دنیا چگونه می نگریست؟
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

فلسفه صدرایی در کنار تفکر فلسفی، از یکسو شیوه زندگی و سیستمی پرورشی است و از دیگر سو، فهم و آموزش مسائل آن مسبوق به پرورش و تعالی است.

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس ، کتاب «زیست جهان ملاصدرا» به قلم عبدالله صلواتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و به همت انتشارات هرمس منتشر شد.
نگارنده در کتاب زیست جهان ملاصدرا بر پایه امکانات درونی فلسفه ملاصدرا سه نظریه جدید مطرح کرده است با عناوین: ۱٫ مدل ترفیعی در روش شناسی ملاصدرا؛ ۲٫ زیست نوع های انسانی؛ ۳٫ تحول تاریخی انسان. تفصیل نظریه زیست نوع های انسانی را در کتاب مستقلی با عنوان زیست نوع های انسانی در فلسفه صدرایی آورده است.
فصل اول کتاب درباره هویت و اصالت فلسفه ملاصدرا است که در آن، نویسنده به بررسی نظریه های گوناگون درباره تعین معرفتی حکمت متعالیه صدرایی پرداخته و در مقام نقادی، هیچ یک از آنها را به طور کامل گویای تعین معرفتی فلسفه ملاصدرا نیافته و در مقام تأسیس، فلسفه ملاصدرا را به عنوان دیسپلین و رشته علمی با هویتی هندسی و ماهیتی شبکه ای بیان کرده است؛ شبکه ای از رهیافت، مبادی و مبانی، مسائل، روش، و اهداف. در این بخش سعی نموده است حضور این مختصات را، البته با تأکید بر رهیافت و نگرش وجودی، در مواجهه ملاصدرا با فیلسوفان پیش از او نشان دهد. در این فصل نویسنده پس از نقد دیدگاههای گوناگون در فقره روش، نظریه مختار را مطرح کرده با عنوان: مدل ترفیعی؛ شبکه معرفتی وجودی با ابتنا بر استعاره سفر.
صلواتی در فصل دوم به انسانشناسی ملاصدرا پرداخته و در آن نظریه زیست نوع های انسانی را با سه مدل: ۱٫ وحدت نوعی مشکک وجودی صرف؛ ۲٫ وحدت نوعی مشکک ماهویِ در پی وحدت نوعی مشکَک وجودی؛ ۳٫ کثرت نوعی مشکک ماهویِ در پی وحدت نوعی مشکَک وجودی مطرح کرده و در پایان این فصل، به تحول تاریخی انسان در فلسفه ملاصدرا پرداخته و نشان داده که انسان شناسی ملاصدرا نه در قلمرو موجود که در ساحت وجود و نه بسته در نسبت با هستی و محدود به حیوان ناطق که گشوده به هستی و جاری در تاریخ است. در مبحث انسانشناسی با مفهوم سازی، تحلیلها و تبیین های نوین- که از نوآوری های نگارنده است- درصدد توسعه برون داد شبکه معرفتی وجودی صدرایی برآمده است.
کتاب در فصل سوم، به تفسیر در نگرش وجودی ملا صدرا پرداخته است. تحلیل وجودی آیات و تفسیر آنها برپایه علم الاسمای عرفانی از خصیصه محوری تفسیر ملاصدرا است. از نظر ملاصدرا همانطور که قرآن، درجات دارد، انسان نیز مقاماتی دارد و هر انسان به فراخور مقامش، هم افق با درجه ای از قرآن میگردد. به دیگر سخن: فهم متنِ گشوده به باطن هستی، نیازمند گشودگی به هستی است. برخی که در مقام خلق اند با ظاهر قرآن و آنانی که در مقام امرند به باطن قرآن دسترسی دارند. و این همه با حضور جدی و فراگیرِ وجود در محور متن تفسیری و مفسر معنا می یابد. بنابراین نگارنده در مبحث تفسیر نیز در جستجوی نگرش وجودی ملاصدراست؛ نگرش وجودی ای که دلشوره اساسی ملاصدرا در مسائل بوده و او همه چیز را در پرتو وجود و از چشم وجود می نگرد.
استعاره «فلسفه سفر است» بر نگرش فلسفی ملاصدرا حاکم است و دقیقاً همین حاکمیت فلسفه ملاصدرا را جوهراً از فلسفه های پیش از او متمایز کرده است و ملاصدرا با این نگرش توانسته فلسفه اسلامی را از ورشکستگی و بحران رهایی بخشد. به زعم نگارنده، فلسفه صدرایی در کنار تفکر فلسفی، از یکسو شیوه زندگی و سیستمی پرورشی است و از دیگر سو، فهم و آموزش مسائل آن مسبوق به پرورش و تعالی است.
به دیگر سخن: فهم و پرورش در تعامل دوریِ ارتقایی به یکدیگر، انسان را از زندگی ای غیراصیل به فردیتی با خصیصه توکل، اضطرار، یقین، فنای از ماسوی الله و بقای بدان سوق می دهد. ملاصدرا با سیر در دالان بیکران وجود، همه امور را از چشم وجود یافته و با وجود تفسیر می کند. در شبکه معرفتی او نیز، وجود در همه جا ساری و آغاز و انجام همه امور به وجود است. وجود نزد ملاصدرا بنیان تمامی امور و محبوب است.
همچنین، وجود با حضور خویش در عالم، اوصاف وجودی ای چون عشق، اراده، میل، محبت، علم را به همه جا می برد. در این فضا هر شیِ برخوردار از هستی، از اوصاف آن بهره مند است. بنابراین، بجز وجوب ذاتی که خصیصه وجود الهی است. هر صفتی در هر مرتبه هستی یافت شد، اصل آن صفت البته با تفاوت در شدت و ضعف در دیگر مراتب یافت خواهد شد. اگر مرتبه ای از هستی، شعور و آگاهی داشت دیگر مراتب نیز از نعمت آگاهی متنعم اند.
در حکمت متعالیه صدرایی باید چشم را بر حدود، قیود، خلق و ماهیت بسته و چشم دیگری باز کرد؛ چشمی در متن وجود و ناظر بدان، و فهم این نکته سرآغاز آشنایی زدایی ملاصدرا از مفاهیم، اصطلاحات و مؤلفه های سنتی در فلسفه است. در حکمت متعالیه اگر نیک به مسائل بنگری و از ورای کثرتِ سخن به وحدت بررسی و با تمام وجود یکسره محو در ملکوت و باطن تعینات، یعنی هستی، شوی، آنها را تازه و ناب می یابی.
حکمت متعالیه، به مدد نگرش وجودی، مخاطبش را از خانه ذهن به سرای عین می آورد؛ عینی که در حاکمیت وجود است و زبان وجودی، عهده دار تبیین، تحلیل و توصیف آن است، و در نتیجه آن و ورود در شبکه معرفتی نوین، مفاهیم در چارچوب تفکر انضمامی دستخوش تغییر معنایی می گردد.
بنابراین کسی که فلسفه ملاصدرا را در طرحی ایستای خانه ذهن تلقی کرده و آن را به تفکر متافیزیکی صرف فرو کاسته و با رهیافت های فلسفه های ارسطویی، سینوی و اشراقی به شرح و تبیین آن می پردازد، به معنای دقیق کلمه، پاره حقیقت را بجای حقیقت نشانده و به تعبیری درصدد خوانشی وارونه از تفکر فلسفی ملاصدرا و مثله کردن آن هست.

صالح پور در گفت وگو با فارس مطرح کرد
برگزاری اردوی تشکیلاتی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی گفت: اردوی تشکیلاتی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی با حضور اساتید برجسته کشوری و ادوار جامعه اسلامی پنج شنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ مهر در تهران برگزار می شود.

سیدعلی صالح پور دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، گفت: اردوی تشکیلاتی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی با حضور اساتید برجسته کشوری و ادوار جامعه اسلامی پنج شنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ مهر در تهران برگزار می شود.
وی افزود: در این اردوی تشکیلاتی نصر اصفهانی مشاور اسبق وزیر علوم و از اعضای هیات موسس اتحادیه جامعه اسلامی، مجدالدین معلمی، عرب اسدی از اساتید دانشگاه امام صادق (ع)، محمدی و الهی راد از اساتید برجسته موسسه امام خمینی (ره) حضور خواهند داشت.
صالح پور تاکید کرد: اساتید دعوت شده در این اردو برای اعضای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی در خصوص چگونگی فعالیت های تشکیلاتی سخنرانی خواهند کرد.
انتهای پیام/

دایی و خیابانی در اولین روز مقطع دکترا
(لینک اصلی خبر)

مشرق نیوز

آقای گل و آقای گزارشگر در مقطع دکترا همکلاسی شدند.

به گزارش مشرق ، دانشجویان رشته جامعه شناسی ورزش در مقطع دکترا در سال تحصیلی جدید دو همکلاسی منحصر به فرد دارند. علی دایی و جواد خیابانی دو تن از چهره های سرشناس ورزش با هم همکلاسی شده اند و جذابیت ویژه ای به کلاس خود داده اند.
این عکس مربوط به اولین روز دانشگاه دایی و خیابانی است که در کنار همکلاسی ها و البته استاد مهرداد نوابخش دیده می شوند.
دایی در مقطع کارشناسی، در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و لیسانس خود را بهمن ماه سال ۱۳۷۱ از همان دانشگاه دریافت کرد. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد به پایان رساند.
خیابانی نیز دانش آموخته رشته ریخته گری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مقطع کارشناسی است و کارشناسی ارشد خود را نیز از دانشگاه آزاد تهران در رشته جامعه شناسی دریافت کرده است.

قهرمان فوتبال و گزارشگر ورزشی در کلاس دکترا+ عکس
(لینک اصلی خبر)

ایران آنلاین

آقای گل و آقای گزارشگر در مقطع دکترا همکلاسی شدند.
ایران آنلاین /دانشجویان رشته جامعه شناسی ورزش در مقطع دکترا در سال تحصیلی جدید دو همکلاسی منحصر به فرد دارند. علی دایی و جواد خیابانی دو تن از چهره های سرشناس ورزش با هم همکلاسی شده اند و جذابیت ویژه ای به کلاس خود داده اند.
این عکس مربوط به اولین روز دانشگاه دایی و خیابانی است که در کنار همکلاسی ها و البته استاد مهرداد نوابخش دیده می شوند.
دایی در مقطع کارشناسی، در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و لیسانس خود را بهمن ماه سال ۱۳۷۱ از همان دانشگاه دریافت کرد. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد به پایان رساند.
خیابانی نیز دانش آموخته رشته ریخته گری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مقطع کارشناسی است و کارشناسی ارشد خود را نیز از دانشگاه آزاد تهران در رشته جامعه شناسی دریافت کرده است. / ورزش سه
قهرمان فوتبال و گزارشگر ورزشی در کلاس دکترا+ عکس
(لینک اصلی خبر)

رویداد۲۴

آقای گل و آقای گزارشگر در مقطع دکترا همکلاسی شدند.
رویداد۲۴ -آقای گل و آقای گزارشگر در مقطع دکترا همکلاسی شدند.دانشجویان رشته جامعه شناسی ورزش در مقطع دکترا در سال تحصیلی جدید دو همکلاسی منحصر به فرد دارند. علی دایی و جواد خیابانی دو تن از چهره های سرشناس ورزش با هم همکلاسی شده اند و جذابیت ویژه ای به کلاس خود داده اند.
این عکس مربوط به اولین روز دانشگاه دایی و خیابانی است که در کنار همکلاسی ها و البته استاد مهرداد نوابخش دیده می شوند.
دایی در مقطع کارشناسی، در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و لیسانس خود را بهمن ماه سال ۱۳۷۱ از همان دانشگاه دریافت کرد. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد به پایان رساند.
خیابانی نیز دانش آموخته رشته ریخته گری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مقطع کارشناسی است و کارشناسی ارشد خود را نیز از دانشگاه آزاد تهران در رشته جامعه شناسی دریافت کرده است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:
باید ۲۵ هزار نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۰ تربیت کنیم
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به ضرورت جذب ۶۵۰۰ نیروی مورد نیاز در هنرستان ها، گفت: باید ۲۵ هزار نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۰ تربیت کنیم.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در برنامه پرسشگر با اشاره به فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، اظهار داشت: در این دانشگاه، دبیر فنی تربیت می شود و مأموریت دانشگاه شهید رجایی، تربیت معلمان فنی برای فعالیت در هنرستان هاست.
وی با اشاره به ضرورت جذب ۶۵۰۰ نیروی مورد نیاز در هنرستان ها، افزود: با توجه به وضعیت موجود، این دانشگاه شرایط فارغ التحصیلی این تعداد نیروی مورد نیاز را ندارد.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یادآور شد: امسال حدود ۷۵۰ دانشجو در این دانشگاه پذیرفته شدند و به طور متوسط خروجی این دانشگاه در دوره چهار ساله، ۷۵۰ دانشجو است.
عظمتی با اشاره به روند فعالیت هنرستان های فنی و حرفه ای در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر براساس طبقه بندی انجام شده، ۲ حوزه در تربیت نیروی فنی نقش دارند که در حوزه رسمی، دانشگاه های شهید رجایی، علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای فعالیت می کنند و در کنار آن و در حوزه غیررسمی نیز وزارت کار به تربیت نیروی فنی اهتمام دارد.
وی با اشاره به روند فعالیت هنرستان ها در کشور، تصریح کرد: قبل از انقلاب، زمانی که هنرستان ها شکل گرفت، روال کار این طور بود که از تکنسین ها و مهندسان در هنرستان ها استفاده می شد، اما بحث دانش و تعلیم و تربیت مطرح بود و اینکه باید همراه داشتن تخصص، به این موضوع نیز توجه می شد؛ در نتیجه در حال حاضر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در کنار تربیت هنرآموزان، دانش تعلیم و تربیت نیز به آنها یاد می دهد.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اضافه کرد: جدا از جذب ۷۵۰ دانشجو، ۱۸۰۰ نفر نیز طی دوره یکساله و به صورت پودمانی در این دانشگاه آموزش می بینند که در کنار دانش تخصصی که باید داشته باشند، مسائل آموزش و پرورش را نیز آموزش دیده و در نهایت نیز جذب آموزش و پرورش می شوند.
عظمتی با اشاره به روند تربیت نیروهای فنی، متذکر شد: خروجی نیروی فنی و حرفه ای به سه شکل متبلور می شود؛ یکی خروجی که در هنرستان ها تربیت شده اند که تکنسین درجه دو محسوب می شوند؛ بخشی در دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت می شوند و بخشی دیگر، در سازمان آموزش های فنی و حرفه ای آموزش دیده و از آنها استفاده می شود.
وی ابراز داشت: در حال حاضر شرایط ما با استانداردهای وزارت علوم مطابق بوده و قابل قبول است و باید تا سال ۱۴۰۰ به تربیت ۲۵ هزار نیروی انسانی دست پیدا کنیم.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطرنشان کرد: ما دوره دو ساله ای را در کنار دوره چهار ساله پیش بینی و پیشنهاد می کنیم؛ ضمن اینکه برای برطرف کردن شرایط موجود، دوره یکساله نیز داریم؛ در حالی که باید آموزشکده های فنی و حرفه ای در استان ها را از دانشگاه فنی و حرفه ای پس گرفته و از آن استفاده مطلوب کنیم.
انتهای پیام/

رئیس دانشگاه شهید رجایی خبر داد:
مذاکره برای بازگشت آموزشکده های فنی و حرفه ای به آموزش و پرورش
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: برای بازگشت آموزشکده های فنی و حرفه ای به آموزش و پرورش مذاکره کرده ایم و امیدواریم با حمایت مجلس بتوانیم آموزشکده های فنی را باز پس بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر ، حمیدرضا عظمتی در برنامه پرسشگر درباره چالشهای تربیت دبیر فنی در نظام آموزشی گفت: عمده تمرکز دانشگاه شهید رجایی بر آموزش های فنی وحرفه ای است و به طور متوسط سالانه ۷۵۰ نفر فارغ التحصیل می شوند. این دانشگاه در حوزه فنی وحرفه ای با تربیت هنرآموزان از طریق برنامه های درسی، دانش تعلیم و تربیت را نیز آموزش می دهد.
رئیس دانشگاه شهید رجایی افزود: خروجی فنی وحرفه ای در سه شکل از جمله خروجی که هنرستان ها تربیت می کنند و تکنسین درجه دو محسوب می شوند، تکنسین های تربیت شده توسط دانشگاه فنی وحرفه ای و بخشی را نیز سازمان آموزش فنی وحرفه ای تربیت می کند است. دانشگاه شهید رجایی نیز معلمانی را آماده می کند که تکنسین های درجه دو را تربیت می کنند.
عظمتی با بیان اینکه مشکل مهم ما تربیت ۲۵ هزار نیرویی است که باید تا سال ۱۴۰۰ به آن دست یابیم، بیان کرد: امیدواریم با تعاملات برقرار شده و حمایت مجلس بتوانیم آموزشکده های فنی را باز پس بگیریم چرا که دوره یک ساله برای تربیت نیرو یک مُسکن است و ما در کنار دوره چهار ساله دوره دو ساله را پیشنهاد می کنیم.
وی تاکید کرد: برای هدایت ۵۰ درصد دانش آموزان به شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش به سه هزار و ۵۰۰ هنرستان نیاز داریم.
دانشگاه فنی وحرفه ای سالانه ۴۵ هزار فارغ التحصیل دارد
در ادامه برنامه پرسشگر، ناصر شمس، رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای نیز بیان کرد: این دانشگاه می تواند در بخش تربیت نیروی استادکار به آموزش و پرورش کمک کند. روند کشور به سوی تحصلات تکمیلی است، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد فارغ التصحیلات دانشگاه فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوند.
وی افزود: دانشگاه فنی وحرفه ای سالانه ۴۵ هزار فارغ التحصیل دارد، این دانشگاه می تواند در کنار دانشگاه شهید رجایی به کمک آموزش وپرورش بیاید اما در این رابطه نیازمند یک کار اساسی هستیم و دولت باید سیاستگذاری لازم را در این رابطه انجام دهد.
رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای عنوان کرد: بیش از ۱۲۰۰ کارگاه داریم و اکثر تجهیزات دانشگاه قدیمی است، تعداد نیروهای قراردادی بیش از نیروهای رسمی است که این نیروها از ۷ سال تا ۲۵ سال سابقه دارند.
وی با بیان اینکه تعداد هیئت علمی دانشگاه فنی وحرفه ای بسیار اندک است گفت: حدود ۲ هزار عضو هیئت علمی داریم. سرانه ما به ازای ۲۰۰ هزار دانش آموز ۵۰۰ میلیارد است و به ازای هر دانشجو دو میلیون و ۵۰۰ سرانه داریم
وی تا کید کرد: دانشگاه فنی وحرفه ای که چند سالی است زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفته هنوز نیازهایش تامین نشده است و برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه نیاز به حمایت داریم.

رئیس دانشگاه شهید رجایی مطرح کرد
تربیت ۲۵ هزار معلم مهمترین مشکل دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

رئیس دانشگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه برای هدایت ۵۰درصد دانش آموزان به شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش به سه هزار و ۵۰۰ هنرستان نیاز داریم، گفت: مشکل مهم ما تربیت ۲۵ هزار نیرویی است که باید تا سال ۱۴۰۰ به آن دست یابیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، حمیدرضا عظمتی درباره چالش های تربیت دبیرفنی در نظام آموزشی اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود دانشگاه شهید رجایی برای تامین نیاز آموزش وپرورش به ویژه در بخش استادکار، فارغ التحصیل نداریم و برهمین اساس و مطابق سند راهبردی دانشگاه، بخش غیرفنی را به سمت صفر برده ایم و عمده تمرکز ما بر آموزش های فنی وحرفه ای است و به طور متوسط سالانه ۷۵۰ فارغ التحصیل داریم.
وی افزود: از دورانی که هنرستان های ما شکل گرفت و تقریبا از اوایل دهه ۴۰ روال به این صورت بود که از تکنسین ها و مهندسان در هنرستان ها استفاده می شد. نقطه ضعف این ماجرا، دانش تعلیم و تربیتی است که باید با تخصص افراد همراه باشد. دانشگاه شهید رجایی در حوزه فنی وحرفه ای با تربیت هنرآموزان از طریق برنامه های درسی، دانش تعلیم و تربیت را نیز آموزش می دهد.
رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: خروجی فنی وحرفه ای در سه شکل می تواند باشد؛ خروجی ای که هنرستان ها تربیت می کنند و تکنسین درجه دو محسوب می شوند، تکنسین های تربیت شده توسط دانشگاه فنی وحرفه ای و بخشی را نیز سازمان آموزش فنی وحرفه ای تربیت می کند. دانشگاه شهید رجایی نیز معلمانی را آماده می کند که تکنسین های درجه دو را تربیت می کنند.
عظمتی خاطرنشان کرد: مشکل مهم ما تربیت ۲۵ هزار نیرویی است که باید تا سال ۱۴۰۰ به آن دست یابیم.امیدواریم با تعاملات برقرار شده و حمایت مجلس بتوانیم آموزشکده های فنی را باز پس بگیریم چرا که دوره یک ساله برای تربیت نیرو یک مُسکن است و ما در کنار دوره چهار ساله دوره دو ساله را پیشنهاد می کنیم.
وی عنوان کرد: برای هدایت ۵۰ درصد دانش آموزان به شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش به سه هزار و ۵۰۰ هنرستان نیاز داریم.
در ادامه برنامه تلویزیونی ناصر شمس رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای عنوان کرد: این دانشگاه می تواند در بخش تربیت نیروی استادکار به آموزش و پرورش کمک کند. هم اکنون شاهد هستیم که در کشور روند به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی است این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد فارغ التحیلان دانشگاه فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی وحرفه ای سالانه ۴۵ هزار فارغ التحصیل دارد، گفت: این دانشگاه می تواند در کنار دانشگاه شهید رجایی به کمک آموزش وپرورش بیاید اما در این رابطه نیازمند یک کار اساسی هستیم و دولت باید سیاستگذاری لازم را در این رابطه انجام دهد.
رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای عنوان کرد: بیش از ۱۲۰۰ کارگاه داریم و اکثر تجهیزات دانشگاه قدیمی است، تعداد نیروهای قراردادی بیش از نیروهای رسمی است که این نیروها از ۷ سال تا ۲۵ سال سابقه دارند.
شمس ادامه داد: تعداد هیئت علمی دانشگاه فنی وحرفه ای بسیار اندک است و حدود دو هزار عضو هیئت علمی داریم. سرانه ما به ازای ۲۰۰ هزار دانش آموز ۵۰۰ میلیارد است و به ازای هر دانشجو دو میلیون و ۵۰۰ سرانه داریم.دانشگاه فنی وحرفه ای که چند سالی است زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفته هنوز نیازهایش تامین نشده است و برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه نیاز به حمایت داریم.

رئیس دانشگاه شهید رجایی خبر داد:
مذاکره برای بازگشت آموزشکده های فنی و حرفه ای به آموزش و پرورش
(لینک اصلی خبر)

نسیم آنلاین

رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: برای بازگشت آموزشکده های فنی و حرفه ای به آموزش و پرورش مذاکره کرده ایم و امیدواریم با حمایت مجلس بتوانیم آموزشکده های فنی را باز پس بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا عظمتی در برنامه پرسشگر درباره چالشهای تربیت دبیر فنی در نظام آموزشی گفت: عمده تمرکز دانشگاه شهید رجایی بر آموزش های فنی وحرفه ای است و به طور متوسط سالانه ۷۵۰ نفر فارغ التحصیل می شوند. این دانشگاه در حوزه فنی وحرفه ای با تربیت هنرآموزان از طریق برنامه های درسی، دانش تعلیم و تربیت را نیز آموزش می دهد.
رئیس دانشگاه شهید رجایی افزود: خروجی فنی وحرفه ای در سه شکل از جمله خروجی که هنرستان ها تربیت می کنند و تکنسین درجه دو محسوب می شوند، تکنسین های تربیت شده توسط دانشگاه فنی وحرفه ای و بخشی را نیز سازمان آموزش فنی وحرفه ای تربیت می کند است. دانشگاه شهید رجایی نیز معلمانی را آماده می کند که تکنسین های درجه دو را تربیت می کنند.
عظمتی با بیان اینکه مشکل مهم ما تربیت ۲۵ هزار نیرویی است که باید تا سال ۱۴۰۰ به آن دست یابیم، بیان کرد: امیدواریم با تعاملات برقرار شده و حمایت مجلس بتوانیم آموزشکده های فنی را باز پس بگیریم چرا که دوره یک ساله برای تربیت نیرو یک مُسکن است و ما در کنار دوره چهار ساله دوره دو ساله را پیشنهاد می کنیم.
وی تاکید کرد: برای هدایت ۵۰ درصد دانش آموزان به شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش به سه هزار و ۵۰۰ هنرستان نیاز داریم.
دانشگاه فنی وحرفه ای سالانه ۴۵ هزار فارغ التحصیل دارد
در ادامه برنامه پرسشگر، ناصر شمس، رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای نیز بیان کرد: این دانشگاه می تواند در بخش تربیت نیروی استادکار به آموزش و پرورش کمک کند. روند کشور به سوی تحصلات تکمیلی است، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد فارغ التصحیلات دانشگاه فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوند.
وی افزود: دانشگاه فنی وحرفه ای سالانه ۴۵ هزار فارغ التحصیل دارد، این دانشگاه می تواند در کنار دانشگاه شهید رجایی به کمک آموزش وپرورش بیاید اما در این رابطه نیازمند یک کار اساسی هستیم و دولت باید سیاستگذاری لازم را در این رابطه انجام دهد.
رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای عنوان کرد: بیش از ۱۲۰۰ کارگاه داریم و اکثر تجهیزات دانشگاه قدیمی است، تعداد نیروهای قراردادی بیش از نیروهای رسمی است که این نیروها از ۷ سال تا ۲۵ سال سابقه دارند.
وی با بیان اینکه تعداد هیئت علمی دانشگاه فنی وحرفه ای بسیار اندک است گفت: حدود ۲ هزار عضو هیئت علمی داریم. سرانه ما به ازای ۲۰۰ هزار دانش آموز ۵۰۰ میلیارد است و به ازای هر دانشجو دو میلیون و ۵۰۰ سرانه داریم
وی تا کید کرد: دانشگاه فنی وحرفه ای که چند سالی است زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفته هنوز نیازهایش تامین نشده است و برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه نیاز به حمایت داریم.
منبع: مهر
مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع رسانی خود را در این رابطه انجام می دهد.

فراخوان هفته ملی پژوهش و فناوری اعلام شد
(لینک اصلی خبر)

ایسکا نیوز

فراخوان هفته ملی پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از معاونت پژوهش و فناوری، فراخوان انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در دو بخش ویژه اساتید و دانشجویان اعلام شد.
بر این اساس کاربرگ ها و پرسش نامه های مربوطه به همراه آیین نامه انتخاب اساتید و دانشجویان برتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییکه در تاریخ ۱۰ مهر سال جاری به تصویب شورای پژوهشی دانشگاه رسیده است، به دانشکده ها ابلاغ گردید.
اعضای هیات علمی، مدرسان و دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی می توانند با تکمیل پرسش نامه و ارائه مستندات خود تا هشتم آبان ماه به دانشکده ها، در این فراخوان شرکت کنند.
دانشکده های نه گانه نیز لازم است پس از امتیازدهی مستندات، نفرات برگزیده را تا پایان وقت اداری روز سه شنبه مورخ ۱۶ آبان ماه به معاونت پژوهش و فناوری معرفی کنند.
در آیین نامه سال جاری انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، کیفیت محصولات پژوهشی و میزان ارجاعات به مقالات بیش از سال های گذشته در نظر گرفته شده است.
همچنین در سال جاری علاوه بر پژوهشگران برتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، از مولفین برتر کتاب، مجریان برتر طرح های پژوهشی درون و برون دانشگاهی، فناور برتر و از منتخبان نشان درجه یک پژوهش تقدیر خواهد شد.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:
نیاز به تربیت ۲۵ هزار نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۰
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به ضرورت جذب ۶۵۰۰ نیروی مورد نیاز در هنرستان ها، گفت: باید ۲۵ هزار نیروی انسانی تا سال ۱۴۰۰ تربیت کنیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از فارس، حمیدرضا عظمتی در برنامه پرسشگر با اشاره به فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، اظهار داشت: در این دانشگاه، دبیر فنی تربیت می شود و مأموریت دانشگاه شهید رجایی، تربیت معلمان فنی برای فعالیت در هنرستان هاست .
وی با اشاره به ضرورت جذب ۶۵۰۰ نیروی مورد نیاز در هنرستان ها، افزود: با توجه به وضعیت موجود، این دانشگاه شرایط فارغ التحصیلی این تعداد نیروی مورد نیاز را ندارد .
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یادآور شد: امسال حدود ۷۵۰ دانشجو در این دانشگاه پذیرفته شدند و به طور متوسط خروجی این دانشگاه در دوره چهار ساله، ۷۵۰ دانشجو است .
عظمتی با اشاره به روند فعالیت هنرستان های فنی و حرفه ای در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر براساس طبقه بندی انجام شده، ۲ حوزه در تربیت نیروی فنی نقش دارند که در حوزه رسمی، دانشگاه های شهید رجایی، علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای فعالیت می کنند و در کنار آن و در حوزه غیررسمی نیز وزارت کار به تربیت نیروی فنی اهتمام دارد .
وی با اشاره به روند فعالیت هنرستان ها در کشور، تصریح کرد: قبل از انقلاب، زمانی که هنرستان ها شکل گرفت، روال کار این طور بود که از تکنسین ها و مهندسان در هنرستان ها استفاده می شد، اما بحث دانش و تعلیم و تربیت مطرح بود و اینکه باید همراه داشتن تخصص، به این موضوع نیز توجه می شد؛ در نتیجه در حال حاضر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در کنار تربیت هنرآموزان، دانش تعلیم و تربیت نیز به آنها یاد می دهد .
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اضافه کرد: جدا از جذب ۷۵۰ دانشجو، ۱۸۰۰ نفر نیز طی دوره یکساله و به صورت پودمانی در این دانشگاه آموزش می بینند که در کنار دانش تخصصی که باید داشته باشند، مسائل آموزش و پرورش را نیز آموزش دیده و در نهایت نیز جذب آموزش و پرورش می شوند .
عظمتی با اشاره به روند تربیت نیروهای فنی، متذکر شد: خروجی نیروی فنی و حرفه ای به سه شکل متبلور می شود؛ یکی خروجی که در هنرستان ها تربیت شده اند که تکنسین درجه دو محسوب می شوند؛ بخشی در دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت می شوند و بخشی دیگر، در سازمان آموزش های فنی و حرفه ای آموزش دیده و از آنها استفاده می شود .
وی ابراز داشت: در حال حاضر شرایط ما با استانداردهای وزارت علوم مطابق بوده و قابل قبول است و باید تا سال ۱۴۰۰ به تربیت ۲۵ هزار نیروی انسانی دست پیدا کنیم .
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطرنشان کرد: ما دوره دو ساله ای را در کنار دوره چهار ساله پیش بینی و پیشنهاد می کنیم؛ ضمن اینکه برای برطرف کردن شرایط موجود، دوره یکساله نیز داریم؛ در حالی که باید آموزشکده های فنی و حرفه ای در استان ها را از دانشگاه فنی و حرفه ای پس گرفته و از آن استفاده مطلوب کنیم.
کارگاه تخصصی آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره
(لینک اصلی خبر)

ایسکا نیوز

کارگاه تخصصی آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره؛ دوشنبه ۱۷ مهرماه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با همکاری هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره و به منظور آشنایی اساتید با برگزاری کرسی های تخصصی و ترویجی اقدام به برگزاری کارگاه تخصصی آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در روز دوشنبه ۱۷ مهرماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن شهید باهنر نموده است.
به شرکت کنندگان در این کارگاه علاوه بر گواهی حضور مشترک از طرف هیات حمایت از کرسی ها نظریه پردازی، نقد و مناظره و دانشگاه، با هماهنگی صورت گرفته با معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی، امتیاز فرهنگی ماده ۱ آیین نامه ارتقاء نیز تعلق خواهد گرفت.
اعضای هیات علمی و مدرسان می توانند با ارسال مشخصات خود (نام و نام خانوادگی – نام دانشکده – نام گروه آموزشی – کد ملی – شماره تماس) به ایمیل research@srttu.edu حداکثر تا پایان وقت اداری روز شنبه مورخ ۱۵ مهرماه نسبت به ثبت نام اولیه اقدام نمایند.
کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در دو سطح ترویجی و تخصصی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تشکیل می شود که عمدتا در حوزه علوم انسانی، ادیان، هنر و معماری است اما حوزه های بین رشته ای از جمله مباحث ترکیبی مهندسی و سایر گرایش ها را نیز در بر می گیرد.

عظمتی به پانا خبر داد
هدفمند شدن برنامه های فرهنگی دانشجومعلمان براساس اهداف آموزش و پرورش
(لینک اصلی خبر)
تحصیل ۷۰۰ دانشجو در دانشگاه رجایی

پانا

رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: سند فرهنگی دانشگاه مبتنی بر اسناد بالادستی آموزش و پرورش به جهت دارشدن فعالیت ها درجهت اهداف این نهاد تعلیم وتربیتی کمک می کند.

حمیدرضا عظمتی در گفت و گو با پانا، در مورد برنامه های کاری این دانشگاه عنوان کرد : این دانشگاه در حوزه تربیت دبیران فنی و حرفه ای عمل می کند و سعی شده دانشجویان با ویژگی های موردنیاز برای دبیری در رشته های مهارتی جذب شوند.
وی با بیان اینکه دربرنامه ها از آموزش وپرورش تبعیت می کنیم، افزود: سیاست وزارتخانه تربیت معلم از طریق دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی است و بر این اساس امسال ۷۰۰ دانشجو در این دانشگاه با توجه به اعلام نیاز آموزش و پرورش مشغول تحصیل می شوند.
رئیس دانشگاه شهیدرجایی اشاره کرد: همواره تلاش بر این بوده زیرساخت هایی در جهت تقویت روحیه پژوهشگری دانشجومعلمان در دستورکار قرار گیرد.
وی اظهار کرد: با توجه به ماموریت گرا بودن دانشگاه سند فرهنگی برای آن درنظر گرفته شده که نقشه راهی برای فعالیت های فرهنگی محسوب می شود تا اقدامات فرهنگی جهت دار شوند.
عظمتی تصریح کرد: باید اوقات فراغت دانشجویان که ازسراسر کشور در این دانشگاه حضور دارند به با اتخاذ تصمیماتی صحیح در جهت اهداف کلان آموزش وپرورش جهت پیدا کند و علاوه برآن در حوزه فرهنگی منظومه ای از کارهای فرهنگی ارزشمند را داشته باشیم.
رئیس دانشگاه شهیدرجایی بابیان اینکه سند فرهنگی دانشگاه براساس اسناد بالادستی تهیه شده است، گفت: برای هر فعالیت فرهنگی باید رویکرد آن مشخص بوده و هدفمند عمل کنیم.

رونمایی از سند راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

پانا

آیین رونمایی از سند راهبردی فرهنگی و اجتماعی و آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی برگزار شد .
به گزارش خبرنگار پانا، مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ و رونمایی از سند راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی باحضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی صبح امروز در محل این دانشگاه برگزار شد.
این مراسم با حضور دانشجویان و اساتید این دانشگاه در تالار تهرانی مقدم در حال برگزاری است و بعد از این مراسم وزیر آموزش و پرورش و مسئولان دانشگاه به بحث و تبادل نظر می پردازند.
در این مراسم از دانشجویان و کارکنان برتر دانشگاه در حوزه های مختلف در حضور وزیر آموزش و پرورش و مسئولان دانشگاه تقدیر می شود.
رئیس دانشگاه شهید رجایی خبر داد:
آموزش دبیران خارجی در دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: برای اولین بار قرارداد بین المللی انعقاد کرده ایم که به دبیران کشورهای همسایه آموزش می دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر ، حمیدرضا عظمتی در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی که هم اکنون در حال برگزاری است گفت: بیش از ۸ هزار نفر در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: در حوزه آموزشی، دروس تربیت معلم فنی حرفه ای را مورد بازنگری قرار داده ایم.
رئیس دانشگاه شهید رجایی تصریح کرد: توانسته ایم دوره های بازآزمونی و ضمن خدمت را برای معلمان ایرانی در خارج از کشور تدریس دارند به صورت آزاد و الکترونیک برگزار کنیم.
عظمتی با اشاره به المپیادهای علمی گفت: المپیادهای مختلف برای دانش آموزان برگزار کرده ایم که نتایج آن را با اعزام آنها به کشورهای خارجی و کسب رتبه های یک رقمی شاهد بودیم.
وی تأکید کرد: در سال ۹۳، ۳۰۰ مقاله پژوهشی داشتیم که امروز به ۵۲۰ مقاله رسیده و همچنین طرح های درون دانشگاه و برون دانشگاه های ما دو برابر شده است.
رئیس دانشگاه شهید رجایی خاطرنشان کرد: برای اولین بار قرارداد بین المللی انعقاد کرده ایم که به دبیران کشورهای همسایه ارائه خدمات دهیم.
وی اظهار داشت: به استناد پایگاه علمی جهان اسلام، دانشگاه شهید رجایی براساس شاخص هایی که کسب کرده است ۱۳ پله صعود داشته است.

تحصیل ۸۰۰۰ دانشجومعلم در دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه امروز تمام ظرفیت ما در اختیار دانشجو معلمان قرار دارد، گفت: با احتساب مهارت آموزان دوره های یکساله، پذیرای بیش از ۸۰۰۰ دانشجو معلم در سال جاری هستیم.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا عظمتی در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه دانشگاه ما در چهار دهه ای که از عمرش می گذرد همواره روند رو به رشد و صعودی را پشت سر گذاشته است، گفت: این رشد در سه سال اخیر سرعت گرفته است.
وی افزود: برای بررسی میزان موفقیت های یک دانشگاه باید آن را با شاخص های آموزشی بسنجیم و امروز تمام ظرفیت ما در اختیار دانشجو معلمان است و با احتساب مهارت آموزان دوره های یکساله بیش از ۸۰۰۰ نفر دانشجو داریم.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه بازنگری در دروس فنی انجام و دوره های یکساله فنی برگزار کردیم عنوان کرد: همچنین دوره های بازآموزی و ضمن خدمت برای معلمان خارج از کشور برگزار کرده ایم. برپایی دوره های آمادگی المپیادهای دانش آموزی را داشتیم و نتایج خوبی برای دانش آموزان اعزامی در برداشت.
عظمتی با اشاره به توسعه همکاری در جشنواره خوارزمی اظهار کرد: شاخص های دانشگاهی در حوزه پژوهش رشد پیدا کرده و آمارها نشان می دهد چاپ مقالات در ژورنال ها از ۳۰۰ مقاله به ۵۲۰ مقاله رسیده، طرح های درون دانشگاهی دو برابر شده و رقم قراردادهای برون دانشگاهی سه برابر شده است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه برای اولین بار قرارداد بین المللی منعقد و اولین حساب ارزی گشایش یافت عنوان کرد: در حوزه فرهنگی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده هر روز ۱٫۵ برنامه فرهنگی داشتیم. تسهیلات و امکانات در حوزه رفاهی نیز با ارتقای بودجه دانشگاه انجام شده است.
عظمتی ادامه داد: دانشگاه شهید رجایی به استناد پایگاه جهان اسلام ۱۳ پله صعود در سال ۹۵ داشته است و در شاخص بین الملل رتبه دوم را در دانشگاه های کشور کسب کردیم.
به گزارش ایسنا، در این مراسم از سند راهبردی فرهنگی دانشگاه شهید رجایی با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
رسیدگی به مطالبات دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تا دو هفته آینده
(لینک اصلی خبر)

ایلنا

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با حضور وزیرآموزش و پرورش برگزار شد.

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با حضور وزیرآموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، بطحایی؛ وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به دانشجویان این دانشگاه قول داد تا دو هفته آینده برای رسیدگی به مطالبات دانشجویان با آنها جلسه ای داشته باشد.
همچنین در این مراسم از سند فرهنگی و کتاب شهید توسط بطحایی رونمایی شد.
وزیر آموزش و پرورش از دانشجویان برتر این دانشگاه در رشته های مختلف نیز تقدیر کرد.
گفتنی است یکی از دانشجویان مدال آور دانشگاه شهید رجایی مدال خود را به خانواده شهید حججی تقدیم کرد.

هم اکنون در حال برگزاری است
آیین آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه شهید رجایی با حضور وزیر آموزش و پرورش
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

با حضور وزیرآموزش و پرورش آیین آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ هم اکنون در دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است.
با حضور وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت
آغاز سال تحصیلی دانشجومعلمان/ رونمایی از سند راهبردی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با حضور وزیر آموزش و پرورش، جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه در سالن شهید تهرانی مقدم این دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم از برگزیدگان رشته های علمی، فرهنگی و ورزشی تجلیل به عمل آمد و از سند فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و کتاب خاطرات شهید قمصری از شهدای دانشجو با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به سیاست های امسال آموزش و پروش اظهار داشت: تفویض اختیار به مدیران مدارس و طراحی و استقرار نظام کنترل کیفیت مدارس از جمله برنامه های سال تحصیلی جاری است.
انتهای پیام/

بطحایی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خبر داد
اجرای «طرح کنترل کیفیت» و «تفویض اختیارات مدارس» در سال جاری
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه باید به کانون و مرجع در حوزه تعلیم و تربیت تبدیل شود، گفت: «تفویض اختیارات به مدیران» و «استقرار نظام کنترل کیفیت مدارس» از برنامه های سال جاری است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که در محل این دانشگاه برگزار شد با اشاره به سیاست های وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: در یکی از نظریه های مدیریت آموزشی که مطرح است، مدرسه باید به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت قرار گیرد و به عنوان یک مدیریت مستقل حقوقی، توانایی تصمیم گیری در زمینه های مختلف را داشته باشد.
وی ادامه داد: علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته، متأسفانه موفقیت قابل توجهی در این خصوص نداشته ایم و امروز مدارس به عنوان جزئی از ساختار پیچیده نظام آموزشی، صرفاً مجری دستورات واحدهای بالاتر است.
بطحایی با تأکید بر اینکه مدرسه امروز با آنچه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت وجود داشته فاصله دارد، گفت: اولین سیاستی که در دولت دوازدهم در آموزش و پرورش سعی در عملیاتی کردن آن داریم رساندن و نزدیک کردن به هدف اصلی و مهمی است که در آن مدرسه به عنوان کانون اصلی تصمیم گیری در حوزه تعلیم و تربیت باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای بهبود شرایط آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: سه برنامه عمده پیش رو است که از دو هفته پیش آغاز شده است؛ ضمن اینکه با توجه به وجود سند تحول بنیادین، امروز بنده و مدیران ارشد وزارتخانه نیازی به فاز طراحی و برنامه ریزی نداریم، بلکه مسیری که سند تحول برای نظام آموزشی تبیین کرده تا حدود زیادی مسیر را مشخص کرده است.
وی اضافه کرد: این سند یکی از اسناد بالادستی است که از مرحله سیاست های کلان پایین تر آمده و راهکارهای عملیاتی ارائه کرده است.
بطحایی با بیان اینکه مدرسه باید به کانون و مرجعی در حوزه تعلیم و تربیت تبدیل شود، گفت: سه برنامه را آغاز کرده ایم که اولین آن ارتقای شایستگی ها و صلاحیت مدیریت در مدارس است که بهترین مؤلفه آن تفویض اختیار است.
وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: در سال جاری باید با روش های هوشمند و اثربخشی به صورت مستمر شایستگی های مدیریت مدارس را افزایش دهیم؛ یعنی در سطح دانش، مهارت و توانایی باید بالاتر برویم و قدر مطلق شایستگی مدیران و بخش مدیریت را در پایان سال تحصیلی نسبت به ابتدای سال افزایش دهیم.
وی بیان داشت: امروز توسعه فناوری ها به ما اجازه می دهد که حتی در سطح پایین، از سیستم های موردنظر استفاده کنیم و به صورت مستمر مدیران مدارس با دانش ها و مهارت های مورد نیاز خود آشنا شوند.
بطحایی با بیان اینکه امروز در سطح مدیریت و برنامه ریزی نقص عمده ای وجود دارد که توسعه کشور را با مشکل مواجه کرده است، گفت: این نقص در بروز و استفاده از خلاقیت برای یافتن روش های جدید است؛ چرا که آموخته ایم همیشه از تجربیات گذشته برای عبور از موانع آینده استفاده کنیم و این مدل ذهنی مدیریتی، در بسیاری از بخش ها به ویژه آموزش و پرورش مشکل ایجاد کرده است.
وزیر آموزش و پرورش دومین برنامه استراتژی وزارت آموزش و پرورش را حرکت در مسیر کانونیت مدرسه عنوان کرد و افزود: بحث تفویض اختیارات از جمله برنامه هاست و اینکه باید از سطوح بالا به مدرسه این تفویض اختیار انجام شود و مدرسه اختیار تصمیم گیری داشته باشد.
وی سومین برنامه خود در سال تحصیلی جدید را طراحی و استقرار نظام کنترل کیفیت در مدارس عنوان کرد و گفت: باید در سامانه ای این موضوع ساماندهی شود و اینکه هر مدرسه بر اساس شاخص هایی به طور مرتب مورد نظارت کیفی قرار گرفته و رتبه بندی شود و نسبت به رتبه قبلی خود اطلاعاتی ارائه کرده و میزان پیشرفت و یا پسرفت آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
بطحایی با اشاره به سیاست های آموزش و پرورش در خصوص ترویج آموزش های فنی و حرفه ای، بیان داشت: در دوره آموزش عمومی باید مهارت هایی تقویت شود که این مهارت سه نوع است؛ یکی مهارت های زندگی است و اینکه باید بچه ها وقتی از مدرسه بیرون می آیند با این مهارت ها آشنا شوند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یک دانش آموز با مدرک دیپلم بعضی اوقات با بدیهی ترین مهارت های زندگی آشنایی کمی دارد و از آن برخوردار نیست؛ مهارت هایی مانند صحبت کردن، گفت وگو، صبوری و تحمل کردن دیگران از جمله مهارت هایی است که متأسفانه در مدارس تمرین نمی شود.
وی دومین نوع مهارتی را که باید مورد توجه قرار گیرد را مهارت های پایه با هدف کارآفرینی در دانش آموزان برشمرد و افزود:باید دانش آموزان را به حوزه اشتغال و بازار کار علاقه مند کنیم.
بطحایی اظهار امیدوار کرد: در همین هفته با سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حوزه اشتغال قراردادی منعقد شود تا دانش آموزان دوره های اول و دوم متوسطه مهارت هایی را در قالب پودمان های سبک و در حد ۱۰ تا ۱۲ ساعت با هدف آشنایی با بازار کار و اشتغال کسب کنند که در این خصوص برنامه رونمایی آن با وزارت کار انجام می شود و به صورت آزمایشی در مدارس این طرح عملیاتی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سومین مهارتی را که باید دنبال کنیم، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است تا دانش آموزان را برای اشتغال آماده کند.
وی با تأکید بر اینکه باید مهارت های منجر به اشتغال مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: یکی از مهمترین عوامل انحراف از این موضوع، فاصله گرفتن آموزش و پرورش و مهارت های حوزه اشتغال و خدمات است.
بطحایی با تأکید بر اهمیت وجود دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان پشتیبانی برای آموزش و پرورش، افزود: متأسفانه آموزش و پرورش به تدریج از این دو مرکز علمی فاصله گرفته است؛ در حالی که این مراکز می توانند از جهت مباحث علمی نقش مؤثری داشته و ایرادهای آموزش و پرورش را مرتفع کند.
به گزارش فارس، در این مراسم از سند راهبردی فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کتاب زنده عشق نوشته زهرا حاتمی در خصوص خاطرات جانباز شهید حمیدرضا مدنی قمصری رونمایی شد.
انتهای پیام/

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اعلام کرد
تحصیل ۸ هزار دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی/ صعود ۱۳ رتبه ای دانشگاه
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه ۸ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند، گفت: این دانشگاه در سال گذشته به استناد پایگاه اسنادی جهان اسلام، ۱۳ رتبه صعود داشته است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، محمد عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید این دانشگاه با اشاره به دستاوردهای چهار دهه فعالیت دانشگاه شهید رجایی، اظهار داشت: در حوزه آموزش، این دانشگاه حداکثر ظرفیت خود را دراختیار آموزش و پرورش قرار داده است و در حال حاضر بیش از ۸ هزار دانشجو دارد.
وی ادامه داد: دوره های باز آموزی و ضمن خدمت را برای معلمان خارج از کشور برگزار کرده ایم؛ ضمن اینکه برگزاری دوره های آمادگی المپیادها نیز مورد توجه قرار داشته است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اضافه کرد: در هشت گروهی که به المپیادهای علمی خارج از کشور اعزام شده اند، همه رتبه های یک رقمی توسط اعضای این گروه ها کسب شده است، ضمن اینکه برای سه سال متوالی دستاوردهای حوزه علوم و تحقیقات دانش آموزی نیز به نمایش گذاشته شده است.
عظمتی با اشاره به رشد پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه شهید رجایی، خاطرنشان کرد: آمار پژوهش های این دانشگاه از سال ۹۳ از ۳۰۰ مورد به ۵۲۰ مقاله رسیده است و در خصوص برگزاری کنفرانس ها رشد دو برابری و طرح های برون دانشگاهی نیز ۳ برابر رشد داشته است.
وی تصریح کرد: در حوزه روابط بین الملل اولین قرارداد بین المللی را منعقد کرده ایم؛ ضمن اینکه اولین حساب ارزی را ایجاد کرده و خدمات ویژه ای را به دبیران کشورهای همسایه ارائه کرده ایم.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه هر روز در این دانشگاه یک و نیم برنامه فرهنگی برگزار شده است، گفت: این دانشگاه در سال گذشته به استناد پایگاه اسنادی جهان اسلام، ۱۳ رتبه صعود داشته است که در حوزه روابط بین الملل رتبه ۲ را بین دانشگاه های جامع کشور کسب کرده ایم.
انتهای پیام/

وزیرآموزش و پرورش درآئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی:
مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت در دولت دوازدهم خواهد بود
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

وزیرآموزش و پرورش درآئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی گفت : مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت در دولت دوازدهم خواهد بود .
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی درآئین آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا وآرزوی صحت و سلامت برای رهبر معظم انقلاب و همچنین تبریک سال تحصیلی جدید به دانشجو معلمان و اساتید دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان اظهار کرد: براساس یکی از نظریه های جدید آموزش که در نظام های تعلیم وتربیت به عنوان یک رویکرد اثر بخش درکیفیت آموزشی مورد توجه است مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت و دارای ماهیت حقوقی مستقل است .
وی افزود: علیرغم تلاش های فراوان پیشینیان و اذعان آنها به موضوع مدرسه محوری همچنان با اصل مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت فاصله داریم و مدارس صرفا مجری دستورالعمل های واحدهای بالاتر است .
بطحایی، استقرار مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت را اولین سیاست آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست و خاطر نشان کرد : تلاش می کنیم تحقق این سیاست و هدف استراتژیک را با سرعت بیشتری در این دولت دنبال کنیم .
وی ادامه داد: ارتقای شایستگی ها و صلاحیت ها، تفویض اختیار، طراحی و استقرار کیفیت در مدارس، ۳ برنامه ای است که برای تحقق سیاست اول آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید طراحی و درسال جاری اجرایی می شود .
وزیرآموزش و پرورش سند تحول بنیادین را یکی از اسناد خوب بالا دستی بر شمرد که مسیرهای حرکت درآموزش و پرورش را مشخص نموده و اظهارکرد: هر چند سند تحول خالی از اشکال نیست اما ۶ زیر نظام موجود درآن ، مسیرها و برنامه های مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت را تبیین کرده است .
وی افزود: ارتقای شایستگی ها و صلاحیت های مدیران و مدیریت مدارس اولین برنامه ای است که در سال تحصیلی جاری با روش های هوشمند وآموزش های مستمر شایستگی در سه سطح دانش، مهارت و توانایی اجرایی خواهد شد، زیرا معتقدیم اگر تفویض اختیار با سطح شایستگی مدیران متناسب نباشد دچار مشکل می شویم .
بطحایی ادامه داد: توسعه فناوری این امکان را به مدیران می دهد تا با استفاده از آموزش های مستمر فرهنگی، با دانش ها، مهارت ها و توانایی های مورد نیازشان آشنا شوند و در پایان سال شاهد افزایش شایستگی های مدیران باشیم .
عضوکابینه تدبیر وامید گفت: درسطوح مختلف مدیریتی و برنامه ریزی شاهد موانعی در مسیر ظهور و بروز خلاقیت ها هستیم و این مسئله اداره و توسعه کشور را با مشکل مواجه کرده است ، بنابراین دانش ها و مهارت های جدیدی برای عبور از این موانع لازم است .
وی تفویض اختیار به مدارس را دومین برنامه آموزش و پرورش در راستای تحقق موضوع مدرسه کانون اصلی تعلیم وتربیت خواند و تصریح کرد: این مسئله به گونه ای باید در مدارس اجرا شود که مدارس قادر به تصمیم گیری و تصمیم سازی در مواجهه با مسائل روز باشند .
وزیر آموزش و پرورش طراحی و استقرار نظام کیفیت در مدارس را سومین برنامه آموزش و پرورش در سال جاری تحصیلی دانست و خاطر نشان کرد: سامانه ای طراحی می شود که شاخص های تعیین شده در مدارس را مورد نظارت و ارزیابی مستمر قرار می دهد و رتبه هر مدرسه را تعیین می کند و براساس اطلاعات این سامانه صعود ویا سقوط مدرسه از جایگاه فعلی اش مشخص می شود .
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم اظهارکرد: آموزش مهارت های زندگی اولین برنامه از سیاست هایی است که امسال در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد زیرا شاهد آن هستیم بسیاری از دانش آموزان علیرغم اخذ مدرک دیپلم مهارت هایی مانند سخن گفتن ، تحمل دیگران ، شنیدن ، وتعامل با دیگران را به خوبی فرا نگرفته اند .
بطحایی گفت: آموزش مهارت های پایه، دومین برنامه از سیاست دوم آموزش و پرورش در سال جاری است بنابراین آموزش مهارت های پایه به میزان ۱۰ الی ۱۲ ساعت برای دانش آموزان دوره های اول و دوم متوسطه به صورت آزمایشی از امسال اجرا میشود تا دانش آموزان با بازار کار آشنا شوند .
وزیرآموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش مهارت های منجر به اشتغال با هدف آماده کردن دانش آموزان برای اشتغال و ورود به بازار کسب و کار سومین برنامه از سیاست دوم آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است .
وی ایجاد و توسعه هنرستان های جوار در کنار کارخانجات در دهه ۷۰ را تجربه موفقی دانست و خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۲ مرجع و مرکز علمی است که می توانند آموزش و پرورش را در حوزه های علمی، تقویت و به علم روز تجهیز کنند .
بطحایی در پایان گفت: تلاش شود موضوع پایان نامه های دانشجو معلمان متناسب با نیازهای آموزش و پرورش تدوین شوند .
گفتنی است؛ اهدای مدال طلای مسابقات والیبال دانشجویان جهان توسط امیرحسین منظمی، مربی تیم ملی والیبال دانشجویان به خانواده شهید حججی و همچنین اهدای مدال طلا توسط مریم امیدی پارسا، دانشجو معلم دانشگاه شهید رجایی و قهرمان مسابقات آسیایی قایقرانی در ماده رومینگ ۲ نفره به وزیر آموزش و پرورش از حاشیه های این مراسم بود.
عظمتی مطرح کرد:
رشد ۱۳پله ای دانشگاه شهید رجایی در پایگاه استنادی جهان اسلام/ ورود ۸ هزار نیرو به آموزش و پرورش
(لینک اصلی خبر)

باشگاه خبرنگاران

رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: دانشگاه روند رو به رشد داشته است و هشت هزار نیرو در اختیار آموزش و پرورش قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ و رونمایی از سند راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی باحضور سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی صبح امروز در محل این دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم عظمتی با بیان اینکه دانشگاه در چهار دهه فعالیت خود روند رو به رشد داشته است، عنوان کرد: این روند همچنان وجود داشته و اگر بخواهیم موفقیت ها را ارزیابی کنیم باید شاخص های دانایی برای آن در نظر گرفته شود.
وی افزود: ظرفیت های دانشگاه را با تمام توان در اختیار آموزش و پرورش قرار دادیم و با احتساب دوره های مهارت آموزی حدود ۸هزار نفر وارد آموزش و پرورش شدند.
رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: بازنگری دروس، دوره های باز آموزی برای معلمان خارج از کشور، برگزاری دوره های آمادگی المپیادهای دانش آموزی از جمله برنامه های دانشگاه بوده است و در تمام هشت گروه اعزامی المپیادهای، دانش آموزان رتبه های تک رقمی کسب کردند.
عظمتی تصریح کرد: همکاری با جشنواره خوارزمی طی سه سال اخیر انجام شد و در حوزه پژوهشی کارهای قابل قبولی داشتیم و آمار پژوهش از ۳۰۰مفاله در سال ۹۳به ۶۲۰ رسیده است.
وی بیان کرد: در حوزه روابط بین الملل اولین بار قرارداد بین المللی منعقد شد تا خدمات ویژه در حوزه خاورمیانه داشته باشیم.
رئیس دانشگاه شهید رجایی عنوان کرد: در حوزه فرهنگی یک و نیم برنامه فرهنگی در نظر گرفته شده، در حوزه دانشجویی نیز امکانات و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: دانشگاه شهید رجایی در سال ۹۵،به استناد ISC سیزده پله صعود داشته و در میان برخی شاخص ها از بسیاری از دانشگاه های مطرح بالاتر بودیم.
عظمتی یادآور شد: پتانسیل علمی و پژوهشی در سطح وزراتخانه بیش از پیش مورد توجه واقع شده و حمایت های لازم از این دانشگاه صورت گرفته است.
انتهای پیام /
مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶

در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی انجام شد؛
اهدای مدال طلای مسابقات والیبال دانشجویان جهان به خانواده شهید حججی
(لینک اصلی خبر)

پانا

در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی مدال طلای مسابقات والیبال دانشجویان جهان توسط مربی تیم ملی والیبال دانشجویان به خانواده شهید حججی اهدا شد.

به گزارش پانا، آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی امروز برگزار شد.
در این مراسم مدال طلا توسط مریم امیدی پارسا، دانشجو معلم و قهرمان مسابقات آسیایی قایقرانی در ماده رومینگ ۲ نفره به سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و مدال طلای مسابقات والیبال دانشجویان جهان توسط مربی تیم ملی والیبال دانشجویان به خانواده شهید حججی اهدا شد.

رئیس دانشگاه: تربیت دبیر شهید رجایی رتبه دوم دانشگاههای کشور را کسب کرده است
(لینک اصلی خبر)

ایرنا

تهران – ایرنا – رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی با توجه به شاخص روابط بین الملل رتبه دوم در بین دانشگاههای کشور را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، حمیدرضا عظمتی روز شنبه در مراسم شروع سال تحصیل این دانشگاه که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد ، اظهار کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی با بیش از هشت هزاردانشجو معلم و با توجه به جایگاه علمی آموزشی و به استناد پایگاه جهان اسلام صعود ۱۳ پله ای در بین دانشگاه های کشور داشته است.
در این مراسم که جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند ، عظمتی گفت: دانشگاه شهیدرجایی ، از توان و پتانسیل علمی خوبی برخوردار است پیشنهاد می شود آموزش و پرورش بیش از پیش از این مرکز علمی استفاده کند.
وی افزود: علاوه بر تحصیل دانشجو معلمان ، دوره های آموزشی یک ساله برای پذیرفته شدگان آموزش و پرورش، دوره های ضمن خدمت معلمان و دوره های آماده سازی ویژه دانش آموزان شرکت کننده در المپیادهای علمی از دیگر فعالیت های دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.
عظمتی کسب رتبه های تک رقمی توسط دانش آموزان در المپیادهای علمی را از نتایج فعالیت این دانشگاه برشمرد و ادامه داد: آمار طرح های پژوهشی به بیش از ۵۲۰ مقاله رسیده که در سه ساله اخیر، افزایش چشمگیری داشته و در حوزه فرهنگی نیز به طور میانگین در هر ۲ روز ، سه برنامه فرهنگی در این دانشگاه انجام شده است.
رئیس دانشگاه شهید رجایی اظهار کرد: طی چهاردهه گذشته روند علمی در این مرکز رشد چشم گیری داشته و طی سه سال اخیر این روند تقویت شده به نحوی که کسب شاخص های تعریف شده در حوزه علمی و آموزشی و بویژه آموزش و پرورش با موفقیت بدست آمده و تعداد دانشجویان از چهار هزار نفر به هشت هزار نفر افزایش یافته است.
فراهنگ ۱۴۱۷** ۱۸۲۳ خبرنگار سیدمهدی حسینی** انتشار: طاهره نبی اللهی

در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود؛
کارگاه تخصصی آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

کارگاه تخصصی آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود .

به گزارش خبرگزاری مهر ، نخستین دوره «آشنایی با کرسی های نظریه پردازی و ترویجی» ویژه اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.
این کارگاه آموزشی که با حضور عبدالحمید نقره کار رئیس شورای تخصصی معماری و شهرسازی دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی و مهدی انتظاری معاون خانه ملی گفتگوی آزاد دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی همراه است روز دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن شهید باهنر دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار می گردد.
گفتنی است در این جلسه انواع کرسی های تخصصی و ترویجی تحت حمایت دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره معرفی خواهد شد.

از کتاب خاطرات شهید قمصری رونمایی شد
(لینک اصلی خبر)

ایثار

از کتاب خاطرات شهید علی قربانزاده قمصری در دانشگاه شهید رجایی رونمایی شد.

به گزارش«ایثار تهران»، در آیین آغاز سال تحصیلی۹۷-۹۶ با حضور بطحائی وزیر آموزش و پرورش، هیئت رئیسه، اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید رجایی، محمد رضا داوری پور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه هشت تهران و جمعی از مسئولان برگزار شد، از کتاب خاطرات شهید قمصری از شهدای دانشجو و سند فرهنگی دانشگاه رونمایی شد. همچنین از دانشجویان برگزیده در رشته های علمی، فرهنگی و ورزشی تجلیل به عمل آمد. شهید قمصری در سال ۱۳۶۴ در عملیات والفجر به درجه رفیع شهادت رسید.
انتهای پیام/

اسامی برگزیدگان مرحله نهایی دومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی اعلام شد
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

اسامی برگزیدگان مرحله نهایی دومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از سوی ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیمان کیهان ور رییس کمیته علمی این المپیاد اعلام کرد: مرحله نهایی این المپیاد در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با حضور ۲۶ نفر از برگزیدگان مرحله دوم برگزار شد که از این بین تعداد ۶ نفر حائز تندیس طلا، ۹ نفر نقره و ۱۱ نفر حائز تندیس برنز شدند.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: برای آموزش دوره نهایی از اساتید بنام و صاحب تجربه کشور در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استفاده گردید و علاوه بر آن در کنار کلاس های تئوری، دانش پژوهان این دوره مانند سال گذشته تحت آموزش های عملی حوزه سلول های بنیادی در مراکز پیشرفته کشوری شامل مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی و مرکز تحقیقات اورولوژی کودکان و پزشکی بازساختی بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین خانه ریاضیات تهران قرار گرفتند.
وی همچنین از برگزاری اختتامیه این المپیاد همزمان با سایر المپیادهای رسمی کشور با همکاری مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش و تلاش برای برگزاری این رویداد به صورت بین المللی خبر داد.
برگزیدگان مدال طلا مرحله نهایی دومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی شایان باقری براگوری، هلیا حکیم الهی، سیده نرگس رضایی مقدم، فاطمه کریم زاده لر، پرهام لطیفی، محمدحسن نظری هستند.
مدال نقره این جشنواره را امیرحسین امیریانی، طراوت تابش، زهرا رستگارمقدم تقی زاد، المیرا علائی فرادنبه، امیرحسین علی نقیان، آیدین غفاری، صبا کرمی، فاطمه مظلوم رضایی، عرفان نوری خانکندی کسب کردند.
همچنین مدال برنز مرحله نهایی دومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به رضا ابراهیمی افجدی، حمیدرضاپورطالبی وراعون، طه چرتاپ محمدی، داوود حیدری ترک آباد، صالحه خراسانی، دانیال دهقانی، سیدعلی سیدی، علی عالیشاه، زهرا کریمی زاده، مریم منصور سمائی، علی وفایی شاهی رسید.
عبدالله صلواتی در گفتگو با مهر:
عرفان اسلامی ایرانی ما هنوز زنده است/ دخالت عرفا در مسائل سیاسی
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: گزارش های فراوانی از ورود عارفان به عرصه سیاست وجود دارد و عرفان در تطورات متفاوتش کارکردهای اجتماعی و سیاسی داشته است.

خبرگزاری مهر ، گروه دین و اندیشه_نسرین دمیرچی : عرفان چه کارکردی برای انسان و ارتباط او با جهان دارد و چگونه معرفتی به انسان ارائه می دهد؟ آیا عرفان همان انزواطلبی و دوری از دنیا و سیاست است یا آنکه نسبتی میان اینها برقرار است؟
در گفتگو با عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، به تبیین این پرسش ها پرداخته ایم؛
*عرفان چه فهم متفاوتی از هستی به ما ارائه می کند و آیا دانستن آن ضروری است؟
دین لایه های متعددی دارد و عرفان هم بیان گر لایه های باطنی و عمیق دین است. به عبارتی در دین، دلالت های عرفانی وجود دارد که تنها با تسلط و آشنایی کامل با علم عرفان، می توان آن دلالت ها را کشف کرد
هر موجودی مظهری از مظاهر عالم است و هر چه تام تر باشد آثاری که از آن موجود سر می زند، ماندگارتر خواهد بود. خداوند به رسول الله که مظهر اتم اسم جامع الله است قرآن جاودان را عطا کرد. ائمه(ع)، علمای عظام و همچنین عرفا چون به سمت تخلق و تحقق اسمای الهی محیط تر حرکت می کنند آثاری عمیق تر از خود بر جای می گذارند. مثنوی نیز چنین اثری است. به قول مولانا، «مثنوی اصول اصول دین است» و بسیاری از علمای شیعی ما نیز بر این مطلب صحه گذاشته اند.
در واقع دین لایه های متعددی دارد و عرفان هم بیان گر لایه های باطنی و عمیق دین است. به عبارتی در دین، دلالت های عرفانی وجود دارد که تنها با تسلط و آشنایی کامل با علم عرفان، می توان آن دلالت ها را کشف کرد. آثار عرفا مانند مثنوی از این حیث که ما را با باطن قرآن آشنا می کنند مهم هستند. دغدغه ما نیز قرآن است و در عرفان شیعی احادیث اهل بیت(ع) ما را به لایه های باطنی تر قرآن رهنمون می کنند. اما این را در عرفان اهل تسنن نداریم. هر امری که بتواند ما را به قرآن و اسرار و حقایق نزدیک کند موظفیم به لحاظ اخلاقی به آن تمسک بجوییم و در این باب تعصبی نداریم.
*اما به هر حال مباحثی در مثنوی مطرح شده اند که به نظر می رسد با افراط و تفریط مواجه است. به هر حال نمی توان تمام مباحث مثنوی را تایید کرد.
شاید در بادی نظر در مثنوی مولانا شاهد افراط و تفریط هایی باشیم، اما باید به این قاعده نگاه کرد که مثنوی مولانا در نسبت با بسیاری از آثار بشری ما را بیشتر به قرآن نزدیک می کند. ابن عربی اقوالی در توصیف شکوه و عظمت باطنی حضرت علی (ع) و حضرت حجت(عج) در «فتوحات» آورده است که هم سنگ آن را در کلمات برخی علما نمی یابیم. همچنین کاری که ابن عربی به عنوان عارفی سنی برای شناخت انسان کامل انجام داد، آن چنان عمیق و ناب بوده که برخی از عالمان شیعه مانند سیدحیدر آملی و همچنین ملاصدرا، البته با اصلاحات و تهذیب شیعی، در معرفی و شناخت امام از او تبعیت کردند. بنابراین تعصبی در کار نیست اگر حرف حق و بلند و انسان سازی مطرح شد باید از آن بهره برد.
*آیا عرفان امروز و در جامعه معاصر ما زنده است و همچنان عارفان بزرگ در سرزمین ما ظهور کرده اند؟
عرفان ایرانی اسلامی ما را می­توان در چهره شهر، نگاه من و تو، سخن­مان و رفتارمان، پوشش­مان، آرامش و امیدمان رصد کرد
عرفان ایرانی اسلامی ما زنده است و در حال نفس کشیدن؛ تپش نبض زمان آن هم به وضوح در عارفان معاصر همچون امام خمینی، شاه آبادی، علامه محمد حسین طباطبایی، محمد حسن طباطبایی، آیت الله بهجت، آیت الله بهاء الدینی و علامه حسن حسن زادة آملی احساس می­ شود؛ بالاتر از آن عرفان ایرانی اسلامی ما را می­توان در چهره شهر، نگاه من و تو، سخن­مان و رفتارمان، پوشش­مان، آرامش و امیدمان رصد کرد.
*اما عرفان هایی که در جهان امروز و گاه در جامعه خود ما مطرح هستند، همیشه رنگ و بوی دینی ندارند. چه تبیینی از این مسئله ارائه می دهید؟
وقتی از هزار توی میراث عرفانی جهان اسلام عبور می کنیم چهره ­های رنگارنگی از عرفان فرا روی ما قرار می­ گیرد؛ گروهی را می­ بینی که در اثنای ذکر نعره می کشند و گاه دست بر دست می زنند، و گاه می رقصند، و گاه می افتند؛ و بعضی، به جای نماز، نیاز آرند؛ برخی انسانی را خدا می­ دانند؛ طایفه ­ای با ریاضات سخت و شکننده به خود آسیب می­ زنند؛ و دست ه­ای یکسره زن و فرزند و اجتماع را رها کرده و برخی سخنان و رفتارهایی دارند که شریعت صریحاً از ابطال آن سخن رانده است. و عارفانی چون ملاصدرا و فیض کاشانی در آثاری همانند کسر الاصنام الجاهلیه؛ رساله سه اصل و سراج السالکین به نقد و انکار چهره دروغین تصوف کرده­ اند.
در طول تاریخ هم از عرفان سواستفاده های زیادی شده و عرفان بواسطه شخصیت­ های خودش و در مواضع متعدد به وسیله نهاد قدرت از بیرون و درون به انحراف کشیده شد یا سعی شده چهره سراسر مخدوشی از آن عرضه شود
اما این همه چهره حقیقی عرفان نیست. برخی با دیدن این تصویر مغشوش تصوف، کلیت آن را زیر سؤال برده و گفته ­اند از زمین اسلام، عرفان نمی­ روید و یا جلوتر رفته و ادعا کرده ­اند: عرفان دشمن دیرینِ دین است. در طول تاریخ هم از عرفان سواستفاده های زیادی شده و عرفان بواسطه شخصیت­ های خودش و در مواضع متعدد به وسیله نهاد قدرت از بیرون و درون به انحراف کشیده شد یا سعی شده چهره سراسر مخدوشی از آن عرضه شود.
اما حقیقت عرفان سرزمین ما را نمی­توان به برخی از مصادیق باطل و تجلیات کاذب آن فروکاست؛ زیرا عرفان جلوه­ های باشکوه و زیبای فراوانی دارد؛ آنقدر مشحون از حقیقت و بلند که برخی از عالمان، کانون خروشان آن را در کتاب خدا و روایات معصومان (ع) جستجو کرده ­اند و اقوال راستین عرفا را بسط و شاخ و برگ دادن به کلام معصوم می­ دانند. گروهی از عالمان بزرگ دینی همانند سید حیدر آملی و علامه حسن زاده آملی معتقدند امامان معصوم (ع) عارفان حقیقی ­اند و عرفان حقیقی و شیعه دو چهره یک حقیقتند. همچنین این بزرگواران، عرفان را بیان احوال درونی­تر دین و ترجمه و تفسیر انفسی قرآن تلقی می­ کنند. به تعبیری: اشتمال قرآن بر عرفان، در نسبت با دیگر کتب، بی سابقه است. [۱]
و قرآن را کشف اتم محمدی می ­دانند؛ کشفی که محک درستی و نادرستی تمامی کشف­ هاست.
*آیا با این اوصاف، می توان گفت که عرفان در حل مسائل اجتماعی و سیاسی نمی تواند کارایی داشته باشد؟
طبیعی است که برخی تصور کنند عرفان به دلیل تأکید بر خلوت و عزلت و درویشی در پی اعلام بی ­ثباتی دنیا، کارکرد اجتماعی ندارد و از خاک عرفان، سیاست نمی­ روید. عرفا نیز انسان­های گوشه­ گیر و فارغ از فعالیت ­های سیاسی بوده ­اند. گرایش برخی از طریقت ­ها و شخصیت های عرفانی به عزلت و تأویل آیات و روایات مرتبط با مسائل اجتماعی به احوالات باطنی و احیاناً نادیده گرفتن تعالیم وحیانیِ راجع به اجتماعیات نیز مؤید فقدان رویکرد و کارکرد اجتماعی تصوف است. [۲]
اما دقیقاً برخلاف این تصور، هم گزارش های فراوانی از ورود عارفان به عرصة سیاست وجود دارد و هم عرفان در تطورات متفاوتش کارکردهای اجتماعی و سیاسی داشته است.
به تعبیر بزرگان عرفان، همه انبیا به ویژه رسول الله (ص) و امامان معصوم (ع) اهل سلوک و امام عارفان بوده اند و در عین حال فعالیت اجتماعی و سیاسی داشته­ و در مواردی حکوکت تشکیل دادند. حضرت امام خمینی در این باره می ­فرماید: «اگر بنا باشد که اهل سلوک بروند کنار بنشینند، پس باید انبیا هم همین کار را بکنند و نکردند. موسی بن عمران اهل سلوک بود، ولی مع ذلک، رفت سراغ فرعون و آن کارها را کرد، ابراهیم هم همین طور، رسول خدا هم که همه می دانیم. رسول خدایی که سالهای طولانی در سلوک بوده است، وقتی که فرصت پیدا کرد، یک حکومت سیاسی ایجاد کرد برای اینکه، عدالت ایجاد بشود. تبع ایجاد عدالت فرصت پیدا می شود برای اینکه هر کس هر چیزی دارد بیاورد. وقتی که آشفته است نمی توانند، در یک محیط آشفته نمی شود که اهل عرفان، عرفانشان را عرضه کنند، اهل فلسفه، فلسفه شان را، اهل فقه، فقه شان را، لکن وقتی حکومت یک حکومت عدل الهی شد و عدالت را جاری کرد و نگذاشت که فرصت طلبها به مقاصد خودشان برسند، یک محیط آرام پیدا می شود، در این محیط آرام همه چیز پیدا می شود.» [۳]
بوده ­اند عارفانی که در مسائل سیاسی و اجتماعی عصر خویش شرکت فعال داشته ­اند حسن بصری خلیفه را موعظه می­ کرد؛ ابن سماک، به هارون الرشید پندهای تلخی می­ داد؛ ممشاد دینوری و نجم الدین کبری نیز در دفاع و حمایت از هموطنانشان جان باختند
همچنین، بوده ­اند عارفانی که در مسائل سیاسی و اجتماعی عصر خویش شرکت فعال داشته ­اند حسن بصری خلیفه را موعظه می­ کرد؛ ابن سماک، به هارون الرشید پندهای تلخی می­ داد؛ ممشاد دینوری و نجم الدین کبری نیز در دفاع و حمایت از هموطنانشان جان باختند. (ارزش میراث صوفیه، ۲۰۴-۲۵۷). مولوی نیز در دفاع از مردم سرزمینش با دشمنان مبارزه کرد و شخصیت ­هایی عرفانی همچون عزیز الدین نسفی و قطب الدین نیریزی برای حاکمان، نسخه جدی برای تحقق عدالت اجتماعی تجویز کرده بودند.
بنابراین، عرفان به عزلت گزینی و بریدن از خلق و در گوشه ای از خانقاه و کوه گم شدن نیست؛ می توان در دل اجتماع بود اما در ریل عرفان ناب شیعی دل را به خدا سپرد. در کنار وظایف اجتماعی می توان پله پله به خدا نزدیک شد و مقامات عرفانی را در خود تجربه کرد. مهم آن است که پس از لمس وحشت برهوت بی خدا بودن و تنهایی از خواب برخیزیم و این گام را اهل دل، یقظه می­نامند و سپس در کوچه باغ قرآن گام نهاد که بزرگان عرفان گفته­اند: کتاب سلوکی­ای بالاتر از قرآن سراغ ندارند.
به تعبیر علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) : «هر قدر به قرآن تقرب بجویی، به انسان کامل نزدیک تر شده ای، پس بنگر بهره ات از قرآن چقدر است؟ زیرا حقایق آیات آن در حقیقت، درجات ذات تو و مدارج آن نردبان عروج و تکامل توست». و در جایی دیگر گفته اند: «هیچ کس، کتابی جز قرآن، سراغ ندارد که مدینه فاضله، بسازد . . بنابراین، تفاوتی ندارد دانشجویی یا استاد، کشاورزی یا کارمند، خانه داری یا شاغل در هر لباسی هستی می­توانی سلوک کنی به مقصد خدای بیکران. بزرگان گفته­اند در این حالت، اگر دل به خدا بسپاری دنیا هم دنبالت می­دود اما اگر به قصد تنعم دنیا رو به خدا کنی در همان ایستگاه نخست متوقف شدی».

[۱] . صحیفه امام، ج ۲۰، لزوم شناخت معنویات و معارف اسلامی ….. ص : ۲۹۸
. اگر ملاحظه فرموده باشید در آیات شریفه ای که مربوط به معنویات و عرفان و- عرض می کنم که- سلوک و این طور چیزهاست، در هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که این طور عرفان داشته باشد؛ این طور فلسفه داشته باشد. منتها از باب اینکه ما عقب بودیم و عقب هم هستیم، نمی توانیم این طوری که قرآن شریف فرموده است، ما هم بتوانیم آن طور بگوییم.
[۲] . صحیفه امام ج ۴ ۱۸۴
[۳] . صحیفه امام، ج ۲۰، ص: ۱۱۶

عظمتی بیان کرد؛
اختصاص ظرفیت صد درصدی دانشگاه شهید رجایی به تربیت معلم از سال ۹۳
(لینک اصلی خبر)

پانا

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: سالانه حدود ۷۵۰ نفر از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی فارغ التحصیل می شوند که تمام ظرفیت آن به تربیت دبیر فنی اختصاص دارد و از سال ۹۳ تاکنون تمامی رشته ای دانشگاهی مرتبط به تربیت معلم بوده است.

به گزارش خبرنگار پانا، حمیدرضا عظمتی در برنامه پرسشگر درخصوص چالش های مهارت آموزی، عنوان کرد: آموزش ها درحوزه های رسمی و غیررسمی دنبال می شود و بر اساس ماده ۶۵ برنامه ششم، دانشگاه های فنی و حرفه ای، علمی ـ کاربردی و معاونت آموزش متوسطه، متولیان آموزش های مهارتی به دانش آموزان هستند .
وی با بیان این که دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در امتداد نیازهای آموزش و پرورش بوده، ادامه داد: دانش آموختگان از جهت فراگیری دانش و تخصص و تعلیم و تربیت در حوزه کاری بسیار موفق تر هستند و سالانه حدود ۷۵۰ نفر از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی فارغ التحصیل می شوند که تمام ظرفیت آن به تربیت دبیر فنی اختصاص دارد و از سال ۹۳ تاکنون تمامی رشته ای دانشگاهی مرتبط به تربیت معلم بوده است.
عظمتی به روند آموزش های مهارتی پیش ااز انقلاب نیز اشاره داشت و گفت: دانش آموختگان کاردانی و کارشناسی وارد بازار کار شده بدون آنکه دوره تعلیم و تربیت را گذرانده باشند که این چنین عدم آگاهی نقصان محسوب می شود.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به این که در سال ۱۴۰۰ نیازمند افزایش این ظرفیت هستیم؛ گفت: یکی از وظایف ما ایجاد راهکارهای مناسب است که در این مسیر، برگزاری دوره های یک ساله در این دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان نیز مورد توجه است .

در نشست خبری هفته تصویرگری مطرح شد
تصویرگری بیش از سایر هنرهای تجسمی مورد بی مهری قرار گرفته است
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

کیانوش غریب پور گفت: ما در ابتدا تصویرگری را فقط در کتاب های کودک می دیدیم اما به تدریج این هنر تخصصی تر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، نشست خبری هفته تصویرگری عصر امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این نشست کیانوش غریب پور دبیر هنری هفته تصویرگری گفت: امسال دومین هفته تصویرگری که دارای تقویم ثابت است را برگزار می کنیم البته تا کنون مجموعاً ۶ دوره هفته تصویرگری را به صورت غیرمنظم برگزار کرده ایم.
وی افزود: سال گذشته در خلال هفته تصویرگری دو اقدام بزرگ صورت گرفت اول این که پانزدهم آبان ماه به عنوان روز تصویرگری اعلام شد و دیگری این که نشان «آبان» به عنوان عالی ترین جایزه هنر تصویرگری در کشور تاسیس شد.
غریب پور با بیان این که در هفته تصویرگری امسال یک نمایشگاه اصلی به نام «ما تصویرگر خود هستیم» برگزار می شود گفت: این نمایشگاه به عنوان یک بیانیه جمعی در دفاع از هنر تصویرگری است زیرا تصویرگری بیش از سایر هنرهای تجسمی مورد بی مهری قرار گرفته است. موضوع این نمایشگاه «اتوپرتره» است که با استقبال بسیار خوب هنرمندان مواجه شد و تا کنون حدود ۱۸۰ اثر برای این نمایشگاه ارسال شده است.
وی ادامه داد: نمایشگاه دیگری با عنوان «جهان تازه تصویرگری» با موضوع پرداختن به مارکت های تصویرگری، توسعه حرفه تصویرگری و پرداختن به جنبه های مغفول مانده برگزار خواهد شد. ما در ابتدا تصویرگری را فقط در کتاب های کودک می دیدیم اما به تدریج این هنر تخصصی تر شد.
دبیر هنری هفته تصویرگری با اشاره به برپایی نمایشگاه «آبان» در گالری میرمیران خانه هنرمندان گفت: در این نمایشگاه آثار سه نفر از هنرمندانی که سال گذشته موفق به دریافت نشان «آبان» شده اند به معرض نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین نمایشگاهی با عنوان «تصویرگران شهر» با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران برپا خواهد شد که در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ اثر از تصاویری که در سال های ۹۰ تا ۹۶ روی دیوارهای تهران نقش بسته است را به نمایش خواهیم گذاشت.
وی تصریح کرد: اتفاق مهم در هفته تصویرگری امسال برگزاری همایشی با موضوع کتاب های تصویری است که با همکاری انجمن نویسندگان برپا خواهد شد و تلاش می کنیم که برای آن سند مکتوب نیز تدوین کنیم. همچنین سعی داریم نسخه دوم «تعرفه تصویرگران» را نیز در این هفته منتشر کنیم؛ هرچند این تعرفه یک نظام نامه حرفه ای است اما ضمانت اجرایی منسجمی برای آن وجود ندارد اما به هر صورت این تعرفه حامی هنرمندان تصویرگر است.
غریب پور درباره اعطای نشان «آبان» گفت: این نشان در ۴ شاخه با تشخیص هیئت داوران به هنرمندان اعطا می شود. اول «نام بزرگ تصویرگری» که به یک استادبزرگ در رشته تصویرگری اعطا می شود؛ دوم «نام آشنای تصویرگری» که به یک چهره خوشنام، پرکار و شناخته شده اهدا می شود؛ سوم «نام نوی تصویرگری» که به یک چهره درخشان و جدید اهدا می شود و چهارم «نام همگام تصویرگری» که به فردی اعطا می شود که لزوماً تصویرگر نیست اما با توجه به فعالیت حرفه ای خود به این هنر کمک می کند.
وی تاکید کرد: تمامی هنرمندان و علاقه مندان می توانند نامزدهای مورد نظر خود برای دریافت نشان را از طریق ایمیل به دبیر جشنواره معرفی کنند.

در ادامه این نشست علی بوذری رئیس شورای سیاستگذاری انجمن تصویرگران گفت: در سال های اخیر موضوع کتاب های تصویری مورد توجه قرار گرفته است. تفاوت کتاب های تصویری با کتاب های مصور در این است که در کتاب های تصویری یکی از ارکان اصلی کتاب، تصویر است و حتی ممکن است که کتاب فاقد متن باشد.
وی با بیان این که فراخوان همایش کتاب های تصویری از اواسط تابستان منتشر شد گفت: در هیئت علمی این همایش اساتیدی از دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه هنر و انجمن تصویرگران حضور دارند؛ ما در ترکیب هیئت علمی سعی کردیم که هم تصویرگران حضور داشته باشند و هم مباحث آکادمیک توسط اساتید دانشگاهی مطرح شود. این همایش در روز پنجشنبه یازدهم آبان ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار می شود و طی آن حدود ۱۸ مقاله ارائه خواهد شد که امیدوار هستیم بتوانیم این مقالات را در قالب کتاب منتشر کنیم.