دانشگاه در آینه رسانه

مجموعه پیش‌رو با عنوان «دانشگاه در آینه رسانه» دربرگیرنده اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی است که با محوریت “دانشگاه شهید رجایی” در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه ها منتشر شده است.
بدیهی است، گردآوری مجموعه فوق، صرفا با هدف اطلاع‌رسانی صورت گرفته و به هیچ عنوان به منزله تایید و یا تکذیب این مطالب، از سوی دانشگاه شهید رجایی نیست.

آغاز المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ به میزبانی ایران از شنبه
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

مدیر اجرایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ با اشاره به میزبانی ایران، گفت: این المپیاد از شنبه در کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، حمیدرضا عظمتی در نشست خبری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ که به میزبانی ایران برگزار می شود، اظهار کرد: این مراسم شنبه ۷ مرداد ۹۶ در برج میلاد تهران برگزار می شود و در روزهای یک شنبه و سه شنبه دو آزمون به مدت زمان ۵ ساعت برای دانش آموزان برگزار خواهد شد.
وی افزود: در سال ۲۰۱۲ تیم اعزامی ایران به المپیاد جهانی کامپیوتر پیشنهاد میزبانی این المپیاد را ارائه کرد که در سال ۲۰۱۳ با توجه به درخشش ایرانی ها و بررسی های انجام شده با این میزبانی موافقت شد.
سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ گفت: در سال ۹۵، دولت ایران که متولی برگزاری این المپیاد است بودجه ای را از طریق آموزش و پرورش به آن اختصاص داد و با تصویب مجلس مقدمات اصلی کار آغاز شد.
عظمتی ادامه داد: آموزش و پرورش مجری اصلی برگزاری المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ است و در این وزارتخانه ۱۰ کارگروه مختلف با ۱۰ مأموریت تشکیل شد و امروز شاهد به ثمر نشستن زحمات این کارگروه ها هستیم و از شنبه آمادگی کامل برگزاری مدارس را خواهیم داشت و در جمعه هفته آینده نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ از ویژگی های خوبی برخوردار است، مطرح کرد: پرتعدادترین تیم های شرکت کننده از زمان آغاز برگزاری المپیاد کامپیوتر در سال ۱۹۸۹ تاکنون در این مسابقه حضور خواهند داشت. به گونه ای که ۸۵ کشور در قالب تیم های ۴ نفره در ایران حضور دارند.
مدیر اجرایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ ادامه داد: برای نخستین بار کشور فلسطین در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ ایران حضور خواهد داشت و مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی و اساتید دانشگاه شریف در برگزاری این المپیاد همراهی کردند.
عظمتی تصریح کرد: دانش آموزان ایرانی که در المپیاد جهانی تحت عنوان تیم ایران حضور دارند بدون کنکور می توانند وارد دانشگاه شوند.
وی گفت: سومین باری است که ایران میزبان برگزاری المپیادهای جهانی است و در سال های گذشته تجربه میزبانی المپیاد نجوم و فیزیک را در کشور داشتیم. همچنین ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه المپیاد کامپیوتر است و با حضور در دوره های مختلف تجارب متفاوتی را کسب کرده ایم.
مدیر اجرایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در خصوص حمایت بنیاد ملی نخبگان از اعضای تیم المپیاد ایران، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان برای ۱۰ نفر برتری که در تیم ایران حضور دارند تسهیلاتی را در نظر گرفته است به گونه ای که این افراد می توانند در هر دانشگاهی که تمایل دارند تحصیل کنند. همچنین برگزیدگان مرحله کشوری نیز می توانند در تخصص و رشته مربوطه بدون کنکور در دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنند.
عظمتی افزود: دست اندرکاران برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ صدها ساعت برای این المپیاد انرژی گذاشته اند همچنین تیم منتخب برای برگزاری این المپیاد از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۱۷ سال آینده به میزبانی ایران برگزار خواهد شد.

میزبانی ایران از ۸۴ کشور در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷/ حضور فلسطین برای اولین بار
(لینک اصلی خبر)

ایرنا

تهران- ایرنا- مدیر اجرایی بیست و نهمین دوره مسابقات المپیاد جهانی کامپیوتر از حضور تیم های دانش آموزی برگزیده ۸۴ کشور از ششم تا سیزدهم مردادماه در این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار شاهد حضور فلسطین در این رقابتها هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، حمیدرضا عظمتی روز چهارشنبه در نشست خبری بیست و نهمین المپیاد جهانی کامپیوتر پیش بینی کرد حدود ۳۲۰ نفر از دانش آموزان مقطع دوم و سوم دبیرستان در این المپیاد شرکت کنند.
وی افزود: مراسم افتتاحیه این المپیاد روز جمعه، هفتم مرداد در برج میلاد و اختتامیه سیزدهم مرداد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یادآور شد: ایران از چهارسال قبل پیشنهاد برگزاری این مسابقات را به کمیته اجرایی المپیاد جهانی ارائه کرده بود که با توجه به شرایط اعلامی از سوی مسئولان این مسابقات، با پیشنهاد ایران برای برگزاری این دوره موافقت شد.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ از این رویداد علمی به عنوان یک فرصت ویژه برای ایران یاد کرد و گفت: سال گذشته این مسابقات در کشور روسیه و با حضور نمایندگان ۸۳ کشور برگزار شد و امسال برای اولین بار تیمی از فلسطین در این المپیاد حضور دارد.
عظمتی ادامه داد: همه ساله با توجه به شرایط کمیته بین المللی، کشور میزبان انتخاب می شود و امسال نیز جمهوری اسلامی ایران با حضور اعضای کمیته های فنی، علمی و اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر در تهران و مشاهده مکان برگزاری مسابقه و آمادگی شرایط علمی و فنی و همچنین بودجه این دوره مسابقات، برای برگزاری این دوره از المپیاد انتخاب شد.
وی درباره چگونگی برگزاری این رقابتها توضیح داد: دانش آموزان در این مسابقات در یک اتاق و بدون دسترسی به هر گونه کتابی با توجه به مسائل ارائه شده که الگوریتم است در مدت پنج ساعت به حل مساله می پردازند و در پایان با توجه به امتیازات داده شده توسط داوران نفرات برتر انتخاب می شوند.
عظمتی گفت: در این مسابقات سن، مطرح نیست بلکه توان علمی دانش آموزان سنجیده می شود و دانش آموزان با توجه به داده ها در یک مسابقه برنامه نویسی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
مدیر اجرایی بیست و نهمین دوره مسابقات المپیاد جهانی کامپیوتر بیان داشت: در این دوره از مسابقات هر کشور، چهار نماینده در قالب یک تیم دارد و با توجه به برگزاری این دوره از مسابقات در فصل تابستان، طی هشت روزی که شرکت کنندگان در تهران حضور خواهند داشت برنامه های متنوعی برای آنان در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص روند برگزاری این المپیاد در ایران نیز افزود: حدود ۱۰ هزار دانش آموز پایه دوم و سوم متوسطه دوم در مرحله اول که ارائه سوالات به صورت خلاقانه و بدون نیاز به کامپیوتر بود، شرکت کردند و در نهایت یک هزار نفر به مرحله دوم راه یافتند.
رئیس دانشگاه شهید رجایی اظهار کرد: پس از رقابت در این مرحله در مرحله سوم که به برنامه نویسی اختصاص داشت ۴۰ نفر در مدرسه تابستانی کامپیوتر شرکت کردند و در نهایت به دلیل میزبانی ایران از کشورمان دو تیم چهار نفره برای رقابت در مرحله بین المللی انتخاب شد.
اولین دوره مسابقات المپیاد کامپیوتر، سال ۱۹۸۹ در کشور بلغارستان برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران بیست و نهمین کشور در جهان خواهد بود که امسال میزبانی این رویداد علمی را عهده دار شده است.
فراهنگ**۱۸۸۳ **۱۰۵۵
خبرنگار:مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران خبر داد:
آغاز رقابت ۸۵ تیم المپیاد از سراسر دنیا ، از ششم مردادماه در تهران
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران از آغاز رقابت ۸۵ تیم المپیاد از سراسر دنیا، از ششم مرداد ماه در تهران ، خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ،پیش از ظهر امروز حمیدرضا عظمتی در نشست خبری برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، با اشاره به پیشینه برگزاری المپیادهای جهانی کامپیوتر، اظهار کرد: پس از درخشش دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی در سال های مختلف، در سال۲۰۱۲ ، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد میزبانی المپیاد جهانی ۲۰۱۷ را به کمیته جهانی ارائه داد که در سال ۲۰۱۳ با بررسی های مختلف جهانی، این پیشنهاد پذیرفته شد.
وی با بیان این که پس از تصویب این پیشنهاد، وزارت آموزش وپرورش مجری برگزاری این المپیاد تعیین شده است ، تصریح کرد: در وزارت آموزش وپرورش ، کارگروهی در معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی با مشارکت ۱۰ کمیته، اقدامات و برنامه ها ، خود را در قالب سه بخش ، اجرایی ، فنی و علمی ، ساماندهی کرده است و افتتاحیه رسمی این رویداد علمی در روز شنبه هفتم مردادماه در برج میلاد برگزار خواهد شد.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه اولین المپیاد جهانی کامپیوتر در سال ۱۹۸۹ برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در المپیاد ۲۰۱۷، ۸۴ کشور حضور دارند که هر کشور یک تیم ۴ نفره را راهی مسابقات کرده که جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی با دو تیم شرکت می کند.
وی ادامه داد: کشور فلسطین برای اولین بار در این المپیاد شرکت می کند و این از ویژگی های منحصر به فرد این دوره از المپیادهای جهانی در ایران است.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ ، درخصوص روند انتخاب اعضای تیم جمهوری اسلامی ایران، افزود: ابتدا از دانش آموزان پایه های دوم و سوم دبیرستان، امتحان تست ریاضی و خلاقیت گرفته می شود و از بین آن ها ، یک هزار گزینش می شوند، سپس از این تعداد ، یک امتحان تشریحی غربالگری انجام می شود و از بین آنها ، ۴۰ نفر انتخاب می شوند.
عظمتی ادامه داد: برای این ۴۰ نفر ، یک دوره آموزشی برنامه نویسی ۹ ماهه برگزار می شود و پس از یک امتحان جامع که سؤالات آن توسط دارندگان مدال های المپیاد جهانی طراحی می شود، تیم ۴ نفره جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به مسابقات جهانی تعیین می شود.
وی افزود: بیش از ۳۰۰ نفر از مستعدترین افراد نخبه کشورهای جهان و حضور شرکت های مختلف صنایع کامپیوتری در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران می تواند پیام صلح و دوستی کشور ایران را به بهترین وجه به تمام کشورهای جهان مخابره کند که این موضوع می تواند منشأ تحولات عظیم برای جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل را به همراه داشته باشد.
سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران درخصوص تسهیلات درنظرگرفته برای افراد برگزیده این المپیاد گفت: افراد اعزام شده به مسابقات فارغ از کسب هر نتیجه و مقام، بدون آزمون می توانند در رشته و دانشگاه دلخواه به تحصیلات عالی خود ادامه دهند.
آغاز رقابت ۸۵ تیم المپیاد از سراسر دنیا ، از ششم مردادماه در تهران
(لینک اصلی خبر)

ایسکا نیوز

سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران از آغاز رقابت ۸۵ تیم المپیاد از سراسر دنیا، از ششم مرداد ماه در تهران ، خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، پیش از ظهر امروز حمیدرضا عظمتی در نشست خبری برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، با اشاره به پیشینه برگزاری المپیادهای جهانی کامپیوتر، اظهار کرد: پس از درخشش دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی در سال های مختلف، در سال۲۰۱۲ ، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد میزبانی المپیاد جهانی ۲۰۱۷ را به کمیته جهانی ارائه داد که در سال ۲۰۱۳ با بررسی های مختلف جهانی، این پیشنهاد پذیرفته شد.
وی با بیان این که پس از تصویب این پیشنهاد، وزارت آموزش وپرورش مجری برگزاری این المپیاد تعیین شده است ، تصریح کرد: در وزارت آموزش وپرورش ، کارگروهی در معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی با مشارکت ۱۰ کمیته، اقدامات و برنامه ها ، خود را در قالب سه بخش ، اجرایی ، فنی و علمی ، ساماندهی کرده است و افتتاحیه رسمی این رویداد علمی در روز شنبه هفتم مردادماه در برج میلاد برگزار خواهد شد.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه اولین المپیاد جهانی کامپیوتر در سال ۱۹۸۹ برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در المپیاد ۲۰۱۷، ۸۴ کشور حضور دارند که هر کشور یک تیم ۴ نفره را راهی مسابقات کرده که جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی با دو تیم شرکت می کند.
وی ادامه داد: کشور فلسطین برای اولین بار در این المپیاد شرکت می کند و این از ویژگی های منحصر به فرد این دوره از المپیادهای جهانی در ایران است.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ ، درخصوص روند انتخاب اعضای تیم جمهوری اسلامی ایران، افزود: ابتدا از دانش آموزان پایه های دوم و سوم دبیرستان، امتحان تست ریاضی و خلاقیت گرفته می شود و از بین آن ها ، یک هزار گزینش می شوند، سپس از این تعداد ، یک امتحان تشریحی غربالگری انجام می شود و از بین آنها ، ۴۰ نفر انتخاب می شوند.
عظمتی ادامه داد: برای این ۴۰ نفر ، یک دوره آموزشی برنامه نویسی ۹ ماهه برگزار می شود و پس از یک امتحان جامع که سؤالات آن توسط دارندگان مدال های المپیاد جهانی طراحی می شود، تیم ۴ نفره جمهوری اسلامی ایران برای اعزام به مسابقات جهانی تعیین می شود.
وی افزود: بیش از ۳۰۰ نفر از مستعدترین افراد نخبه کشورهای جهان و حضور شرکت های مختلف صنایع کامپیوتری در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران می تواند پیام صلح و دوستی کشور ایران را به بهترین وجه به تمام کشورهای جهان مخابره کند که این موضوع می تواند منشأ تحولات عظیم برای جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل را به همراه داشته باشد.
سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران درخصوص تسهیلات درنظرگرفته برای افراد برگزیده این المپیاد گفت: افراد اعزام شده به مسابقات فارغ از کسب هر نتیجه و مقام، بدون آزمون می توانند در رشته و دانشگاه دلخواه به تحصیلات عالی خود ادامه دهند.
۲۰۳

برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ به میزبانی ایران
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری دانشجو

مدیر اجرایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ با اشاره به میزبانی ایران، گفت: این المپیاد از شنبه در کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا عظمتی در نشست خبری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ که به میزبانی ایران برگزار می شود، اظهار کرد: این مراسم شنبه ۷ مرداد ۹۶ در برج میلاد تهران برگزار می شود و در روزهای یک شنبه و سه شنبه دو آزمون به مدت زمان ۵ ساعت برای دانش آموزان برگزار خواهد شد.
وی افزود: در سال ۲۰۱۲ تیم اعزامی ایران به المپیاد جهانی کامپیوتر پیشنهاد میزبانی این المپیاد را ارائه کرد که در سال ۲۰۱۳ با توجه به درخشش ایرانی ها و بررسی های انجام شده با این میزبانی موافقت شد.
سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ گفت: در سال ۹۵، دولت ایران که متولی برگزاری این المپیاد است بودجه ای را از طریق آموزش و پرورش به آن اختصاص داد و با تصویب مجلس مقدمات اصلی کار آغاز شد.
عظمتی ادامه داد: آموزش و پرورش مجری اصلی برگزاری المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ است و در این وزارتخانه ۱۰ کارگروه مختلف با ۱۰ مأموریت تشکیل شد و امروز شاهد به ثمر نشستن زحمات این کارگروه ها هستیم و از شنبه آمادگی کامل برگزاری مدارس را خواهیم داشت و در جمعه هفته آینده نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ از ویژگی های خوبی برخوردار است، مطرح کرد: پرتعدادترین تیم های شرکت کننده از زمان آغاز برگزاری المپیاد کامپیوتر در سال ۱۹۸۹ تاکنون در این مسابقه حضور خواهند داشت. به گونه ای که ۸۵ کشور در قالب تیم های ۴ نفره در ایران حضور دارند.
مدیر اجرایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ ادامه داد: برای نخستین بار کشور فلسطین در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ ایران حضور خواهد داشت و مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی و اساتید دانشگاه شریف در برگزاری این المپیاد همراهی کردند.
عظمتی تصریح کرد: دانش آموزان ایرانی که در المپیاد جهانی تحت عنوان تیم ایران حضور دارند بدون کنکور می توانند وارد دانشگاه شوند.
وی گفت: سومین باری است که ایران میزبان برگزاری المپیادهای جهانی است و در سال های گذشته تجربه میزبانی المپیاد نجوم و فیزیک را در کشور داشتیم. همچنین ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه المپیاد کامپیوتر است و با حضور در دوره های مختلف تجارب متفاوتی را کسب کرده ایم.
مدیر اجرایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در خصوص حمایت بنیاد ملی نخبگان از اعضای تیم المپیاد ایران، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان برای ۱۰ نفر برتری که در تیم ایران حضور دارند تسهیلاتی را در نظر گرفته است به گونه ای که این افراد می توانند در هر دانشگاهی که تمایل دارند تحصیل کنند. همچنین برگزیدگان مرحله کشوری نیز می توانند در تخصص و رشته مربوطه بدون کنکور در دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنند.
عظمتی افزود: دست اندرکاران برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ صد ها ساعت برای این المپیاد انرژی گذاشته اند همچنین تیم منتخب برای برگزاری این المپیاد از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۱۷ سال آینده به میزبانی ایران برگزار خواهد شد.

از شنبه؛
ایران میزبان المپیاد جهانی کامپیوتر
(لینک اصلی خبر)

شبکه خبر

سخنگوی المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ گفت: ۳۲۰ نفر از ۸۵ کشور جهان به مدت یک هفته با هم رقابت خواهند کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حمیدرضا عظمتی در نشست خبری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ که به میزبانی ایران برگزار می شود، اظهار کرد: این مراسم شنبه ۷ مرداد ۹۶ در برج میلاد تهران برگزار می شود و در روزهای یک شنبه و سه شنبه دو آزمون به مدت زمان ۵ ساعت برای دانش آموزان برگزار خواهد شد.
وی افزود: در سال ۲۰۱۲ تیم اعزامی ایران به المپیاد جهانی کامپیوتر پیشنهاد میزبانی این المپیاد را ارائه کرد که در سال ۲۰۱۳ با توجه به درخشش ایرانی ها و بررسی های انجام شده با این میزبانی موافقت شد.
سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ گفت: در سال ۹۵، دولت ایران که متولی برگزاری این المپیاد است بودجه ای را از طریق آموزش و پرورش به آن اختصاص داد و با تصویب مجلس مقدمات اصلی کار آغاز شد.
عظمتی ادامه داد: آموزش و پرورش مجری اصلی برگزاری المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ است و در این وزارتخانه ۱۰ کارگروه مختلف با ۱۰ مأموریت تشکیل شد و از شنبه آمادگی کامل برگزاری مدارس را خواهیم داشت و جمعه آینده نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.
او با اشاره به اینکه المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ از ویژگی های خوبی برخوردار است، مطرح کرد: پرتعدادترین تیم های شرکت کننده از زمان آغاز برگزاری المپیاد کامپیوتر در سال ۱۹۸۹ تاکنون در این مسابقه حضور خواهند داشت. به گونه ای که ۸۵ کشور در قالب تیم های ۴ نفره در ایران حضور دارند.
مدیر اجرایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ ادامه داد: برای نخستین بار کشور فلسطین در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ ایران حضور خواهد داشت و مرکز استعدادهای درخشان آموزش و پرورش، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی و اساتید دانشگاه شریف در برگزاری این المپیاد همراهی کردند.
او تصریح کرد: دانش آموزان ایرانی که در المپیاد جهانی تحت عنوان تیم ایران حضور دارند بدون کنکور می توانند وارد دانشگاه شوند.
عظمتی گفت: سومین باری است که ایران میزبان برگزاری المپیادهای جهانی است و در سال های گذشته تجربه میزبانی المپیاد نجوم و فیزیک را در کشور داشتیم. همچنین ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه المپیاد کامپیوتر است و با حضور در دوره های مختلف تجارب متفاوتی را کسب کرده ایم.
مدیر اجرایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در خصوص حمایت بنیاد ملی نخبگان از اعضای تیم المپیاد ایران، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان برای ۱۰ نفر برتری که در تیم ایران حضور دارند تسهیلاتی را در نظر گرفته است به گونه ای که این افراد می توانند در هر دانشگاهی که تمایل دارند تحصیل کنند. همچنین برگزیدگان مرحله کشوری نیز می توانند در تخصص و رشته مربوطه بدون کنکور در دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنند.
او افزود: صدها ساعت برای المپیادکامپیوتر امسال انرژی صرف شده است و تیم منتخب برای برگزاری این المپیاد از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هستند.
عظمتی در پایان خاطرنشان کرد: المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۱۷ سال آینده هم به میزبانی ایران برگزار خواهد شد.
برگزاری آیین افتتاحیه المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در برج میلاد تهران
(لینک اصلی خبر)

ایلنا

آیین افتتاحیه بیست ونهمین دوره المپیاد جهانی کامپیوتر درسال ۲۰۱۷ در برج میلاد تهران با حضور ۸۵ گروه دانش آموزی از ۸۴ کشور برگزار شد.

آیین افتتاحیه بیست ونهمین دوره المپیاد جهانی کامپیوتر درسال ۲۰۱۷ در برج میلاد تهران با حضور ۸۵ گروه دانش آموزی از ۸۴ کشور برگزار شد.
به گزارش ایلنا، بعدازظهر امروز دراین مراسم، حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه شهید رجایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران، پیام وزیرآموزش وپرورش را به مناسبت این دوره از المپیادکامپیوتر برای حضار قرائت کرد، ومتن پیام دکتر فخرالدین دانش آشتیانی به زبان انگلیسی ترجمه وارائه شد.
گفتنی است؛ این دوره از المپیاد، از۶ مرداد ماه آغاز و تا جمعه ۱۳مرداد ماه ادامه خواهدداشت و نیز انجام برنامه های متنوع از جمله، اجرای سرود و ایراد سخنرانی به زبان انگلیسی، جزئی از این برنامه ها بود

آیین افتتاحیه المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در برج میلاد تهران برگزار شد
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

آیین افتتاحیه بیست ونهمین دوره المپیاد جهانی کامپیوتر درسال ۲۰۱۷ در برج میلاد تهران با حضور ۸۵ گروه دانش آموزی از ۸۴ کشور برگزاری شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، بعدازظهر امروز دراین مراسم، حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه شهید رجایی و سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران، پیام وزیرآموزش وپرورش را به مناسبت این دوره از المپیادکامپیوتر برای حضار قرائت کرد، ومتن پیام دکتر فخرالدین دانش آشتیانی به زبان انگلیسی ترجمه وارائه شد .
گفتنی است؛ این دوره از المپیاد، از۶ مرداد ماه آغاز و تا جمعه ۱۳مرداد ماه ادامه خواهدداشت و نیز انجام برنامه های متنوع از جمله، اجرای سرود و ایراد سخنرانی به زبان انگلیسی، جزئی از این برنامه ها بود .
دبیر اجرایی نوزدهمین المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷:
ایران جزو ۱۰ تیم برتر دانش کامپیوتر در جهان است
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری آنا

رئیس دانشگاه شهید رجایی عنوان کرد: ایران جزو ۱۰ تیم برتر دانش کامپیوتر در جهان است که امیدواریم نمایندگان ما در این المپیاد با تلاش و کوشش این جایگاه را ارتقاء بخشند.
حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه شهید رجایی در حاشیه مراسم افتتاحیه نوزدهمین المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: در سال ۲۰۱۲ تیم اعزامی ایران به المپیاد جهانی پیشنهاد میزبانی ایران را مطرح کرد که این پیشنهاد در سال ۲۰۱۳ مورد موافقت قرار گرفت.
وی افزود: موفقیت های چشمگیر دانش آموزان ایرانی، اساتید و پژوهشگران در سطح جهان یکی از مهم ترین فاکتورهایی بود که باعث شد مسئولان برگزارکننده المپیاد جهانی کامپیوتر، میزبانی ایران را بپذیرند که ما باید تلاش کنیم تا جایگاه علمی خود را حفظ و ارتقاء دهیم و بتوانیم در این راه مستحکم تر قدم برداریم.
دبیر اجرایی نوزدهمین المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ خاطرنشان کرد: نمایندگان ایران سال گذشته به ۲ مدال طلا و ۲ مدال نقره دست یافتند؛ در واقع در بین ۱۰ تیم برتر جهان قرار گرفتند که امیدواریم با تلاش های صورت گرفته امسال تیم ایران جایگاه خود را حفظ و آن را ارتقاء بخشد.

پیام وزیرآموزش و پرورش به مناسبت برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

وزیرآموزش و پرورش به مناسبت برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ پیامی صادر کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا عظمتی، سخنگوی المپیاد جهانی کامپیوتر ٢٠١٧ در مراسم افتتاحیه این المپیاد که در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، پیام وزیر آموزش و پرورش را قرائت کرد .
در متن پیام دکتر فخرالدین دانش آشتیانی آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
میهمانان گرامی، شرکت کنندگان عزیز
مسئولان محترم کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر
حضور شما را به ایران سرافراز، مهد تمدن های بشری، سرزمین مردم خون گرم، میهمان نواز و صلح دوست ایران، جایگاه دانشمندان بزرگی چون ابوعلی سینا، خوارزمی، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیرالدین طوسی و دانشمندان معاصری چون پروفسور سمیعی، پروفسور مریم میرزاخانی و زادگاه هزاران دانشمند، فیلسوف و ادیب برجسته که در طول عمر با برکت خود خدمات فراوانی در عرصه دانش به جهانیان اهدا نمودند، گرامی می داریم.
به سرزمین سلحشوران همیشه ماندگار به خاک جمهوری اسلامی ایران خوش آمد می گویم . علم و دانش یکی از بزرگ ترین موهبت های الهی به سبب برتری او بر سایر موجودات است . در همین راستا، برگزاری رقابت های علمی همانند، المپیادهای جهانی فرصتی است که فضای تفکر شور و نشاط و همچنین مبادلات فرهنگی بین شرکت کنندگان کشورهای مختلف مهیا شده تا در آینده ثمره این فعالیت ها و تعاملات در تولیدات علمی جدید و درادامه آن خدمت به بشریت محقق می گردد . وتلاش جمعی برای پیشرفت و توسعه پایدار کشورها و تبع آن برای همه جهانیان فراهم آید .
بسیار خشنودیم که هم اینک فرزندان ایران اسلامی در این چند دهه سهم مهم و مؤثری در توسعه مرزهای دانش در عرصه جهانی برعهده داشتند .
آنچه برهمگان مسلم است این است که امروزه پیشرفت و توسعه جوامع با بالارفتن از پله های دانش ممکن است و بی گمان دانش کامپیوتر و علوم وابسته به آن نیز در شتاب بخشی فرایند توسعه همه جانبه و بهبود کیفیت زندگی انسان ها نقش بی بدیل خود را به اثبات رساندند .
لذا یکی از راه کارهای تشویق فرزندان شایسته جامعه جهانی برای استمرار این توسعه واثربخشی می تواند در میدان مسابقات دانش آموزی و المپیادهای جهانی در حوزه علوم کامپیوتر رخ دهد .
عزیزان من؛
حضور شما را در این مسابقه ارزنده بین المللی، صمیمانه تحسین کرده و امیداورم در این گردهمایی بزرگ، آفتاب کوشش و نگرش ما، بر درخت علم تابیده ومیوه حاصل از رشد آن، نصیب تمام مردم جهان گردد و شما عزیزان با خاطراتی دلنشین از کشور جمهوری اسلامی ایران و در کمال صحت و سلامت به آغوش خانواده های خود باز گردید .
جا دارد در پایان از همکاران خودم در وزارت آموزش وپرورش که در اجرای این رویداد مهم علمی و بین المللی مشارکت داشته اند از جمله، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، دانشگاه شهید رجایی و اساتید معززی که از دانشگاه صنعتی شریف در کمیته های مختلف المپیاد با ما همکاری داشته اند، صمیمانه تشکر و قدردانی بنمایم .
پیام وزیرآموزش و پرورش به مناسبت برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷
(لینک اصلی خبر)

ایلنا

وزیرآموزش و پرورش به مناسبت برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ پیامی صادر کرد.

وزیرآموزش و پرورش به مناسبت برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ پیامی صادر کرد.
به گزارش ایلنا، در متن پیام دکتر فخرالدین دانش آشتیانی آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
میهمانان گرامی، شرکت کنندگان عزیز
مسئولان محترم کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر
حضور شما را به ایران سرافراز، مهد تمدن های بشری، سرزمین مردم خون گرم، میهمان نواز و صلح دوست ایران، جایگاه دانشمندان بزرگی چون ابوعلی سینا، خوارزمی، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیرالدین طوسی و دانشمندان معاصری چون پروفسور سمیعی، پروفسور مریم میرزاخانی و زادگاه هزاران دانشمند، فیلسوف و ادیب برجسته که در طول عمر با برکت خود خدمات فراوانی در عرصه دانش به جهانیان اهدا نمودند، گرامی می داریم.
به سرزمین سلحشوران همیشه ماندگار به خاک جمهوری اسلامی ایران خوش آمد می گویم.علم و دانش یکی از بزرگ ترین موهبت های الهی به سبب برتری او بر سایر موجودات است.در همین راستا، برگزاری رقابت های علمی همانند، المپیادهای جهانی فرصتی است که فضای تفکر شور و نشاط و همچنین مبادلات فرهنگی بین شرکت کنندگان کشورهای مختلف مهیا شده تا در آینده ثمره این فعالیت ها و تعاملات در تولیدات علمی جدید و درادامه آن خدمت به بشریت محقق می گردد. وتلاش جمعی برای پیشرفت و توسعه پایدار کشورها و تبع آن برای همه جهانیان فراهم آید.
بسیار خشنودیم که هم اینک فرزندان ایران اسلامی در این چند دهه سهم مهم و مؤثری در توسعه مرزهای دانش در عرصه جهانی برعهده داشتند.
آنچه برهمگان مسلم است این است که امروزه پیشرفت و توسعه جوامع با بالارفتن از پله های دانش ممکن است و بی گمان دانش کامپیوتر و علوم وابسته به آن نیز در شتاب بخشی فرایند توسعه همه جانبه و بهبود کیفیت زندگی انسان ها نقش بی بدیل خود را به اثبات رساندند.
لذا یکی از راه کارهای تشویق فرزندان شایسته جامعه جهانی برای استمرار این توسعه واثربخشی می تواند در میدان مسابقات دانش آموزی و المپیادهای جهانی در حوزه علوم کامپیوتر رخ دهد.
عزیزان من؛
حضور شما را در این مسابقه ارزنده بین المللی، صمیمانه تحسین کرده و امیداورم در این گردهمایی بزرگ، آفتاب کوشش و نگرش ما، بر درخت علم تابیده ومیوه حاصل از رشد آن، نصیب تمام مردم جهان گردد و شما عزیزان با خاطراتی دلنشین از کشور جمهوری اسلامی ایران و در کمال صحت و سلامت به آغوش خانواده های خود باز گردید.
جا دارد در پایان از همکاران خودم در وزارت آموزش وپرورش که در اجرای این رویداد مهم علمی و بین المللی مشارکت داشته اند از جمله، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، دانشگاه شهید رجایی و اساتید معززی که از دانشگاه صنعتی شریف در کمیته های مختلف المپیاد با ما همکاری داشته اند، صمیمانه تشکر و قدردانی بنمایم.

کتاب ایرانی «ریشه های پنهان حس معنویت در معماری» در بازار کتاب اسپانیا
(لینک اصلی خبر)

لیزنا

کتاب «ریشه های پنهان حس معنویت در معماری» تالیف علی صادقی حبیب آباد به زبان اسپانیایی توسط انتشارات Editorial Académica Española’s کشور اسپانیا منتشر شد.

به گزارش لیزنا، کتاب «ریشه های پنهان حس معنویت در معماری» تالیف علی صادقی حبیب آباد ، دانشجو دکتری تخصصی معماری از دانشگاه شهید رجایی تهران به زبان اسپانیولی و توسط انتشارات علمی اسپانیایی – کشور اسپانیا در این کشور منتشر شده است.
در مقدمه کتاب می خوانیم: « معنویت یک گمشده و خواسته انسانی در پهنه گیتی است که زمان و مکان نمی شناسد. واژه معنویت ابتدا در زبان های اروپایی و در بستر مفهومی مسیحی به شکل Spirituality به کاررفته است و کاربرد این واژه نشان می دهد که واژه معنویت با «معنا» در ارتباط است. «معنویت نیرویی روح بخش و انگیزاننده زندگی است. نیرویی است که الهام بخش فرد به سمت و سوی فرجامی معین یا هدفی به سوی ورای فردیت است؛ برای معنویت ابعاد مختلفی بیان شده است، ولی ابعادی که بیشتر مطرح است دو بعد است: عمودی و افقی. بعد عمودی منعکس کننده ارتباط خدا یا یک قدرت بی نهایت است و بعد افقی منعکس کننده اتصال ما به دیگران و طبیعت و هم اتصال درونی ما بوده که عبارت است از توانایی ما برای یکپارچه کردن ابعاد مختلف وجودمان و توانایی ما برای انتخاب های مختلف». امام خمینی (ره) معنویت را مجموعه صفات و اعمالی می داند که جاذبه و شور قوی و درعین حال منطقی و صحیح را در انسان به وجود آورد تا او را در سیر به سوی خدای یگانه و محبوب عالم به طور اعجاب آوری پیش ببرد. معنویت در کلام شهید مطهری نوعی احساس و گرایش ذاتی انسان نسبت به امور غیرمادی مانند علم و دانایی، خیر اخلاقی، جمال و زیبایی، تقدس و پرستش می داند که وجه تمایز انسان و موجودات دیگر است.
در فضای معماری زمانی حس معنویت در یک فضا شکل می گیرد که فضا جلوه ای از زیبایی های الهی و نمونه بارزی از تلفیق و ارتباط بارهای عمیق معنایی با فرم های نمادین باشد. معنا مؤلفه ای است که سبب ارزشمندی محیط، خاطره انگیزی و ایجاد هویت در فضا و مکان می گردد و مخاطب آن را درک می کند و ارتباط بین اجزای آن محیط و چگونگی شکل گیری فضا نمودی از مفاهیم و ارزش های یک جامعه است که می تواند در قالب فرم معمارانه بیان گردد. در این کتاب نگارنده سعی دارد با بررسی علوم عصب شناسی، روانشناسی محیطی و تاثیرات آن بر روی ذهن انسان؛ عواملی مانند نور، حجم، رنگ و… که به نحوی در شکل گیری حس معنویت در فضای معماری موثر است را بررسی نماید. از این رو در بخش اول کتاب پدیده ها و علوم پزشکی در ارتباط با علم عصب شناسی و روان شناسی و بررسی فیزیکی ذهن انسان و درک او برای دریافت این گونه حقایق بحث شده است همچنین در ادامه عوامل معماری مانند: فضا، مکان و دیگر عوامل موثر بر ایجاد حس معنویت در بخش های دیگر کتاب عنوان شده است؛ در نهایت به معرفی نمونه های موردی و بررسی معانی فضایی در ایجاد شکل گیری حس معنویت هر کدام از بناها می پردازد. »
این کتاب در فصل های معنویت بشر سرچشمه ساختارهای مغزی، مناطق مختلف مغز که مسئول معنویت را برعهده دارد، انقلاب عصب شناسی و شناخت حس معنویت؛ مفاهیم و واقعیت، علوم اعصاب می تواند به درک معنویت انسان کمک کند، نقش معماری به عنوان معنویت فضا و حس عرفانی از یک تجربه، معماری گائودی و مذهب، نمونه موردی در استفاده از نور طبیعی در ایجاد حس معنویت، نور مستقیمو نور غیر مستقیم تالیف شده است.
کتاب «ریشه های پنهان حس معنویت در معماری» در حوزه معماری و شهرسازی توسط انتشارات علمی اسپانیایی – کشور اسپانیا در ۲۹۲ صفحه و به قیمت ۷۴٫۹۰ یورو منتشر و در سایت این انتشارات و سایت آمازون قابل دسترسی است.

عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی
(لینک اصلی خبر)

مرکز دائر ه المعارف بزرگ اسلامی

صاحب نظران معتقدند اندیشه سهروردی، گسستی جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و باید شیخ اشراق را در درون حکمت ایرانی و متأثر از تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.
صاحب نظران معتقدند اندیشه سهروردی، گسستی جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و باید شیخ اشراق را در درون حکمت ایرانی و متأثر از تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.
خداداد خادم: هشتم مرداد ماه سالروز بزرگداشت فیلسوف بزرگ ایرانی، شهاب الدین یحیی سهروردی ملقب به شیخ اشراق است. وی در سال ۵۴۹ ه.ق متولد شد و در ۳۸ سالگی در شهر حلب به دلیل گرایشش به فلسفه قبل از اسلام و ایران باستان و نیز مذهب شیعه به فتوای مفتیان حنفی شهر حلب و به فرمان صلاح الدین ایوبی به دست پسر او به شهادت رسید. از سهروردی آثار چند به زبان عربی و فارسی به جا مانده است که تقریبا همه آنها در دسترس اند. شیخ اشراق را مبدع فلسفه اشراق و نقطه مقابل فلسفه مشایی می دانند. عقل از نگاه سهروردی از مباحثی است که اندیشمندان بر آن اتفاق نظر ندارند. در گزارش پیش رو نظر برخی از اهالی فلسفه در این زمینه را جویا شدیم؛
حسین فلسفی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد واحد خرم آباد در پاسخ به این پرسش که جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چیست، گفت: سهروردی عقل فعال را قبول ندارد. در فلسفه مشاء بعد از خداوند ما عالم عقول را داریم. ۱۰ عقل وجود دارد که عقل دهم، همان عقل فعال است که دو کار انجام می دهد؛ یکی اینکه هیولای عالم را می آفریند و بعد به آن صورت می دهد و عالم ماده را شکل می دهد؛ یعنی تمام تدبیر عالم ماده از آن عقل فعال است. عالمی است که به عالم ماده متصل می شود. باید توجه داشته که به یکباره هم به عالم ماده متصل می شود. یعنی هیولا را خلق می کند و بعد به آن صورت می دهد و تمام صورت هایی که در عالم وجود دارند همه کار عقل فعال است. اما چون تمام کلیات هم در عقل فعال هستند، بنابراین از دید مشائیان در انسان هم یعنی در خلقت ماها هم، هیولایی ماها را خلق کرده و هم اینکه روح ماها که صورت ماست را در آن کالبد می دمد.
وی افزود: علاوه بر اینکه این کار را انجام می دهد کار معرفت شناسی هم انجام می دهد. مثلا وقتی که نوزاد متولد می شود پدر، مادر … را می بیند که همه اینها جزئی هستند، اما یک انسان کلی هم داریم که به تعبیر فلاسفه مشاء همه در عقل فعال می گنجند. یعنی زمانی که فرد مستعد شد که کلیاتی مانند انسان را درک کند، آن زمان عقل فعال است که آن را در ذهن او قرار می دهد. یعنی در ناحیه ایشان باید این استعداد وجود داشته باشد که جزئیات را با هم مقایسه کرده، اما در نهایت این عقل فعال است که کلی را در ذهن ایشان قرار می دهد. به این ترتیب است که معتقدند که اگر فردی بتواند به عقل فعال برسد به گذشته و آینده و … علم پیدا می کند و حتی پیامبری را هم در همین راستا تفسیر می کنند.
وی در ادامه افزود: اما در هستی شناسی سهروردی اصلا چنین چیزی وجود ندارد و اصلا نمی تواند وجود داشته باشد. چرا که اینها از نظر شکل و شمایل بسیار متفاوت هستند. بنابراین مقوله عقل فعال در نگاه سهروردی اصلا وجود ندارد، مگر اینکه به فلسفه پیشا اشراقی اتکا شود که آن هم دیگر اشراقی نیست. در نظام فلسفی سهروردی شما یک عالم عقل یا خدا دارید، بعد عالم عقلی دارید که عالم عقل مشائیان است، اما شمار آنها ده تا نیست بلکه بی نهایت است. بعد از عالم عقل ما عالم مثل را داریم که یک سلسله عقول بی نهایت عرضی هستند (در عرض هم قرار گرفته اند) که این عقول عرضی که با مثل افلاطونی مساوی هستند کار عقل فعال را انجام می دهند. یعنی سلسله مراتبی بسیار بزرگ که شمارشان نامحدود است. درواقع انواع هستند و کاری را انجام می دهند که عقل فعال به تنهایی انجام می دهد. مثلا نوع انسان یک فرشته یا مدبری دارند که آنها را مدیریت می کند. یا درختان و… انواع و اقسام گوناگون مدبرانی دارند که آنها را تدبیر می کنند. حتی خود اینها هم بی واسطه با فرد ارتباط ندارد، بلکه واسطه ای به نام عالم مثال یا عالم خیال منفصل یا عالم اشباح دارد. که به وسیله آن با عالم ماده ارتباط برقرار می شود. بنابراین در نظام فلسفی سهروردی ما چیزی به نام عقل فعال نداریم، بلکه عالم انواع و مثل افلاطونی همان کاری که عقل فعال مشائی انجام می دهند می کنند.
سهروردی و گسست از سنت یونانی
قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چگونه است، گفت: قبل از اینکه دیدگاه سهروردی را به طور خاص درباره عقل توضیح بدهم باید بدانیم که مفاهیم و اصطلاحاتی که سهروردی به کار می برد، جوهراً متفاوت از فلسفه مرسوم یا فلسفه ای بود که تحت عنوان فلسفه مشاء وجود داشت. سهروردی به طور خاص به جای عقل نه تنها عمدتاً بلکه تعمداً واژه نور را به کار می گیرد. سهروردی به جای انحصار در ۱۰ عقل معتقد است که بیش از هزار، صد هزار و گاهی وقت ها در بوستان القلوب ۱۸ هزار رابطه عقل را می آورد. سهروردی برخلاف مشائیان معتقد نیست که تنها رابطه در باب آنچه را که در مشائیان عقل و در سهروردی نور نامیده می شود، منحصر به عقول طولی باشد. بنابراین ابتدا باید بپذیریم که ما در سهروردی با مفاهیم و اصطلاحاتی مواجهه هستیم که این اصطلاحات رمزی، اسطوره ای، ایرانی و زرتشتی هستند، یا گاهی وقت ها ما باید به طور خاص دریابیم که این اصطلاحات برگرفته از مبانی دینی یا قرآنی هستند.
وی افزود: نکته دوم اینکه ما نباید ابن سینا را فیلسوف مشائی تلقی بکنیم. این فهمی است که متاسفانه در کتاب های تاریخی موجود است. ابن سینا نه تنها در دروه دوم همچنان که من هم در کتابی با عنوان ابن سینا و حکمت مشرقی که بنیاد صدرا آن را منتشر کرده است، تاکید کرده ام که اساساً خود ابن سینا در آثار متعددش از جمله در مقدمه منطق المشرقین تاکید می کند که از ابتدا نگاه و دیدگاه و علاقه مندی ام به یک حکمت دیگری بود که خود آن را حکمت غیر یونانی و شرقی می نامد. بنابراین آنچه را که من در این بحث تحت عنوان فیلسوفان مشائی یاد می کنم مربوط به ابن سینا نیست، بلکه مربوط به پیروان ارسطو یا پیروان فلسفه مشاء است.
پور حسن در ادامه گفت: حقیقت این است که سهروردی به ندرت (به اندک) از واژه عقل استفاده می کند. آنچه را که مشائیان از آن تحت عنوان عقل یاد می کنند، یعنی آنچه را پس از خداوند، واجب الوجود، سبب فیض و کثرات عالم می شود، در سهروردی تعبیر به انوار می شود. این انوار نه تنها منحصر در عقل فعال نیست، بلکه سهروردی در ابتدا انوار را به انوار قاهره و انوار غیر قاهره تقسیم می کند. انوار غیر قاهره به هیچ وجه نسبتی با تفکر مشائیان تحت عنوان عقل ندارد و انوار غیر قاهره همان انوار ارباب اصنامی، مثل … است که اینها رابطه عرضی و نه رابطه علی با هم دارند. بنابراین اگر ما گاهی در عبارتهای سهروردی واژه عقل را می بینیم به این معنا نیست که سهروردی در درون عقل ارسطویی یا ده عقل ارسطویی قرار می گیرد.
وی افزود: اساسا، هم معرفت شناسی و هم هستی شناسی سهروردی سراسر متفاوت از سنت یونانی است. می توانیم تعبیر کنیم که متناسب با فلسفه ایرانی است لذا وقتی که ما در سهروردی مسئله عقل را می خواهیم بکاویم باید بدانیم که وجود اول(نورالانوار) یا نور اول یا نور وهومن هست که ادامه پیدا می کند و منحصر در ده عقل نیست. گهگاهی تعبیر سهروردی این است که منحصر در ده نیست از ده بیشتر است. گهگاهی تعبیر به هزاران عقل می کند و گهگاهی هم نام می برد.
وی در ادامه گفت: آنچه در تفکر سهروردی می ببینیم را نباید مطابق با فلسفه مشائیان تعبیر بکنیم. عالم طبیعت برگرفته از عقل فعال نیست و اصلا در سهروردی عبارت یا تعبیری تحت عنوان عقل فعال وجود ندارد. اساسا در اندیشه سهروردی عالم، مجموعه ای از عالم نور و عالم ظلمت است. عالم ظلمت به یک تعبیر، عالم طبیعت و عالم ماده است. این عالم ماده، متاثر از صور نوعیه عقل فعالی که در مشائیان هست نیست. بلکه به طور کاملا منسجم برگرفته از عالم بالاتری است که آن را تحت عنوان عالم نور می نامیم. بنابراین اگر ما آخرین عالم را در سهروردی بخواهیم حساب کنیم و بخواهیم آنرا با عقل فعال مطابقت بدهیم می شود عالم صاحب انوار جرمیه، عالم ارباب اصنامی یا عالمی که ما در افلاطون آن را تحت عنوان مثل افلاطونیه نام می بریم. در عین حال باید بپذیریم که در سهروردی عالم مادی لزوما به معنای ظلمت به معنای فقدان تام نور نیست. بلکه ظلمت به معنای اینکه نور به تدریج کم می شود و انگار که نور اندک است یا به پایان می رسد، پس نباید فکر کنیم که سهروردی عالم ماده را سراسر ظلمت می داند این تعبیری عامی است.
پورحسن در پاسخ به اینکه تفاوت انوار سهروردی با مثل افلاطونی چیست؟ گفت: گاهی اوقات سهروردی در سلسله انوار یعنی انوار قاهره اعلون و انوار قاهره سفلیه، در اعلون رابطه کاملا طولی است یعنی رابطه عشق و محبت و قهر وجود دارد. موجود پائین نسبت به بالا عشق می ورزد و بالا نسبت به پائین اشراق می کند و رابطه قهر دارد. این رابطه انوار قاهره است که این انواریا علی است که ما آن را اعلون نام می بریم یا انوار قاهره سفلیه است. از دیدگاه سهروردی انوار قاهره سفلیه سبب عالم مثل می شود. یعنی به واسطه اشراقاتی که از طبقه بالا صادر می شود این انوار بوجود می آیند. این انوار در دیدگاه سهروردی سبب پیدایش عالم محسوس می شوند. اما در دیدگاه افلاطون که از مثل تعبیر می کنیم سبب پیدایش نیستند بلکه نماینده، بت یا صنم آن هستند. بنابراین در دیدگاه اشراقی سهروردی این عالم پائین به واسطه مشاهده از اشراقات شریف تر بالا برخوردار می شود.
وی افزود: ما می توانیم بگوییم که عالم طبیعت، یا محسوسات به سبب انوار عالم بالاتر(عالم ارباب بالا) در سهروردی پدیدار می شود. اما عالم مٌثٌل افلاطون، عالمی نیست که منجر به خلق شود. عالمی است که مرتبه برتر و حقیقت و کلیه عالم جزئی و موجودات در آن وجود دارد. به واسطه همین ابداع است که ملاصدرا هم در کتاب مبدا و معاد و هم در کتاب شرح بدایه دیدگاه سهروردی را می پذیرد، یعنی ملاصدرا هم معتقد است که ما می توانیم نظریه اشراقی را جایگزین نظریه مشائی بکنیم. البته ملاصدرا در کتب رسمی اش مطابق دیدگاه مشائیان رفتار می کند، اما در معرفت، تابع سهروردی و علم حضوری است. بنابراین ما نباید مفاهیم و اصطلاحات فلسفه مشائی را بر سهروردی بار بکنیم، بلکه باید کاملا از منظر دیگری به سهروردی نگاه بکنیم. اگر هم گهگاهی می بینیم که سهروردی تعبیر به عقول طولی می کند مرادش انوار قاهره اعلون است و اصلا این اصطلاح در درون اصطلاحات مشائی قرار نمی گیرد.
وی در پایان گفت: بنابراین به طور کلی سهروردی دست به یک ابداع می زند، گسست جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و تفکر معرفت شناسانه و هستی شناسانه سهروردی تابعی از سنت یونانی و ارسطوئی نیست. بنابراین ما باید سهروردی را در درون حکمت ایرانی و حتی متاثر از حکمت رواقی، اندیشه فارسی و تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.
سهروردی؛ جامع عقل و شهود
عبدالله صلواتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در پاسخ به این پرسش که جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چیست، گفت: در تفکر متافیزیکی سهروردی، ما یک منظومه ای داریم که اگر بخواهیم هریک از مولفه های آنرا تعبیر و تفسیر بکنیم، باید آن مولفه را درون آن منظومه دید. یکی از این مولفه ها عقل است. یعنی ما عقل را به تنهایی نمی توانیم از متافیریک سهروردی بیرون بکشیم و درباره آن سخن بگوئیم. درواقع آن عقل دیگر حیات خودش را ندارد. درباره عقل هم اینگونه است که زمینه و کانتکستی که در سهروردی وجود دارد یک رهیافتی دارد که به تعبیری نگرش نوری است. یعنی سهروردی در آنجایی که سهروردی است و مشایی فکر نمی کند، همه چیز را به مثابه نور می بیند. هرچند تقابل نور و ظلمت را هم مطرح می کند و عالم جسمانیات در بخش ظلمت می گنجند. اما در بخش جسمانیات یک نور عارض هم دارد که همین نور فیزیکی است. اما آن چیزی که بن مایه تفکر سهروردی را شکل می دهد نور به معنای متافیزیکی کلمه است که این نور هم در کل عالم و هم در انسان ساری و جاری است. به همین ترتیب است که سهروردی نفس را به عنوان نور اسپهبدیه می داند. به تعبیر دیگر در سهروردی نور دال مرکزی است. به هر حال اگر ما تحلیلی درباره عقل بخواهیم داشته باشیم عقل را باید در این نور ببینیم.
وی افزود: امر دیگری که در سهروردی باید توجه کرد بحث تشکیک است. سهروردی تشکیک انواع را مطرح می کند، اول می گوید که آن چیزی که هست و باید درباره آن گفتگو کرد و مقوم عالم ماوراالطبیعه است، همان نور است. بعد می گوید که این نور دارای مراتب است. هرچند تشکیک مفهومی در ابن سینا و دیگران مطرح بوده اما در سهروردی تشکیک یک اصل محوری است وقتی که تشکیک در انوار را مطرح می کند، شما تشکیک را در نور اسپهبدیه هم می توانید مطرح بکنید. یعنی زمانی تشکیک را در کل عالم می بینید و می گویید که کل عالم مرتبه، مرتبه است، زمانی هم می گوئید که در مصادیق خاص هم این تشکیک راه دارد. پس به تعبیر سهروردی انسان ها یک نوری که یک نوع واحدی باشند نیست. بلکه انسان ها انوار مختلف هستند. که با این امکان درونی، بحث امامت و نبوت را می توان تحلیل کرد که کُربَن می گوید که احتمالاتی که در بحث سهروردی است یعنی قیم کتابش وجود دارد بیشتر به امام می خورد. پس این نور و تشکیک در هستی شناسی و انسانشناسی سهروردی باید لحاظ شده تا عقل در آن دیده شود.
صلواتی تاکید کرد: مولفه بعدی بحث معرفت شناسی سهروردی است که در این هم چند تا مولفه مطرح است. یکی بیرون از انسان و دیگری درون انسان است. آن که بیرون از انسان است همان منبع قدسی است و دیگری بحث نظری ابصار سهروردی است که در آنجا سهروردی به آن حایلی که همیشه بین فاعل شناسا و متعلق شناسایی بوده است پشت پا می زند. اما مهم ترین نکته در معرفت شناسی سهروردی شهود است که دنیای او را با فیلسوفان قبل و بعدش عوض می کند.
صلواتی ادامه داد: کانت بحثی با عنوان جدلی الطرفین دارد که در کرتیک در چند صفحه بحث شهود را کنار می گذارد هرچند شهودی که ایشان می گوید، شهود همگانی است، به اصطلاح نگرش است که طی آن عقل مستقیما می تواند با اشیاء بیرونی تماس برقرار کند، کانت این را قیچی می کند و برمی دارد و می گوید که اگر این را برداریم عقل در خودش می پیچد و برای خیلی از مسائل برای اصل و نقیض آن ادله برابر ادا می کند و خیلی جالب است که یکی از شارحان سهروردی به نام شهرزودی در رسائل شجریه الهیه در بحث متافیزیک، تصریح می کند که اگر شهود را از متافیزیک برداریم، عقل دچار جدل می شود و دلایلی که عقل له و علیه یک مسئله بیان می کند برابر خواهد بود دیگر هیچ یقینی عاید این فیلسوف نمی شود. فقط در جایی این یقین برای آن حاصل می شود که در کنار این تلاش های عقل، شهود را هم چاشنی کار خود بکند.
عقل در سهروردی جایگاه مهمی دارد. اما تفاوت صدرا با سهروردی این است که در سهروردی قوه بحث و شهود یکی رکن است، یعنی شهود رکن و آغازگر است و بحث عقل امتدادبخش است
وی یادآور شد: در ارتباط عقل با نور، دیگر امامش عالم ذهنی شدن نیست. به تعبیری فیلسوف، عالمی است بنشسته در گوشه ای. یعنی فیلسوف یک ذهن است که در جایی نشسته و درباره کل عالم صحبت می کند. اما در سهروردی این عقل یک عقل ساکن نیست. بلکه در پرتو شهود قلبی و شهود عقلی و سلوکی که این فیلسوف دارد در حرکت است. یعنی آن حرکت اولا و به ذات مال آن نور اسپهبدیه براساس شهوداتی که دارد است و در پی این حرکت عقل هم روان می شود. همانطور که می دانید و شارحان ابن عربی مطرح می کنند ما دو عقل قابلی و فاعلی داریم. عقل فاعلی همان عقل تاسیسی است و بیشتر فیلسوفان ادعا دارند که عقلی که بحث می کنند عقل تاسیسی است. اما عقل قابلی یا منور در پی یک شهود قلبی یا گزاره وحیانی … فعال می شود و براساس آن سلوک و پردازش خود را انجام می دهد. بنابراین امام عقل در سهروردی یک سعادت ذهنی یا انباشتی از گزاره ها نیست. مقصدش یک نوع تحول نوری است که براساس عقل فاعلی شکل نمی گیرد، درواقع سهروردی به عقل فاعلی چندان اعتنایی ندارد. آنچه که برای سهروردی مهم است عقل قابلی است که در پی شهود قلبی فعال می شود.
این استاد فلسفه گفت: مولفه دیگر بحث تشکیک است که عقل انسان هم می تواند مشکک باشد و انسان ها هم می توانند مشکک باشند. یعنی یک انسانی به درجه ای از شهود نور رسیده که قوه شهود دارد، اما انسانی دیگر به این درجه نرسیده است و… بنابراین به صرف اینکه ما انسان هستیم و توانایی ها داریم و مثلا قوه شهود نداریم، پس امکان ندارد که انسانی وجود داشته باشد که قوه شهود داشته باشد. اینها چیزهایی است که براساس مولفه تشکیک در عقل سهروردی راه پیدا می کند. هرچند این عقل، عقل بشری است. حتی اگر بحث تشکیک را در عقلی که خارج از ماست مانند ملائکه و… ببریم آنجا هم ما مراتبی از عقول را داریم که به تعبیر سهروردی بحث یک عقل یا ده عقل یا صد عقل نیست، بلکه بی نهایت عقل داریم که با همدیگر رابطه تشکیکی دارند. اما رابطه عقل با منبع قدسی اینجا این مسئله را ایجاد می کند که عقل سهروردی عقل روبه بالا و رو به آسمان است. همه چیزش را از بالا یعنی منبع قدسی می گیرد اگر هم پردازش هایی دارد اینها مویدند که آن معرفت را از آن منبع قدسی دریافت کنند.
وی در ادامه درباره رابطه عقل با شهود گفت: به لحاظ معرفت شناسی ما یک عقل در سهروردی نداریم. به عبارت دقیق تر عقل سهروردی اعتبارات مختلف دارد. زمانی این عقل انتقالی است، یعنی از یک معلومی به مجهولی منتقل می شود. اینجاست که این عقل استدلال می کند. یک زمانی این عقل، عقل تحلیلی است، یعنی دارد درباره گزاره ای فکر می کند و آن را به اجزای اولیه خود تجزیه می کند. در جایی هم عقل، عقل توصیفی است. یعنی وقتی که گزاره را به اجزای اولیه تجزیه کرد، بعد آن ها را ترکیب می کند و گزاره می سازد. عقل دیگری را هم می توان در سهروردی به نام عقل شهودی سراغ گرفت. هرچند این تعبیر در سهروردی نیست، اما براساس نظریه ابصار او می توان آن را نتیجه گرفت. عقل شهودی با شهود قلبی متفاوت و یک عقل همگانی است. مثلا اگر این خودکار جلوی من است سهروردی می گوید که شما بدانید که اگر صورت علمی میانجیگری بکند، شما این خودکار را می بینید. یعنی در اینجا عقل تا سرحد چشمان آمده و می تواند این خودکار را لمس کند. یعنی حتی این دیدن و لمس کردن کار عقل است. البته ریشه های این عقل در ابن سینا هم وجود دارد. ابن سینا در مبحث نفس شفا مطرح می کند که لمس انسان با لمس حیوان متفاوت است، چون لمس انسان لمس نطقی و لمس حیوان لمس وهمی است. چرا که همه ادراکات انسان تحت سیطره آن برترین ادراک قرار دارند.
صلواتی تاکید کرد: نکته دیگر درباره معرفت شناسی این است که می گویند؛ معرفت باور صادق موجه است. یعنی درواقع گزاره باید به حالت باور برسد، مثلا تصور نباشد و اینکه صادق باشد همچنین این باوری که صادق است باید توجیه داشته باشد. یا به تعبیری ما برای گزاره صادق باید موید داشته باشیم. اما در سهروردی موید صدق چیست؟ شیرازه یا رکن موید صدق در سهروردی شهود است. یعنی سهروردی توجیه خود را با شهود آغاز می کند، اما در مرحله بعد به این صورت نیست که به عقل هیچ بهایی ندهد، بلکه در مرحله بعد آن اعتبارات مختلف عقل می آیند و در درون این شهود حد وسط برهان را پیدا می کنند و شهود را تحلیل و پردازش می کنند و براساس آن یک متافیزک را شکل می دهند.
وی در ادامه افزود: بعضی گفته اند که در سهروردی آنچه که هست عقل است و به نحوی شهود را به حاشیه بردند و پیش فرضشان این است که اگر شهود به فلسفه راه بیابد، دیگر فلسفه و تعقل و تفکر نیست. بعضی برعکس فکر می کنند و شهود را آنقدر برجسته کرده اند که جایی برای عقل نمانده و در سهروردی به حاشیه رفته است .در حالی که اصلا به این صورت نیست، آن چیزی که در سهروردی مطرح است، هم بحث شهود و هم بحث عقل است و هیچ کدام هم جایی دیگری را تنگ نمی کنند و اتفاقا با همدیگر تعاملی سازنده دارند. تفکر یا فعالیت متافیزیکی سهروردی با شهود آغاز می شود و با عقل و انحایی از تعقل ادامه پیدا می کند. مثلا سهروردی در حکمت اشراق خود برخلاف بسیاری از فیلسوفان دیگر که ادعای استدلال دارند، او برای اثبات یا رد یک مسئله استدلال اقامه می کند.
صلواتی در پایان یادآور شد: عقل معمولا قوه بحاثه است ودر شهود هم شهود عقلانی و شهود خاص قلبی وجود دارد. سهروردی مطرح می کند اگر انسان یکی از قوای بحث یا شهود را نداشته باشد در سلوک ناقص است. این را هم، سهروردی و هم صدرا تصدیق می کنند. این نشان می دهد که عقل در سهروردی جایگاه مهمی دارد. اما تفاوت صدرا با سهروردی این است که در سهروردی قوه بحث و شهود یکی رکن است، یعنی شهود رکن و آغازگر است و بحث عقل امتدادبخش است. اما در صدرا هم قوه بحث و هم قوه شهود هردو رکن هستند. بنابراین در یک زمانی آغاز تفکر فلسفی صدرا با شهود و یک زمانی با بحث و عقل است
منبع: مهر
عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی
(لینک اصلی خبر)

فرهنگ امروز

صاحب نظران معتقدند اندیشه سهروردی، گسستی جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و باید شیخ اشراق را در درون حکمت ایرانی و متأثر از تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هشتم مرداد ماه سالروز بزرگداشت فیلسوف بزرگ ایرانی، شهاب الدین یحیی سهروردی ملقب به شیخ اشراق است. وی در سال ۵۴۹ ه.ق متولد شد و در ۳۸ سالگی در شهر حلب به دلیل گرایشش به فلسفه قبل از اسلام و ایران باستان و نیز مذهب شیعه به فتوای مفتیان حنفی شهر حلب و به فرمان صلاح الدین ایوبی به دست پسر او به شهادت رسید. از سهروردی آثار چند به زبان عربی و فارسی به جا مانده است که تقریبا همه آنها در دسترس اند. شیخ اشراق را مبدع فلسفه اشراق و نقطه مقابل فلسفه مشایی می دانند. عقل از نگاه سهروردی از مباحثی است که اندیشمندان بر آن اتفاق نظر ندارند. در گزارش پیش رو نظر برخی از اهالی فلسفه در این زمینه را جویا شدیم؛
حسین فلسفی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد واحد خرم آباد در پاسخ به این پرسش که جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چیست، گفت: سهروردی عقل فعال را قبول ندارد. در فلسفه مشاء بعد از خداوند ما عالم عقول را داریم. ۱۰ عقل وجود دارد که عقل دهم، همان عقل فعال است که دو کار انجام می دهد؛ یکی اینکه هیولای عالم را می آفریند و بعد به آن صورت می دهد و عالم ماده را شکل می دهد؛ یعنی تمام تدبیر عالم ماده از آن عقل فعال است. عالمی است که به عالم ماده متصل می شود. باید توجه داشته که به یکباره هم به عالم ماده متصل می شود. یعنی هیولا را خلق می کند و بعد به آن صورت می دهد و تمام صورت هایی که در عالم وجود دارند همه کار عقل فعال است. اما چون تمام کلیات هم در عقل فعال هستند، بنابراین از دید مشائیان در انسان هم یعنی در خلقت ماها هم، هیولایی ماها را خلق کرده و هم اینکه روح ماها که صورت ماست را در آن کالبد می دمد.
وی افزود: علاوه بر اینکه این کار را انجام می دهد کار معرفت شناسی هم انجام می دهد. مثلا وقتی که نوزاد متولد می شود پدر، مادر … را می بیند که همه اینها جزئی هستند، اما یک انسان کلی هم داریم که به تعبیر فلاسفه مشاء همه در عقل فعال می گنجند. یعنی زمانی که فرد مستعد شد که کلیاتی مانند انسان را درک کند، آن زمان عقل فعال است که آن را در ذهن او قرار می دهد. یعنی در ناحیه ایشان باید این استعداد وجود داشته باشد که جزئیات را با هم مقایسه کرده، اما در نهایت این عقل فعال است که کلی را در ذهن ایشان قرار می دهد. به این ترتیب است که معتقدند که اگر فردی بتواند به عقل فعال برسد به گذشته و آینده و … علم پیدا می کند و حتی پیامبری را هم در همین راستا تفسیر می کنند.

وی در ادامه افزود: اما در هستی شناسی سهروردی اصلا چنین چیزی وجود ندارد و اصلا نمی تواند وجود داشته باشد. چرا که اینها از نظر شکل و شمایل بسیار متفاوت هستند. بنابراین مقوله عقل فعال در نگاه سهروردی اصلا وجود ندارد، مگر اینکه به فلسفه پیشا اشراقی اتکا شود که آن هم دیگر اشراقی نیست. در نظام فلسفی سهروردی شما یک عالم عقل یا خدا دارید، بعد عالم عقلی دارید که عالم عقل مشائیان است، اما شمار آنها ده تا نیست بلکه بی نهایت است. بعد از عالم عقل ما عالم مثل را داریم که یک سلسله عقول بی نهایت عرضی هستند (در عرض هم قرار گرفته اند) که این عقول عرضی که با مثل افلاطونی مساوی هستند کار عقل فعال را انجام می دهند. یعنی سلسله مراتبی بسیار بزرگ که شمارشان نامحدود است. درواقع انواع هستند و کاری را انجام می دهند که عقل فعال به تنهایی انجام می دهد. مثلا نوع انسان یک فرشته یا مدبری دارند که آنها را مدیریت می کند. یا درختان و… انواع و اقسام گوناگون مدبرانی دارند که آنها را تدبیر می کنند. حتی خود اینها هم بی واسطه با فرد ارتباط ندارد، بلکه واسطه ای به نام عالم مثال یا عالم خیال منفصل یا عالم اشباح دارد. که به وسیله آن با عالم ماده ارتباط برقرار می شود. بنابراین در نظام فلسفی سهروردی ما چیزی به نام عقل فعال نداریم، بلکه عالم انواع و مثل افلاطونی همان کاری که عقل فعال مشائی انجام می دهند می کنند.
سهروردی و گسست از سنت یونانی
قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چگونه است، گفت: قبل از اینکه دیدگاه سهروردی را به طور خاص درباره عقل توضیح بدهم باید بدانیم که مفاهیم و اصطلاحاتی که سهروردی به کار می برد، جوهراً متفاوت از فلسفه مرسوم یا فلسفه ای بود که تحت عنوان فلسفه مشاء وجود داشت. سهروردی به طور خاص به جای عقل نه تنها عمدتاً بلکه تعمداً واژه نور را به کار می گیرد. سهروردی به جای انحصار در ۱۰ عقل معتقد است که بیش از هزار، صد هزار و گاهی وقت ها در بوستان القلوب ۱۸ هزار رابطه عقل را می آورد. سهروردی برخلاف مشائیان معتقد نیست که تنها رابطه در باب آنچه را که در مشائیان عقل و در سهروردی نور نامیده می شود، منحصر به عقول طولی باشد. بنابراین ابتدا باید بپذیریم که ما در سهروردی با مفاهیم و اصطلاحاتی مواجهه هستیم که این اصطلاحات رمزی، اسطوره ای، ایرانی و زرتشتی هستند، یا گاهی وقت ها ما باید به طور خاص دریابیم که این اصطلاحات برگرفته از مبانی دینی یا قرآنی هستند.
وی افزود: نکته دوم اینکه ما نباید ابن سینا را فیلسوف مشائی تلقی بکنیم. این فهمی است که متاسفانه در کتاب های تاریخی موجود است. ابن سینا نه تنها در دروه دوم همچنان که من هم در کتابی با عنوان ابن سینا و حکمت مشرقی که بنیاد صدرا آن را منتشر کرده است، تاکید کرده ام که اساساً خود ابن سینا در آثار متعددش از جمله در مقدمه منطق المشرقین تاکید می کند که از ابتدا نگاه و دیدگاه و علاقه مندی ام به یک حکمت دیگری بود که خود آن را حکمت غیر یونانی و شرقی می نامد. بنابراین آنچه را که من در این بحث تحت عنوان فیلسوفان مشائی یاد می کنم مربوط به ابن سینا نیست، بلکه مربوط به پیروان ارسطو یا پیروان فلسفه مشاء است.
پور حسن در ادامه گفت: حقیقت این است که سهروردی به ندرت (به اندک) از واژه عقل استفاده می کند. آنچه را که مشائیان از آن تحت عنوان عقل یاد می کنند، یعنی آنچه را پس از خداوند، واجب الوجود، سبب فیض و کثرات عالم می شود، در سهروردی تعبیر به انوار می شود. این انوار نه تنها منحصر در عقل فعال نیست، بلکه سهروردی در ابتدا انوار را به انوار قاهره و انوار غیر قاهره تقسیم می کند. انوار غیر قاهره به هیچ وجه نسبتی با تفکر مشائیان تحت عنوان عقل ندارد و انوار غیر قاهره همان انوار ارباب اصنامی، مثل … است که اینها رابطه عرضی و نه رابطه علی با هم دارند. بنابراین اگر ما گاهی در عبارتهای سهروردی واژه عقل را می بینیم به این معنا نیست که سهروردی در درون عقل ارسطویی یا ده عقل ارسطویی قرار می گیرد.
وی افزود: اساسا، هم معرفت شناسی و هم هستی شناسی سهروردی سراسر متفاوت از سنت یونانی است. می توانیم تعبیر کنیم که متناسب با فلسفه ایرانی است لذا وقتی که ما در سهروردی مسئله عقل را می خواهیم بکاویم باید بدانیم که وجود اول(نورالانوار) یا نور اول یا نور وهومن هست که ادامه پیدا می کند و منحصر در ده عقل نیست. گهگاهی تعبیر سهروردی این است که منحصر در ده نیست از ده بیشتر است. گهگاهی تعبیر به هزاران عقل می کند و گهگاهی هم نام می برد.

وی در ادامه گفت: آنچه در تفکر سهروردی می ببینیم را نباید مطابق با فلسفه مشائیان تعبیر بکنیم. عالم طبیعت برگرفته از عقل فعال نیست و اصلا در سهروردی عبارت یا تعبیری تحت عنوان عقل فعال وجود ندارد. اساسا در اندیشه سهروردی عالم، مجموعه ای از عالم نور و عالم ظلمت است. عالم ظلمت به یک تعبیر، عالم طبیعت و عالم ماده است. این عالم ماده، متاثر از صور نوعیه عقل فعالی که در مشائیان هست نیست. بلکه به طور کاملا منسجم برگرفته از عالم بالاتری است که آن را تحت عنوان عالم نور می نامیم. بنابراین اگر ما آخرین عالم را در سهروردی بخواهیم حساب کنیم و بخواهیم آنرا با عقل فعال مطابقت بدهیم می شود عالم صاحب انوار جرمیه، عالم ارباب اصنامی یا عالمی که ما در افلاطون آن را تحت عنوان مثل افلاطونیه نام می بریم. در عین حال باید بپذیریم که در سهروردی عالم مادی لزوما به معنای ظلمت به معنای فقدان تام نور نیست. بلکه ظلمت به معنای اینکه نور به تدریج کم می شود و انگار که نور اندک است یا به پایان می رسد، پس نباید فکر کنیم که سهروردی عالم ماده را سراسر ظلمت می داند این تعبیری عامی است.
پورحسن در پاسخ به اینکه تفاوت انوار سهروردی با مثل افلاطونی چیست؟ گفت: گاهی اوقات سهروردی در سلسله انوار یعنی انوار قاهره اعلون و انوار قاهره سفلیه، در اعلون رابطه کاملا طولی است یعنی رابطه عشق و محبت و قهر وجود دارد. موجود پائین نسبت به بالا عشق می ورزد و بالا نسبت به پائین اشراق می کند و رابطه قهر دارد. این رابطه انوار قاهره است که این انواریا علی است که ما آن را اعلون نام می بریم یا انوار قاهره سفلیه است. از دیدگاه سهروردی انوار قاهره سفلیه سبب عالم مثل می شود. یعنی به واسطه اشراقاتی که از طبقه بالا صادر می شود این انوار بوجود می آیند. این انوار در دیدگاه سهروردی سبب پیدایش عالم محسوس می شوند. اما در دیدگاه افلاطون که از مثل تعبیر می کنیم سبب پیدایش نیستند بلکه نماینده، بت یا صنم آن هستند. بنابراین در دیدگاه اشراقی سهروردی این عالم پائین به واسطه مشاهده از اشراقات شریف تر بالا برخوردار می شود.
وی افزود: ما می توانیم بگوییم که عالم طبیعت، یا محسوسات به سبب انوار عالم بالاتر(عالم ارباب بالا) در سهروردی پدیدار می شود. اما عالم مٌثٌل افلاطون، عالمی نیست که منجر به خلق شود. عالمی است که مرتبه برتر و حقیقت و کلیه عالم جزئی و موجودات در آن وجود دارد. به واسطه همین ابداع است که ملاصدرا هم در کتاب مبدا و معاد و هم در کتاب شرح بدایه دیدگاه سهروردی را می پذیرد، یعنی ملاصدرا هم معتقد است که ما می توانیم نظریه اشراقی را جایگزین نظریه مشائی بکنیم. البته ملاصدرا در کتب رسمی اش مطابق دیدگاه مشائیان رفتار می کند، اما در معرفت، تابع سهروردی و علم حضوری است. بنابراین ما نباید مفاهیم و اصطلاحات فلسفه مشائی را بر سهروردی بار بکنیم، بلکه باید کاملا از منظر دیگری به سهروردی نگاه بکنیم. اگر هم گهگاهی می بینیم که سهروردی تعبیر به عقول طولی می کند مرادش انوار قاهره اعلون است و اصلا این اصطلاح در درون اصطلاحات مشائی قرار نمی گیرد.
وی در پایان گفت: بنابراین به طور کلی سهروردی دست به یک ابداع می زند، گسست جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و تفکر معرفت شناسانه و هستی شناسانه سهروردی تابعی از سنت یونانی و ارسطوئی نیست. بنابراین ما باید سهروردی را در درون حکمت ایرانی و حتی متاثر از حکمت رواقی، اندیشه فارسی و تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.
سهروردی؛ جامع عقل و شهود
عبدالله صلواتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در پاسخ به این پرسش که جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چیست، گفت: در تفکر متافیزیکی سهروردی، ما یک منظومه ای داریم که اگر بخواهیم هریک از مولفه های آنرا تعبیر و تفسیر بکنیم، باید آن مولفه را درون آن منظومه دید. یکی از این مولفه ها عقل است. یعنی ما عقل را به تنهایی نمی توانیم از متافیریک سهروردی بیرون بکشیم و درباره آن سخن بگوئیم. درواقع آن عقل دیگر حیات خودش را ندارد. درباره عقل هم اینگونه است که زمینه و کانتکستی که در سهروردی وجود دارد یک رهیافتی دارد که به تعبیری نگرش نوری است. یعنی سهروردی در آنجایی که سهروردی است و مشایی فکر نمی کند، همه چیز را به مثابه نور می بیند. هرچند تقابل نور و ظلمت را هم مطرح می کند و عالم جسمانیات در بخش ظلمت می گنجند. اما در بخش جسمانیات یک نور عارض هم دارد که همین نور فیزیکی است. اما آن چیزی که بن مایه تفکر سهروردی را شکل می دهد نور به معنای متافیزیکی کلمه است که این نور هم در کل عالم و هم در انسان ساری و جاری است. به همین ترتیب است که سهروردی نفس را به عنوان نور اسپهبدیه می داند. به تعبیر دیگر در سهروردی نور دال مرکزی است. به هر حال اگر ما تحلیلی درباره عقل بخواهیم داشته باشیم عقل را باید در این نور ببینیم.
وی افزود: امر دیگری که در سهروردی باید توجه کرد بحث تشکیک است. سهروردی تشکیک انواع را مطرح می کند، اول می گوید که آن چیزی که هست و باید درباره آن گفتگو کرد و مقوم عالم ماوراالطبیعه است، همان نور است. بعد می گوید که این نور دارای مراتب است. هرچند تشکیک مفهومی در ابن سینا و دیگران مطرح بوده اما در سهروردی تشکیک یک اصل محوری است وقتی که تشکیک در انوار را مطرح می کند، شما تشکیک را در نور اسپهبدیه هم می توانید مطرح بکنید. یعنی زمانی تشکیک را در کل عالم می بینید و می گویید که کل عالم مرتبه، مرتبه است، زمانی هم می گوئید که در مصادیق خاص هم این تشکیک راه دارد. پس به تعبیر سهروردی انسان ها یک نوری که یک نوع واحدی باشند نیست. بلکه انسان ها انوار مختلف هستند. که با این امکان درونی، بحث امامت و نبوت را می توان تحلیل کرد که کُربَن می گوید که احتمالاتی که در بحث سهروردی است یعنی قیم کتابش وجود دارد بیشتر به امام می خورد. پس این نور و تشکیک در هستی شناسی و انسانشناسی سهروردی باید لحاظ شده تا عقل در آن دیده شود.
صلواتی تاکید کرد: مولفه بعدی بحث معرفت شناسی سهروردی است که در این هم چند تا مولفه مطرح است. یکی بیرون از انسان و دیگری درون انسان است. آن که بیرون از انسان است همان منبع قدسی است و دیگری بحث نظری ابصار سهروردی است که در آنجا سهروردی به آن حایلی که همیشه بین فاعل شناسا و متعلق شناسایی بوده است پشت پا می زند. اما مهم ترین نکته در معرفت شناسی سهروردی شهود است که دنیای او را با فیلسوفان قبل و بعدش عوض می کند.
صلواتی ادامه داد: کانت بحثی با عنوان جدلی الطرفین دارد که در کرتیک در چند صفحه بحث شهود را کنار می گذارد هرچند شهودی که ایشان می گوید، شهود همگانی است، به اصطلاح نگرش است که طی آن عقل مستقیما می تواند با اشیاء بیرونی تماس برقرار کند، کانت این را قیچی می کند و برمی دارد و می گوید که اگر این را برداریم عقل در خودش می پیچد و برای خیلی از مسائل برای اصل و نقیض آن ادله برابر ادا می کند و خیلی جالب است که یکی از شارحان سهروردی به نام شهرزودی در رسائل شجریه الهیه در بحث متافیزیک، تصریح می کند که اگر شهود را از متافیزیک برداریم، عقل دچار جدل می شود و دلایلی که عقل له و علیه یک مسئله بیان می کند برابر خواهد بود دیگر هیچ یقینی عاید این فیلسوف نمی شود. فقط در جایی این یقین برای آن حاصل می شود که در کنار این تلاش های عقل، شهود را هم چاشنی کار خود بکند.
عقل در سهروردی جایگاه مهمی دارد. اما تفاوت صدرا با سهروردی این است که در سهروردی قوه بحث و شهود یکی رکن است، یعنی شهود رکن و آغازگر است و بحث عقل امتدادبخش استوی یادآور شد: در ارتباط عقل با نور، دیگر امامش عالم ذهنی شدن نیست. به تعبیری فیلسوف، عالمی است بنشسته در گوشه ای. یعنی فیلسوف یک ذهن است که در جایی نشسته و درباره کل عالم صحبت می کند. اما در سهروردی این عقل یک عقل ساکن نیست. بلکه در پرتو شهود قلبی و شهود عقلی و سلوکی که این فیلسوف دارد در حرکت است. یعنی آن حرکت اولا و به ذات مال آن نور اسپهبدیه براساس شهوداتی که دارد است و در پی این حرکت عقل هم روان می شود. همانطور که می دانید و شارحان ابن عربی مطرح می کنند ما دو عقل قابلی و فاعلی داریم. عقل فاعلی همان عقل تاسیسی است و بیشتر فیلسوفان ادعا دارند که عقلی که بحث می کنند عقل تاسیسی است. اما عقل قابلی یا منور در پی یک شهود قلبی یا گزاره وحیانی … فعال می شود و براساس آن سلوک و پردازش خود را انجام می دهد. بنابراین امام عقل در سهروردی یک سعادت ذهنی یا انباشتی از گزاره ها نیست. مقصدش یک نوع تحول نوری است که براساس عقل فاعلی شکل نمی گیرد، درواقع سهروردی به عقل فاعلی چندان اعتنایی ندارد. آنچه که برای سهروردی مهم است عقل قابلی است که در پی شهود قلبی فعال می شود.
این استاد فلسفه گفت: مولفه دیگر بحث تشکیک است که عقل انسان هم می تواند مشکک باشد و انسان ها هم می توانند مشکک باشند. یعنی یک انسانی به درجه ای از شهود نور رسیده که قوه شهود دارد، اما انسانی دیگر به این درجه نرسیده است و… بنابراین به صرف اینکه ما انسان هستیم و توانایی ها داریم و مثلا قوه شهود نداریم، پس امکان ندارد که انسانی وجود داشته باشد که قوه شهود داشته باشد. اینها چیزهایی است که براساس مولفه تشکیک در عقل سهروردی راه پیدا می کند. هرچند این عقل، عقل بشری است. حتی اگر بحث تشکیک را در عقلی که خارج از ماست مانند ملائکه و… ببریم آنجا هم ما مراتبی از عقول را داریم که به تعبیر سهروردی بحث یک عقل یا ده عقل یا صد عقل نیست، بلکه بی نهایت عقل داریم که با همدیگر رابطه تشکیکی دارند. اما رابطه عقل با منبع قدسی اینجا این مسئله را ایجاد می کند که عقل سهروردی عقل روبه بالا و رو به آسمان است. همه چیزش را از بالا یعنی منبع قدسی می گیرد اگر هم پردازش هایی دارد اینها مویدند که آن معرفت را از آن منبع قدسی دریافت کنند.

وی در ادامه درباره رابطه عقل با شهود گفت: به لحاظ معرفت شناسی ما یک عقل در سهروردی نداریم. به عبارت دقیق تر عقل سهروردی اعتبارات مختلف دارد. زمانی این عقل انتقالی است، یعنی از یک معلومی به مجهولی منتقل می شود. اینجاست که این عقل استدلال می کند. یک زمانی این عقل، عقل تحلیلی است، یعنی دارد درباره گزاره ای فکر می کند و آن را به اجزای اولیه خود تجزیه می کند. در جایی هم عقل، عقل توصیفی است. یعنی وقتی که گزاره را به اجزای اولیه تجزیه کرد، بعد آن ها را ترکیب می کند و گزاره می سازد. عقل دیگری را هم می توان در سهروردی به نام عقل شهودی سراغ گرفت. هرچند این تعبیر در سهروردی نیست، اما براساس نظریه ابصار او می توان آن را نتیجه گرفت. عقل شهودی با شهود قلبی متفاوت و یک عقل همگانی است. مثلا اگر این خودکار جلوی من است سهروردی می گوید که شما بدانید که اگر صورت علمی میانجیگری بکند، شما این خودکار را می بینید. یعنی در اینجا عقل تا سرحد چشمان آمده و می تواند این خودکار را لمس کند. یعنی حتی این دیدن و لمس کردن کار عقل است. البته ریشه های این عقل در ابن سینا هم وجود دارد. ابن سینا در مبحث نفس شفا مطرح می کند که لمس انسان با لمس حیوان متفاوت است، چون لمس انسان لمس نطقی و لمس حیوان لمس وهمی است. چرا که همه ادراکات انسان تحت سیطره آن برترین ادراک قرار دارند.
صلواتی تاکید کرد: نکته دیگر درباره معرفت شناسی این است که می گویند؛ معرفت باور صادق موجه است. یعنی درواقع گزاره باید به حالت باور برسد، مثلا تصور نباشد و اینکه صادق باشد همچنین این باوری که صادق است باید توجیه داشته باشد. یا به تعبیری ما برای گزاره صادق باید موید داشته باشیم. اما در سهروردی موید صدق چیست؟ شیرازه یا رکن موید صدق در سهروردی شهود است. یعنی سهروردی توجیه خود را با شهود آغاز می کند، اما در مرحله بعد به این صورت نیست که به عقل هیچ بهایی ندهد، بلکه در مرحله بعد آن اعتبارات مختلف عقل می آیند و در درون این شهود حد وسط برهان را پیدا می کنند و شهود را تحلیل و پردازش می کنند و براساس آن یک متافیزک را شکل می دهند.
وی در ادامه افزود: بعضی گفته اند که در سهروردی آنچه که هست عقل است و به نحوی شهود را به حاشیه بردند و پیش فرضشان این است که اگر شهود به فلسفه راه بیابد، دیگر فلسفه و تعقل و تفکر نیست. بعضی برعکس فکر می کنند و شهود را آنقدر برجسته کرده اند که جایی برای عقل نمانده و در سهروردی به حاشیه رفته است .در حالی که اصلا به این صورت نیست، آن چیزی که در سهروردی مطرح است، هم بحث شهود و هم بحث عقل است و هیچ کدام هم جایی دیگری را تنگ نمی کنند و اتفاقا با همدیگر تعاملی سازنده دارند. تفکر یا فعالیت متافیزیکی سهروردی با شهود آغاز می شود و با عقل و انحایی از تعقل ادامه پیدا می کند. مثلا سهروردی در حکمت اشراق خود برخلاف بسیاری از فیلسوفان دیگر که ادعای استدلال دارند، او برای اثبات یا رد یک مسئله استدلال اقامه می کند.
صلواتی در پایان یادآور شد: عقل معمولا قوه بحاثه است ودر شهود هم شهود عقلانی و شهود خاص قلبی وجود دارد. سهروردی مطرح می کند اگر انسان یکی از قوای بحث یا شهود را نداشته باشد در سلوک ناقص است. این را هم، سهروردی و هم صدرا تصدیق می کنند. این نشان می دهد که عقل در سهروردی جایگاه مهمی دارد. اما تفاوت صدرا با سهروردی این است که در سهروردی قوه بحث و شهود یکی رکن است، یعنی شهود رکن و آغازگر است و بحث عقل امتدادبخش است. اما در صدرا هم قوه بحث و هم قوه شهود هردو رکن هستند. بنابراین در یک زمانی آغاز تفکر فلسفی صدرا با شهود و یک زمانی با بحث و عقل است.

به مناسبت روز بزرگداشت سهروردی؛
عقل در دیدگاه شیخ اشراق
(لینک اصلی خبر)

رسا نیوز

صاحب نظران معتقدند اندیشه سهروردی، گسستی جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و باید شیخ اشراق را در درون حکمت ایرانی و متأثر از تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، هشتم مرداد ماه سالروز بزرگداشت فیلسوف بزرگ ایرانی، شهاب الدین یحیی سهروردی ملقب به شیخ اشراق است. وی در سال ۵۴۹ ه.ق متولد شد و در ۳۸ سالگی در شهر حلب به دلیل گرایشش به فلسفه قبل از اسلام و ایران باستان و نیز مذهب شیعه به فتوای مفتیان حنفی شهر حلب و به فرمان صلاح الدین ایوبی به دست پسر او به شهادت رسید. از سهروردی آثار چند به زبان عربی و فارسی به جا مانده است که تقریبا همه آنها در دسترس اند. شیخ اشراق را مبدع فلسفه اشراق و نقطه مقابل فلسفه مشایی می دانند. عقل از نگاه سهروردی از مباحثی است که اندیشمندان بر آن اتفاق نظر ندارند. در گزارش پیش رو نظر برخی از اهالی فلسفه در این زمینه را جویا شدیم؛
حسین فلسفی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد واحد خرم آباد در پاسخ به این پرسش که جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چیست، گفت: سهروردی عقل فعال را قبول ندارد. در فلسفه مشاء بعد از خداوند ما عالم عقول را داریم. ۱۰ عقل وجود دارد که عقل دهم، همان عقل فعال است که دو کار انجام می دهد؛ یکی اینکه هیولای عالم را می آفریند و بعد به آن صورت می دهد و عالم ماده را شکل می دهد؛ یعنی تمام تدبیر عالم ماده از آن عقل فعال است. عالمی است که به عالم ماده متصل می شود. باید توجه داشته که به یکباره هم به عالم ماده متصل می شود. یعنی هیولا را خلق می کند و بعد به آن صورت می دهد و تمام صورت هایی که در عالم وجود دارند همه کار عقل فعال است. اما چون تمام کلیات هم در عقل فعال هستند، بنابراین از دید مشائیان در انسان هم یعنی در خلقت ماها هم، هیولایی ماها را خلق کرده و هم اینکه روح ماها که صورت ماست را در آن کالبد می دمد.
وی افزود: علاوه بر اینکه این کار را انجام می دهد کار معرفت شناسی هم انجام می دهد. مثلا وقتی که نوزاد متولد می شود پدر، مادر … را می بیند که همه اینها جزئی هستند، اما یک انسان کلی هم داریم که به تعبیر فلاسفه مشاء همه در عقل فعال می گنجند. یعنی زمانی که فرد مستعد شد که کلیاتی مانند انسان را درک کند، آن زمان عقل فعال است که آن را در ذهن او قرار می دهد. یعنی در ناحیه ایشان باید این استعداد وجود داشته باشد که جزئیات را با هم مقایسه کرده، اما در نهایت این عقل فعال است که کلی را در ذهن ایشان قرار می دهد. به این ترتیب است که معتقدند که اگر فردی بتواند به عقل فعال برسد به گذشته و آینده و … علم پیدا می کند و حتی پیامبری را هم در همین راستا تفسیر می کنند.
وی در ادامه افزود: اما در هستی شناسی سهروردی اصلا چنین چیزی وجود ندارد و اصلا نمی تواند وجود داشته باشد. چرا که اینها از نظر شکل و شمایل بسیار متفاوت هستند. بنابراین مقوله عقل فعال در نگاه سهروردی اصلا وجود ندارد، مگر اینکه به فلسفه پیشا اشراقی اتکا شود که آن هم دیگر اشراقی نیست. در نظام فلسفی سهروردی شما یک عالم عقل یا خدا دارید، بعد عالم عقلی دارید که عالم عقل مشائیان است، اما شمار آنها ده تا نیست بلکه بی نهایت است. بعد از عالم عقل ما عالم مثل را داریم که یک سلسله عقول بی نهایت عرضی هستند (در عرض هم قرار گرفته اند) که این عقول عرضی که با مثل افلاطونی مساوی هستند کار عقل فعال را انجام می دهند. یعنی سلسله مراتبی بسیار بزرگ که شمارشان نامحدود است. درواقع انواع هستند و کاری را انجام می دهند که عقل فعال به تنهایی انجام می دهد. مثلا نوع انسان یک فرشته یا مدبری دارند که آنها را مدیریت می کند. یا درختان و… انواع و اقسام گوناگون مدبرانی دارند که آنها را تدبیر می کنند. حتی خود اینها هم بی واسطه با فرد ارتباط ندارد، بلکه واسطه ای به نام عالم مثال یا عالم خیال منفصل یا عالم اشباح دارد. که به وسیله آن با عالم ماده ارتباط برقرار می شود. بنابراین در نظام فلسفی سهروردی ما چیزی به نام عقل فعال نداریم، بلکه عالم انواع و مثل افلاطونی همان کاری که عقل فعال مشائی انجام می دهند می کنند.
سهروردی و گسست از سنت یونانی
قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چگونه است، گفت: قبل از اینکه دیدگاه سهروردی را به طور خاص درباره عقل توضیح بدهم باید بدانیم که مفاهیم و اصطلاحاتی که سهروردی به کار می برد، جوهراً متفاوت از فلسفه مرسوم یا فلسفه ای بود که تحت عنوان فلسفه مشاء وجود داشت. سهروردی به طور خاص به جای عقل نه تنها عمدتاً بلکه تعمداً واژه نور را به کار می گیرد. سهروردی به جای انحصار در ۱۰ عقل معتقد است که بیش از هزار، صد هزار و گاهی وقت ها در بوستان القلوب ۱۸ هزار رابطه عقل را می آورد. سهروردی برخلاف مشائیان معتقد نیست که تنها رابطه در باب آنچه را که در مشائیان عقل و در سهروردی نور نامیده می شود، منحصر به عقول طولی باشد. بنابراین ابتدا باید بپذیریم که ما در سهروردی با مفاهیم و اصطلاحاتی مواجهه هستیم که این اصطلاحات رمزی، اسطوره ای، ایرانی و زرتشتی هستند، یا گاهی وقت ها ما باید به طور خاص دریابیم که این اصطلاحات برگرفته از مبانی دینی یا قرآنی هستند.
وی افزود: نکته دوم اینکه ما نباید ابن سینا را فیلسوف مشائی تلقی بکنیم. این فهمی است که متاسفانه در کتاب های تاریخی موجود است. ابن سینا نه تنها در دروه دوم همچنان که من هم در کتابی با عنوان ابن سینا و حکمت مشرقی که بنیاد صدرا آن را منتشر کرده است، تاکید کرده ام که اساساً خود ابن سینا در آثار متعددش از جمله در مقدمه منطق المشرقین تاکید می کند که از ابتدا نگاه و دیدگاه و علاقه مندی ام به یک حکمت دیگری بود که خود آن را حکمت غیر یونانی و شرقی می نامد. بنابراین آنچه را که من در این بحث تحت عنوان فیلسوفان مشائی یاد می کنم مربوط به ابن سینا نیست، بلکه مربوط به پیروان ارسطو یا پیروان فلسفه مشاء است.
پور حسن در ادامه گفت: حقیقت این است که سهروردی به ندرت (به اندک) از واژه عقل استفاده می کند. آنچه را که مشائیان از آن تحت عنوان عقل یاد می کنند، یعنی آنچه را پس از خداوند، واجب الوجود، سبب فیض و کثرات عالم می شود، در سهروردی تعبیر به انوار می شود. این انوار نه تنها منحصر در عقل فعال نیست، بلکه سهروردی در ابتدا انوار را به انوار قاهره و انوار غیر قاهره تقسیم می کند. انوار غیر قاهره به هیچ وجه نسبتی با تفکر مشائیان تحت عنوان عقل ندارد و انوار غیر قاهره همان انوار ارباب اصنامی، مثل … است که اینها رابطه عرضی و نه رابطه علی با هم دارند. بنابراین اگر ما گاهی در عبارتهای سهروردی واژه عقل را می بینیم به این معنا نیست که سهروردی در درون عقل ارسطویی یا ده عقل ارسطویی قرار می گیرد.
وی افزود: اساسا، هم معرفت شناسی و هم هستی شناسی سهروردی سراسر متفاوت از سنت یونانی است. می توانیم تعبیر کنیم که متناسب با فلسفه ایرانی است لذا وقتی که ما در سهروردی مسئله عقل را می خواهیم بکاویم باید بدانیم که وجود اول(نورالانوار) یا نور اول یا نور وهومن هست که ادامه پیدا می کند و منحصر در ده عقل نیست. گهگاهی تعبیر سهروردی این است که منحصر در ده نیست از ده بیشتر است. گهگاهی تعبیر به هزاران عقل می کند و گهگاهی هم نام می برد.
وی در ادامه گفت: آنچه در تفکر سهروردی می ببینیم را نباید مطابق با فلسفه مشائیان تعبیر بکنیم. عالم طبیعت برگرفته از عقل فعال نیست و اصلا در سهروردی عبارت یا تعبیری تحت عنوان عقل فعال وجود ندارد. اساسا در اندیشه سهروردی عالم، مجموعه ای از عالم نور و عالم ظلمت است. عالم ظلمت به یک تعبیر، عالم طبیعت و عالم ماده است. این عالم ماده، متاثر از صور نوعیه عقل فعالی که در مشائیان هست نیست. بلکه به طور کاملا منسجم برگرفته از عالم بالاتری است که آن را تحت عنوان عالم نور می نامیم. بنابراین اگر ما آخرین عالم را در سهروردی بخواهیم حساب کنیم و بخواهیم آنرا با عقل فعال مطابقت بدهیم می شود عالم صاحب انوار جرمیه، عالم ارباب اصنامی یا عالمی که ما در افلاطون آن را تحت عنوان مثل افلاطونیه نام می بریم. در عین حال باید بپذیریم که در سهروردی عالم مادی لزوما به معنای ظلمت به معنای فقدان تام نور نیست. بلکه ظلمت به معنای اینکه نور به تدریج کم می شود و انگار که نور اندک است یا به پایان می رسد، پس نباید فکر کنیم که سهروردی عالم ماده را سراسر ظلمت می داند این تعبیری عامی است.
پورحسن در پاسخ به اینکه تفاوت انوار سهروردی با مثل افلاطونی چیست؟ گفت: گاهی اوقات سهروردی در سلسله انوار یعنی انوار قاهره اعلون و انوار قاهره سفلیه، در اعلون رابطه کاملا طولی است یعنی رابطه عشق و محبت و قهر وجود دارد. موجود پائین نسبت به بالا عشق می ورزد و بالا نسبت به پائین اشراق می کند و رابطه قهر دارد. این رابطه انوار قاهره است که این انواریا علی است که ما آن را اعلون نام می بریم یا انوار قاهره سفلیه است. از دیدگاه سهروردی انوار قاهره سفلیه سبب عالم مثل می شود. یعنی به واسطه اشراقاتی که از طبقه بالا صادر می شود این انوار بوجود می آیند. این انوار در دیدگاه سهروردی سبب پیدایش عالم محسوس می شوند. اما در دیدگاه افلاطون که از مثل تعبیر می کنیم سبب پیدایش نیستند بلکه نماینده، بت یا صنم آن هستند. بنابراین در دیدگاه اشراقی سهروردی این عالم پائین به واسطه مشاهده از اشراقات شریف تر بالا برخوردار می شود.
وی افزود: ما می توانیم بگوییم که عالم طبیعت، یا محسوسات به سبب انوار عالم بالاتر(عالم ارباب بالا) در سهروردی پدیدار می شود. اما عالم مٌثٌل افلاطون، عالمی نیست که منجر به خلق شود. عالمی است که مرتبه برتر و حقیقت و کلیه عالم جزئی و موجودات در آن وجود دارد. به واسطه همین ابداع است که ملاصدرا هم در کتاب مبدا و معاد و هم در کتاب شرح بدایه دیدگاه سهروردی را می پذیرد، یعنی ملاصدرا هم معتقد است که ما می توانیم نظریه اشراقی را جایگزین نظریه مشائی بکنیم. البته ملاصدرا در کتب رسمی اش مطابق دیدگاه مشائیان رفتار می کند، اما در معرفت، تابع سهروردی و علم حضوری است. بنابراین ما نباید مفاهیم و اصطلاحات فلسفه مشائی را بر سهروردی بار بکنیم، بلکه باید کاملا از منظر دیگری به سهروردی نگاه بکنیم. اگر هم گهگاهی می بینیم که سهروردی تعبیر به عقول طولی می کند مرادش انوار قاهره اعلون است و اصلا این اصطلاح در درون اصطلاحات مشائی قرار نمی گیرد.
وی در پایان گفت: بنابراین به طور کلی سهروردی دست به یک ابداع می زند، گسست جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و تفکر معرفت شناسانه و هستی شناسانه سهروردی تابعی از سنت یونانی و ارسطوئی نیست. بنابراین ما باید سهروردی را در درون حکمت ایرانی و حتی متاثر از حکمت رواقی، اندیشه فارسی و تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.
سهروردی؛ جامع عقل و شهود
عبدالله صلواتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در پاسخ به این پرسش که جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چیست، گفت: در تفکر متافیزیکی سهروردی، ما یک منظومه ای داریم که اگر بخواهیم هریک از مولفه های آنرا تعبیر و تفسیر بکنیم، باید آن مولفه را درون آن منظومه دید. یکی از این مولفه ها عقل است. یعنی ما عقل را به تنهایی نمی توانیم از متافیریک سهروردی بیرون بکشیم و درباره آن سخن بگوئیم. درواقع آن عقل دیگر حیات خودش را ندارد. درباره عقل هم اینگونه است که زمینه و کانتکستی که در سهروردی وجود دارد یک رهیافتی دارد که به تعبیری نگرش نوری است. یعنی سهروردی در آنجایی که سهروردی است و مشایی فکر نمی کند، همه چیز را به مثابه نور می بیند. هرچند تقابل نور و ظلمت را هم مطرح می کند و عالم جسمانیات در بخش ظلمت می گنجند. اما در بخش جسمانیات یک نور عارض هم دارد که همین نور فیزیکی است. اما آن چیزی که بن مایه تفکر سهروردی را شکل می دهد نور به معنای متافیزیکی کلمه است که این نور هم در کل عالم و هم در انسان ساری و جاری است. به همین ترتیب است که سهروردی نفس را به عنوان نور اسپهبدیه می داند. به تعبیر دیگر در سهروردی نور دال مرکزی است. به هر حال اگر ما تحلیلی درباره عقل بخواهیم داشته باشیم عقل را باید در این نور ببینیم.
وی افزود: امر دیگری که در سهروردی باید توجه کرد بحث تشکیک است. سهروردی تشکیک انواع را مطرح می کند، اول می گوید که آن چیزی که هست و باید درباره آن گفتگو کرد و مقوم عالم ماوراالطبیعه است، همان نور است. بعد می گوید که این نور دارای مراتب است. هرچند تشکیک مفهومی در ابن سینا و دیگران مطرح بوده اما در سهروردی تشکیک یک اصل محوری است وقتی که تشکیک در انوار را مطرح می کند، شما تشکیک را در نور اسپهبدیه هم می توانید مطرح بکنید. یعنی زمانی تشکیک را در کل عالم می بینید و می گویید که کل عالم مرتبه، مرتبه است، زمانی هم می گوئید که در مصادیق خاص هم این تشکیک راه دارد. پس به تعبیر سهروردی انسان ها یک نوری که یک نوع واحدی باشند نیست. بلکه انسان ها انوار مختلف هستند. که با این امکان درونی، بحث امامت و نبوت را می توان تحلیل کرد که کُربَن می گوید که احتمالاتی که در بحث سهروردی است یعنی قیم کتابش وجود دارد بیشتر به امام می خورد. پس این نور و تشکیک در هستی شناسی و انسانشناسی سهروردی باید لحاظ شده تا عقل در آن دیده شود.
صلواتی تاکید کرد: مولفه بعدی بحث معرفت شناسی سهروردی است که در این هم چند تا مولفه مطرح است. یکی بیرون از انسان و دیگری درون انسان است. آن که بیرون از انسان است همان منبع قدسی است و دیگری بحث نظری ابصار سهروردی است که در آنجا سهروردی به آن حایلی که همیشه بین فاعل شناسا و متعلق شناسایی بوده است پشت پا می زند. اما مهم ترین نکته در معرفت شناسی سهروردی شهود است که دنیای او را با فیلسوفان قبل و بعدش عوض می کند.
صلواتی ادامه داد: کانت بحثی با عنوان جدلی الطرفین دارد که در کرتیک در چند صفحه بحث شهود را کنار می گذارد هرچند شهودی که ایشان می گوید، شهود همگانی است، به اصطلاح نگرش است که طی آن عقل مستقیما می تواند با اشیاء بیرونی تماس برقرار کند، کانت این را قیچی می کند و برمی دارد و می گوید که اگر این را برداریم عقل در خودش می پیچد و برای خیلی از مسائل برای اصل و نقیض آن ادله برابر ادا می کند و خیلی جالب است که یکی از شارحان سهروردی به نام شهرزودی در رسائل شجریه الهیه در بحث متافیزیک، تصریح می کند که اگر شهود را از متافیزیک برداریم، عقل دچار جدل می شود و دلایلی که عقل له و علیه یک مسئله بیان می کند برابر خواهد بود دیگر هیچ یقینی عاید این فیلسوف نمی شود. فقط در جایی این یقین برای آن حاصل می شود که در کنار این تلاش های عقل، شهود را هم چاشنی کار خود بکند.
عقل در سهروردی جایگاه مهمی دارد. اما تفاوت صدرا با سهروردی این است که در سهروردی قوه بحث و شهود یکی رکن است، یعنی شهود رکن و آغازگر است و بحث عقل امتدادبخش است وی یادآور شد: در ارتباط عقل با نور، دیگر امامش عالم ذهنی شدن نیست. به تعبیری فیلسوف، عالمی است بنشسته در گوشه ای. یعنی فیلسوف یک ذهن است که در جایی نشسته و درباره کل عالم صحبت می کند. اما در سهروردی این عقل یک عقل ساکن نیست. بلکه در پرتو شهود قلبی و شهود عقلی و سلوکی که این فیلسوف دارد در حرکت است. یعنی آن حرکت اولا و به ذات مال آن نور اسپهبدیه براساس شهوداتی که دارد است و در پی این حرکت عقل هم روان می شود. همانطور که می دانید و شارحان ابن عربی مطرح می کنند ما دو عقل قابلی و فاعلی داریم. عقل فاعلی همان عقل تاسیسی است و بیشتر فیلسوفان ادعا دارند که عقلی که بحث می کنند عقل تاسیسی است. اما عقل قابلی یا منور در پی یک شهود قلبی یا گزاره وحیانی … فعال می شود و براساس آن سلوک و پردازش خود را انجام می دهد. بنابراین امام عقل در سهروردی یک سعادت ذهنی یا انباشتی از گزاره ها نیست. مقصدش یک نوع تحول نوری است که براساس عقل فاعلی شکل نمی گیرد، درواقع سهروردی به عقل فاعلی چندان اعتنایی ندارد. آنچه که برای سهروردی مهم است عقل قابلی است که در پی شهود قلبی فعال می شود.
این استاد فلسفه گفت: مولفه دیگر بحث تشکیک است که عقل انسان هم می تواند مشکک باشد و انسان ها هم می توانند مشکک باشند. یعنی یک انسانی به درجه ای از شهود نور رسیده که قوه شهود دارد، اما انسانی دیگر به این درجه نرسیده است و… بنابراین به صرف اینکه ما انسان هستیم و توانایی ها داریم و مثلا قوه شهود نداریم، پس امکان ندارد که انسانی وجود داشته باشد که قوه شهود داشته باشد. اینها چیزهایی است که براساس مولفه تشکیک در عقل سهروردی راه پیدا می کند. هرچند این عقل، عقل بشری است. حتی اگر بحث تشکیک را در عقلی که خارج از ماست مانند ملائکه و… ببریم آنجا هم ما مراتبی از عقول را داریم که به تعبیر سهروردی بحث یک عقل یا ده عقل یا صد عقل نیست، بلکه بی نهایت عقل داریم که با همدیگر رابطه تشکیکی دارند. اما رابطه عقل با منبع قدسی اینجا این مسئله را ایجاد می کند که عقل سهروردی عقل روبه بالا و رو به آسمان است. همه چیزش را از بالا یعنی منبع قدسی می گیرد اگر هم پردازش هایی دارد اینها مویدند که آن معرفت را از آن منبع قدسی دریافت کنند.
وی در ادامه درباره رابطه عقل با شهود گفت: به لحاظ معرفت شناسی ما یک عقل در سهروردی نداریم. به عبارت دقیق تر عقل سهروردی اعتبارات مختلف دارد. زمانی این عقل انتقالی است، یعنی از یک معلومی به مجهولی منتقل می شود. اینجاست که این عقل استدلال می کند. یک زمانی این عقل، عقل تحلیلی است، یعنی دارد درباره گزاره ای فکر می کند و آن را به اجزای اولیه خود تجزیه می کند. در جایی هم عقل، عقل توصیفی است. یعنی وقتی که گزاره را به اجزای اولیه تجزیه کرد، بعد آن ها را ترکیب می کند و گزاره می سازد. عقل دیگری را هم می توان در سهروردی به نام عقل شهودی سراغ گرفت. هرچند این تعبیر در سهروردی نیست، اما براساس نظریه ابصار او می توان آن را نتیجه گرفت. عقل شهودی با شهود قلبی متفاوت و یک عقل همگانی است. مثلا اگر این خودکار جلوی من است سهروردی می گوید که شما بدانید که اگر صورت علمی میانجیگری بکند، شما این خودکار را می بینید. یعنی در اینجا عقل تا سرحد چشمان آمده و می تواند این خودکار را لمس کند. یعنی حتی این دیدن و لمس کردن کار عقل است. البته ریشه های این عقل در ابن سینا هم وجود دارد. ابن سینا در مبحث نفس شفا مطرح می کند که لمس انسان با لمس حیوان متفاوت است، چون لمس انسان لمس نطقی و لمس حیوان لمس وهمی است. چرا که همه ادراکات انسان تحت سیطره آن برترین ادراک قرار دارند.
صلواتی تاکید کرد: نکته دیگر درباره معرفت شناسی این است که می گویند؛ معرفت باور صادق موجه است. یعنی درواقع گزاره باید به حالت باور برسد، مثلا تصور نباشد و اینکه صادق باشد همچنین این باوری که صادق است باید توجیه داشته باشد. یا به تعبیری ما برای گزاره صادق باید موید داشته باشیم. اما در سهروردی موید صدق چیست؟ شیرازه یا رکن موید صدق در سهروردی شهود است. یعنی سهروردی توجیه خود را با شهود آغاز می کند، اما در مرحله بعد به این صورت نیست که به عقل هیچ بهایی ندهد، بلکه در مرحله بعد آن اعتبارات مختلف عقل می آیند و در درون این شهود حد وسط برهان را پیدا می کنند و شهود را تحلیل و پردازش می کنند و براساس آن یک متافیزک را شکل می دهند.
وی در ادامه افزود: بعضی گفته اند که در سهروردی آنچه که هست عقل است و به نحوی شهود را به حاشیه بردند و پیش فرضشان این است که اگر شهود به فلسفه راه بیابد، دیگر فلسفه و تعقل و تفکر نیست. بعضی برعکس فکر می کنند و شهود را آنقدر برجسته کرده اند که جایی برای عقل نمانده و در سهروردی به حاشیه رفته است .در حالی که اصلا به این صورت نیست، آن چیزی که در سهروردی مطرح است، هم بحث شهود و هم بحث عقل است و هیچ کدام هم جایی دیگری را تنگ نمی کنند و اتفاقا با همدیگر تعاملی سازنده دارند. تفکر یا فعالیت متافیزیکی سهروردی با شهود آغاز می شود و با عقل و انحایی از تعقل ادامه پیدا می کند. مثلا سهروردی در حکمت اشراق خود برخلاف بسیاری از فیلسوفان دیگر که ادعای استدلال دارند، او برای اثبات یا رد یک مسئله استدلال اقامه می کند.
صلواتی در پایان یادآور شد: عقل معمولا قوه بحاثه است ودر شهود هم شهود عقلانی و شهود خاص قلبی وجود دارد. سهروردی مطرح می کند اگر انسان یکی از قوای بحث یا شهود را نداشته باشد در سلوک ناقص است. این را هم، سهروردی و هم صدرا تصدیق می کنند. این نشان می دهد که عقل در سهروردی جایگاه مهمی دارد. اما تفاوت صدرا با سهروردی این است که در سهروردی قوه بحث و شهود یکی رکن است، یعنی شهود رکن و آغازگر است و بحث عقل امتدادبخش است. اما در صدرا هم قوه بحث و هم قوه شهود هردو رکن هستند. بنابراین در یک زمانی آغاز تفکر فلسفی صدرا با شهود و یک زمانی با بحث و عقل است./ ۱۳۲۵//۱۰۲/خ

تیترامشب/ ایده های حمایتی در استفاده از استعداد نخبگان
(لینک اصلی خبر)

شبکه خبر

رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران با بیان اینکه تلاش ما بر این است که بخشی از بودجه آموزش و پرورش را در آموزش علوم کامپیوتر صرف کنیم، افزود: اگر نخبگان المپیادی کشور را حمایت کنیم نگاه دنیا نسبت به ما تغییر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آبام رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران در تیتر امشب گفت: المپیاد ریاضی با کامپیوتر متفاوت است. در حین آزمون نتایج اعلام می شود و شرکت کننده می تواند کار را تغییر دهد و تمام افراد دنیا می توانند نتایج را آنلاین ببینند. وی افزود: قبلا برنامه ها نوشته می شد و در فلاپی دیسک ذخیره می شد اما الان با پیشرفت تکنولوژی مسابقات و نتایج به صورت آنلاین رصد می شود.

آبام گفت: سه سامانه برای مسابقات طراحی کردیم. یکی سامانه ترجمه است که سرپرست تیم ها سوالات را به زبان خود ترجمه می کنند که این برای راحتی کار دانش آموزان است. سامانه داوری بهبود پیدا کرد و توانستیم مشکلات را برطرف کنیم. سامانه آماده سازی سوالات نیز بهبود پیدا کرد. با ارائه این سامانه توانستیم روند آماده سازی سوالات را بهبود بخشیم که سال های قبل اینگونه نبود.
رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران در ادامه گفت: المپیاد جهانی کامپیوتر دارای کمیته علمی است که سوالات را طراحی می کند. این کمیته سوالات را از سراسر دنیا جمع اوری می کند هرکسی حتی شرکت کنندگان سوالات را پیشنهاد می کنند که در نهایت ۹ سوال برای المپیاد انتخاب می شود که ۶ سوال اصلی است و ۳ سولا رزرو است که اگر وقتی مشکلی پیش بیاید از سوالات رزرو استفاده شود. وی افزود: یکی از سوالات امروز را یک فرد ایرانی طراحی کرده بود. زبان سوالات می تواند به سه زبان پاسکال جاوا و +c باشد.
وی افزود: رتبه ایران امروز ششم بود که ایران در روز اول زیاد قوی ظاهر نشده بود که امیدواریم در روز دوم نتیجه بهتری بگیریم. وی افزود: چون ایران میزبان مسابقات است انتظار ما از شرکت کنندگان کشورمان بیشتر است. دانش آموزان می توانند نمره خود را ببینند و اگر لازم بود بتوانند برنامه را اصلاح کنند.
وی افزود: بنیاد این امکان را فراهم کرده که اساتید از خارج کشور به ایران بیایند و دانش خود را در اختیار دانش آموزان ما قرار دهند.
ابام درباره خروج دانشجویان از کشور گفت: برای برگشت دانشجویان باید امکانات لازم فراهم شود. یکی از موارد سطح حقوقی است. به طور مثال اختلاف سطح حقوقی یک استاد در ایران و امریکا تقریبا ده برابر است. این تفاوت ها کاملا فاحش است شاید توانایی مالی کشور این اجازه را ندهد که افزایش حقوقی داشته باشیم اما می توانیم در جاهای دیگر مثل فراهم کردن وسایل آزمایشگاهی و شرکت در کنفرانس های دنیا به دانش جویان خدمت ارائه دهیم.
آبام در ادامه افزود: باید تسهیلات در اختیار نخبگان قرار گیرد تا پول سازی و تولید سرمایه کنند. اگر تسهیلات را فراهم کنیم و موانع را کاهش دهیم نخبگان به کشور بر می گردند. روند اداری در کشور ما کند است و باید نواقص را برطرف کرد اما این کار زمان بر است و نیاز به یک عزم ملی دارد.
رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران گفت: تلاش ما بر این است که بخشی از بودجه آموزش و پروش را در آموزش علوم کامپیوتر صرف کنیم. وی افزود: توجه داشته باشیم که نخبگان در این آزمون نخبگان سراسر دنیا هستند که اگر از نخبگان کشورمان حمایت کنیم نگاه دنیا نسبت به ما تغییر خواهد کرد.
عظمتی مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با اشاره به اینکه طول مدت آزمون المپیاد کامپیوتر براساس استانداردهای جهانی ۵ ساعت است گفت: دانش آموزان پشت سیستم های کامپیوتر قرار می گیرند و در مدت آزمون بسته به نوع زبان کامپیوتر که انتخاب آن با خودشان است شروع به برنامه نویسی می کنند.

او با اشاره به اینکه تمامی مسئولان برگزاری آزمون کیفیت المپیاد کامپیوتر امسال را تایید کرده اند افزود: ۸۴ کشور برای حضور در این المپیاد اعلام آمادگی کرده بودند و جمهوری اسلامی هم همه تمهیدات لازم را برای اقامت و تردد آنها در نظر گرفت که تنها دو کشور به این مسابقات نرسید و ۸۲ تیم از ۸۲ کشور جهان در این دوره از رقابتها حضور به هم رساندند.
به گفته عظمتی، از ایران دو تیم به صورت رسمی و غیر رسمی در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با اشاره به تاریچه برگزاری المپیاد کامپیوتر در دنیا گفت: اولین دوره المپیاد ۱۹۸۹ یعنی ۲۹ سال پیش در بلغارستان پایه ریزی شد و برگزار شد، سال دوم در یونان و تا سال سوم از طرف ایران شرکت کننده ای نداشتیم تا اینکه از سال چهارم در این المپیاد حضور به هم رساندیم و اتفاقا در همان دوره با کسب ۲ نقره و ۲ برنز در رتبه ۱۴ ایستادیم.
او با بیان اینکه هم اکنون ایران جزو ۱۰ کشور برتر در این حوزه است افزود: در دوره قبل ایران در جایگاه سوم قرار گرفت.
عظمتی با اشاره به چگونگی انتخاب ایران برای میزبان این دوره از رقابت ها گفت: در سال ۲۰۱۲ پیشنهادی میزبانی از سوی ایران مطرح و در سال ۲۰۱۳ با آن موافقت شد، این میزبانی فرصتی است تا در مناسبات فرهنگ و دانش خود را به جهانیان نشان دهیم.
او در ادامه افزود: اجرای این دوره از رقابت ها به آموزش و پرورش سپرده شد، ما از یکسال پیش ستادی متشکل از مرکز استعداد های درخشان، دانش پژوهان جوان، معاون پیشتبانی آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی تشکیل داریم تا این المپیاد برگزار شود، اعضا توسط آموزش و پروش انتخاب شده که همگی ایرانی هستند.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه نتایج به صورت آنلاین ارائه و منتشر می شود افزود: البته شرکت کنندگان تنها می توانند نتایج عملکرد خود در مراحل آزمون را رصد کنند و نمرات رقبای خود بی اطلاع می مانند اما سرپرستان به کل نتایج کسب شده توسط تمامی داوطلبین در لحظه دسترسی و آگاهی دارند.
او با اعلام اینکه شرکت کنندگان در این آزمون همگی دانش آموز و حداکثر تا ۱۸ سال سن دارند گفت: روند انتخاب داوطلبان برای حضور در این المپیاد علمی به این صورت است که یک آزمون سراسری در کل کشور برگزار می شوند و ۱۵۰۰ نفر انتخاب می شوند، بعد از این مرحله آزمون دومی گرفته می شود که به صورت عملی و تئوری است و در مجموع ۴۰ نفر از آن ۱۵۰۰ نفر شانس قبولی دارند، این ۴۰ نفر وارد دوره آموزشی می شود و در نهایت از بین آنها ۸ نفر انتخاب شده و ۴ نفر به این دوره از رقابتها اعزام می شوند که این ۸ نفر صاحب مدال طلای کشوری هستند، این فرآیند نسبتا سخت است و طبیعتا این ۸ نفر نخبه به حساب می آیند و از مزایای یکسانی بهره مند می شوند.
به گفته عظمتی این نخبگان عمدتا در خارج از کشور ادامه تحصیل می دهند تا با دانشی برتر به کشور بازگشته و خدمت کنند.
او طرح سوالی افزود: یکی از نکات اصلی این است که چطور می توان از این استعدادهای درخشان استفاده کرد؟ در سالهای اخیر نظام توجه ویژه ای به علم داشته است.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه کشورهای پیشرفته به دنبال تبدیل ایده به پدیده و یا علم به ثروت است و برای نیل به این هدف نگاهشان به یک چنین المپیادهایی است افزود: فضای حاکم بر المپیادهای علمی پر است از ایده های ناب، سوال این است که چه کسی می تواند این ایده را به محصول تبدیل کند متاسفانه چنین زیرساخت در کشورمان مهیا نیست.
ما در بخش های اجرایی باید ساز و کار بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از این ایده ها و استعدادها بیشتر استفاده کنیم.

تیترامشب؛
ایده های حمایتی در استفاده از استعداد نخبگان
(لینک اصلی خبر)

واحد مرکزی خبر

رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران با بیان اینکه تلاش ما بر این است که بخشی از بودجه آموزش و پرورش را در آموزش علوم کامپیوتر صرف کنیم، افزود: اگر نخبگان المپیادی کشور را حمایت کنیم نگاه دنیا نسبت به ما تغییر خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آبام رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران در تیتر امشب گفت: المپیاد ریاضی با کامپیوتر متفاوت است. در حین آزمون نتایج اعلام می شود و شرکت کننده می تواند کار را تغییر دهد و تمام افراد دنیا می توانند نتایج را آنلاین ببینند.
وی افزود: قبلا برنامه ها نوشته و در فلاپی دیسک ذخیره می شد اما الان با پیشرفت تکنولوژی مسابقات و نتایج به صورت آنلاین رصد می شود.
آبام گفت: سه سامانه برای مسابقات طراحی کردیم. یکی سامانه ترجمه است که سرپرست تیم ها سوالات را به زبان خود ترجمه می کنند که این برای راحتی کار دانش آموزان است. سامانه داوری بهبود پیدا کرد و توانستیم مشکلات را برطرف کنیم. سامانه آماده سازی سوالات نیز بهبود پیدا کرد. با ارائه این سامانه توانستیم روند آماده سازی سوالات را بهبود بخشیم که سال های قبل اینگونه نبود.
رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران در ادامه گفت: المپیاد جهانی کامپیوتر دارای کمیته علمی است که سوالات را طراحی می کند.
این کمیته سوالات را از سراسر دنیا جمع اوری می کند هرکسی حتی شرکت کنندگان سوالات را پیشنهاد می کنند که در نهایت ۹ سوال برای المپیاد انتخاب می شود که ۶ سوال اصلی و ۳ سولا رزرو است که اگر وقتی مشکلی پیش بیاید از سوالات رزرو استفاده شود.
وی افزود: یکی از سوالات امروز را یک فرد ایرانی طراحی کرده بود. زبان سوالات می تواند به سه زبان پاسکال جاوا و +c باشد.
او افزود: رتبه ایران ششم بود که ایران در روز اول زیاد قوی ظاهر نشده بود که امیدواریم در روز دوم نتیجه بهتری بگیریم.
وی افزود: چون ایران میزبان مسابقات است انتظار ما از شرکت کنندگان کشورمان بیشتر است. دانش آموزان می توانند نمره خود را ببینند و اگر لازم بود بتوانند برنامه را اصلاح کنند.
ابام افزود: بنیاد این امکان را فراهم کرده که اساتید از خارج کشور به ایران بیایند و دانش خود را در اختیار دانش آموزان ما قرار دهند.
ابام درباره خروج دانشجویان از کشور گفت: برای برگشت دانشجویان باید امکانات لازم فراهم شود. یکی از موارد سطح حقوقی است. به طور مثال اختلاف سطح حقوقی یک استاد در ایران و امریکا تقریبا ده برابر است. این تفاوت ها کاملا فاحش است شاید توانایی مالی کشور این اجازه را ندهد که افزایش حقوقی داشته باشیم اما می توانیم در جاهای دیگر مثل فراهم کردن وسایل آزمایشگاهی و شرکت در کنفرانس های دنیا به دانش جویان خدمت ارائه دهیم.
آبام در ادامه افزود: باید تسهیلات در اختیار نخبگان قرار گیرد تا پول سازی و تولید سرمایه کنند. اگر تسهیلات را فراهم کنیم و موانع را کاهش دهیم نخبگان به کشور بر می گردند. روند اداری در کشور ما کند است و باید نواقص را برطرف کرد اما این کار زمان بر است و نیاز به یک عزم ملی دارد.
رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران گفت: تلاش ما بر این است که بخشی از بودجه آموزش و پرورش را در آموزش علوم کامپیوتر صرف کنیم.
وی افزود: توجه داشته باشیم که نخبگان در این آزمون نخبگان سراسر دنیا هستند که اگر از نخبگان کشورمان حمایت کنیم نگاه دنیا نسبت به ما تغییر خواهد کرد.
عظمتی مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با اشاره به اینکه طول مدت آزمون المپیاد کامپیوتر براساس استانداردهای جهانی ۵ ساعت است گفت: دانش آموزان پشت سیستم های کامپیوتر قرار می گیرند و در مدت آزمون بسته به نوع زبان کامپیوتر که انتخاب آن با خودشان است شروع به برنامه نویسی می کنند.
او با اشاره به اینکه تمامی مسئولان برگزاری آزمون کیفیت المپیاد کامپیوتر امسال را تایید کرده اند افزود: ۸۴ کشور برای حضور در این المپیاد اعلام آمادگی کرده بودند و جمهوری اسلامی هم همه تمهیدات لازم را برای اقامت و تردد آنها در نظر گرفت که تنها دو کشور به این مسابقات نرسید و ۸۲ تیم از ۸۲ کشور جهان در این دوره از رقابتها حضور به هم رساندند.
به گفته عظمتی، از ایران دو تیم به صورت رسمی و غیر رسمی در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با اشاره به تاریچه برگزاری المپیاد کامپیوتر در دنیا گفت: اولین دوره المپیاد ۱۹۸۹ یعنی ۲۹ سال پیش در بلغارستان پایه ریزی شد و برگزار شد، سال دوم در یونان و تا سال سوم از طرف ایران شرکت کننده ای نداشتیم تا اینکه از سال چهارم در این المپیاد حضور به هم رساندیم و اتفاقا در همان دوره با کسب ۲ نقره و ۲ برنز در رتبه ۱۴ ایستادیم.
او با بیان اینکه هم اکنون ایران جزو ۱۰ کشور برتر در این حوزه است افزود: در دوره قبل ایران در جایگاه سوم قرار گرفت.
عظمتی با اشاره به چگونگی انتخاب ایران برای میزبان این دوره از رقابت ها گفت: در سال ۲۰۱۲ پیشنهادی میزبانی از سوی ایران مطرح و در سال ۲۰۱۳ با آن موافقت شد، این میزبانی فرصتی است تا در مناسبات فرهنگ و دانش خود را به جهانیان نشان دهیم.
او در ادامه افزود: اجرای این دوره از رقابت ها به آموزش و پرورش سپرده شد، ما از یکسال پیش ستادی متشکل از مرکز استعداد های درخشان، دانش پژوهان جوان، معاون پیشتبانی آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی تشکیل داریم تا این المپیاد برگزار شود، اعضا توسط آموزش و پروش انتخاب شده که همگی ایرانی هستند.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه نتایج به صورت آنلاین ارائه و منتشر می شود افزود: البته شرکت کنندگان تنها می توانند نتایج عملکرد خود در مراحل آزمون را رصد کنند و نمرات رقبای خود بی اطلاع می مانند اما سرپرستان به کل نتایج کسب شده توسط تمامی داوطلبین در لحظه دسترسی و آگاهی دارند.
او با اعلام اینکه شرکت کنندگان در این آزمون همگی دانش آموز و حداکثر تا ۱۸ سال سن دارند گفت: روند انتخاب داوطلبان برای حضور در این المپیاد علمی به این صورت است که یک آزمون سراسری در کل کشور برگزار و ۱۵۰۰ نفر انتخاب می شوند، بعد از این مرحله آزمون دومی گرفته می شود که به صورت عملی و تئوری است و در مجموع ۴۰ نفر از آن ۱۵۰۰ نفر شانس قبولی دارند، این ۴۰ نفر وارد دوره آموزشی می شود و در نهایت از بین آنها ۸ نفر انتخاب شده و ۴ نفر به این دوره از رقابتها اعزام می شوند که این ۸ نفر صاحب مدال طلای کشوری هستند، این فرآیند نسبتا سخت است و طبیعتا این ۸ نفر نخبه به حساب می آیند و از مزایای یکسانی بهره مند می شوند.
به گفته عظمتی این نخبگان عمدتا در خارج از کشور ادامه تحصیل می دهند تا با دانشی برتر به کشور بازگشته و خدمت کنند.
او طرح سوالی افزود: یکی از نکات اصلی این است که چطور می توان از این استعدادهای درخشان استفاده کرد؟ در سالهای اخیر نظام توجه ویژه ای به علم داشته است.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه کشورهای پیشرفته به دنبال تبدیل ایده به پدیده و یا علم به ثروت است و برای نیل به این هدف نگاهشان به یک چنین المپیادهایی است افزود: فضای حاکم بر المپیادهای علمی پر است از ایده های ناب، سوال این است که چه کسی می تواند این ایده را به محصول تبدیل کند متاسفانه چنین زیرساخت در کشورمان مهیا نیست.
ما در بخش های اجرایی باید ساز و کار بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از این ایده ها و استعدادها بیشتر استفاده کنیم.
تیترامشب/ ایده های حمایتی در استفاده از استعداد نخبگان
(لینک اصلی خبر)

باشگاه خبرنگاران

رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران گفت: تلاش ما بر این است که بخشی از بودجه آموزش و پرورش را در آموزش علوم کامپیوتر صرف کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،آبام رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران در تیتر امشب گفت: المپیاد ریاضی با کامپیوتر متفاوت است. در حین آزمون نتایج اعلام می شود و شرکت کننده می تواند کار را تغییر دهد و تمام افراد دنیا می توانند نتایج را آنلاین ببینند. وی افزود: قبلا برنامه ها نوشته می شد و در فلاپی دیسک ذخیره می شد اما الان با پیشرفت تکنولوژی مسابقات و نتایج به صورت آنلاین رصد می شود.
آبام گفت: سه سامانه برای مسابقات طراحی کردیم. یکی سامانه ترجمه است که سرپرست تیم ها سوالات را به زبان خود ترجمه می کنند که این برای راحتی کار دانش آموزان است. سامانه داوری بهبود پیدا کرد و توانستیم مشکلات را برطرف کنیم. سامانه آماده سازی سوالات نیز بهبود پیدا کرد. با ارائه این سامانه توانستیم روند آماده سازی سوالات را بهبود بخشیم که سال های قبل اینگونه نبود.
رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران در ادامه گفت: المپیاد جهانی کامپیوتر دارای کمیته علمی است که سوالات را طراحی می کند. این کمیته سوالات را از سراسر دنیا جمع اوری می کند هرکسی حتی شرکت کنندگان سوالات را پیشنهاد می کنند که در نهایت ۹ سوال برای المپیاد انتخاب می شود که ۶ سوال اصلی است و ۳ سولا رزرو است که اگر وقتی مشکلی پیش بیاید از سوالات رزرو استفاده شود. وی افزود: یکی از سوالات امروز را یک فرد ایرانی طراحی کرده بود. زبان سوالات می تواند به سه زبان پاسکال جاوا و +c باشد.

وی افزود: رتبه ایران امروز ششم بود که ایران در روز اول زیاد قوی ظاهر نشده بود که امیدواریم در روز دوم نتیجه بهتری بگیریم. وی افزود: چون ایران میزبان مسابقات است انتظار ما از شرکت کنندگان کشورمان بیشتر است. دانش آموزان می توانند نمره خود را ببینند و اگر لازم بود بتوانند برنامه را اصلاح کنند.
وی افزود: بنیاد این امکان را فراهم کرده که اساتید از خارج کشور به ایران بیایند و دانش خود را در اختیار دانش آموزان ما قرار دهند.
ابام درباره خروج دانشجویان از کشور گفت: برای برگشت دانشجویان باید امکانات لازم فراهم شود. یکی از موارد سطح حقوقی است. به طور مثال اختلاف سطح حقوقی یک استاد در ایران و امریکا تقریبا ده برابر است. این تفاوت ها کاملا فاحش است شاید توانایی مالی کشور این اجازه را ندهد که افزایش حقوقی داشته باشیم اما می توانیم در جاهای دیگر مثل فراهم کردن وسایل آزمایشگاهی و شرکت در کنفرانس های دنیا به دانش جویان خدمت ارائه دهیم.
آبام در ادامه افزود: باید تسهیلات در اختیار نخبگان قرار گیرد تا پول سازی و تولید سرمایه کنند. اگر تسهیلات را فراهم کنیم و موانع را کاهش دهیم نخبگان به کشور بر می گردند. روند اداری در کشور ما کند است و باید نواقص را برطرف کرد اما این کار زمان بر است و نیاز به یک عزم ملی دارد.
رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر ایران گفت: تلاش ما بر این است که بخشی از بودجه آموزش و پروش را در آموزش علوم کامپیوتر صرف کنیم. وی افزود: توجه داشته باشیم که نخبگان در این آزمون نخبگان سراسر دنیا هستند که اگر از نخبگان کشورمان حمایت کنیم نگاه دنیا نسبت به ما تغییر خواهد کرد.
عظمتی مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با اشاره به اینکه طول مدت آزمون المپیاد کامپیوتر براساس استانداردهای جهانی ۵ ساعت است گفت: دانش آموزان پشت سیستم های کامپیوتر قرار می گیرند و در مدت آزمون بسته به نوع زبان کامپیوتر که انتخاب آن با خودشان است شروع به برنامه نویسی می کنند.

او با اشاره به اینکه تمامی مسئولان برگزاری آزمون کیفیت المپیاد کامپیوتر امسال را تایید کرده اند افزود: ۸۴ کشور برای حضور در این المپیاد اعلام آمادگی کرده بودند و جمهوری اسلامی هم همه تمهیدات لازم را برای اقامت و تردد آنها در نظر گرفت که تنها دو کشور به این مسابقات نرسید و ۸۲ تیم از ۸۲ کشور جهان در این دوره از رقابتها حضور به هم رساندند.
به گفته عظمتی، از ایران دو تیم به صورت رسمی و غیر رسمی در این دوره از مسابقات شرکت کرده اند.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با اشاره به تاریچه برگزاری المپیاد کامپیوتر در دنیا گفت: اولین دوره المپیاد ۱۹۸۹ یعنی ۲۹ سال پیش در بلغارستان پایه ریزی شد و برگزار شد، سال دوم در یونان و تا سال سوم از طرف ایران شرکت کننده ای نداشتیم تا اینکه از سال چهارم در این المپیاد حضور به هم رساندیم و اتفاقا در همان دوره با کسب ۲ نقره و ۲ برنز در رتبه ۱۴ ایستادیم.
او با بیان اینکه هم اکنون ایران جزو ۱۰ کشور برتر در این حوزه است افزود: در دوره قبل ایران در جایگاه سوم قرار گرفت.
عظمتی با اشاره به چگونگی انتخاب ایران برای میزبان این دوره از رقابت ها گفت: در سال ۲۰۱۲ پیشنهادی میزبانی از سوی ایران مطرح و در سال ۲۰۱۳ با آن موافقت شد، این میزبانی فرصتی است تا در مناسبات فرهنگ و دانش خود را به جهانیان نشان دهیم.
او در ادامه افزود: اجرای این دوره از رقابت ها به آموزش و پرورش سپرده شد، ما از یکسال پیش ستادی متشکل از مرکز استعداد های درخشان، دانش پژوهان جوان، معاون پیشتبانی آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی تشکیل داریم تا این المپیاد برگزار شود، اعضا توسط آموزش و پروش انتخاب شده که همگی ایرانی هستند.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه نتایج به صورت آنلاین ارائه و منتشر می شود افزود: البته شرکت کنندگان تنها می توانند نتایج عملکرد خود در مراحل آزمون را رصد کنند و نمرات رقبای خود بی اطلاع می مانند اما سرپرستان به کل نتایج کسب شده توسط تمامی داوطلبین در لحظه دسترسی و آگاهی دارند.
او با اعلام اینکه شرکت کنندگان در این آزمون همگی دانش آموز و حداکثر تا ۱۸ سال سن دارند گفت: روند انتخاب داوطلبان برای حضور در این المپیاد علمی به این صورت است که یک آزمون سراسری در کل کشور برگزار می شوند و ۱۵۰۰ نفر انتخاب می شوند، بعد از این مرحله آزمون دومی گرفته می شود که به صورت عملی و تئوری است و در مجموع ۴۰ نفر از آن ۱۵۰۰ نفر شانس قبولی دارند، این ۴۰ نفر وارد دوره آموزشی می شود و در نهایت از بین آنها ۸ نفر انتخاب شده و ۴ نفر به این دوره از رقابتها اعزام می شوند که این ۸ نفر صاحب مدال طلای کشوری هستند، این فرآیند نسبتا سخت است و طبیعتا این ۸ نفر نخبه به حساب می آیند و از مزایای یکسانی بهره مند می شوند.
به گفته عظمتی این نخبگان عمدتا در خارج از کشور ادامه تحصیل می دهند تا با دانشی برتر به کشور بازگشته و خدمت کنند.
او طرح سوالی افزود: یکی از نکات اصلی این است که چطور می توان از این استعدادهای درخشان استفاده کرد؟ در سالهای اخیر نظام توجه ویژه ای به علم داشته است.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر با بیان اینکه کشورهای پیشرفته به دنبال تبدیل ایده به پدیده و یا علم به ثروت است و برای نیل به این هدف نگاهشان به یک چنین المپیادهایی است افزود: فضای حاکم بر المپیادهای علمی پر است از ایده های ناب، سوال این است که چه کسی می تواند این ایده را به محصول تبدیل کند متاسفانه چنین زیرساخت در کشورمان مهیا نیست.
ما در بخش های اجرایی باید ساز و کار بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از این ایده ها و استعدادها بیشتر استفاده کنیم.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
انتهای پیام/
چگونه از استعداد نخبگان حمایت کنیم؟

به مناسبت سالروز بزرگداشت سهروردی بررسی شد
شیخ اشراق مخالف عقل فعال
(لینک اصلی خبر)

روزنامه ابتکار

نهم مرداد ماه سالروز بزرگداشت فیلسوف بزرگ ایرانی، شهاب الدین یحیی سهروردی ملقب به شیخ اشراق است. وی در سال ۵۴۹ ه.ق متولد شد و در ۳۸ سالگی در شهر حلب به دلیل گرایشش به فلسفه قبل از اسلام و ایران باستان و نیز مذهب شیعه به فتوای مفتیان حنفی شهر حلب و به فرمان صلاح الدین ایوبی به دست پسر او به شهادت رسید. از سهروردی آثار چند به زبان عربی و فارسی به جا مانده است که تقریبا همه آنها در دسترس اند. شیخ اشراق را مبدع فلسفه اشراق و نقطه مقابل فلسفه مشایی می دانند. عقل از نگاه سهروردی از مباحثی است که اندیشمندان بر آن اتفاق نظر ندارند. در گزارش پیش رو نظر برخی از اهالی فلسفه در این زمینه را جویا شدیم؛
حسین فلسفی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد واحد خرم آباد در پاسخ به این پرسش که جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چیست، گفت: سهروردی عقل فعال را قبول ندارد. در فلسفه مشاء بعد از خداوند ما عالم عقول را داریم. ۱۰ عقل وجود دارد که عقل دهم، همان عقل فعال است که دو کار انجام می دهد؛ یکی اینکه هیولای عالم را
می آفریند و بعد به آن صورت می دهد و عالم ماده را شکل می دهد؛ یعنی تمام تدبیر عالم ماده از آن عقل فعال است. عالمی است که به عالم ماده متصل می شود. باید توجه داشته که به یکباره هم به عالم ماده متصل می شود. یعنی هیولا را خلق می کند و بعد به آن صورت می دهد و تمام صورت هایی که در عالم وجود دارند همه کار عقل فعال است. اما چون تمام کلیات هم در عقل فعال هستند، بنابراین از دید مشائیان در انسان هم یعنی در خلقت ماها هم، هیولایی ماها را خلق کرده و هم اینکه روح ماها که صورت ماست را در آن کالبد می دمد.
وی در ادامه افزود: اما در هستی شناسی سهروردی اصلا چنین چیزی وجود ندارد و اصلا نمی تواند وجود داشته باشد. چرا که اینها از نظر شکل و شمایل بسیار متفاوت هستند. بنابراین مقوله عقل فعال در نگاه سهروردی اصلا وجود ندارد، مگر اینکه به فلسفه پیشا اشراقی اتکا شود که آن هم دیگر اشراقی نیست. در نظام فلسفی سهروردی شما یک عالم عقل یا خدا دارید، بعد عالم عقلی دارید که عالم عقل مشائیان است، اما شمار آنها ده تا نیست بلکه بی نهایت است. بعد از عالم عقل ما عالم مثل را داریم که یک سلسله عقول بی نهایت عرضی هستند (در عرض هم قرار گرفته اند) که این عقول عرضی که با مثل افلاطونی مساوی هستند کار عقل فعال را انجام می دهند. یعنی سلسله مراتبی بسیار بزرگ که شمارشان نامحدود است. درواقع انواع هستند و کاری را انجام می دهند که عقل فعال به تنهایی انجام
می دهد. مثلا نوع انسان یک فرشته یا مدبری دارند که آنها را مدیریت می کند. یا درختان و… انواع و اقسام گوناگون مدبرانی دارند که آنها را تدبیر می کنند. حتی خود اینها هم بی واسطه با فرد ارتباط ندارد، بلکه واسطه ای به نام عالم مثال یا عالم خیال منفصل یا عالم اشباح دارد. که به وسیله آن با عالم ماده ارتباط برقرار می شود. بنابراین در نظام فلسفی سهروردی ما چیزی به نام عقل فعال نداریم، بلکه عالم انواع و مثل افلاطونی همان کاری که عقل فعال مشائی انجام می دهند می کنند.
سهروردی و گسست از سنت یونانی
قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چگونه است، گفت: قبل از اینکه دیدگاه سهروردی را به طور خاص درباره عقل توضیح بدهم باید بدانیم که مفاهیم و اصطلاحاتی که سهروردی به کار می برد، جوهراً متفاوت از فلسفه مرسوم یا فلسفه ای بود که تحت عنوان فلسفه مشاء وجود داشت. سهروردی به طور خاص به جای عقل نه تنها عمدتاً بلکه تعمداً واژه نور را به کار می گیرد. سهروردی به جای انحصار در ۱۰ عقل معتقد است که بیش از هزار، صد هزار و گاهی وقت ها در بوستان القلوب ۱۸ هزار رابطه عقل را می آورد. سهروردی برخلاف مشائیان معتقد نیست که تنها رابطه در باب آنچه را که در مشائیان عقل و در سهروردی نور نامیده می شود، منحصر به عقول طولی باشد. بنابراین ابتدا باید بپذیریم که ما در سهروردی با مفاهیم و اصطلاحاتی مواجهه هستیم که این اصطلاحات رمزی، اسطوره ای، ایرانی و زرتشتی هستند، یا گاهی وقت ها ما باید به طور خاص دریابیم که این اصطلاحات برگرفته از مبانی دینی یا قرآنی هستند.
وی افزود: نکته دوم اینکه ما نباید ابن سینا را فیلسوف مشائی تلقی بکنیم. این فهمی است که متاسفانه در کتاب های تاریخی موجود است. ابن سینا نه تنها در دروه دوم همچنان که من هم در کتابی با عنوان ابن سینا و حکمت مشرقی که بنیاد صدرا آن را منتشر کرده است، تاکید کرده ام که اساساً خود ابن سینا در آثار متعددش از جمله در مقدمه منطق المشرقین تاکید می کند که از ابتدا نگاه و دیدگاه و علاقه مندی ام به یک حکمت دیگری بود که خود آن را حکمت غیر یونانی و شرقی می نامد. بنابراین آنچه را که من در این بحث تحت عنوان فیلسوفان مشائی یاد می کنم مربوط به ابن سینا نیست، بلکه مربوط به پیروان ارسطو یا پیروان فلسفه مشاء است.
پور حسن در ادامه گفت: حقیقت این است که سهروردی به ندرت (به اندک) از واژه عقل استفاده می کند. آنچه را که مشائیان از آن تحت عنوان عقل یاد می کنند، یعنی آنچه را پس از خداوند، واجب الوجود، سبب فیض و کثرات عالم می شود، در سهروردی تعبیر به انوار می شود. این انوار نه تنها منحصر در عقل فعال نیست، بلکه سهروردی در ابتدا انوار را به انوار قاهره و انوار غیر قاهره تقسیم می کند. انوار غیر قاهره به هیچ وجه نسبتی با تفکر مشائیان تحت عنوان عقل ندارد و انوار غیر قاهره همان انوار ارباب اصنامی، مثل … است که اینها رابطه عرضی و نه رابطه علی با هم دارند. بنابراین اگر ما گاهی در عبارتهای سهروردی واژه عقل را می بینیم به این معنا نیست که سهروردی در درون عقل ارسطویی یا ده عقل ارسطویی قرار می گیرد.
وی در ادامه گفت: آنچه در تفکر سهروردی می ببینیم را نباید مطابق با فلسفه مشائیان تعبیر بکنیم. عالم طبیعت برگرفته از عقل فعال نیست و اصلا در سهروردی عبارت یا تعبیری تحت عنوان عقل فعال وجود ندارد. اساسا در اندیشه سهروردی عالم، مجموعه ای از عالم نور و عالم ظلمت است. عالم ظلمت به یک تعبیر، عالم طبیعت و عالم ماده است. این عالم ماده، متاثر از صور نوعیه عقل فعالی که در مشائیان هست نیست. بلکه به طور کاملا منسجم برگرفته از عالم بالاتری است که آن را تحت عنوان عالم نور می نامیم. بنابراین اگر ما آخرین عالم را در سهروردی بخواهیم حساب کنیم و بخواهیم آن را با عقل فعال مطابقت بدهیم می شود عالم صاحب انوار جرمیه، عالم ارباب اصنامی یا عالمی که ما در افلاطون آن را تحت عنوان مثل افلاطونیه نام می بریم. در عین حال باید بپذیریم که در سهروردی عالم مادی لزوما به معنای ظلمت به معنای فقدان تام نور نیست. بلکه ظلمت به معنای اینکه نور به تدریج کم می شود و انگار که نور اندک است یا به پایان می رسد، پس نباید فکر کنیم که سهروردی عالم ماده را سراسر ظلمت می داند این تعبیری عامی است.
وی افزود: ما می توانیم بگوییم که عالم طبیعت، یا محسوسات به سبب انوار عالم بالاتر(عالم ارباب بالا) در سهروردی پدیدار می شود. اما عالم مٌثٌل افلاطون، عالمی نیست که منجر به خلق شود. عالمی است که مرتبه برتر و حقیقت و کلیه عالم جزئی و موجودات در آن وجود دارد. به واسطه همین ابداع است که ملاصدرا هم در کتاب مبدا و معاد و هم در کتاب شرح بدایه دیدگاه سهروردی را می پذیرد، یعنی ملاصدرا هم معتقد است که ما می توانیم نظریه اشراقی را جایگزین نظریه مشائی بکنیم. البته ملاصدرا در کتب رسمی اش مطابق دیدگاه مشائیان رفتار می کند، اما در معرفت، تابع سهروردی و علم حضوری است. بنابراین ما نباید مفاهیم و اصطلاحات فلسفه مشائی را بر سهروردی بار بکنیم، بلکه باید کاملا از منظر دیگری به سهروردی نگاه بکنیم. اگر هم گهگاهی می بینیم که سهروردی تعبیر به عقول طولی می کند مرادش انوار قاهره اعلون است و اصلا این اصطلاح در درون اصطلاحات مشائی قرار نمی گیرد.
وی در پایان گفت: بنابراین به طور کلی سهروردی دست به یک ابداع می زند، گسست جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و تفکر معرفت شناسانه و هستی شناسانه سهروردی تابعی از سنت یونانی و ارسطوئی نیست. بنابراین ما باید سهروردی را در درون حکمت ایرانی و حتی متاثر از حکمت رواقی، اندیشه فارسی و تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.
سهروردی؛ جامع عقل و شهود
عبدالله صلواتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در پاسخ به این پرسش که جایگاه عقل در اندیشه سهروردی چیست، گفت: در تفکر متافیزیکی سهروردی، ما یک منظومه ای داریم که اگر بخواهیم هریک از مولفه های آنرا تعبیر و تفسیر بکنیم، باید آن مولفه را درون آن منظومه دید. یکی از این مولفه ها عقل است. یعنی ما عقل را به تنهایی نمی توانیم از متافیریک سهروردی بیرون بکشیم و درباره آن سخن بگوئیم. درواقع آن عقل دیگر حیات خودش را ندارد. درباره عقل هم اینگونه است که زمینه و کانتکستی که در سهروردی وجود دارد یک رهیافتی دارد که به تعبیری نگرش نوری است. یعنی سهروردی در آنجایی که سهروردی است و مشایی فکر نمی کند، همه چیز را به مثابه نور می بیند. هرچند تقابل نور و ظلمت را هم مطرح می کند و عالم جسمانیات در بخش ظلمت
می گنجند. اما در بخش جسمانیات یک نور عارض هم دارد که همین نور فیزیکی است. اما آن چیزی که بن مایه تفکر سهروردی را شکل می دهد نور به معنای متافیزیکی کلمه است که این نور هم در کل عالم و هم در انسان ساری و جاری است. به همین ترتیب است که سهروردی نفس را به عنوان نور اسپهبدیه می داند. به تعبیر دیگر در سهروردی نور دال مرکزی است. به هر حال اگر ما تحلیلی درباره عقل بخواهیم داشته باشیم عقل را باید در این نور ببینیم.
صلواتی تاکید کرد: مولفه بعدی بحث معرفت شناسی سهروردی است که در این هم چند تا مولفه مطرح است. یکی بیرون از انسان و دیگری درون انسان است. آن که بیرون از انسان است همان منبع قدسی است و دیگری بحث نظری ابصار سهروردی است که در آنجا سهروردی به آن حایلی که همیشه بین فاعل شناسا و متعلق شناسایی بوده است پشت پا می زند. اما مهم ترین نکته در معرفت شناسی سهروردی شهود است که دنیای او را با فیلسوفان قبل و بعدش عوض می کند.
صلواتی ادامه داد: کانت بحثی با عنوان جدلی الطرفین دارد که در کرتیک در چند صفحه بحث شهود را کنار می گذارد هرچند شهودی که ایشان می گوید، شهود همگانی است، به اصطلاح نگرش است که طی آن عقل مستقیما می تواند با اشیاء بیرونی تماس برقرار کند، کانت این را قیچی می کند و برمی دارد و می گوید که اگر این را برداریم عقل در خودش می پیچد و برای خیلی از مسائل برای اصل و نقیض آن ادله برابر ادا می کند و خیلی جالب است که یکی از شارحان سهروردی به نام شهرزودی در رسائل شجریه الهیه در بحث متافیزیک، تصریح می کند که اگر شهود را از متافیزیک برداریم، عقل دچار جدل می شود و دلایلی که عقل له و علیه یک مسئله بیان می کند برابر خواهد بود دیگر هیچ یقینی عاید این فیلسوف نمی شود. فقط در جایی این یقین برای آن حاصل می شود که در کنار این تلاش های عقل، شهود را هم چاشنی کار خود بکند.
عقل در سهروردی جایگاه مهمی دارد. اما تفاوت صدرا با سهروردی این است که در سهروردی قوه بحث و شهود یکی رکن است، یعنی شهود رکن و آغازگر است و بحث عقل امتدادبخش استوی یادآور شد: در ارتباط عقل با نور، دیگر امامش عالم ذهنی شدن نیست. به تعبیری فیلسوف، عالمی است بنشسته در گوشه ای. یعنی فیلسوف یک ذهن است که در جایی نشسته و درباره کل عالم صحبت
می کند. اما در سهروردی این عقل یک عقل ساکن نیست. بلکه در پرتو شهود قلبی و شهود عقلی و سلوکی که این فیلسوف دارد در حرکت است. یعنی آن حرکت اولا و به ذات مال آن نور اسپهبدیه براساس شهوداتی که دارد است و در پی این حرکت عقل هم روان می شود. همانطور که می دانید و شارحان ابن عربی مطرح می کنند ما دو عقل قابلی و فاعلی داریم. عقل فاعلی همان عقل تاسیسی است و بیشتر فیلسوفان ادعا دارند که عقلی که بحث می کنند عقل تاسیسی است. اما عقل قابلی یا منور در پی یک شهود قلبی یا گزاره وحیانی فعال می شود و براساس آن سلوک و پردازش خود را انجام می دهد. بنابراین امام عقل در سهروردی یک سعادت ذهنی یا انباشتی از گزاره ها نیست. مقصدش یک نوع تحول نوری است که براساس عقل فاعلی شکل نمی گیرد، درواقع سهروردی به عقل فاعلی چندان اعتنایی ندارد. آنچه که برای سهروردی مهم است عقل قابلی است که در پی شهود قلبی فعال می شود.
این استاد فلسفه گفت: مولفه دیگر بحث تشکیک است که عقل انسان هم می تواند مشکک باشد و انسان ها هم می توانند مشکک باشند. یعنی یک انسانی به درجه ای از شهود نور رسیده که قوه شهود دارد، اما انسانی دیگر به این درجه نرسیده است و… بنابراین به صرف اینکه ما انسان هستیم و توانایی ها داریم و مثلا قوه شهود نداریم، پس امکان ندارد که انسانی وجود داشته باشد که قوه شهود داشته باشد. اینها چیزهایی است که براساس مولفه تشکیک در عقل سهروردی راه پیدا می کند. هرچند این عقل، عقل بشری است. حتی اگر بحث تشکیک را در عقلی که خارج از ماست مانند ملائکه و… ببریم آنجا هم ما مراتبی از عقول را داریم که به تعبیر سهروردی بحث یک عقل یا ده عقل یا صد عقل نیست، بلکه بی نهایت عقل داریم که با همدیگر رابطه تشکیکی دارند. اما رابطه عقل با منبع قدسی اینجا این مسئله را ایجاد می کند که عقل سهروردی عقل روبه بالا و رو به آسمان است. همه چیزش را از بالا یعنی منبع قدسی می گیرد اگر هم پردازش هایی دارد اینها مویدند که آن معرفت را از آن منبع قدسی دریافت کنند.
وی در ادامه درباره رابطه عقل با شهود گفت: به لحاظ معرفت شناسی ما یک عقل در سهروردی نداریم. به عبارت دقیق تر عقل سهروردی اعتبارات مختلف دارد. زمانی این عقل انتقالی است، یعنی از یک معلومی به مجهولی منتقل می شود. اینجاست که این عقل استدلال می کند. یک زمانی این عقل، عقل تحلیلی است، یعنی دارد درباره گزاره ای فکر می کند و آن را به اجزای اولیه خود تجزیه می کند. در جایی هم عقل، عقل توصیفی است. یعنی وقتی که گزاره را به اجزای اولیه تجزیه کرد، بعد آن ها را ترکیب می کند و گزاره می سازد. عقل دیگری را هم می توان در سهروردی به نام عقل شهودی سراغ گرفت. هرچند این تعبیر در سهروردی نیست، اما براساس نظریه ابصار او می توان آن را نتیجه گرفت. عقل شهودی با شهود قلبی متفاوت و یک عقل همگانی است. مثلا اگر این خودکار جلوی من است سهروردی می گوید که شما بدانید که اگر صورت علمی میانجیگری بکند، شما این خودکار را می بینید. یعنی در اینجا عقل تا سرحد چشمان آمده و می تواند این خودکار را لمس کند. یعنی حتی این دیدن و لمس کردن کار عقل است. البته ریشه های این عقل در ابن سینا هم وجود دارد. ابن سینا در مبحث نفس شفا مطرح
می کند که لمس انسان با لمس حیوان متفاوت است، چون لمس انسان لمس نطقی و لمس حیوان لمس وهمی است. چرا که همه ادراکات انسان تحت سیطره آن برترین ادراک قرار دارند.
صلواتی تاکید کرد: نکته دیگر درباره معرفت شناسی این است که می گویند؛ معرفت باور صادق موجه است. یعنی درواقع گزاره باید به حالت باور برسد، مثلا تصور نباشد و اینکه صادق باشد همچنین این باوری که صادق است باید توجیه داشته باشد. یا به تعبیری ما برای گزاره صادق باید موید داشته باشیم. اما در سهروردی موید صدق چیست؟ شیرازه یا رکن موید صدق در سهروردی شهود است. یعنی سهروردی توجیه خود را با شهود آغاز می کند، اما در مرحله بعد به این صورت نیست که به عقل هیچ بهایی ندهد، بلکه در مرحله بعد آن اعتبارات مختلف عقل می آیند و در درون این شهود حد وسط برهان را پیدا می کنند و شهود را تحلیل و پردازش می کنند و براساس آن یک متافیزک را شکل می دهند.
صلواتی در پایان یادآور شد: عقل معمولا قوه بحاثه است ودر شهود هم شهود عقلانی و شهود خاص قلبی وجود دارد. سهروردی مطرح می کند اگر انسان یکی از قوای بحث یا شهود را نداشته باشد در سلوک ناقص است. این را هم، سهروردی و هم صدرا تصدیق
می کنند. این نشان می دهد که عقل در سهروردی جایگاه مهمی دارد. اما تفاوت صدرا با سهروردی این است که در سهروردی قوه بحث و شهود یکی رکن است، یعنی شهود رکن و آغازگر است و بحث عقل امتدادبخش است. اما در صدرا هم قوه بحث و هم قوه شهود هردو رکن هستند. بنابراین در یک زمانی آغاز تفکر فلسفی صدرا با شهود و یک زمانی با بحث و عقل است.
آغاز مرحله دوم المپیاد کامپیوتر از صبح امروز/پیشتازی تیم ژاپن
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

مرحله دوم المپیاد کامپیوتر در حالی امروز آغاز می شود که تیم ژاپن در جایگاه اول و ایران در رده ششم قرار گرفته است.

دکتر حمیدرضا عظمتی، سخنگوی بیست ونهمین المپیاد کامپیوتر در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه این رقابت ها طی دو روز برگزار می شود، خاطرنشان کرد: دور اول این رقابت ها روز یکشنبه، ۸ مردادماه برگزار شد.
وی زمان برگزاری دور دوم این رقابت را امروز سه شنبه، ۱۰ مردادماه دانست و ادامه داد: در هر دور از این رقابت ۳ سوال در اختیار تیم ها قرار داده می شود و برای هر کدام از سوالات ۱۰۰ نمره لحاظ می شود.
عظمتی با تاکید بر اینکه دانش آموزان شرکت کننده در این رقابت باید برنامه کامپیوتری بنویسند، اظهار کرد: مرحله اول روز یکشنبه از ۹ صبح تا ساعت ۱۴ برگزار و نتایج آن به صورت آنلاین اعلام شد.
به گفته وی هر یک از شرکت کنندگان نتایج آزمون خود را دریافت کردند.
سرپرست دانشگاه شهید رجایی، زمان برگزاری این المپیاد را ۵ ساعت ذکر کرد و گفت: نتایج نهایی بر اساس معدل امتیازاتی است که شرکت کنندگان در این دو مرحله کسب می کنند.
وی با اشاره به امتیازات شرکت کنندگان، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده تیم دانش آموزی ژاپن امتیازات بالایی را کسب کردند و تیم ایران در جایگاه ششم قرار گرفته است.
عظمتی با تاکید بر اینکه این رده بندی نهایی نیست، افزود: نتایج نهایی بعد از رقابت مرحله دوم تعیین خواهد شد.
سخنگوی بیست و نهمین المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ با تاکید بر اینکه اعطای مدال های این المپیاد روز پنج شنبه است، افزود: مرحله دوم این رقابت ها از ساعت ۹ صبح امروز، سه شنبه ۱۰ مردادماه تا ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد.

دیالکتیک عقل و شهود
(لینک اصلی خبر)

مرکز دائر ه المعارف بزرگ اسلامی

سهروردی در فلسفه اشراقی خود و در قیاس با فلسفه مشا علاوه بر آنکه از عقل بهره می گیرد عنصر شهود را هم در کنار تفکر استدلالی به عنوان یکی از منابع معرفت در نظر گرفته و پاسخ بسیاری از مسائل را به کمک شهود به دست آورده است. همین موضوع باعث شده جایگاه عقل در هندسه معرفتی سهروردی و نسبت آن با شهود آوردگاه نظرهای مختلفی از سوی اندیشمندان و پژوهشگران فلسفه اسلامی قرار گیرد.
عقل در هندسه معرفتی سهروردی
سهروردی در فلسفه اشراقی خود و در قیاس با فلسفه مشا علاوه بر آنکه از عقل بهره می گیرد عنصر شهود را هم در کنار تفکر استدلالی به عنوان یکی از منابع معرفت در نظر گرفته و پاسخ بسیاری از مسائل را به کمک شهود به دست آورده است. همین موضوع باعث شده جایگاه عقل در هندسه معرفتی سهروردی و نسبت آن با شهود آوردگاه نظرهای مختلفی از سوی اندیشمندان و پژوهشگران فلسفه اسلامی قرار گیرد. آنچه در ادامه می خوانید گزارشی از دیدگاه سه محقق فلسفه در این باره است.
حسین فلسفی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سهروردی عقل فعال در فلسفه مشا را قبول ندارد، اضافه کرد: «در نظام فلسفی سهروردی شما یک عالم عقل یا خدا دارید و بعد عالم عقلی دارید که عالم عقل مشائیان است، اما شمار آنها ۱۰ تا نیست؛ بلکه بی نهایت است. بعد از عالم عقل ما عالم مثل را داریم که یک سلسله عقول بی نهایت عرضی اند که با مثل افلاطونی مساوی هستند و کار عقل فعال را انجام می دهند. یعنی سلسله مراتبی بسیار بزرگ که شمارشان نامحدود است. مثلا نوع انسان یک فرشته یا مدبری دارند که آنها را مدیریت می کند. یا درختان انواع و اقسام گوناگون مدبرانی دارند که آنها را تدبیر می کنند.
فلسفی در ادامه بیان می دارد که بین این انواع با فرد ارتباط بی واسطه ای وجود ندارد؛ بلکه عالم مثال یا خیال منفصل این نقش ارتباطی را ایفا می کند. بنابراین در نظام فلسفی سهروردی ما چیزی به نام عقل فعال نداریم، بلکه عالم انواع و مثل افلاطونی همان کاری را که عقل فعال مشائی انجام می دهند، می کنند.»
قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سهروردی به ندرت از واژه عقل استقاده می کند به نظام نوری فلسفه اشراقی اشاره کرده و می گوید: «در نظام فلسفی سهروردی از آنچه پس از خداوند، واجب الوجود، سبب فیض و کثرات عالم می شود، تعبیر به انوار می شود. این انوار نه تنها منحصر در عقل فعال نیست؛ بلکه سهروردی در ابتدا انوار را به انوار قاهره و غیر قاهره تقسیم می کند. انوار غیر قاهره به هیچ وجه نسبتی با تفکر مشائیان تحت عنوان عقل ندارد. بنابراین اگر ما گاهی در عبارت های سهروردی واژه عقل را می بینیم به این معنا نیست که سهروردی در درون عقل ارسطویی یا ۱۰ عقل ارسطویی قرار می گیرد.»
پورحسن در ادامه به ابداع و ابتکار سهروردی در نظام حکمت نوری اشاره می کند و تفکر فلسفی شیخ اشراق را یک گسست جدی از سنت یونانی و ارسطویی می داند و معتقد است: «تفکر معرفت شناسانه و هستی شناسانه سهروردی تابعی از سنت یونانی و ارسطویی نیست. بنابراین ما باید سهروردی را در درون حکمت ایرانی و حتی متاثر از حکمت رواقی، اندیشه فارسی و تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.»
عبدا… صلواتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در تبیین جایگاه عقل در فلسفه اشراق به ویژگی منظومه وار متافیزیک نوری سهروردی استناد می کند که برای بررسی هر کدام از مولفه های این نظام فکری باید نگاهی درون مجموعه ای و منظومه ای داشت. عقل نیز به عنوان یکی از این مولفه هاست که باید در ارتباط با سایر عناصر این مجموعه به آن نگریست. صلواتی در ادامه بیان می دارد: «سهروردی در آنجایی که سهروردی است و مشایی فکر نمی کند، همه چیز را به مثابه نور می بیند. هرچند تقابل نور و ظلمت را هم مطرح می کند؛ عالم جسمانیات در بخش ظلمت می گنجند. آن چیزی که بن مایه تفکر سهروردی را شکل می دهد نور به معنای متافیزیکی کلمه است که این نور هم در کل عالم و هم در انسان ساری و جاری است. به همین ترتیب است که سهروردی نفس را به عنوان نور اسپهبدیه می داند. به تعبیر دیگر در سهروردی نور دال مرکزی است. به هر حال اگر ما تحلیلی درباره عقل بخواهیم داشته باشیم عقل را باید در نور ببینیم.
این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به نظرات مختلفی که در مورد عقل و شهود در فلسفه اشراق وجود دارد، معتقد است: «برخی در قضاوت در مورد فلسفه سهروردی عقل را اصل گرفته و شهود را به حاشیه برده اند و بعضی برعکس شهود را آنقدر برجسته کرده اند که جایی برای عقل نمانده است. در حالی که اصلا به این صورت نیست. آن چیزی که در سهروردی مطرح است، هم بحث شهود و هم بحث عقل است. هیچ کدام هم جایی دیگری را تنگ نمی کنند و اتفاقا با همدیگر تعاملی سازنده دارند. تفکر یا فعالیت متافیزیکی سهروردی با شهود آغاز می شود و با عقل و انحایی از تعقل ادامه پیدا می کند.
منبع: فرهیختگان
دیالکتیک عقل و شهود
(لینک اصلی خبر)

فرهیختگان آنلاین

حسین فلسفی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سهروردی عقل فعال در فلسفه مشا را قبول ندارد، گفت: «در نظام فلسفی سهروردی شما یک عالم عقل یا خدا دارید و بعد عالم عقلی دارید که عالم عقل مشائیان است، اما شمار آنها ۱۰ تا نیست؛ بلکه بی نهایت است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین» ، سهروردی در فلسفه اشراقی خود و در قیاس با فلسفه مشا علاوه بر آنکه از عقل بهره می گیرد عنصر شهود را هم در کنار تفکر استدلالی به عنوان یکی از منابع معرفت در نظر گرفته و پاسخ بسیاری از مسائل را به کمک شهود به دست آورده است. همین موضوع باعث شده جایگاه عقل در هندسه معرفتی سهروردی و نسبت آن با شهود آوردگاه نظرهای مختلفی از سوی اندیشمندان و پژوهشگران فلسفه اسلامی قرار گیرد. آنچه در ادامه می خوانید گزارشی از دیدگاه سه محقق فلسفه در این باره است.
حسین فلسفی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سهروردی عقل فعال در فلسفه مشا را قبول ندارد، اضافه کرد: «در نظام فلسفی سهروردی شما یک عالم عقل یا خدا دارید و بعد عالم عقلی دارید که عالم عقل مشائیان است، اما شمار آنها ۱۰ تا نیست؛ بلکه بی نهایت است. بعد از عالم عقل ما عالم مثل را داریم که یک سلسله عقول بی نهایت عرضی اند که با مثل افلاطونی مساوی هستند و کار عقل فعال را انجام می دهند. یعنی سلسله مراتبی بسیار بزرگ که شمارشان نامحدود است. مثلا نوع انسان یک فرشته یا مدبری دارند که آنها را مدیریت می کند. یا درختان انواع و اقسام گوناگون مدبرانی دارند که آنها را تدبیر می کنند.
فلسفی در ادامه بیان می دارد که بین این انواع با فرد ارتباط بی واسطه ای وجود ندارد؛ بلکه عالم مثال یا خیال منفصل این نقش ارتباطی را ایفا می کند. بنابراین در نظام فلسفی سهروردی ما چیزی به نام عقل فعال نداریم، بلکه عالم انواع و مثل افلاطونی همان کاری را که عقل فعال مشائی انجام می دهند، می کنند.»
قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سهروردی به ندرت از واژه عقل استقاده می کند به نظام نوری فلسفه اشراقی اشاره کرده و می گوید: «در نظام فلسفی سهروردی از آنچه پس از خداوند، واجب الوجود، سبب فیض و کثرات عالم می شود، تعبیر به انوار می شود. این انوار نه تنها منحصر در عقل فعال نیست؛ بلکه سهروردی در ابتدا انوار را به انوار قاهره و غیر قاهره تقسیم می کند. انوار غیر قاهره به هیچ وجه نسبتی با تفکر مشائیان تحت عنوان عقل ندارد. بنابراین اگر ما گاهی در عبارت های سهروردی واژه عقل را می بینیم به این معنا نیست که سهروردی در درون عقل ارسطویی یا ۱۰ عقل ارسطویی قرار می گیرد.»
پورحسن در ادامه به ابداع و ابتکار سهروردی در نظام حکمت نوری اشاره می کند و تفکر فلسفی شیخ اشراق را یک گسست جدی از سنت یونانی و ارسطویی می داند و معتقد است: «تفکر معرفت شناسانه و هستی شناسانه سهروردی تابعی از سنت یونانی و ارسطویی نیست. بنابراین ما باید سهروردی را در درون حکمت ایرانی و حتی متاثر از حکمت رواقی، اندیشه فارسی و تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.»
عبدا… صلواتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در تبیین جایگاه عقل در فلسفه اشراق به ویژگی منظومه وار متافیزیک نوری سهروردی استناد می کند که برای بررسی هر کدام از مولفه های این نظام فکری باید نگاهی درون مجموعه ای و منظومه ای داشت. عقل نیز به عنوان یکی از این مولفه هاست که باید در ارتباط با سایر عناصر این مجموعه به آن نگریست.
صلواتی در ادامه بیان می دارد: «سهروردی در آنجایی که سهروردی است و مشایی فکر نمی کند، همه چیز را به مثابه نور می بیند. هرچند تقابل نور و ظلمت را هم مطرح می کند؛ عالم جسمانیات در بخش ظلمت می گنجند. آن چیزی که بن مایه تفکر سهروردی را شکل می دهد نور به معنای متافیزیکی کلمه است که این نور هم در کل عالم و هم در انسان ساری و جاری است. به همین ترتیب است که سهروردی نفس را به عنوان نور اسپهبدیه می داند. به تعبیر دیگر در سهروردی نور دال مرکزی است. به هر حال اگر ما تحلیلی درباره عقل بخواهیم داشته باشیم عقل را باید در نور ببینیم.
این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به نظرات مختلفی که در مورد عقل و شهود در فلسفه اشراق وجود دارد، معتقد است: «برخی در قضاوت در مورد فلسفه سهروردی عقل را اصل گرفته و شهود را به حاشیه برده اند و بعضی برعکس شهود را آنقدر برجسته کرده اند که جایی برای عقل نمانده است. در حالی که اصلا به این صورت نیست. آن چیزی که در سهروردی مطرح است، هم بحث شهود و هم بحث عقل است. هیچ کدام هم جایی دیگری را تنگ نمی کنند و اتفاقا با همدیگر تعاملی سازنده دارند. تفکر یا فعالیت متافیزیکی سهروردی با شهود آغاز می شود و با عقل و انحایی از تعقل ادامه پیدا می کند.

مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران :
رضایت شرکت کنندگان از میزبانی ایران/امکان مشاهده آنلاین نتایج مسابقات در جهان/انتقال پیام صلح دوستی ایران به سایر کشورها
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران ، گفت: براساس پایش صورت گرفته، شرکت کنندگان از میزبانی ایران ، اعلام رضایت کردند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، پیش ازظهر حمیدرضا عظمتی در حاشیه بیست ونهمین دوره المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷، که در هتل پارسیان اوین تهران در حال برگزاری است، اظهارکرد: کمیته بین المللی مسابقات ، پس از بررسی پیشنهاد میزبانی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۲۰۱۲ توسط تیم اعزامی ارائه شده بود در سال ۲۰۱۳، موافقت خود را اعلام کرد .
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با هدف هرچه بهتر برگزارشدن این المپیاد، بودجه ای را در سال ۱۳۹۶ به این موضوع اختصاص داد و وزارت آموزش وپرورش را مأمور برگزاری این مسابقات کرد .
عظمتی، ادامه داد: وزارت آموزش وپرورش با علم به چگونگی برگزاری المپیادکامپیوتر، ستادی را در وزارتخانه از معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و دانشگاه شهید رجایی تشکیل و وظایف و امور مربوطه، به کمیته های دهگانه را تقسیم کرد .
رئیس دانشگاه شهید رجایی از رضایت مندی میهمانان براساس پایشی که صورت گرفته است، خبر دادوافزود: رضایت دانش آموزان کشورهای مخلف از میزبانی جمهوری اسلامی ایران، نشانه برنامه ریزی دقیق آموزش وپرورش و انجام وظیفه مطلوب عوامی اجرایی است .
وی خاطرنشان کرد: مجموعاً ۸۴ کشور جهت شرک در المپیاد اعلام آمادگی کردند وآموزش وپرورش تمهیدات لازم درخصوص، اقامت، تردد، ویزا و تشریفات میهمانان را تدارک دیده است و در نهایت، ۲ کشور مصرو دومینکن، موفق به حضور در این المپیاد نشدند .
عظمتی گفت: هر کشور تنها با یک تیم که معمولا بین ۱ تا۴ نفر متغیر است در این المپیاد شرکت کرده است، البته جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزمبانی با یک تیم اصلی ۴ نفره و یک تیم غیررسمی در این مسابقات حضور یافته است .
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در ادامه بیان کرد: داشتن حداکثر ۱۸ سال از شرایط شرکت کنندگان در المپیاد کامپیوتر است، بنابراین دانش آموزان دوره دوم متوسطه در این المپیاد با هم به رقابت می پردازند .
وی اظهار کرد: المپیاد در ۲ روز برگزار می شود تا بتواند با استفاده از کامپیوتری که در جلوی او قرار دارد به مدت ۵ ساعت به سؤالات پاسخ دهد .
عظمتی ادامه داد: مبنای سؤالات المپیاد این است که شرکت کنندگان یک الگوریتم را به زبان برنامه تبدیل کنند و یک برنامه نویسی را به صورت آزادانه انجام دهند .
وی مدت زمان برگزاری آزمون ها را از ساعت ۸ صبح تا ۱۴، اعلام کرد و افزود: دانش آموزان در حین آزمون می توانند نتیجه عملکرد خود را ببینند و درصورت نیاز، پاسخ خود را اصلاح کنند .
رئیس دانشگاه شهید رجایی ادامه داد: خارج از سالن امتحان نیز تمام مردم دنیا می توانند به صورت آنلاین نتایج افراد شرکت کننده را در سایت http://ranking.ioi2017.org/Ranking.html ، مشاهده کنند .
وی گفت: اعلام نتایج براساس جمع بندی امتیاز افراد هر تیم انجام شده و در عصر روز پنج شنبه دوازدهم مردادماه، در مراسم اختتامیه برگزار می شود و مدال های رنگارنگ این دوره از المپیاد بین کشورهای برگزیده، توزیع خواهد شد .
مدیراجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر۲۰۱۷تهران،گفت: برگزاری این دوره المپیاد، این امکان را برای نخبگان وشرکت کنندگان جهانی فراهم کرده تا با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند و بتوانند پیام صلح و دوستی ایران را به سایرکشورها، اعلام کنند .
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران:
امکان مشاهده آنلاین نتایج مسابقات در جهان فراهم است
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران گفت: خارج از سالن امتحانی این المپیاد، تمام مردم دنیا می توانند به صورت آنلاین نتایج افراد شرکت کننده را مشاهده کنند.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، حمیدرضا عظمتی مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران در حاشیه بیست و نهمین دوره المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷، که در هتل پارسیان اوین تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: کمیته بین المللی مسابقات، پس از بررسی پیشنهاد میزبانی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۲۰۱۲ توسط تیم اعزامی ارائه شده بود، در سال ۲۰۱۳ موافقت خود را اعلام کرد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با هدف هرچه بهتر برگزار شدن این المپیاد، بودجه ای را در سال ۱۳۹۶ به این موضوع اختصاص داد و وزارت آموزش و پرورش را مأمور برگزاری این مسابقات کرد.
عظمتی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با علم به چگونگی برگزاری المپیاد کامپیوتر، ستادی را در وزارتخانه از معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و دانشگاه شهید رجایی تشکیل و وظایف و امور مربوطه را بین کمیته های دهگانه تقسیم کرد.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران، از رضایت مندی مهمانان براساس پایشی که صورت گرفته است، خبر داد و گفت: رضایت دانش آموزان کشورهای مختلف از میزبانی جمهوری اسلامی ایران، نشانه برنامه ریزی دقیق آموزش و پرورش و انجام وظیفه مطلوب عوامل اجرایی است.
وی خاطرنشان کرد: مجموعاً ۸۴ کشور جهت شرکت در المپیاد اعلام آمادگی کردند و آموزش و پرورش تمهیدات لازم در خصوص، اقامت، تردد، ویزا و تشریفات مهمانان را تدارک دیده است و در نهایت، ۲ کشور مصر و دومینکن، موفق به حضور در این المپیاد نشدند.
عظمتی اضافه کرد: هر کشور تنها با یک تیم که معمولاً بین یک تا ۴ نفر متغیر است در این المپیاد شرکت کرده است، البته جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی با یک تیم اصلی ۴ نفره و یک تیم غیررسمی در این مسابقات حضور یافته است.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ بیان کرد: داشتن حداکثر ۱۸ سال سن از شرایط شرکت کنندگان در المپیاد کامپیوتر است و دانش آموزان دوره دوم متوسطه در این المپیاد باهم به رقابت می پردازند.
وی اظهار کرد: المپیاد در ۲ روز برگزار می شود تا دانش آموز بتواند با استفاده از کامپیوتری که در مقابل او قرار دارد به مدت ۵ ساعت به سؤالات پاسخ دهد.
عظمتی ادامه داد: مبنای سؤالات المپیاد این است که شرکت کنندگان یک الگوریتم را به زبان برنامه تبدیل کنند و یک برنامه نویسی را به صورت آزادانه انجام دهند.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران، مدت زمان برگزاری آزمون ها را از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر اعلام کرد و افزود: دانش آموزان در حین آزمون می توانند نتیجه عملکرد خود را ببینند و در صورت نیاز، پاسخ خود را اصلاح کنند.
وی ادامه داد: خارج از سالن امتحان نیز تمام مردم دنیا می توانند به صورت آنلاین نتایج افراد شرکت کننده را در سایت ranking.ioi2017.org/Ranking.html ، مشاهده کنند.
عظمتی خاطر نشان کرد: اعلام نتایج بر اساس جمع بندی امتیاز افراد هر تیم انجام شده و در عصر روز پنج شنبه دوازدهم مردادماه که مراسم اختتامیه برگزار می شود؛ مدال های رنگارنگ این دوره از المپیاد بین کشورهای برگزیده، توزیع خواهد شد.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران، گفت: برگزاری این دوره المپیاد، این امکان را برای نخبگان و شرکت کنندگان جهانی فراهم کرده تا با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند و بتوانند پیام صلح و دوستی ایران را به سایر کشورها، اعلام کنند.
انتهای پیام/

کسب یک طلا و ۳ برنز در المپیاد کامپیوتر/ احتمال قرار گرفتن ایران در جایگاه چهارم جهانی
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

سخنگوی بیست و نهمین المپیاد کامپیوتر از کسب یک مدال طلا و ۳ برنز از سوی تیم جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: نتایج رتبه بندی کشورها تاکنون مشخص نشده است ولی بررسی های اولیه نشان می دهد که ایران در جایگاه چهارم این رقابت ها قرار خواهد گرفت.

دکتر حمیدرضا عظمتی، سخنگوی بیست ونهمین المپیاد کامپیوتر در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه مرحله دوم و پایانی این دوره از رقابت های جهانی ۲۰۱۷ در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه امروز به پایان رسید، گفت: نتایج این رقابت ها به صورت آنلاین قابل مشاهده است.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون رتبه بندی کشورها انجام نشده است، یادآور شد: از این رو تا این لحظه نمی توان رتبه بندی دقیقی از این رقابت ها داشته باشیم و اعلام نتایج نهایی نیاز به جمع بندی نهایی دارد.
عظمتی با اشاره به نتایج اولیه به دست آمده از این رقابت ها اظهار کرد: برآوردهای اولیه به دست آمده تاکنون نشان می دهد که تیم جمهوری اسلامی ایران در یک رقابت سخت و تنگاتنگ توانست امتیازاتی را کسب کند.
وی تاکید کرد: به احتمال زیاد تیم جمهوری اسلامی ایران در این دوره از رقابت های جهانی کامپیوتر یک مدال طلا و ۳ مدال نقره کسب خواهد کرد.
عظمتی با تاکید بر اینکه تایید این خبر نیاز به زمان بیشتر برای ارزیابی امتیازات دارد، افزود: رتبه کشورها و تیم ها بر اساس جمع بندی نهایی امتیازات صورت می گیرد که تا این لحظه قادر به اظهار نظر قطعی در این زمینه نیستیم و کمیته بین المللی المپیاد جهانی بعد از بررسی امتیازات و رسیدگی به درخواست های تجدید نظر نتایج نهایی اعلام می شود.
سرپرست دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه بر این اساس ما اطلاع دقیقی از رتبه کشور در این رقابت نداریم، ادامه داد: بر اساس قوانین، ۲۳ نفر اول این المپیاد مدال طلا کسب می کنند و بعد از آنها مدال نقره و برنز اعطا می شود که در این زمینه دانش آموزان ایرانی در این زمینه توفیقاتی را کسب کردند.
عظمتی تاکید کرد: کسب یک مدال طلا و ۳ برنز از سوی تیم جمهوری اسلامی ایران در این رقابت محرز شده است.
وی با اشاره به امتیازات کسب شده از سوی تیم های شرکت کننده، اضافه کرد: بیشترین امتیاز از سوی تیم کشور ژاپن کسب شد و بعد از آن کشورهای چین و روسیه قرار دارند.
سخنگوی بیست و نهمین المپیاد کامپیوتر ادامه داد: بر اساس نتایج اولیه به دست آمده احتمالا تیم ایران بعد از کشورهای ژاپن، چین و روسیه در جایگاه چهارم قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه کسب رتبه اول از سوی تیم ژاپن قطعی است، خاطر نشان کرد: تیم این کشور موفق به کسب ۳ مدال طلا از این رقابت شده است.
عظمتی با بیان اینکه کیفیت سوالات المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ نسبت به سال های قبل بالاتر بوده است، یادآور شد: تیم ایران توانست در میان تیم های ۸۲ کشور شرکت کننده توانست جز ۵ کشور برتر دنیا در این زمینه شده است.
به گفته وی ۸۵ کشور دنیا آمادگی خود را برای حضور در این دوره از رقابت های المپیاد کامپیوتر اعلام کرده بودند که دو تیم از کشورهای دومینیکن و مصر به این مسابقات نرسیدند.
عظمتی، دستیابی تیم ایران به این موفقیت را افتخاری برای کشور دانست و اظهار کرد: برخی از کشورها برای حضور تیم های خود دو سال آموزش های لازم را می گذرانند.
سخنگوی المپیاد کامپیوتر در خصوص برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای مدال ها گفت: مراسم اختتامیه و اعطای مدال ها روز پنج شنبه ۱۲ مردادماه در سالن اجلاس برگزار خواهد شد.

ایران در جایگاه چهارم المپیاد جهانی کامپیوتر تهران
(لینک اصلی خبر)

دیده بان علم ایران

دانش پژوهان ایرانی که با توجه به امتیاز میزبانی در قالب دو تیم در المپیاد کامپیوتر ۲۰۱۷ در تهران شرکت کرده بودند در رقابت با دانش آموزان حدود ۸۰ کشور خارجی رتبه های چهارم و یازدهم مسابقات را کسب کردند.
به گزارش دیده بان علم ایران در این دوره از رقابت ها تیم کشور ژاپن با کسب سه مدال طلا توانست جایگاه نخست این رقابت را از آن خود کند. بعد از ژاپن تیم های چین و روسیه رتبه های دوم و سوم این رقابت را از آن خود کردند.
تیم اصلی ایران هم با کسب یک مدال طلا و سه مدال نقره در جایگاه چهارم قرار گرفت.
محمدحسین نعمت الهی مدال طلا و آرش محمودیان بیدگلی، حمیدرضا هدایتی و محمد صانعیان نشان های نقره، دریافت کردند.
حمید رضا عظمتی، مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران گفت: مجموعاً ۸۴ کشور جهت شرکت در المپیاد اعلام آمادگی کردند و آموزش وپرورش تمهیدات لازم درخصوص، اقامت، تردد، ویزا و تشریفات میهمانان را تدارک دید و در نهایت تنها دو کشور مصر و دومینیکن، موفق به حضور در این المپیاد نشدند.
وی گفت: هر کشور تنها با یک تیم که معمولا بین یک تا چهار نفر متغیر است در این المپیاد شرکت کرده اند، البته جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی با یک تیم اصلی چهار نفره و یک تیم غیررسمی در این مسابقات حضور یافته بودند.
مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در ادامه بیان کرد: داشتن حداکثر ۱۸ سال از شرایط شرکت کنندگان در المپیاد کامپیوتر است، بنابراین دانش آموزان دوره دوم متوسطه در این المپیاد با هم به رقابت می پردازند .
عظمتی ادامه داد: مبنای سؤالات المپیاد این است که شرکت کنندگان یک الگوریتم را به زبان برنامه تبدیل کنند و یک برنامه نویسی را به صورت آزادانه انجام دهند .
به گفته رئیس دانشگاه شهید رجایی اعلام نتایج براساس جمع بندی امتیاز افراد هر تیم انجام شده و در عصر روز پنج شنبه دوازدهم امردادماه، در مراسم اختتامیه مدال های رنگارنگ این دوره از المپیاد بین کشورهای برگزیده، توزیع خواهد شد .

مدیراجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر۲۰۱۷ تهران،گفت: برگزاری این دوره المپیاد، این امکان را برای نخبگان و شرکت کنندگان جهانی فراهم کرده تا با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند و بتوانند پیام صلح و دوستی ایران را به سایرکشورها، اعلام کنند .

سیدمحسن میرباقری:
فضایل زیارت امام رضا
(لینک اصلی خبر)

رسا نیوز

مدیرمسؤول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی(ع) گفت: حرم مطهر ائمه اطهار(ع) بیوت خداوند روی زمین هستند؛ از جمله مشهدالرضا(ع) که هیچ مؤمنى آن را زیارت نکند مگر آن که خداوند عزّوجلّ بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان ، به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت که پنجمین روز از آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی «روز تجلیل و بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه» نامگذاری شده است، در گفت وگویی با دکتر سیدمحسن میرباقری، استاد علوم قرآن و حدیث، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی و رییس موسسه نورالمجتبی(ع)، اهمیت زیارت ائمه اطهار(ع) و امامزادگان را بررسی کرده ایم که در ادامه بخش دوم و پایانی آن را می خوانید :
دکتر سید محسن میرباقری، استاد علوم قرآنی و حدیث در باب اهمیت زیارت امامزادگان اظهار کرد: در حدیث داریم: «النَّظَرُ إِلَی ذُرِّیتِنَا عِبَادَه؛ نگاه به اولاد ما عبادت است» بنابراین امامزادگان که ذریه امامان(ع) هستند، در زمان حیاتشان، زیارت حی و در زمان مماتشان زیارت قبور آنها عبادت است و مورد تاکید قرار گرفته است.
ثواب بالای زیارت حضرت معصومه(س)
وی با اشاره به اینکه در میان امامزادگان، زیارت برخی بطور خاص مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: بیشترین تاکید و بالاترین فضیلت ها برای زیارت امامزادگان مدفون در ایران، درخصوص حضرت فاطمه معصومه(س) بیان شده است که در روایتی از امام صادق(ع) در بحارالانوار آمده: «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ؛ خدا را حرمی است: مکه، پیغمبر را حرمی است: مدینه، امیرالمومنین(ع) را حرمی است: کوفه و برای ما اهل بیت حرمی است که آن قم است» و در ادامه می فرمایند: «وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هر کس وی را زیارت کند، پاداشش بهشت خواهد بود».
ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین(ع) است
میرباقری اضافه کرد: امام جواد (ع) نیز می فرمایند: «مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسى که عمه ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است» و بعد از حضرت معصومه(س)، در میان امامزادگان مدفون در ایران، زیارت عبدالعظیم حسنی در شهرری سفارش شده است که در روایت داریم: یکی از اهالی ری به خدمت امام هادی(ع) مشرف شد و ایشان فرمودند: «کجا بودی؟» پاسخ داد به زیارت امام حسین(ع) رفته بودم که ایشان فرمودند: «إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ؛ اگر قبر عبد العظیم حسنی را در شهرتان (ری) زیارت کنی مانند آن است که امام حسین(ع) را زیارت کرده باشی».
این کارشناس مذهبی رسانه ملی اضافه کرد: در میان امامزادگان، زیارت حضرت عباس(ع) در عراق و زیارت حضرت زینب(س) در شام بسیار بافضیلت است و از تمام این زیارت بالاتر، یعنی از زیارت برادران دینی، ارحام، والدین، علما، بزرگان و امامزادگان برتر، زیارت ائمه اطهار(ع) است.
اهمیت زیارت پیامبر(ص) در قرآن کریم
وی با بیان اینکه براساس روایات، زیارت ائمه اطهار(ع) بسیار سفارش شده است، تصریح کرد: در قرآن کریم داریم که باید به محضر پیامبر اکرم(ص) برویم و خداوند فرموده است: «وَلَو أَنَّهُم إِذ ظَلَموا أَنفُسَهُم جاءوکَ فَاستَغفَرُوا اللَّهَ وَاستَغفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوّابًا رَحیمًا؛ و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می کردند (و فرمانهای خدا را زیر پا می گذاردند)، به نزد تو می آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می کردند؛ و پیامبر(ص) هم برای آنها استغفار می کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند.» و همچنین در آیه ۵۴ سوره انعام داریم: «وَ إِذا جاءَکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ؛ و چون کسانی که به آیات ما ایمان می آورند نزد تو آیند، بگو: سلام بر شما ، پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر داشته است».
میرباقری اضافه کرد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده است که امام حسن(ع) از ایشان سوال کردند: «مَا جَزَاءُ مَنْ زَارَکَ؛ پاداش کسى که شما را زیارت کند چیست؟» و حضرت(ص) پاسخ دادند: «یَا بُنَیَّ مَنْ زَارَنِی حَیّاً أَوْ مَیِّتاً أَوْ زَارَ أَبَاکَ أَوْ زَارَ أَخَاکَ أَوْ زَارَکَ کَانَ حَقّاً عَلَیَّ أَنْ أَزُورَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِهِ؛ پسرم، کسى که من را در حال حیات و بعد از آن زیارت کند یا به زیارت تو و برادرت آید بر من لازم است که در روز قیامت به زیارتش رفته تا او را از عذاب گناهانش برهانم»
اهمیت و جایگاه والای زیارت امام رضا(ع)
مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی علیه السلام با اشاره به روایاتی در خصوص اهمیت زیارت امام رضا(ع) گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی که در کتاب بحارالانوار آمده است، فرموده اند: «سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وحَرَّمَ جَسَدَهُ على النّارِ؛ به زودی، پاره اى از تن من در خاک خراسان دفن شود. هیچ مؤمنى آن را زیارت نکند مگر آن که خداوند عز و جل بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند».
وی ادامه داد: امام صادق(ع) نیز در حدیثی بنابر نقل «بحارالانوار» فرموده اند: «من زارنا فی مماتنا فکأنما زارنا فی حیاتنا؛ هر کس ما را پس از وفاتمان زیارت کند، گویا ما را در حال حیات، زیارت کرده است» و امام رضا(ع) نیز فرموده اند: «مَا زَارَنِی أَحَدُ مِنْ أَوْلِیَائِی عَارِفاً بِحَقِّی الَّا شُفِّعْتُ فِیهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛ هیچ یک از دوستانم مرا با آگاهی به حقم زیارت نمی کند مگر این که روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد».
دکتر میرباقری اضافه کرد: در حدیث دیگری از امام رضا(ع) که در کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» آمده است، نقل شده: «مَنْ زَارَنِی عَلَیَّ بُعْدِ دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حتی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا: اذا تَطَایَرَتِ الکتب یَمِیناً وَ شِمَالًا ، وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ؛ کسی که با دوری راه سرا و مزار من، به زیارتم بیاید، روز قیامت در سه جا (برای دستگیری) نزد او خواهم آمد و او را از بیم و گرفتاری آن موقفها، رهایی خواهم بخشید: هنگامی که نامه ها (ی اعمال) در راست و چپ به پرواز درآیند، نزد (پل) صراط و نزد میزان (محل سنجش اعمال)».
اهمیت زیارت ائمه اطهار(ع) در قرآن کریم
استاد علوم قرآنی و حدیث گفت: در قرآن کریم و در سوره مبارکه نور، خداوند جایگاه ائمه اطهار(ع) را بیان کرده و می فرماید: «فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ، (این نور الهی) در خانه هایی است (مانند حرم های معصومین علیهم السلام) که خداوند اذن داده تا (نام و مقام و بناء آنها) بالا برده شود و نام او در آنها ذکر گردد در آن خانه ها در بامدادان و شامگاهان تسبیح او می گویند» به این معنا که خداوند اجازه داده است که زائران در حرم اهل بیت(ع)، اسم الله را ببرند، ائمه اطهار(ع) را یاد کنند و با آنها به صحبت بپردازند.
مشاهد شریف ائمه اطهار(ع) بیوت الله است
وی با بیان در فرهنگ اسلام ۷ حرم و خانه خدا روی زمین بنا شده است، ابراز کرد: این حرم ها عبارتند از: مکه مکرمه، مدینه منوره حرم پیامبر(ص)،حضرت زهرا(س) و ۴ امام مدفون در بقیع، نجف اشرف حرم امیرالمومنین(ع)، کربلای معلی حرم امام حسین(ع)، سامرا حرم امامان هادی و حسن عسکری علیهمااسلام، کاظمین حرم امامان کاظم و جواد علیهمااسلام و در نهایت مشهد مقدس حرم امام رضا(ع)، که اینها بیوت خداوند روی زمین هستند و اولیای خداوند که امور دنیا آنها را غافل نمی کند، صبح و شام به این حرم ها وارد می شوند و خداوند را تسبیح می کنند و به خواندن نوافل می پردازند.
دکتر میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه آیات این سوره آمده: «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ؛ مردانی که هیچ تجارت و خرید و فروشی آنها را از یاد خدا و برپا کردن نماز و پرداختن زکات مشغول نمی کند، آنها از روزی می ترسند که دل ها و دیده ها در آن پریشان و دگرگون است.» یعنی اولیای خداوند برای یاد و عبادت خداوند در این حرم ها حاضر می شوند و خداوند نیز بالاترین پاداش ها را به آنها اهدا خواهد کرد چناکه در ادامه این آیه آمده است: «لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ؛ (آنها تسبیح می گویند و به ذکر خدا مشغولند) تا خداوند، بهترین عمل آنها را ملاک پاداش قرار دهد و از فضل خویش بر (پاداش) آنها بیفزاید و خداوند هر که را بخواهد بی حساب (بدون مقابله با عمل) روزی می بخشد» و این جایگاه زیارت ائمه اطهار علیهم السلام در قرآن کریم است./ ۱۳۲۵//۱۰۲/خ

اهمیت زیارت پیامبر و ائمه اطهار(ع) در قرآن کریم
(لینک اصلی خبر)

شفقنا

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی(ع)گفت: حرم مطهر ائمه اطهار(ع) بیوت خداوند روی زمین هستند؛ از جمله مشهدالرضا(ع) که هیچ مؤمنى آن را زیارت نکند مگر آن که خداوند عزّوجلّ بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند.
به گزارش شفقنا به نقل از شبستان ، به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت که پنجمین روز از آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی «روز تجلیل و بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه» نامگذاری شده است، در گفت وگویی با دکتر سیدمحسن میرباقری، استاد علوم قرآن و حدیث، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی و رییس موسسه نورالمجتبی(ع)، اهمیت زیارت ائمه اطهار(ع) و امامزادگان را بررسی کرده ایم که در ادامه بخش دوم و پایانی آن را می خوانید:
دکتر سید محسن میرباقری، استاد علوم قرآنی و حدیث در گفتگو با ما در باب اهمیت زیارت امامزادگان اظهار کرد: در حدیث داریم: «النَّظَرُ إِلَی ذُرِّیتِنَا عِبَادَه؛ نگاه به اولاد ما عبادت است» بنابراین امامزادگان که ذریه امامان(ع) هستند، در زمان حیاتشان، زیارت حی و در زمان مماتشان زیارت قبور آنها عبادت است و مورد تاکید قرار گرفته است.
ثواب بالای زیارت حضرت معصومه(س)
وی با اشاره به اینکه در میان امامزادگان، زیارت برخی بطور خاص مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: بیشترین تاکید و بالاترین فضیلت ها برای زیارت امامزادگان مدفون در ایران، درخصوص حضرت فاطمه معصومه(س) بیان شده است که در روایتی از امام صادق(ع) در بحارالانوار آمده: «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکهُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَهُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ؛ خدا را حرمی است: مکه، پیغمبر را حرمی است: مدینه، امیرالمومنین(ع) را حرمی است: کوفه و برای ما اهل بیت حرمی است که آن قم است» و در ادامه می فرمایند: «وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَهَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ؛ و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه دفن خواهد شد، هر کس وی را زیارت کند، پاداشش بهشت خواهد بود».
ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین(ع) است
میرباقری اضافه کرد: امام جواد (ع) نیز می فرمایند: «مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّهُ؛ کسى که عمه ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است» و بعد از حضرت معصومه(س)، در میان امامزادگان مدفون در ایران، زیارت عبدالعظیم حسنی در شهرری سفارش شده است که در روایت داریم: یکی از اهالی ری به خدمت امام هادی(ع) مشرف شد و ایشان فرمودند: «کجا بودی؟» پاسخ داد به زیارت امام حسین(ع) رفته بودم که ایشان فرمودند: «إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ؛ اگر قبر عبد العظیم حسنی را در شهرتان (ری) زیارت کنی مانند آن است که امام حسین(ع) را زیارت کرده باشی».
این کارشناس مذهبی رسانه ملی اضافه کرد: در میان امامزادگان، زیارت حضرت عباس(ع) در عراق و زیارت حضرت زینب(س) در شام بسیار بافضیلت است و از تمام این زیارت بالاتر، یعنی از زیارت برادران دینی، ارحام، والدین، علما، بزرگان و امامزادگان برتر، زیارت ائمه اطهار(ع) است.
اهمیت زیارت پیامبر(ص) در قرآن کریم
وی با بیان اینکه براساس روایات، زیارت ائمه اطهار(ع) بسیار سفارش شده است، تصریح کرد: در قرآن کریم داریم که باید به محضر پیامبر اکرم(ص) برویم و خداوند فرموده است: «وَلَو أَنَّهُم إِذ ظَلَموا أَنفُسَهُم جاءوکَ فَاستَغفَرُوا اللَّهَ وَاستَغفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوّابًا رَحیمًا؛ و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم می کردند (و فرمانهای خدا را زیر پا می گذاردند)، به نزد تو می آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می کردند؛ و پیامبر(ص) هم برای آنها استغفار می کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند.» و همچنین در آیه ۵۴ سوره انعام داریم: «وَ إِذا جاءَکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَهَ؛ و چون کسانی که به آیات ما ایمان می آورند نزد تو آیند، بگو: سلام بر شما ، پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر داشته است».
میرباقری اضافه کرد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده است که امام حسن(ع) از ایشان سوال کردند: «مَا جَزَاءُ مَنْ زَارَکَ؛ پاداش کسى که شما را زیارت کند چیست؟» و حضرت(ص) پاسخ دادند: «یَا بُنَیَّ مَنْ زَارَنِی حَیّاً أَوْ مَیِّتاً أَوْ زَارَ أَبَاکَ أَوْ زَارَ أَخَاکَ أَوْ زَارَکَ کَانَ حَقّاً عَلَیَّ أَنْ أَزُورَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِهِ؛ پسرم، کسى که من را در حال حیات و بعد از آن زیارت کند یا به زیارت تو و برادرت آید بر من لازم است که در روز قیامت به زیارتش رفته تا او را از عذاب گناهانش برهانم»
اهمیت و جایگاه والای زیارت امام رضا(ع)
مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی علیه السلام با اشاره به روایاتی در خصوص اهمیت زیارت امام رضا(ع) گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی که در کتاب بحارالانوار آمده است، فرموده اند: «سَتُدْفَنُ بَضْعَهُ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّهَ وحَرَّمَ جَسَدَهُ على النّارِ؛ به زودی، پاره اى از تن من در خاک خراسان دفن شود. هیچ مؤمنى آن را زیارت نکند مگر آن که خداوند عز و جل بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند».
وی ادامه داد: امام صادق(ع) نیز در حدیثی بنابر نقل «بحارالانوار» فرموده اند: «من زارنا فی مماتنا فکأنما زارنا فی حیاتنا؛ هر کس ما را پس از وفاتمان زیارت کند، گویا ما را در حال حیات، زیارت کرده است» و امام رضا(ع) نیز فرموده اند: «مَا زَارَنِی أَحَدُ مِنْ أَوْلِیَائِی عَارِفاً بِحَقِّی الَّا شُفِّعْتُ فِیهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ؛ هیچ یک از دوستانم مرا با آگاهی به حقم زیارت نمی کند مگر این که روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد».
دکتر میرباقری اضافه کرد: در حدیث دیگری از امام رضا(ع) که در کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» آمده است، نقل شده: «مَنْ زَارَنِی عَلَیَّ بُعْدِ دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ فِی ثَلَاثَهِ مَوَاطِنَ حتی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا: اذا تَطَایَرَتِ الکتب یَمِیناً وَ شِمَالًا ، وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ؛ کسی که با دوری راه سرا و مزار من، به زیارتم بیاید، روز قیامت در سه جا (برای دستگیری) نزد او خواهم آمد و او را از بیم و گرفتاری آن موقفها، رهایی خواهم بخشید: هنگامی که نامه ها (ی اعمال) در راست و چپ به پرواز درآیند، نزد (پل) صراط و نزد میزان (محل سنجش اعمال)».
اهمیت زیارت ائمه اطهار(ع) در قرآن کریم
استاد علوم قرآنی و حدیث گفت: در قرآن کریم و در سوره مبارکه نور، خداوند جایگاه ائمه اطهار(ع) را بیان کرده و می فرماید: «فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ، (این نور الهی) در خانه هایی است (مانند حرم های معصومین علیهم السلام) که خداوند اذن داده تا (نام و مقام و بناء آنها) بالا برده شود و نام او در آنها ذکر گردد در آن خانه ها در بامدادان و شامگاهان تسبیح او می گویند» به این معنا که خداوند اجازه داده است که زائران در حرم اهل بیت(ع)، اسم الله را ببرند، ائمه اطهار(ع) را یاد کنند و با آنها به صحبت بپردازند.
مشاهد شریف ائمه اطهار(ع) بیوت الله است
وی با بیان در فرهنگ اسلام ۷ حرم و خانه خدا روی زمین بنا شده است، ابراز کرد: این حرم ها عبارتند از: مکه مکرمه، مدینه منوره حرم پیامبر(ص)،حضرت زهرا(س) و ۴ امام مدفون در بقیع، نجف اشرف حرم امیرالمومنین(ع)، کربلای معلی حرم امام حسین(ع)، سامرا حرم امامان هادی و حسن عسکری علیهمااسلام، کاظمین حرم امامان کاظم و جواد علیهمااسلام و در نهایت مشهد مقدس حرم امام رضا(ع)، که اینها بیوت خداوند روی زمین هستند و اولیای خداوند که امور دنیا آنها را غافل نمی کند، صبح و شام به این حرم ها وارد می شوند و خداوند را تسبیح می کنند و به خواندن نوافل می پردازند.
دکتر میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه آیات این سوره آمده: «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاهِ وَ إیتاءِ الزَّکاهِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ؛ مردانی که هیچ تجارت و خرید و فروشی آنها را از یاد خدا و برپا کردن نماز و پرداختن زکات مشغول نمی کند، آنها از روزی می ترسند که دل ها و دیده ها در آن پریشان و دگرگون است.» یعنی اولیای خداوند برای یاد و عبادت خداوند در این حرم ها حاضر می شوند و خداوند نیز بالاترین پاداش ها را به آنها اهدا خواهد کرد چناکه در ادامه این آیه آمده است: «لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ یَزیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ؛ (آنها تسبیح می گویند و به ذکر خدا مشغولند) تا خداوند، بهترین عمل آنها را ملاک پاداش قرار دهد و از فضل خویش بر (پاداش) آنها بیفزاید و خداوند هر که را بخواهد بی حساب (بدون مقابله با عمل) روزی می بخشد» و این جایگاه زیارت ائمه اطهار علیهم السلام در قرآن کریم است.
انتقال پیام صلح دوستی ایران به سایر کشورها
(لینک اصلی خبر)

اصفهان زیبا

مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ تهران گفت: براساس پایش صورت گرفته، شرکت کنندگان از میزبانی ایران اعلام رضایت کردند.به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا عظمتی در حاشیه بیست ونهمین دوره المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ اظهارکرد: کمیته بین المللی مسابقات، پس از بررسی پیشنهاد میزبانی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۲۰۱۲ توسط تیم اعزامی ارائه شده بود در سال ۲۰۱۳، موافقت خود را اعلام کرد.وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با هدف هرچه بهتر برگزارشدن این المپیاد، بودجه ای را در سال ۱۳۹۶ به این موضوع اختصاص داد و وزارت آموزش وپرورش را مأمور برگزاری این مسابقات کرد. عظمتی، ادامه داد: وزارت آموزش وپرورش با علم به چگونگی برگزاری المپیاد کامپیوتر، ستادی را در وزارتخانه از معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی، مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و دانشگاه شهید رجایی تشکیل و وظایف و امور مربوط، به کمیته های دهگانه را تقسیم کرد. وی خاطرنشان کرد: مجموعا ۸۴ کشور جهت شرکت در المپیاد اعلام آمادگی کردند وآموزش وپرورش تمهیدات لازم درخصوص اقامت، تردد، ویزا و تشریفات مهمانان را تدارک دیده است و در نهایت، دو کشور مصر و دومینکن، موفق به حضور در این المپیاد نشدند.عظمتی گفت: هر کشور تنها با یک تیم که معمولا بین یک تا چهار نفر متغیر است در این المپیاد شرکت کرده است، البته جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی با یک تیم اصلی چهار نفره و یک تیم غیررسمی در این مسابقات حضور یافته است.مدیر اجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در ادامه بیان کرد: داشتن حداکثر ۱۸ سال از شرایط شرکت کنندگان در المپیاد کامپیوتر است، بنابراین دانش آموزان دوره دوم متوسطه در این المپیاد با هم به رقابت می پردازند.عظمتی ادامه داد: مبنای سوالات المپیاد این است که شرکت کنندگان یک الگوریتم را به زبان برنامه تبدیل کنند و یک برنامه نویسی را به صورت آزادانه انجام دهند.رئیس دانشگاه شهید رجایی ادامه داد: خارج از سالن امتحان نیز تمام مردم دنیا می توانند به صورت آنلاین نتایج افراد شرکت کننده را در سایت http://ranking.ioi2017.org/Ranking.html ، مشاهده کنند. وی گفت: اعلام نتایج براساس جمع بندی امتیاز افراد هر تیم انجام شده و عصر امروز، پنجشنبه دوازدهم مردادماه، مراسم اختتامیه برگزار می شود و مدال های رنگارنگ این دوره از المپیاد بین کشورهای برگزیده، توزیع خواهد شد.مدیراجرایی المپیاد جهانی کامپیوتر۲۰۱۷تهران، گفت: برگزاری این دوره المپیاد، این امکان را برای نخبگان وشرکت کنندگان جهانی فراهم کرده تا با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند و بتوانند پیام صلح و دوستی ایران را به سایرکشورها، اعلام کنند.
چهره ها
(لینک اصلی خبر)

روزنامه مردم سالاری

رضا سیروس صبری ؛ معمار ایرانی
پروفسور رضا سیروس صبری در ۱۸ مرداد ۱۳۳۳ در تهران چشم به جهان گشود. او در سال ۱۳۵۷ با درجه کارشناسی ارشد معماری ازدانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) با رتبه اول فارغ التحصیل و موفق به کسب بورس تحصیلی جهت ادامه تحصیل در کشور آمریکا شد. به دلیل علاقه اش به رشته طراحی شهری به تحصیل در این رشته در دانشگاه پنسیلوانیا پرداخت و موفق به کسب دومین مدرک کارشناسی ارشد از آن دانشگاه در سال ۱۳۶۰ (۱۹۸۰) شد. پروفسور صبری در مدت تحصیل خود در کشور آمریکا زیر نظر استادان بزرگی چون ادموند بیکن،جان لنگ و ایان مک هارگ تحصیلات خود را به پایان رساند و درجه دکترای معماری با گرایش معماری منظر را از دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۱۳۷۴ (۱۹۹۴) اخذ کرد. اندیشه های مک هارگ او را به معماری منظر با رویکرد بوم شناسانه بسیار علاقه مند کرد ، به صورتی که این موضوع به یکی از زمینه های تحقیقاتی اصلی در پژوهش ها و سخنرانی های ایشان بدل شد. او در طول فعالیت حرفه ای خود مقالات، سخنرانی ها و پژوهش های بسیاری در زمینه های طراحی شهری، معماری منظر ، روانشناسی محیط،معماری و فلسفه و بوم شناسی در طراحی منظر داشته و شاگردان فراوانی چه در ایران و چه در خارج از کشور تربیت نمود. دکتر سیروس صبری علی رغم داشتن موقعیت جهت اقامت دائم در کشور آمریکا ، به دلیل علاقه فراوان به کشورش ، شش ماه از سال به ایران سفر می کرد تا در ترم های فرد در دانشگاه های ایران به تدریس بپردازد. از جمله کتابهای منتشر شده توسط ایشان ، «هنرمحیطی: تاملی در عناصر معنی دهنده به منظر»، «تحول در طراحی: فرآیند طراحی با اسطوره، تصور و ذهن طراحانه» و ترجمه سری کتابها با عنوان «سرشت نظم» نوشته کریستوفر الکساندر است. از جمله فعالیت های حرفه ای او در ایران می توان به طراحی شهری و معماری منظر محوطه برج میلاد، مشاور و طراح معماری منظر محوطه دانشگاه علم و صنعت ایران (مسیر ورودی جنوبی تا خوابگاه ها)، طراحی شهری و منظر شهری بلوار کشاورز و مشاورعلمی کارگاههای طراحی شهر بم (یونیسف) برای بازسازی این شهر اشاره کرد. دکتر سیروس صبری تا واپسین روز زندگی خود مشغول به تدریس و پژوهش بود و در حالی که قرار بود در روز یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ کارگاهی با عنوان پرتفولیو از طرف انجمن علمی معماری دانشگاه شهید رجایی برگزار کند، در عصر همان روز در بیمارستان شهدای تهران، در سن ۵۹ سالگی، بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.دکتر صبری در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شده است.
عبدالحسین نوایی ؛ چهره ماندگار
دکتر عبدالحسین نوایی در ۱۸ مرداد ۱۳۰۲ به دنیا آمد. این استاد دانشگاه، نویسنده، تاریخ نگار و نسخه شناس ، از چهره های ماندگار ایران بود.از او آثار تحقیقی تاریخی، به ویژه درباره دوره قاجار، بهادگار مانده است. همچنین وی به تصحیح متون تاریخی قدیمی نیز اشتغال داشته است.
نوایی تحصیلات مقدماتی را در مدارس «تمدن»، «ابن سینا» و «شرف مظفری» گذراند. سپس به دانشسرای عالی رفت و در رشته زبان و ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت و لیسانس گرفت. آنگاه تحصیلات خود را در رشته تاریخ ادامه داد و از دانشگاه سوربن فرانسه موفق به اخذ درجه دکترا شد. دکتر نوایی از سال ۱۳۲۳ ه.ش به معلمی پرداخت. همچنین در دانشگاه های شهید بهشتی و تهران نیز مشغول تدریس شد. از جمله استادان وی می توان به عباس اقبال آشتیانی، ملک الشعراء بهار و بدیع الزمان فروزانفر اشاره کرد. این تاریخ شناس ایرانی ، در ۱۸ مهر ۱۳۸۳ دار فانی را وداع گفت.
سمینار سازه و ژئوتکنیک
(لینک اصلی خبر)

تاسیسات نیوز

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، سمینار سازه و ژئوتکنیک با همکاری گروه تخصصی عمران سازمان، روز چهارشنبه ۱۸-۰۵-۹۶ در سالن همایش نیروی انتظامی برگزار شد.ابتدا مهندس حمیدرضا اکبرزاده، رئیس گروه تخصصی عمران، ضمن عرض خیرمقدم، توجه به طراحی سازه و مطالعات ژئوتکنیک را به دلیل زلزله خیز بودن استان گیلان مهم دانست. سپس دکتر اصغر وطنی اسکوئی، عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه شهید رجایی، در خصوص استفاده از مصالح نوین در ساختمان جهت مقاوم سازی سازه و اهمیت استفاده از آن در مناطق زلزله خیز سخن گفت و کاربرد کامپوزیتهای پلیمری FRP در صنعت ساختمان را تشریح نمود.

در ادامه دکتر جواد رزاقی لنگرودی، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به خرابی های زلزله سال ۶۹ در گیلان، به اهمیت شکل پذیری سازه در جهت تامین ایمنی ساختمان و امنیت جانی ساکنین همراه با اجرای دقیق و نظارت مستمر تاکید نمود.

دکتر فرزین کلانتری، عضو هیات علمی گروه خاک و پی دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی، نیز سخنرانی خود را با موضوع درک جدید از ضریب عکس العمل بستر ارائه داد. گفتنی است دکتر کلانتری، عضو کمیته فنی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و بنیانگذار بانک اطلاعات ژئوتکنیک کشور و دکتر وطنی مدیر پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و رئیس پژوهشگاه سوانح طبیعی کشور می باشند. همچنین قابل ذکر است دکتر جواد رزاقی تالیفات متعددی در زمینه رفتار سازه دارد.
انتهای خبر

بینایی به مثابه فصل فلسفی انسان
(لینک اصلی خبر)

فانوس نیوز

سرویس فرهنگی و هنری – انسانی که توان تماشایی جمال و جلال الهی را ندارد به واقع نابیناست و با همین نابینایی به دیگر جهان گام می نهد. کسی که زمزمه های نور و ندای حق را در این عالم نمی شنود به معنای دقیق کلمه ناشنواست. هرچند در عرف او را بینا و شنوا خوانند و دانند.
دکتر عبدالله صلواتی -عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی تهران- در یادداشتی که در اختیار فانوس قرار داده است به نحوی گزین گویانه پاره ای نکات نغز را به رشته تحریر درآورده است:
ما هسته پنهان تماشاییم
ز تجلی ابری کن، بفرست که ببارد بر سر ما
باشد که به شوری بشکافیم، باشد که ببالیم و به خورشید تو پیوندیم
سهراب سپهری
-آدمی افریده شده برای دیدن و شنیدن و لمس کردن اما چشم و گوش و لمسش فقط برای دیدن و شنیدن و لمس کردن متعلقات حسی نیست.
-ادراک پنج گانه حسی نمادی است از پنج گانه های مثالی، عقلی، و فوق عقلی.
-متعلق پنج گانه های غیرحسی متفاوت از پنج گانه حسی است و برخلاف ان رهای از تخته بند طبیعت است و در هر مجرای ادراکی آن، چهار مجرای دیگر حضور دارد؛ در دیدن فراحسی، شنیدن، لمس کردن، بوییدن، و چشیدن منطوی است.
-در هر تجلی، دیگر تجلیات منطوی است؛ تجلی اسم البصیر در دلش السمیع هم هست فقط یکی پیداست و دیگری ناپیدا.
-برای نجات یافته به یک تجلی، امکانات تجربه دیگر تجلیات فراهم است. و در این نگاه خوبی ها و فضایل در یک هسته بهم میرسند و آن هسته، مهر خداست در قاب یک تجلی.
-وقتی این هسته مهر شکافته شود به اندازه کل دنیا انرژی آزاد میشود انرژی ای که جهان آدمی را سامان می دهد و بسطش می دهد و به وزان این گسترش وجودی، خدایش، اخلاقش، و جهانش بزرگ می شود.
-انسانی که توان تماشایی جمال و جلال الهی را ندارد به واقع نابیناست و با همین نابینایی به دیگر جهان گام می نهد. کسی که زمزمه های نور و ندای حق را در این عالم نمی شنود به معنای دقیق کلمه ناشنواست. هرچند در عرف او را بینا و شنوا خوانند و دانند.
-بینایی و شنوایی و دیگر مجاری ادراکی در ما تعبیه شده است. به تعبیر سهراب، هسته پنهان تماشاییم اما برای فعلیت یافتن این امکانات پنهان، باید در معرض تجلی قرار گرفته و بخواهیم از خدا که این تجلی باران شود و بر ما ببارد و پس از باران رحمت، با پرتوهای رنگارنگ مهر در سرچشمه خورشید عشق محو شویم.
-فصل فلسفی هم مقوم حقیقت است و هم ممیز. و از آنجاکه بینایی (به معنای بینایی مثالی، عقلی، و فوق عقلی) هم بیانگر حقیقت انسان است و اوج آن دیدن دادار دلدار است و هم ممیز انسان از دیگر موجودات. بنابراین می توان گفت بینایی، فصل فلسفی انسان است.
-و از انجاکه بینایی یادشده در انسان ارادی و اکتسابی است این بینایی متفاوت با بینایی فرشته است و از انجاکه این بینایی، آگاهانه است این بینایی متفاوت از بینایی تکوینی حیوان، نبات، و جماد است.

دوره تابستانی المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی برگزار می شود
(لینک اصلی خبر)

ایرنا

تهران-ایرنا- دوره تابستانی دومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی از ۲۰ مرداد تا ۳ شهریور ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش روز شنبه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیمان کیهان ور از شروع دوره تابستانی المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی خبر داد و گفت: این دوره با حضور بیش از ۳۰ دانش پژوه برگزیده مرحله دوم آزمون المپیاد در محل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مدت ۱۵ روز برگزار خواهد شد.
رئیس کمیته علمی المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار کرد: برای آموزش این دانش آموزان از اساتید به نام کشور در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دعوت به عمل آمده است و در پایان دوره طی مراسمی از نفرات برتر با اهدا جوایز نقدی تجلیل به عمل خواهد آمد.
وی افزود: آموزش در دوره تابستانی بیشتر جنبه خلاقیت و نگرش خواهد داشت و آموزش های عملی نیز جزو برنامه علمی این دوره به حساب می آید و علاوه بر کلاس های تئوری کلاس های عملی هم برای این دوره در نظر گرفته شده است که در ۲مرکز تحقیقات پوست و مو و زیبایی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات اورولوژی بیمارستان مرکز طبی کودکان برگزار خواهد شد.
دوره تابستانی دومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وبا همکاری وزارت آموزش و پرورش به ویژه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان برگزار می شود.
علمی**۹۰۳۱**
دریافت کننده: عادل پازیار* انتشار:محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

برگزاری دوره تابستانی المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

دوره تابستانی دومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی تا ۳ شهریورماه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل بنیاد ملی نخبگان، این دوره با حضور بیش از ۳۰ دانش پژوه برگزیده مرحله دوم آزمون المپیاد در محل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مدت ۱۵ روز برگزار خواهد شد.
برای آموزش این دانش آموزان از اساتید بنام کشور در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دعوت به عمل آمده است. در پایان دوره طی مراسمی از نفرات برتر با اهدا جوایز نقدی نیز تجلیل به عمل می آید.
آموزش در دوره تابستانی بیشتر جنبه خلاقیتی و نگرشی خواهد داشت و آموزش های عملی نیز جزء برنامه علمی این دوره به حساب می آید. در این راستا علاوه بر کلاس های تئوری کلاس های عملی هم برای این دوره در نظر گرفته شده که در ۲ مرکز تحقیقات پوست و مو و زیبایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات اورولوژی بیمارستان مرکز طبی کودکان برگزار خواهد شد.
این دوره تابستانی با همکاری وزارت آموزش و پرورش به ویژه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان برگزار می شود.

دوره تابستانی دومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار شد
(لینک اصلی خبر)

آریا نیوز

خبرگزاری آریا – دوره تابستانی دومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی از ۲۰ مرداد تا ۳ شهریور ماه سال جاری در حال برگزاری است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیمان کیهان ور رئیس کمیته علمی المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از شروع دوره تابستانی در تاریخ ۲۰ مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: این دوره با حضور بیش از ۳۰ دانش پژوه برگزیده مرحله دوم آزمون المپیاد در محل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مدت ۱۵ روز برگزار خواهد شد.
به گفته وی، برای آموزش این دانش آموزان از اساتید بنام کشور در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دعوت به عمل آمده است. در پایان دوره طی مراسمی از نفرات برتر با اهدا جوایز نقدی تجلیل به عمل می آید.
رئیس کمیته علمی این المپیاد دانش آموزی افزود: آموزش در دوره تابستانی بیشتر جنبه خلاقیتی و نگرشی خواهد داشت و آموزش های عملی نیز جزو برنامه علمی این دوره به حساب می آید.
وی توضیح داد: علاوه بر کلاس های تئوری کلاس های عملی هم برای این دوره در نظر گرفته شده است که در دو مرکز تحقیقات پوست و مو و زیبایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات اورولوژی بیمارستان مرکز طبی کودکان برگزار خواهد شد.
دوره تابستانی دومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وبا همکاری وزارت آموزش و پرورش به ویژه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان برگزار می شود.

معرفی مقالات علمی پژوهشی
بررسی رفتار اتصال پیچی با ورزق انتهایی در قاب سه طبقه فولادی …
(لینک اصلی خبر)

فولاد نیوز

بررسی رفتار اتصال پیچی با ورزق انتهایی در قاب سه طبقه فولادی با روش اجزای محدود

سید محمد رضا مرتضوی ۱ ، بهروز زعیم دار ۲

۱- استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، mortazavi@srttu.edu
۲۲- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده:

به دلیل عدم قطعیت های متعدد در زمان ساخت، نصب اتصالات فلنجی و پیچیدگی های رفتار نیمه گیرداری آنها، رفتار این اتصالات در سازه با رفتار آنها وقتی بصورت جداگانه مورد مطالعه قرار می گیرند، متفاوت است. در تحقیق حاضر، رفتار یک نمونه سیستم اتصالات فلنجی در شرایط واقعی در یک قاب سه طبقه فولادی سه بعدی به روش حل مسئله معکوس تعیین شده است. برای شبیه سازی رفتار اتصال در مدل اجزای محدود قاب سه طبقه فولادی سه بعدی، از شش المان خطی در میان دو صفحه اتصا ل که با فاصله کوچکی از یکدیگر قرار دارند استفاده شد. فرکانسهای شش مود اول سازه به ازای مدول یانگ های مختلف برای المان تیر با استفاده از آنالیز مودال به دست آمد. با انجام فرایند بهنگام سازی برای مدل اجزای محدود قاب سه طبقه فولادی سه بعدی از طریق کاهش تفاوت فرکانس های طبیعی تجربی و تحلیلی آن، المان تیر با مدول یانگ مشخص جایگزین سیستم اتصال فلنجی تعیین گردید. مدل بهنگام شده، ضمن ارائه تقریب بسیار خوب از فرکانس های طبیعی قاب سه طبقه فولادی سه بعدی، یک رفتار انعطاف پذیر را در درجات آزادی مختلف برای اتصال به دست می دهد و می تواند رفتار نیمه گیرداری اتصال را در سازه به خوبی نشان دهد. تعیین فرکانس طبیعی به عنوان یکی از پارامترهای مهم تحلیل دینامیکی یک سازه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. کارهای انجام شده در زمینه تعیین فرکانس های طبیعی یک سازه نشان می دهد که تفاوت قابل توجهی بین نتایج تجربی و تحلیلی متعارف سازه ها وجود دارد که یکی از دلایل این تفاوت به نحوه ساده سازی مدل مسئله برمی گردد.

واژه های کلیدی: اتصالات پیچی با ورق انتهایی ، قاب سه طبقه فولادی سه بعدی ، بهنگام سازی ، روش معکوس ، فرکانس طبیعی

نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: ا تصالات (پیچ . مهره و جوش)
منبع : نشریه علمی پژوهشی سازه و فولاد

در نشست اسباب بازی در بستر فرهنگ مطرح شد:
اسباب بازی وسیله ای برای ترویج فرهنگ بومی و سرزمینی
(لینک اصلی خبر)

پایگاه خبری کودک و نوجوان

در چهارمین روز از سومین جشنواره ملی اسباب بازی نشستی با عنوان «اسباب بازی در بستر فرهنگ» با حضور کارشناسان و اساتید برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، میهمانان این نشست لیلا کفاش زاده، مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهش گاه میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر بهنام زنگی، نایب رییس انجمن علمی پژوهش های هنری ایران، دکتر فریده حمیدی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دکتر طیبه عزت الهی، انسان شناس و پژوهش گر و مناف یحیی پور، دبیر سومین جشنواره ملی اسباب بازی بودند.
مناف یحیی پور دبیر سومین جشنواره ملی اسباب بازی به عنوان اولین سخنران این نشست با تاکید بر تاثیرگذاری اسباب بازی بر رشد فرهنگی و تاثیرپذیری کودکان، در این مورد گفت: اولین هدف از تولید اسباببازی قطعا سرگرمی و لذت کودکان بوده است، البته در گذشته تصور بر این بود که اسباب بازی فقط وسیله ای برای مشغول شدن فرزندان است تا والدین به کار خود برسند اما با پیشرفت و افزایش مطالعات مشخص شد که این ذهنیت اشتباه است چراکه کارکردهای اسباب بازی حتی حوزه های آموزشی و روان شناسی را نیز شامل می شود.
وی کارکردها و اثرات اسباب بازی بر کودکان را به سه گروه کشف، هیجان و تخیل و رویاپردازی تقسیم و اظهار کرد: اسباب بازی باید به کودک کمک کند که به کشفی برسد، همان چیزی که به آن آموزش گفته می شود، در واقع اسباب بازی باعث می شود کودک دنیای جدیدی را کشف کند. علاوه بر این، اسباب بازی نیاز هیجانی کودک را برطرف می کند و در ادامه اسباب بازی خوب وسیله ای است که باعث می شود کودک رویاپردازی کند و قوه تخیلش فعال شود.
دبیر سومین جشنواره ملی اسباب بازی معتقد است: اسباب بازی ای که بتواند همه این موارد را پوشش دهد باید با سایر هنرها ترکیب شود که از این میان دو عامل بسیار مهم است، ادبیات و خصوصا ادبیات داستانی و همچنین ادبیات نمایشی است.
وی ادامه داد: در واقع اگر یک اسباب بازی دارای یک داستان با پیشینه فرهنگی، هنری و یا تاریخی باشد قطعا می تواند کشف جدیدی برای کودک باشد که اتفاقا به تقویت جنبه های هیجانی و تخیلی کودک نیز کمک می کند، مثال ملموس این موضوع ساخت اسباب بازی و عروسک مبتنی بر انیمیشن های محبوب کودکان است.
یحیی پور با بیان این که متاسفانه ساخت اسباب بازی در ایران با این نگاه و بهره گیری از شخصیت های داستانی و فرهنگی کشورمان اتفاق نمی افتد، افزود: یک پیش فرض غلطی از زمان قاجار و وارادات اسباب بازی و عروسک از فرنگ به ایران ایجاد شده که بر اساس آن رابطه قراردادی ای بین عروسک و زیبایی تعریف شده است، در این حد که به هر چیز زیبایی گفته می شود که «عروسک» است و همین سبب شده ما نسبت به زمینه های فرهنگی خودمان و تقویت آن ها در ساخت اسباب بازی بی توجه شویم و فقط عوامل ظاهری را مدنظر بگیریم.
وی تاکید کرد: نمی توان همه بار فرهنگی را بر دوش یک عروسک یا اسباب بازی گذاشت اما واقعیت این است که باید مجموعه مردم و حاکمیت با هم و در کنار هم حافظ میراث و فرهنگ خود باشند تا تجلی تعلقات بومی و سرزمینی خود را در محصولاتی مانند اسباب بازی که از ابتدای کودکی مورد استفاده قرار می گیرد، ببینیم.
در ادامه این نشست لیلا کفاش زاده، مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که دو گونه تقسیم بندی در حوزه ثبت آثار میراث فرهنگی وجود دارد، گفت: ثبت قابل لمس مثل کتیبه ها و ثبت غیرقابل لمس که شامل موضوع هایی می شود که در قدیم بوده و حالا وجود ندارد، مثل اسباب بازی هایی که قدمت تاریخی و قدیمی دارند.
وی با بیان این که اسباب بازی بهانه است و بچه ها با این ابزار مشق زندگی می کنند، افزود: پیگیری تاریخچه اسباب بازی نشان می دهد که قدمت این وسیله در کشور ما به سال های خیلی دور برمی گردد، مثلا در شهر سوخته واقع در استان سیستان و بلوچستان پیکرک های سفالی پیدا شده که نشان می دهد احتمالا به شکل اسباب بازی مورد استفاده قرار می گرفت.
کفاش زاده با اشاره به اشعار شعرای ایرانی مثل مولانا ادامه داد: استفاده از کلماتی مانند طبلک، لعبتی و یا اشاراتی از بازی کودکان با شمشیر و ابزارهایی مثل آن نشان می دهد که در زمان های خیلی دور نیز در کشور ما وسایلی با کارکرد اسباب بازی وجود داشته است.
وی به استقبال کودکان و خانواده ها از جشنواره ملی اسباب بازی اشاره و اظهار کرد: این که کودکی با اصالتی بلوچی، کردی، آذری و… که در تهران زندگی می کند به این جشنواره می آید و لباس قوم خود را بر تن عروسک ها می بیند قطعا برایش جالب است و این کمک می کند به حفظ خرده فرهنگ ها.
دکتر فریده حمیدی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در اهمیت نقش اسباب بازی در فرایند رشد کودکان در ادامه این نشست گفت: بارها دیده شده که کودک نحوه برخورد والدین با خودش را شبیه سازی کرده و همان رفتار را با عروسک خودش تکرار می کند.
وی با اشاره به علاقه کودکان به بازی قایم باشک افزود: مثلا از همین نکات مورد توجه کودک باید برای ساخت بازی ها استفاده کرد، ساخت اسباب بازی ای که حالت پیدا و پنهان داشته باشد؛ این در واقع تمرینی است برای پایداری شکلی در کودک.
حمیدی ادامه داد: در دوره حسی و حرکتی کودک به دنبال کشف سختی، نرمی، زبری و حالت های مختلف اجسام است که اگر اسباب بازی هایی با این هدف تولید شود تا کمک کند به کشف اصوات و جنس و اثرگذاری آن از سوی کودک، بسیار تاثیرگذار است. از طرفی ساخت اسباب بازی هایی که تبیین کننده طبیعت باشد قطعاً کودک را به کشف وامی دارد.
این استاد دانشگاه به اهمیت انتخاب اسباب بازی برای کودکان ۲ تا ۷ سالگی اشاره و اظهار کرد: در این سنین باید اسباب بازی هایی برای کودک تهیه شود که بتواند قابلیت های خلاقانه کودکی را تقویت کند.
وی به انواع بازی ها شامل بازی های تمرینی، نمادین، قاعده ای، فکری و… اشاره کرد و توضیح داد: کودک با قرار گرفتن در فضای بازی های استاندارد در موقعیتی قرار می گیرد که به کشف و رشد می رسد.
وی که از جشنواره دیدن کرده بود به اسباب بازی هایی که به افزایش تمرکز کودکان خصوصا کودکان بیش فعال منجر می شود، اشاره و اظهار کرد: اسباب بازی علاوه براین که باید با با نیازهای فرهنگی کودکان هم خوانی داشته باشد، می تواند قابلیت ورزش و حتی درمان داشته باشد، مثل اسباب بازی هایی که انرژی زیاد یک کودک بیش فعال را در جهت مثبت هدایت می کند.
دکتر بهنام زنگی، نایب رییس انجمن علمی پژوهش های هنری ایران نیز چهارمین سخنرانی بود که در این نشست سخنرانی کرد. وی با بیان این سوال که آیا قضاوت ما از انواع اسباب بازی های داخلی و خارجی با احساس و قضاوت کودکان منطبق است یا خیر، گفت: متاسفانه سایه سنگین بزرگسالی در آثار هنری و نمایشی ما وجود دارد و اصولا هنر در کشور ما هنر بزرگ سال محسوب می شود و این یک کاستی بزرگ حتی در ساخت و توجه به بحث اسباب بازی در کشور ماست.
زنگی کارکردهای اسباب بازی را به دو گروه تقسیم کرد و افزود: اسباب بازی کارکرد بازسازی و شبیه سازی فضای بزرگسالی دارد، مثل اسباب سازی ماشین یا عروسک و علاوه بر آن اسباب بازی هایی نیز داریم که شبیه سازی ندارند بلکه مثل پازل عمل می کنند.
وی صنعت اسباب بازی را یک پدیده چند وجهی دانست و گفت: اسباب بازی باید از جنبه های مختلف مانند فرهنگی، تاریخی، مردم شناسی، روانشناسی و غیره مورد مطالعه و ساخت قرار گیرد.
آخرین کارشناس این نشست دکتر طیبه عزت الهی بود که در قالب تجربه و مطالعات خود در میان ترکمن ها به بررسی زنان ترکمن و تجلی فرهنگ و ارزش های آن ها در عروسک های کودکان ترکمنی پرداخت.
عزت الهی معتقد بود: فارغ از ارزش گذاری ها، مطالعه در اقوام و فرهنگ ها نشان می دهد که تاثیر ارزش ها و فرهنگ مردم در اسباب بازی ها قابل توجه است، تا جایی که عروسک های زنی که برای کودکان ترکمن ساخته می شود، فاقد صورت است چراکه در فرهنگ آن سرزمین علی رغم اینکه زنان بسیار فعال هستند اما پوشش آن ها به گونه ای است که زنان چهره خود را می پوشانند.
نشست های تخصصی سومین جشنواره ی ملی اسباب بازی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲۸ مرداد پایان می یابد. این جشنواره از ۲۴ تا ۲۸ مرداد از ساعت ۱۴ تا ۲۲ میزبان علاقه مندان است.

فارس گزارش می دهد
«بطحایی» شصت و هفتمین وزیر آموزش و پرورش ایران شد
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

«سید محمد بطحایی» عنوان شصت و هفتمین وزیر آموزش و پرورش ایران و چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش ایران بعد از انقلاب را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، در واپسین روزهای مرداد ماه ۹۶ و در حالی که تنها یک ماه به آغاز سال تحصیلی ۹۷ـ۹۶ مانده است، رأی گیری در مجلس برای انتخاب سکاندار نظام تعلیم و تربیت انجام شد.
سید محمد بطحایی پس از ماجرای استعفای «علی اصغر فانی» وزیر سابق آموزش و پرورش، به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد اما با اخذ رأی اعتماد «احمدی دانش آشتیانی» از مجلس، رخت سفر از وزارت آموزش و پرورش بست.
در آغاز دولت دوازدهم، گمانه زنی های بسیاری در خصوص انتخاب وزیر آموزش و پرورش مطرح بود و نام های متعددی هم بر سر زبان ها آمد اما در نهایت به طور رسمی، «سید محمد بطحایی» به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی شد.
* پیشینه ۱۳ وزیر آموزش و پرورش
عنوان نخستین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی ایران، به «غلامحسین شکوهی» اختصاص دارد.

مردی که مهر ۱۳۲۳ خدمات آموزشی خود را با سمت آموزگار دبستانی در بیرجند آغاز کرد و دارای مدرک دکترای علوم تربیتی بود.
شکوهی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ سکاندار وزارت آموزش و پرورش شد و تا بهمن ۱۳۵۸ هم در این پست حضور داشت.
دومین وزیر آموزش و پرورش، شهید محمدعلی رجایی بود؛ وی در سال ۱۳۳۵ به دانشسرای عالی رفت و به سال ۱۳۳۸ دوره لیسانس خود را در رشته ریاضی به پایان برد و به سمت دبیر ریاضی به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ترتیب در شهرستان های خوانسار، قزوین و تهران به تدریس مشغول شد.

شهید رجایی در اواخر سال ۱۳۵۸، مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت؛ مدارس سالم و حضور بهترین معلمان در نظام تعلیم و تربیت، از اهداف شهید رجایی بود.
وی از مؤسسین مراکز تربیت معلم در نظام جمهوری اسلامی ایران و مؤسس گزینش و امور تربیتی است.
اما پس از آنکه شهید رجایی به عنوان رئیس جمهور کشور فعالیت خود را آغاز کرد، شهید محمدجواد باهنر به عنوان وزیر آموزش و پرورش کابینه وی انتخاب شد.

شهید باهنر که سومین وزیر آموزش و پرورش است دارای فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران بود؛ وی، عضو هیأت مؤسس امور تربیتی و از پیشگامان تألیف کتب دینی در نظام آموزش و پرورش و عضو هیأت امنای مدارس اسلامی رفاه و مفید بود.
شهید باهنر در هشتم شهریور ۱۳۶۰ همراه با محمد علی رجایی در کاخ نخست وزیری بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید.
پس از شهادت باهنر، علی اکبر پرورش به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد؛ وی متولد ۱۳۲۱ بوده و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی است؛ پرورش فعالیت در آموزش و پرورش را با دبیری از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد.

او در سال ۱۳۶۰ به عنوان سکاندار وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرد و تا سال ۱۳۶۴ در این سمت حضور داشت.
پنجمین وزیر آموزش و پرورش نیز سیدکاظم اکرمی بود که دارای دکترای برنامه درسی است.

وی در شهریورماه ۱۳۱۹ در شهر همدان متولد شد و در سال ۱۳۶۴ به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شد و تا سال ۱۳۶۷ نیز به عنوان وزیر دستگاه تعلیم و تربیت فعالیت کرد.
محمدعلی نجفی ششمین وزیر آموزش و پرورش ایران بعد از انقلاب بود که دارای دکترای ریاضی بوده و با حدود ۹ سال، رکوردار وزارت در آموزش و پرورش است.

وی در دوران طولانی تصدی وزارت در جهت افزایش حقوق فرهنگیان اقداماتی را داشت و دست به فعالیت هایی در جهت تغییر نظام آموزشی زد که در نهایت نظام جدید آموزش و پرورش در دبیرستان ها به مورد اجرا گذاشته شد.
او از سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۳۷۶ به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت کرد.
حسین مظفر، وزیر هفتم آموزش و پرورش دارای لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی و فوق لیسانس مدیریت است.

آموزش و پرورش در دوره وی آرام بود. مظفر از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۰ در رأ س دستگاه تعلیم و تربیت حضور داشت.
هشتمین وزیر آموزش و پرورش، مرتضی حاجی است؛ وی با تحصیلات کارشناسی ریاضیات و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در رأس وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرد.

ماجرای حذف معاونت پرورشی از جمله بحث های پر سر و صدای دوران وی بود که مجلس نیز نسبت به آن موضع گیری کرد و در دوره بعد، دوباره احیا شد. او طی سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ در رأس وزارت آموزش و پرورش حضور داشت.
نهمین وزیر آموزش و پرورش، محمود فرشیدی بود که دارای کارشناسی ارشد مهندسی شیمی بود و بعد از حدود ۲ سال فعالیت از پست وزارت آموزش و پرورش استعفا داد.

آغاز بحث تحول در آموزش و پرورش و تشکیل کارگروه های تحول بنیادین در زمان فرشیدی کلید خورد. او از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ در این وزارتخانه حضور داشت و بعد از وزارت نیز به عنوان دبیرکل کانون تربیت اسلامی فعالیت می کند.
دهمین وزیر آموزش و پرورش نیز علیرضا علی احمدی جشفقانی دارای مدرک دکترای تخصصی مدیریت بود که دو سال بیشتر وزارت نکرد.

وی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶، سکاندار دستگاه تعلیم و تربیت بود.
یازدهمین عنوان وزیر آموزش و پرورش به حمید رضا حاجی بابایی سپرده بود؛ حاجی بابایی متولد ۱۳۳۸ همدان و دارای دکترای الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآنی و حدیث است.

تصویب سند ملی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین، اجرای نظام «۳ـ۳ـ۶»، ۵ روزه شدن روزهای آموزشی در هفته، هوشمندسازی مدارس و ایجاد مجتمع های آموزشی و پرورشی از نمونه اقدامات وی است که البته برخی از اقدامات مورد انتقاد کارشناسان نیز بوده است.
علی اصغر فانی، دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش ایران بود؛ وی متولد ۱۳۳۳ است.

فانی دیپلم ریاضی خود را از دبیرستان دکتر هشترودی تهران دریافت کرد و موفق به کسب مدرک لیسانس مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و هم اکنون دارای دکترای مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است.
وی تلاش کرد تا سند تحول را که بخش هایی از آن اجرا شده بود، تکمیل کند اما در این راه مسیر طولانی را داشت ضمن اینکه مشکلات ایجاد شده برای صندوق ذخیره فرهنگیان و موج عظیم اخبار منتشر شده از آن موجب شد که فانی استعفا دهد.
فانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در رأس دستگاه تعلیم و تربیت بود.
سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش ایران، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی است که در سال ۱۳۳۴ در شهر آشتیان متولد شد.

وی در دوره دبیرستان در رشته ریاضی تحصیل کرد و کارشناسی خود را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی راه و ساختمان اخذ کرد.
احمدی مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته سازه از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت کرد و برای مدرک دکتری، دانشگاه امپریال کالج انگلستان را انتخاب کرد و توانست موفق به اخذ مدرک دکتری رشته مهندسی زلزله شود.
وی پس از استعفای فانی، به عنوان وزیر آموزش و پرورش رأی اعتماد گرفت و کمتر از یک سال به عنوان وزیر آموزش و پرورش در این وزارتخانه حضور داشت.
* چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش ایران بعد از انقلاب
«سید محمد بطحایی» متولد خرداد ماه ۱۳۴۲ است. وی دارای تحصیلات کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی با گرایش مدیریت مالی است.
بطحایی پیش از این معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود و برای مدت کوتاهی نیز سرپرست وزارت آموزش و پرورش را عهده دار شد.
بطحایی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت دولتی با گرایش مدیریت مالی بوده و تا کنون در سمت های سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آبان ماه ۹۵، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش(۹۵-۹۳)، مدیرکل دفتر وزارتی(۹۳-۹۲)، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش (۹۲-۷۸) و … مشغول به خدمت بوده است.

وی درکمیته ها و کمیسیون های مختلف از جمله کمیته برنامه ریزی درسی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)، آموزش ICT کمیته علمی شورای راهبری،کمیسیون های برنامه های درسی، برنامه های توسعه، مقررات و معین شورای عالی آموزش و پرورش، کمیته های پژوهشی شورای عالی و وزارت آموزش و پرورش، شورای برنامه ریزی آموزش در برنامه ششم، ستاد بودجه وزارت آموزش و پرورش،کمیسیون دائمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،کمیسیون دائمی دانشگاه شهید رجایی، شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور)،کمیسیون امور اجتماعی دولت (یازدهم)، ستاد تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش و … عضویت داشته است.
برنامه سید محمد بطحایی را از اینجا می توانید دانلود کنید: برنامه وزیر آموزش و پرورش
انتهای پیام/

بطحایی وزیر آموزش و پرورش شد
(لینک اصلی خبر)

پانا

سید محمد بطحایی با ۲۳۸ رأی موافق از نمایندگان مجلس دهم به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم انتخاب شد.
به گزارش خبرنگار پانا، بطحایی وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم توانست از نمایندگان مجلس رأی اعتماد کسب کند.
او با رأی موافق ۲۳۸، رأی مخالف ۳۵ورأی ممتنع ۱۳ از کل ۲۸۶ آرای مأخوذه وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم شد.
با بطحایی بیشتر آشنا شویم :
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از معلمی در سال ۱۳۶۱ کارش را آغاز کرده و این ثابت می کند او این ابر وزارتخانه را از کف تا سقف و از کلاس درس تا حوزه ستادی به خوبی می شناسد .
وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم با وجود نظرات منتقدان و موافقان باید بتواند به خواسته حدود ۸۵۰ هزار فرهنگی، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز و حدود ۲۶ میلیون نفر والدین آنها و البته کل جامعه پاسخ دهد. این وزارتخانه به طور مستقیم مخاطبی ۴۰ میلیونی دارد و نیروی عظیم برای فعالیت می طلبد چرا که در این سالها همیشه تلاش زیادی شده تا مشکلاتش برطرف شود اما این مشکلات آنقدر زیاد بوده که برخی از آنها حل نشده باقی مانده است .
سید محمد بطحایی فرزند سید محسن در سال ۱۳۴۲ در تهران به دنیا آمده و متاهل و دارای ۲ فرزند است .
تحصیلات: لیسانس برنامه ریزی آموزشی و در گرایش مدیریت مالی، فوق لیسانس مدیریت دولتی
مشاغل دولتی که بطحایی در آن ها فعالیت داشته به شرح زیر است :
_ رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه (دی ماه ۱۳۹۵ تا کنون)
_ سرپرست وزارت آموزش و پرورش (آبان ۱۳۹۵)
_ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش (۱۳۹۳ – ۱۳۹۵)
_ مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش(۱۳۹۲ – ۱۳۹۳)
_ قائم مقام وزیرآموزش و پرورش (۱۳۹۲ – ۱۳۹۳)
_ معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش(۱۳۷۸ – ۱۳۹۲ (
_ مسئول آموزش در سرپرستی مدارس خارج کشور (۱۳۷۶ – ۱۳۷۸ (
_ معاون برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی (۱۳۷۰ – ۱۳۷۶ (
_ کارشناس و کارشناس مسئول در حوزه ستادی ( ۱۳۶۶ – ۱۳۷۰ (
_ مدیر واحدهای آموزشی (۱۳۶۳ – ۱۳۶۶ (
_ دبیرو مربی امورتربیتی مدارس (۱۳۶۱ – ۱۳۶۳ (
سوابق علمی، تخصصی و اجرایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم نیز به شرح زیر است :
عضویت در کمیته ها و کمیسیونها
_ کمیته برنامه ریزی درسی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (
_ آموزش ICT کمیته علمی شورای راهبری
_ کمیسیونهای برنامه های درسی، برنامه های توسعه، مقررات و معین شورای عالی آموزش و پرورش
_ کمیته های پژوهشی شورای عالی و وزارت آموزش و پرورش
_ شورای برنامه ریزی آموزش در برنامه ششم
_ ستاد بودجه وزارت آموزش و پرورش
_ کمیسیون دائمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
_ کمیسیون دائمی دانشگاه شهید رجایی
_ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (
_ کمیسیون امور اجتماعی دولت (یازدهم)
_ کمیته اجرایی نظام جدید آموزش متوسطه
_ ستاد تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش
_ کمیسیون آموزش دوره راهنمایی در تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش
_ کمیته مستند سازی بخشنامه ها و دستورالعملها
_ کمیته ارزیابی طرحهای دانش آموزی جشنواره خوارزمی
_ کمیته برنامه ریزی آموزش متوسطه در برنامه دوم توسعه
_ گروه تدوین اهداف و خط مشی های آموزش و پرورش
_ کمیته تهیه و تدوین ضوابط سازماندهی واحدهای آموزشی دوره متوسطه
_ کمیته های برگزاری اجالسهای سنواتی سراسری مناطق آموزش و پرورش
_ عضو هیات علمی مصاحبه معلمان اعزامی به خارج کشور
_ کمیته ساختار مدارس در خارج کشور
_ کمیته توسعه نظام جدید آموزش و پرورش
_ گروه برنامه ریزی شاخه کاردانش
طرحهای پژوهشی و مطالعاتی
_ طراحی نظام جامع نظارت(راهبردی و عملیاتی)درسازمان برنامه و بودجه
_ طرح جامع فناوری اطالعات و ارتباطات (ICT ) در آموزش و پرورش
_ طراحی اساسنامه و مقررات شبکه های آموزشی
_ ارزیابی عملکرد برنامه پنجساله در متوسطه نظری
_ بررسی جنبه های عملکرد برنامه پنج ساله دوم
_ طراحی نظام مدیریت مدرسه محور در نظام آموزشی کشور
_ بررسی عوامل موثر بر اثر بخشی نظام ارزشیابی مدیران واحدهای آموزشی
_ سیر تحول اعتبارات اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و انطباق آن با روند توسعه عوامل آموزشی
_ بررسی و طراحی مدل مطلوب نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان
_ نظام ارزشیابی مدیران واحدهای آموزشی در رویکرد مدرسه محوری
_ طرح پژوهشی بررسی ویژگی های روساوسرپرستان مناطق آموزش وپرورش
_ طرح آموزش نیمه حضوری در متوسطه نظری
_ طرح پژوهشی تاثیر رای ۴۰۱ شورای عالی در افت تحصیلی
_ طرح پژوهشی بررسی علل وعوامل موفقیت تحصیلی دانش آموزان متوسطه
_ طرح آموزش تلویزیونی
_ بررسی همبستگی نمرات شفاهی و کتبی در برخی دروس متوسطه
_ ارزشیابی از مدارس نمونه دولتی سراسر کشور
_ توصیفی از موفقیت تحصیلی دانش آموزان متوسطه نظری
_ بررسی چگونگی مصرف هزینه سرانه در واحدهای آموزش متوسطه
_ بررسی وضعیت کمی آموزش متوسطه در ده سال گذشته
_ ارزشیابی از آزمایشگاههای شیمی دوره متوسطه
_ ارزشیابی از طرح شهید رجایی ( به سفارش کمیته امداد امام خمینی ره (
_ ارزشیابی از کتاب زبان و نگارش فارسی ( به سفارش سازمان سمت (
_ ارزشیابی از کتاب تربیت بدنی عمومی ( به سفارش سازمان سمت (
_ نگرشی بر وضعیت آموزش ابتدایی کشور در آینده
_ جایگاه و عملکرد سرپرستی های مدارس خارج کشور
_ طرح پژوهشی بررسی ویژگی های مدیران مدارس متوسطه
_ طرح بازدید از واحدهای آموزشی
_ تدوین ضوابط سازماندهی دبیرستانهای متوسطه
_ بررسی توزیع شرکت کنندگان و پذیرفته شدگان در آزمون های سراسری
_ شرکت در گردهمایی ها و کارگاههای آموزشی جمعا حدود ۱۳۰۰ ساعت
_ مدرس دانشگاه شهید رجایی دروس : مدیریت و روش تحقیق
_ مدیر دوره و مدرس دوره های آموزش ضمن خدمت
سید محمد بطحایی (متولد ۱۳۴۲ در تهران) سیاستمدار ایرانی٬ رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور و سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است او پیش از این قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود.
وی سال ۱۳۹۲ و در دولت یازدهم، در زمان سرپرستی علی اصغر فانی در ابتدا به عنوان مشاور امور برنامه ریزی و هماهنگی وزیر آموزش و پرورش منصوب شد و ۳ روز بعد از اخذ رأی اعتماد فانی از مجلس از سوی وی به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی منصوب شد.
بطحایی در ارتباطش با فانی به عنوان یکی از ضلع اصلی بدنه وزارتی محسوب می شد و شاید به همین دلیل بود که چند وقت بعد و در تاریخ ۱۱ تیر ماه ۹۳، وی به عنوان سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت این وزارتخانه منصوب شد.
حکم سرپرستی بطحایی اول مرداد ماه ۹۳ تبدیل به معاونت شد.
بعد از ترمیم کابینه توسط آقای رئیس جمهور در سال ۹۵ و کنار رفتن علی اصغر فانی از وزارت آموزش و پرورش، رئیس جمهور طی حکمی سیدمحمد بطحایی که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.
او سالها معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهم ترین نهاد قانون گذاری در وزارتخانه بوده و همچنین معاونت برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسئول آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحدهای آموزشی، معلمی٬ دبیری و امور تربیتی را نیز در کارنامه خود دارد.
عضویت در کمیته های تخصصی در حوزه های برنامه ریزی درسی٬ برنامه های توسعه٬ پژوهش های آموزشی و مشارکت در ده ها طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه ی آموزش و پرورش از دیگر سوابق وی است.
همچنین او در کارنامه خود تدریس دروس روش تحقیق٬ مدیریت٬ سنجش و ارزشیابی در دوره های آموزش عالی را نیز دارد.
سید محمد بطحایی دارای مدرک کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی است.
اختصاصی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛
زمان بندی امتحانات ترم تابستانی در ۳۰ دانشگاه کشور +جدول
(لینک اصلی خبر)

خبرنامه دانشجویان ایران

در این گزارش، براساس تقویم آموزشی ارائه شده از سوی دانشگاه های برگزارکننده ترم تابستان، زمان برگزاری امتحانات پایان ترم استخراج شده است و دانشجویان با مطالعه آن می توانند از زمان دقیق آغاز و پایان امتحانات در ۳۰ دانشگاه کشور مطلع شوند.
به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی « خبرنامه دانشجویان ایران »؛ مطابق تقویم آموزشی ارائه شده از سوی دانشگاه های برگزارکننده ترم تابستان، کلاس های درسی این دوره در اکثر دانشگاه ها به پایان رسیده و حتی در برخی از دانشگاه ها ایام امتحانی فرا رسیده است. برای مثال، دانشگاه شهید بهشتی که تعداد زیادی از دانشجویان از سراسر کشور در ترم تابستانی این دانشگاه شرکت می کنند، از ۱۷ تیرماه کلاس های درسی خود را آغاز کرده و این کلاس ها تا ۲۵ مردادماه ادامه داشته است. زمان آغاز امتحانات پایان ترم دانشگاه شهید بهشتی ۲۸ مردادماه تعیین شده بود که تا روز پنجشنبه ۲ شهریورماه ادامه خواهد داشت.
*** جزئیات برگزاری امتحانات ترم تابستانی ۹۶
در جدول زیر، جزئیات برگزاری امتحانات ترم تابستانی دانشگاه های سراسر کشور آمده است و دانشجویان می توانند با کلیک بر روی «اطلاعات بیشتر»، از اطلاعاتی همچون دروس ارائه شده در ترم تابستان، شهریه ترم تابستان، تقویم آموزشی دانشگاه ها و… مطلع شوند.ردیف
دانشگاه
آغاز امتحانات
پایان امتحانات
اطلاعات بیشتر

۱
دانشگاه شهید بهشتی
۲۸ مرداد
۲ شهریور
اینجا

۲
دانشگاه آزاد
۴ شهریور
۹ شهریور
اینجا

۳
دانشگاه صنعتی بیرجند
۴ شهریور
۹ شهریور
اینجا

۴
دانشگاه صنعتی سهند تبریز
۱۴ مرداد
۱۸ مرداد
اینجا

۵
دانشگاه سیستان و بلوچستان
۴ شهریور
۹ شهریور
اینجا

۶
دانشگاه شهرکرد
۲۸ مرداد
۲ شهریور
اینجا

۷
دانشگاه سمنان
۱۳ شهریور
۱۴ شهریور
اینجا

۸
دانشگاه خلیج فارس
۲۸ مرداد
۱ شهریور
اینجا

۹
دانشگاه بوعلی سینا
۴ شهریور
۹ شهریور
اینجا

۱۰
دانشگاه حکیم سبزواری
۲۸ مرداد
۱ شهریور
اینجا

۱۱
دانشگاه گیلان
۲۸ مرداد
۱ شهریور
اینجا

۱۲
دانشگاه صنعتی کرمانشاه
۳۱ مرداد
۵ شهریور
اینجا

۱۳
دانشگاه تربت حیدریه
۱۱ شهریور
۱۵ شهریور
اینجا

۱۴
دانشگاه مازندران
۳۰ مرداد
۶ شهریور
اینجا

۱۵
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۴ شهریور
۹ شهریور
اینجا

۱۶
دانشگاه بزرگمهر قائنات
۲۸ مرداد
۲ شهریور
اینجا

۱۷
دانشگاه شهرضا
۲۸ مرداد
۱ شهریور
اینجا

۱۸
دانشگاه ایلام
۲۸ مرداد
۲ شهریور
اینجا

۱۹
دانشگاه پیام نور
۲۸ مرداد
۴ شهریور
اینجا

۲۰
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
۲۸ مرداد
۲ شهریور
اینجا

۲۱
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
۲۱ مرداد
۲۵ مرداد
اینجا

۲۲
دانشگاه شهید باهنر کرمان
۳۱ مرداد
۱ شهریور
اینجا

۲۳
دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)
۶ شهریور
۸ شهریور
اینجا

۲۴
دانشگاه ارومیه
۲۸ مرداد
۳ شهریور
اینجا

۲۵
دانشگاه شیراز
۲۸ مرداد
۱ شهریور
اینجا

۲۶
دانشگاه کردستان
۵ شهریور
۶ شهریور
اینجا

۲۷
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
۲۱ مرداد
۲۶ مرداد
اینجا

۲۸
دانشگاه مراغه
۲۸ مرداد
۱ شهریور
اینجا

۲۹
دانشگاه ملایر
۲۸ مرداد
۲ شهریور
اینجا

۳۰
دانشگاه بناب
۲۴ مرداد
۲ شهریور
اینجا

ترم تابستان ترم تابستان ۹۶ امتحانات دانشگاه دانشجو تقویم آموزشی تقویم آموزشی ترم تابستان
مرتبط ها
شهریه دوره «شبانه» مقطع کارشناسی دانشگاه ها +جدول قبولی در رشته ی دلخواه، بدون انتخاب رشته! دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری مطالبات صنفی خود را مطرح کردند همه چیز درباره ۱۶ نوع وام جدید دانشگاه آزاد به دانشجویان مقایسه جالب یک روزنامه از تفاوت های بدهکاران بانکی و دانشجویی!