دانشگاه در آینه رسانه

مجموعه پیش‌رو با عنوان «دانشگاه در آینه رسانه» دربرگیرنده اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی است که با محوریت “دانشگاه شهید رجایی” در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه ها منتشر شده است.
بدیهی است، گردآوری مجموعه فوق، صرفا با هدف اطلاع‌رسانی صورت گرفته و به هیچ عنوان به منزله تایید و یا تکذیب این مطالب، از سوی دانشگاه شهید رجایی نیست.

پیام رئیس دانشگاه شهید رجائی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۷
(لینک اصلی خبر)

پانا

تهرا ن (پانا) – رئیس دانشگاه شهید رجایی پیامی تبریکی به مناسبت فرارسیدن عید سعید نوروز و آغاز فصل بهار صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، حمید رضا عظمتی این عید را به اساتید، دانشجویان و پرسنل دانشگاه شهید رجائی و جامعه علمی کشور تبریک گفت.
متن این پیام تبریک به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
یامُقَلّب القُلوب وَ الاَبصار
یامُدَبّر الیل وَ النَهار
یا مُحَول الحَول وَ الاَحوال
حَوِّل حالَنا اِلی اَحسَن الحال
حلول سال نو و فرا رسیدن بهار پرطراوت که نشانه ای است از قدرت لایزال الهی و تجدید حیاتی است برای طبیعت را به کلیه اساتید، دانشجویان و پرسنل خدوم و نیز جامعه علمی کشور تبریک عرض می کنم و سالی سرشار از برکت و معنویت برای همگان از درگاه خداوند متعال و سبحان خواهانم.
خدا را شاکریم که در سالی که گذشت، با پایش شاخص ها، فعالیت ها و عملکرد دانشگاه شهید رجائی به عنوان نهادی منحصر به فرد و ماموریت محور در بین موسسات و دانشگاه های کشور به درجه قابل قبولی رسیده و به خوبی درخشید و دستاوردهای مهمی را برای کشور به ارمغان آورد.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با تکیه بر اطلاعات، دانش و احاطه ای که بر مسائل ملی و بین المللی داشته و برای نیل به اهداف راهبردی کلان کشور، سال ۱۳۹۷ را به عنوان سال “حمایت از کالای ایرانی” نام نهاداند، و همان گونه که اشاره فرمودند مهمترین توجهات دستگاه های اجرایی در سال جاری نیز در کنار توجهات به موارد دیگر می بایست معطوف به مسئله اقتصاد قرار گیرد،
لذا بدین وسیله دانشگاه شهید رجائی با تکیه بر داشته های خود که همانا مهمترین آن پتانسیل نیروی انسانی شامل: اساتید و کارکنان معزز و دانشجویان گرامی و همچنین امکانات سخت افزاری دانشگاه است، ضمن اعلام لبیک به این راهبرد مهم مقام معظم رهبری، در سال جدید همگام و پیشرو با سایر دانشگاه ها ومراکز علمی کشور در راستای تحقق این شعارمهم گام نهاده و همچنین در جهت تحقق برنامه های راهبری خود که منبعث و منتج از برنامه ها و اسناد فرا دست می باشد تمام سعی خود را معمول خواهد نمود.
امید که با تشریک مساعی، همدلی و هم زبانی بتوانیم سهم مهمی در راستای تحقق آرمان های مقدس جمهوری اسلامی ایران برداریم.
حمیدرضا عظمتی
رئیس دانشگاه شهید رجائی

برای تحقق مطالبه رهبری صورت گرفت
پیوستن مسئولان، اساتید و تشکل های دانشگاهی به کمپین «حمایت از کالای ایرانی»
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

جمعی از مسئولان، اساتید و تشکل های دانشجویی و استادی با پیوستن به کمپین «حمایت از کالای ایرانی» آمادگی خود را برای تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب در این رابطه اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، بعد از بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید در مشهد مقدس و نامگذاری امسال با عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» و با توجه به اینکه این بار مخاطب اصلی رهبر معظم انقلاب مردم بودند، جمعی از اساتید دانشگاه، فعالان دانشجویی و رسانه ای از همین روزهای ابتدای سال با راه اندازی کمپین «حمایت از کالای ایرانی» برای محقق کردن این شعار مهم دست به کار شدند.
بنابراین گزارش، بعد از شکل گیری این کمپین؛ حجت الاسلام رستمی معاون سیاسی فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام کرمی مسول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، حجت الاسلام نبوی مسول نهاد رهبری در دانشگاه های پیام نور استان تهران، حجت الاسلام اکبری اقدم مسول نهاد رهبری در دانشگاه علامه، حجت الاسلام میراحمدی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه امیرکبیر با پیوستن به کمپین «حمایت از کالای ایرانی» آمادگی خود را جهت تلاش برای تحقق شعار سال ۹۷ اعلام کردند.
سید محمدحسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان، حجت الله عبدالملکی، قاسم جعفری، کیومرث یزدان پناه، جلیل دارا ملکی، فواد ایزدی، سعید زیبا کلام، رضا ملکی، سیدعباس احمدی و هاشم داداش پور از اعضای هیات علمی دانشگاه و از اساتید مطرحی هستند که با پیوستن به کمپین « حمایت از کالای ایرانی» آمادگی خود را برا تحقق بخشیدن به مطالبه مهم رهبری برای حمایت از کالای ایرانی اعلام کردند.
همچنین حجت الاسلام کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق در مکزیک و استرالیا، مقیمی رئیس دانشکده جغرافیا تهران، احمدی معاون امور دانشجویی و فرهنگی دانشکده جغرافیا تهران، رضا نصیری مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، ابوالفضل نصیرزاده معاون فرهنگی اجتماعی بسیج کارکنان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و حجت الاسلام شیخ قمی مدیر دوره تخصصی تربیت مبلغه غرب، امین بختیاری عضومجمع عالی معتمدین و بزرگان بختیاری هم به کمپین « حمایت از کالای ایرانی» پیوستند.
گفتنی است، انجمن علمی مخاطرات دانشگاه تهران، اندیشکده روابط بین الملل، باشگاه تخصصی تحقیقات صنعتی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، بسیج کارمندی دانشگاه شاهد و هیئت پیامبر اعظم (ص) دانشگاه شاهد هم به این کمپین پیوستنه اند.
همچنین اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی، سازمان اسلامی دانشجویان ایران(سادا)، اتحادیه مجمع تشکل های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، جامعه اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه های آزاد تهران، بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات، مجمع اسلامی دانشجویان پیرو امام و رهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و تشکل پیروان ولایت مطلقه فقیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام نیز با پیوستن به کمپین « حمایت از کالای ایرانی» به مطالبه رهبر معظم انقلاب برای این موضوع لبیک گفتند.
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان مازندران، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی محمودآباد، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل، بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران بابلسر، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آمل، بسیج دانشجویی دانشگاه شمال آمل، بسیج دانشجویی دانشگاه علم و فناوری بهشهر، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور محمودآباد، بسیج دانشجویی دانشکده صنعت نفت محمودآباد، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بابل و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ساری نیز پیوستن خود به این کمپین را اعلام کردند.
لازم به ذکر است، جمعی از فعالان دانشجویی، رسانه ای و خبرنگاران نیز با حضور در این کمپین آمادگی خود را برای محقق کردن شعار سال اعلام کردند.
کبری محمدی سخنگوی کمپین «حمایت از کالای ایرانی» در رابطه با شکل گیری این کمپین گفت: متاسفانه در سال های اخیر سیل عظیم تولیدات خارجی باعث شده صدمات بسیار زیادی به کشور وارد شود و در نتیجه بیکاری بسیاری از جوانان کشور و مشکلات اقتصادی را در پی داشت.
وی ادامه داد: بعد از نامگذاری سال ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان « حمایت از کالای ایرانی» جمعی از دانشگاهیان و فعالان رسانه ای تصمیم گرفتند از همان روز اول سال با راه اندازی این کمپین مردم را به خرید و حمایت از کالای ایرانی تشویق کنند.
محمدی تصریح کرد: نهادینه کردن فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی، معرفی کالاهای با کیفیت داخلی، پیگیری مبارزه با قاچاق کالا و واردات بی رویه از مسئولان و تلاش برای ایجاد روحیه خوباوری در بین مردم و تولید کنندگان از مهمترین اهدافی است که برای ایجاد این کمپین در نظر گرفته شده است.
وی گفت: برای تحقق مطالبه رهبر انقلاب و برای اینکه « حمایت از کالای ایرانی» به یک فرهنگ تبدیل شود، نیاز است که همه دلسوزان نظام همکاری کنند، که تا کنون بسیاری از آنها با پیوستن به کمپین آمادگی خود را اعلام کرده اند، امیدواریم با پیوستن مسئولان، اساتید، دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی دیگر هم با قدرت بیشتری به سمت هدف حرکت کنیم.
لازم به ذکر است علاقمندان برای پیوستن به کمپین « حمایت از کالای ایرانی» می توانند از اینجا اقدام کرده یا به آیدی تلگرامی @hemayatkala_ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/

زادروز حسین زمرشیدی
(لینک اصلی خبر)

سینا پرس

سیناپرس: حسین زُمرشیدی معمار سنتی کار برتر ایرانی است. وی در نوجوانی زیر دست پدرش «حاج محمد معمار» که از معماران زبردست و به نام مشهد بود کار می کرد. همچنین بنایی نیز می کرد و تا پایان دبیرستان در همان جا درس می خواند.

زمرشیدی در معماری و کاشی کاری آرامگاه خواجه ربیع، گنبد سبز مشهد، آرامگاه امامزاده محروق نیشابور و آرامگاه شیخ احمد جامی تربت جام نقش داشت.
وی در تهران در آزمون استادکاری هنرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان) پذیرفته شد و همزمان در رشتهٔ ساختمان درس خواند. سال ۱۳۵۰ به آلمان رفت و در رشتهٔ ساختمان و تربیت دبیر فنی دانش آموخته شد.
او هم اکنون عضو فرهنگستان هنر و هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است استاد حسین زمرشیدی به عنوان عضو ثابت گروه معماری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۱ از سوی ستاد بنیاد چهره های ماندگار، به عنوان «چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور» برگزیده شد. ایشان در مهرماه ۱۳۸۳، از رییس جمهور، نشان درجه سه دانش دریافت کرد و در سال ۱۳۸۷ به عنوان پدیدآورنده هنرهای قدسی و الهی معماری اسلامی برای قرآن کریم، از طرف رییس جمهوری ایران به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد
(لینک اصلی خبر)

ایرنا

تهران – ایرنا – رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزات آموزش و پرورش گفت: ثبت نام از داوطلبان متقاضی آزمون استخدامی پیمانی سال ۹۷ از نیمه اول فروردین سال ۱۳۹۷ از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی http://www.sanjesh.org شروع می شود.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، اسفندیار چهاربند در خصوص جذب و استخدام پیمانی در مشاغل آموزشی این سازمان از طریق آزمون در سال ۱۳۹۷ اظهار داشت: در آزمون استخدامی سال ۱۳۹۷ بر اساس نیاز مناطق آموزشی برای حدود ۷۰ خوشه شغلی مربوط به مشاغل آموزشی، تعداد ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر ، با رعایت ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمت کشور و در نظر گرفتن سهمیه های قانونی، بعد از طی مراحل آزمون به شرط گذراندن پودمان اول دوره مهارت آموزی، از تاریخ اول مهر ماه ۹۷ جذب آموزش و پرورش خواهند شد.
وی افزود: پذیرفته شدگان نهایی مکلفند که بقیه دوره شایستگی معلمی را همزمان با اشتغال در مدارس در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی بگذرانند.
چهاربند ادامه داد: آزمون استخدامی در نیمه دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برگزار و نتایج اولیه آزمون نیز، حداکثر تا اواخر خرداد ۱۳۹۷ از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.
وی یادآور شد: پذیرفته شدگان نهایی پس از طی مراحل مصاحبه تخصصی، معاینات پزشکی و بررسی صلاحیت های عمومی از میان معرفی شدگان چند برابر ظرفیت، انتخاب و به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به منظور گذراندن دوره مهارت آموزی معرفی می شوند.
فراهنگ ** ۱۸۸۳ ** ۱۰۷۱
ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش از نیمه فروردین ۹۷
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

رئیس مرکز برنامه ریزی, منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون استخدامی در نیمه دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برگزار و نتایج اولیه تا اواخر خرداد ۱۳۹۷ از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم , اسفندیار چهاربند در خصوص جذب و استخدام پیمانی در مشاغل آموزشی این سازمان از طریق آزمون درسال ۱۳۹۷ اعلام کرد: در آزمون استخدامی سال۱۳۹۷ براساس نیاز مناطق آموزشی برای حدود ۷۰ خوشه شغلی مربوط به مشاغل آموزشی تعداد ۱۷ هزار و ۳۶۸ نفر با رعایت ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمت کشور و درنظر گرفتن سهمیه های قانونی بعد از طی مراحل آزمون به شرط گذراندن پودمان اول دوره مهارت آموزی از تاریخ اول مهر ماه ۹۷ جذب آموزش و پرورش خواهند شد.
وی افزود: پذیرفته شدگان نهایی مکلف هستند که مابقی دوره شایستگی معلمی را همزمان با اشتغال درمدارس در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی بگذرانند.
چهاربند ادامه داد: ثبت نام ازداوطلبان متقاضی در آزمون استخدامی پیمانی سال ۱۳۹۷ پس از تکمیل، اخذ و تأیید اطلاعات، از سوی مراجع ذیصلاح از نیمه اول فروردین سال ۱۳۹۷ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور شروع خواهدشد.
وی اظهار کرد: آزمون استخدامی در نیمه دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برگزار و نتایج اولیه آزمون نیز، حداکثر تا اواخر خرداد ۱۳۹۷ از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد پذیرفته شدگان نهایی پس ازطی مراحل مصاحبه تخصصی, معاینات پزشکی و بررسی صلاحیت های عمومی ازمیان معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت، انتخاب و به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی جهت گذراندن دوره مهارت آموزی معرفی شوند.

دیشموک
گروه جهادی محبان المهدی تهران در دیشموک+فیلم
(لینک اصلی خبر)

واحد مرکزی خبر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، صمدپور مسئول گروه محبان المهدی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی و عمرانی در روستاهای دهگره سفلی، اسفندان، لیراب و سرپر از توابع دیشموک توسط گروه جهادی محبان المهدی انجام گرفته است گفت: عمده برنامه های این گروه شامل رنگ آمیزی درب و پنجره مسجد امام حسین(ع) اسفندان، پی ریزی مسجد دهگره سفلی و برگزاری کلاس هایی آموزشی در مدارس لیراب و اسفندان و سرپر بوده است همچنین طی این مدت جشن های متنوعی برای گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان این روستاها برگزار شد.
حسن امیریان بخشدار دیشموک ضمن تقدیر و تشکر از این گروه جهادی که هر ساله ایام عید خود را در دیشموک برای محرومیت زدایی سپری می کنند گفت: در تابستان سال گذشته این گروه برای کمک به مردم در این مناطق فعالیت های مهارتی را در دستور کار قرار داده بودند.

بین المللی شدن دانشگاه تربیت شهید رجایی کلید خورد
(لینک اصلی خبر)

پانا

تهران (پانا) – رئیس دانشگاه شهید رجایی با تاکید بر حرکت به سمت کیفیت بخشی از برنامه های آینده این دانشگاه در سال ۹۷ به ویژه بین المللی شدن آن خبر داد.
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال ۱۳۷۶ با ادغام مرکز آموزش عالی فنی و دانشکده تربیت دبیر فنی وحرفه ای و با مجوز وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه تبدیل شد و همچنان تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به صورت مشترک فعالیت می کند.
این دانشگاه با تعداد حدود ۹ هزار دانشجو و فعالیت ۹ دانشکده شامل مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی مواد و فناوری های نوین، مهندسی مکانیک، مهندسی معماری و شهرسازی، علوم انسانی و علوم ورزشی در حال فعالیت است.
حمیدرضا عظمتی، رئیس این دانشگاه در گفت وگو با پانا درباره برنامه های دانشگاه شهید رجائی در سال ۹۷ اظهار کرد: این دانشگاه یکی از دانشگاه هایی است که وظیفه تعلیم و تربیت معلمان را بر عهده دارد و تمرکز اصلی آن بر آموزش هنرجویانی است که قصد فعالیت در هنرستانهای کشور را دارند .
وی با اشاره به وظایف دانشگاه شهید رجایی افزود: از این منظر آموزش و تربیت نیروی انسانی وزارت متبوع (آموزش و پرورش)، تولید علم و پژوهش و همانند سایر دانشگاه های پیشرو فعالیت در فرایند تولید علم نافع جز وظایف اصلی این دانشگاه به شمار می رود .
گام های دانشگاه برای توسعه روابط بین المللی
عظمتی با اشاره به اینکه بر مبنای راهبرد کلان کیفیت بخشی در عرصه های آموزش و پژوهش گام بر می داریم تصریح کرد: رفع نیازهای جامعه هدف یعنی وزارت آموزش و پرورش بخشی از ماموریت های اصلی ما محسوب می شود و طبق اساسنامه دانشگاه در نظر داریم تا در سال ۹۷ برای بین المللی شدن این دانشگاه گام برداریم .
رئیس دانشگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه قصد داریم با توجه به سند بین المللی این دانشگاه در جهت مرجع شدن در حوزه تربیت معلم در کشورهای اسلامی اقدام کنیم گفت: در این زمینه اقدامات اولیه انجام شده است و تجربیات مرتبط با این هدف را بررسی کردیم .
توسعه تجهیزات و امکانات سخت افزاری دانشگاه
عظمتی تصریح کرد: در کنار این فعالیت ها به کیفیت بخشی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه هم توجه کردیم و توسعه تجهیزات و امکانات دانشگاه از مهمترین برنامه ها محسوب می شود .
وی ادامه داد: در تلاش هستیم که طی یکی دوسال آینده تامین تجهیزات دانشگاه به حد قابل قبولی برسد البته نسبت به سالهای گذشته اقدامات مثبتی در این حوزه داشتیم .
به سمت استاندارسازی حرکت می کنیم
رئیس دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه قریب به ۴ دهه از عمر دانشگاه شهید رجائی می گذرد و طی این سالها روند چشمگیری داشته گفت: دانشگاه اکنون با حداکثر ظرفیت خودش فعالیت کرده و به سمت کیفیت بخشی استانداردسازی روند آموزشی گام برداشتیم .
وی درباره توجه به مسائل رفاهی در این دانشگاه عنوان کرد: گام های رو به رشدی در این حوزه داریم و به سمت تکمیل شدن فرایندهای رفاهی برای دانشگاه و دانشجویان حرکت می کنیم .
پذیرش دانشجو تابع نظر آموزش و پرورش است
عظمتی درباره پذیرش دانشگاه در سال ۹۷ هم عنوان کرد: این فرایند تابعی از نیاز آموزش و پرورش بوده و حداکثر ظرفیت را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهیم که به طور کلی تربیت معلم به دو شکل چهار ساله و یکساله برای دانشجویان ارائه خواهد شد .
وی با اشاره به ظرفیت دانشگاه برای جذب دانشجو در دوره های چهارساله و یکساله گفت: برای دوره های یکساله مهارت آموزی بین دو یا سه هزار نفر ، برای دوره های چهارساله بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ دانشجو پذیرفته خواهند شد .
نیازمند توسعه فضاهای خوابگاهی هستیم
رئیس دانشگاه شهید رجایی درباره وضع خوابگاه های دانشجویی عنوان کرد: در این زمینه مشکلاتی وجود داشت و با توجه به اینکه اکثریت دانشجویان از شهرستان ها هستند نیازمند توسعه فضاهای خوابگاهی هستیم که امسال با توجه به مساعدت وزیر آموزش و پرورش گام های مثبت مناسبی در این حوزه برداشته شد .
وی به بازنگری دروس دانشگاه شهید رجایی هم اشاره و عنوان کرد : در سال ۹۳ درحوزه فنی و حرفه ای بازنگری دروس را انجام دادیم و ماموریت رشته ها مشخص شده و جزئیاتی باقی مانده است که در صورت نیاز در این زمینه اقدام خواهیم کرد .

دهقان در گفت وگو با فارس مطرح کرد
برگزاری اردوهای تدریس جهادی «وتر» توسط جامعه اسلامی دانشجویان
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

مسئول واحد دبیری جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی گفت: جهت رشد مجموعه صلاحیت های تخصصی معلمان و زدودن فقر آموزشی از سراسر کشور اردوهای تدریس جهادی «وتر» برگزار می شود.

سجاد دهقان مسئول واحد دبیری جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، گفت: آموزش و پرورش از ارکان اصلی نظام است که اگر اغراق نباشد باید بگوییم مبدا هر تحولی در کشور آموزش و پرورش آن کشور است زیرا در این نهاد است که انسان سازی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: به فرموده مقام معظم رهبری مسئله تعلیم و تربیت مسئله اول نظام ماست، لذا بنا به شرایط موجود در نظام آموزشی کشور اعضای تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حرکتی آتش به اختیار جهت رشد مجموعه صلاحیت های تخصصی معلمان، همچنان زدودن فقر آموزشی در سراسر کشور اقدام به برگزاری اردوهای تدریس جهادی «وتر» می کند.
این فعال دانشجویی درباره نامگذاری «وتر» برای این دوره اردوها، گفت: وتر نمازی است یک رکعتی، که در انتهای نماز شب خوانده می شود و با اینکه یک رکعت بیشتر نیست اما فضایل بزرگی در خود نهفته دارد، از این رو ما نام این اردوها را «وتر» قرار داد.
دهقان ادامه داد: اعضای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدرجایی اعتقاد دارند که در این اردوهای تدریس جهادی فضایل زیادی نهفته شده و علارغم نامش مانند نماز وتر یک حرکت طولانی مدت خواهد بود در جهت تحول در نظام تربیتی-آموزشی معلمان کشور و همچنین زدودن فقر آموزشی در جای به جای ایران اسلامی که از اهداف اصلی طرح است
وی در مورد اهمیت برگزاری اردوهای تدریس جهادی، افزود: اولین نکته در نظام جمهوری اسلامی این است که هرکس باید نقش ویژه خود را در جهت ساخت جامعه نمونه اسلامی ایفا کند، حال همانطور که ذکر شد در این بین معلمان به جهت نقش تحول سازی شان نیاز مبرهن به تقویت صلاحیتهای تخصصی خویش و همچنین تربیت و اصلاح رفتارهایشان مانند ایجاد روحیه کمک به هم نوع و ایثار دارند لذا لازم بود بستری فراهم گردد تا معلمان و بالاخص دانشجو معلمان که سکان داران آینده نظام آموزشی کشور هستند اینگونه مهارت ها را کسب کنند.
دهقان اظهار داشت: دومین نکته آن که در سراسر کشور گروه های جهادی بسیاری وجود دارد که حقیقتا در تلاش اند و در سالیان اخیر در بحث ساخت مسکن و مسائلی از این دست در مناطق محروم اتفاقات خوبی را رقم زده اند، اما چه کسی وظیفه دارد تا به وضع مناطق محروم آموزشی رسیدگی کند؟
وی گفت: آیا غیر از این است که معلمان خود به عنوان ایفا کنندگان نقش تعلیم و تربیت باید دست به کار شوند و در جهت عدالت هرچه بیشتر آموزشی در سراسر کشور قدم بردارند؟ طرح موارد ذکر شده موجب شد تا جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی طرح جدیدی در زمینه اردوهای جهادی، مخصوص دانشجو معلمان ارائه دهد که اردوهای تدریس جهادی وتر نام گرفت.
این فعال دانشجویی اظهار داشت: شروع این طرح از تابستان سال ۹۶ زیر نظر واحد دبیری جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با برگزاری در مناطق محروم دو استان مازندران و خراسان کلید خورد و در ادامه همزمان با عید نوروز ۹۷ این طرح در شهرستان نیر استان یزد و شهرستان مه ولات استان خراسان در حال برگزاری است.
وی ادامه داد: همچنین به جهت شرایط موجود در استان کرمانشاه و تخریب مدارس این استان در مناطق زلزله زده گروهی به این مناطق اعزام شدند تا در بازسازی مدارس همکاری کنند.
وی گفت: در چشم انداز این طرح پیش بینی شده است که در آینده ای نزدیک این طرح در تمام استانهای کشور و با هزینه ای اندک برگزار شود.
مسئول واحد دبیری جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی افزود: به دلیل اینکه در این اردوها در هر استان از دانشجویان بومی همان استان استفاده می شود بحث هزینه به حداقل رسیده و بحث فرهنگی که نگرانی جدی در اجرای طرح های مشابه بود، حل شده است و چنان که گفته شد بنا به راهکار اجرایی این طرح که باید در هر استان از دانشجویان بومی همان استان استفاده شود این تشکل در نظر دارد که در ادامه با تشکل های انقلابی دانشگاهای فرهنگیان سراسر کشور همکاری کند تا سرعت نیل به اهداف پیش بینی شده در این طرح افزایش یابد.
انتهای پیام/

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان خبر داد:
افتخار آفرینی دبیران استان در سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان گفت: مقاله دبیران استان در سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه به عنوان مقاله برتر کشور انتخاب شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی، مهدی نامدار با اعلام این خبر گفت: اثر پژوهشی تیم استان کردستان متشکل از فرزانه فروزانفر از ناحیه یک سنندج، مریم عبدالملکی از شهرستان قروه و پرشنگ امانی از شهرستان سقز به عنوان مقاله برتر در این همایش انتخاب شد.
وی افزود: در این همایش بالغ بر ۱۳۰ مقاله و طرح درس پس از مرحله اول و دوم کشوری مورد پذیرش قرار گرفتند که از این میان تنها ۴ اثر حائز رتبه برتر در بخش اصلی همایش و ارائه به صورت سخنرانی شد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان خاطر نشان کرد: آئین اختتامیه سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه ۱۶ اسفند ماه ۹۶ در دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار شد و خوشبختانه علاوه بر حضور فعال دبیران رشته های علوم پایه استان کردستان در این همایش، اثر پژوهشی استان به عنوان مقاله برتر معرفی شد.
وی در پایان ضمن تبریک این موفقیت ارزشمند به دبیران شرکت کننده در این همایش ، از تلاش و زحمات کلیه دست اندرکاران امر تقدیر و تشکر کرد.
به مناسبت میلاد امام علی(ع) و روز پدر صورت گرفت
دیدار دانشجویان بسیجی دانشگاه شهیدرجایی با پدر شهیداحمدی روشن
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

دانشجویان بسیجی دانشگاه شهید رجایی به مناسبت روز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر و نزدیکی این روز به روز فناوری هسته ای به دیدار پدر شهید مصطفی احمدی روشن رفتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، دانشجویان بسیجی دانشگاه شهید رجایی به مناسبت روز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر و نزدیکی این روز به روز فناوری هسته ای به دیدار پدر شهید مصطفی احمدی روشن رفتند.
بنابراین گزارش، حسین مددی مددی معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه رجایی در رابطه با این دیدار گفت: یقینا پدران شهدا بر گردن تمامی ما حق پدری دارند و در واقع ایشان حقیقتا پدران ایران هستند.
وی افزود: قاعده در روز پدر این است که اولاد و فرزندان هدیه ای تهییه می کنند و برای دیدن پدر راهی خانه پدری می شوند، نزدیک بودن روز پدر به روز فناوری هسته ای و ورشکستگی وعده های برجام و تیز دیدن دندان طمع عده ای وطن فروش لیبرال مسلک برای امنیت مردم و کشورمان و زمزمه های برجام های موشکی و منطقه ای ما را بر آن داشت که امسال روز پدر را در معیت یکی از پدران شهدای صنعت هسته ای، پدر شهید والامقام مصطفی احمدی روشن باشیم.
مددی تصریح کرد: صنعت هسته ای صنعتی است که در اعتماد به آمریکا چند سال است روکود را تجربه می کند، صنعتی که با خون شهدای هسته ای رشد کرد و از حالت تحقیقاتی به صنعتی شدن رسید، صنعتی که گمان داشتند نچرخد تا چرخ زندگی مردم بچرخد اما متاسفانه نه تنها چرخ زندگی مردم به چرخش درنیامد بلکه از چرخیدن چرخ صنعت هسته ای هم جلوگیری کردند.
وی تصریح کرد: متاسفانه این صنعت قربانی وعده ها و منافع جریانی سیاسی شد و عایده ای هم از قربانی کردنش به مردم نرسید.
مددی گفت: ما به دیدار پدر شهید احمدی روشن رفتیم تا بگوییم ما نیز ادامه دهنده راه این شهید بزرگوار خواهیم بود و هیچ گاه ایثار و فداکاری شهدا را فراموش نخواهیم کرد.
انتهای پیام/

انتشار مقاله علمی دانشیار دانشگاه شهید رجائی در سومین نشریه معتبر غیر پزشکی جهان
(لینک اصلی خبر)

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

نتایج پژوهش مشترک دکتر مهدی نیک عمل،پژوهشگر دانشگاه شهید رجائی و سه محقق بین المللی در مجله Nature Nanotechnology که سومین نشریه معتبر غیر پزشکی جهان و با ضریب تاثیر ۴۰ است منتشر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید رجایی، دکتر مهدی نیک عمل، پژوهشگر دانشگاه شهید رجائی در یک پروژه تحقیقاتی بین المللی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به بررسی های نظری و تجربی تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانو کانال های ساخته شده از گرافن سفید شد.
دکتر مهدی نیک عمل پژوهشگر و دانشیار فیزیک دانشگاه شهید رجائی محاسبات کوآنتومی آزمایش های انجام شده در دانشگاه منچستر انگلستان را به عهده داشت و در این راستا وی به محاسبه سد انرژی در مقابل نفوذ باریکه ها و حرکت پخشی از میان لایه های بسیار نازک نانو متری پرداخت که نتایج این پژوهش در مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسید .
ضریب تاثیر این مجله بالاتر از مجله Science و نزدیک ۴۰ است و در جهان سومین نشریه غیر پزشکی از حیث ضریب تاثیر به شمار می رود و این دومین بار در تاریخ نانو فناوری ایران است که پژوهشگری از ایران موفق به چاپ مقاله در این مجله شده است .
دکتر مهدی نیک عمل در سال جاری رتبه دوم فیزیک نانو کشور را احراز کرد. همچنین ایشان ۴ مقاله در مجله Nature Communications چاپ کرده است که برای دانشگاه شهید رجایی بالاترین رکورد است.

انتشار مقاله دانشمند ایرانی در سومین نشریه معتبر غیرپزشکی جهان
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

نتایج پژوهش مشترک پژوهشگر دانشگاه شهید رجائی و سه محقق بین المللی در سومین نشریه معتبر غیر پزشکی جهان و با ضریب تاثیر ۴۰ منتشر شد.

به گزارش ایسنا ، دکتر مهدی نیک عمل، پژوهشگر دانشگاه شهید رجائی در یک پروژه تحقیقاتی بین المللی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به بررسی های نظری و تجربی تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانو کانال های ساخته شده از گرافن سفید شد.
دکتر مهدی نیک عمل پژوهشگر و دانشیار فیزیک دانشگاه شهید رجایی محاسبات کوآنتومی آزمایش های انجام شده در دانشگاه منچستر انگلستان را به عهده داشت و در این راستا وی به محاسبه سد انرژی در مقابل نفوذ باریکه ها و حرکت پخشی از میان لایه های بسیار نازک نانو متری پرداخت که نتایج این پژوهش در مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسید.
ضریب تاثیر این مجله بالاتر از مجله Science و نزدیک ۴۰ است و در جهان سومین نشریه غیر پزشکی از حیث ضریب تاثیر به شمار می رود و این دومین بار در تاریخ نانو فناوری ایران است که پژوهشگری از ایران موفق به چاپ مقاله در این مجله شده است.
بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مهدی نیک عمل در سال جاری رتبه دوم فیزیک نانو کشور را احراز کرد. همچنین وی ۴ مقاله در مجله Nature Communications چاپ کرده است که برای دانشگاه شهید رجایی بالاترین رکورد است.

نمایشگاه آبرنگ ترنم رنگ ها در نگارخانه آفرینش نور
(لینک اصلی خبر)

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

نمایشگاه نقاشی با آبرنگ از آثار دیدنی فریبا قلی پور ، روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه در گالری آفرینش نور گشایش می یابد .

به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵، نمایشگاه نقاشی با آبرنگ تحت عنوان ترنم رنگ ها از آثار زیبای بانوی هنرمند فریبا قلی پور با موضوع زنان عشایر، دوشنبه ۲۰ فروردین ماه در نگارخانه آفرینش نور مجتمع فرهنگی هنری نور گشایش می یابد و تا سی ام این ماه میزبان هنرمندان و هنردوستان به ویژه در رشته نقاشی است.
فریبا قلی پور متولد ۱۳۵۰ دارای لیسانس هنرهای تجسمی از دانشگاه شهید رجایی تهران است و سابقه ۲۵ سال تدریس در آموزش و پرورش دارد و موفق به کسب مقام اول در جشنواره هنری پرسش مهر فرهنگیان طی سالهای ۹۱ تا ۹۳ شده است.
وی تاکنون در نمایشگاه های متعددی حضور داشته که از جمله آن ها می توان به: نمایشگاه های گروهی فرهنگیان شهرستان های استان تهران، نمایشگاه گروهی آبرنگ مگامال، نمایشگاه گروهی انجمن بین المللی آبرنگ ایران در فرهنگسرای اندیشه، نمایشگاه گروهی در گالری شیت، نمایشگاه گروهی آبرنگ در گالری صبا باغ ایرانی و شرکت در فاین آرت گالری دوبی اشاره کرد.
علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۳۰ فروردین ماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ به مجتمع فرهنگی هنری نور واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت اله کاشانی، بعد از تقاطع شهید ستاری، جنب شهر کتاب مراجعه کنند و یا با شماره ۴۴۰۸۸۷۰۷ تماس بگیرند.

گزارش عملکرد فدراسیون ورزش های همگانی در سال ۹۶
(لینک اصلی خبر)

وزارت ورزش و جوانان

فدراسیون ورزش های همگانی گزارش عملکرد خود را در سال ۹۶ منتشر کرد . این فدراسیون در بخش های مختلف اعم از برگزاری دوره های آموزشی ، همایش های پیاده روی خانوادگی پخش مستقیم ، مسابقات ، دوره های بین المللی ، اعزام های برون مرزی ، برگزاری جشنواره ها ، انعقاد تفاهم نامه ، انتصاب سفیران ورزش همگانی اقدامات امور فرهنگی سال پرکاری را پشت سر گذاشت .
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان و به نقل از روابط عمومی فدراسیون ورزش های همگانی ، فدراسیون ورزش های همگانی با الهام از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رویکرد وزارت ورزش و جوانان نگاهی مبتنی بر دانش و تخصص را در دستور کار خود قرار داده و در اولین حرکت راهبردی خود نسبت به تدوین سند و چشم انداز ۲۰ ساله و بطور همزمان تشکیل شورای راهبردی اقدام نمود تا علاوه بر ایجاد زمینه حضور کارشناسان خبره با تجربه و آگاه، شعار ورزش همگانی مدیریت همگانی را اجرایی نماید.
«برنامه محوری» یکی از راهبردهای کلان فدراسیون ورزش های همگانی بوده و فدراسیون مصمم است اهداف خود را در قالب سند راهبردی ، برنامه های بلند مدت ، میان مدت، و کوتاه مدت تا تحقق کامل چشم انداز « حرکت به سوی ایران ی فعال، شاداب و سالم تا سال ۱۴۰۴ با پوشش ۵۰% از افراد جامعه » پیگیری نماید.
ساختار فدراسیون
• ساختار فدراسیون شامل ۲۷ انجمن و ۵۱ کمیته تحت پوشش و کمیته پرثوآ که به صورت مستقیم با فدراسیون فعالیت می کند.
• همچنین تعداد۳۲هیأت استانی و شهرستانی فعال به عموم مردم خدمت رسانی می نمایند.
آمار ورزش کاران سازمان یافته در سال ۹۶:
زن ۳۸۴۲۷۱
مرد ۴۹۸۶۱
جمع : ۴۳۴۱۳۲
برگزاری دوره های آموزشی :
• برگزاری ۱۱۰۰ دوره آموزشی در سال ۹۶
• برگزاری ۵ دوره تعالی معنوی برای دومین بار ویژه مربیان و مدرسین فدراسیون
همایش های خانوادگی پخش مستقیم و غیره
• جشنواره و همایش در سراسر هیاتها و شهرستان ها ٨٠٩٧
• تعداد ۴۴ همایش پیاده روی با پخش مستقیم از شبکه ۳ سیمای ج.ا.ا
اهم اقدامات امور فرهنگی
• برگزاری ۴ دوره تعالی معنوی ویژه مدرسین و مربیان(آقا-خانم)در سال ۹۶٫
• تقدیر حوزه علمیه قم و نماینده مجلس خبرگان از فعالیت های فرهنگی فدراسیون.
• تدوین برنامه های ۱۵ گانه فرهنگی و اخلاقی
• راه اندازی کانال ویژه مباحث فرهنگی و اخلاقی در سایت فدراسیون و فضای مجازی
• برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی ورزشی به صورت خانوادگی همزمان در استانهای کشور به مناسبتهای-دهه کرامت-هفته وحدت-هفته عفاف وحجاب-هفته بسیج-هفته دفاع مقدس-هفته المپیک-هفته تربیت بدنی – هفته دولت – روز زن- دهه مبارک فجر- گرامیداشت روز ۹ دی -گرامیداشت شهدای آتشنشان و ۲۲ بهمن ماه.
• دیدار با مراجع تقلید در شهر مقدس قم،حضور در مراسم سالگرد حضرت امام خمینی ره در حرم امام و جماران.
• برگزاری نماز جماعت در محل استقرار فدراسیون.
• تدوین سرفصل اخلاق اسلامی در ورزش و تدریس در دوره های مربیگری .
• تدوین و چاپ کتاب دین و ورزش و ارسال به هیات های استانی.
• شرکت در جلسات تخصصی و مشورتی معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان .
برگزاری مسابقه ها همگانی در سراسر کشور
• برگزاری ٤٠١٧ مسابقه ورزشی گوناگون در سال ۹۶ درسراسر کشور
• برگزاری ۲۶ مسابقه قهرمانی کشور درسال ۹۶
شورای راهبردی فدراسیون ورزش های همگانی
• برگزاری ۱ جلسه شورای راهبردی در سال ۹۶
• اعضای شورای راهبردی فدراسیون از روسای اکثر دانشکده های تربیت بدنی ، مدیران کل ورزش و جوانان استانهای کل کشور، روسای فدراسیون ها ، کارشناسان و مسئولین فدراسیون ورزش های همگانی تشکیل شده است.
• انتخاب ۱۶ نفر به عنوان شورای راهبردی ورزش همگانی در سال ۹۶٫
سفیران ورزش همگانی فدراسیون ورزش های همگانی
• سفیران ورزش همگانی شامل استانداران ،مدیران کل ورزش و جوانان ،برخی از هنرمندان، ورزش کاران ،روسای تربیت بدنی برخی از دانشگاه ها، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و مسئولین می باشند.
• انتخاب ۳۱ سفیر ورزش همگانی در سال ۹۶٫
تشکیل شورای ورزش همگانی استان ها
تشکیل شورای ورزش همگانی استان ها به ریاست استاندارن و با حضور فرمانداران شهرستانها و دستگاههای اجرائی در راستای تصویب سند تحول فدراسیون و اجرایی نمودن آن با حضور ریاست فدراسیون.
تفاهم نامه ها :
• عقد تفاهم نامه ها در سال ۹۶: با اداره کل ورزش همدان،خراسان رضوی،کرمانشاه،یزد،زنجان ،دانشگاه شهید رجایی،دانشگاه فرهنگیان،ستاد دیه،دانشگاه پیام نور، فدراسیون های نابینایان،جودو،ژیمناستیک، ورزش کارگری،وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی.
• انعقاد تفاهم نامه فی مابین فدراسیون ورزش همگانی و هیات های ورزش همگانی در خصوص تسریع در روند پیشرفت طرح های تحول ورزش همگانی
عقد تفاهم نامه با کشور های جهان:
• عقد تفاهم نامه فدراسیون با کشور های ژاپن، مالزی، فرانسه، ترکیه، کره جنوبی،یونان عقد تفاهم نامه انجمن پیلاتس با کنفدراسیون پیلاتس آسیا و فدراسیون ورزش همگانی صربستان.
کسب جایگاه در ساختار های بین المللی:
• دکتر علی مجدآرا، عضو هیئت رئیسه اسفا.
• دکتر میترا روحی، عضو هیئت رئیسه تافیسا در کنگره جهانی ورزش همگانی کره جنوبی آبان ۹۶٫
• دکتر میترا روحی،بعنوان عضو هیات رئیسه اسفا.
• دکتر علی مجدآرا بعنوان نایب رئیس انجمن بین المللی ورزش آتشنشانان.
• ایمان متقیان نژاد، عضو کمیته اجرایی پیلاتس آسیا ومسئول پیلاتس غرب آسیا ، نماینده جامع دوستی ایران و اسلوانی
• بهادر رزاقی عضو بین المللی ورزش خیابانی و کلیستنیکس
• انتخاب رئیس فدراسیون به عنوان سفیر جامعه صلح و دوستی ایران و اسلوونی سال ۹۶٫
• عضویت انجمن ورزش فریزبی در فدراسیون جهانی به عنوان هفتادو هفتمین عضو.
• تقدیر رئیس پیلاتس آسیا از انجمن پیلاتس ایران .
• کسب مقام پنجم مسابقات قهرمانی آسیا توسط تیم ملی داژبال.
• کسب مقام اول مسابقات آسیایی پینت بال.
• کسب مقام اول مسابقات قاره ای جهان در پینت بال.
سفرهای برون مرزی:
• شرکت در جلسه هیات رئیسه تافیسا-۲۸ اردیبهشت یونان
• شرکت در بازیهای آسیایی باکو-۳ خرداد
• حضور نمایندگان فدراسیون در جلسه هیات رئیسه اسفا-چین ماکائو
• حضور فعال ایران در کنگره جهانی ورزش همگانی تفیسا- سئول کره جنوبی.
• شرکت تیم ملی پینت بال در مسابقات بین قاره ای جهان- مالزی
• شرکت تیم ملی داژبال به مسابقات قهرمانی آسیا- مالزی
• اعزام نمایندگان پیلاتس به نشست جهانی پیلاتس.
• حضور رئیس کمیسیون حقوق ورزشی کمیته المپیک در بیست و سومین کنگره جهانی حقوق ورزشی -رم
دوره های بین المللی:
• هفتمین دوره بین المللی مدیریت و رهبری در ورزش همگانی (clc) 3 الی۹ شهریور ماه ۹۶-گیلان
• دوره بین المللی ورزش در خانواده ۱ الی ۷ مهر ماه استان فارس
• دومین دوره مسابقات بین المللی پله نوردی برج میلاد با حضور ۱۹ کشور سال ۹۶٫
انتشارات فدراسیون:
• مجله شماره هشتم-بهار ۹۶
• مجله شماره نهم-زمستان ۹۶
• سند تحول شماره ۲ اردیبهشت ۹۶
• قوانین بین المللی طناب زنی خرداد ۹۶
• گفتمان ورزش همگانی در نظام بین الملل-۹۶
• کتاب مشاوره ورزشی در سه جلد-۹۶
• توسعه ورزش همگانی – نوشته دکتر علی مجدآرا
• نشریه انجمن بازی های فکری
• کتاب جامع دوچرخه سالنی
• دین و ورزش
• قوانین بین المللی طناب زنی
اهم دیگر اقدامات:
• تقدیر وزیر ورزش و جوانان از فدراسیون ورزش های همگانی در حاشیه برگزاری نشست روسای فدراسیون – خوزستان
• تقدیر سرپرست دفتر فرهنگی وزارت ورزش از فعالیت های فرهنگی فدراسیون در سال ۹۶٫
• انتخاب علی مجدآرا رئیس فدراسیون به عنوان سفیر اخلاق در ورزش کشور در سال ۹۶٫
• ارائه سند تحول در جلسه روسای فدراسیون ها با حضور وزیر ورزش و جوانان .
• برگزاری مجمع عمومی فدراسیون ورزش های همگانی -۲۷دی ماه.
• برگزاری نشست های هم اندیشی فدراسیون با روسای هیات های استانی با رویکرد برنامه ریزی تحول،تعالی و آینده نگری سال ۹۶٫
• بزرگترین گردهمایی انجمن ها ، کمیته های ورزشی و نواب رییس بانوان استانهای فدراسیون ورزش های همگانی -باغ موزه دفاع مقدس.
• برگزاری اولین گردهمایی روسای هیات ها و کمیته های متناظر تحول تعالی و آینده نگری سال ۹۶٫
• برگزاری نشست های مشترک رئیس فدراسیون و روسای انجمن های تحت پوشش در طول سال.
• برگزاری نشست های مشترک دفتر مشترک امور انجمن ها با مسئولین انجمن و کمیته های تحت پوشش فدراسیون.
• اجرای طرح های سند تحول کتاب های اول و دوم توسط هیات های ورزش همگانی در طول سال.
• بازدید های ضربدری مرحله دوم ۳۲ استان از یکدیگر از آذر ماه تا اسفند ماه.
• برگزاری ۱۴ مجمع عمومی و ۱۷ مجمع انتخاباتی هیات های استانی در سال ۹۶٫
• برگزاری ۳ جلسه هیات رئیسه در سال ۹۶٫
• برگزاری ۱۵ جلسه کمیته فنی در فدراسیون درسال ۹۶٫
• ۸۶ مورد بازدید هیات ها و فعالیت همگانی استان ها در طول سال توسط هیات رئیسه فدراسیون.

• برگزاری ۳ جلسه کارگروه تولید و اشتغال در فدراسیون.
• فعال سازی شورای برنامه ریزی آموزشی آکادمی و برگزاری اولین جلسه.
• تشکیل جلسات در خصوص ارتقاءکیفیت آموزش آکادمی با حضور مدرسین و کارشناسان دفتر برنامه ریزی وزارت ورزش
• تاسیس انجمن ورزش مادران با توجه به سال مادران عمود خیمه ورزش کشورند در سال ۹۶٫
• تاسیس انجمن مشاوره ورزشی .
• معرفی جدید سفیران ورزش همگانی (سالار عقیلی،رضا رشید پور،مجید مظفری،بهزاد کاویانی،افشین پیروانی،زهرا نعمتی،محمد رضا حیاتی،احسان حدادی،وحید شمسایی،علی دایی، علی پروین)سال ۹۶٫
• برنامه ریزی و راه اندازی برای عملیاتی نمودن سامانه آموزشی و ارزیابی عملکرد فدراسیون.
• ساماندهی فعالیت های مرتبط با آمادگی جسمانی در قالب ۳ انجمن(ایروبیک،آمادگی جسمانی،روش های تمرین)
• مشارکت فعال فدراسیون ورزش های همگانی در اولین المپیاد ملی ورزش همگانی دانشجویان کشور
• شرکت در اولین المپیاد ملی ورزش همگانی دانشجویان در دانشگاه تهران سال ۹۶٫
• اجرای طرح ارزیابی هیات های ورزش همگانی استان ها و معرفی هیات های برتر در طول سال.
• تهیه فرم عملکرد ورزش همگانی برای فدراسیون ها و ارگانها و نهادها.
• نهادینه کردن ورزش همگانی در ناجا
• بازنگری سرفصل های آموزشی رشته های تحت پوشش فدراسیون.
• اجرای طرح همیار ورزشی در همایش های پیاده روی خانوادگی توسط فدراسیون و هیات ها.
• تشکیل شورای عالی آمایش سرزمینی با حضور روسای مناطق ده گانه و منطقه بندی استانهای کشور به ۱۰ منطقه و برگزاری جلسات مشترک استانهای هر منطقه جهت اجرای برنامه های مشترک.
• تهیه کلیپ سفیران ورزش همگانی با حضور هنرمندان و ورزش کاران برجسته کشور.
• تقدیر از پیشگامان ورزش همگانی کشور.
• برگزاری سمینار تخصصی بین المللی پیلاتس با هدف ارتقاءسطح علمی مربیان.
• گردهمایی برخی از روسای کمیته های انجمن های تحت پوشش در سطح استان(آمادگی جسمانی،فریزبی،فیتنس،بادی بالانس،یوگا، ورزش های طبیعی،پیلاتس،استعدادیابی،
• برگزاری روز بین المللی تلاش (اردیبهشت ماه) و پیاده روی (مهرماه) در سراسر استان ها.
• تهیه آئین نامه اجرایی توسعه ورزش خانواده با محور مادران عمود خیمه ورزش همگانی کشورند.
• اقدامات فدراسیون در انعکاس اخبار، مصاحبه و گزارشات در رسانه¬های گروهی و فضاهای مجازی
چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

افتخار ی کم سابقه برای کشور و بی سابقه برای دانشگاه شهید رجائی: چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دکتر مهدی نیک عمل ، دانشیار گروه فیزیک این دانشگاه به همراه پژوهشگرانی از سایر کشورها موفق به چاپ مقاله در سومین نشریه غیر پزشکی جهان با ضریب تاثیر حدود ۴۰ شدند. بر اساس این گزارش، پژوهشگر دانشگاه شهید رجائی در یک پروژه تحقیقاتی بین المللی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به بررسی های نظری و تجربی تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانو کانال های ساخته شده از گرافن سفید شدند.
دکتر مهدی نیک عمل پژوهشگر و دانشیار فیزیک دانشگاه شهید رجائی محاسبات کوآنتومی آزمایش های انجام شده در دانشگاه منچستر انگلستان را به عهده داشتند. در این گزارش آمده است: در این راستا دکتر نیک عمل به محاسبه سد انرژی در مقابل نفوذ باریکه ها و حرکت پخشی از میان لایه های بسیار نازک نانو متری پرداخت که نتایج این پژوهش در مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسید. عنوان مقاله ارزشمند دکتر نیک عمل و همکاران ایشان به شرح زیر است:
Transport of hydrogen isotopes through interlayer spacing in van der Waals crystals
ضریب تاثیر این مجله بالاتر از مجله Science و نزدیک ۴۰ است و در جهان سومین نشریه غیر پزشکی از حیث ضریب تاثیر به شمار می رود. این دومین بار در تاریخ نانو فناوری ایران است که پژوهشگری از ایران موفق به چاپ مقاله در این مجله شده است. پیش از این فقط آقای دکتر محمودی از دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به چاپ مقاله در این مجله با همکاری پژوهشگران دانشگاه هاروارد شده بود. دکتر محمودی هم اکنون در دانشگاه هاروارد مشغول به فعالیت علمی می باشد.
دکتر مهدی نیک عمل در سال جاری رتبه دوم فیزیک نانو کشور را احراز کرد. همچنین ایشان ۴ مقاله در مجله Nature Communications چاپ کردند که برای دانشگاه شهید رجائی بالاترین رکورد می باشد.
برای بازدید از این مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:
https://www.nature.com/articles/s41565-018-0088-0
چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان
(لینک اصلی خبر)

پانا

تهران (پانا) – مقاله عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مهدی نیک عمل، دانشیار گروه فیزیک این دانشگاه به همراه پژوهشگرانی از سایر کشورها موفق به چاپ مقاله در سومین نشریه غیر پزشکی جهان با ضریب تاثیر حدود ۴۰ شدند.
بر اساس این گزارش، پژوهشگر دانشگاه شهید رجائی در یک پروژه تحقیقاتی بین المللی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به بررسی های نظری و تجربی تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانو کانال های ساخته شده از گرافن سفید شدند.
مهدی نیک عمل پژوهشگر و دانشیار فیزیک دانشگاه شهید رجائی محاسبات کوآنتومی آزمایش های انجام شده در دانشگاه منچستر انگلستان را به عهده داشتند.
در این گزارش آمده است: در این راستا دکتر نیک عمل به محاسبه سد انرژی در مقابل نفوذ باریکه ها و حرکت پخشی از میان لایه های بسیار نازک نانو متری پرداخت که نتایج این پژوهش در مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسید. عنوان مقاله ارزشمند دکتر نیک عمل و همکاران ایشان به شرح زیر است:
Transport of hydrogen isotopes through interlayer spacing in van der Waals crystals
ضریب تاثیر این مجله بالاتر از مجله Science و نزدیک ۴۰ است و در جهان سومین نشریه غیر پزشکی از حیث ضریب تاثیر به شمار می رود. این دومین بار در تاریخ نانو فناوری ایران است که پژوهشگری از ایران موفق به چاپ مقاله در این مجله شده است. پیش از این فقط دکتر محمودی از دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به چاپ مقاله در این مجله با همکاری پژوهشگران دانشگاه هاروارد شده بود. محمودی هم اکنون در دانشگاه هاروارد مشغول به فعالیت علمی است.
مهدی نیک عمل در سال جاری رتبه دوم فیزیک نانو کشور را احراز کرد. همچنین ایشان ۴ مقاله در مجله Nature Communications چاپ کردند که برای دانشگاه شهید رجائی بالاترین رکورد است.

مسئولین ایران خودرو پاسخگو باشند
(لینک اصلی خبر)

ایسکا نیوز

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی طی نامه ای از قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درخواست کرد تا با حضور در این دانشگاه در خصوص صنعت خودروسای در سال حمایت از کالای ایرانی پاسخگوی سئوالات دانشجویان باشد.

به گزارش ایسکانیوز، بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی در نامه به عباس ملکی تهرانی قائم مقام ارشد مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرده است: در راستای تحقق سال ۱۳۹۷ که توسط مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است؛ بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در نظر دارد جلسه ای جهت روشنگری و پرسش و پاسخ برای دانشجویان و اساتید در حوزه صنعت خودروسازی در بازه زمانی هفته سوم اردیبهشت ماه برگزار نماید؛ لذا از جنابعالی برای حضور و پاسخگویی در این جلسه دعوت به عمل می آید.
به گزارش ایسکانیوز، مطالبه گری تخصصی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی در حالی صورت می گیرد که علی رغم گذشت پنجاه سال از ورود صنایع خودروسازی به کشور و با وجود اینکه در صنعت خودروسازی هیچگاه مورد تحریم نبوده ایم اما تولیدات خودرو در کشور وضعیت مناسبی نداشته و کیفیت و قیمت خودروهای داخلی مورد انتقادات اکثر کارشناسان و مردم قرار دارد؛ این همه در حالی است که در بسیاری از رشته ها و حوزه ها مثل موشکی، نانو، هوافضا، پزشکی و هسته ای علی رغم تمامی تحریم های ظالمانه در جمع ده کشور برتر دنیا قرار داریم .
۲۰۱

ایران و برزیل در مسیر تقویت و تداوم همکاری های علمی در حوزه های علوم شناختی
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

دو کشور ایران و برزیل در راستای پیشبرد اهداف بین المللی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در امر تقویت و تداوم همکاری های پایدار علمی در حوزه های علوم شناخت ، مسیر رو به پیشرفتی را طی می کنند.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، ستاد علوم شناختی و مراکز علمی معتبر برزیل برای تقویت زمینه های همکاری ها با اتخاذ سیاست های حمایتی اجرای پروژه های مشترک توسط محققان و متخصصان را در اولویت پیوندهای همکاری متقابل قرارداده تا زمینه های تبادل تجارب، انتقال یافته های علمی، همکاری های مشترک و نیز مبادله استاد و دانشجو فراهم شود.
ایران و برزیل برای توسعه و گسترش و تعمیق همکاری های علمی و جلب محققان و متخصصان در بخش های مختلف بویژه در حوزه توسعه علوم و فن آوری های شناختی، میز همکاری مشترک میان دو کشور را ایجاد کردند تا دامنه فعالیت ها و تشریک مساعی برای همکاری های متقابل تقویت شود.
برگزاری ۶ دوره فراخوان برای پذیرش طرح های پژوهشی در زمینه های علوم شناختی حاصل ارتباط و تماس های کارشناسان ارشد ستاد علوم شناختی و دو مرکز معتبر علمی برزیل برای ایجاد یک فضای مستحکم همکاری متقابل میان دو کشور در دو سال اخیر است.
شناسایی پتانسیل ها برای همکاری های بین المللی در حوزه های علوم شناختی بین پژوهشگران برزیلی و محققان ایرانی، توسعه پروژه های مشترک تحقیقاتی، ایجاد همکاری مشترک بین تیم های علمی ایران و برزیل در زمینه های مورد علاقه طرفین در مرزهای دانش و تکنولوژی و توسعه خدمات و ابزارهای شناختی بین دو کشور در فراخوان طرح ها مورد توجه قرار گرفته است.
نقشه برداری مغز، خدمات و ابزارهای ارزیابی و توانبخشی، توسعه ابزارهای تهاجمی و غیر تهاجمی ارتباط با مغز، آموزش و مطالعات شناختی مغز و نیز شناخت اجتماعی از زمینه های همکاری مشترک در فراخوان طرح ها را به خود اختصاص داده است.
ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و نیز بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو و سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل برای تقویت پیوندهای علمی میان مراکز تخصصی و تحقیقاتی و در راستای اجرای پروژه های مشترک به همراه مبادله استاد و دانشجو در زمینه مطالعات مغز و شناخت، دو تفاهم نامه امضا و مبادله کردند.
هیات های علمی دو کشور در سه سال اخیر در مذاکرات و دیدارهای متقابل، گسترش و ارتقای سطح همکاری ها میان مراکز دانشگاهی و علمی در بخش های علوم شناختی و بهره گیری ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور را در راستای ایجاد پیوندهای پایدار علمی دو جانبه و به سود منافع مشترک دو کشور در راستای تحکیم و تقویت همکاری ها و تبادل اطلاعات میان ایران و برزیل قلمداد کردند.
برزیل با برخورداری از امکانات مناسب علمی و اقتصادی از جایگاه مناسبی در میان کشورهای در حال توسعه برخوردار است و محققان و گروه های تحقیقاتی داخل و خارجی که مایل به انتقال دانش به مراکز علمی این کشور باشند تحت حمایت قرار می دهد.
محمدحسین مقامی کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی می گوید: برزیل به دلیل سیاست های توسعه یافتگی درسال های اخیر به تجهیزات مدرن در حوزه علوم شناختی دسترسی یافت و توانمندی های آن سبب انتخاب برزیل به عنوان کشوری مناسب برای همکاری های علمی شد و از سوی دیگر رشد فزاینده علم و دانش در ایران و سطح ممتاز دانش و تخصص محققان و اساتید ایرانی نیز برزیل را به جلب همکاری ایران تشویق کرده است.
پیشرفت دانش علوم شناختی در ایران در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده و کشورمان در زمینه هوش مصنوعی رتبه شانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده و همچنین در حوزه علوم شناختی در سطح دوم کشورهای منطقه جای دارد.
رشد فزاینده علم و دانش در ایران و توانمندی های علمی کشورمان از یک سو و برخورداری برزیل از امکانات و پتانسیل های اقتصادی و توسعه ای، دو کشور را در مسیر تقویت همکاری های متقابل علمی بویژه در حوزه های توسعه علوم و فن آوری های شناختی سوق داده و آینده روشنی را برای توسعه و گسترش همکاری های پایدار علمی میان دو کشور رقم زده است.
انتهای پیام/

رئیس مرکز ملی فضایی:
کندی کار در صنعت هوایی عمدتا در خارج از این صنعت است
(لینک اصلی خبر)

رادیو گفت و گو

دکتر منوچهر منطقی اظهار داشت: متاسفانه اعتقاد مسئولین به اینکه جوانان ایرانی می توانند وارد سطوح پپچیده علم و فناوری شوند، کم است و این بیشترین توقف را در کار ایجاد می کند.

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع کسب و کارهای جدید دانش بنیان هوایی و توسعه آن و با حضور دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و دبیر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری و دکتر افشین کازرونی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت داخلی کشور به روی آنتن رفت.
منوچهر منطقی در آغاز با بیان اینکه صنعت هوایی در کشور در چهار حوزه قابلیت توسعه را دارد، گفت: اولین حوزه صنایع فرودگاهی است، فعالیت های زیادی در حوزه تجهیزات فرودگاهی انجام شده و برای توسعه این بخش، کارگروه مشخص و ، برنامه ریزی کرده ایم و برای اینکه مجموعه ها استاندارد شوند و توسعه پیدا کنند دو کار اساسی انجام دادیم، یک کار که قرار است هشتم اردیبهشت ماه اتفاق بیافتد این است که معاونت فناوری و شرکت فردگاه ها یک تفاهم نامه امضا می کنند تا عمده تجهیزاتی که می تواند در داخل تهیه شد، داخلی شود.
وی افزود: از طرفی برای اینکه مجموعه ها استانداردسازی شوند با همکاری یکی از دانشگاه ها و مجموعه شبکه آزمایشگاهی که خود معاونت علمی و فناوری دارد، مجموعه ای درست می کنیم تا تجهیزات را بررسی کنند تا شرکت فرودگاه ها مطمئن شود، تجهیزاتی که وجود دارد معادل استانداردهای بین المللی است و می تواند از آنها بخوبی استفاده کند.
رئیس مرکز ملی فضایی از پشتیبانی هواپیماها اعم از تعمیرات اساسی و تعمیرات نوبه ای بعد از هر پرواز بعنوان حوزه دوم توسعه در این صنعت نام برد و توضیح داد: در این زمینه عمدتا در قسمت بال و بدنه کار کرده بودیم و اکنون بر روی موتور و اجزا کار کرده ایم و با توجه به اینکه این مجموعه دانش بنیان است و زیرساخت های زیادی دارد، اینها را بصورت شبکه درآورده ایم و سعی کرده ایم تمام استعدادهای کشور را در قالب مرکز نوآوری، تبدیل کنیم و با همکاران خارجی مذاکره شده تا به این کارگروه بپیوندند و در بخش نظارت و بالا بردن استاندارد ها و در اختیار گذاشتن مدارک به این مجموعه کمک کنند.
وی ساخت قطعات را حوزه سوم توسعه در این صنعت مطرح کرد و اظهار داشت: می خواهیم شبیه به مجموعه تعمیر در بخش خودروها، مجموعه تعمیری را در بخش هوایی شکل بگیرد و از امسال شروع به دادن محصولاتی خواهد کرد که ما در بخش تعمیر و نگهداری استفاده می کنیم.
منطقی افزود: حوزه چهارم، محصول هوایی است که شامل پهپادها، هواپیماهای سبک و زیرسیستم های هواپیما و هلیکوپتر می شود.
دبیر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه علت کندی کار در صنعت هوایی نیست و عمدتا در خارج از صنعت هوایی است، ابراز داشت: متاسفانه اعتقاد مسئولین به اینکه جوانان ایرانی می توانند بیایند و مدارج علمی را طی کنند و وارد سطوح پپچیده علم و فناوری شوند، کم است و این بیشترین توقف را در کار ایجاد می کند.
در ادامه افشین کازرونی با اشاره به مدیریت در صنعت هوایی، تاکید کرد: ما در هر حوزه علمی بالاخص در حوزه صنعت هوایی که از حوزه های مختلف علمی بهره می برد، لازم است تا مدیریت خاصی برای استقرار شرکت های دانش بنیان حاکم شود تا بتوانند برای رشد این صنعت دخالت کنند.
وی با بیان اینکه یکپارچه سازی شرکت های دانش بنیان از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: شرکت های دانش بنیانی که اخیرا در کشور رشد کرده اند از جوانان مستعدی تشکیل شده اند و لازم است تا مدیریت مناسبی به منظور یکپارچه سازی برای رسیدن به محصولی مانند هواپیما داشته باشند این شکل از مدیریت در دنیا با عنوان مدیریت وجوه مشترک حوزه های مختلف علمی برای دستیابی به یک محصول نوین مانند هواپیما مطرح است.
عضو هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت داخلی کشور اظهار داشت: در این مورد باید وظایف شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به یک محصول و اینکه چگونه باید با همدیگر همکاری کنند تا یک محصول در حوزه های مختلف علمی شکل بگیرد، تعریف شود و این مدیریت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی همکاری شرکت های دانش بنیان با یگدیگر به صورت مدیریت شده را مهم برشمرد و بیان داشت: اینکه این شرکت ها بخواهند خودشان به تنهایی فعالیت کنند و برای رسیدن به یک محصول حوزه های مختلفی را به جلو ببرند در دنیا تقریبا منسوخ است. شرکت های عظیم دنیا با هم همکاری می کنند و مدیریت این همکاری برای رسیدن به یک محصول از اهمیت زیادی برخوردا ر است.

مقاله منتشر شده در مجله Nature Nanotechnology : نانوصافی های جداکننده ایزوتوپ هیدروژن
(لینک اصلی خبر)

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

دکتر مهدی نیک عمل، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی با همکاری محققانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به ارائه روشی برای بررسی و جداسازی ایزوتوپ های هیدروژن شده و این روش را در قالب یک مقاله در یکی از برترین مجلات علمی جهان به چاپ رسانده است. مجله Nature Nanotechnology سومین مجله برتر غیرپزشکی دنیا به شمار می رود.

دکتر مهدی نیک عمل، پژوهشگر برتر کشور در رشته فیزیک در سال ۱۳۹۳ و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای انگلستان ، آلمان و بلژیک تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانوکانال های ساخته شده از گرافن سفید را به لحاظ تجربی و نظری مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش که در دانشگاه منچستر انگلستان انجام شده است، محقق ایرانی مسئولیت محاسبات کوانتومی را بر عهده داشته است. مقاله منتشر شده، دومین مقاله این محقق ایرانی در مجله Nature Nanotechnology است.
این پژوهشگر برجسته ایرانی در مورد کاربرد نتایج حاصله از این تحقیق گفت: « می دانیم که بسیاری از اتم ها دارای ایزوتوپ های مختلفی هستند. جدا کردن ایزوتوپ ها از باریکه ی حاوی ایزوتوپ های مختلف در دمای معمولی یکی از نیازهای قدیمی صنعت رادیو پزشکی است. رادیو ایزوتوپی یکی از کاربردهای پزشکی در جدا کردن ایزوتوپ هاست. در رادیو پزشکی ایزوتوپ ها به از بین رفتن سلول های سرطانی کمک می کنند. در این پژوهش روشی کاملاً جدید برای جدا کردن ایزوتوپ ها بدون نیاز به رآکتور ارائه شده است.»
وی در ادامه افزود: « همان طور که صافی های با منفذهای میکروسکوپی، ذرات میکروسکوپی را جداسازی می کنند، صافی های نانومتری هم می تواند مولکول ها و اتم های با اندازه های متفاوت (در حد آنگستروم تا نانومتر) را جداسازی نمایند. اما به لحاظ نظری تفاوت این دو پدیده در ظهور اثرات کوانتومی در ابعاد آنگسترومی است. ما با کمک نظریه تابعی چگالی (DFT) یکی از قوی ترین ابزارهای محاسبات کوانتومی کنونی، توانستیم سد انرژی در برابر نفوذ و حرکت پخشی هیدروژن و ایزوتوپی از آن را از میان کانال های نانومتری محاسبه کنیم. هنوز کاملاً مشخص نیست که چقدر نظریه های موجود در توصیف دقیق جنبه های گوناگون مسئله موفق هستند، بااین حال DFT فعلاً بهترین ابزار برای بررسی رفتار اتم های سبک در این نانو کانال هاست.»
نتایج این پژوهش ارزشمند در قالب یک مقاله با عنوان « Transport of hydrogen isotopes through interlayer spacing in van der Waals crystals» در مجله معتبر Nature Nanotechnology با ضریب تأثیر ۳۸٫۹۸۸ (سال ۲۰۱۸، صفحه ۱) منتشر شده است.

جدا سازی ایزوتوپ های هیدروژن شده با فناوری نانو
(لینک اصلی خبر)

ایرنا

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی با همکاری محققانی از انگلیس، آلمان و بلژیک موفق به ارائه روشی برای بررسی و جدا سازی ایزوتوپ های هیدروژن شده بدون نیاز به رآکتور شدند.
به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، دکتر مهدی نیک عمل پژوهشگر برتر در رشته فیزیک در سال ۱۳۹۳ با همکاری این پژوهشگران، تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانوکانال های ساخته شده از گرافن سفید را به لحاظ تجربی و نظری مورد بررسی قرار دادند. محقق ایرانی در این پژوهش که در دانشگاه منچستر انگلیس انجام شد مسئولیت محاسبات کوانتومی را بر عهده داشت.
این پژوهشگر در مورد کاربرد نتایج حاصله از این تحقیق گفت: می دانیم که بسیاری از اتم ها دارای ایزوتوپ های مختلفی هستند. جدا کردن ایزوتوپ ها از باریکه حاوی ایزوتوپ های مختلف در دمای معمولی یکی از نیازهای قدیمی صنعت رادیو پزشکی است. رادیو ایزوتوپی یکی از کاربردهای پزشکی در جدا کردن ایزوتوپ هاست. در رادیو پزشکی ایزوتوپ ها به از بین رفتن سلول های سرطانی کمک می کنند. در این پژوهش روشی کاملاً جدید برای جدا کردن ایزوتوپ ها بدون نیاز به رآکتور ارائه شده است.
وی افزود: همان طور که صافی های با منفذهای میکروسکوپی، ذرات میکروسکوپی را جداسازی می کنند، صافی های نانومتری هم می تواند مولکول ها و اتم های با اندازه های متفاوت (در حد آنگستروم تا نانومتر) را جداسازی کند. اما به لحاظ نظری تفاوت این دو پدیده در ظهور اثرات کوانتومی در ابعاد آنگسترومی است. ما با کمک نظریه تابعی چگالی (DFT) یکی از قوی ترین ابزارهای محاسبات کوانتومی کنونی، توانستیم سد انرژی در برابر نفوذ و حرکت پخشی هیدروژن و ایزوتوپی از آن را از میان کانال های نانومتری محاسبه کنیم.
هنوز کاملاً مشخص نیست که چقدر نظریه های موجود در توصیف دقیق جنبه های گوناگون مسئله موفق هستند، بااین حال DFT فعلاً بهترین ابزار برای بررسی رفتار اتم های سبک در این نانو کانال هاست.
نتایج این پژوهش ارزشمند در قالب یک مقاله با عنوان Transport of hydrogen isotopes through interlayer spacing in van der Waals crystals در مجله معتبر Nature Nanotechnology با ضریب تأثیر ۳۸٫۹۸۸ (سال ۲۰۱۸، صفحه ۱) منتشر شده است.
علمی**۱۰۲۳**۱۴۴۰
ارائه روشی برای جداسازی ایزوتوپ هیدروژن با همکاری محققان ایرانی و خارجی
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

محقق دانشگاه شهید رجایی با همکاری محققانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به ارائه روشی برای بررسی و جداسازی ایزوتوپ های هیدروژن شده ارائه کردند و به گفته آنها نتایج به دست آمده در حوزه رادیوپزشکی کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی نیک عمل، پژوهشگر برتر کشور در رشته فیزیک در سال ۱۳۹۳ و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانوکانال های ساخته شده از گرافن سفید را به لحاظ تجربی و نظری مورد بررسی قرار دادند.
در این پژوهش که در دانشگاه منچستر انگلستان انجام شد، محقق ایرانی مسئولیت محاسبات کوانتومی را بر عهده داشته است. مقاله منتشر شده، دومین مقاله این محقق ایرانی در مجله Nature Nanotechnology است.
مجله Nature Nanotechnology سومین مجله برتر غیرپزشکی دنیا به شمار می رود.
نیک عمل در مورد کاربرد نتایج حاصل از این تحقیق گفت: می دانیم که بسیاری از اتم ها دارای ایزوتوپ های مختلفی هستند. جدا کردن ایزوتوپ ها از باریکه حاوی ایزوتوپ های مختلف در دمای معمولی یکی از نیازهای قدیمی صنعت رادیو پزشکی است.
وی با بیان اینکه در رادیوپزشکی ایزوتوپ ها به از بین رفتن سلول های سرطانی کمک می کنند، خاطر نشان کرد: از این رو در این پژوهش روشی کاملا جدید برای جدا کردن ایزوتوپ ها بدون نیاز به رآکتور ارائه شده است.
این محقق ادامه داد: همان طور که صافی های با منفذهای میکروسکوپی، ذرات میکروسکوپی را جداسازی می کنند، صافی های نانومتری هم می توانند مولکول ها و اتم های با اندازه های متفاوت (در حد آنگستروم تا نانومتر) را جداسازی کنند. اما به لحاظ نظری تفاوت این دو پدیده در ظهور اثرات کوانتومی در ابعاد آنگسترومی است.
وی یادآور شد: در این پژوهش ما با کمک نظریه تابعی چگالی ( DFT ) یکی از قوی ترین ابزارهای محاسبات کوانتومی کنونی، توانستیم سد انرژی در برابر نفوذ و حرکت پخشی هیدروژن و ایزوتوپی از آن را از میان کانال های نانومتری محاسبه کنیم. هنوز کاملا مشخص نیست که چقدر نظریه های موجود در توصیف دقیق جنبه های گوناگون مساله موفق هستند، بااین حال DFT فعلا بهترین ابزار برای بررسی رفتار اتم های سبک در این نانو کانال ها است.
نتایج این پژوهش در قالب یک مقاله با عنوان Transport of hydrogen isotopes through interlayer spacing in van der Waals crystals در مجله Nature Nanotechnology با ضریب تأثیر ۳۸٫۹۸۸ منتشر شد.

با ارائه روشی برای جداسازی ایزوتوپ های هیدروژن؛
مقاله پژوهشگر ایرانی در سومین مجله برتر غیرپزشکی دنیا به چاپ رسید
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری دانشجو

مقاله عضو هیات علمی دانشگاه شهیدرجایی و همکارانش درباره ارائه روشی برای بررسی و جداسازی ایزوتوپ های هیدروژن در سومین مجله برتر غیرپزشکی دنیا چاپ شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی نیک عمل، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی با همکاری محققانی از کشور های انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به ارائه روشی برای بررسی و جداسازی ایزوتوپ های هیدروژن شد و این روش را در قالب یک مقاله در یکی از برترین مجلات علمی جهان به چاپ رسانده است. مجله Nature Nanotechnology سومین مجله برتر غیرپزشکی دنیا به شمار می رود.
مهدی نیک عمل، پژوهشگر برتر کشور در رشته فیزیک در سال ۱۳۹۳ و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی با همکاری پژوهشگرانی از کشور های انگلستان، آلمان و بلژیک تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانوکانال های ساخته شده از گرافن سفید را به لحاظ تجربی و نظری مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش که در دانشگاه منچستر انگلستان انجام شده است، محقق ایرانی مسئولیت محاسبات کوانتومی را بر عهده داشته است. مقاله منتشر شده، دومین مقاله این محقق ایرانی در مجله Nature Nanotechnology است.
این پژوهشگر برجسته ایرانی در مورد کاربرد نتایج حاصله از این تحقیق گفت: «می دانیم که بسیاری از اتم ها دارای ایزوتوپ های مختلفی هستند. جدا کردن ایزوتوپ ها از باریکه ی حاوی ایزوتوپ های مختلف در دمای معمولی یکی از نیاز های قدیمی صنعت رادیو پزشکی است. رادیو ایزوتوپی یکی از کاربرد های پزشکی در جدا کردن ایزوتوپ هاست. در رادیو پزشکی ایزوتوپ ها به از بین رفتن سلول های سرطانی کمک می کنند. در این پژوهش روشی کاملاً جدید برای جدا کردن ایزوتوپ ها بدون نیاز به رآکتور ارائه شده است.»
وی در ادامه افزود: «همان طور که صافی های با منفذ های میکروسکوپی، ذرات میکروسکوپی را جداسازی می کنند، صافی های نانومتری هم می تواند مولکول ها و اتم های با اندازه های متفاوت (در حد آنگستروم تا نانومتر) را جداسازی نمایند. اما به لحاظ نظری تفاوت این دو پدیده در ظهور اثرات کوانتومی در ابعاد آنگسترومی است. ما با کمک نظریه تابعی چگالی (DFT) یکی از قوی ترین ابزار های محاسبات کوانتومی کنونی، توانستیم سد انرژی در برابر نفوذ و حرکت پخشی هیدروژن و ایزوتوپی از آن را از میان کانال های نانومتری محاسبه کنیم. هنوز کاملاً مشخص نیست که چقدر نظریه های موجود در توصیف دقیق جنبه های گوناگون مسئله موفق هستند، بااین حال DFT فعلاً بهترین ابزار برای بررسی رفتار اتم های سبک در این نانو کانال ها است.»

پانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران، شهریور ۹۷
(لینک اصلی خبر)

کنفرانس یاب

اطلاعات برگزاری همایش

برگزار کننده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
مکان برگزاری: تهران – دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
امکان ارسال مقاله: بله
حوزه های تحت پوشش: کامپیوتر، IT
تاریخ های مهم
تاریخ برگزاری: ۶ و ۷ شهریور ۱۳۹۷
آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: ۲۰ اردیبهشت ۹۷
اعلام نتایج داوری اصل مقالات: ۱۳ مرداد ۹۷
اطلاعات تماس
دبیر علمی کنفرانس: دکتر نصور باقری
دبیر اجرایی کنفرانس: دکتر فاطمه گران
تلفن تماس با دبیرخانه: ۹-۲۲۹۷۰۰۶۰۹ داخلی ۲۴۱۲
وب سایت همایش: www.iscisc2018.isc.org.ir
ایمیل: ۲۰۱۸@isc.org.ir
محورهای همایش
مبانی رمزشناسی
· مبانی نظری رمزنگاری
· طراحی و تحلیل الگوریتم های رمزنگاری جریانی و قالبی متقارن
· طراحی و تحلیل الگوریتم های رمز نا­متقارن و طرح های امضای رقمی
· طراحی و تحلیل توابع چکیده ساز
· روش های نوین در رمزنگاری (نظیر پسا کوانتومی، رمزگذاری تابعی، رمزنگاری همریخت، …)
· امنیت تئوری اطلاعاتی
پیاده سازی الگوریتم­ های رمزنگاری و حملات مرتبط
· پیاده سازی نرم افزاری و سخت افزاری الگوریتم های رمزنگاری
· حملات کانال­ جانبی و روش های مقابله با آن
· سامانه های نهفته رمزنگاری
· دستکاری سخت ­افزار و روش ­های مقابله با آن
· شتاب دهنده های سخت ­افزاری برای پروتکل های امنیتی
· درستی سنجی و عیب یابی پیاده سازی ها
امنیت شبکه
· امنیت شبکه های بی سیم و موبایل
· امنیت زیرساخت های شبکه
· امنیت پروتکل ها و لایه های شبکه
· سیستم های تشخیص، ردیابی و جلوگیری از نفوذ
· امنیت زیرساخت های حیاتی
پروتکل­ های امنیتی
· احراز هویت و اصالت
· گمنامی، حریم خصوصی و مدیریت اعتماد
· تحلیل پروتکل های امنیتی
· مدل های امنیت و اعتماد
· روش های صوری در امنیت اطلاعات
امنیت رایانش
· امنیت معماری رایانه
· امنیت سیستم عامل
· امنیت پایگاه داده
· تحلیل آسیب پذیری و امنیت نرم افزار و برنامه های کاربردی
· امنیت و حریم خصوصی در افزاره های همراه
· امنیت رایانش ابری
· کنترل دسترسی
مهندسی امنیت و امنیت خدمات الکترونیکی
· روش های مهندسی اجتماعی در امنیت
· سامانه مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)
· آموزش امنیت
· امنیت کسب و کار و خدمات الکترونیکی
· امنیت سلامت الکترونیکی
· امنیت بانکداری الکترونیکی
· امنیت آموزش الکترونیکی
نهان­ سازی اطلاعات
· الگوریتم ­های جدید در نهان ­نگاری و نشان­ گذاری
· مدل سازی حملات و کانال نشان گذاری
· نهان­ کاوی اطلاعات
· کاربردهای نهان سازی اطلاعات
جرم­ یابی در فضای مجازی
· روش های جرم ­­یابی و ریشه یابی دیجیتال
· جرم ­­یابی پایگاه داده و شبکه
· تشخیص کلاه­ برداری
· تشخیص و جلوگیری از دستکاری
· تحلیل بدافزار و ضد بدافزار
علمی – ترویجی (آموزش امنیت فضای مجازی در سامانه های کنترل صنعتی و دبیرستان ­ها)
· آموزش امنیت فضای مجازی در دبیرستان ها
· آموزش امنیت فضای مجازی در سامانه های کنترل صنعتی
· برنامه های راهبردی سازمان ها (برق، نفت، گاز، آب، حمل و نقل و …)
· چالش ها، آسیب پذیری ها و تهدیدات امنیتی در سامانه های کنترل صنعتی (در ایران و جهان)
· تحلیل هزینه فایده امنیت در سامانه های کنترل صنعتی
· آزمایشگاه های ارزیابی امنیت محصولات و سامانه ها
· محصولات امنیتی بومی مربوط به سامانه های کنترل صنعتی
· معماری امنیتی شبکه های کنترل صنعتی
· امنیت اسکادا
· معرفی استانداردها و روش ها در حوزه های مختلف
· سایر موضوعات مرتبط
پوستر کنفرانس

اطلاعات همایش برگرفته از سایت www.iscisc2018.isc.org.ir می باشد.
تاریخ ثبت همایش: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷

ایران و برزیل همگام در مسیر پیشرفت علمی و فناورانه حوزه علوم شناختی
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

در راستای پیشبرد اهداف بین المللی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی، ایران و برزیل در امر تقویت و تداوم همکاری های پایدار علمی در حوزه های علوم شناختی، مسیر رو به پیشرفتی را طی می کنند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و مراکز علمی معتبر برزیل برای تقویت زمینه های همکاری ها با اتخاذ سیاست های حمایتی اجرای پروژه های مشترک توسط محققان و متخصصان را در اولویت پیوندهای همکاری متقابل قرارداده تا زمینه های تبادل تجارب، انتقال یافته های علمی، همکاری های مشترک و نیز مبادله استاد و دانشجو فراهم شود.
ایران و برزیل برای توسعه و گسترش و تعمیق همکاری های علمی و جلب محققان و متخصصان در بخش های مختلف بویژه در حوزه توسعه علوم و فناوری های شناختی، میز همکاری مشترک میان دو کشور را ایجاد کردند تا دامنه فعالیت ها و تشریک مساعی برای همکاری های متقابل تقویت شود.
همچنین برگزاری شش دوره فراخوان جهت پذیرش طرح های پژوهشی در زمینه های علوم شناختی حاصل ارتباط و تماس های کارشناسان ارشد ستاد علوم شناختی و دو مرکز معتبر علمی برزیل برای ایجاد یک فضای مستحکم همکاری متقابل میان دو کشور در دو سال اخیر است. شناسایی پتانسیل ها برای همکاری های بین المللی در حوزه های علوم شناختی بین پژوهشگران برزیلی و محققان ایرانی، توسعه پروژه های مشترک تحقیقاتی، ایجاد همکاری مشترک بین تیم های علمی ایران و برزیل در زمینه های مورد علاقه طرفین در مرزهای دانش و تکنولوژی و توسعه خدمات و ابزارهای شناختی بین دو کشور در فراخوان طرح ها مورد توجه قرار گرفته است.
علاوه بر این، نقشه برداری مغز، خدمات و ابزارهای ارزیابی و توانبخشی، توسعه ابزارهای تهاجمی و غیر تهاجمی ارتباط با مغز، آموزش و مطالعات شناخی مغز و نیز شناخت اجتماعی از زمینه های همکاری مشترک در فراخوان طرح ها را به خود اختصاص داده است.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و نیز بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو و سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل برای تقویت پیوندهای علمی میان مراکز تخصصی و تحقیقاتی و در راستای اجرای پروژه های مشترک به همراه مبادله استاد و دانشجو در زمینه مطالعات مغز و شناخت ، دو تفاهم نامه امضا و مبادله کردند.
هیات های علمی دو کشور در سه سال اخیر در مذاکرات و دیدارهای متقابل ،گسترش و ارتقای سطح همکاری ها میان مراکز دانشگاهی و علمی در بخش های علوم شناختی و بهره گیری ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور را در راستای ایجاد پیوندهای پایدار علمی دو جانبه ، و به سود منافع مشترک دو کشور در جهت تحکیم و تقویت همکاری ها و تبادل اطلاعات میان ایران و برزیل قلمداد کردند.
برزیل با برخورداری از امکانات مناسب علمی و اقتصادی از جایگاه مناسبی در میان کشورهای در حال توسعه برخوردار است و محققان و گروه های تحقیقاتی داخل و خارجی که مایل به انتقال دانش به مراکز علمی این کشور باشند تحت حمایت قرار می دهد.
محمدحسین مقامی کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی در اینباره اظهار کرد: برزیل به دلیل سیاست های توسعه یافتگی درسال های اخیر به تجهیزات مدرن در حوزه علوم شناختی دسترسی یافت و توانمندی های آن سبب انتخاب برزیل به عنوان کشوری مناسب برای همکاری های علمی شد و از سوی دیگر رشد فزاینده علم و دانش در ایران و سطح ممتاز دانش و تخصص محققان و اساتید ایرانی نیز برزیل را به جلب همکاری ایران تشویق کرده است.
پیشرفت دانش علوم شناختی در ایران در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده و کشورمان در زمینه هوش مصنوعی رتبه شانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده و همچنین در حوزه علوم شناختی در سطح دوم کشورهای منطقه جای دارد.
رشد فزاینده علم و دانش در ایران و توانمندی های علمی کشورمان از یک سو و برخورداری برزیل از امکانات و پتانسیل های اقتصادی و توسعه ای، دو کشور را در مسیر تقویت همکاری های متقابل علمی بویژه در حوزه های توسعه علوم و فن آوری های شناختی سوق داده و آینده روشنی را برای توسعه و گسترش همکاری های پایدار علمی میان دو کشور رقم زده است.
رئیس دانشگاه شهید رجایی: دوره دوساله کارشناسی ارشد در حوزه آموزش و پرورش راه اندازی می شود
(لینک اصلی خبر)

پانا

تهران (پانا) – حمید عظمتی، رئیس دانشگاه شهید رجایی، از طراحی یک دوره دو ساله به صورت کارشناسی ارشد در حوزه آموزش و پرورش خبر داد و تاکید کرد که در صورت تایید این برنامه در مراجع ذیصلاح، به زودی دانشگاه شهید رجائی پذیرش این دسته از دانشجویان را نیز از طریق کنکور سراسری خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، در برنامه ای که ساعت ۲۰ سه شنبه ۲۸ فروردین ماه از شبکه آموزش پخش شد، حمید رضا عظمتی به جایگاه دانشگاه شهید رجائی در نظام آموزشی کشور اشاره کرد و آموزش معلمان و دبیران متوسطه کشور را در بخش فنی حرفه ای از عمده مسئولیت های دانشگاه شهید رجائی برشمرد که در سال های اخیر به طور جدی تری به آن پرداخته می شود.
وی با اشاره به جذب دانشجومعلمان از طریق کنکور سراسری و غربالگری آنها در حوزه های سلامت و غیره، وجود ضمانت های موجود بر جذب و استخدام این دانشجومعلمان را از انگیزه های بالای آنها دانست که در جذب افراد نخبه و سرآمد نقش به سزایی دارد.
در این گفتگو، عظمتی این نوع آموزش را از جنس آموزش عالی دانست و حضور اساتید سرآمد علمی و متخصص که در مرز دانش پژوهش می کنند و از طرفی در حوزه آموزش از متخصصین برتر کشور هستند را در آموزش دانشجومعلمان منحصر به فرد خواند.
در بخش دیگری از این سخنان، رئیس دانشگاه شهید رجائی با اشاره به آموزش های ضمن خدمت و کوتاه مدت برای متقاضیان بیان کرد دوره های کوتاه مدت که شامل دو بخش تخصصی و پداگوژی است، فرآیند جذب متقاضیان در یک دوره یک ساله صورت می گیرد که البته مورد هدف اصلی این دانشگاه نیست.
عظمتی از طراحی یک دوره دو ساله به صورت کارشناسی ارشد در حوزه آموزش و پرورش خبر داد و تاکید کرد که در صورت تایید این برنامه در مراجع ذیصلاح، به زودی دانشگاه شهید رجائی پذیرش این دسته از دانشجویان را نیز از طریق کنکور سراسری خواهد داشت.
عظمتی با ذکر متغیرهای ویژه بر سرآمدی دانشگاه ها افزود: در دانشگاه شهید رجائی از حیث امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و نیروی انسانی رشد چشم گیری داشته ایم و در سال های اخیر شاهد درخشش اساتید و دانشجویان این دانشگاه در صحنه های مختلف بوده ایم.
وی در پایان بر نقش آموزش های تحصیلات تکمیلی و لزوم سرآمدی در علم اساتید این دانشگاه به دلیل رسالتی که در تعلیم و تربیت نیروهای انسانی فنی و حرفه ای دارند تاکید کرد.

معرفی کتاب : اگر قرار باشد آموزش و پرورش در کمک به بشریت برای بهبود زیست انسانی خود و ایجاد جهانی بهتر نقش آفرینی کند، این مهم نیازمند نگرشی اصیل، همه جانبه، عمیق، و منطقی به خود مفهوم آموزش و پرورش است محمد شعبانی/ دبیر آموزش و پرورش و دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی صدای معلم، صدای شما
هنر گام زمان
(لینک اصلی خبر)

صدای معلم

انتشارات آوای نور منتشر کرد:
هنر گام زمان
گفت و گو با دکتر عبدالمحمد طاهری، با مروری بر تجارب آموزشی، پژوهشی و اجرایی
به کوشش محمد شعبانی
دیزاین و صفحه آرایی: سحر شعبانی
تهران، زمستان ۱۳۹۶
دیباچه کتاب

نگاه کیفی به تعلیم و تربیت امکان واکاوی و رهیافتن به مسائل اساسی و بنیادی در این عرصه را فراهم می سازد. بدون چنین رویکردی نمی توان به فهم اصیل و شناختی صحیح و همه جانبه از مسئله ی آموزش و پرورش انسان دست یافت. اگر قرار باشد آموزش و پرورش در کمک به بشریت برای بهبود زیست انسانی خود و ایجاد جهانی بهتر نقش آفرینی کند، این مهم نیازمند نگرشی اصیل، همه جانبه، عمیق، و منطقی به خود مفهوم آموزش و پرورش است .
نگاه کمّی و خطی به فرایندهای تعلیم و تربیت و مفاهیمی اساسی چون آموزش، پرورش، معلم، یادگیری، مدرسه، دانشگاه، و … ما را در دام تقلیل گرایی و ساده انگاری گرفتار می کند و مانع از فهم دقیق و درست این مفاهیم کلیدی می شود. از این رو باید تلاش کرد تا تعلیم و تربیت را از منظری کیفی و غیرخطی مورد مداقه قرار داد تا چشم ما بر پیچیدگی ها و ابعاد گوناگون این حوزه ی بسیار بنیادی در حیات انسانها باز شود.
نگاه کیفی، نگاهی که هر پدیدهای را در بستری از تعاملات متقابل و گوناگون آن با حوزه ها، نظام ها، و عوامل بسیار دیگری می بیند، نگاهی که توجه به امر پیچیده دارد، جز با نوعی جهان بینی و معرفت شناسی که بر چنین واقعیت هایی صحه می گذارد ممکن نیست. باید پدیده ها را در بستر تاریخی آنها مطالعه کرد، به مقتضیات و شرایط زمانی و مکانی آنها توجه داشت، و آنها را در بستری از روابط زمانی و مکانی با عناصر دیگر معنا و فهم کرد .
نمی توان تعلیم و تربیت را بدون چنین واکاوی عمیقی در جهان مدرسه و دانشگاه فهمید. نمی توان معلمی را بدون تامل در زیست جهان معلمان درک کرد . باید تجربهی زیستهای که در پس هر یک از این مفاهیم نهفته است را واکاوید. از همین روست که آموختن از تجربه ی صاحبان آن شرط خردورزی است، شرط عقلانیت است.
در رسیدن به فهم درست و اصیل از حرفه ی معلمی باید صاحبان تجربه ی معلمی را دریافت، آنان که سالهای عمر خود را در جهان مدرسه و دانشگاه در تلاش برای ارتقای معرفت و آگاهی مردمان گذرانده اند .
صحبت از چیستی و چگونگی معلمی بی آنکه تجارب معلمان واقعی را مورد نظر قرار دهیم، کاری بیهوده است و حاصل آن هیچ. معلمانی که تجربه اندوخته اند، آنان که سالهای متمادی رنج رفت و برگشت بین نظر و عمل را در میدان مدرسه و دانشگاه به خود داده اند تا گامی هر چند کوچک در جهت رشد آگاهی ما از امر تعلیم و تربیت برداشته باشند.
تحقیق در تجارب معلمان و ثبت و انتشار آنها برای پژوهشگران عرصهی تعلیم و تربیت نه تنها یک ماموریت و رسالت حرفهای که یک باید اخلاقی است. نه تنها از معلمان انتظار می رود تا تجارب زندگی حرفهای خود را در اختیار تازه واردان این عرصه و نیز پژوهشگران بگذارند بلکه از متخصصان و محققان نیز انتظار می رود که به زیست نگاری از تجارب معلمان همت گمارند تا این منابع بسیار مهم و ارزشمند از شناخت و مهارت حفظ گردند و الهام بخش و هدایت گر مسیر رشد و تعالی تعلیم و تربیت انسانها باشند.
امروز اهمیت و ضرورت تعلیم و تربیت در هیچ جای جهان بر هیچ کس پوشیده نیست و در نتیجه بهبود این امر اساسی. اما بهبود تعلیم و تربیت بدان جهت که بتواند انسانها را برای ساخت جهانی بهتر و زیباتر و همزیستی هرچه مسالمت آمیزتر آماده سازد میسر نخواهد بود مگر اینکه تجربه ی آنان که عمری در این راه قدم برداشته اند را منبع آگاهی و فهم خویش قرار دهیم. به همین خاطر است که زیست نگاری از زندگی حرفهای و حتی شخصی صاحبان تجربه در عرصه های مختلف را امروزه یکی از ارزشمندترین روشهای پژوهش و تولید شناخت می دانند.
هر فردی زیست جهان خاص خود را دارد که تجارب حرفه ای او نیز در پرتو این زیست جهان معنا و تفسیر می شود و لذا در درک صحیح از مفاهیمی همچون معلمی و امر آموزش و پرورش بایستی به سراغ تجربه ی مربیان و معلمان، و آن هم در بستری از زیست حرف های و گاه شخصی آنان رفت. بدون چنین رویکردی، نظرورزی ها در این عرصه خام و تقلیل گرایانه خواهند بود و راه را بر فهم پیچیدگی های جهان تعلیم و تربیت انسانی می بندند.
به آنچه در اینجا می نویسم به دیده ی اطمینان می نگرم چرا که خود گرفتاری در این دام را تجربه کرده ام. من خود در آغاز کار معلمی به شدت تحت تاثیر آنچه با عنوان مبانی نظری در دوران دانشگاه آموخته بودم تمام تلاشم را می کردم تا آنها را راهنمای عمل خود قرار دهم بی آنکه اندک توجهی به واقعیت های متنوع و گوناگون و گاهاً متعارض ناشی از موقعیت ها و زمینه های متغیر در مدرسه و کلاس درس داشته باشم.
خود را بی نیاز از مصاحبت با معلمان با تجربه مدام غرق در مطالعه ی کتابهای مختلف می دیدم. اما آنچه را می خواستم نمی یافتم .
آشنایی با دکتر عبدالمحمد طاهری و ارتباطات مستمر و گفتگوی همدلانه ای که از این آشنایی به دست آمد، زیست حرفهای من را دگرگون ساخت.
شاید در ابتدای آشنایی من با وی، تنها قرار بود که در ترجمه ی کتاب نظارت و سرپرستی آموزشی اثر توماس سرجیوانی به او کمک کنم. اما این جادوی سرجیوانی بود که مرا چنان درگیر خود کرد که راهی نداشتم جز اینکه دوستی و مرافقت با پیروان تفکر و اندیشه ی او را عمل اصلی خود قرار دهم، کسانی که می توانستند برای من محل رجوع باشند و در حل مسائل و چالش هایی که در حرفه ی معلمی در جهان پیچیده ی امروز با آنها روبه رو بودم من را کمک کنند. ویژگی چنین افرادی گشودگی آنان و فهم همدلانه ای است که از یک سوی ریشه در تربیت عاطفی و اخلاقی آنها دارد و از سوی دیگر ریشه در عقلانیت و خردورزی آنها.
در کنار دکتر طاهری که در ظاهر یک رابطه ی دوستی اما در حقیقت یک رابطه ی استاد- شاگردی به معنای واقعی کلمه بود، بار دیگر تجربه ی یادگیری ضمنی را می چشیدم و می توانستم با سرعت بیشتری آن آموخته های پیشین خود از کتابها را در میدان عمل فهم کرده و به کار بندم.
پرسش کردن از آنچه در این حرفه ی بسیار اساسی برایم ناشناخته بود سبب می شد تا دنیایی جدید پیش چشمم باز شود، دنیایی که معرفت های عمیق و گسترده ای را پیش روی من می گذاشت هر چند که شاید در بهره گیری از این معارف ظرفیت من چندان کافی نبود. تجارب گسترده و متنوعی که دکتر طاهری در عرصه ی تعلیم و تربیت با سخاوت در اختیارم می گذاشت به من می فهماند که زندگی من با چه دنیای عظیمی گره خورده است، دنیایی که رسالتش مهمترین و بنیادیترین رسالت در جهان هستی است: پرورش انسانهایی که ارزش زندگی را می دانند، می دانند چه چیز در زندگی دارای ارزش است، می دانند چگونه جهانی زیباتر و بهتر برای خود و همنوعانشان بسازند، چگونه سلامت کره ی خاکی خود را حضانت کنند، و چگونه همزیستی صلح آمیز و نوع دوستانه را اساس تمام فعالیتهای حیات فردی و اجتماعی خود قرار دهند.
در گفت و گو با دکتر طاهری نه صرفاً با نگاه و رویکرد او به مفاهیم و مسائل تعلیم و تربیت آشنا می شدم که پرسشگری به یک فعالیت مستمر برای ذهن من تبدیل می شد. پرسش از هر آنچه در جهان تعلیم و تربیت مفهومی پیدا می کرد و نیز از هر آنچه در بیرون با این جهان پیچیده گره می خورد، نظیر سیاست، فرهنگ، و … . در ادامهی راه به این فکر افتادم که اگر چنین تجارب ارزشمندی این قدر برای من به عنوان یک معلم تازه کار مفید بوده است شاید برای معلمان دیگر نیز چنین باشد، حال چه آنهایی که تازه به این عرصه ورود می کنند و چه آنهایی که در این وادی مشغول عمل هستند اما احساس نیاز به نگرشی نو، فهمی نو، و بازنگری در پارادایمهای ذهنی خود می کنند تا از این روی دانش، مهارتها، نگرشهای خود را بهبود بخشند. همین جرقه کافی بود تا تصمیم به گفت و گویی با دکتر طاهری در خصوص پاره ای از مسائل تعلیم و تربیت به طور کلی و آموزش و پرورش جامعه ی خود به طور خاص بگیرم و این پرسشها و پاسخها را برای استفاده ی جامعه ی تعلیم و تربیت و همکاران بزرگوار خود در آموزش و پرورش و دانشگاه مستند و منتشر سازم، شاید که ذکر این تجارب و بحث و گفت و گو پیرامون آنها و نقادی در این عرصه فتح بابی باشد برای تلاشهای هر چه جدیتر در باب تجربه نگاری و زیست نگاری از زندگی حرفه ای معلمان و مربیان برجسته و فهم هر چه بهتر و کیفیتر از مفاهیم و مسائل تعلیم و تربیت با تاکید بر جامعه ی ایران.
در این گفت و گو که در طی سه جلسه مصاحبه در اردیبهشت ۱۳۹۴ صورت گرفت تلاش نمودم تا پرسشهایی را با توجه به تجربه ی بیش از سی ساله ی جناب دکتر طاهری در عرصه ی معلمی و مدیریت در آموزش و پرورش ایران مطرح سازم و بر اساس آن تجارب، فهم و نگاه وی را به مسائل و مفاهیمی در تعلیم و تربیت همچون رسالت و اخلاق در عمل معلمی، سیاستگذاری در آموزش و پرورش، فرهنگ و فضای سازمانی در مدرسه، و مسئله ی کیفیت تحصیلی جویا شوم.
همچنین سعی نمودم تا با تکیه بر تجارب ایشان در امر پژوهش و نگارش، به بحث پیرامون پژوهشگری به عنوان یک عمل جدایی ناپذیر از وظیفه ی معلمی بپردازم.
علاوه بر این، از تجارب وی در عرصه ی مدیریت و مشاوره نیز نکاتی را فراخواندم.
در پایان نیز یکی از ارزشمندترین تجارب ایشان که فعالیت در سمت رایزن فرهنگی ایران در افغانستان بوده است و می تواند در فهم هر چه بهتر از تعاملات بین المللی و بین فرهنگی در عرصه ی تعلیم و تربیت مفید باشد را پیش روی مخاطبان قرار دادهام.
زمانی که ثبت و ضبط و نگارش این گفت و گوها به پایان رسید با همفکری جناب آقای دکتر طاهری به این صرافت افتادیم که شاید بد نباشد مجموعه ای از مستنداتی را که تجارب آموزشی، پژوهشی، و اجرایی ایشان را در دوره های مختلف فعالیت های وی در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی ایران به تصویر می کشند در این مجلد بگنجانیم تا هم مخاطبان کتاب هر چه بهتر بتوانند با فعالیتهای حرفه ای ایشان آشنا شوند و هم یک مجموعه ی زیست نگارانه ی ارزشمند را طراحی و ایجاد کرده باشیم.
از این رو از همسر هنرمند خود، سرکار خانم سحر شعبانی، خواستم تا این کار بسیار سنگین و حساس و ظریف را به عهده گیرد و مجموعه ی این مستندات را در نسبت با دوره های مختلف زندگی حرفه ای جناب دکتر طاهری به تصویر کشد.
در اینجا شایسته است که از سخت کوشی و دقت و حوصله ای که ایشان در ایده پردازی و طراحی بصری کتاب به خرج دادند کمال سپاسگزاری را به عمل آورم.
به طور کلی می توان گفت که کتاب حاضر در سه بخش اصلی طراحی شده است. در بخش اول متن گفت و گو با جناب دکتر طاهری آمده است. در بخش دوم، مجموعه ی فعالیت ها و افتخارات ایشان به صورت خلاصه و تیتروار معرفی شده است. در بخش سوم نیز مستنداتی از فعالیتها و افتخارات ایشان در قالب لوح تقدیر، عکس، حکم اداری، و … در سه دورهی زمانی دهه ی هفتاد، هشتاد، و نود آمده است.
تمام تلاشم در آماده سازی این کتاب منتشر ساختن بخش بسیار کوچکی از تجارب بسیار گسترده و وسیع مربیان، معلمان، و مدیران توانمند و برجسته ی کشورمان در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی بوده است تا فرصت بهره گیری از این تجارب را برای دیگر همکاران خود و افراد جامعه ام فراهم ساخته باشم. و نیز تلاش کرده ام تا از این طریق، بر اهمیت فرهنگ زیست نگاری تاکید ورزم و ثبت و ضبط و انتشار تجارب صاحبان آن در نظام تعلیم و تربیت را یکی از مهمترین و اصلی ترین وظایف و مسئولیت های پژوهشگران این عرصه و مهمتر از آن سازمانهای آموزش و پرورش و دانشگاهها بدانم. هر چند که به عنوان یک شاگرد کوچک جامعهی تعلیم و تربیت، تلاشی در این راستا نموده ام اما کوشش خود را مبرا از ایراد و اشکال نمیدانم و یقین دارم که اشکالاتی جدی می تواند از سوی افراد صاحبنظر در این عرصه به این کار وارد آید.
با این حال، نقدها و تذکرات و پیشنهادات همکاران و اساتید گرامی می تواند هدایتگر ما در ادامهی مسیر باشد و در رفع ایرادات و اصلاح خطاها موثر واقع شود. دراینجا باید از جناب آقای دکتر طهماسبی پور (استاد و راهنمای بزرگوار من در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) که از یک سوی سببساز آشنایی من با جناب دکتر طاهری گشتند و از سوی دیگر با راهنمایی های ارزنده ی خود ما را در کار تهیه ی این مجموعه یاری رساندند صمیمانه تشکر نمایم.
در پایان امیدوارم این کتاب و شرح گفت و گویی که در اینجا آمده مورد قبول اهالی فرهنگ و خصوصاً معلمان و مدیران مدارس و دانشگاهها قرار گیرد و آرزوی روزها و آینده ای بهتر و زیباتر را برای آموزش و پرورش ایران دارم، ر وزهایی که در آن مدارس ما و دانشگاههای ما با نشاط ترین خانهی فرزندانمان باشند.
با عشق و امید

ارسال مطلب برای صدای معلم
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید