دانشگاه در آینه رسانه

مجموعه پیش‌رو با عنوان «دانشگاه در آینه رسانه» دربرگیرنده اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی است که با محوریت “دانشگاه شهید رجایی” در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه ها منتشر شده است.
بدیهی است، گردآوری مجموعه فوق، صرفا با هدف اطلاع‌رسانی صورت گرفته و به هیچ عنوان به منزله تایید و یا تکذیب این مطالب، از سوی دانشگاه شهید رجایی نیست.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خبر داد
آغاز اردوی جهادی با عنوان «طرح تدریس جهادی وَتْر»
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در بیانیه ای از آغاز اردوی جهادی اما با سبکی متفاوت با عنوان «طرح تدریس جهادی وَتْر» خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در بیانیه ای ضمن اعلام آغاز اردوی جهادی اما با سبکی متفاوت با عنوان «طرح تدریس جهادی وَتْر» بیان داشت: امید است که بتوانیم این طرح را ادامه بدهیم و از سال های آینده با حضور دانشجو معلمان بومی هر منطقه، فقر آموزشی، فرهنگی و تربیتی را کاهش دهیم.
در ابتدای این بیانیه آمده است: در راستای رسیدن به جامعه اسلامی و در پی آن، تمدن اسلامی، مدت ها است تشکل ها و گروه های مردمی کوچک و بزرگی در تلاش هستند تا نقش خود را در مسیر رسیدن به این هدف مهم ایفا کنند و هر کدام به نوبه خود سعی در تسریع این خواسته ارزشمند دارند.
در ادامه این بیانیه تصریح شد: از جمله مهم ترین فعالیت های جمعی و عملیاتی که به نوعی در راستای تحقق عدالت اجتماعی است و از گذشته آرمانی بس والا برای دانشجویان بوده است،اردو های جهادی دانشجویی است که سالانه خیل عظیم دانشجویان را با عزیمت به مناطق کم بهره راهی می کند. اردوهای جهادی بر پایه خدمت گذاری و عشق ورزیدن بنا نهاده شده اند و اتفاقا این ماموریت یکی از ماموریت هایی است که فرمانده جنگ نرم در دیدار با دانشجویان رمضان ۹۵ بر دوش دانشجویان گذاشتند.
همچنین در این بیانیه خاطرنشان شد: انقلاب ۵۷ برای خدمت به همین مردم مظلوم صورت گرفت اما متاسفانه رانت های رسیدن به قدرت در نظام سیاسی ما، عده ایی را فقط به دلیل آقا زاده بودن، دانشمند خطاب می کنند و رای اعتماد برایشان می گیرند و عده ایی دیگر در رسانه ها افتخار خود را روستایی بودن عنوان می کنند ولی در عمل در مقابل منزل همین روستاییان ویلا های چند ده میلیاردی و یا شاید بیشتر برپا می کنند.
در بخش دیگری از این بیانیه اظهار شد: باشد که این حرکت های جهادی تسکین دردی برای مردمی باشد که در رسیدگی به آن ها کوتاهی شده است. اردو های جهادی بر پایه خدمت گزاری و عشق ورزیدن بنا نهاده شده اند، آن هم محبتی خالصانه و در راه خدا که اگر غیر از این باشد قلب ها این غیر را حس می کنند، غیری که قلب ها آنرا دوست ندارند. شاید این نقل قول زیبا در رساندن چرایی این حرف ها کمک کند «مقصد خداست نه چیز دیگر اما راه خدا از میان خلق می گذرد. کار برای خود کردن نفس پرستی است، کار برای خلق کردن بت پرستی است،کار برای خدا و برای خلق کردن شرک و دوگانه پرستی است، کار خود و کار خلق برای خدا کردن، توحید و خدا پرستی است».
همچنین در این بیانیه اظهار شد: جامعه اسلامی دانشجویان داشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران نیز به نوبه خود اردو جهادی اما با سبکی متفاوت را با عنوان «طرح تدریس جهادی وَتْر» آغاز کرده است. دوره اول این طرح به صورت همزمان در دو استان مازندران و خراسان رضوی به مدت یک هفته برگزار خواهد شد و تا نه شهریور ادامه خواهد داشت.
در این بیانیه آمده است: نام این طرح برگرفته از نام نمازی یک رکعتی در نماز شب است که هر چند کوتاه و یک رکعت است اما فضایل بسیاری دارد و البته بر خلاف اسمش نماز غنی و طولانی است. هدف جامعه اسلامی دانشجویان از برگزاری این طرح اهمیت کار تربیتی در خدمت است. ما صرفا لازم نیست دیوار بسازیم تا خدمت کرده باشیم، هر چند این کار بسیار ارزشمند است و باید باشد اما فراموش نشود که همه نیازها با این روش مرتفع نمی شود، بخشی از خدمت رسانی باید در قالب آموزش و پرورش باشد.
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه دبیری شهید رجایی در بیانیه خود تاکید کرد: نظام آموزشی از معدود ارگان هایی است که افراد را برای این هدف باید تربیت کند. اگر در بین دانشجو معلمان و معلمان عزیز این رسالت فریاد زده شود، لبیک ها را خواهید شنید. چون در ذات معلمی فداکاری است، ولی همانطور که می بینیم جای کار تا رسیدن نظام آموزشی به این مهم بسیار است، لذا در کمک به این آرمان، با فرمان آتش به اختیار عملیات یک رکعتی خود را تعریف کرده ایم.
همچنین در این بیانیه اظهار شد: امید است که بتوان این طرح را ادامه بدهیم و از سال های آینده با متشکل کردن دانشجو معلمان بومی هر منطقه، فقر آموزشی، فرهنگی و تربیتی را کاهش دهیم. ان شاءالله از سال های بعد این اردو توسط دانشجو معلمان همین شهر برای همین شهر خواهد ماند و کم کم در همه کشور این حلقه های کوچک اما محکم معلمان باید دست در دست هم دهند و چون زنجیری در هم تنیده شده از عشق و محبت،دلها را چنان به هم نزدیک کنند که نمود واقعی بنی آدم اعضای یک پیکرند، تحقق یابد. آن روز است که درد از جامعه رخت بر خواهد بست و به لطف خدا این خدمت بزرگ در هر شهر توسط معلمان همان شهر به مردم این دیار عزیز ارائه خواهد شد.

«دختران نقش جهان» در نیاوران
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

نمایشگاه گروهی آبرنگ «دختران نقش جهان» جمعه سوم شهریور ماه افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، نمایشگاه گروهی آبرنگ «دختران نقش جهان» جمعه ۳ شهریور ماه در گالری «نقش جهان» تهران افتتاح شد. مریم باشوکی، ملیکا سادات حسینی و آتنا باشوکی ۳ هنرمندی هستند که آثارشان را در نمایشگاه «دختران نقش جهان» به نمایش گذاشته اند؛ آثاری که همگی با آبرنگ خلق شده اند.
مریم باشوکی، متولد ١٣٥٥ و لیسانس هنرهای تجسمی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است که نقاشی را از کودکی آغاز کرده است و برپایی چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در تهران (نگارخانه بهزاد)، عضویت در گروه آبرنگ شرق و چاپ اثر در کتاب «شهر هشتم» از دیگر فعالیت های مریم باشوکی است .
ملیکا سادات حسینی نیز متولد ۱۳۶۶ و لیسانس فیزیک است که نقاشی را از کودکی آغاز کرده و در حین آموختن نقاشی آبرنگ، به آموختن فنون چاپ پرداخته است. ملیکا سادات حسینی نیز شرکت در چندین نمایشگاه و چاپ اثر در کتاب «شهر هشتم» را در کارنامه اش دارد .
آتنا باشوکی نیز متولد ۱۳۶۵ است که نقاشی آبرنگ را از سال ۱۳۹۳ شروع کرده و شرکت در نمایشگاه های گروهی و چاپ اثر در کتاب «شهر هشتم» ۱۳۹۵ (گزیده آثار نقاشان آبرنگ ایران) از جمله فعالیت های وی است .
این نمایشگاه تا ۸ شهریور در نگارخانه «نقش جهان» به آدرس نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی۲، پلاک ۹ برقرار است .

«دختران نقش جهان» در نیاوران
(لینک اصلی خبر)

سروش سینما

به گزارش سروش سینما به نقل از خبرگزاری مهر، نمایشگاه گروهی آبرنگ «دختران نقش جهان» جمعه ۳ شهریور ماه در گالری «نقش جهان» تهران افتتاح شد. مریم باشوکی، ملیکا سادات حسینی و آتنا باشوکی ۳ هنرمندی هستند که آثارشان را در نمایشگاه «دختران نقش جهان» به نمایش گذاشته اند؛ آثاری که همگی با آبرنگ خلق شده اند.
مریم باشوکی، متولد ١٣٥٥ و لیسانس هنرهای تجسمی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است که نقاشی را از کودکی آغاز کرده است و برپایی چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی در تهران (نگارخانه بهزاد)، عضویت در گروه آبرنگ شرق و چاپ اثر در کتاب «شهر هشتم» از دیگر فعالیت های مریم باشوکی است .
ملیکا سادات حسینی نیز متولد ۱۳۶۶ و لیسانس فیزیک است که نقاشی را از کودکی آغاز کرده و در حین آموختن نقاشی آبرنگ، به آموختن فنون چاپ پرداخته است. ملیکا سادات حسینی نیز شرکت در چندین نمایشگاه و چاپ اثر در کتاب «شهر هشتم» را در کارنامه اش دارد .
آتنا باشوکی نیز متولد ۱۳۶۵ است که نقاشی آبرنگ را از سال ۱۳۹۳ شروع کرده و شرکت در نمایشگاه های گروهی و چاپ اثر در کتاب «شهر هشتم» ۱۳۹۵ (گزیده آثار نقاشان آبرنگ ایران) از جمله فعالیت های وی است .
این نمایشگاه تا ۸ شهریور در نگارخانه «نقش جهان» به آدرس نیاوران، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان محمودی۲، پلاک ۹ برقرار است .

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص زمان اعلام اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های تحصیلی دارای شرایط خاص آزمون سراسری ۱۳۹۶ شامل:دانشگاههای شهید مطهری، مذاهب اسلامی، شاهد، علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری، صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران ، علوم پزشکی بقیه الله، دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، مدیریت بیمه اکو موسسه آموزش عالی بیمه اکو در دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده غیرانتفاعی رفاه، دانشگاه غیر انتفاعی امام رضا (ع)- مشهد و کلیه کدرشته های تحصیلی متمرکز دانشگاه فرهنگیان در پردیس های آموزشی و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران (رشته های مخصوص داوطلبان بومی و دارای تعهد استخدام
(لینک اصلی خبر)

سازمان سنجش آموزش کشور

با آرزوی موفقیت برای کلیه داوطلبان گرامی، بدین وسیله به اطلاع علاقه ­مندان به تحصیل در رشته های تحصیلی دارای شرایط خاص دانشگاهها و موسسات آموزش عالی فوق الذکر که در زمان انتخاب رشته های تحصیلی، یک و یا چندکدرشته از دانشگاههای مذکور را در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ در فرم انتخاب رشته اینترنتی خود انتخاب نموده اند، می رساند که فهرست اسامی معرفی شدگان چند برابرظرفیت هر یک از رشته های تحصیلی از بین داوطلبانی که کدرشته محل های موسسات مذکور را انتخاب نموده و حدنصاب چند برابر ظرفیت لازم را کسب کرده اند، با رعایت تقدم انتخاب رشته در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org درج گردیده است. لذا توجه آن دسته از داوطلبانی را که در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت هر یک از رشته های تحصیلی دانشگاههای فوق قرار گرفته اند، به نکات ذیل معطوف می دارد:
الف) در گزینش نهایی هر رشته منحصراً کسانی قبول اعلام خواهند شد که برابر برنامه زمانی در مصاحبه و یا سایر مراحل گزینش به شرح مندرج در این اطلاعیه شرکت نموده و دراین مرحله موفق شوند و صلاحیت عمومی آنان نیز توسط هیأت مرکزی گزینش ذیربط تائید شده و ضوابط انتخاب رشته فوق را رعایت نموده و همچنین حدنصاب نمره علمی نهایی برای هر رشته را نیز کسب نمایند، لازم به توضیح است که اسامی پذیرفته شدگان نهائی این دانشگاهها به همراه نتایج سایر رشته های متمرکز آزمون سراسری اعلام خواهد شد.
ب) معرفی داوطلبان به عنوان چند برابر ظرفیت، به منزلة قبولی نمی باشد و کلیه معرفی شدگان لازم است برای انجام مراحل مختلف گزینش در تاریخهای مقرر به آدرس تعیین شده از طرف مؤسسات در این اطلاعیه مراجعه نمایند. داوطلب ممکن است به یک و یا دو مؤسسه معرفی شده­باشد، لذا داوطلبانی که به دو مؤسسه معرفی شده اند در صورت تمایل می توانند به یک مؤسسه و یا هر دو برای انجام مراحل مختلف گزینش مراجعه نماید. بدیهی است عدم مراجعه داوطلبان برای انجام مراحل گزینش در هر مورد معرفی به منزلة انصراف قطعی از گزینش در رشته یا رشته های ذیربط آن مؤسسه تلقی خواهد شد و وضعیت داوطلب در اولویتهای بعدی وی بررسی­ خواهد ­شد. ضمناً در ستون نتیجه کارنامه نهائی در مقابل کدرشته مربوطه آنان عدد یک (۱) به منزله عدم داشتن شرایط گزینش درج می گردد.
ج) داوطلبانی که نسبت به انتخاب یک یا چند کدرشته محل از مؤسسات دارای شرایط خاص مندرج در این اطلاعیه اقدام نموده ولی در این مرحله معرفی نشده اند، یا شانس قبولی در اولویتهای بالاتر از کدهای مربوط به این رشته های شرایط خاص را دارا می باشند یا فاقد حداقل نمره معرفی در این مرحله می باشند. دلیل عدم معرفی آنان در این مقطع در کارنامه نتایج نهایی مشخص خواهد شد.
د) بنا به دلایل متفاوت (اعم از نمره علمی و ترتیب اولویت انتخاب رشته داوطلب و یا عدم رعایت استان بومی و…) هیچگونه اعتراضی در این مرحله از اعلام نتایج از سوی داوطلبان پذیرفته نمی باشد و پس از اعلام نتایج نهائی، در مهر ماه، برای کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ که نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود در سایت این سازمان در زمان مقرر اقدام نموده اند، کارنامه نتیجه نهایی تهیه و قابل رؤیت و بهره برداری خواهد بود، در صورتی که پس از دریافت کارنامه نسبت به آن اعتراض داشته باشید می توانید به استناد پرینت کارنامه نتیجه نهائی در موعد مقرر با دلیل اعتراض خود را مطرح نمائید، در این مرحله هیچگونه اعتراضی پذیرفته نمی باشد.
برنامه زمانی، نحوه مراجعه و مدارک لازم برای هریک از موسسات:
۱- معرفی شدگان رشته های تحصیلی دانشگاه شهیدمطهری:
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های تحصیلی دانشگاه شهیدمطهری اعلام گردیده ، لازم است با مراجعه به سیستم جامع دانشگاهی گلستان دانشگاه شهیدمطهری به آدرس www.golestan.motahari.ac.ir و تکمیل اطلاعات لازم و مطالعه اطلاعیه مربوط نسبت به ثبت نام و تعیین زمان مصاحبه، مکان و مدارک لازم اقدام نمایند. مکانهای مراجعه به شرح ذیل اعلام می گردد:
الف – خواهران- مشهد- بلوار۱۷ شهریورـ۱۷ شهریورجنوبی۲- جنب پمپ بنزین دانشگاه شهیدمطهری. تلفن: ۳۳۴۱۹۴۴۴-۳۳۴۱۸۲۵۶ (کد۰۵۱)
ب – برادران- مشهد ـ خیابان دکتربهشتی- بهشتی ۳۶ پلاک ۱۰۷-دانشگاه شهیدمطهری تلفن: ۳۸۴۷۶۰۲۱-۳۸۴۷۶۰۲۰ (کد ۰۵۱)
ج- خواهران- یزد – بلوار آزادگان – به طرف فرودگاه – دانشگاه شهید مطهری. تلفن: ۳۷۲۲۲۸۵۵ – ۳۷۲۲۵۴۰۰ – ۳۷۲۱۴۶۸۸ (کد ۰۳۵)
د- برادران- زاهدان- خیابان دانشگاه- دانشگاه ۱۱- دانشگاه شهید مطهری. تلفن:۳۳۴۳۳۲۲۳- ۳۳۴۱۶۶۱۸-۳۳۴۲۶۹۷۳ (کد ۰۵۴)
هـ- برادران- تهران- میدان بهارستان- مدرسه عالی شهیدمطهری. تلفن: ۳۳۵۱۳۱۵۵-۳۳۱۳۸۴۸۹ – ۳۳۵۶۸۷۸۷ (کد ۰۲۱)
و- خواهران- تهران- میدان بهارستان- خیابان مصطفی خمینی –نرسیده به چهارراه سرچشمه- انتهای کوچه صیرفی پور- دانشگاه شهیدمطهری. تلفن:۳۳۹۶۳۳۰۰- ۳۳۹۱۶۱۲۴ – ۳۳۱۱۲۹۲۶ (کد ۰۲۱)
۲- معرفی شدگان رشته های تحصیلی دانشگاه مذاهب اسلامی در مراکز آموزشی (تهران- بندرعباس- سنندج- زاهدان):
داوطلبانی که در ردیف معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت رشته های تحصیلی دانشگاه مذاهب اسلامی قرارگرفته اند، لازم است برای انجام مراحل مختلف گزینش و آزمون شفاهی با دردست داشتن مدارک مورد نیاز و براساس برنامه زمانی مندرج در جدول شماره ۱ مراجعه نمایند. مدارک مورد نیاز: ۱-همراه داشتن اصل شناسنامه عکسدار و دو سری روگرفت از تمام صفحات. ۲- اصل کارت ملی و رو گرفت آن ۳- دو قطعه عکس ۴×۳ جدید پشت نویسی شده. ۴- اصل مدرک و یا گواهی تایید شده پایان دوره پیش دانشگاهی و گواهی دوره سه ساله دیپلم و همچنین ریز نمرات دوره سه ساله و پیش دانشگاهی و یا دیپلم (نظام قدیم) و کارنامه تحصیلی چهارساله دوره دبیرستان. ۵-اصل گواهی تائید شده مبنی بر اعلام معدل کل (نظام قدیم و جدید). ۶- اصل و تصویر دفترچه آماده به خدمت یا گواهی دال بر وضعیت نظام وظیفه (برای برادران). ۷- داوطلبان ایثارگر و آزاده در هنگام مراجعه باید معرفی نامه از بنیاد جانبازان، بنیاد شهید، نیروی مقاومت بسیج و یا ستاد امورآزادگان به همراه داشته باشند.
تذکرات: ۱- آزمون شفاهی شامل مواد امتحانی فرهنگ و معارف اسلامی، قرائت و ترجمه قرآن کریم، احکام و اطلاعات عمومی خواهد بود.۲-داوطلبان گرامی می بایست پرسشنامه فردی دوره مذکور را از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه پرینت گرفته و بعداز تکمیل، آن را در روز مصاحبه ارائه نمایند.۳- عدم شرکت در آزمون شفاهی به منزله انصراف از ادامه مراحل پذیرش تلقی شده و هیچگونه حقی برای داوطلب باقی نمی ماند.
جدول شماره ۱- برنامه زمان بندی شرکت در مصاحبه معرفی شدگان دانشگاه مذاهب اسلامیمراکز آموزشی
جنس
زمان ۸ صبح الی ۱۶ بعدازظهر
مکان انجام آزمون شفاهی

سنندج
خواهران
شنبه ۹۶/۶/۱۱
سنندج – بلوار آزادگان – روبروی استادیوم ورزشی ۲۲ گلان

برادران
یکشنبه ۹۶/۶/۱۲

زاهدان
خواهران
شنبه ۹۶/۶/۱۱
زاهدان – بلوار پرستار – دانشگاه مذاهب اسلامی

برادران
یکشنبه ۹۶/۶/۱۲

تهران
خواهران
شنبه ۹۶/۶/۱۱
تهران- خیابان انقلاب- بین چهارراه ولیعصر و پل کالج-کوچه شهید سعید- پلاک ۵۱

برادران
یکشنبه ۹۶/۶/۱۲
تهران- خیابان انقلاب- خیابان فلسطین جنوبی- خیابان روانمهر- پلاک۳

بندرعباس
خواهران
شنبه ۹۶/۶/۱۱
بندرعباس-بلوارامام خمینی(ره) بین میدان شهدا و سه راه دلگشا کوچه شهید رمضان حمزه

برادران
یکشنبه ۹۶/۶/۱۲

۳- معرفی شدگان رشته های تحصیلی دانشگاه شاهد تهران:
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت هر یک از رشته های تحصیلی دانشگاه شاهد تهران اعلام گردیده، به اطلاع می­رساند زمان انجام مراحل مختلف مصاحبه و بررسی صلاحیت های عمومی داوطلبان از روز چهارشنبه مورخ ۹۶/۶/۸ لغایت شنبه مورخ ۹۶/۶/۱۱ تعیین گردیده است . ضمناً برنامه تکمیلی، مکان و زمان بندی معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت در سایت دانشگاه به آدرس: www.shahed.ac.ir اعلام خواهد شد و داوطلبان لازم است برای اطلاعات تکمیلی به سایت دانشگاه مراجعه نمایند.
۴- معرفی شدگان رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری:
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته های مذکور در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری اعلام گردیده ، لازم است برای اطلاع از تاریخ مصاحبه و دریافت فرم ها و مدارک لازم جهت انجام مراحل گزینش به سایت دانشگاه به آدرس: www.ujsas.ac.ir مراجعه نمایند.
۵ – معرفی شدگان رشته مدیریت بیمه اکو موسسه آموزش عالی بیمه اکو در دانشگاه علامه طباطبائی تهران:
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته مدیریت بیمه اکو موسسه آموزش عالی بیمه اکو در دانشگاه علامه طباطبائی تهران اعلام گردیده، لازم است برای انجام مراحل مختلف مصاحبه با در دست داشتن مدارک لازم شامل: اصل شناسنامه عکسدار و اصل کارت ملی – زمان مراجعه ساعت ۹:۰۰ صبح روز یکشنبه مورخ ۹۶/۶/۱۲ – آدرس : تهران- خیابان شهید بهشتی-خیابان خالد اسلامبولی- خ هفتم بخارست- شماره ۱۴ طبقه اول موسسه آموزش عالی بیمه اکو حوزه ریاست. چنانچه داوطلبان مدارکی دال بر گذراندن آزمون های استاندارد زبان انگلیسی نظیر تافل و آیلتس دارند، مستندات مربوطه را به همراه داشته باشند.
۶ – معرفی شدگان رشته دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه تهران:
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه تهران اعلام گردیده، لازم است برای انجام مراحل مختلف مصاحبه و آزمون با دردست داشتن مدارک لازم شامل: اصل شناسنامه عکسدار، اصل کارت ملی، کپی دیپلم، کارنامه آزمون سراسری و گواهی مدال المپیاد کشوری و جهانی در صورت وجود، صبح روز سه شنبه مورخ ۹۶/۶/۷ به پردیس علوم، طبقه دوم دفتر ریاست به آدرس: تهران، خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، پردیس علوم دانشگاه تهران مراجعه نمایند.
۷- معرفی شدگان رشته های تحصیلی دانشکده غیرانتفاعی رفاه تهران:
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های تحصیلی دانشکده غیرانتفاعی رفاه اعلام گردیده، لازم است برای اطلاع از زمان و مکان و مدارک لازم برای مصاحبه عمومی از تاریخ یکشنبه ۹۶/۶/۵ به سایت دانشگاه به آدرس: www.cms.refah.ac.ir مراجعه نمایند. عدم شرکت در مراحل مصاحبه عمومی، به منزله انصراف از گزینش در رشته­های معرفی شده این دانشکده می­باشد. دانشکده فاقد هر گونه امکانات خوابگاهی می باشد. آدرس: تهران – میدان بهارستان- ظلع شرقی مجلس- خیابان علامه شریف رضی- ابتدای خیابان مردم- دانشکده رفاه تلفن: ۳۵۰۷۴۲۵۱-۳۳۵۲۱۷۷۶ – ۰۲۱
۸ – معرفی شدگان رشته های تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج):
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های تحصیلی دانشگاه فوق اعلام گردیده، لازم است برای انجام مراحل مختلف گزینش با دردست داشتن مدارک مورد نیاز و براساس برنامه زمانی مندرج در جدول شماره ۲ مراجعه نمایند. مدارک لازم شامل: ۱۲ قطعه عکس ۴×۳ – یک سری اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه خود، پدر و مادر و در صورت تأهل همسر داوطلب (کپی تمام صفحات) – اصل و کپی مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی یا گواهی موقت پایان تحصیلات متوسطه- ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی (یک سری کپی) – مدرک مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه جهت برادران (یک سری کپی) – گواهی عضویت در بسیج، سوابق ایثارگری و … در صورت دارا بودن. تذکر: با توجه به لزوم اسکن مدارک کلیه کپی ها در برگه قطع A4 گرفته شود.
آدرس مراجعه: تهران – میدان ونک – خیابان ملاصدرا – خیابان شیخ بهایی جنوبی – کوچه شهید نصرتی- ساختمان دانشکده ها دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج).
نکات مهم: ۱- با توجه به انجام معاینات استخدامی، داوطلبین در صبح روز مراجعه حتماً ناشتا (حداقل ۱۰ ساعت) باشند. ۲- در صورت ضرورت، هر داوطلب می تواند فقط حداکثر یک نفر همراه داشته باشد. ۳- مدت زمان انجام سیر مراحل گزینش از ساعت ۸:۰۰ صبح الی ۱۸:۰۰ می باشد. ۴- عدم حضور داوطلب در روز مشخص شده به منزله انصراف تلقی گردیده و پس از تاریخ اعلام شده، دانشگاه هیچ مسئولیتی را نخواهد پذیرفت. تلفن تماس: ۹-۸۲۴۸۳۶۱۸- ۰۲۱ و ۸۲۴۸۳۱۳۱ -۰۲۱ ضمناً داوطلبان لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه به آدرس: www.bmsu.ac.ir مراجعه نمایند.
جدول شماره ۲- برنامه زمان بندی شرکت در مصاحبه معرفی شدگان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

رشته تحصیلی
روز و تاریخ
ساعت

پزشکی
دو شنبه ۹۶/۶/۶
۷:۰۰ صبح

پرستاری و مهندسی بهداشت حرفه ای
سه شنبه ۹۶/۶/۷

داروسازی
چهارشنبه ۹۶/۶/۸

۹ – معرفی شدگان رشته تحصیلی داروسازی بورسیه ارتش جمهوری اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج):
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته داروسازی بورسیه ارتش جمهوری اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اعلام گردیده، لازم است در روز سه شنبه تاریخ ۹۶/۶/۷ برای انجام مراحل مختلف مصاحبه و گزینش با در دست داشتن مدارک لازم شامل: ۱۲ قطعه عکس ۴×۳ (در سال جاری گرفته شده باشد)- اصل و سه سری کپی کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه عکس­دار خود، سه سری کپی تمام صفحات شناسنامه پدر و مادر – اصل و سه سری کپی مدرک تحصیلی پایان دوره متوسطه یا گواهی موقت پایان دوره متوسطه یا ریز نمرات پایان دوره متوسطه – اصل و سه سری کپی مدرک تحصیلی یا گواهی اشتغال به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی– اصل و روگرفت مدرک نظام وظیفه (گواهی اشتغال به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی یا دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت یا کارت معافیت دائم غیر پزشکی یا گواهی اشتغال به خدمت سربازی یا کارت پایان خدمت)– ارائه اصل گذرنامه (در صورت دارا بودن)- روگرفت برگ انتخاب رشته کامل شده – ارائه برگ قبولی سازمان سنجش- مشخصات بستگان (پدر، مادر، برادران، خواهران، پدربزرگ و مادربزرگ) – لباس و کفش ورزشی مناسب- داوطلبان شرایط دار (فرزند نظامی، شهید، جانباز، آزاده) باید اصل مدرک خود را بهمراه بیاورند. آدرس مراجعه: تهران میدان حر خیابان امام خمینی (ره) نرسیده به چهارراه کمالی مدیریت گزینش و استخدام نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تلفن: ۶۶۹۷۳۱۴۶-۰۲۱
تذکرات مهم: از پذیرش داوطلبان دارای معافیت پزشکی و افرادی که مدارک بالا را به همراه نداشته باشند امتناع خواهد شد.- مراحل گزینش ۲ الی۳ روز به طول می­انجامد و به علت محدودیت، ورود همراهان به محل پذیرش مقدور نمی­باشد.- داوطلبان گرامی لازم است راس ساعت ۶:۳۰ صبح در نشانی ذکر شده حضور داشته باشند.- داوطلبان توجه داشته باشند که حتما کدرشته مورد نظر را در برگه انتخاب رشته خود درج نمایند.- از آوردن وسایل غیر ضروری خودداری گردد.
تبصره: با توجه به شبانه روزی بودن دوره آموزش، داوطلبان بورسیه باید مجرد باشند (داوطلبان متاهل حق ثبت­نام ندارند)
۱۰ – معرفی شدگان رشته تحصیلی داروسازی بورسیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج):
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته داروسازی بورسیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) اعلام گردیده ، لازم است براساس برنامه زمانی مندرج در جدول شماره ۳ و با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی برای انجام مراحل مختلف مصاحبه و گزینش به آدرس مراکز گزینش و استخدام ناجا در سراسر کشور (آدرس مراکز گزینش استانها در پایگاه اینترنتی نیروی انتظامی به نشانی: www.police.ir و www.gozinesh.police.ir موجود می باشد) طبق برنامه زمانی ذیل مراجعه نمایند:
جدول شماره ۳- برنامه زمان بندی شرکت در مصاحبه معرفی شدگان داروسازی بورسیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)

روز و تاریخ مصاحبه
حرف اول نام خانوادگی داوطلب
ساعت مراجعه

دوشنبه تاریخ ۱۳۹۶/۶/۶
الف تا ش
۷ صبح

سه شنبه تاریخ ۱۳۹۶/۶/۷
ص تا ی

۱۱- معرفی شدگان رشته های تحصیلی دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت هر یک از رشته های تحصیلی دانشگاه فوق اعلام گردیده، لازم است برابر جدول زمانبندی و اطلاعیه مربوطه که در سایت دانشگاه به نشانی: www.iribu.ac.ir منتشرگردیده مراجعه نمایند. – عدم مراجعه داوطلبان در تاریخ­های مقرر به منزله انصراف تلقی شده و به مراجعات بعد از آن ترتیب اثر داده نخواهد شد. – دارا بودن کلیه شرایط و ضوابط اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه صدا و سیما (مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته) برای کلیه معرفی شدگان الزامی است در غیر اینصورت از پذیرش آنان ممانعت بعمل خواهد آمد. مدارک لازم شامل: ۶ قطعه عکس ۴×۳ پشت نویسی شده – اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه (کپی تمام صفحات) – اصل و کپی گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی- تصویر کارنامه آزمون سراسری- یک برگ گواهی رسمی جهت داوطلبان عزیز شاهد و ایثارگر و…- مدرک مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه برای برادران (یک سری کپی) – داوطلبان رشته کارشناسی کارگردانی تلویزیون و کارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتال در صورت داشتن آثار و یا نمونه کارهای هنری تولید شده توسط خودشان از قبیل فیلم، عکس، نقاشی، شعر، صنایع دستی، داستان، فیلمنامه، نمایشنامه و غیره را در روز مصاحبه به همراه داشته باشند. آدرس مراجعه براساس جدول زمانبندی مندرج در پایگاه اینترنتی دانشگاه: تهران ـ خیابان ولیعصر(عج) ابتدای بزرگراه نیایش، دانشگاه صدا و سیما، اداره کل آموزش دانشگاه.
۱۲- معرفی شدگان رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع)- مشهد:
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع)- مشهد اعلام گردیده، لازم است طبق جدول شماره ۴ و براساس حرف اول نام خانوادگی خود برای انجام مراحل مختلف مصاحبه و آزمون با در دست داشتن مدارک لازم شامل: الف: ۱-همراه داشتن اصل کارت ملی و اصل شناسنامه و یک سری روگرفت از تمام صفحات ۲- دو قطعه عکس ۴×۳ پشت­نویسی شده رنگی با زمینه سفید (با حجاب کامل و بدون آرایش باشد) ۳- اصل مدرک متوسطه و ریز نمرات آن و اصل مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن (یک سری­کپی از هر کدام) ۴- چنانچه در فعالیتهای علمی، فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی و …دارای مقام و رتبه هستید مدارک لازم ارائه شود. به آدرس: مشهد- میدان فلسطین- دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) – پردیس خواهران- ساختمان مرکزی مراجعه نمایند. شماره تلفن: ۰۵۱۳۸۰۴۱ داخلی ۳۱۰۶٫
منابع و موارد مصاحبه و نکات مهم: سنجش دیدگاه­ها، نظرات و سطح اطلاعات عمومی (اجتماعی، اعتقادی و سیاسی) داوطلبان- بررسی صلاحیتهای اخلاقی و رفتاری- سنجش میزان علاقه و انگیزه و نیز توانمندی و استعداد داوطلب مرتبط با شرایط این رشته-پرسش از سطح اطلاعات علمی و پژوهشی داوطلب- منابع پیشنهادی جهت مطالعه (احکام و مسائل شرعی درحد رساله توضیح المسائل مراجع، کتب مرتبط با اصول عقاید و پرسش­های مرتبط با قرآن کریم از قبیل قرائت و درک مفاهیم و مضامین قرآنی و دینی). ضمناً داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه به آدرس: www.imamreza.ac.ir مراجعه نمایند.
جدول شماره ۴- برنامه زمان بندی شرکت در مصاحبه معرفی شدگان دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع)- مشهد

روز و تاریخ مصاحبه
ساعت مراجعه
حرف اول نام خانوادگی داوطلب

شنبه تاریخ ۱۳۹۶/۶/۱۱
۸ صبح الی ۱۴ بعدازظهر
الف، ب، پ، ت، ث، ج، چ، ح، خ، د، ذ

یکشنبه تاریخ ۱۳۹۶/۶/۱۲
ر، ز، ژ، س، ش، ص، ض، ط، ظ، ع، غ

دو شنبه تاریخ ۱۳۹۶/۶/۱۳
ف ، ق، ک، گ، ل، م، ن، و، ه، ی

۱۳- معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت درکلیه کدرشته های تحصیلی دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی-تهران (رشته های مخصوص داوطلبان بومی و دارای تعهد استخدام)
داوطلبانی که فهرست اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت هریک از رشته های تحصیلی دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی – تهران (وابسته به وزارت آموزش و پرورش ) اعلام گردیده، لازم است برای انجام مراحل مختلف مصاحبه علمی- تخصصی و با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و براساس برنامه زمانی مندرج در جدول شماره ۵ و به آدرس های مندرج در بند «ب» این اطلاعیه مراجعه نمایند.
تذکرات مهم: انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت های عمومی معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت رشته های تحصیلی متمرکز دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ در دو بخش مجزا به شرح ذیل خواهد بود، معرفی شدگان دقت نمایند که در مراحل مورد نظر شرکت نموده باشند.
الف ): نحوه تکمیل و ارسال فرم مشخصات بررسی صلاحیت های عمومی گزینش
توجه آن دسته از داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ را که اسامی آنان در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت هریک از رشته های دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اعلام شده است، به رعایت دقیق موارد ذیل معطوف می دارد:
۱-پس از تهیه نسخه پرینت فرم اطلاعات فردی (فرم شماره ۱) در ذیل این اطلاعیه، نسبت به تکمیل دقیق آن و الصاق یک قطعه عکس اقدام و به همراه تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ انتشار اسامی در سایت ، به وسیله پست پیشتاز به هسته گزینش آموزش و پرورش استان محل اقامت خود « نشانی مندرج در جدول شماره ۶» ارسال و یا به صورت حضوری ارایه نمایند.
۲- لازم است در تکمیل فرم مشخصات دقت کافی معمول گردد. بدیهی است مسئولیت هر گونه نقص و نارسایی در تکمیل فرم به عهده داوطلب خواهد بود.
۳-عدم تکمیل فرم اطلاعات و یا عدم ارسال به موقع آن به هسته گزینش آموزش و پرورش استان محل اقامت، به منزله انصراف از تحصیل در دانشگاه های مذکور بوده و برابر مقررات تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.
ب): اقدامات لازم برای انجام مصاحبه گزینش و مصاحبه علمی – تخصصی
۱- نام، نشانی و شماره تلفن مراکز مجری مصاحبه علمی– تخصصی از معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت رشته های متمرکز آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ در رشته های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در « جدول شماره ۷ » درج گردیده است.
۲- انجام مصاحبه علمی- تخصصی از معرفی شدگان رشته های تحصیلی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی به صورت متمرکز در تهران و براساس تقویم زمان بندی مندرج در سایت آن دانشگاه از تاریخ ۱۳۹۶/۶/۵ لغایت ۱۳۹۶/۶/۱۳ صورت خواهد گرفت. لذا به داوطلبان توصیه می شود جهت اطلاع بیشتر از زمان و مکان دقیق مصاحبه علمی- تخصصی به آدرس سایت الکترونیکی دانشگاه www.srttu.edu مراجعه نمایند.آدرس : تهران- لویزان- خیابان شهید شعبانلو- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (شماره تماس: ۲۲۹۷۰۰۶۰- ۰۲۱)
تذکرخیلی مهم: معرفی شدگان رشته های تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی موظفند حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از زمان انتشار فهرست اسامی دو برابر ظرفیت پذیرش در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور جهت طی مراحل بررسی صلاحیت های عمومی و مصاحبه گزینش به هسته گزینش آموزش و پرورش استان محل اقامت خود « نشانی مندرج در جدول شماره ۶ » با در دست فرم شماره (۱) و سایر مدارک مربوط مراجعه نمایند.
۳- حضور نیافتن در مهلت مقرر برای انجام مصاحبه و سایر مراحل گزینش آن به هر دلیل، به منزله انصراف از تحصیل در رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی تلقی می گردد و مسئولیت آن صرفاً به عهده داوطلب خواهد بود .
۴- از معرفی شدگانی مصاحبه علمی – تخصصی به عمل خواهد آمد که دارای شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه شماره (۲) راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۶ و اطلاعیه های اصلاحی بعدی سازمان سنجش آموزش کشور (کسب نمره علمی کل۶۵۰۰ و بالاتر در زیرگروه گروه آزمایشی مربوط برای مجاز شدن برای انتخاب رشته، داشتن حداقل معدل کل ۱۵ در دوره متوسطه¬ی دوم (معدل سه پایه اول، دوم و سوم)، بومی بودن در کد رشته- محل انتخابی، برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی، داشتن حداکثر سن ۲۲ سال تمام دربدو ورود به دانشگاه (۱۳۷۴/۷/۱ به بعد) و …) باشند. در غیر این صورت انجام مصاحبه علمی – تخصصی، منتفی خواهد بود.
تبصره ): حداقل معدل و حداکثر سن، تحت هر شرایطی تغییر نخواهد کرد.
۵- موفقیت در مصاحبه تخصصی و بررسی و تایید صلاحیتهای عمومی به منزله قبولی فرد تلقی نمی گردد، بلکه کلیه داوطلبان باید واجد شرایط مصاحبه تخصصی و بررسی و تایید صلاحیت های عمومی بوده و همچنین در گزینش نهایی که براساس ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گردد، دارای بالاترین نمره علمی نهایی در مقایسه با سایر داوطلبان نیز باشند.
تبصره): با توجه به اولویت انتخابی داوطلب معرفی شده دو برابر ظرفیت از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، مصاحبه تخصصی در پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به عمل خواهد آمد. لیکن تأیید مصاحبه تخصصی داوطلب در هر یک از مراکز مزبور به این مفهوم خواهد بود که داوطلب معرفی شده در کلیه رشته محل های پردیس های دانشگاه فرهنگیان و همچنین دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی، به لحاظ مصاحبه تخصصی مورد تأیید آموزش و پرورش قرار گرفته است. بنابراین درصورت تایید صلاحیت های عمومی (گزینش) داوطلب، سازمان سنجش آموزش کشور براساس نمره علمی فرد در آزمون سراسری، مورد گزینش نهایی قرار خواهد داد.
۶-با توجه به اصلاحات دفترچه شماره (۲) آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ به داوطلبان معرفی شده برای انجام مصاحبه تخصصی، توصیه می شود اصلاحات بعدی دفترچه مزبور را از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به دقت مطالعه نموده و براساس آخرین اصلاحات اعلام شده، برای مصاحبه تخصصی اقدام نماید.
تبصره): داوطلبان معرفی شده درصورت عدم تمایل به تحصیل در کد رشته محل انتخابی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی می توانند در زمان انجام مصاحبه با ارائه درخواست کتبی نسبت به انصراف از تحصیل در دانشگاه های مزبور اقدام نمایند. و یا درمراحل مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت های عمومی شرکت نمایند.
۷- تغییر رشته و گرایش، تغییر اولویت، تغییر دوره تحصیلی، انتقال و جابجایی در بین دانشگاه ها و بلعکس در بدو ورود و یا در طول تحصیل تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نخواهد بود.
۸- تغییر سهمیه استان محل خدمت قبل از شروع به کار و ایفای تعهد، تحت هر شرایط اعم از تأهل، تجرد، بُعد مسافت، تکفل، سرپرستی خانواده، فوت والدین وغیره … ممنوع می باشد.
۹- محل تحصیل پذیرفته شدگان پس از ثبت نام قطعی، توسط پردیس ها درواحدهای تابعه (سطح استان) تعیین خواهد شد.
تبصره۱ : در کلاس هایی که به حدنصاب لازم (حداقل ۲۵ نفر ) برای تشکیل در پردیس محل قبولی نرسد دانشگاه فرهنگیان به تشخیص خود نسبت به جابجایی پذیرفته شدگان در سطح پردیس های کشور اقدام خواهد نمود.
تبصره۲ : انتقال و جابجایی در بین پردیس های دانشگاه فرهنگیان ممنوع می باشد.
۱۰- جهت شرکت در مصاحبه به همراه داشتن اصل و تصویر مدارک (کارت ملی، شناسنامه ، دفترچه درمانی- درصورت وجود – دیپلم ویا گواهی تأیید شده که معدل کل در آن قید شده است ) و یک قطعه عکس ۴ ×۳ که در سال جاری گرفته شده باشد (ترجیحا عکسی که موقع ثبت نام در آزمون از طریق پست الکترونیکی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شده است)، الزامی است .
۱۱-زمان مصاحبه معرفی شدگان : روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۶/۵ لغایت روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۶/۶/۱۳ (صبح از ساعت ۸ تا ۱۳ و بعد از ظهر۱۴ تا ۱۸ ) است.
۱۲- براساس جدول تعرفه های آزمون سراسری، موضوع مصوبه هئیت محترم وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱ به شماره ابلاغی ۱۲۳۵۱۱/ت ۵۳۴۹۰هـ مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۷ ، هر یک از داوطلبان معرفی شده برای هزینه مصاحبه وبررسی صلاحیت های عمومی، بارعایت موارد فوق، مبلغ سیصد و سی هزار (۳۳۰٫۰۰۰) ریال به حسابی که در زمان مصاحبه تخصصی اعلام می گردد واریز نموده و اصل فیش واریزی را به مرکز مجری مصاحبه تحویل نمایند.
توجه : از داوطلبانی که فاقد شرایط اختصاصی آموزش و پرورش بوده و بدون توجه به ضوابط اعلام شده اقدام به انتخاب رشته نموده اند مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیتهای عمومی به عمل نخواهد آمد بنابراین این گونه داوطلبان از واریز مبلغ مزبور خودداری نمایند. بدیهی است مبلغ واریزی برگشت داده نمی شود.
تذکرات مهم :
۱ ) : در صورتی که روزهای تعیین شده برای انجام مصاحبه معرفی شدگان کفایت نکند، ممکن است مصاحبه داوطلب در روزهای بعد از تاریخ اعلام شده در جدول نیز (حداکثر تا مورخ ۱۳۹۶/۶/۱۳) ادامه یابد.
۲ ) : اولویت انجام مصاحبه علمی- تخصصی براساس حروف الفبا (حرف اول نام خانوادگی) خواهد بود.
۳) : از داوطلبان محترم درخواست می شود جهت انجام مصاحبه علمی – تخصصی در روز و تاریخ تعیین شده در این اطلاعیه و با در نظر گرفتن تذکر ذیل جدول شماره (۲)، به محل تعیین شده مراجعه نمایند.
جدول شماره ۵ – تقویم زمانبندی شرکت در مراحل مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

روز
تاریخ
حرف اول نام خانوادگی

یکشنبه
۱۳۹۶/۶/۵
الف – ب- پ

دوشنبه
۱۳۹۶/۶/۶
ت- ث ج- چ

سه­ شنبه
۱۳۹۶/۶/۷
ح- خ – د-ذ

چهارشنبه
۱۳۹۶/۶/۸
ر- ز -ژ – س

پنج شنبه
۱۳۹۶/۶/۹
ش – ص – ض

جمعه
۱۳۹۶/۶/۱۰
ط -ظ – ع – غ

شنبه
۱۳۹۶/۶/۱۱
ف – ق -ک- گ

یکشنبه
۱۳۹۶/۶/۱۲
ل- م-ن – و

دوشنبه
۱۳۹۶/۶/۱۳
هـ – ی (جامانده ها)

تذکر: زمان دقیق انجام مصاحبه از داوطلبان معرفی شده، به وسیلة مرکز مجری مصاحبه، تعیین خواهد شد، معرفی شدگان لازم است قبل از تاریخ۱۳۹۶/۶/۵ از طریق سایت اینترنتی و شماره تلفن پردیس مجری مصاحبه و یا مراجعه حضوری، از روز و ساعت دقیق مصاحبه خود مطلع شوند.

دریافت فایل جدول شماره ۶ – نشانی و شماره تلفن هسته های گزینش آموزش و پرورش فرمت pdf

دزیافت فایل جدول شماره ۷ – نام ونشانی پردیس های مجری مصاحبه رشته های آموزش و پرورش فرمت pdf

دریافت فایل فرم شماره ۱ – فرم اطلاعات فردی گزینش آموزش و پرورش فرمت pdf

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

مرحله پایانی المپیاد دانش آموزی نجوم کشوری در روستای مزرعه نوی اردکان برگزار شد + تصاویر
(لینک اصلی خبر)

اردکان گویا

مرحله پایانی المپیاد دانش آموزی نجوم کشوری در روستای مزرعه نوی اردکان برگزار شد + تصاویر مرحله پایانی المپیاد دانش آموزی نجوم کشوری در روزهای یکم تا سوم شهریورماه در مدرسه ۱۳ آبان روستای مزرعه نوی اردکان با حضور ۴۴ دانش پژوه علم نجوم از سراسر کشور برگزار شد. مرحله پایانی المپیاد دانش آموزی نجوم کشوری در روزهای یکم تا سوم شهریورماه در مدرسه ۱۳ آبان روستای مزرعه نوی اردکان با حضور ۴۴ دانش پژوه علم نجوم از سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش اردکان گویا؛ این المپیاد که همه ساله در بین دانش آموزان متوسطه کشور برگزار می شود امسال هم برای سومین سال متوالی مراحل پایانی آن در مدرسه ۱۳ آبان روستای مزرعه نوی شهرستان اردکان برگزار شد.
۴۴ دانش آموز با گذراندن آزمون و از بین هزاران دانش آموز دیگر در سراسر استان های کشور و زیر نظر باشگاه دانش پژوهان جوان کشور برگزیده شده بودند طی دو روز در این روستا به رقابت با یکدیگر پرداختند.
رئیس اداره اموزش و پرورش شهرستان اردکان و بخشدار عقدا طی بازید از محل برگزاری و اسکان این المپیاد با مسئولین برگزار کننده و دانش پژوهان دیدار کردند.
اشرفیان رئیس آموزش و پرورش طی این بازدید توسط آقای کارگریان مسئول برگزار کننده این دوره از المپیاد از طرف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران مورد تقدیر قرار گرفت.
قرارگرفتن روستای مزرعه نو در عرض جغرافیایی متوسط و داشتن آسمان کاملاً تاریک ، شرایط رصدی بسیار خوبی را برای علاقه مندان به آسمان شب و همچنین برگزار کنندکان المپیاد نجوم فراهم کرده تا دانش پژوهان علم نجوم بتوانند با رصد و در بهترین شرایط رصدی مراحل پایانی المپیاد را برگزار کنند.
لازم به ذکر است، روستای مزرعه نو و بیابانهای اطراف آن که از توابع شهرستان اردکان می باشد در منطقه بسیار مناسبی برای رصد ستارگان است و بر اساس بررسی های به عمل آمده و دلایلی همچون آسمان کاملا تاریک و دارا بودن امکانات اقامتی و همچنین در دسترس بودن منطقه برای رصدگران آسمان و ستارگان، قابلیت بالایی برای برگزاری المپیادهای نجوم کشوری دارد که با داشتن مکانی همچون روستای مزرعه نو در استان یزد شاید ایجاد یک مرکز رصد ستارگان ، اختر شناسی و یا علوم نجوم در این منطقه بتوان علاوه بر جذب گردشگران و توریست ها، همه ساله میزبان دانش پژوهان علم نجوم کشور هم باشد.
انتهای پیام/هادی حدادنیا

صالح پور در گفت وگو با فارس مطرح کرد
برگزاری نخستین دوره طرح تدریس جهادی با عنوان «جهاد دانشجویی به سبک معلمی»
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: نخستین دوره طرح تدریس جهادی با عنوان «جهاد دانشجویی به سبک معلمی» توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدرجایی برگزار می شود.

سیدعلی صالح پور دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، گفت: اولین دوره طرح تدریس جهادی با عنوان «جهاد دانشجویی به سبک معلمی» توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدرجایی برگزار می شود.
وی افزود: در این دوره خدماتی همچون مشاوره تحصیلی، خدمات عمرانی و خدمات فرهنگی به دانش اموزان مناطق محروم ارائه می شود.
صالح پور تاکید کرد: در این دوره دانشجویان به مناطق محروم در شهرستان سواد کوی استان مازنداران و روستای گلستان شهرستان مه ولایت خراسان شمالی اعزام خواهند شد و به محرومان این مناطق خدمت رسانی خواهند کرد.

تولید نانوحسگری ارزان برای کنترل داروی قلبی
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

محققان کشور نانوحسگری را ساخته اند که می توان از آن در کنترل کیفی و کمی یک نوع داروی قلبی در مراکز تولید این دارو بهره برد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، حسگرها ابزارهایی هستند که تحت شرایط خاص، از خود واکنش های پیش بینی شده و مورد انتظار نشان می دهند. شاید دماسنج را بتوان جزء اولین حسگرهای ساخت دست بشر به حساب آورد.
با توجه به ساخت وسایل الکترونیکی و تحولات عظیم چند دهه ی اخیر و در خلال قرن بیستم، امروزه نیاز به ساخت حسگرهای دقیق تر، کوچک تر و با قابلیت های بیشتر احساس می شود.
استفاده از فناوری نانو در طراحی و ساخت حسگرها هم به کاهش اندازه و هم به دقت حسگرها کمک شایانی می کند. این نوع حسگرها به نانوحسگرها موسوم اند.
دکتر معصومه قلخانی یکی از محققان این طرح گفت: با توجه به اهمیت کنترل کیفیت داروها در حین ساخت و همچنین اندازه گیری دارو پس از مصرف، در طرح حاضر نانوحسگری ساخته شده است که می توان برای نیل به اهداف مذکور بهره برد. نانوحسگر ساخته شده در این طرح حساس به نوعی داروی قلب با نام دوبوتامین است.
به گفته این محقق، به کمک این نانوحسگر می توان نتایج دقیقی را در زمان کوتاهی گزارش کرد. به علاوه قیمت تمام شده ساخت این نانوحسگر نسبت به سایر روش های اندازه گیری به طور قابل توجهی پایین تر است.
قلخانی با اشاره به معایب استفاده از روش های رایج آنالیز دارویی گفت: هم اکنون از روش هایی مانند روش کروماتوگرافی برای آنالیزهای دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ها به دلیل استفاده از حجم بالای حلال های شیمیایی می توانند برای محیط زیست مضر باشند. اما استفاده از نانوحسگر ساخته شده در این طرح، این معایب را ندارد و یک روش دوستدار محیط زیست به حساب می آید.
وی با بیان اینکه در پژوهش حاضر یک نانوحسگر الکتروشیمیایی برای آنالیز کمی و کیفی دوبوتامین ساخته شده است، گفت: بدین منظور از کربن شیشه ای به عنوان بستر این نانوحسگر استفاده شده و سپس یک پوشش نانوکامپوزیتی متشکل از نانوذرات بوهمیت و نانولوله های کربنی بر روی سطح کربن شیشه ای نشانده شده است.
وی ادامه داد: پس از اتمام فرایند سنتز، از روش های میکروسکوپی برای مشخصه یابی و از آزمون های الکتروشیمیایی برای ارزیابی عملکرد این نانوحسگر استفاده شده است.
قلخانی تاکید کرد: بر اساس نتایج حاصل شده از آزمون ها، به کمک این نانوحسگر می توان غلظت داروی دوبوتامین را در گستره ی خطی وسیع و در محدوده ی ۰.۰۰۵ تا ۱.۰ میکرومولار و با حد آشکارسازی ۸.۹ نانومولار اندازه گیری کرد. همچنین حضور هم زمان ترکیب هایی همچون اوریک اسید و آسکوربیک اسید، هیچ مزاحمت و اختلالی در عملکرد این نانو حسگر ایجاد نخواهد کرد.
این محقق با بیان اینکه این نانوحسگر آزمایشگاهی را می توان برای اندازه گیری داروی مذکور در سرم خون و ادرار نیز مورد استفاده قرار داد، تأکید کرد: اصلاحات انجام شده بر روی الکترود کربن شیشه ای، منجر به یک رشد چشمگیر ۹۹ برابری در پاسخ الکترود اصلاح شده نسبت به الکترود کربن شیشه ای عریان شد.
این تحقیقات حاصل تلاش های دکتر معصومه قلخانی- عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و مریم صالحی- دانش آموخته ی مقطع کارشناس ارشد این دانشگاه است. نتایج این کار در مجله ی Journal of Materials Science با ضریب تأثیر ۲.۵۹۹ (جلد ۵۲، شماره ی ۲۰، سال ۲۰۱۷، صفحات ۱۲۳۹۰ تا ۱۲۴۰۰) منتشر شده است.

نانوحسگری ارزان برای کنترل کیفی نوعی داروی قلبی
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

پژوهشگران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نانوحسگری را ساخته اند که می توان از آن در کنترل کیفی و کمی یک نوع داروی قلبی در مراکز تولید این دارو بهره برد، همچنین از این نانوحسگر آزمایشگاهی می توان برای اندازه گیری داروی مذکور در سرم خون و ادرار نیز استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، حسگرها ابزارهایی هستند که تحت شرایط خاص، از خود واکنش های پیش بینی شده و مورد انتظار نشان می دهند. شاید دماسنج را بتوان جزو اولین حسگرهای ساخت دست بشر به حساب آورد. با توجه به ساخت وسایل الکترونیکی و تحولات عظیم چند دهه اخیر و در خلال قرن بیستم، امروزه نیاز به ساخت حسگرهای دقیق تر، کوچک تر و با قابلیت های بیشتر احساس می شود. استفاده از فناوری نانو در طراحی و ساخت حسگرها هم به کاهش اندازه و هم به دقت حسگرها کمک شایانی می کند. این نوع حسگرها به نانوحسگرها موسوم هستند.
دکتر معصومه قلخانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در رابطه با اهداف مدنظر در انجام این طرح گفت: با توجه به اهمیت کنترل کیفیت داروها در حین ساخت و همچنین اندازه گیری دارو پس از مصرف، در طرح حاضر نانوحسگری ساخته شده است که می توان برای نیل به اهداف مذکور بهره برد. نانوحسگر ساخته شده در این طرح حساس به نوعی داروی قلب با نام دوبوتامین است.
به گفته این محقق، به کمک این نانوحسگر می توان نتایج دقیقی را در زمان کوتاهی گزارش کرد. به علاوه قیمت تمام شده ساخت این نانوحسگر نسبت به سایر روش های اندازه گیری به طور قابل توجهی پایین تر است.
قلخانی با اشاره به معایب استفاده از روش های رایج آنالیز دارویی، گفت: هم اکنون از روش هایی مانند روش کروماتوگرافی برای آنالیزهای دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ها به دلیل استفاده از حجم بالای حلال های شیمیایی می توانند برای محیط زیست مضر باشند. اما استفاده از نانوحسگر ساخته شده در این طرح، این معایب را ندارد و یک روش دوستدار محیط زیست به حساب می آید.
وی با بیان این که در پژوهش حاضر یک نانوحسگر الکتروشیمیایی برای آنالیز کمی و کیفی دوبوتامین ساخته شده است، افزود: بدین منظور از کربن شیشه ای به عنوان بستر این نانوحسگر استفاده شده و سپس یک پوشش نانوکامپوزیتی متشکل از نانوذرات بوهمیت و نانولوله های کربنی بر روی سطح کربن شیشه ای نشانده شده است. پس از اتمام فرایند سنتز، از روش های میکروسکوپی برای مشخصه یابی و از آزمون های الکتروشیمیایی برای ارزیابی عملکرد این نانوحسگر استفاده شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصریح کرد: بر اساس نتایج حاصل شده از آزمون ها، به کمک این نانوحسگر می توان غلظت داروی دوبوتامین را در گستره خطی وسیع و در محدوده ۰٫۰۰۵ تا ۱٫۰ میکرومولار و با حد آشکارسازی ۸٫۹ نانومولار اندازه گیری کرد. همچنین حضور هم زمان ترکیب هایی همچون اوریک اسید و آسکوربیک اسید، هیچ مزاحمت و اختلالی در عملکرد این نانوحسگر ایجاد نخواهد کرد.
این محقق در پایان تأکید کرد: اصلاحات انجام شده بر روی الکترود کربن شیشه ای، منجر به یک رشد چشمگیر ۹۹ برابری در پاسخ الکترود اصلاح شده نسبت به الکترود کربن شیشه ای عریان شد.
نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش های دکتر معصومه قلخانی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و مریم صالحی دانش آموخته مقطع کارشناس ارشد این دانشگاه است، در مجله Materials Science با ضریب تأثیر ۲٫۵۹۹ منتشر شده است.

نانوحسگری ارزان برای کنترل کیفی نوعی داروی قلبی
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری آنا

پژوهشگران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نانوحسگری را ساخته اند که می توان از آن در کنترل کیفی و کمی یک نوع داروی قلبی در مراکز تولید این دارو بهره برد، همچنین از این نانوحسگر آزمایشگاهی می توان برای اندازه گیری داروی مذکور در سرم خون و ادرار نیز استفاده کرد.
به گزارش گروه رسانه های دیگر از ایسنا، حسگرها ابزارهایی هستند که تحت شرایط خاص، از خود واکنش های پیش بینی شده و مورد انتظار نشان می دهند. شاید دماسنج را بتوان جزو اولین حسگرهای ساخت دست بشر به حساب آورد. با توجه به ساخت وسایل الکترونیک و تحولات عظیم چند دهه اخیر و در خلال قرن بیستم، امروزه نیاز به ساخت حسگرهای دقیق تر، کوچک تر و با قابلیت های بیشتر احساس می شود. استفاده از فناوری نانو در طراحی و ساخت حسگرها هم به کاهش اندازه و هم به دقت حسگرها کمک شایانی می کند. این نوع حسگرها به نانوحسگرها موسوم هستند .
دکتر معصومه قلخانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، در رابطه با اهداف مدنظر در انجام این طرح گفت: «با توجه به اهمیت کنترل کیفیت داروها در حین ساخت و همچنین اندازه گیری دارو پس از مصرف، در طرح حاضر نانوحسگری ساخته شده است که می توان برای نیل به اهداف مذکور بهره برد. نانوحسگر ساخته شده در این طرح حساس به نوعی داروی قلب با نام دوبوتامین است» .
به گفته این محقق، به کمک این نانوحسگر می توان نتایج دقیقی را در زمان کوتاهی گزارش کرد. به علاوه قیمت تمام شده ساخت این نانوحسگر نسبت به سایر روش های اندازه گیری به طور قابل توجهی پایین تر است .
قلخانی با اشاره به معایب استفاده از روش های رایج آنالیز دارویی، گفت: «هم اکنون از روش هایی مانند روش کروماتوگرافی برای آنالیزهای دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ها به دلیل استفاده از حجم بالای حلال های شیمیایی می توانند برای محیط زیست مضر باشند. اما استفاده از نانوحسگر ساخته شده در این طرح، این معایب را ندارد و یک روش دوستدار محیط زیست به حساب می آید» .
وی با بیان این که در پژوهش حاضر یک نانوحسگر الکتروشیمیایی برای آنالیز کمی و کیفی دوبوتامین ساخته شده است، افزود: «بدین منظور از کربن شیشه ای به عنوان بستر این نانوحسگر استفاده شده و سپس یک پوشش نانوکامپوزیتی متشکل از نانوذرات بوهمیت و نانولوله های کربنی بر روی سطح کربن شیشه ای نشانده شده است. پس از اتمام فرایند سنتز، از روش های میکروسکوپی برای مشخصه یابی و از آزمون های الکتروشیمیایی برای ارزیابی عملکرد این نانوحسگر استفاده شده است» .
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصریح کرد: «بر اساس نتایج حاصل شده از آزمون ها، به کمک این نانوحسگر می توان غلظت داروی دوبوتامین را در گستره خطی وسیع و در محدوده ۰/۰۰۵ تا یک میکرومولار و با حد آشکارسازی ۸/۹ نانومولار اندازه گیری کرد. همچنین حضور هم زمان ترکیب هایی همچون اوریک اسید و آسکوربیک اسید، هیچ مزاحمت و اختلالی در عملکرد این نانوحسگر ایجاد نخواهد کرد» .
این محقق در پایان تأکید کرد: «اصلاحات انجام شده روی الکترود کربن شیشه ای، منجر به یک رشد چشمگیر ۹۹ برابری در پاسخ الکترود اصلاح شده نسبت به الکترود کربن شیشه ای عریان شد» .
نتایج این تحقیقات حاصل تلاش های دکتر معصومه قلخانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و مریم صالحی، دانش آموخته مقطع کارشناس ارشد این دانشگاه است.

بررسی گوشه ای از عملکرد شهرداری سابق در سیمای شهر
المان های شهری با شهر ما چه می کنند
(لینک اصلی خبر)

کاشان نیوز

کاشان نیوز – امیرحسین جورابچی*:
مرگ تو درست لحظه ای آغاز می شود که در برابر آنچه مهم است سکوت می کنی…
مارتین لوترکینگ
مقدمه
کهن شهر ما، کاشان، سال هاست که متأثر از دلایل مختلف که عمده آن ها ناشی از ضعف های مدیریتی است از حرکت به سمت اهدافی که شایسته آن است بازمانده و یا حداقل بسیار کند پیش می رود. یکی از اقدامات شهرداری کاشان در دوره گذشته، تغییر، مرمت و یا ایجاد بسیاری از نمادها و نشانه های شهر در میدان ها و سایر نقاط بوده است. به دلیل گسترده بودن این اقدامات و تأثیر آن در سیمای شهر، بر آن شدیم تا به بررسی آن بپردازیم.
تعریف و اهمیت
شهر مکانی است شامل علائم و نشانه های گوناگون که هریک مفهومی را در ذهن مردم مجسم می کنند؛ علائمی که احساسی را در مردم برمی انگیزد و در بسیاری موارد آن ها را بر انجام کاری ترغیب کرده یا از انجام کاری بازمی دارد [۱] اِلمان (element) یا نماد یا نشانه شهری، در نگاه عام سازه و بناهایی است که ما معمولاً آن ها را در میدان ها و ورودی شهرها، در حاشیه و یا فضای سبز وسط بلوارها و گاهی هم در کنار خیابان ها و در نزدیکی برخی ساختمان های عمومی شهر می بینیم. این سازه های مفهومی، با خودنمایی در سطح شهر ذهن افراد را به سمت خود معطوف می کنند و پس از مدتی به نماد و یا مشخصه ی منطقه خود تبدیل می شوند. به طوری که هرگاه نام منطقه ی مزبور به زبان می آید، به طور ناخودآگاه ذهن ما به دنبال شاخصه ها و ویژگی های آن رفته و اِلمان یا نماد موجود در آن منطقه در ذهن ما تصویرسازی می شو[۲]
در طراحی نمادهای شهری مسائل مختلفی نقش بازی می کند که مؤثرترین آن ها، فرهنگ است. بخشی از رسالت نمادها این است که غنای فرهنگی، میزان هنردوستی، رشد یافتگی و قدمت شهر را با اتکا به فناوری های بروز و در قالب یک اثر معماری به رخ بکشند. برج آزادی در غرب تهران و واقع در میدان آزادی یکی از موفق ترین نمادهای شهری از این نوع است. گاهی هم این نمادها گویای ارزش های یک جامعه می شوند. مثل نماد مادر که در مقابل ورودی شهرداری مرکزی شهرمان نصب شده و یا نمادهایی برای یادبود مفاخر شهر مانند نماد فردوسی. برخی اوقات هم آرامگاه بزرگان در مراکز میدان ها به عنوان نماد آن منطقه قرار می گیرد؛ مانند آرامگاه قاضی اسدا… در کاشان یا آرامگاه بوعلی در همدان؛ بنابراین کاربرد نشانه ها در مقیاس فراشهری، شهری، یک محله یا حتی شخصی است [۳].

المان های شهری با شهر ما چه می کنند؟
ازآنچه در بخش قبل گفته شد این طور برمی آید که نمادهای شهری از هر نوعی که باشند، شاخصه های منطقه و شهر هستند و این یعنی نمایش هویت [۴]. به بیان دیگر گاهی نمادها در محل ها و یا شهرهایی نصب می شوند که خود دارای ارزش های فرهنگی یا تاریخی و یا … هستند و در این صورت نماد شهری، هویت موجود آن شهر را به نمایش می گذارد؛ اما گاهی برخی مناطق و یا شهرهای تازه شکل گرفته که فاقد هرگونه پیشینه ای هستند، نیازمند داشتن نقاط شاخص می باشند. پس نمادها هم هویت را بیان می کنند وهم هویت پردازی می کنند.
وجود این بناها در سطح شهر قابلیت آدرس دهی را هم بالاتر می برند. این خصوصیت به ویژه برای گردشگران و کسانی که کمتر به منطقه موردنظر رفت وآمد می کنند اهمیت پیدا می کند. از سوی دیگر می توان گفت المان های شهری، شهرها را خاطره انگیز می کنند. وجود هرگونه بنا و یا عنصر طبیعی در شهرها که در ذهن مردم اشتراکاتی ایجاد کند، می تواند خاطرت مشترک در ذهن اهالی آن محیط ایجاد کند که در اصطلاح طراحی شهری به آن «خاطره جمعی» گفته می شود.]۵] المان ها و نمادهای شهری به دلیل ایجاد خاطره جمعی در ذهن عامه مردم و به دلیل بهره مندی از هنر و خلاقیت (اگر در آن به کاررفته باشد) فضای شهر را دل انگیزتر و دل پذیرتر می کنند و روحیه مردم را بالطافت های هنری آشناتر می سازند.
شاید زیاد دیده باشیم که مردم در کنار این نمادها می ایستند و لحظاتی را با گرفتن عکس و فیلم از آن ها سپری می کنند؛ و یا اگر بخواهند به دیگران نشان دهند که به شهری سفرکرده اند و یا در آن شهر سکونت دارند، معمولاً تصویر خود را در کنار نماد آن شهر در پروفایل شخصی خود در صفحات مجازی قرار می دهند. این خود به تنهایی گویای تمامی گفته های قبلی است؛ اما آنچه باید بدان توجه نمود این است که آیا تمامی نمادهای شهری ویژگی های گفته شده را دارند؟ و اینکه متولیان طراحی و اجرای آن ها تا چه اندازه به نکات گفته شده توجه دارند؟ صرف هزینه های گزاف برای طراحی، ساخت و یا مرمت این بناها چقدر موفقیت آن ها را در عرصه ی شهر به همراه داشته است؟ سوالاتی ازاین دست را در سرفصل بعد بررسی خواهیم نمود

نقدی بر نمادهای شهرمان
همان طور که در مقدمه بیان شد، شهرداری کاشان در دوره ی اخیر به صورت گسترده اقدام به ایجاد تغییراتی در میدان ها و نمادهای آن نموده. از بارزترین آن ها می توان به میدان امام حسین (ع)، میدان آب، میدان کمال الملک، میدان معلم و نماد ورودی خیابان امیرالمؤمنین (ع) اشاره نمود که البته سه مورد آخر در حال اجرا هستند. در دوره های گذشته هم اقداماتی از این قبیل انجام شده که میدان ولی عصر (عج) (مدخل شهر) و میدان امام خمینی (ره) نمونه های شاخص آن هستند. در اینجا سعی خواهیم نمود که بر اساس برخی موضوعاتی که در کتاب «طراحی فضاهای شهری در ایران» از دکتر جهانشاه پاکزاد درباره المان ها و میدان ها شهری گفته شده، به نقد نمادهای شهرمان بپردازیم.
تناسبات
یکی از اصول اولیه در طراحی هر بنا، رعایت تناسبات ابعادی است. نماد میدان امام حسین (ع)، به دلیل طول زیاد تقریباً تمامی عرض میدان را اشغال نموده فلذا فاقد تناسبات طولی است. اگر در محورهای منتهی به میدان و به سمت آن حرکت کنیم، تقریباًهمه ی عرض محور را بسته احساس می کنیم و وقتی پشت چراغ قرمزهای دور میدان می ایستیم، حجمی بزرگ را مقابل خود می بینیم که مقیاس آن در طول و ارتفاع به نسبت محل قرارگیری رعایت نشده.

در قیاس با برج آزادی تهران، می توان گفت که باوجود ابعاد بزرگ برج، به دلیل وسعت میدان و محدوده وسیع اطراف، حجم آن بزرگ به نظر نمی رسد. از سوی دیگر باید در نظر داشت که محدوده اطراف میدان کاملاً باز و فاقد جداره سازی است به طوری که افق دید کاملاً آزاد باقی می ماند. این در حالی است که دور میدان امام حسین (ع) ما شاهد جداره هایی به ارتفاع دو و چندطبقه هستیم. همین موضوع (تناسبات ناصحیح) به وضوح در مورد المان ورودی خیابان امیرالمؤمنین (ع) به چشم می خورد اما به دلیل ناتمام بودن آن نمی توان اظهارنظر قطعی کرد.

تصویر ) ۶ ( میدان آزادی )منبع: hammihan.com
وسعت دید
هرچه در یک فضا امکان دید بیشتر باشد-چه در عمق و چه در عرض-آن محیط وسیع تر و سیال تر به نظر می رسد. اکثر میدان ها ما در میان ساختمان های چندطبقه دور میدان احاطه شده اند و به همین دلیل دید وسیع را در اختیار بیننده قرار نمی دهند. لذا نماد میان میدان هرچه توخالی تر و ظریف تر باشد ازلحاظ دیداری سبک تر به نظر می آید و فضا را خفه نمی کند. نماد فعلی فلکه معلم باوجود قدمتی که نسبت به سایرین دارد، از این ویژگی بهره بسیار برده ولی متأسفانه اکنون در حال تخریب است. نماد کشتی میدان امام حسین (ع) هم تااندازه ای این موضوع را رعایت نموده است اما نمونه هایی مانند میدان ولی عصر (عج) (مدخل شهر) و میدان کمال الملک (تااندازه ای) با داشتن فرم هایی که سنگین و توپر به نظر می رسند، میدان دید ناظر را کاهش داده و فضا را تنگ تر جلوه می دهند.

این عامل حس فرار از موقعیت را تشدید می کند و به طور ناخودآگاه در ناظر ناآرامی به وجود می آورد. این در حالی است که شاید هرکدام از ما هنگام عبور از میدان آزادی، شاید اقلاً چند ثانیه پیاپی بدان نگاه می کنیم و دوست داریم میدان را یک دور کامل بزنیم. نگارنده بر این باور است که برج آزادی تهران و طاق پیروزی که در میدان شارل دوگل (Place Charles de Gaulle) فرانسه واقع شده و حتی عمارت «گراند آرک» یا طاق بزرگ (Grand Arch) در منطقه تجاری لادفانس (La Defense) که در امتداد محور طاق پیروزی است و بناهایی ازاین دست در سراسر دنیا، بخشی از موفقیت خود را مرهون داشتن فضای توخالی بسیار بزرگ در مرکز خود باشند. با این تفاوت که بناهای نام برده در فرانسه امکان حضور شخص را به دوراز هیاهوی خودروها فراهم می کند. این یعنی امکان تجربه مستقیم المان.
نکته ای که با آمدن نام میدان ها فرانسه باید توضیح داده شود و خود به تفصیل در مقالات بعدی موردبررسی قرار گیرد این است که ازلحاظ شهرسازی آنچه ما در شهرمان بدان میدان می گوییم درواقع فلکه است، نه میدان؛ کارکرد اصلی آن ها حل مشکل ترافیک و عبور سواره است؛ بنابراین در ایجاد چنین المان هایی در نظر گرفتن سرعت و مقیاس سواره مهم است.]۶]

نمایش توانایی های معماری
ما همواره به آنچه درگذشته داشته ایم یا آنچه اکنون از گذشته برایمان بجا مانده می بالیم و بی توجه به آنیم که گذشتگان ما از دل ساده ترین امکانات و ابزارها و مصالح، ماندگارترین بناها را خلق کرده اند. بررسی ها نشان می دهد از ترکیب هنر و عقلانیت در معماری به فناوری هایی دسترسی داشته ایم که در نوع خود اعجاب انگیزند. تمامی ابنیه ارزشمند و تاریخی ما در جایگاه زمانی خود بسیار نوآورانه و خلاقانه بوده اند. با ابراز تأسف، اکنون که در عصر فنّاوری و ارتباطات بسر می بریم، هنوز هم بناهایی به سان ۴۰۰-۵۰۰ سال پیش می سازیم! مانند آنچه در میدان کمال الملک مشاهده می شود. هنوز همان تکنولوژی و همان توانایی ولی با صرف هزینه های باورنکردنی! متأسفانه این فرم فاقد هرگونه خلاقیت و نوآوری است؛ اما به دلیل شباهت بنا با آثار قدیمی همان طور که در تصویر (۱۱) پیداست، با ذهنیت افراد بومی منطقه سازگار است. پرسش ما اکنون این است که آیا نمی شد با صرف وقت بیشتر و استفاده از طراحان ماهر، ارزش های معماری اصیل را با نوآوری و فناوری ترکیب و بنایی باافتخار و مبتنی بر ریشه هامان خلق نمود؟

(تصویر ۱۱ ( نماد میدان کمال الملک) منبع: نگارنده)
همین پرسش در مورد سایر نمادهای شهرمان نیز مطرح است. متأسفانه آنچه از دور پیداست به گونه ای است که گویی به قدری از معماران ماهر و طرح های خلاق و تفکرات درخور اصالتمان خالی شده ایم که به «ساخت آثار تاریخی» روی آورده ایم! صدالبته که اگر به استعدادهای شهرمان در قالب رقابت های سالم بها دهیم، شهری با سیمای درخور و شایسته خواهیم داشت.
زیبایی هنری-بار معنایی
هنر و آنچه ماحصل آن باشد حتماً زیباست و این دقیقه همان چیزی است که شهرهای ما از آن خالی شده است. نبود هنر اصیل و ظرافت در فضای شهر، حس حضور و تعلق شهروندان به شهر را کاهش می دهد و درنتیجه خشونت جای ان را می گیرد.]۷] هنر اصیل ما، رمزگونه و لایه لایه است. هرگاه مخاطب این اختیار را داشته باشد که با نگاه و یا لمس یک اثر هنری هر بار به نتایج جدیدتری دست پیدا کند و با کنکاش در آن به لایه های در پس آن پی ببرد، درواقع میزان اثربخشی و ماندگاری آن تضمین شده خواهد بود. بازهم شمارا به تأمل در برج آزادی تهران دعوت می کنیم: از ویژگی های این بنا که باعث ماندگاری آن شده و بعد از گذشت سالیان بسیار کماکان زیبا تراز قبل به نظر می رسد، این است که جای جای آن از ویژگی های معماری اصیل خودی بهره برده اما همه این ویژگی ها در یک هیکل کاملاً بروز تجلی یافته و پس از هر بار بررسی آن می توان به نتایج جدیدی که انگار در دل بنا رمزنگاری شده رسید. حال زمان این پرسش رسیده که قرار گرفتن یک برج سنگی تیره و کثیف در ورودی شهر ما از کدام ویژگی هنر اصیل بهره مند است؟ چه مفهومی در درون آن وجود دارد؟ باهر بار نگاه به آنچه برداشتی در ذهن پدید می آید؟ همین پرسش ها در مورد سایر نمادهای شهر نیز قابل طرح است. شاید هر کاشانی با نخستین نگاه به نماد کشتی میدان امام حسین (ع) به یاد جمله ی «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» بیفتد و این خود نوعی موفقیت است؛ اما بعد ازآنچه برداشتی می توان از اثر نمود؟ این بنا در طول یک روز صدها هزار بار مورد بازدید قرار می گیرد، با اولین نگاه مفهوم بنا محرز و بعدازآن بنا برای همیشه ازلحاظ معنایی برای بیننده تمام می شود…مانند میوه ای که عصاره ی آن گرفته شده و آنچه مانده ظاهری بیش نیست.
نماد میدان کمال الملک چه ارتباطی با نام میدان دارد؟ در بازگو کردن فخر و شکوه نقاش چیره دست و جهانی شهرمان چقدر موفق است؟ چه جذابیت هنری (گر خلاقیت را لازمه هنر بدانیم) در آن نهفته است؟ همین طور نماد میدان امام خمینی (ره) که بیشتر به یک تلاش نافرجام می ماند و بس.
مصالح و کیفیت ساخت
در این مورد باید بگوییم که متأسفانه اکثر بناهای شهرمان فاقد کیفیت مناسب هستند. چه نمادهای قدیمی تری مانند میدان مدخل شهر و چه جدیدترها همه شامل این موضوع می شوند. سنگ های بکار رفته در میدان مدخل در کنار اینکه هیچ ربطی به پیشینه و قدمت شهر ندارند، به دلیل جریان آب جلبک و خزه گرفته و چهره زشتی به نمایش گذاشته اند. شاید تنها موضوعی که این میدان را قابل رؤیت می کند نورپردازی اخیر آن است که باید حتماً در شب دیده شود. در سایر میدان ها هم با توجه به سن کم آن ها متأسفانه جزییات اجرایی ناصحیح و کثیف کاری در اجرایشان باعث شده بعد از گذشت اندک زمانی از چهره بیفتند. دراین بین شاید بتوان به نماد میدان امام خمینی (ره) اشاره نمود که استفاده درستی از مصالح در آن به چشم می خورد.
پایان سخن
ما در مقطعی از زمان زندگی می کنیم که کثرت نظرات و روش ها بسیار خودنمایی می کند؛ مانند هر مبحث تخصصی دیگری، بحثی که در این مقاله مطرح نمودیم نیز دارای طیفی از موافقان و مخالفان است. برخی ممکن است به بازگشت به سنت ها به طور کامل و مطلق معتقد باشند و برخی به گذشتن و فرار از آن ها و عده ای نیز بدان چه بینابین این دو تفکر وجود دارد. لذا در چنین شرایطی پیشنهاد نگارنده تشکیل کارگروه های تخصصی معماری و شهرسازی در شهرداری و یا استفاده از نیروهای متخصص دانشگاهی در خارج از کادر اداری شهرداری است که می تواند اثربخشی و اقبال تصمیم گیری ها
را بالا ببرد و از اعمال نظرهای سلیقه ای و غیر کارشناسانه جلوگیری کند.
در پایان باید گفت هنردوستی، هنرمندی، توانایی و پیشرفت های مردم در آثار شهر و کشورشان تجلی می کند. لذا هر آنچه در عرصه شهر دیده می شود درواقع نمایش واقعیت فعلی ماست. زیبنده تر است قبل از آنکه آیندگان از ما بپرسند شما چه بوده اید، اکنون خود این پرسش را مطرح کنیم.
*کارشناسی ارشد معماری، استاد دانشگاه شهید رجایی و آزاد اسلامی واحد کاشان
پانوشت
[۱] براتی. ناصر، نجفی تروجنی. سیده نسیم «ارزیابی نماد ورودی شهرها بر مبنای مؤلفه های کالبدی طراحی ۱ (مطالعه موردی: نماد ورودی شرقی شهر قزوین)» فصلنامه مطالعات شهری، ۱۹، ۱۳۹۵
[۲] لینچ. کوین، «سیمای شهر» ترجمه منوچهر مزینی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،۱۳۷۲
[۳] کالن. گوردون، «گزیده منظر شهری»، ترجمه منوچهر طبیبیان، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۹۵
[۴] بحرینی. سید حسین، بلوکی. بهناز، تغابن. سوده، «تحلیل مبانی نظری طراحی شهری معاصر»، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۸۸
[۵] Rossi.Aldo, The Architecture of the City”, MIT Press, 1982
[۶] پاکزاد. جهانشاه، « سیر اندیشه ها در شهرسازی (۱) (از آرمان تا واقعیت)» – تهران، انتشارات آرمان شهر، ۱۳۸۹
[۷] لوبرن. گوستاو، «روانشناسی توده ها» ترجمه کیومرث خواجویها، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، ۱۳۹۱

نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی با شرکت یک هزار و۱۹۹ طرح از سراسر کشور در دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار شد .
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز مرحله کشوری نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی که با شرکت ۸ هزار و ۲۰۰ طرح در مرحله استانی و معرفی یک هزارو۱۹۹ طرح برگزیده به مرحله کشوری از ۱۲ شهریور ماه آغاز و تا۱۵ شهریور ماه ادامه دارد .
براین اساس؛ طرح های ارائه شده در این مرحله در ۱۵ گروه؛ هنر، زبان و ادبیات فارسی، ریاضی ، فیزیک یا شیمی، کامپیوتر، مکانیک، کشاورزی و منابع طبیعی و مکاترونیک، معماری و عمران، علوم اجتماعی، علوم اسلامی و ادیان، علوم پزشکی و زیستی، نانو و برق الکترونیک توسط داوران موردبررسی قرار می گیرد .
در این مرحله دانش آموزان حضوراً به ارائه و دفاع از طرح خود در حضور داوران می پردازند و۱۳۰ داور کشوری کار ارزیابی و بررسی طرح های ارائه شده را برعهده دارند .
براساس این گزارش؛ ۴ طرح از مدارس خارج از کشور ارائه شد و استان های تهران، فارس، کرمان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین طرح را در این جشنواره ارائه داده اند و همچنین بیشترین آثار ارائه شده به ترتیب در رشته های ؛ زبان و ادبیات فارسی، هنر، علوم پزشکی و زیستی می باشد .
شایان ذکر است؛ در این جشنواره ابتدا ۳۰۰ طرح به طور مستقیم توسط داوران و بدون حضور صاحبان طرح انتخاب و ۱۵۰ طرح نیز در بررسی مجدد انتخاب و معرفی شدند، بنابراین پیش بینی می شود از این تعداد بین ۶۰ تا۹۰ طرح جهت داروی مشترک وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مرحله نهایی ملی راه یابند .
نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی در دانشگاه شهید رجایی آغاز شد
(لینک اصلی خبر)

پانا

نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی با شرکت یک هزار و۱۹۹ طرح از سراسر کشور در دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار شد .

به گزارش پانا، مرحله کشوری نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی با شرکت ۸ هزار و ۲۰۰ طرح برگزیده مرحله استانی و با هدف معرفی یک هزارو۱۹۹ طرح برگزیده کشوری آغاز شد.
طرح های ارائه شده در این مرحله در ۱۵ گروه هنر، زبان و ادبیات فارسی، ریاضی ، فیزیک یا شیمی، کامپیوتر، مکانیک، کشاورزی و منابع طبیعی و مکاترونیک، معماری و عمران، علوم اجتماعی، علوم اسلامی و ادیان، علوم پزشکی و زیستی، نانو و برق الکترونیک داوری می شوند.
در این مرحله دانش آموزان به ارائه و دفاع از طرح خود در حضور داوران می پردازند و۱۳۰ داور کشوری کار ارزیابی و بررسی طرح های ارائه شده را برعهده دارند.
۴ طرح از مدارس خارج از کشور ارائه شد و استان های تهران، فارس، کرمان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین طرح را در این جشنواره ارائه داده اند و همچنین بیشترین آثار ارائه شده به ترتیب در رشته های ؛ زبان و ادبیات فارسی، هنر، علوم پزشکی و زیستی می باشد.
شایان ذکر است؛ در این جشنواره ابتدا ۳۰۰ طرح به طور مستقیم توسط داوران و بدون حضور صاحبان طرح انتخاب و ۱۵۰ طرح نیز در بررسی مجدد انتخاب و معرفی شدند، بنابراین پیش بینی می شود از این تعداد بین ۶۰ تا۹۰ طرح جهت داروی مشترک وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مرحله نهایی ملی راه یابند. جشنواره تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

دکتر ابراهیم طلایی، دکتر ابراهیم ریحانی، دکتر هاشم فردانش
تأکید بر راه حل های چندگانه: کلیدی برای تقویت مهارت تعمیم درتفکر ریاضی وار
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش با تأکید بر راه­ حل های چندگانه، در تقویت مهارت تعمیم -به عنوان یکی از وجوه بارز تفکر ریاضی­ وار- در دانش ­آموزان دوره­ متوسطۀ دوم است.

چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش با تأکید بر راه­ حل های چندگانه، در تقویت مهارت تعمیم -به عنوان یکی از وجوه بارز تفکر ریاضی­ وار- در دانش ­آموزان دوره­ متوسطۀ دوم است. شرکت­ کنندگان این مطالعه از میان دانش آموزان دو رشته­ ریاضی و تجربی انتخاب شدند تا امکان بررسی تأثیرات این روش روی دانش­ آموزان با مهارت بالاتر و پایین­تر در درس ریاضی فراهم شود. این افراد متشکل از ۴۷ دانش­ آموز (۲۰ نفر از رشته ریاضی، ۲۷ نفر از رشته تجربی) در گروه مداخله و ۵۴ دانش ­آموز (۲۰ نفر از رشته ریاضی و ۳۴ نفر از رشته تجربی) در گروه کنترل هستند که همگی در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴، در دبیرستان های دولتی دخترانۀ منطقۀ ۳ آموزش و پرورش شهر تهران و در پایه­ دوم متوسطۀ دوم مشغول به تحصیل بودند. ابزار این مطالعه،دو آزمون (در قالب پیش ­آزمون و پس ­آزمون) است که همۀ سؤالات آن از مقالات معتبر اتخاذ شده­ است و بر مبنای دسته ­بندی جردک و ال­موهیر (۲۰۱۴) به سنجش سه خرده مهارت تعمیم فوری، تعمیم نزدیک و تعمیم دور می­ پردازد.روش پژوهش در این مطالعه، کنش ­پژوهی است، اما در بطن آن از روش شبه آزمایشی نیز استفاده شده است.نتایج تحلیل ها حاکی است که استفاده از آموزش به کمک راه­ حل های چندگانه،مهارت تعمیم را در هر دو گروه تجربی و ریاضی افزایش می­ دهد و در تمام خرده ­مهارت ها، دو گروه به یک میزان عملکردی بهتر خود نشان دادند. تحلیل کیفی پاسخ های ارائه شده از سوی دانش­ آموزان نیز، نتایجی دیگر به دست می ­دهد که در محورهای عدم آشنایی کامل دانش­ آموزان با مفهوم متغیر، شکاف میان تفکر حسابی و تفکر جبری و ضعف در بیان تعمیم و گفتمان ریاضی قابل اختصار است.
کلید واژگان:راه ­حل های چندگانه، تعمیم، تفکر ریاضی­ وار
نویسندگان:
زهرا رحیمی: دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشگاه تربیت مدرس، رسالۀ دکتری طراحی الگوی تدریس برای تحقق فکر ریاضی­ وار در دانش ­آموزان متوسطه دوم نویسنده مسئول
دکتر ابراهیم طلایی: استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس
دکتر ابراهیم ریحانی: دانشیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دکتر هاشم فردانش: دانشیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس
فصلنامه تعلیم و تربیت – سال سی و سوم، شماره ۲ (پیاپی ۱۳۰)، تابستان ۱۳۹۶٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

قرارهای سبز گروه های محیط زیستی در روزهای گرم شهریوری
ساحل خزر با حضور مردم پاک شد/ نامه سرگشاده سازمان های مردم نهاد فارس به رئیس جمهور برای توزیع ناعادلانه آب و خشک شدن تالاب ها
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

سازمان های مردم نهاد استان فارس در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور نسبت به توزیع ناعادلانه آب که منجر به خشک شدن تالاب های این استان و عوارض محیط زیستی متعدد این استان شده ابراز نگرانی کرده و خواستار کارگروه ویژه برای نجات تالاب های استان فارس شدند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس ، قرار سبز گروه های مردمی محیط زیستی در اوج گرمای تابستان با شور و هیجان خاصی پیگیری شد. به رسم هر هفته فعالیت های حامیان محیط زیست سراسر کشور را در گزارش پیش رو بخوانید:
*سازمان های مردم نهاد استان فارس در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور نسبت به توزیع ناعادلانه آب که منجر به خشک شدن تالاب های این استان و عوارض محیط زیستی متعدد این استان شده ابراز نگرانی کرده و خواستار کارگروه ویژه برای نجات تالاب های استان فارس شدند.
*یک کارگاه آموزشی کودکان همراه با پخش فیلم در خصوص حفاظت و حمایت از یوزپلنگ ایرانی توسط «انجمن محیط زیستی بوم بانان» در سالن کانون فکری پرورشی کودکان لاهیجان صورت گرفت.
*فعالیت های آموزشی مربوط به کودکان در حمایت از روز ملی یوزپلنگ ایرانی، باهمت «کانون جوانان نگاه فردا» و مشارکت و همراهی گروه های خانه فرهنگ بومگردان، مدرسه طبیعت بومبان، احیاکنندگان تالاب کمجان، حلقه سبز زمین، مهرپروران سبز، گروه دوچرخه سواری فرهنگ، رفتگران طبیعت فارس، ایلفا، موسسه حامیان پاک طبیعت (نارون)، انجمن یوزپلنگ ایرانی، سازمان مدیریت پسماند و اداره کل ورزش و جوانان در شیراز انجام شد.
*برنامه پاک سازی و فرهنگ سازی در منطقه تنگ تیزاب با استقبال و همراهی گردشگران و اهالی بومی باهمت «پاک سازان طبیعت فارس» صورت گرفت.
*سلسله کارگاه آموزشی آشنایی با جنگل های هیرکانی در اردوی هلال احمر استان گیلان توسط کمیته آموزش موسسه محیط زیستی «شقایق های وحشی هیرکانی» انجام شد.
*به مناسبت عید قربان، برنامه ای توسط معاونت خدمات شهری منطقه ۱۰ با حضور «دبیران کانون های محیط زیست محلات منطقه ۱۰»، همراه با ارائه بروشورهای آموزشی و گفتگوهای محیط زیستی انجام شد.
*بازدید علمی از طرح جنگلداری لونک و رنگال سیاهکل و گرامیداشت یاد و خاطره سه جنگلبان آستارا باهمت انجمن «رفتگران طبیعت استان گیلانگ و گروه کوهنوردی پیمان لاهیجان» انجام شد.
*گردهمایی «انجمن سبز زاگرس گیلان غرب» به مناسبت چهاردهمین سالگرد تأسیس و افتتاحیه دفتر جدید انجمن با حضور اعضا انجام شد.
*آبیاری درختان کُنار کاشته شده در تپه نورالشهدا باهمت «حامیان طبیعت زاگرس ممسنی» انجام شد.
*آبیاری هفتگی نهال های زالزالک و گلابی وحشی کاشته شده در پارک جنگلی یاسوج باهمت انجمن «نهضت سبز زاگرس» انجام شد.
*افتتاحیه غرفه «سفیران طبیعت» در نمایشگاه دستاورد هفته دولت با حضور مقامات دولتی انجام شد.
*کامو کلهر از اعضای «انجمن سبز زاگرس گیلان غرب» برای حمایت از زاگرس، اروپای مرکزی را رکاب میزند. او این سفر را روز ۱۱ شهریور از کرواسی آغاز کرده است.
*گروه «عاشقان طبیعت شهرستان سروستان» برای همکاری و هم یاری با محیط بانان، برای کنترل منطقه حفاظت شده به همراه آنان به مدت ۱۲ ساعت در کوه ها به گشت زنی پرداختند.
*پاک سازی و فرهنگ سازی در منطقه گردشگری امام زاده زبیده خاتون به همت «همیاران و پاک سازان طبیعت اقلید» انجام شد.
*«کانون محیط زیست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران» درزمینهٔ ارتقاء فرهنگ بازیافت و توجه به معضلات زیست محیطی، کمک به نیازمندان و ترویج کار داوطلبانه، اقدام به جمع آوری درب بطری پلاستیکی نموده است.
*«انجمن ساخارا واژیانه» در ارتباط با تولید فرآوری سنگ ساختمانی، کمپینی بنام «ارزش سنگ» در قالب مقاله و پوستر راه اندازی کرده است. در این کمپین توجه جامعه معماران به این موضوع جلب شده که اگر فقط و فقط روزانه یک مترمربع سنگ هدر داده شود چه اتفاقی برای زمین خواهد افتاد.
*اجرای تئاتر با موضوع محیط زیست توسط «سمن همراز با زمین» در محل ورودی باغ گل ها واقع در پارک چمران، که تا آخر شهریور، هر هفته در روزهای پنج شنبه و جمعه ساعت ۱۹الی ۲۱ اجرا می شود.
*آتش سوزی منطقه گویینگ واقع در شهر راز توسط اکیپ های داوطلب مردمی شهرستان های خراسان شمالی مهار شد.
*کمپین خانه تکانی کاغذی توسط «انجمن چروی سبز قروه» که از شهریورماه آغازشده است به روزهای پایانی خود نزدیک می شود. این کمپین که به جمع آوری کاغذهای باطله، کتاب های درسی، مجله، کارتن و … می پردازد در ۱۷ شهریور مراسم اختتامیه خود را با اجرای برنامه های متنوع به پایان می رساند.
*پاک سازی ساحل خزر آباد ساری، جمع آوری درب بطری، اهدا ویلچر و اجرای پرفورمنس آرت به کارگردانی حامد مشمولی و اجرای کودک هنرمند پانیا تبار اکبر، به مناسبت روز جهانی نلسون ماندلا با حضور مردم، مرکز اطلاع رسانی همگانی ملل متحد ، اداره کل محیط زیست، اداره کل ورزش و جوانان و به همت موسسه توسعه پایدار هرمد، رفتگران طبیعت مازندران، گروه قرار سبز، موسسه لبخند ما، انجمن ازذار، تأسیسات دریایی ایران، آسیاتک و دیکاتلون برگزار شد.

انتهای پیام/

نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی با شرکت یک هزار و ۱۹۹ طرح از سراسر کشور در دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، نوزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی با شرکت ۸ هزار و ۲۰۰ طرح در مرحله استانی و معرفی یک هزار و۱۹۹ طرح برگزیده به مرحله کشوری از ۱۲ شهریور ماه آغاز و تا ۱۵ شهریور ماه ادامه دارد.
طرح های ارائه شده در این مرحله در ۱۵ گروه؛ هنر، زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، فیزیک یا شیمی، کامپیوتر، مکانیک، کشاورزی و منابع طبیعی و مکاترونیک، معماری و عمران، علوم اجتماعی، علوم اسلامی و ادیان، علوم پزشکی و زیستی، نانو و برق الکترونیک توسط داوران موردبررسی قرار می گیرد.
در این مرحله دانش آموزان حضوراً به ارائه و دفاع از طرح خود در حضور داوران می پردازند و۱۳۰ داور کشوری کار ارزیابی و بررسی طرح های ارائه شده را برعهده دارند.
در این دوره چهار طرح از مدارس خارج از کشور ارائه شد و استان های تهران، فارس، کرمان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین طرح را در این جشنواره ارائه داده اند و همچنین بیشترین آثار ارائه شده به ترتیب در رشته های زبان و ادبیات فارسی، هنر، علوم پزشکی و زیستی است.
در این جشنواره ابتدا ۳۰۰ طرح به طور مستقیم توسط داوران و بدون حضور صاحبان طرح انتخاب و ۱۵۰ طرح نیز در بررسی مجدد انتخاب و معرفی شدند، بنابراین پیش بینی می شود از این تعداد بین ۶۰ تا۹۰ طرح جهت داروی مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مرحله نهایی ملی راه یابند.
انتهای پیام/

با صدور بیانیه ای
دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشتار مردم میانمار را محکوم کردند
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با صدور بیانیه ای کشتار مردم میانمار را محکوم کردند.

به گزارش گروه دانشگاه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با صدور بیانیه ای کشتار مردم مسلمان میانمار را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: همزمان با موسم حج گزاری مسلمین جهان در سرزمین وحی بار دیگر شاهد قتل عام و کشتار بی رحمانه مسلمانان روهینگایی به دست ارتش میانمار و برخی بودائیان این کشور هستیم؛عجیب آنکه مجامع مدعی حقوق بشر در سکوتی قابل تامل فرو رفته و بعضا حتی لسانا نیز این جنایات را محکوم نمی کنند.
این بیانیه می افزاید: مسلمانان بی گناهی که علاوه بر آنکه در میانمار از حداقل حقوق اجتماعی برخوردار نیستند و مورد تبعیض های گسترده در هر زمینه ای قرار گرفته اند، حال برای چندمین بار مورد قتل عام سفاکانه قرار می گیرند، مسلمانانی که به اتهام دفاع از جان خود در برابر تهاجم بودائیان افراطی این بار هم از گزند ارتش آن کشور در امان نمانده اند به نحوی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و برای حفظ جان خود راهی مرزهای این کشور با بنگلادش شده اند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: وقتی از بطن جهان اسلام صدایی از کسی برای حمایت از مظلومی که ندا می دهد آیا یاوری هست که یاریم کند؟ بر نمی خیزد، توقع از نهادهای غربی مدعی حقوق بشر که دفاع یک فلسطینی از سرزمینش را عملیات تروریستی می داند و کشتار فلسطینیان توسط رژیم غاصب صهیونیستی را حق دفاع از خود می پندارد، توقعی کاملا بی جا و واهی است، شایسته است مردم انقلابی ایران عزیز کما فی السابق که پرچمدار حمایت از محرومین و مستضفین جهان بوده اند، تجمعاتی اعتراض آمیز در محکومیت این جنایات داشته باشند.
در پایان این بیانیه تاکید شده است: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی کشور ضمن محکومیت شدید این کشتارها از تمامی نهادهای ذی ربط بالاخص وزارت امورخارجه درخواست دارد تا با اقداماتی حکیمانه و با استفاده از تمامی ابزار های موجود در راستای توقف این قتل عام وحشیانه اقدام نماید و با رایزنی با دولت بنگلادش سعی در ایجاد مناطقی امن برای اسکان موقت آوارگانی که برای حفظ جانشان از میانمار به مرزهای این کشور پناه برده اند،داشته باشد.
اسامی امضا کنندگان نامه:
واحد بین الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و پزشکی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی قزوین
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد خمینی شهر
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد قم
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد همدان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بناب
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بیرجند
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزوار
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زابل
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی تهران
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت اهواز
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم قضایی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه قم
جامعه اسلامی دانشجویان منتظری مشهد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ولیعصر رفسنجان
جامعه اسلامی دانشجویان هنر اصفهان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه مراغه
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ملایر

نمایش اختراعات دانش آموزان در بزرگترین جشنواره علمی ایران
(لینک اصلی خبر)

واحد مرکزی خبر

۵۰ اختراع و ابتکار از مخترعان و مبتکران جوان و نوجوان در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی به نمایش درآمده است.

دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: این اختراعات با فناوری های کاملا بومی است که می تواند به تولید صنعتی هم برسد.
علی رضا الهیاری افزود: ۲۰ اختراع از دانش آموزان که در دانشگاه شهید رجایی به نمایش درآمده توانسته است امسال نظر صنعتگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند.
وی تاکید کرد: برخی شرکت های خارجی برای خرید اختراعات این نوجوانان و جوانان آمادگی کامل خود را اعلام کردند.
وی افزود: طرح های برگزیده این جشنواره فردا معرفی و قرار است در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به محصول تبدیل شود.
وی گفت: برگزیدگان این جشنواره علاوه بر بهره مندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان از امتیاز انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی در برخی استان ها نیز برخوردار می شوند.
الهیاری یادآور شد: جشنواره جوان خوارزمی با ۱۸ سال برگزاری توانسته است پل ارتباطی خوبی بین مخترعان نوجوان و جوان و مراکز پژوهشی باشد.

نانوحسگری ارزان برای کنترل کیفی نوعی داروی قلبی در کشور
(لینک اصلی خبر)

روزنامه جوان

پژوهشگران کشورمان نانوحسگری ساخته اند که می توان از آن در کنترل کیفی و کمی یک نوع داروی قلبی در مراکز تولید این دارو بهره برد. همچنین از این نانوحسگر آزمایشگاهی می توان برای اندازه گیری داروی مذکور در سرم خون و ادرار نیز استفاده کرد. دکتر معصومه قلخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در رابطه با اهداف مدنظر در انجام این طرح گفت: با توجه به اهمیت کنترل کیفیت داروها حین ساخت و همچنین اندازه گیری دارو پس از مصرف، در طرح حاضر نانوحسگری ساخته شده است که می توان از آن برای نیل به اهداف مذکور بهره برد. نانوحسگر ساخته شده در این طرح حساس به نوعی داروی قلب با نام دوبوتامین است. بر اساس نتایج حاصل شده از آزمون ها، به کمک این نانوحسگر می توان غلظت داروی دوبوتامین را در گستره خطی وسیع و در محدوده
۰٫ ۰۰۵ تا ۱٫ ۰ میکرومولار و با حد آشکارسازی ۸/ ۹ نانومولار اندازه گیری کرد. همچنین حضور هم زمان ترکیب هایی چون اوریک اسید و آسکوربیک اسید، هیچ مزاحمت و اختلالی در عملکرد این نانوحسگر ایجاد نخواهد کرد.
عین الله خادمی، عارفه پوشیان جویباری
چیستی و کارکردهای عقل قدسی از منظر ابن سینا
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

ابن­ سینا برای اثبات مسأله چیستی و کارکردهای عقل قدسی از مبانی فلسفی خود چون مراتب وجودی عقل ، نحوه ادراک صور کلیه و همچنین آیات قرآن کریم مدد می جوید.

چکیده
عقل قدسی در نظر ابن­ سینا ، مرتبه ای از عقلانیت است که درآن برترین شکل ارتباط با عالم عقول صورت می پذیرد. انسان زمانی به این مرتبه از عقلانیت نائل می­ شود که معقولات را بدون سختی ، مرارت و صرف وقت ، تنها با بکارگیری حدس بدست آورد. صاحبان عقول قدسی در نظر ابن سینا برترین انسانها هستند و بالاترین مقام نبوت مخصوص آنهاست. این افراد به عنوان نخستین معلمان بشری معقولات اولی را ادراک کرده و آن را در اختیار سایر انسانها قرار می دهند. بوعلی در مورد نحوه ارتباط این قوه با عقل فعال و فطری یا اکتسابی بودن آن درآثار خویش به صورت متفاوت اظهار نظر می­ کند البته این وجوه به نوعی قابل جمع هستند. وی برای اثبات مسأله چیستی و کارکردهای عقل قدسی از مبانی فلسفی خود چون مراتب وجودی عقل ، نحوه ادراک صور کلیه و همچنین آیات قرآن کریم مدد می جوید.
کلیدواژه ها: عقل قدسی ؛ نفس ناطقه ؛ عقل فعال ؛ حدس ؛ فکر
نویسندگان:
عین الله خادمی: استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
عارفه پوشیان جویباری: کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دو فصلنامه پژوهشهای فلسفی – دوره ۱۱، شماره ۲۰، بهار و تابستان ۱۳۹۶٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

استان خوزستان میزبان اردوی آماده سازی تیم ملی داژبال
(لینک اصلی خبر)

فدراسیون ورزشهای همگانی

اردوی آماده سازی تیم ملی داژبال در دو بخش آقایان و بانوان در استان خوزستان در حال برگزاری است.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش های همگانی، اردوی آماده سازی تیم ملی داژبال در استان خوزستان در حال برگزاری است. اردوی تیم ملی داژبال جهت آماده سازی بازیکنان بمنظور حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در دوبخش آقایان و بانوان ( با میزبانی استان خوزستان ) آغار بکار کرد.
این اردو از تاریخ ۱۵ شهریور آغاز و تا تاریخ ۲۰ شهریور ادامه خواهد داشت و پس از انتخاب نفرات برگزیده در تاریخ ۵ الی ۱۱ مهر ماه عازم کشور مالزی خواهد شد.
***
مسابقات قهرمانی داژبال بانوان کارمندان دولت در مجموعه ورزشی انقلاب تهران
مسابقات قهرمانی داژبال کارمندان دولت در بخش بانوان با حضور ۱۶ تیم و ۱۳۸ ورزشکار در مجموعه ورزشی انقلاب تهران برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش های همگانی، مسابقات قهرمانی داژبال کارمندان دولت در بخش بانوان با حضور ۱۶ تیم و ۱۳۸ ورزشکار در تاریخ ۱۴ شهریور ماه در مجموعه ورزشی انقلاب تهران برگزار گردید.
در این مسابقات ، تیم دانشگاه تربیت مدرس ( مقام اول ) ، تیم دانشگاه شهید رجایی ( مقام دوم ) ، تیم وزارت دارایی (مقام سوم) ، تیم وزارت ورزش و جوانان ( مقام چهارم ) را کسب نمودند.
شایان ذکراست ، سرپرست فنی این مسابقات شرمین جباریان ( رئیس انجمن داژبال کشور ) و قضاوت این مسابقات را داوران پرتلاش انجمن داژبال برعهده داشته اند.
در موضوعات اعتقادی؛
معرفی ۴ کتاب از موسسه نورالمجتبی(ع)
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

جامعه اسلامی در مسائل عقیدتی سه امر را اصل دانسته اند و بر آن اتفاق نظر دارند این سه عبارت اند از توحید، نبوت و معاد؛ در این میان پیروان عترت و اهل بیت به اصل چهارمی ایمان دارند.

به گزارش خبرنگار مهر ، موسسه نورالمجتبی(ع) در حوزه اعتقادات ۴ کتاب به شرح زیر منتشر کرده است:

امامت:
جامعه اسلامی در مسائل عقیدتی سه امر را اصل دانسته اند و بر آن اتفاق نظر دارند این سه عبارت اند از توحید، نبوت و معاد؛ در این میان پیروان عترت و اهلبیت پیامبر اکرم(ص) به اصل چهارمی ایمان دارند و بر آن پای میفشارند و آن اصل امامت است و البته مساله عدل الهی را هم از اصول دانسته اند که در خلال اصل توحید بیان میشود.
اعتقاد به امامت به عنوان یک اصل خاص شیعیان بیان میشود ولی اگر خوب دقت کنیم بر اساس مبانی قرآن کریم و عقل سلیم چیزی نیست که یک مسلمان از آن گریزی داشته باشد.
«خدا ولیّ مؤمنین است و با ولایت خود آن­ها را از ظلمت­ها به سوی نور خارج می­کند» (بقره/۲۵۷) ولایت الهی صرفاً یک حاکمیّت اجتماعی نیست بلکه بالاتر از آن، طریق نورانیّت مؤمنین است. پس ما نمی توانیم امامت را صرفاً به عنوان یک حاکمیّت ببینیم، کسی که جای پیامبراکرم(ص) می­نشیند و می­خواهد جامعه­ی اسلامی را اداره کند، نمیتواند فقط به اداره ی ظاهری جامعه فکر کند، بلکه رهبری جامعه بر عهده­ی کسی است که توان خارج کردن از ظلمت ها به­سوی نورانیّت را داشته باشد؛ کسی که متّصل به منبع نور و هدایت الهی و حبل ممدود بین آسمان و زمین است، همچنانی که رسولان الهی در این مرتبه بودند…
کتاب درسنامه­ درس امامت نوشته سید محسن میرباقری (کارشناس مذهبی رسانه ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی) در ۲۵۰ صفحه توسط مؤسسه نورالمجتبی (ع) چاپ گردیده و هم اکنون در کتابفروشی ها و سایت های فروش اینترنتی کتاب در دسترس علاقمندان می باشد.
همچنین این کتاب در سامانه­ آموزشی مؤسسه نورالمجتبی(ع) به صورت مجازی و با سبکی نوین وجذّاب توسط استاد تدریس شده و در دسترس عموم می­ باشد.

نبوّت:
بدیهی است که انسان در راه تعالی به تکیه­ گاه محکمی نیاز دارد و به تنهایی در این راه بازمانده است، هرچند که عقل عالَمی به یاریش بیایند؛ چراکه عقل حول خواسته ­ای تعقّل می­کند و نیاز به اطلاعات صحیح و کامل دارد، پس برای پیمودن راه تعالی لازم است اوّلاً راهی خدایی انتخاب کند تا عقل بر محور آن انسان را رهنمون شود و ثانیاً به علمی صحیح و کامل نیاز دارد و این دو موجب شده تا انسان بیش از هر چیزی به وحی و انبیاء الهی نیاز داشته باشد.
کسی که خدای رحمان را به وحدانیت بپذیرد لاجرم حکم عقل او را به قبول شریعت دینی و پیامبران الهی دعوت می کند و به تعبیر قرآن کریم آن کس که نپذیرد حقیقت توحید را آن چنان که باید نشناخته است.
کتاب درسنامه­ی نبوت نوشته دکتر محمد حاج ابوالقاسم (عضو مجلس خبرگان رهبری ) در ۲۳۰ صفحه توسط مؤسسه نورالمجتبی (ع) چاپ گردیده و هم اکنون در کتابفروشی ها و سایت های فروش اینترنتی کتاب در دسترس علاقمندان می باشد.
همچنین این کتاب در سامانه­ ی آموزشی مؤسسه ­ی نورالمجتبی(ع) به صورت مجازی و با سبکی نوین وجذّاب توسط استاد تدریس شده و در دسترس عموم می­باشد.

معاد:
در آیات و روایات تعابیر یکسانی برای خواب و مرگ به کار رفته است، چرا که این دو ماهیت یکسانی دارند و می توان برزخ را به خواب میان دو بیداری تشبیه کرد؛ انسان خسته می شود و به خواب می رود و چون برمی خیزد، لحظات پیش از خواب را به یاد می آورد و برنامۀ زندگی خود را ادامه می دهد، مرگ نیز همین گونه است. همچنانی که از امام باقر؟س؟ نقل شده: «مرگ چیزی جز همین خواب، که همه روزه آن را تجربه می کنید، نیست. تنها تفاوتش این است که مرگ طولانی تر است». انسانها پس از بیداری از مرگ، در صحنۀ قیامت، دوران برزخ را فراموش می کنند و به یاد زندگی دنیای خود می افتند و در حقیقت زندگی خود را ادامه می دهند؛ پس از زنده شدن فاصلۀ میان مرگ تا قیامت را به اندازه­ی یک شب تا صبح یا یک صبح تا شب احساس می کنند که قرآن کریم می­فرماید: «آن روزی که مردم قیامت را ببینند چنان است که جز شامگاهی و یا روزی درنگ نکرده اند» (نازعات/ ۴۶). پس هر کسی می­تواند فاصله خود تا قیامت را تخمین بزند، مثلاً اگر کسی تا سی سال دیگر زنده است سی سال و یک روز دیگر در قیامت است…
کتاب درسنامه­ی درس معاد نوشته دکتر سید محسن میرباقری (کارشناس مذهبی رسانه ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی) در ۳۳۰ صفحه توسط مؤسسه نورالمجتبی (ع) چاپ گردیده و هم اکنون در کتابفروشی ها و سایت های فروش اینترنتی کتاب در دسترس علاقمندان می باشد.
همچنین این کتاب در سامانه­ی آموزشی مؤسسه­ی نورالمجتبی(ع) به صورت مجازی و با سبکی نوین وجذّاب توسط استاد تدریس شده و در دسترس عموم می­باشد.

توحید:
اوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ
کلام مولای متّقیان بابی را در حوزه معرفت بر روی ما می­گشاید و آن این ­ که دین الهی و هر آنچه در آن است از یک آغاز برخوردار است و آن معرفت الله است. تا شناخت خدا نباشد هیچ مفهوم دیگری از دین شکل نمی گیرد، بدون دست یابی به پایگاه معرفت توحیدی، رسالت و پیامبری معنایی ندارد، چه این که پیامبر پیام او را ابلاغ می کند پس جلوه ای از توحید است. معاد نیز چنین است، زیرا برای تحقّق آن، خدای رحمان بندگان را به حیات آخرت باز می گرداند تا برپایی عدل و قسط را محقّق گرداند و به همین ترتیب اصل امامت هم جهت دیگری از توحید است که ولایت و هدایت الهی را آمیخته با یکدیگر محقّق می گرداند. با این نگاه بنیان هر اندیشه دینی به شناخت حضرت حق باز می گردد
در شناخت عقلی، معرفت مستقیمی از خدا حاصل نمی­شود، عقل بعد از پی بردن به وجود خدا می­یابد که هیچ یک از ویژگی های مخلوقات در خداوند وجود ندارد و خداوند شبیه مخلوقات خود نیست، «هیچ چیزی شبیه او نیست»(شوری/۱۱). بنابراین عقل از یک سو خدا را اثبات می کند، از سوی دیگر نمی تواند اطّلاعی از چیستی ذات الهی به دست بیاورد، زیرا در او چیستی راه ندارد. در چنین موقعی انسان دچار تحیّر می شود. چون از یک طرف خدا را می­شناسد، از طرف دیگر هر صفتی که به خدا داده شود را نفی می­کند یعنی خداوند را با نفی هر گونه حدّی می­شناسد. در حالی که ما مخلوقات را با حد زدن می­شناسیم مثلاً حدّ جسم بودن و مادّه بودن و اندازه داشتن و رنگ داشتن و …
کتاب درسنامه­ی درس توحید نوشته دکتر رضا برنجکار (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) در ۲۵۰ صفحه توسط مؤسسه نورالمجتبی (ع) چاپ گردیده و هم اکنون در کتابفروشی ها و سایت های فروش اینترنتی کتاب در دسترس علاقمندان می باشد.
همچنین این کتاب در سامانه­ ی آموزشی مؤسسه­ ی نورالمجتبی(ع) به صورت مجازی و با سبکی نوین وجذّاب توسط استاد تدریس شده و در دسترس عموم می­باشد.

مراسم جشن عید غدیر در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد + تصاویر
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها

بیانیه اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی در محکومیت جنایات میانمار
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری آنا

استادان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در بیانیه ای جنایات انسانی در روهینگیای میانمار را محکوم و از مسلمانان مظلوم این کشورحمایت کردند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:
« رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)
من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس منهم آن که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد او از آنان (مسلمانان) نیست.
درحالی که امت اسلامی درحال چشیدن شهد شیرین زیارت بیتالله حرام و برگزاری آیین وحدت بخش برائت از مشکرین و کفار و بهره مندی از سفره معنوی حج ابراهیمی بودند متاسفانه یک بار دیگر جهان در میان ادعاهای دروغین حقوق بشر و فریبنده آمریکا، شاهد دسیسه های تفرقه افکنانه استکبار از طریق نسل کشی بی رحمانه و جنایتکارانه مسلمانان در یکی دیگر از کشورها هستند.
امروز افراط گرایان و اسلام ستیزان با حمایت دولت میانمار تحت نفوذ استعمار پیر انگلیس و دسیسه های آمریکا؛ با وقاحت تمام مرتکب جنایات بشری در کشور میانمار شده و باعث کشتار و آوارگی مسلمانان روهینگیایی شده اند.
متاسفانه بی تفاوتی نهادهای به اصطلاح حقوق بشری در توقف سریع این جنایت و عدم مجازات مرتکبین آن نشان می دهد که این نهادها صرفا به عنوان ابزاری در دست نظام سلطه برای دخالت در امور کشورها هستند.
مردم مسلمان میانمار که طبق دین اسلام به زندگی مسالمت آمیز و کمک به یکدیگر دعوت می شوند، امروز تحت ظلم مدعیان دریافت جایزه به اصطلاح صلح نوبل همچون خانم آنگ سان سوچی قرار گرفته اند و تاکنون در این کشور در اثر این دسیسه ها، بسیاری از مسلمانان کشته و خانواده های زیادی در اوج محرومیت آواره شده اند.
(دنیای امروز دنیای ظلم است و جمهوری اسلامی باید این افتخار را برای خود حفظ کند که علیه ظلم در هر نقطه از جهان چه در مناطق اشغالی صهیونیست ها چه در یمن و چه در میانمار موضع صریح و شجاعانه خود را اعلام کند.)
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی
اکنون که نهادهای حقوق بشری در برابر این جنایت ارتش و دولت میانمار سکوت نموده اند بر دولت های مسلمان واجب است که به جای همراهی با رژیم صهیونیستی در کشتار مردم مسلمان فلسطین و سوریه و عراق و یمن این مسلمان کشی را سریعا محکوم نمایند و ضمن تشکیل فوری کنفرانس سازمان همکاری اسلامی در این خصوص اقدامی عملی در جلوگیری از این نسل کشی انجام دهند.
اگر امروز امت اسلامی در برابر این جنایات اقدام قاطع انجام ندهند افراط گرایان این سناریو جنایت کارانه را در دیگر کشور های مسلمان نیز تکرار خواهند نمود.
ما اساتید دانشگاه تربیت شهیدرجایی همراه با دیگر مردم ایران و مسلمانان جهان این اقدام جنایت کارانه را محکوم نموده و هم پای دیگر آزادی خواهان جهان حمایت خود را از مردم مظلوم مسلمان میانمار اعلام می نماییم و برای توقف این جنایات خواستار افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی دولت ها بر دولت میانمار هستیم و بر این باوریم که علی رغم تمام این جنایت ها وعده الهی در قدرت یابی مستضعفین تحقق خواهد یافت.
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین .»

آرت اکسپو ها چه سودی برای هنر و اهالی آن دارند؟
حراجی های هنری؛ شوکران یا نوش دارو
(لینک اصلی خبر)

روزنامه ابتکار

فاطمه امین الرعایا
حراج تهران، حراج ملی، حراج باران، «حراج آثار هنری» در نمایشگاه شمس، نمایشگاه «۱۰۰ اثر، ۱۰۰ هنرمند» در گالری گلستان و … و حالا هم «آرت اکسپوی تبریز»؛ این ها نام حراج ها یا نمایشگاه های آثار هنری هستند که در چند سال اخیر هم به تعداد آن ها افزوده شده است. اما چرا در این چند سال هر روز افراد بیشتری به برگزاری آرت اکسپوها و حراجی ها علاقه مند شده اند؟ این حراج ها به رشد فضای هنری و بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان چه کمکی می کند؟
حراج، بستری برای سرمایه گذاری هنری
برگزاری حراجی های هنری بیشتر از اینکه یک اتفاق هنری باشد، یک اتفاق اقتصادی است. در چند سال اخیر افراد و نهادهایی در کشور ما هم قانع شده اند که سرمایه خود را به این بازار بیاورند و پول شان را صرف آثار هنری ای کنند که هر سال هم بر قیمت آنها افزوده می شود. در این بازار پرسود طبیعی است که افرادی هم به دنبال برگزاری چنین حراجی ها و آرت اکسپوهایی باشند. عین الدین صادق زاده که دارای دکترای تخصصی هنر از دانشگاه تهران است و در حال حاضر به عنوان استادیار در دانشگاه شهید رجایی تدریس می کند، در این رابطه به «ابتکار» می گوید: برگزاری آرت اکسپوها و حراج ها برای جامعه ما بسیار لازم بود. من فکر می کنم مقوله هنر در جامعه ما خیلی نهاده نشده و در بطن جامعه نفوذ نکرده است. چند سالی است که به همت آقای سمیعی آذر تقریبا تمام سرمایه گذاری هایی که در خارج از کشور در زمینه آثار هنری انجام می شد به داخل کشور بازگردانده شده است. البته سیستم مدیریتی کشور ما افت و خیزهای زیادی دارد. وقتی کار کلانی انجام می گیرد اشکالات خردی هم به وجود می آید و طبیعی است که ضعف های خرد هم وجود داشته باشد ولی نفس و منطق کار، منطق پسندیده ای است. این اتفاق باعث شده هنر ما شکل بین المللی پیدا کند و در اقصی نقاط جهان مطرح شود. تا پیش از این هنرمندان ایرانی خیلی در جهان مطرح نبودند. از این جهت حراج، اتفاقی لازم و مبارک است.
او درباره افزایش تعداد حراج ها می افزاید: وقتی کاری منطقی، با قوت و قدرت انجام می شود قاعده این است که اگر قرار شد حراج دیگری به وجود بیاید، باید در وزن و اندازه حراج اول یا حتی بهتر از آن برگزار شود. در نتیجه چنین شرایطی، رقابتی سالم ایجاد می شود که باعث رشد و شکوفایی هنر ما می شود، اثر وقتی از دست هنرمند خارج شد تبدیل به یک کالای اقتصادی می شود، تا وقتی اثری در دست هنرمند باشد در یک مواجه هنری است اما وقتی از دست او خارج شد دیگر یک کالای اقتصادی است که باید روی آن سرمایه گذاری و بازاریابی صورت بگیرد. کاری که حراج می کند این است که بستری برای سرمایه گذاری اقتصادی در زمینه هنر فراهم کند.
این استاد نقاشی خط درباره تاثیر حراج ها بر فضای هنری کشور می گوید:برگزاری حراج ها به رشد و شکوفایی فضای هنری کمک می کند. این نمایشگاه ها و حراج ها باعث رشد و شکوفایی هنر می شوند و بخش عموم جامعه را هم با مقوله هنر آسنا می کنند، در نتیجه نگاه هنری جامعه رشد می کند و وقتی نگاه هنری جامعه رشد کرد، سلایق زیبایی شناختی جامعه بالا می رود و در نتیجه کل جامعه شکوفا و شاداب می شود. جدای از جنبه های اقتصادی ماجرا، این اتفاق روی بخش های فرهنگی جامعه هم بسیار تاثیرگذار است. همه این ها باعث به رشد رسیدن
جامعه می شود.
بیشتر سود هنرمند، افزایش اعتبار است
صادق زاده، حراج ها را باعث بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان می داند و می افزاید: وقتی جامعه هنری رشد می کند و شکوفا می شود، هنرمند منتفع می شود و می تواند اثرش را بفروشد. البته این موضوع به معنای توانمندی خود هنرمند است؛ در جوامعی که از ما پیشرفته تر هستند، هنرمند کار می کند و شخص دیگری به نام مدیر برنامه یا منیجر اثر را در بازار های هنری مطرح می کند و بخش فروش و بیزینس را بر عهده می گیرد، این شخص مدیر هنری هنرمند است. در کشور ما چون هنوز این فرهنگ جا نیفتاده، هنرمند مجبور است هم خودش کار کند و هم اثرش را ارائه کند و کارهایش را بفروشد، هرچقدر هنرمند بیشتر بتواند کارهایش را مطرح کند، اثرش را بیشتر می فروشد. اثر وقتی دست به دست می شود، هنرمند باز هم از جریان افزایش قیمت سود می برد، به این شکل که مثلا اگر هنرمند اثری را ۱۰ تومان فروخته باشد، بعد از چند دست گشتن قیمت اثر به ۱۰۰ تومان می رسد. درست است که در اصل به هنرمند ۱۰ تومان رسیده اما اعتبار هنرمند ۱۰۰ تومان شده است. طبیعی است که قیمت آثار آن هنرمند به مرور رشد می کند. در نهایت باز هم این سود به خود هنرمند می رسد.
زدوبندها واقعیت دارند؟
در روند برگزاری حراج ها حرف و حدیث های بسیاری وجود دارد، مثل زدوبند ها و مشخص بودن خریداران. این هنرمند در پاسخ به این سوال که آیا این حرف و حدیث ها درست است و اگر درست است، چنین سیستم بیماری چه کمکی به رشد هنر می کند، می گوید: در مورد چه چیزی حرف و حدیث نیست؟ چون شناخت و نگاه پخته ای نداریم، در مورد هر چیزی حرف و حدیث به وجود می اید. به هر شکل وقتی کار بزرگی انجام می گیرد، اشتباهات خردی هم وجود خواهد داشت. کسی که رانندگی می کند، نمی تواند بگوید تا به حال تصادف نکرده، طبیعی است که تصادف هم بکند. حراج تهران کار بسیار بزرگی بود، من قبول دارم که ضعف هایی وجود دارد ولی نباید به دلیل وجود این ضعف ها بخش بزرگی که انجام شده و فضای بزرگی که برای رشد و مطرح شدن هنر به جهان مطرح شده را فراموش کنیم. برنامه ریزی شده بودن خریداران هم طبیعی است. طبیعی است که روی کسانی که از لحاظ مالی در سطح بالایی هستند کار شود و این افراد ترغیب شوند تا به فضای هنر بیایند و با آثار به صورت یک سرمایه گذاری برخورد کنند و در این فضا سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری به نفع خود هنرمند است، به نفع گالری دارها و جامعه هنری و همه مردم است.
او در ادامه می افزاید: نمی گویم زدو بند نیست، اما همه چیز ماجرا با زد و بند اتفاق نمی افتد، ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که خود برگزارکنندگان حراج هم از آن مطلع نباشند.مثل حراج کریستی، خیلی ها پشت پرده زد و بند می کنند و اصلا ربطی هم به حراج ندارد. ولی این زد وبندها چه باشد و چه نباشد، ما باید از این حراج ها حمایت کنیم، چون به نظر من کمکی که این حراج ها می کنند بسیار بیش از ضربه ای است که تفکر بعضی با این زد و بندها می زند. جامعه ما هنوز به پختگی نرسیده و دوران گذر را طی می کنیم. باید کمی حوصله به خرج دهیم و صبوری کنیم. من فکر می کنم به وجود آمدن حراج های موازی و حتی قوی تر باعث ایجاد رقابت و به وجود آمدن فضای سالم تر می شود و اما و اگرهایی که پشت سر حراج ها وجود دارد کاهش پیدا می کند. به نظرم در حراج تهران این طور هم نیست که خیلی زد و بند وجود داشته باشد، اثر خود من در این حراج به فروش رسید و من حتی نفهمیدم چه کسی آن را خرید، پولش را هم به من دادند. من دیگران را ترغیب می کنم که در این حراج ها شرکت کنند.
اعلام شرایط ثبت نام پذیرفته شدگان دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

پانا

دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی شرایط ثبت نام برای پذیرفته شدگان این دانشگاه ها را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار پانا، نتایج آزمون سراسری روز گذشته اعلام شد و بر این اساس دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی طی اطلاعیه ای شرایط مربوط به پذیرفته شدگان را اعلام کردند.
براین اساس طبق اعلام دانشگاه شهید رجایی، پذیرفته شدگان کارشناسی ناپیوسته نیمه حضوری و کارشناسی پیوسته سال۱۳۹۶ دانشگاه با توجه به این که شروع به تحصیل این دانشجویان از نیمسال بهمن است، در تاریخ اعلام شده در سایت سازمان سنجش برای پذیرش و ثبت نام به دانشگاه مراجعه کنند.
پذیرش اینترنتی این دانشجویان از شنبه ۲۷ آبان تا جمعه ۳ آذر و پذیرش حضوری بعد از این تاریخ طبق اطلاعیه ای که دردهه سوم آبان ماه روی سایت دانشگاه قرار می گیرد تمامی جزئیات در آن توضیح داده خواهد شد.
گفتنی است؛ دانشگاه شهید رجایی به تربیت دبیر در حوزه آموزش های مهارتی می پردازد و امسال نزدیک به ۷۰۰ نفر وارد این دانشگاه خواهند شد.

عظمتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛
ورود ۲۰۰۰ نیرو به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

باشگاه خبرنگاران

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: پس از پایان مهارت آموزی دوره چهار ساله، ۲ هزار نیرو به آموزش و پرورش وارد می شوند.

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در خصوص پذیرش این دانشگاه در حوزه تربیت معلم عنوان کرد: دانشگاه شهید رجایی به عنوان یکی از دانشگاه های ماموریت گرا در حوزه تربیت معلم محسوب شده و تفاوت آن با دانشگاه فرهنگیان در نوع تربیت معلم است چرا که این دانشگاه صرفا به تربیت دبیر می پردازد.
وی افزود: با توجه به ماموریت دانشگاه، امسال نزدیک به ۷۰۰ نفر از بهمن ماه وارد کلاس های درس شده و دوره کارشناسی را آغاز می کنند.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصریح کرد: علاوه بر این دوره چهار ساله دوره پودمانی برای مهارت آموزان در نظر گرفته شده است تا پس از قبولی در آزمون استخدامی مهارت های لازم برای حرفه معلمی را کسب کنند؛ در واقع این روش کمکی برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش است.
ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه شهید رجایی
عظمتی بیان کرد: ظرفیت پذیرش در دانشگاه شهید رجایی متناسب با ظرفیت اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش است و بر این اساس امسال پذیرش ۷۰۰ نفری را در این دانشگاه داشتیم.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: علاوه بر پذیرش دانشجویان طی دوره چهار ساله یک هزار و ۲۰۰ نفر از طریق دوره یک ساله مهارت آموزی وارد آموزش و پرورش خواهند شد.
عظمتی یادآور شد: دانشگاه شهید رجایی پس از اعلام اسامی پذیرفته شدگان، تکمیل ظرفیت ندارد و گزینش افراد از طریق آزمون سراسری انجام می شود.
انتهای پیام/

بیانیه اساتید دانشگاه شهید رجایی در محکومیت جنایات روهینگیا
(لینک اصلی خبر)

پانا

اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با انتشار بیانیه ای جنایات بشری علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار پانا، در پی جنایات قومی اخیر علیه اقلیت مسلمان روهینگیایی در غرب میانمار که اعتراض اقشار مختلف جهان اسلام از جمله فرهنگیان کشورمان را برانگیخته است، اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در محکومیت این جنایات بیانیه ای صادر کرده اند.
متن بیانیه به شرح زیر است:
رسول گرامی اسلام (ص):
من اصبح لایهتم بامورالمسلمین فلیس منهم
آن که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد او از آنان (مسلمانان) نیست.
در حالی که امت اسلامی در حال چشیدن شهد شیرین زیارت بیت الله الحرام و برگزاری آیین وحدت بخش برائت از مشرکین و کفار و بهره مندی از سفره معنوی حج ابراهیمی بودند متاسفانه یک بار دیگر جهان در میان ادعاهای دروغین حقوق بشر و فریبنده آمریکا، شاهد دسیسه های تفرقه افکنانه استکبار از طریق نسل کشی بی رحمانه و جنایتکارانه مسلمانان در یکی از کشورها هستند.
امروز افراط گرایان و اسلام ستیزان با حمایت دولت میانمار تحت نفوذ استعمار پیر انگلیس و دسیسه های امریکا، با وقاحت تمام مرتکب جنایات بشری در کشور میانمار شده و با عث کشتار و آوارگی مسلمانان روهینگیایی شده اند.
متاسفانه بی تفاوتی نهادهای به اصطلاح حقوق بشری در توقف سریع این جنایات و عدم مجازات مرتکبین آن نشان می دهد این نهادها صرفا به عنوان ابزاری در دست نظام سلطه برای دخالت در امور کشورها هستند.
مردم مسلمان میانمار که طبق دین اسلام به زندگی مسالمت آمیز و کمک به یکدیگر دعوت می شوند، امروز تحت ظلم مدعیان دریافت جایزه به اصطلاح صلح نوبل همچون خانم آنگ سان سوچی قرار گرفته اند و تاکنون در این کشور در اثر این دسیسه ها بسیاری از مسلمانان کشته و خانواده های زیادی در اوج محرومیت آواره شده اند.
(دنیای امروز دنیای ظلم است و جمهوری اسلامی باید این افتخار را برای خود حفظ کند که علیه ظلم در هر نقطه از جهان چه در مناطق اشغالی صهیونیست ها چه در یمن و چه در میانمار موضع صریح و شجاعانه خود را اعلام کند.)
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی
اکنون که نهادهای حقوق بشری در برابر این جنایت ارتش و دولت میانمار سکوت نموده اند بر دولت های مسلمان واجب است که به جای همراهی با رژیم صهیونیستی در کشتار مردم مسلمان فلسطین و سوریه و عراق و یمن، این مسلمان کشی را سریعا محکوم نمایند و ضمن تشکیل فوری کنفرانس سازمان همکاری اسلامی در این خصوص اقدامی عملی در جلوگیری از این نسل کشی انجام دهند.
اگر امروز امت اسلامی در برابر این جنایات اقدام قاطع انجام ندهند افراط گرایان این سناریوی جنایت کارانه را در دیگر کشور های مسلمان نیز تکرار خواهند نمود.
ما اساتید دانشگاه تربیت شهیدرجایی همراه با دیگر مردم ایران و مسلمانان جهان این اقدام جنایت کارانه را محکوم نموده و هم پای دیگر آزادی خواهان جهان حمایت خود را از مردم مظلوم مسلمان میانمار اعلام می نماییم و برای توقف این جنایات خواستار افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی دولت ها بر دولت میانمار هستیم و بر این باوریم که علی رغم تمام این جنایت ها وعده الهی در قدرت یابی مستضعفین تحقق خواهد یافت.
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین .

راهکارهای افزایش بهره وری انرژی در ساختمان های موجود
(لینک اصلی خبر)

تاسیسات نیوز

عنوان مقاله: راهکارهای افزایش بهره وری انرژی در ساختمان های موجودعلی میرمحمدی (استادیار دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران)

علیرضا غفاری (دانشجو، دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران)

به گزارش تاسیسات نیوز، امروزه با توجه به افزایش سطح رفاه زندگی به خصوص در کشورهای در حال توسعه، مصرف انرژی در بخش تاسیسات مرکزی ساختمان ها به شدت رو به افزایش است.

این در حالیست که بیشتر منابع انرژی تجدیدناپذیرند و تنها راه بالا بردن ضریب اطمینان در بخش تامین انرژی، کاهش مصرف است. از طرف دیگر همواره هزینه تمام شده مانع بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته در راستای کاهش مصرف انرژی است.

از این رو تحقیقات گسترده ای در زمینه بهینه سازی تاسیسات ساختمان ها با رویکرد افزایش بهره وری انرژی صورت گرفته است. در این مقاله با مطالعه منابع تحقیقاتی سازمان های انرژی در کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی سعی شده است راهکارهایی برای افزایش بهره انرژی در ساختمان های موجود در کشور ارائه شود.
انتهای خبر

امضای تفاهم نامه همکاری بین فدراسیون ورزش های همگانی و دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

فدراسیون ورزشهای همگانی

فدراسیون ورزش های همگانی و دانشگاه شهید رجایی تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش های همگانی، فدراسیون ورزش های همگانی و دانشگاه شهید رجایی در تاریخ چهارشنبه مورخ ۹۶/۶/۲۲ هم زمان با جلسه شورای ورزش دانشگاه تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند.
در این جلسه که با حضور دکتر علی مجد آرا رئیس فدراسیون ورزش های همگانی و دکتر عظمتی رئیس دانشگاه همراه بود، تفاهم نامه میان این دو سازمان امضا و تبادل گردید. برخی از اهداف این تفاهم نامه به شرح زیر می باشد:
کمک به توسعه سلامت بدنی، حرکتی، روانی، شناختی، عاطفی و معنوی اقشار مختلف جامعه
کمک به توسعه سواد بدنی و سواد حرکتی اقشار مختلف جامعه با هدف توسعه متوازن ورزش همگانی
تحقق هدف کلان فدراسیون برای پوشش حداقل ۵۰ درصدی جمعیت کشور در ورزش همگانی با استفاده از ظرفیت دانشگاه شهید رجایی به عنوان قطب آموزش کشور
ایجاد زمینه های مناسب همکاری برای گسترش ورزش های همگانی و توسعه آن مبتنی بر آموزش و پژوهش روز آمد
دستیابی به اهداف چشم انداز سند ۱۴۰۴ و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
مسئول عمرانی گروه جهادی محبان المهدی در گفتگو با «بسیج»:
فعالیت گروه جهادی محبان المهدی تهران در بخش محروم دیشموک
(لینک اصلی خبر)

بسیج نیوز

مسئول عمرانی گروه جهادی محبان المهدی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران گفت: گروه فرهنگی جهادی محبان المهدی تهران فعالیت جهادی خود در روستاهای محروم دیشموک آغاز کرده است.
مرتضی صمدپور مسئول عمرانی گروه جهادی محبان المهدی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به فعالیت های این گروه جهادی گفت: گروه۴۰ نفری فرهنگی و جهادی محبان مهدی(عج) دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران فعالیت فرهنگی جهادی خود را از ۲۵اسفندماه در رورستاهای محروم دیشموک آغاز کرده است.
وی افزود: این گروه جهادی به کار عمرانی ساخت مسجد در روستای دره وار فارتق و همچنین انجام برنامه های فرهنگی در مناطق مختلف دیشموک مشغول هستند.
مسئول عمرانی گروه جهادی محبان المهدی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران تصریح کرد: گروه جهادی محبان المهدی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران تیم های دندانپزشکی، عمرانی و فرهنگی گروه جهادی محبان المهدی همچنین در تابستان روستاهای هدف محروم دیشموک را پوشش داده اند.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری ادارات مختلف منطقه هماهنگی های لازم جهت انجام کارهای فرهنگی و جهادی در روستاهای فارتق و دلی دیشموک، شرایط مهیا شده است.