دانشگاه در آینه رسانه

مجموعه پیش‌رو با عنوان «دانشگاه در آینه رسانه» دربرگیرنده اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی است که با محوریت “دانشگاه شهید رجایی” در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه ها منتشر شده است.
بدیهی است، گردآوری مجموعه فوق، صرفا با هدف اطلاع‌رسانی صورت گرفته و به هیچ عنوان به منزله تایید و یا تکذیب این مطالب، از سوی دانشگاه شهید رجایی نیست.

با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی؛
آشنایی محققان کشور با سیستم های ایمپلنت مغزی توسعه می یابد
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

برای تشویق محققان و فعالیت آنها در حوزه پژوهشی ایمپلنت های مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی برنامه های مختلفی دارد که برگزاری کارگاه های آموزشی در این حوزه یکی از آنها است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حسین مقامی مدیر کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد علوم شناختی معاونت علمی با بیان اینکه این کارگاه آموزشی در اواسط اردیبهشت امسال در شهر مشهد مقدس برگزار می شود اظهار کرد: یکی از اهداف ستاد تشویق محققان برای فعالیت در حوزه پژوهشی ایمپلنت های مغزی است و برای تحقق این هدف در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ کمیته علمی متشکل از اساتید و متخصصان مجرب در این حوزه ایجاد و فعال شد.
وی ادامه داد: پس از تشکیل جلسات متعدد با متخصصان و اساتید و در سه مرحله فراخوان طرح ها ی پژوهشی مرتبط با ایمپلنت های مغزی در نهایت ده عنوان برای تکمیل یک ایمپلنت مغزی به پژوهشگران علاقه مند به فعالیت در این حوزه معرفی شد.اشتغالزایی در حوزه ایمپلنت مغزی
به گفته مقامی، پس از بررسی و داوری های تخصصی دقیق انجام شده توسط افراد شاخص در این حوزه، در نهایت ده طرح برای حمایت تصویب شد و پژوهشگرانی از دانشگاه های مختلف کشور از جمله دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، تربیت مدرس و صنعتی سهند تبریز مورد حمایت قرار گرفتند. بیش از ۵۰ متخصص به طور مستقیم در این پروژه ها مشغول فعالیت بوده که از این میان ۱۷ نفر عضو هیات علمی دانشگاه های مختلف کشور هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی همچنین بیان کرد: با اتمام پروژه های مصوب در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، و با توجه به رویکرد مورد نظر ستاد، شرایط طراحی چند گونه از سیستم های ایمپلنت مغزی در کشور فراهم خواهد شد که این امر برای نخستین بار و به صورت پژوهش همگرا و توسط افراد متخصص از رشته های علمی مختلف انجام می¬شود.
ایران جزء ۲۵ کشور نخست در حوزه ایمپلنت مغزی
مدیرکارگروه ایمپلنت مغزی ستاد علوم شناختی یادآور شد: با توجه به قرار گرفتن این حوزه در مرزهای دانش، کشور ایران شش دهم درصد از تولید علم این حوزه را به خود اختصاص داده و براساس آمار موجود، ایران جزء ۲۵ کشور نخست فعال در حوزه ایمپلنت های مغزی در یک دهه اخیر قرار دارد و انتظار می رود با حمایت های انجام شده از سوی ستاد توسعه علوم و فن آوری-های شناختی، رشد قابل قبولی در این حوزه و در طی سال های آتی در کشور مشاهده شود.
مقامی به برگزاری کارگاه آموزش در این حوزه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به هماهنگی های انجام شده بین کمیته ایمپلنت مغزی این ستاد و کمیته ارتباط با صنعت و نمایشگاه های بیست و ششمین کنفرانس مهندسی برق ایران، مقرر شده است، دو جلسه ارائه تخصصی شفاهی به شیوه علمی-کارگاهی با عنوان آشنایی با جزئیات طراحی یک سیستم ایمپلنت مغزی در کنار نشست های اصلی کنفرانس برگزار شود تا محققان علاقمند به فعالیت در این حوزه، بتوانند از آخرین پیشرفت ها در نتیجه فعالیت تیم تحقیقاتی تشکیل شده در ستاد علوم شناختی بهره مند شوند.
وی همچنین ابراز کرد: در این کارگاه اموزشی اساتید علوم شناختی در ارتباط با تحریک عمقی مغز، روش های غیرتهاجمی تحریک نواحی عمیق مغز با استفاده از میدان های الکتریکی و مغناطیسی متمرکز، تحریک الکتریکی فراجمجمه ای به روش جریان مستقیم و متناوب به تشریح دیدگاه ها و یافته های خود در حوزه ایمپلنت مغزی می پردازنند.
آشنایی با جزئیات طراحی سیستم ایمپلنت مغزی عنوان کارگاه آموزشی است که توسط ستاد در حاشیه کنفرانس مهندسی برق ایران در مشهد برگزار می شود.

اعلام زمان و نحوه برگزاری آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی دانش آموزی
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

وزارت آموزش وپرورش، طی بخشنامه ای به استانها، زمان، مکان و نحوه برگزاری مرحله دوم المپیادهای علمی کشور ویژه دانش آموزان را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی کشور با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی از سه شنبه ۴ تا ۷ اردیبهشت به صورت نیمه متمرکز در مراکز استان های سراسر کشور برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، دانش آموزان پذیرفته شده در آزمون مرحله اول المپیادها که اسامی آنان قبلاً از طریق مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اعلام شده است، می توانند با مراجعه به سامانه oly.medu.ir کارت ورود به جلسه آزمون خود، که شامل توصیه های ضروری نیز هست را دریافت و پس از ممهور نمودن کارت به مهر مدرسه، در زمان های اعلام شده در آزمون شرکت کنند.

با همکاری فیزیکدان ایرانی ارائه شد
روشی جدید برای جداسازی ایزوتوپ ها بدون نیاز به رآکتور
(لینک اصلی خبر)

روزنامه جام جم

دکتر مهدی نیک عمل، عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی با همکاری محققانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به ارائه روشی برای بررسی و جداسازی ایزوتوپ های هیدروژن شدند که در قالب مقاله ای در یکی از برترین نشریات علمی جهان منتشر شده است.
به گزارش جام جم و به نقل از دیده بان علم ایران، دکتر مهدی نیک عمل و همکارانش، تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانوکانال های ساخته شده از گرافن سفید را به لحاظ تجربی و نظری مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش که در دانشگاه منچستر انگلستان انجام شده، محقق ایرانی مسئولیت محاسبات کوانتومی را به عهده داشته است. نتایج این تحقیق در نشریه نیچر نانوتکنولوژی ( Nature Nanotechnology ) منتشر شده است.
دکتر نیک عمل درباره کاربرد نتایج حاصل از این تحقیق گفت: جدا کردن ایزوتوپ ها از باریکه حاوی ایزوتوپ های مختلف در دمای معمولی یکی از نیازهای قدیمی صنعت رادیوپزشکی است. در رادیوپزشکی ایزوتوپ ها به از بین رفتن سلول های سرطانی کمک می کنند. در این پژوهش روشی کاملا جدید برای جدا کردن ایزوتوپ ها بدون نیاز به رآکتور ارائه شده است.
وی افزود: همان طور که صافی های با منفذهای میکروسکوپی، ذرات میکروسکوپی را جداسازی می کنند، صافی های نانومتری هم می تواند مولکول ها و اتم های با اندازه های متفاوت (در حد آنگستروم تا نانومتر) را جداسازی کنند؛ اما به لحاظ نظری تفاوت این دو پدیده در ظهور اثرات کوانتومی در ابعاد آنگسترومی است. ما با کمک نظریه تابعی چگالی ( DFT ) یکی از قوی ترین ابزارهای محاسبات کوانتومی کنونی توانستیم سد انرژی در برابر نفوذ و حرکت پخشی هیدروژن و ایزوتوپی از آن را از میان کانال های نانومتری محاسبه کنیم.
زمان، مکان و نحوه برگزاری آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی دانش آموزی اعلام شد
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

رئیس اداره سنجش آموزش وپرورش فارس گفت: آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی کشور با همکاری ادارات کل آموزش وپرورش و دانشگاه شهید رجایی از سه شنبه ۴ لغایت ۷ اردیبهشت به صورت نیمه متمرکز در مراکز استان های سراسر کشور برگزار می شود.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، امیر شیرازی نژاد گفت: مرحله دوم آزمونهای المپیاد علمی دانش آموزی کشور از ۴ اردیبهشت ماه ۹۷ آغاز و ۷ اردیبهشت ماه ۹۷ نیز به پایان می رسد .
رئیس اداره سنجش آموزش وپرورش فارس گفت:دانش اموزان استان فارس راه یافته به این مرحله ،همانند سایر دانش آموزان سراسر کشور به طور همزمان در دروس فیزیک – زیست شناسی – ادبی – نجوم و اختر فیزیک – سلولهای بنیادی و سلولهای باز ساختی – شیمی – کامپیوتر – ریاضی شرکت می نمایند
وی افزود:دانش اموزان شرکت کننده می توانند برای دریافت کارت ورود به جلسه خود، به سامانه http://oly.medu.ir مراجعه نموده و پس از ممهورنمودن کارت به مهر مدرسه در زمان های اعلام شده در آزمون شرکت نمایند.
برنامه اسکان بشر ملل متحد با همکاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می کند:
نشست مروری بر تجربیات نهمین مجمع جهانی شهری
(لینک اصلی خبر)

وزارت راه و شهرسازی

نشست مروری بر تجربیات نهمین مجمع جهانی شهری از سوی برنامه اسکان بشر ملل متحد با همکاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست مروری بر تجربیات نهمین مجمع جهانی شهری (کوالالامپور، مالزی) روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷ از سوی برنامه اسکان بشر ملل متحد با همکاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.
گفتنی است این مراسم با حضور هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سیامک مقدم ریاست دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران، الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگانی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، وزارت راه و شهرسازی، شورای اسلامی شهر تهران، جامعه دانشگاهی و بخش خصوصی و دیگر دستگاه ها حضور خواهند داشت.
نشست مذکور همچنین روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه از ۹ الی ۱۳ در محل دانشگاه شهید رجایی، سالن شهید تهرانی مقدم به نشانی تهران، لویزان، خیابان شهید شعبانلو، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود./

مریم رضایی، غلامعلی احمدی، سیدمحمدرضا امام جمعه، صادق نصری
بررسی میزان توجه به آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

هدف این پژوهش بررسی میزان توجه به آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی (کتاب های درسی و راهنمایی های معلم) علوم تجربی دوره ابتدایی می باشد.

چکیده
هدف این پژوهش بررسی میزان توجه به آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی (کتاب های درسی و راهنمایی های معلم) علوم تجربی دوره ابتدایی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کتاب های درسی علوم تجربی و راهنماهای معلم علوم تجربی دوره ابتدایی می باشد. در این پژوهش حجم نمونه با جامعه برابر است (کلیه کتاب های علوم تجربی و راهنماهای معلم علوم تجربی، به عنوان نمونه انتخاب شدند). ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق اسناد جهانی یونسکو و فرم تحلیل محتوای محقق ساخته می باشد؛ روایی صوری و محتوایی فرم تحلیل محتوا به وسیله نظرات کارشناسان مورد تائید قرار گرفت، پایایی ابزار تحقیق توسط فرمول هولستی ۰/۹۲ محاسبه گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش تجزیه وتحلیل آنتروپی شانون استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهد که در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی به مؤلفه های بُعد زیست محیطی توجه بیشتری شده است و بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه آلودگی، بلایای طبیعی می باشد و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه ساختن جوامع، بیابان زایی، جنگل زدایی، نقد فرهنگی، بازسازی فرهنگی، حفظ فرهنگ می باشد که فاقد فراوانی می باشد. برخی از مؤلفه های آموزش برای توسعه پایدار همچون مؤلفه ایدز و تربیت جنسی، برابری جنسیت، مطابق با بافت و زمینه، فرهنگ کشور ما نیست، به همین دلیل توجه به این مؤلفه ها در برنامه های درسی دوره ابتدایی ما اندک است، باید مطابق با بافت و زمینه فرهنگ کشور ما در برنامه های درسی وارد شود. در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی به مؤلفه های بُعد زیستی محیطی بیشتر از سایر ابعاد توجه شده است.
کلیدواژه ها: آموزش برای توسعه پایدار؛ برنامه درسی؛ علوم تجربی؛ دوره ابتدایی
نویسندگان:
مریم رضایی: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
غلامعلی احمدی: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
سیدمحمدرضا امام جمعه: دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران
صادق نصری: دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
نشریه علوم تربیتی – دوره ۲۴، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۶٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

حاج سعید به وقت کرمانشاه
(لینک اصلی خبر)

مشرق نیوز

سعید قاسمی، استاد معماری دانشگاه شهید رجایی و فرمانده میدان های نظامی و فرهنگی دست از فعالیت برنداشته و همچنان مجاهدانه در حال تلاش برای زنده نگه داشتن روحیه جهاد و مقاومت است.
گروه جهاد و مقاومت مشرق – مجاهدت در میدان های جنگ و حالا جهادگری در خدمت رسانی به مردم. حاج سعید قاسمی فرمانده سال های دفاع مقدس، روایتگر و فعال فرهنگی و اجتماعی سال های پس از جنگ بلافاصله پس از زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه به همراه تعدادی از همراهان همیشگی خود از نجف عازم مناطق آسیب دیده شد و با استفاده از کمک های مردمی و خیرین به کمک رسانی اولیه در روزهای ابتدایی حادثه و ساخت وسازهای قابل توجه برمبنای استانداردهای بین المللی در روزهای بعدی پرداخت و گره های بزرگی از مصائب مردم زلزله باز کرد؛ اتفاقی که مردم آن مناطق از سلبریتی هایی که کمک های میلیاردی مردم را در حساب های خود دپو کرده اند انتظار داشته اند ولی محقق نشده است.
سعید قاسمی کیست؟
سعید قاسمی، دانشجو، معمار و رزمنده سال های پیش و پس از انقلاب ۵۷ است. او پیش از انقلاب وارد دانشگاه علم و صنعت می شود و در همان دوران دانشجویی بین فعالان اسلامی که بعدتر انجمن اسلامی را شکل می دهند، شروع به فعالیت می کند. در همین دوران و با شروع ناآرامی ها و درگیری های کردستان عازم این منطقه می شود و از آنجا هم جبهه جنوب مقصد بعدی اش می شود؛ جایی که هم پای حاج احمد متوسلیان و حاج ابراهیم همت در لشکر ۲۷ محمد رسول ا… (ص) با دشمن می جنگد.در بیان اهم فعالیت ها و حضور سعید قاسمی در جایگاه های مختلف و مسئولیت های گوناگون نظامی اش می توان به حضور در کردستان و سپاه منطقه ۷ و مسئولیت دفتری در دفتر فرمانده سپاه منطقه ۷ (شهید بروجردی) در سال ۱۳۵۸، پیوستن به سپاه مریوان به فرماندهی حاج احمد متوسلیان و جانشینی شهید عباس کریمی در واحد اطلاعات و عملیات سپاه در سال ۱۳۶۰، فرماندهی واحد اطلاعات و عملیات تیپ حضرت رسول (ص) در عملیات بیت المقدس و راهی لبنان شدن بعد از فتح خرمشهر هم پای تیپ محمد رسول ا… (ص) و عهده داری فرماندهی واحد اطلاعات و عملیات قوای اعزامی به لبنان، جانشینی شهید عباس کریمی و فرماندهی واحد اطلاعات و عملیات در عملیات رمضان، فرماندهی واحد اطلاعات و عملیات لشکر حضرت رسول(ص) در عملیات های والفجر مقدماتی، والفجر یک، مسلم بن عقیل و والفجر ۳ و ۴ در سال ۱۳۶۱، معاونت اطلاعات سپاه منطقه ۱۰ تهران به فرماندهی شهید عباس کریمی در سال ۱۳۶۲، جانشینی تیپ ویژه اطلاعات و عملیات حر بن یزید ریاحی به فرماندهی حسین ا…کرم در سال ۱۳۶۲، جانشینی فرماندهی اطلاعات و عملیات قرارگاه نجف در سال ۱۳۶۳، معاونت طرح و برنامه سپاه تازه تاسیس ولی امر به فرماندهی سردار عروج در سال ۱۳۶۶ و فرمانده محور عملیاتی در عملیات مرصاد در سال ۱۳۶۷ اشاره کرد. این فعالیت ها در حوزه های مختلفی بوده و فقط معطوف به مرزهای کشور خودمان نبوده است. سعید قاسمی در سوریه، لبنان، بوسنی و … هم حضور فعال و مثبتی داشته است.
حاج سعید از نگاه آوینی
قبول این مسئولیت ها و سربلندی ایشان در جایگاه های مختلف و انجام وظیفه در آنها باعث شد شهید آوینی در مستند مرصاد از او به طور ویژه یاد کند و بگوید: «آقا سعید فرمانده این محور عملیاتی، همان کسی بود که ما در جست وجوی او بودیم. او مظهر همان روحی است که حزب ا… را از انسان های دیگر جدا می کند و البته در میان رزم آوران ما دلاورانی چون سعید کم نیستند… . باز هم بالاخره مصاحبه ما با آقا سعید ناتمام می ماند و حسرت ادامه صحبت های او بر دل ما. او یکی از پرورده های میدان رزم و جهاد فی سبیل ا… است. اگر انقلاب اسلامی، هیچ دستاوردی جز پرورش انسان هایی این چنین نداشته باشد باز هم می ارزید تا حزب ا…، جان و سر خویش را فدای حفظ آن کند.» این آغازی بر ارتباطات آوینی و قاسمی بود. بعدها این رابطه ادامه پیدا می کند. در روز شهادت مرتضی آوینی، سعید قاسمی در منطقه شهادت او در حال روایتگری بوده و از نزدیک شاهد شهادت آوینی بوده است.

سرپل، سنگر جدید حاج سعید
اما سعید قاسمی، استاد معماری دانشگاه شهید رجایی و فرمانده میدان های نظامی و فرهنگی دست از فعالیت برنداشته و همچنان مجاهدانه در حال تلاش برای زنده نگه داشتن روحیه جهاد و مقاومت است. حضور سعید قاسمی در مرکز تحولات مختلف داخلی و بین المللی و فعالیت جدی در زمینه های مختلف همواره مورد توجه جمعیت حزب اللهی و انقلابی بوده است. سرپل ذهاب آخرین ایستگاهی است که در روزهای سخت پس از زلزله و در نارسایی های مشهود دولتی و سازمانی، این فرمانده دغدغه مند را در کنار خود می بیند که هم در کلام و مطالبه گری از آسیب دیدگان و زلزله زدگان حمایت می کند و هم در فعالیت های عملی و عمرانی بی وقفه در تلاش است. بعد از کاستی های فراوانی که از سوی سازمان های دولتی و مسئول در امر خدمت رسانی به مناطق زلزله زده مشاهده شد و پس از سنگ تمام مردم کشور در خدمت رسانی های اولیه، موج رسیدگی ها به وضعیت زلزله زدگان به کندی گرایید و وضعیت از آنچه بود سخت تر شد. مردم به منظور کمک به همنوعان خود راه اعتماد به چهره های شاخص فرهنگی و ورزشی و هنری پیش گرفتند و مبالغ هنگفتی را به حساب های اعلام شده از سوی آنها واریز کردند اما عایدی مردم چشم انتظار مناطق زلزله زده تقریبا هیچ بود. سعید قاسمی اما بدون هیچ شوآف رسانه ای و سروصدای ریاکارانه ای به همراه جوانان و دانشجویان و مدافعان حرم حضرت زینب (س) از همان روزهای ابتدایی در مناطق آسیب دیده حاضر شد و در چندین مرحله امر خدمت رسانی به مردم را به انجام رساند.

فرمانده جنگ، فعال فرهنگی و اجتماعی
در تعریف زندگی سعید قاسمی توجه صرف به بعد نظامی اجحاف در حق او و چشم پوشی بر بسیاری از فعالیت های فرهنگی اش است. از دستگیری موسسه میثاق توسط سعید قاسمی و آغاز به کار دوباره این مجموعه و تولید مستندهای مختلف در ارتباط با دفاع مقدس، موضوعات اجتماعی و دغدغه های فراملی انقلاب اسلامی تا ظاهر شدن به عنوان یک فعال فرهنگی و روایتگر دفاع مقدس و همچنین پایه گذاری حرکت های خاصی همچون عاشورای فکه، یادواره شهدای حج خونین، واقعه طبس و نقش آفرینی مستقیم یا غیرمستقیم در بعضی حرکت های دانشجویی و مردمی مثل جنبش عدالتخواه دانشجویی، تحصن فرودگاه مهرآباد، موسسه عصر کتاب و خیزش نو، اتحادیه بین المللی امت واحده و… در کارنامه پر از اتفاق و مسئولیت سعید قاسمی وجود دارد.
فراتر از چشم انداز مدنظر
تحصیل سعید قاسمی در فرانسه و سپس دانشگاه علم و صنعت در سال های پیش از انقلاب و ادامه تحصیلش پس از سال های انقلاب و کسب جایگاه استادی معماری و تخصص در گرایش مصالح نوین باعث شد اقدامات و سازه های ساخته شده تحت هدایت او متمایز از سایر سازه ها باشد. ساخت خانه هایی با استاندارد ICF و مقاوم دربرابر زلزله های قدرتمند با بنای ۱۰۰ متری در زمینی ۱۴۰ متری طی ۲۷ روز دستاورد سال ها تلاش علمی و دغدغه مندی عمرانی او بوده است که حالا در سرپل ذهاب قابل مشاهده و بهره برداری است؛ خانه هایی که با فاصله از ساختمان سازی سنتی، تحت استانداردهای آلمانی و آمریکایی و با همت نیروهای جهادی و خدمتگزار حاج سعید در اختیار زلزله زدگان قرار گرفته اند. در روزهای ابتدایی کمک ها تنها به توزیع ارزاق، پتو، لباس و… محدود بود؛ رفته رفته آواربرداری جهت استقرار چادر یا کانکس ها آغاز شد و برای این عملیات از ۲۵ دستگاه ماشین آلات مهندسی با هزینه کرد ۲٫۵ میلیارد تومان بهره گیری کردند. بعد از این امر، بالای ۴۰ کانکس، ۵۰ سرویس حمام، دستشویی و… تحویل مردم شد. پس از آن با رایزنی هایی که صورت گرفت و علی رغم بی مهری های برخی مسئولان محلی ۲۵ دستگاه اتوبوس فرسوده که قرار بود امحا شوند به همت شهرداری به روستای کوئیک منتقل شد. این اتوبوس ها را طوری تجهیز کردیم تا کاربری کانکس را ارائه دهند. در ادامه اما با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت ایده آل این گروه جهادی که ساخت ۲۰ خانه بوده، محقق شده است. هزینه هر خانه نیز ۵۵ میلیون تومان می شود. یک واحد ۵۷ متری هم سوای اینها در همان مکانی که مقام معظم رهبری وارد چادر یکی از زلزله زدگان شدند به نام مسکن انقلاب ۵۷ ساخته شده است. همچنین یک نانوایی مجهز و جدید در کنار این مسکن دایر شده است.
اما این همه کارها نیست؛ تیم حاج سعید قاسمی- که بلادرنگ پس از زلزله از نجف اشرف عازم کرمانشاه شد- علی رغم فعالیت های عمرانی سه پروژه شهری ساخته و آماده تحویل است؛ یکی از این پروژه ها با تامین مالی مسجد ارگ تهران و با نظارت حاج منصور ارضی بوده است، مضاف بر این حاج منصور ارضی حدود ۲۰ میلیون تومان ارزاق و تغذیه و… برای تامین معاش نیروهای خدمت رسان در این منطقه به آنجا ارسال کرده است و طبق قرار ایجاد شده، تمام درآمد و مبالغ ناشی از شب های احیای مسجد ارگ در ماه مبارک نیز به حساب حاج سعید قاسمی برای هزینه در مناطق آسیب دیده واریز خواهد شد.
هیاتی ها و کمک به حاج سعید
ساخت و بازسازی دو مدرسه لقمان و اندیشه در دو روستای کوییک مجید و کوییک عزیز و ترمیم یک دبیرستان در روستای کوییک عزیز نیز از دیگر اقدامات تیم جهادی حاج سعید قاسمی و قرارگاه سازندگی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان بوده است. مدرسه ۶ کلاسه لقمان با کمک این قرارگاه و هیات ریحانه النبی (س) و خیریه همدردی و دانشگاه شهید رجایی ساخته شده و حدود ۹۳ میلیون تومان هزینه داشته که از سوی این نهادها تامین شده است. اینها تنها بخشی از خدمات این رزمنده روزهای گذشته و فعال فرهنگی و اجتماعی این روزهای کشور است که بی چشمداشت در حال خدمت رسانی به آسیب دیدگان مناطق زلزله زده است. تامل در مستند آقا سعید که شرح حضور حاج سعید قاسمی در مناطق زلزله زده است به خوبی نشان می دهد تخصص و تعهد با روحیه جهادی و بهره برداری از نیروها و امکانات حداقلی می تواند گره های بزرگی را از مصائب و مشکلات مردم باز کند و منشا خیر و امیدواری بین مردمانی باشد که دست برقضا درگیر بلایای طبیعی شده اند.

اقدامات حاج سعید قاسمی در مناطق زلزله زده کرمانشاه
ساخت و بهره برداری ۲۰ منزل مسکونی هرکدام در زمینی
به مساحت ۱۴۰متر، با بنای ۱۰۰ متر و با هزینه ۵۵ میلیون تومان
مطابق با استانداردهای روز دنیا تحت نظارت حاج سعید قاسمی
ساخت و بازسازی دو مدرسه و ترمیم یک دبیرستان
در روستاهای زلزله زده
ساخت سه پروژه شهری و آماده بهره برداری
ساخت یک خانه تحت عنوان مسکن ۵۷ در مکانی که مقام معظم رهبری
در روزهای پس از زلزله حضور یافتند
ساخت یک نانوایی مجهز نزدیک به مسکن ۵۷ برای استفاده عموم
ساخت و بهره برداری از چندین کانکس و دستشویی و حمام
تهیه و توزیع اقلام خوراکی و مایحتاج ضروری آسیب دیدگان
بلافاصله پس از حادثه تا امروز
* فرهیختگان

عین الله خادمی، علی حیدری
ارزیابی بنیان های معرفت شناختی نسبیت فرهنگی با تکیه بر نظریه فطرت
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

نسبیت فرهنگی یکی از رایج ­ترین لوازم نسبیت­ گروی در معرفت­ شناسی شمرده می شود. بر اساس نسبیت فرهنگی، ارزش یک عنصر فرهنگی تنها در زمینه فرهنگی خاص قابل درک است.

چکیده
نسبیت فرهنگی یکی از رایج ­ترین لوازم نسبیت­ گروی در معرفت­ شناسی شمرده می شود. بر اساس نسبیت فرهنگی، ارزش یک عنصر فرهنگی تنها در زمینه فرهنگی خاص قابل درک است. سه تقریر عمده از نسبیت وجود دارد: نسبیت مفهومی، نسبیت اعتقادی و نسبیت ارزشی- هنجاری. با تکیه بر معرفت­ شناسی و انسان ­شناسی فطری می­توان به ارزیابی تقریرات نسبیت پرداخت. تقریرات نسبیت از مبانی نادرست معرفت شناختی در باب صدق نظیر شکاکیت یا انسجام و… تغذیه می­شوند و به خطای روش شناختی مبنی بر خَلط نگاه توصیفی جامعه شناختی با نگاه تحلیلی فلسفی دچارند. با تکیه بر فطرت هم می توان از نوعی مبناگروی معرفتی مبتنی بر بدیهیات در حوزه معرفت دفاع کرد که تئوری مطابقت را ملاک صدق می­داند و از نوعی واقع گرایی حمایت می کند و هم می توان از نوعی مبناگروی اخلاقی مبتنی بر بدیهیات در حوزه اخلاق دفاع نمود که به شیوه معقولی مشترکات معرفتی- اخلاقی جوامع و فرهنگ های گوناگون را توجیه و تبیین می کند. تداوم تاریخی و گسترش جغرافیایی عناصر جهان شمول فرهنگی چون حقیقت، معنویت، عدالت و آزادی فارغ از اشکال گوناگونش با محوریت فطرت انسانی، زمینه وفاق و همبستگی جوامع بشری را میسّر ساخته، نسبیت فرهنگی را به چالش می کشد.
واژگان کلیدی: فطرت؛ فرهنگ؛ نسبیت فرهنگی
نویسندگان:
عین الله خادمی: استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
علی حیدری: دبیر فلسفه و منطق شاغل در آموزش و پرورش بندپی شرقی(بابل) و دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران
فصلنامه قبسات – دوره ۲۲، شماره ۸۶، زمستان ۱۳۹۶٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

برای دانشجویانی که به دنبال بهترین مسیر می گردند؛
سرراست ترین مسیرهای دسترسی از ۱۵ دانشگاه برتر به نمایشگاه کتاب
(لینک اصلی خبر)

خبرنامه دانشجویان ایران

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر می توانند از طریق خط ۳ مترو به سمت شهید قائم شهید کلاهدوز (ایستگاه چهار راه ولیعصر) خود را به دروازه دولت برسانند و از آن پس به کمک خط ۱ مترو به سمت تجریش به مصلی امام خمینی(ره) بروند.
به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی « خبرنامه دانشجویان ایران »؛ چیزی تا آغاز به کار یکی از بزرگترین رویدادهای علمی و فرهنگی کشور یعنی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمانده است، نمایشگاهی که می توان گفت همیشه شاهد بیشترترین بازدیدکننده در مقابل نمایشگاه های دیگریست که همه ساله در تهران و یا دیگر نقاط کشور برگزار می شود، البته علت این جذابیت هم جامعیت آن است و متقاضیان خرید کتاب با گردش در بین غرفه های مختلف این نمایشگاه می توانند کتاب های مختلف و مورد نیاز خود را با موضوعات مختلف تهیه کنند. جامعه دانشگاهیان را می توان بزرگترین قشر بازدید کننده نمایشگاه کتاب دانست که اسایتد و دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور همه ساله از اقصی نقاط کشور خود را برای خرید کتاب به این نمایشگاه می رسانند، به همین دلیل در این گزارش، مسیرهای دسترسی دانشجویی مهمترین دانشگاه های تهران به محل این نمایشگاه که امسال در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود ارائه شده است.
۱- دانشگاه تهران
دانشجویان دانشگاه تهران می توانند از طریق تاکسی، خط ۱ بی آرتی به سمت تهرانپارس (ایستگاه دانشگاه تهران) و خط ۴ مترو به سمت شهید کلاهدوز (ایستگاه مترو انقلاب) خود را به دروازه دولت برسانند و از آن پس به کمک خط ۱ مترو به سمت تجریش به مصلی امام خمینی(ره) بروند. همچنین می توانند از طریق خط ۳ مترو به سمت قائم که از چهار راه ولیعصر ولیعصر می گذرد خود را به ایستگاه شهید بهشتی برسانند.۲- دانشگاه صنعتی شریف
دانشجویان دانشگاه شریف می توانند از طریق تاکسی، خط ۱ بی آرتی به سمت تهرانپارس (ایستگاه دانشگاه شریف) و خط ۴ مترو به سمت شهید کلاهدوز (ایستگاه مترو دکتر حبیب الله) خود را به دروازه دولت برسانند و یا از طریق خط ۲ مترو به سمت فرهنگسرا(ایستگاه دانشگاه شریف) به ایستگاه امام خمینی(ره) بروند و از آن پس به کمک خط ۱ مترو به سمت تجریش خود را به مصلی امام خمینی(ره) برسانند. همچنین می توانند از طریق خط ۳ مترو به سمت قائم که از چهار راه ولیعصر ولیعصر می گذرد خود را به ایستگاه شهید بهشتی برسانند. همچنین می توانند از طریق خط ۳ مترو به سمت قائم که از چهار راه ولیعصر ولیعصر می گذرد خود را به ایستگاه شهید بهشتی برسانند.

۳- دانشگاه امیرکبیر
دانشجویان دانشگاه امیرکبیر می توانند از طریق خط ۳ مترو به سمت شهید قائم شهید کلاهدوز (ایستگاه چهار راه ولیعصر) خود را به دروازه دولت برسانند و از آن پس به کمک خط ۱ مترو به سمت تجریش به مصلی امام خمینی(ره) بروند.
۴- دانشگاه علم و صنعت
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت کافی است از طریق خط ۲ مترو به سمت صادقیه (ایستگاه دانشگاه علمئ و صنعت) خود را به به ایستگاه امام خمینی(ره) بروند و از آن جا با خط ۱ مترو به سمت تجریش خود را به مصلی امام خمینی(ره) برسانند.
همچنین دانشجویان می توانند از طریق خط ۵ بی آرتی به سمت بیهقی خود را مصلی برسانند.
۵- دانشگاه الزهرا(س)
دانشجویان دانشگاه الزهرا می توانند از طریق خط ۴ بی آرتی به سمت پایانه افشار(ایستگاه پل مدیریت) خود را پارک وی برسانند، از پارک وی به کمک خط ۷ بی آرتی به سمت تجریش (ایستگاه پارک وی) خود را به تجریش برسانند و در آخرین مرحله از طریق خط ۱ مترو به سمت کهریزک خود را به مصلی امام خمینی برسانند.
همچنین این دانشجویان می توانند به کمک خط ۴ بی آرتی به سمت ترمینال جنوب (ایستگاه پل مدیریت) خود را ایستگاه توحید برسانند و از آن جا به کمک تاکسی، خط۱ بی آرتی(به سمت تهران پارس) و یا خط خط ۴ مترو به سمت شهید کلاهدوز(ایستگاه توحید) خود را به دروازه دولت برسانند واز آنجا با خط ۱ مترو به سمت تجریش به مصلی امام خمینی(ره) بروند. همچنین می توانند از طریق خط ۳ مترو به سمت قائم که از چهار راه ولیعصر ولیعصر می گذرد خود را به ایستگاه شهید بهشتی برسانند.
۶- دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) می توانند به کمک خط ۴ بی آرتی به سمت ترمینال جنوب (ایستگاه پل مدیریت) خود را ایستگاه توحید برسانند و از آن جا به کمک تاکسی، خط۱ بی آرتی(به سمت تهران پارس) و یا خط خط ۴ مترو به سمت شهید کلاهدوز(ایستگاه توحید) خود را به دروازه دولت برسانند واز آنجا با خط ۱ مترو به سمت تجریش به مصلی امام خمینی(ره) بروند. همچنین می توانند از طریق خط ۳ مترو به سمت قائم که از چهار راه ولیعصر ولیعصر می گذرد خود را به ایستگاه شهید بهشتی برسانند.

۷- دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
دانشجویان خواجه نصیرالدین طوسی برای رفتن به مصلی می توانند با خط ۷ بی آرتی به سمت تجریش(ایستگاه میدان ونک) خود را به تجریش رسانده و از آنجا با خط ۱ مترو به سمت کهریزک به مصلی بروند.
همچنین می توانند از طریق خط ۷ بی آرتی به سمت راه آهن(ایستگاه میدان ونک) خود را به میدان جهاد رسانده و با خط ۳ به سمت قائم خود را به ایستگاه شهید بهشتی که در نزدیکی مصلی است برسانند.
۸- دانشگاه شاهد
دانشجویان دانشگاه شاهد کافی است از طریق مترو خط ۱ به سمت تجریش(ایستگاه شاهد) خود را به مصلی برسانند.
۹- دانشگاه علامه
دانشجویان دانشگاه علامه که متقاضی بازدید از نمایشگاه کتاب تهران هستند می توانند از طریق اتوبوس های شرکت واحد خود را به مترو صادقیه برسانند و سپس به کمک خط ۲ به سمت فرهنگ سرا به ایستگاه مترو امام خمینی بروند و از آنجا هم به کمک خط ۱ مترو به سمت تجریش در مصلی امام خمینی(ره) حضور بهم رسانند.
۱۰- دانشگاه شهید بهشتی
بهترین راه برای دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی این است که به وسیله تاکسی خود را به مترو تجریش رسانده و به کمک مترو خط ۱ به سمت کهریزک خود را به مصلی برسانند.
۱۱- دانشگاه تربیت مدرس
دانشجویان تربییت مدرس می توانند از طریق خط ۴ بی آرتی به سمت پایانه افشار(ایستگاه کوی نصر) خود را پارک وی برسانند، از پارک وی به کمک خط ۷ بی آرتی به سمت تجریش (ایستگاه پارک وی) خود را به تجریش برسانند و در آخرین مرحله از طریق خط ۱ مترو به سمت کهریزک خود را به مصلی امام خمینی برسانند.
همچنین این دانشجویان می توانند به کمک خط ۴ بی آرتی به سمت ترمینال جنوب (ایستگاه کوی نصر) خود را ایستگاه توحید برسانند و از آن جا به کمک تاکسی، خط۱ بی آرتی(به سمت تهران پارس) و یا خط خط ۴ مترو به سمت شهید کلاهدوز(ایستگاه توحید) خود را به دروازه دولت برسانند واز آنجا با خط ۱ مترو به سمت تجریش به مصلی امام خمینی(ره) بروند. همچنین می توانند از طریق خط ۳ مترو به سمت قائم که از چهار راه ولیعصر ولیعصر می گذرد خود را به ایستگاه شهید بهشتی برسانند.

۱۲- دانشگاه شهید رجائی
دانشجویان دانشگاه شهید رجایی کافی است به کمک خط ۹ بی آرتی به سمت پایانه جوانمرد (ایستگاه شهید رجائی) خود را به ایستگاه رسالت برساند و از آنجا به کمک خط ۵ بی آرتی به سمت پایانه بیهقی به مصلی امام خمینی بروند. همچنین می توانند از طریق خط ۳ مترو به سمت قائم که از چهار راه ولیعصر ولیعصر می گذرد خود را به ایستگاه شهید بهشتی برسانند.
۱۳- دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) می توانند به کمک اتوبوس های شرکت واحد به میدان ونک بروند و سپس با خط ۷ بی آرتی به سمت تجریش(ایستگاه میدان ونک) خود را به تجریش رسانده و از آنجا با خط ۱ مترو به سمت کهریزک به مصلی بروند و یا اینکه از طریق خط ۷ بی آرتی به سمت راه آهن(ایستگاه میدان ونک) خود را به چهارراه ولیعصر رسانده و از طریق تاکسی، خط ۱ بی آرتی به سمت تهرانپارس (ایستگاه چهار راه ولیعصر(عج)) و خط ۴ مترو به سمت شهید کلاهدوز (ایستگاه تئاتر شهر ) خود را به دروازه دولت رفته و از آن پس به کمک خط ۱ مترو به سمت تجریش به مصلی امام خمینی(ره) بروند.
همچنین این دانشجویان می توانند با کمک اتوبوس های شرکت واحد به میدان آزادی رفته و سپس از طریق تاکسی، خط ۱ بی آرتی به سمت تهرانپارس (ایستگاه میدان آزادی) و خط ۴ مترو به سمت شهید کلاهدوز (ایستگاه میدان آزادی) خود را به دروازه دولت رفته و از آن پس به کمک خط ۱ مترو به سمت تجریش به مصلی امام خمینی(ره) بروند.
۱۴- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
بهترین راه برای حضور دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در این نمایشگاه این است که به وسیله تاکسی خود را به مترو تجریش رسانده و به کمک مترو خط ۱ به سمت کهریزک خود را به مصلی برسانند.
۱۵- دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران می بایست با پای پیاده و یا یا تاکسی خود را به میدان ولیعصر برسانند و سپس دانشجویان خواجه نصیرالدین طوسی برای رفتن به مصلی می توانند با خط ۷ بی آرتی به سمت تجریش(ایستگاه میدان ونک) خود را به تجریش رسانده و از آنجا با خط ۱ مترو به سمت کهریزک به مصلی بروند.
همچنین می توانند از طریق خط ۷ بی آرتی به سمت راه آهن(ایستگاه میدان ونک) خود را به چهارراه ولیعصر رسانده و از طریق تاکسی، خط ۱ بی آرتی به سمت تهرانپارس (ایستگاه چهار راه ولیعصر (عج) ) و خط ۴ مترو به سمت شهید کلاهدوز (ایستگاه تئاتر شهر) خود را به دروازه دولت رفته و از آن پس به کمک خط ۱ مترو به سمت تجریش به مصلی امام خمینی(ره) بروند.
نمایشگاه کتاب مصلی امام خمینی دانشگاه دانشجویان تهران مسیریاب اتوبوس مترو نقشه BRT

در دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت مرحوم صدرنژاد
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت سید امیرالدین صدرنژاد با حضور جمعی از اساتید و دانشگاهیان در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، مقارن با روز معلم مراسم گرامیداشت استاد سید امیرالدین صدرنژاد در چهلمین روز درگذشت در دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.
در این مراسم که جمعی از اعضای هیات علمی ، دانشجویان و دانشگاهیان حضور داشتند، برخی مسئولان به ایراد سخنرانی پرداختند.
در ابتدای این مراسم علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن تسلیت به خانواده این مرحوم، اظهار داشت: درگذشت مرحوم صدرنژاد در روز اول فروردین ۹۷ شوک بزرگی به ما وارد کرد.
وی افزود: دانشگاه محل فکر، اندیشه و تبادل نظر است و از آنجایی که استاد صدرنژاد صاحب سبک و اندیشه مستقل بود اختلاف نظرهایی با دیگر اساتید در برخی مسائل داشت اما با این حال همه ایشان را با ویژگی های خاصی از جمله شهامت و رک گویی می شناختند و وی را انسانی صادق و شجاع می دانستند.
خاکی صدیق در ادامه گفت: مدتی پیش یکی از مستخدمین دانشگاه شهید رجایی خاطره ای از این استاد بزرگ برایم نقل کرد و گفت؛ زمانی که او به عنوان رئیس دانشگاه شهید رجایی مشغول به فعالیت بود، یک شب زمستانی برای سرکشی به انتقال تاسیسات مجموعه ورزشی در حال ساخت به دانشگاه آمد و مستقیما بر آن نظارت کرد.
وی در پایان صحبت های خود ضمن تبریک ایام شعبانیه و میلاد حضرت ولیعصر (عج) گفت: امیدوارم به گونه ای قدم برداریم که وجود مقدس حضرت ولیعصر (عج) از همه ما راضی باشد.

همچنین دکتر عطایی یکی از اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه این جلسه گفت: دکتر صدر یک تلاشگر واقعی در حوزه علم و فناوری بود.
وی افزود: یکی از دانشجویان به من می گفت ما توفیق درک دکتر چمران را نداشتیم اما آنچه را که از ویژگی های دکتر چمران شنیده بودیم در مرحوم صدرنژاد دیدیم.
عطایی در ادامه بیان کرد: این استاد علم توام با عمل داشت و باعث افسوس است که دانشگاه از نعمت حضور ایشان بی بهره ماند. وی یک نابغه علمی بود، بارها و به زبان شکایت می گفت که چرا در امور خدا را در نظر نمی گیرید.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مرحوم صدرنژاد به شدت دلباخته امام بود اظهار داشت: ممکن است صدرنژاد برای عموم ناشناخته باشد اما اساتید ممتاز خوب می دانن که او در همه کارها استثنایی بود.
عطایی در پایان ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم صدرنژاد خاطرنشان کرد: فقدان این عزیز از دست رفته مایه تاسف و اندوهی برای خانواده بزرگ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و جامعه علمی کشور است و امیدواریم شاگردان او بتوانند جای او را پر کنند.
در پایان این مراسم نیز از سالن همایشی با نام دکتر صدرنژاد در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی رونمایی شد.
انتهای پیام/

با حکم زارعی
علی فرهادی مسئول بسیج اساتید دانشگاه شهید رجایی شد
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

طی حکمی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور علی فرهادی را به سمت مسئول بسیج اساتید دانشگاه شهید رجایی منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس ، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور طی حکمی علی فرهادی را به سمت مسئول بسیج اساتید دانشگاه شهید رجایی منصوب کرد
بنابراین گزارش، آئین تودیع و تقدیر از خدمات محمدحسین نیکونژاد و معارفه علی فرهادی به عنوان مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باحضور معاون سرمایه انسانی بسیج اساتید کشور، مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ، رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و تعدادی از معاونین دانشگاه و بسیج اساتید، برگزار شد.
در این مراسم علی اکبر متکان مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ ضمن تقدیر از تلاش های مهندس علی فرهادی، برای وی آرزوی موفقیت کرد.
وی با اشاره به شرایط ویژه منطقه و جهان و اهمیت حرکت جهادی و انقلابی در سنگر دانشگاه، خاطرنشان کرد: بسیج اساتید تهران بزرگ با سرمشق قرار دادن رهنمودهای مقام عظمای ولایت و مرجعیت و با هدف اعتلای نظام سرافراز اسلامی و گره گشایی از مشکلات کشور، با تمام توان و با سلاح علم و به عنوان موتور پیشران دانشگاههای کشور، در خدمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی خواهد بود و در این مسیر، ویژگی اثربخشی را در تمامی فعالیت های خود مدنظر قرار خواهد داد.
همچنین احمد نادری معاون سرمایه انسانی سازمان بسیج اساتید کشور هم در ادامه ضمن آرزوی موفقیت برای مسئول پیشین و جدید بسیج اساتید در دانشگاه شهید رجایی، بر اهمیت تشکیل اندیشکده های راهبردی بسیج اساتید که مسئله محور بوده با استفاده از ظرفیت استادان وطن خواه دانشگاه به کمک حل مشکلات کشور خواهد آمد، تاکید کرد.
در ادامه عظمتی رئیس دانشگاه شهید رجایی ضمن تقدیر از زحمات مسئول پیشین بسیج اساتید، برای علی فرهادی آرزوی توفیق کرد.
همچنین حجت الاسلام فضلعلی مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید رجایی نیز ضمن تبریک به فرهادی، بر لزوم حمایت از وی و کمک به بسیج اساتید دانشگاه برای تحقق اهداف و برنامه های این سازمان تاکید کرد.
انتهای پیام/

در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد:
مراسم معارفه مهندس فرهادی به سمت مسئول اساتید
(لینک اصلی خبر)

بسیج نیوز

مراسم معارفه با حضور تعدادی از مسئولان سازمان بسیج اساتید و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، آیین تودیع و معارفه مسئولان پیشین و جدید بسیج اساتید در این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش سرویس اساتید کشور خبرگزاری بسیج، آئین تودیع و تقدیر از خدمات مهندس محمدحسین نیکونژاد و معارفه مهندس علی فرهادی به عنوان مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باحضور معاون سرمایه انسانی بسیج اساتید کشور، مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ، رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و تعدادی از معاونین دانشگاه و بسیج اساتید، برگزار شد.
در این مراسم دکتر علی اکبر متکان – مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ – ضمن تقدیر از تلاش های مهندس علی فرهادی، برای وی آرزوی موفقیت کرد. وی با اشاره به شرایط ویژه منطقه و جهان و اهمیت حرکت جهادی و انقلابی در سنگر دانشگاه، خاطرنشان کرد: بسیج اساتید تهران بزرگ با سرمشق قرار دادن رهنمودهای مقام عظمای ولایت و مرجعیت و با هدف اعتلای نظام سرافراز اسلامی و گره گشایی از مشکلات کشور، با تمام توان و با سلاح علم و به عنوان موتور پیشران دانشگاههای کشور، در خدمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی خواهد بود و در این مسیر، ویژگی اثربخشی را در تمامی فعالیت های خود مدنظر قرار خواهد داد.
همچنین دکتر احمد نادری – معاون سرمایه انسانی سازمان بسیج اساتید کشور – ضمن آرزوی موفقیت برای هر دو مسئول پیشین و جدید بسیج اساتید در این دانشگاه، بر اهمیت تشکیل اندیشکده های راهبردی بسیج اساتید که مسئله محور بوده با استفاده از ظرفیت استادان وطن خواه دانشگاه به کمک حل مشکلات کشور خواهد آمد، تاکید کرد.
در ادامه دکتر عظمتی رییس دانشگاه شهید رجایی ضمن تقدیر از زحمات مسئول پیشین بسیج اساتید، برای مهندس علی فرهادی آرزوی توفیق کرد. همچنین حجت الاسلام فضلعلی مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز ضمن تبریک به مهندس فرهادی، بر لزوم حمایت از وی و کمک به بسیج اساتید دانشگاه برای تحقق اهداف و برنامه های این سازمان تاکید کرد.
رئیس دانشگاه شهید رجایی: ماموریت گرایی و تقویت از درون، سرلوحه فعالیت های دانشگاه شهید رجایی است
(لینک اصلی خبر)

پانا

تهران (پانا) – رئیس دانشگاه شهید رجایی به اهمیت ماموریت دانشگاه شهید رجایی در راستای تربیت نیروی متخصص و متعهد فنی مورد نیاز جامعه اشاره کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید رجایی، مراسم گرامی داشت روز معلم و مقام شامخ استاد روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در سالن شهید طهرانی مقدم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه شهید رجایی به اهمیت ماموریت دانشگاه شهید رجایی در راستای تربیت نیروی متخصص و متعهد فنی مورد نیاز جامعه اشاره کرد و افزود: در حوزه علوم اجتماعی معلمان کشور بالاترین و مطمئن ترین محل رجوع مردم هستند و سرمایه ای بالاتر از این برای ما وجود ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود بر ماموریت گرا بودن دانشگاه شهید رجایی اشاره و ابراز امیدواری کرد که ما باید در راستای ماموریت خود چه در داخل کشور و چه در خارج از مرزها حرفی برای گفتن داشته باشیم و این میسر نخواهد شد مگر این که با تمام قوت در مرز دانش حرکت کنیم.
رئیس دانشگاه شهید رجایی با اشاره به رشد هرم اعضای هیات علمی از شش درصد به ۳۳ درصد در مرتبه دانشیار و استاد تمامی، به حضور بیش از هفتاد نفر دانشیار و استاد تمام در دانشگاه اشاره کرد و آن را سرمایه ای برشمرد که با اتکای به آن می توان با قدرت بیشتری در مجامع ملی و فراملی شرکت کرد و از این پتانسیل ارزشمند بیش از پیش در جامعه و خصوصا در وزارت آموزش و پرورش استفاده کرد.
وی تقویت از درون را رمز موفقیت دانشگاه شهید رجایی دانست و افزود: باید کارهای گذشته را با قدرت بیشتری جلو ببریم و بیش از پیش به وظایف ذاتی خود در حوزه آموزش، پژوهش و کارآفرینی اهتمام جدی داشته باشیم.

آغاز فراخوان جشنواره های جوان و بین المللی خوارزمی
(لینک اصلی خبر)

ایرنا

تهران- ایرنا- فراخوان ثبت نام و ارائه طرح در جشنواره های جوان و بین المللی خوارزمی منتشر و زمان ثبت نام در این دو رویداد علمی و پژوهشی آغاز شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار علمی ایرنا بر اساس فراخوان منتشرشده طرح های قابل پذیرش در جشنواره بین المللی خوارزمی باید در ۱۷ گروه تخصصی؛ شامل فناوری های شیمیایی، مکانیک، برق و رایانه، هنر، معماری و شهرسازی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، عمران، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، مواد، متالورژی و انرژی های نو، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، محیط زیست، فناوری نانو، هوافضا، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، مکاترونیک و صنایع دفاعی و موفق در تولید ملی و طرح های جشنواره جوان خوارزمی در همین گروه ها غیر از آخرین گروه ارائه شود.
همچنین بر اساس این خبر طرح ها در ۵ محور پژوهشی و فناوری؛ شامل پژوهش های بنیادی، پژوهش های کاربردی، طرح های توسعه ای، ابتکار و نوآوری به این جشنواره قابل ارائه است.
مهلت ثبت نام در بیستمین جشنواره جوان خوارزمی تا پایان تیر و در جشنواره بین المللی خوارزمی تا آخر شهریور ماه جاری تعیین شده است و شرط سنی برای شرکت در جشنواره جوان خوارزمی ۳۵ سال و برای متولدان سال ۶۲ به بعد است.
متقاضیان می توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی جشنواره بین المللی خوارزمی به نشانی www.khwarizmi.ir با مراجعه به قسمت سامانه جامع جشنواره بین المللی خوارزمی نسبت ثبت نام کرده و ضمن ارائه مشخصات فردی و مستندات طرح و شناسه کاربری و کلمه عبور خود را تعریف کنند.
جشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از سازمان های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شوند.
جشنواره خوارزمی که قدیمی ترین جشنواره در زمینه علوم فنی و مهندسی در ایران است و از ۱۳۶۶ آغاز به کار کرد و در بخش بین الملل امسال سی و دومین دوره و در بخش جوان بیستمین دوره را پشت سر می گذارد.
مراسم اعطای جوایز برگزیدگان بخش بین الملل هر ساله همزمان با دهه فجر در بهمن و بخش جوان همزمان با هفته پژوهش هفته پایانی آذر برگزار می شود.
این دو رویداد علمی و پژوهشی با هدف ارج نهادن به مقام والای پژوهشگران، نوآوران و فناوران، ترویج فرهنگ کارآفرینی، دانش بنیان و تجاری سازی نتایج تحقیقات به شناسایی مخترعان و پژوهشگران برتر کشور می پردازند.
بخش دانش آموزی این جشنواره را مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزرات آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می کند.
برگزیدگان ضمن دریافت لوح تقدیر توسط ریاست جمهوری، از حمایت های بنیاد ملی نخبگان بر اساس آیین نامه برخوردار شده و برای استفاده از تسهیلات برای تجاری سازی طرح های خود به پارک های علم و فناوری و مراکز رشد معرفی می شوند.
علمی**۹۱۵۷**۱۴۴۰

یک مقام مسئول مطرح کرد:
ضرورت تلاش همگانی برای ترویج علوم شناختی در کشور
(لینک اصلی خبر)

نسیم آنلاین

به گزارش خبرنگار مهر، رضا ابراهیم پور رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی در سطح کشور یک ضرورت انکار ناپذیر است و تحقق این مهم نیازمند تلاش و فعالیت های گسترده در سطح مراکز علمی و دانشگاهی است.
استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به اینکه کشف استعدادها و توانایی ها در آموزش و پرورش شناختی مورد توجه است، گفت: بررسی و شناخت کارکردهای ذهن و مغز و جستجوی روش های رشد و تقویت ذهن و نیز استفاده بهینه از توان فکری افراد، در آموزش و پرورش شناختی امری بسیار مهم و حیاتی است.
وی افزود: برای توسعه و گسترش علوم شناختی، دهمین همایش ملی آموزش امسال با رویکرد علوم شناختی برگزار می شود و در راستای این برنامه، ارائه آموزش ها در سطح فضاهای آموزشی و علمی برای توانمندسازی ذهن و مغز و شناسایی استعدادها و توانایی ها، باید بصورت مدرن و پیشرفته صورت گیرد.
ابراهیم پور گفت: در امر آموزش، شناسایی توانمندی ها و قابلیت های شناختی دانش آموزان همچون، قدرت یادگیری، حافظه و سطح تجزیه و تحلیل داده های علمی ملاک ارزیابی و سنجش قرار دارد.
وی با بیان اینکه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یکی از مراکز آموزشی و علمی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و پایگاه مناسبی برای ترویج و توسعه علوم شناختی در کشور از طریق معرفی، آموزش و ترویج این حوزه توسط دبیران در مدارس کشور است، گفت: تلاش می شود با همکاری و حمایت ستاد علوم شناختی برای آشنایی بیشتر دانشجو دبیران این دانشگاه، دروس تربیتی در حوزه علوم شناختی در برنامه آموزشی آنان گنجانده شود تا علوم شناختی و آموزش و پرورش شناختی در سطح فضاهای آموزشی و مراکز آموزش و پرورش کشور در تمامی مقاطع به طور متناسب گسترش یابد.
وی تصریح کرد: فناوری های علوم شناختی و تولید و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در مدارس سراسر کشور یکی دیگر از اقدامات این نهاد علمی برای توان مندسازی ذهن و مغز دانش آموزان و نیز ترویج علوم شناختی در فضاهای آموزشی در سطح کشور خواهد بود و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان یکی از اطاق های فکری پیشرو در وزارت آموزش و پرورش در این راستا می تواند بسیار موثر باشد.
ابراهیم پور یادآور شد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به لحاظ برخورداری از موقعیت راهبردی می تواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف و برنامه ها در امر ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی در کشور ایفا کند.
منبع: مهر
مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع رسانی خود را در این رابطه انجام می دهد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان
(لینک اصلی خبر)

معاونت حقوقی و امور مجلس

بیانات در دانشگاه فرهنگیان
– به مناسبت هفته ی بزرگداشت مقام معلّم (۱)
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الطّیّبین الطّاهرین المعصومین سیّما بقیّةالله فی الارضین.
عزیزان من! دیدار امروز، برای من یکی از شیرین ترین دیدارها است؛ اوّلاً به خاطر اینکه دیدار با جامعه ی عظیم الشّأن معلّم است؛ هم معلّمین اینجا حضور دارند و هم دانشجومعلّمان -یعنی معلّمان فردا و آینده ی این کشور- و هم اینجا جایگاهی از جایگاه های تربیت قشر عظیم الشّأن معلّم است. ما هر سال دیدار با معلّمین را داریم؛ برای من آن دیدار همواره مغتنم است؛ آن دیدار، نمادین است و برای احترام به معلّم و تکریم به معلّم است؛ [امّا] امسال آن دیدار با معلّمین را -که در حسینیّه [امام خمینی (ره)] انجام میگرفت- تبدیل کردیم به این دیدار که به صورت مضاعف نمادین باشد: هم تکریم معلّم، هم تکریم دانشگاه معلّم پرور. قبل از اینکه من عرایضم را شروع کنم، اشاره کنم به بیانات خواهر عزیزمان و برادران عزیزی که صحبت کردند؛ مطالبی که گفته شد، مطالب خوبی بود؛ مورد تأیید ما است؛ بعضی از آنها را یادداشت کردم. خواهش میکنم آنچه را گفتند بنویسند، مشخّص کنند، بدهند به ما و تا آنجایی که امکان داشته باشد، ان شاء الله تعقیب خواهد شد؛ مطالب صحیح و سنجیده ای بیان شد.
خب امام (رضوان الله علیه) فرمودند «معلّمی شغل انبیا است ؛(۲) این فقط یک شعار دل خوش کن نیست؛ این یک حقیقت قرآنی است: وَ یُعَـلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة؛(۳) از جمله ی خصوصیّات پیامبران، تعلیم است. یعنی شما دارید راهی را حرکت میکنید که برترین انسانهای تاریخ بشریّت، آن راه را رفته اند و برای آن مقصود و برای آن پیمایش، مبعوث شده اند؛ یعنی پیغمبران. تأثیر بی نظیر، نقش بی نظیر تعلیم و تربیت عمومی در پیشرفت کشور، در سعادت کشور یک مسئله ی فوق العاده مهمّی است. به نظر ما این جزو واضحات است، جزو بدیهیّات است -اگرچه بعضی متأسّفانه این امر بدیهی را درست درک نمیکنند- که آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی، زیرساخت اصلیِ سعادت یک ملّت و پیشرفت یک کشور و در جمهوری اسلامی، حرکت به سمت آرمانها است.
وظیفه ی مهمّ همه ی ما -چه این حقیر، چه مسئولین دولتی، چه مدیریّتهای متوالی در بخشهای مختلف- این است که منزلت معلّم را در جامعه معرّفی کنیم؛ این کار نشده؛ منزلت معلّم، جایگاه معلّم، آن جوری که این حقیر به آن اعتقاد دارم و آن را حس میکنم و لمس میکنم، در جامعه جا نیفتاده. مسئله ی معیشت البتّه مهم است -شکّی نیست- امّا مسئله ی منزلت معلّم، اگر از مسئله ی معیشت مهم تر نباشد، قطعاً کمتر نیست. این[منزلت] فقط با گفتن هم حاصل نمیشود؛ حالا [اگر] بنده بگویم «معلّمی یک چنین مقام والایی است یا مقام انبیا است ، این ذهنیّت عمومی را در کشور شکل نمیدهد؛ با صِرف گفتن انجام نمیگیرد، [بلکه] کار لازم دارد. باید جا بیفتد در ذهن جامعه که معلّم یک مرجع است، معلّم یک شخصیّت والا است، معلّمی یک کار مقدّس است؛ این را با کار هنری، با نوشتن کتاب، با ساختن فیلم، با ساختن شعر، با انواع و اقسام شیوه های تأثیرگذاری، بایستی برنامه ریزی کرد و انجام داد؛ تا حالا این کارها نشده است. یکی از کارهای اساسی ای که باید هم در خودِ محیطِ آموزش وپرورش، هم در محیط های مربوط دیگر -در محیط های فرهنگی، در صداوسیما و جاهای دیگر- حتماً دنبال بشود، این مسئله است؛ یعنی معلوم بشود که معلّمی چه جایگاهی دارد و تکریم معلّم تحقّق پیدا کند؛ در کتاب درسی باید بیاید، در داستان باید بیاید، در رمان نویسی باید بیاید.
خب، عرایضی که من امروز با شما دارم، در دو سه بخش است که چون وقتِ جلسه طولانی شده، سعی میکنم خیلی طولانی نشود: یکی درباره ی مسئله ی تعلیم و تربیت، یکی در مورد مسائل مربوط به دانشگاه فرهنگیان و مسئله ی تربیت معلّم، و یک چند جمله ای هم راجع به این قضایای جاری بین المللی ما که مورد ابتلاء است و وزیر محترم در اوّل صحبتشان به آن اشاره کردند.
آنچه در مورد تعلیم و تربیت میخواهیم عرض بکنیم این است که جهت گیری تعلیم و تربیت کشور باید به سمت برخورداری از عدالت باشد؛ یعنی آموزش و پرورشِ ما، تعلیم و تربیتِ ما، عدالت پرور تربیت کند، عدالت خواه تربیت کند، عدالت ساز تربیت کند؛ چون عدالت، آن ارزش والایی است که از اوّلِ تاریخِ بشر تا امروز، همواره مورد نظر آحاد بشر بوده است. ارزشها به مرورزمان و به تحوّل نسلها تغییر پیدا میکنند، [امّا] بعضی از ارزشها از اوّل تا آخر ثابتند؛ از جمله، ارزش عدالت است. شما ملاحظه کنید؛ ادیانی که معتقد به مهدویّتند -که تقریباً همه ی ادیان الهی معتقد به مهدویّتند- اینها معتقدند که منجی بیاید، دنیا را پُر از عدل و داد کند؛ نگفتند پُر از دین کند، [بلکه] پُر از عدل و داد کند؛ این اهمّیّت عدل و داد را نشان میدهد. البتّه عدالت هم جز در سایه ی دین حاصل نخواهد شد؛ این به جای خود محفوظ، امّا مسئله ی عدل و داد خیلی مهم است. آموزش و پرورش ما باید جهت گیریِ این جوری داشته باشد. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در نهج البلاغه میفرماید: وَ مَا اَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَماءِ اَلّا یَقارّوا عَلىٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛(۴) وظیفه ی عالمان را بیان میکند که بر گرسنگیِ گرسنگان و شکم بارگیِ دارندگان، صبر نکند. تحمّل نکند. یعنی عدالت.
آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی کشور هدفهایی دارد، دنبال هدفهایی میگردد، این هدفها چیست؟ این هدفها عیناً همان هدفهای نظام اسلامی است؛ این [اهداف] باید در آموزش و پرورش وجود داشته باشد؛ مورد توجّه باشد. ما دانشجو، دانش آموز، محصّل، تربیت میکنیم با یک هدفی، به سمت یک آرمانی؛ این هدف عبارت است از همان هدفی که نظام اسلامی برای آن به وجود آمد. نظام اسلامی، جهان و جامعه ای را میخواهد بسازد پیشرو، با ارزشهای متعالی، متدیّن، پایبند به شرایع الهی، با گستره ی بی انتهای افق دید. نگاه انسانی که در جامعه ی اسلامی و نظام اسلامی زندگی میکند، برای آینده هیچ محدودیّتی ندارد، در هیچ جهتی؛ نه فقط در جهات معنوی، [بلکه] در جهات مادّی و در جهات علمی، هیچ محدودیّتی وجود ندارد؛ افق دید، بسیار جلوتر و پیشتر و فراتر از آن چیزی است که بلندهمّتان عالم، مثلاً فرض کنید که برای مسائل علمی قائلند؛ در جامعه ی اسلامی، افقِ دید خیلی گستره ی بیشتری دارد.
دانش آموز باید در طول این دوازده سال، جایگاه خود را در این کاروان عظیمی که به سمت پیشرفت در جامعه ی اسلامی حرکت میکند، پیدا کند؛ باید بداند که در این مجموعه ی عظیم، در این حرکت عظیم او چه کاره است؟ جایگاهش کجا است؟ شأنش چیست؟ برای خودش نقش تعریف بکند؛ ما باید این جور فرزندانمان را تربیت بکنیم. دانش آموز، در مدرسه به وسیله ی شماها تربیت میشود؛ باید دارای حسّ مسئولیّت تربیت بشود؛ دارای روحیّه ی آزاداندیشی تربیت بشود؛ راستگو تربیت بشود؛ بلندهمّت تربیت بشود؛ شجاع، فداکار، پاک دامن، پرهیزکار؛ نسل تربیت شونده ی در اختیار شما، باید با این خصوصیّات تربیت بشوند؛ افق دید اینها است.
خب در این عرصه یک جنگ بزرگی وجود دارد؛ عزیزان من، جوانهای هوشمند و پُرانگیزه و مؤمن که در این مجموعه جمع شده اید، و همه ی کسانی که در مجموعه ی تعلیم و تربیت میخواهند نقش ایفا کنند! این جنگ را جدّی بگیرید؛ الان یک جنگ وجود دارد. یک عدّه ای میخواهند لالایی بخوانند که ما خوابمان ببرد و نفهمیم دشمن مشغول چه کاری است. در عرصه ی تربیت انسانهای والا، انسانهای باهمّت، انسانهای رشید و شجاع، انسانهای باهدف -در عرصه ی این تربیت مهم، این کار عظیم- یک جنگی برپا است؛ یک عدّه ای میخواهند درست عکس این تحقّق پیدا بکند و جوان مؤمن، جوان مسلمان، جوان ایرانی با این خصوصیّات پرورش پیدا نکند. از راه های مختلف دارند تلاش میکنند. این مسئله ی هویّتی که بنده مکرّر روی آن تکیه میکنم، ناظر به این مسئله است. دانش آموز ما بایستی با احساس هویّت ملّی رشد کند و تربیت پیدا کند و بزرگ بشود و پیش برود. وقتی یک جوان احساس هویّت کرد، از انحراف، از خیانت، از سستی و تنبلی پرهیز خواهد کرد. عمده ی این اشکالاتی که گاهی پیش می آید به خاطر این است که آن احساس هویّت حقیقی، احساس هویّت ملّی در یک انسان وجود ندارد. وقتی احساس هویّت وجود نداشت، دیگران میتوانند او را به این سمت و آن سمت [بکشند]:
میکشد از هرطرف چون پَر کاهی مرا
وسوسه ی این و آن، دمدمه ی خویشتن
احساسات هست، غرایز هست، انگیزه های درونی هست، شیطانِ هوای نفس ما هست؛ از بیرون هم ده ها دست ما را به این سمت و آن سمت میکشد؛ آن چیزی که نمیگذارد ما منحرف بشویم، پایبندی ما است، احساس هویّت ما است؛ جوان را این جوری باید تربیت کنید؛ شماها باید تربیت کنید.
ما خوشبختانه در محیط زندگی خودمان امروز الگو داریم، الگوهای برجسته ای داریم. ما دیگر امروز دچار فَقدِ الگو نیستیم که برویم سراغ فلان آدم تاریخی بیگانه؛ امروز در زندگی خودمان، جلوی چشم خودمان [الگو داریم]. شهدای هسته ای ما یکی از الگوهای بزرگند؛ شهید چمران یک الگو است؛ شهید چمران یک دانشمند به معنای واقعی کلمه بود؛ دانشمند بود، درس خوانده و تحصیل کرده بود امّا یک مبارز واقعی، یک مجاهد واقعی هم بود، به معنای واقعی کلمه؛ شهید آوینی یک الگو است؛ شهید حججی یک الگو است. ببینید؛ از انواع و اقسام الگوها در اختیار ما است. این برادر عزیزمان خیلی خوب اینجا بیان کردند؛ گفتند الگوی من، معلّم کلاس اوّلم بود امّا حالا الگوی من حججی است؛ بله، از این الگوها ما داریم؛ با شجاعت، با شهامت، با احساس مسئولیّت، با قدرت، با عزّت در مقابل دشمن می ایستد برای اینکه به اهداف والای بزرگ جامعه ی خود و نظام خود کمک کند؛ نه برای شخص خود. اینها در یک دعوای شخصی از بین نرفتند؛ شهید شهریاری و شهید علی محمّدی و احمدی روشن و دیگران، در مسائلِ برای افتخار و سربلندی ملّت حرکت کردند و پیش رفتند؛ اینها الگویند؛ ما در جامعه ی خودمان، جلوی چشم خودمان، در زمان خودمان این الگوهای عزیز را داریم.
یک نکته ی دیگر، مسئله ی علم نافع است. در تعلیم و تربیت کشور، علمِ سودمند، دانشِ سودمند باید تعقیب بشود. اینکه شما میگویید «آموزش و پرورش اصلاح باید گردد ،(۵) یکی از موادّ مهمّ اصلاحی، همین است که دانشی که در اینجا تعلیم داده میشود، دانش سودمند باشد؛ این جوان بتواند از این دانش، برای بهبود زندگی خود و جامعه اش و پیرامونیانِ خود استفاده کند؛ علم نافع این است. علم نافع، آن [علمی] است که ما را به اهدافمان نزدیک کند، حرکت ما را آسان کند، ما را پیش ببرد؛ علم نافع این است. آن چیزهایی که در ما روحیه ی حرکت ایجاد میکند، ما را شکوفا میکند، ظرفیّتهای ما را به فعلیّت میرساند، اینها علم نافع است. البتّه یکی از علوم نافع، آگاهی از تجربه های ملّی و افتخارات کشور و عبرتها و درسهای تاریخ است که این هم جزو علوم نافع است. علم نافع آن چیزی است که ظرفیّتهای ما را شکوفا بکند؛ این هم یک نکته.
در مورد دستگاه آموزش و پرورش؛ دوستان گفتند، در آن جلسه ای هم که قبل از این جلسه بودیم،(۶) هم دوستان گفتند، هم بنده گفتم که دستگاه آموزش و پرورش یکی از معدود دستگاه های درجه ی یک در پیشرفت کشور و نیازهای کشور است؛ دستگاه آموزش و پرورش خیلی مهم است. این بخش از وظایف تعلیم و تربیت، به عهده ی دستگاه آموزش و پرورش است؛ ما نمیتوانیم به آموزش و پرورش مثل یک اداره ی معمولی در ردیف ادارات دیگر نگاه کنیم؛ اینجا مسئله اش، مسئله ی ویژه است.
خب، آموزش و پرورش یک فرصتی در اختیار دارد که هیچ دستگاه دیگری این فرصت را ندارد؛ این فرصت عبارت است از آن دوازده سال؛ این دوازده سالی که کودکان ما، نوجوانان ما در دوره ی دبستان و دبیرستان طی میکنند؛ در اختیار آموزش و پرورش است؛ در اختیار هیچ دستگاه دیگری یک چنین فرصت گران بهایی وجود ندارد؛ این فرصت، بهترین فرصت برای انتقال ارزشها و انتقال درست و جامع آرمانهای انقلابی و ملّی ما است؛ این فرصت، برای نهادینه کردن هویّت ملّی در کودکان ما و مردان و زنان آینده ی ما، یک فرصت بی نظیری است؛ این در اختیار آموزش و پرورش است. هم اندیشه در این دوازده سال شکل میگیرد، هم انگیزه شکل میگیرد؛ جهت حرکت زندگی -انگیزه ها، آرمانها، جهت گیری ها- در وجود جوان ما و نوجوان ما، در همین دوازده سال به برکت حضور در کلاسهای درس و شنیدن از معلّمین و بودن در محیط مدرسه شکل میگیرد. ببینید این چقدر اهمّیّت دارد؛ یعنی آینده ی کشور مربوط به همین دوازده سالِ جوانان ما است.
خب، دستگاه آموزش و پرورش احتیاج به نوسازی دارد؛ شماها هم شعار دادید، گفتید که باید اصلاح شود. بله، حتماً احتیاج دارد به نوسازی؛ چون، هم فرسوده است، هم آن روزی هم که تازه به وجود آمد دارای عیوبی بود. در آموزش و پرورشِ ما همان روزی هم که تازه بود و این جور فرسوده و کهنه و زمان گذشته و آسیب دیده نشده بود، عیوب اساسی ای وجود داشت که همان عیوب هم تا امروز باقی مانده. وسیله ی این تحوّل، در درجه ی اوّل عبارت است از «سند تحوّل ؛(۷) این سند تحوّل آماده است. وزیر محترم اشاره کردند به تلاشهایی که دارند انجام میدهند برای این کار؛ به نظر من این تلاشها جزو واجب ترین کارها است. آن طور که به من گزارش شده است، تاکنون کمتر از ده درصد از امکان تحقّق این سند و از محتوای این سند، تحقّق پیدا کرده؛ درحالی که چند سالی میگذرد از تصویب این سند. خیلی کم کار شده در این زمینه؛ باید کار بشود. سند یک نوشته ی روی کاغذ است؛ باید تحقّق پیدا کند. البتّه تهیّه ی این سند یک ضرورت حیاتی بود که انجام شد و محتوای سند هم آن طوری که صاحب نظران آموزش و پرورش ابراز کردند -که بسیاری هم خودشان دست اندرکار تهیّه ی این سند بودند- آن طوری که آنها اظهار کردند، سند از لحاظ تخصّصی، از لحاظ حرفه ای سطح خیلی بالایی دارد؛ بسیار محکم و متقن و مطلوب است؛ خب باید تحقّق پیدا کند. آنچه من مطالبه میکنم و توقّع دارم از دستگاه آموزش و پرورش، این است که زمان بندی کنید؛ یک زمانی را مشخّص کنید و بگویید تا چه مدّتی این سند، تحقّقِ کامل پیدا خواهد کرد. البتّه کار سختی است لکن این کار سخت باید انجام بگیرد؛ دستگاه های مختلف همه باید کمک کنند به آموزش و پرورش؛ همه باید کمک کنند. یک بخش مربوط به همین دانشگاه فرهنگیان و دستگاه های گوناگون تربیت معلّم است -که حالا عرض خواهم کرد- یک بخش هم مربوط به درون خود آموزش و پرورش است؛ باید مقدّمات نرم افزاری و سخت افزاری این کار را آماده کنند؛ زمان بندی را مشخّص بکنند و این کار، ان شاءالله به صورت واقعی انجام بگیرد؛ مهم ترین اقدام در کار تعلیم و تربیت عمومی کشور این است.
یکی از کارهایی که باید انجام بگیرد، [این است که] بدنه ی آموزش و پرورش با این سند تحوّل آشنا بشوند. آن طوری که به بنده گزارش شده، اغلب بدنه ی آموزش و پرورش از این سند [فقط] نامی شنیده اند، نمیدانند این سند [چیست]؛ این سند را به نحو مناسبی معرّفی کنید، آشنا بشوند، سند را ببینند، بخوانند، بدانند؛ خود این، کمک خواهد کرد به اینکه این [سند] تحقّق پیدا بکند، چون تحقّق سند بدون کمک بدنه ی آموزش و پرورش ممکن نیست. آن کسانی، آن جمعی که بایستی سند را عملاً پیاده کنند و محقّق بکنند، بدنه ی آموزش و پرورش هستند؛ آنها را آشنا کنید.
یک نکته ی دیگر در مورد آموزش و پرورش، مسئله ی معاونت پرورشی است که بنده در دوره های قبل و همچنین در این دوره، روی این مسئله تکیه کردم، تأکید کردم؛ باید جدّی بگیرید این مسئله را. خب وزیر محترم، باانگیزه و بانشاط و آماده ی به کار هستند؛ این کار را باید جدّی بگیرند. مسئله ی معاونت پرورشی در خود آموزش و پرورش، بسیار امر مهمّی است؛ پرورش خیلی مهم است و راه های پرورش هم راه های علمی مهمّی است.
مسئله ی بعدی هم در مورد تعلیم و تربیت، همین توجّه به تیزهوشان و نخبگان است؛ خب بحثهایی هست؛ مقامات مسئول بایستی به صورت همه جانبه به این مسئله نگاه کنند. مسئله ی سمپادها یا هر شیوه ی دیگری را کاملاً حرفه ای، با ملاحظه ی جوانب مختلف بسنجند؛ کاری کنند که تبعیضی به وجود نیاید، مشکلاتی به وجود نیاید، دلّال بازی ها درست نشود و مسئله ی تیزهوشان به معنای واقعی کلمه دنبال بشود.
و آخرین مسئله ی در این بخش از عرایض من، مسئله ی سند انحرافی ۲۰۳۰ است. سال گذشته(۸) بنده رسماً علناً قاطعاً منع کردم از اینکه این کار انجام بگیرد؛ مسئولین آموزش و پرورش استقبال کردند، دنبال کردند؛ منتها بنده شنیده ام در بخشهای مختلفی، اجزای سند ۲۰۳۰ دارد تحقّق پیدا میکند؛ این معنایش این است که اختیار مهم ترین مسئله ی کشور در دست دیگران باشد. غیر از این محتوای ۲۰۳۰ -که در آن البتّه مسائل انحرافی وجود دارد که تردیدی در آن نیست- که اگر همه ی آن هم درست بود، معنا نداشت که یک کشوری مثل ایران، با این فرهنگ، با این سابقه، با این نظام مقتدر و عزیز اسلامی، برنامه های آموزش و پرورشی خود را و سند آموزش خود و پرورش خود را از دیگرانی که نشسته اند و با اغراض گوناگون -حالا یا اغراض سیاسی یا اغراض گوناگون فاسد دیگر- یک چیزی تهیّه کردند، از آنها بگیرد؛ چنین چیزی معنی ندارد.(۹) خدا خیرتان بدهد؛ خب راهش این است که هم نمیرید، هم ۲۰۳۰ را نپذیرید؛ بهترش این است!(۱۰)
راجع به مسئله ی دانشگاه فرهنگیان و مسئله ی تربیت معلّم؛ امروز مهم ترین نیاز آموزش وپرورش کشور، معلّم است؛ مهم ترین نیاز، معلّم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجائی و هر نقطه ای که تربیت معلّم بر آن صدق میکند، بایستی هم کمّاً، هم کیفاً توسعه پیدا کند. آقایان گفتند و بنده هم اطّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّمین -تعداد کثیری- وارد بازنشستگی میشوند و آن کسانی که از این دانشگاه ها، [یعنی] دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، تحویل داده میشوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش و پرورش خارج میشوند؛ این یک بحران است برای آموزش وپرورش؛ نباید چنین اتّفاقی بیفتد. البتّه گفته میشود که از بیرون کسانی را میگیرند، [ولی] آن یک عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البتّه اشکال ندارد؛ علی الاصول هم یک کارِ درستی نیست؛ معلّمی یک حرفه ِی فنّی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفته اید ندارد؛ چطور میخواهد معلّمی کند؟ مراکز تربیت معلّم -که مهم ترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش وپرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. [طبقِ] آنچه بنده اطّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی -معلّم، استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. وزارت علوم، سازمان مدیریّت، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند؛ این مشکلات باید برطرف بشود. البتّه دوستان، هم اینجا ذکر کردند، هم در آن جلسه ی قبلی گفتند که از بنده انتظاراتی دارند؛ بنده آماده هستم و هر کاری که از من بربیاید و بتوانم انجام بدهم و در اختیار بنده باشد، قطعاً انجام میدهم؛ برای اینکه این مسئله را جزو مسائل درجه ی اوّل کشور میدانم و می شناسم.
سهمیه ی جذب هیئت علمی باید افزایش پیدا کند که این به عهده ی سازمان امور استخدامی است. اساتید اینجا هم بایستی از لحاظ خصوصیّات فکری و علمی، جزو شاخص ترین ها باشند؛ تدیّن؛ سطح بالای دانش؛ روحیه ی انقلابی؛ انطباق با معیارهای سند تحوّل؛ نمیشود که ما سند تحوّل را تنظیم کنیم و دنبال تحقّقش باشیم، [امّا] آنجایی که اساسی ترین و محوری ترین مرکز آموزش و پرورش است، از خصوصیّات و معیارها و شاخصها و اندازه های سند تحوّل دور باشد؛ این امکان ندارد. هسته های گزینش در این زمینه هیچ مسامحه(۱۱) نکنند؛ اساتید برجسته، اساتید خوب و البتّه استاد تمام وقت [گزینش کنند]. و من توصیه میکنم همه ی اساتید اینجا را و همچنین دانشجویان را که با آثار شهید عزیزمان، شهید مطهّری -که روز معلّم با نام او آمیخته شده است- اُنس پیدا کنند؛ هرچه میتوانید با این آثار اُنس پیدا کنید. سالهای متمادی از حیات بابرکت شهید مطهّری گذشته است امّا خون مطهّر او و شهادت او، امضای حرفهای او است؛ صادق بود، راست گفت، خوش فکر و بااستعداد و قویِ از لحاظ فکری بود و بحمدالله میراث خوبی از خود به یادگار گذاشته که تا امروز همچنان مورد استفاده است. خب، در این زمینه ی تعلیم و تربیت و در زمینه ی دانشگاه فرهنگیان، عرایضی را عرض کردیم و گذشت.
دو مسئله ی کوتاه دیگر را باید عرض بکنم: یکی مسئله ی آمریکا است، یکی مسئله ی برجام است. خب دیشب شنیدید، رئیس جمهور آمریکا حرفهایی زد، حرفهای سخیف و سبُکی زد؛ شاید بیش از ده دروغ در حرفهای او بود؛ هم حرف زد [درباره ی] مسئله ی خروجشان از برجام، هم ملّت ایران را و نظام جمهوری اسلامی را تهدید کرد: «چنین میکنیم، چنین میکنیم، چنین میکنیم ، که بنده از طرف ملّت ایران عرض میکنم: آقای ترامپ! شما غلط میکنید.
درست توجّه کنید، التفات کنید! دلم میخواهد شما جوانها و همه ی کسانی که این حرف را بعداً خواهند شنید، درست توجّه کنند، دقّت کنند؛ چون یکی از مسائل مهمّ نقد و امروز ما است؛ مسئله ی آمریکا یک مسئله ی جدّی است. آمریکا با ما دشمن است؛ این دشمنی هم با شخص این حقیر یا با شخص سردمداران نظام نیست، با مجموعه ی نظام اسلامی است که امروز ملّت ایران، این نظام را پذیرفته و در راه او دارد حرکت میکند؛ این دشمنی یک چنین دشمنی ای است. مخصوص این شخص هم نیست؛ دولت آمریکا و نظام آمریکایی، از آغاز پیدایش جمهوری اسلامی با او دشمن بود و بد بود و در صدد براندازی بود. حتّی دولت قبل -دولت اوباما- که هم در نامه به بنده، هم در اظهارات میگفتند که ما در صدد براندازی نیستیم، دروغ میگفتند؛ آنها هم در صدد براندازی بودند؛ براندازی نظام جمهوری اسلامی؛ مسئله ی برجام و این حرفها بهانه است. ببینید، آن وقتی که مسئله ِی هسته ای و تحریمها شروع شده بود، بودند کسانی از معاریف این کشور و مسئولان سطح بالا که به بنده مراجعه میکردند و میگفتند «شما چه اصراری دارید که روی این مسئله ی هسته ای می ایستید؟ چه اصراری دارید؟ خب آمریکایی ها بهانه گیری میکنند، بدجنسی میکنند، خباثت میکنند؛ بگذارید کنار، خودمان را راحت کنیم ؛ این را به من میگفتند. البتّه این حرف غلط بود چون مسئله ی هسته ای، نیاز کشور است؛ این را من بارها گفته ام؛ ما تا چند سال دیگر احتیاج داریم بیست هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشیم؛ این محاسبه ی مسئولان ذی ربطِ کشور است؛ نیاز به این داریم؛ خب از کجا [بیاوریم]؟ آن روزی که ما نیاز پیدا کردیم، میگویند شما امروز نفت دارید؛ خب این نفت ابدی که نیست؛ آن روزی که این نفت در اختیار این کشور نبود یا با این شدّت و فراوانی نبود، آن وقت ما باید تازه شروع کنیم به دنباله ی انرژی هسته ای و امکانات هسته ای؟ آن روز باید شروع کنیم؟ نسلهای آن روز، ما را لعنت نخواهند کرد که آن وقتی که شما باید شروع میکردید، شروع نکردید؟ این حرف غلط بود که «ما چه احتیاجی داریم ؛ چرا، احتیاج داریم. حالا گیرم احتیاج نداشتیم؛ بنده به آنها میگفتم مسئله ی ایرادگیری آمریکا و تحریمهایی که علیه ما اعمال میکنند و دشمنی ای که با ما میکنند، مربوط به انرژی هسته ای نیست، این بهانه است؛ این را اگر گذاشتیم کنار، یک بهانه ی دیگر پیدا میکنند و همین دشمنی را میکنند. میگفتند «نه آقا این جوری نیست ؛ حالا ملاحظه کردید که این جوری است. مسئله ی انرژی هسته ای را ما در برجام به شکلی که مخالفین ما میخواستند، زیر بار رفتیم و قبول کردیم امّا دشمنی ها تمام نشد؛ مسئله ی حضور ما در مناطق خاورمیانه را مطرح میکنند، مسئله ی موشک را مطرح میکنند. شما اگر فردا اعلام کنید که ما دیگر موشک درست نمیکنیم یا بیشتر از فلان مقدار بُرد، موشک تولید نمیکنیم، این قضیّه [هم] تمام خواهد شد امّا یک قضیه ی دیگر درست خواهد شد، یک موضوع دیگر را مطرح میکنند. دعوا، دعوای بنیادی است؛ با نظام جمهوری اسلامی مخالفند.
خب، حالا چرا مخالفند با نظام جمهوری اسلامی؟ علّت مخالفت با نظام جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی آمد دستِ سلطه ی آمریکایی را از کشور کوتاه کرد؛ همه ی مسئله این است. آمریکایی ها بر یک کشوری با ثروت، با امکانات و در موقعیّت راهبردی حسّاس جغرافیایی مثل ایران، به طورکامل مسلّط بودند؛ انقلاب و جمهوری اسلامی آمدند دست اینها را کوتاه کردند؛ اینها میخواهند انقلاب و جمهوری اسلامی را نابود کنند به خاطر این؛ میخواهند تسلّط داشته باشند؛ همچنان که بر بسیاری از کشورهای منطقه متأسّفانه تسلّط دارند. آنها میخواهند دستور بدهند «باید این کار را بکنید و حاکم فلان کشورِ این منطقه ی حسّاس، «بایدِ آنها را روی چشم بگذارد و قبول بکند! آنها این را میخواهند. توجّه بفرمایید! اینها نکته ی مهمّی است؛ مسئله، مسئله ی احساسات نیست؛ مسئله، مسئله ی این نیست که انسان ناگهان به خاطر یک حادثه ی دفعی مثلاً فرض کنید موضع گیری بکند؛ مسئله، مسئله ی اساسی و ریشه ای است؛ اینها نوکر لازم دارند؛ جمهوری اسلامی عزّت خود را به رخ اینها کشیده و اینها نمیتوانند تحمّل کنند. آنها میخواهند حکّامی وجود داشته باشند که پولشان را بگیرند، از امکاناتشان استفاده کنند، دستور آنها را اطاعت بکنند، هروقت هم که آنها میل داشتند اینها عوض بشوند؛ مثل اینکه یک روزی انگلیس ها همین نقش را در منطقه داشتند، یک روز رضاخان را آوردند، یک روز هم رضاخان را به دلایلی مایل بودند ببرند و بردند و پسرش را سر جایش گذاشتند؛ آنها این را میخواهند. متأسّفانه در کشورهای خلیج فارس، در کشورهای منطقه ی غرب آسیا، این حالت در بسیاری از [این] کشورها وجود دارد؛ اینها در مقابل آمریکا خاضعند، خاشعند؛ انسان چه بگوید: مثل عبد ذلیل!
همین دو سه روز قبل از این، ترامپ یک نامه ای نوشته است به رؤسای کشورهای خلیج فارس -که به این نامه ما توانستیم دست پیدا کنیم و ببینیم- و در این نامه به اینها میگوید که باید همه تان متّفق بشوید، باید این کار را بکنید، باید آن کار را بکنید، من هفت تریلیون دلار اینجا خرج کرده ام برای شما. مردک! هفت تریلیون دلار شما برای اینها خرج کردی! هفت تریلیون دلار خرج کردی برای اینکه بر عراق مسلّط بشوی، بر سوریه مسلّط بشوی؛ خب نتوانستی؛ به درک! میگوید باید این کار را بکنید، این کار را بکنید، این کار را بکنید؛ [در جملاتش] «باید دارد! به همه ی این رؤسا هم این نامه را نوشته و فرستاده. اینها میخواهند به جمهوری اسلامی هم «باید بگویند؛ چون نمیتوانند، [لذا] دشمنند و میخواهند آن را بردارند؛ دعوا [سرِ] این است. ملّت ایران، یک ملّت مستقلّی است، ملّت عزیزی است. حکّام گذشته ی این ملّت -پادشاهان دوران قاجار و پادشاهان پهلوی- عزّت این ملّت را گرفتند، این ملّت را ذلیل کردند، عقب نگه داشتند، زیر بار تحمیل قدرتها بردند، [لذا] اینها عادت کردند و دلشان میخواهد که همین قضیّه اتّفاق افتاده باشد. حالا اسلام -جمهوری اسلامی، نظام اسلامی، انقلاب اسلامی- آمده این ملّت را به عزّت خودش برگردانده، این ملّت ایستاده اند، اینها نمیتوانند تحمّل کنند؛ دعوا سرِ این است. این جوری خیال نکنند که «آقا شما چه اصراری دارید که سرِ فلان قضیّه می ایستید ! که می آمدند بعضی ها به ما میگفتند؛ خدا از سر تقصیراتشان بگذرد.
خب، این مسئله ی آمریکا است. بنابراین آنچه اتّفاق افتاده است، یعنی رفتارهای زشت و سخیف این رئیس جمهور کنونی آمریکا، هیچ خلاف انتظار ما نیست؛ اینها کارهایی است که از اوّل هم میکردند؛ در دوران دولت گذشته ی آمریکا یک جور بود، حالا یک جور است؛ دوران قبل از او -دوران بوش پسر- یک جور بود؛ در هر دوره ای یک جوری اینها خباثتهای خودشان را، دشمنی های خودشان را، مَلعَنَت(۱۲) خودشان را نشان دادند نسبت به ملّت ایران و ملّت ایران هم با قدرت در مقابل همه ی اینها ایستاده. خیلی از آنها استخوانهایشان هم خاک شد، بدنشان هم در زیر خاک خوراک کرم و مور و مار شد، [امّا] جمهوری اسلامی بحمدالله با قدرت سینه سپر کرده ایستاده؛ این آقا هم بدنش خاک خواهد شد، خوراک مار و مور خواهد شد، جمهوری اسلامی همچنان خواهد ایستاد. این راجع به آمریکا.
امّا راجع به برجام؛ خب، بنده از روز اوّل بارها و بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید! هم در جلسات خصوصی این را گفتم، هم در جلسات عمومیِ مردمی گفتم؛ در جلسات خصوصی بیشتر هم این را گفتم؛ گفتم به اینها اعتماد نکنید؛ اگر میخواهید قرارداد ببندید، تضمین های لازم را فراهم بکنید، بعد صحبت کنید، بعد قرارداد ببندید، بعد امضا کنید؛ به حرفِ اینها اعتماد نکنید. یکی از چیزهایی که بنده آن وقت، بخصوص روی آن تصریح کرده بودم این بود که گفتم ما این قرارداد را قبول میکنیم به این شروط -چند شرط بود- یکی از شرط ها این بود که گفتیم رئیس جمهورِ وقتِ آمریکا بنویسد و امضا کند که تحریمها برداشته شد؛ این جزو شرایط ما بود، جزو شرایط بنده بود؛ خب، مسئولین محترم زحمت کشیدند، تلاش کردند، عرق ریختند، [ولی] نتوانستند و این نشد و نتیجه اش این است که دارید مشاهده میکنید: دو سال، دو سال ونیم گذشته است، ما به همه ی تعهّدات عمل کرده ایم، این مردک می آید بیرون و میگوید که من قبول ندارم و خارج میشوم و چنین میکنم و چنان میکنم.
حالا گفته میشود که برجام را میخواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من میگویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] میخواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید -تضمین واقعی، تضمین عملی- وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه ی دیگر. روشهای سیاسی و دیپلماسی، روشهای ویژه ای است؛ گاهی لبخند میزنند و در حال لبخند، خنجر را تا دسته در سینه ی انسان فرو میکنند؛ دیپلماسی این است دیگر؛ با اخلاق خوش، با تعریف و تمجید که «بله شما خیلی خوبید، شما آقایید، ما میدانیم شما قرارداد را به هم نمیزنید، ! اگر چنانچه توانستید تضمین از آنها بگیرید به طوری که بشود اعتماد کرد، خب اشکالی ندارد، حرکتتان را ادامه بدهید؛ اگر نتوانید چنین تضمین قطعی ای را بگیرید -که بنده هم بسیار بعید میدانم که بتوانید تضمین بگیرید- آن وقت دیگر نمیشود این جوری حرکت کرد و این جوری ادامه داد.
مسئله بسیار حسّاس است. امروز مسئولین کشور در معرض یک آزمون بزرگند؛ آیا حفظِ عزّت و اقتدارِ این ملّت عزیز را خواهند کرد یا نه؟ باید عزّت این ملّت تأمین بشود، منافع ملّت باید تأمین بشود به معنای واقعی کلمه، که خب حالا خوشبختانه مسئولین هم بر روی حفظ منافع ملّی تکیه کردند و گفتند باید منافع ما تأمین بشود؛ بله، باید تأمین بشود منتها برای تأمین منافع، به حرفِ فلان رئیس و فلان نخست وزیر و فلان صدراعظم اعتماد نکنید؛ حرف اینها اعتباری ندارد؛ امروز یک چیزی میگویند، فردا یک جور دیگری عمل میکنند؛ هیچ رودربایستی هم ندارند، خجالت هم اصلاً نمیکشند. متأسّفانه در عالم دیپلماسی چیزی که وجود ندارد اخلاق انسانی است؛ بخصوص این غربی ها، اروپایی ها که هیچ اصلاً اخلاق را در ارتباطات گوناگون دیپلماسی و امثال اینها، بو نکرده اند؛ فقط صرفاً بر طبق منافع خودشان فکر میکنند و حرکت میکنند و نقشه میکشند. با اینها باید با دقّت رفتار کرد، عاقلانه باید رفتار کرد. بنابراین عزّت ملّت باید حفظ بشود، منافع ملّت باید حفظ بشود؛ به معنای واقعی هم حفظ بشود، اعتماد هم نشود.
و من به شما عرض بکنم: عزیزان من، جوانان، فرزندان من! من آینده را متعلّق به شما میبینم؛ من تردید ندارم آینده ی این کشور از امروز بمراتب بهتر خواهد بود، در جهت نظام اسلامی و در جهت اسلام و ارزشهای اسلامی.(۱۳) ان شاءالله که خداوند این آمادگی را در شماها حفظ کند، به شما و ما ثبات قدم بدهد و ان شاءالله عاقبت همه ی ما را خیر کند و ما را با کسانی که دوستشان داریم -شهدای عزیزمان، امام بزرگوارمان- در دنیا و آخرت محشور کند و قلب مقدّس ولیّ عصر را از ما راضی کند.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
۱) در ابتدای این دیدار -که در محلّ دانشگاه فرهنگیان برگزار شد- آقای سیّدمحمّد بطحائی (وزیر آموزش و پرورش) گزارشی ارائه کرد و تعدادی از معلّمان به بیان مطالب و دیدگاه های خود پرداختند.
۲) ازجمله، صحیفه ی امام، ج ۸، ص ۹۱
۳) سوره ی بقره، بخشی از آیه ی ۱۲۹؛ «… و کتاب وحکمت به آنان بیاموزد …
۴) نهج البلاغه، خطبه ی ۳
۵) اشاره به شعار حضّار
۶) بیانات در دیدار جمعی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان (۱۳۹۷/۲/۱۹)
۷) سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش، در سال۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
۸) بیانات در دیدار جمعی از معلّمان، فرهنگیان سراسر کشور و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (۱۳۹۶/۲/۱۷)
۹) شعار حضّار: «معلّم میمیرد، ۲۰۳۰ نمیپذیرد
۱۰) خنده ی معظّمٌ له و حضّار
۱۱) اهمال، سهل انگاری
۱۲) بدذاتی، شرارت
۱۳) شعار حضّار: «ای رهبر آزاده، آماده ایم آماده

به مناسبت حضور حضرت آیت الله خامنه ای در دانشگاه فرهنگیان
نامه تشکر وزیر آموزش و پرورش از رهبر معظم انقلاب
(لینک اصلی خبر)

واحد مرکزی خبر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، متن این نامه به شرح زیر است:
محضر مبارک رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)
با سلام و تحیات فراوان
جامعه بزرگ آموزش و پرورش هفته معلم امسال را با خاطره ای به یاد ماندنی به پایان رساند؛ پایانی که البته سرآغاز نوسازی و رویشی جدید برای نظام تعلیم و تربیت کشورمان است.
نگاه بلند و امید بخش حضرتعالی به جایگاه بی بدیل آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی پیشرفت کشور که فرمودید: هزینه کردن برای آن در واقع سرمایه گذاری برای آینده کشور است و تاکید مستطاب عالی بر ضرورت اجرای جامع و کامل سند تحول بنیادین و لزوم حمایت همه جانبه دستگاه ها و نهاد های مختلف و مردم عزیز از آموزش و پرورش و اهتمام فزون تر به ارتقای کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، یقینا امید و انگیزه تلاش صادقانه و خستگی ناپذیر را در فرهنگیان و به ویژه مسئولان این دستگاه عظیم تقویت نموده است.
به عنوان معلم و خادم خانواده بزرگ آموزش و پرورش، مراتب قدردانی و تشکر وافر خود را به نمایندگی از فرهنگیان شریف نسبت به حضور خاطره انگیز، مؤثر، امیدبخش و راهگشای رهبر فرزانه انقلاب در دانشگاه فرهنگیان تقدیم می دارم.
تأییدات و حمایت مجدانه حضرتعالی، وظیفه اینجانب را در تحقق سیاست ها و رهنمودهای معظم له سنگین تر از گذشته کرده است.
امیدواریم از دعای خیر و رهنمودهای دلسوزانه حضرتعالی در بالندگی نظام آموزشی کشور و پرورش فرزندان ایران اسلامی بیش از پیش بهره مند باشیم.
سید محمد بطحایی
پیام تشکر رئیس دانشگاه شهید رجایی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته معلم
(لینک اصلی خبر)

پانا

تهران (پانا) – پس از حضور صمیمی مقام معظم رهبری به مناسبت هفته معلم در جمع معلمان و دانشجو-معلمان در دانشگاه فرهنگیان، رئیس دانشگاه شهید رجایی از رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکر کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، به مناسبت حضور مقام معظم رهبری در مراسم گرامی داشت هفته معلم، حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه شهید رجایی در پیامی از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تشکر کرد.
متن پیام عظمتی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله)
با سلام و تحیات، و آرزوی دوام توفیق و سلامتی حضرت عالی
هفته پاس داشت مقام معلم و استاد و سالروز شهادت معلم فرهیخته انقلاب، شهید بزرگوار استاد مطهری در سالی که مزین به شعار حمایت از کالای ایرانی است، از حال و هوای انقلابی و امید بخشی متفاوت نسبت به سال های قبل مفتخر بود و حضور با برکت حضرت عالی در جمع اساتید، معلمان و دانشجو معلمان دانشگاه های شهید رجائی و فرهنگیان، چنان روحیه انقلابی و نشاط علمی به بار آورد که عطر شکوفه های امید آن سال های سال باقی خواهد بود.
نظر بلند معظم له به شأن و جایگاه مقام معلم در سپهر نظام تعلیم و تربیت چراغ روشن راه همه عاشقان خدمت به این نهال بابرکت بوده و خواهد بود. تأکید و مطالبه به حق حضرتعالی بر اجرای بند بند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تنها سند بالادستی متبرک به نام اهل بیت (ع) می باشد، شعله امید را در دل معلمان انقلابی و فرهیخته ایران اسلامی همچون خورشید فروزان ساخت که جای دارد دراین باب خداوند متعال را بیش از هر زمانی شاکر باشیم .
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی افتخار دارد به عنوان تنها دانشگاه مولد نیروی انسانی متخصص و ماهر در رشته های فنی و مهندسی برای آموزش معلمان در هنرستان های فنی و حرفه ای کشور، به عنوان یک دانشگاه راهبردی، نقش آفرین باشد و امید است در ادامه مسیر فعالیت، با تکیه بر منویات جناب عالی، یکی از ستون های استوار تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی با تقویت و ارتقأ کمی و کیفی بنیان های خود نقش موثرتری بیش از گذشته در عرصه تربیت نیروهای ماهر و مولد برای آینده جامعه ایفا نماید.
نوید و ثمره این دانشگاه به نحوی است که با حضور دانش آموختگان آن در طراز جمهوری اسلامی در عرصه فنی و حرفه ای موجبات تربیت فرزندان این مرز و بوم همراه با دانش و مهارتی باشد که سهم مهمی در ایجاد اشتغال در آینده کشور ایفا نمایند و همچنین تداوم افتخار پرورش دانشمندان بزرگ و رشیدی همانند شهید حسن طهرانی مقدم (که از دانش آموختگان سرافراز این دانشگاه است) را به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم نماید.
اینجانب در جایگاه یک معلم و یکی از خدمت گذاران عرصه تعلیم و تربیت، به نیابت از همه اساتید و دانشجو معلمان عزیز دانشگاه (راهبردی) تربیت دبیر شهید رجائی، مراتب خالصانه ترین تقدیر و سپاس خویش را تقدیم داشته و دوام سلامتی و طول عمر با برکت حضرت عالی را در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) از خداوند متعال مسئلت نموده و حسن مساعدت وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر سید محمد بطحایی را نیز برای حضور با برکت معظم له در جمع معلمان آینده ایران اسلامی ارج می نهم.

پیام سپاس رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از رهبر معظم انقلاب
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طی پیامی از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به مناسبت حضور ایشان در مراسم گرامیداشت هفته معلم، تشکر کرد.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، به مناسبت حضور مقام معظم رهبری در مراسم گرامیداشت هفته معلم، حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت شهید رجایی در پیامی از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تشکر کرد.
در متن پیام حمیدرضا عظمتی آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله)
با سلام و تحیات و آرزوی دوام توفیق و سلامتی حضرت عالی
هفته پاسداشت مقام معلم و استاد و سالروز شهادت معلم فرهیخته انقلاب، شهید بزرگوار استاد مطهری در سالی که مزین به شعار حمایت از کالای ایرانی است، از حال و هوای انقلابی و امید بخشی متفاوت نسبت به سال های قبل مفتخر بود و حضور با برکت حضرت عالی در جمع اساتید، معلمان و دانشجو معلمان دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان، چنان روحیه انقلابی و نشاط علمی به بار آورد که عطر شکوفه های امید آن سال های سال باقی خواهد بود.
نظر بلند معظم له به شأن و جایگاه مقام معلم در سپهر نظام تعلیم و تربیت چراغ روشن راه همه عاشقان خدمت به این نهال بابرکت بوده و خواهد بود. تأکید و مطالبه به حق حضرتعالی بر اجرای بند بند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تنها سند بالادستی متبرک به نام اهل بیت(ع) می باشد، شعله امید را در دل معلمان انقلابی و فرهیخته ایران اسلامی همچون خورشید فروزان ساخت که جای دارد در این باب خداوند متعال را بیش از هر زمانی شاکر باشیم.
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افتخار دارد به عنوان تنها دانشگاه مولد نیروی انسانی متخصص و ماهر در رشته های فنی و مهندسی برای آموزش معلمان در هنرستان های فنی وحرفه ای کشور، به عنوان یک دانشگاه راهبردی، نقش آفرین باشد و امید است در ادامه مسیر فعالیت، با تکیه بر منویات جناب عالی، یکی از ستون های استوار تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی با تقویت و ارتقای کمی و کیفی بنیان های خود نقش موثرتری بیش از گذشته در عرصه تربیت نیروهای ماهر و مولد برای آینده جامعه ایفا نماید.
نوید و ثمره این دانشگاه به نحوی است که با حضور دانش آموختگان آن در طراز جمهوری اسلامی در عرصه فنی و حرفه ای موجبات تربیت فرزندان این مرز و بوم همراه با دانش و مهارتی باشد که سهم مهمی در ایجاد اشتغال در آینده کشور ایفا نمایند و همچنین تداوم افتخار پرورش دانشمندان بزرگ و رشیدی همانند شهید حسن طهرانی مقدم (که از دانش آموختگان سرافراز این دانشگاه است) را به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم نماید.
اینجانب در جایگاه یک معلم و یکی از خدمت گذاران عرصه تعلیم و تربیت، به نیابت از همه اساتید و دانشجو معلمان عزیز دانشگاه (راهبردی) تربیت دبیر شهید رجایی، مراتب خالصانه ترین تقدیر و سپاس خویش را تقدیم داشته و دوام سلامتی و طول عمر با برکت حضرت عالی را در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) از خداوند متعال مسئلت نموده و حسن مساعدت وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر سید محمد بطحایی را نیز برای حضور با برکت معظم له در جمع معلمان آینده ایران اسلامی ارج می نهم.
و من الله التوفیق
حمیدرضا عظمتی
انتهای پیام/

خرازی در همایش ملی آموزش عنوان کرد:
حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، ارائه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدکمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و محققان برگزار شد با بیان اینکه ذهن و مغز سازنده دانش است، اظهار کرد: برنامه درسی باید براساس استعداد هر دانش آموز طراحی شود و استفاده از یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و رشد ذهن و مغز کودکان، نوجوانان و جوانان دستاورهای چشمگیری را بدنبال خواهد داشت.
تعامل رشته های مختلف برای مطالعه مغز
خرازی با اشاره به اینکه علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای و از تعامل رشته های مختلف برای مطالعه ذهن و مغز پدید آمده است، خاطر نشان کرد: مغز انسان دارای ساختاری بسیار پیچیده است که نمی توان تنها از یک زاویه آن را مورد مطالعه قرار داد بلکه از طریق تعامل رشته¬های مختلف قادر خواهیم بود این ودیعه الهی را بهتر بشناسیم و نحوه استفاده بهینه از مغز را کشف و به کاهش کاستی ها و اختلالات مغزی کمک کنیم.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ادامه داد: هرآنچه با مغز و ذهن انسان سروکار دارد می تواند متاثر از آموزه های شناختی و دانش ما از مغز و ذهن باشد و آموزه های شناختی دیدگاه های ما را نسبت به بسیاری از رشته ها تغییر داده، راهکارهای جدیدی را در اختیار ما می گذارد.
یادگیری مغز از بدو تولد
خرازی با اشاره به اینکه امروزه در کشورهای مختلف برای مطالعه ذهن و مغز انسان سرمایه گذاری های هنگفتی صورت گرفته است، گفت: در کشورمان نیز به این امر مهم توجه اساسی شده است، بطوری که با تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، امکانات بسیار خوبی برای مطالعات علمی و تخصصی در زمینه ساختار و کارکردهای مغز و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه مغز انسان از بدو تولد قادر به یاد گیری است و در طول حیات خود اتصالات عصبی را ایجاد می کند و توانایی شناختی انسان حاصل تعامل مشترک وراثت و محیط است، بیان کرد: یاد گیری محصول همیاری بخش های مختلف مغز است و مغز جستجوگر و هدفمند است و در پی ارزش و معناست.
حمایت از توسعه علوم شناختی
دبیر ستاد علوم شناختی با بیان اینکه آشنایی با رشته های عصب شناختی، کارکردهای شناختی ذهن و مغز و آشنایی با روش های بهینه رشد ذهن کودک و یاددهی و یادگیری از لوازم آموزش و پرورش شناختی است ابراز کرد: امروزه در دنیا تلاش های گسترده ای در زمینه کاربست یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و ایجاد تحول و نو آوری در آن براساس آموزه های شناختی در حال انجام و برنامه ریزی است.
وی همچنین عنوان کرد: سیستم آموزش و پرورش در کشورمان مبتنی بر رفتار گرایی است، بطوری که دانش آموز تنها می آموزد و بخاطر می سپارد، اما درآموزش و پرورش شناختی ایجاد نگرش و انگیزش در میان دانش اموزان وظیفه اصلی معلم و مدرسه است، به طوری که با ایجاد نگرش مثبت در میان دانش اموزان، تلاش آنان برای پیشرفت افزایش می باید.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اقدامات و تلاش های این ستاد در امر ترویج و ارتقای علوم شناختی در سطح کشور گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، و ارایه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی به مدارس ، برگزاری مسابقات علمی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علوم شناختی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.
خرازی درخاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آموزه های شناختی تحول چشمگیری در آموزش و پرورش کشور حاصل شود که منجر به شکوفایی استعداد ها شود.
ضرورت ایجاد نگرش و انگیزش علم شناختی در دانش آموزان
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد علوم و فناوری شناختی، دکتر سیدکمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: اولین نقش مدرسه و معلم، ایجاد نگرش و انگیزش در دانش آموزان است.
وی با بیان اینکه ذهن و مغز سازنده دانش است، گفت: برنامه درسی باید براساس استعداد هر دانش آموز طراحی شود و استفاده از یافته­ های علوم شناختی در آموزش و پرورش و رشد ذهن و مغز کودکان، نوجوانان و جوانان دستاورهای چشمگیری را بدنبال خواهد داشت.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اینکه علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای و از تعامل رشته های مختلف برای مطالعه ذهن و مغز پدید آمده است، خاطرنشان کرد: مغز انسان دارای ساختاری بسیار پیچیده است که نمی توان تنها از یک زاویه آن را مورد مطالعه قرار داد، بلکه از طریق تعامل رشته ­های مختلف قادر خواهیم بود این ودیعه الهی را بهتر بشناسیم، نحوه استفاده بهینه از مغز را کشف و به کاهش کاستی ها و اختلالات مغزی کمک کنیم.
وی بیان کرد: هرآنچه با مغز و ذهن انسان سروکار دارد می تواند متاثر از آموزه های شناختی و دانش ما از مغز و ذهن باشد و آموزه های شناختی دیدگاه های ما را نسبت به بسیاری از رشته ها تغییر داده، راهکارهای جدیدی را در اختیار ما می گذارد .
خرازی با اشاره به اینکه امروزه در کشورهای مختلف برای مطالعه ذهن و مغز انسان سرمایه گذاری های هنگفتی صورت گرفته است، گفت: در کشورمان نیز به این امر مهم توجه اساسی شده ، بطوری که با تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، امکانات بسیار خوبی برای مطالعات علمی و تخصصی در زمینه ساختار و کارکردهای مغز و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه مغز انسان از بدو تولد قادر به یاد گیری است و در طول حیات خود اتصالات عصبی را ایجاد می کند و توانایی شناختی انسان حاصل تعامل مشترک وراثت و محیط است، گفت: یاد گیری محصول همیاری بخش های مختلف مغز است و مغز جستجوگر و هدفمند است و در پی ارزش و معناست.
دبیر ستاد علوم شناختی با بیان اینکه آشنایی با رشته های عصب شناختی، کارکردهای شناختی ذهن و مغز و آشنایی با روش های بهینه رشد ذهن کودک و یاددهی و یادگیری از لوازم آموزش و پرورش شناختی است گفت: امروزه در دنیا تلاش های گسترده ای در زمینه کاربست یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و ایجاد تحول و نو آوری در آن براساس آموزه های شناختی در حال انجام و برنامه ریزی است.
وی افزود: سیستم آموزش و پرورش در کشورمان مبتنی بر رفتار گرایی است، بطوری که دانش آموز تنها می آموزد و بخاطر می سپارد، اما درآموزش و پرورش شناختی ایجاد نگرش و انگیزش در میان دانش اموزان وظیفه اصلی معلم و مدرسه است، به طوری که با ایجاد نگرش مثبت در میان دانش آموزان، تلاش آنان برای پیشرفت افزایش می باید.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اقدامات و تلاش های این ستاد در امر ترویج و ارتقای علوم شناختی در سطح کشور گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس و ارائه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی به مدارس ، برگزاری مسابقات علمی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علوم شناختی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.
خرازی گفت: با استفاده از آموزه های شناختی تحول چشمگیری در آموزش و پرورش کشور حاصل شده و منجر به شکوفایی استعداد ها خواهد شد.

برگزاری کارگاه آموزشی بیس بال و سافت بال برای دانشجویان علوم ورزشی
(لینک اصلی خبر)

فدراسیون انجمنهای ورزشی

از سوی انجمن بیس بال و سافت بال یک دوره کارگاه آموزشی بیس بال و سافت بال با حضور خانم حسینی نائب رئیس بانوان و عباس ندایی مسئول کمیته آموزش انجمن در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون انجمنهای ورزشی، این کارگاه آموزشی با هدف معرفی رشته های ورزشی بیس بال و سافت بال برای دانشجویان علوم ورزشی این دانشگاه برگزار گردید. در این راستا مقرر گردید دوره های آموزشی تکمیلی و عملی پس از ماه مبارک رمضان برگزار گردد و تفاهم نامه ای فی مابین این انجمن و دانشکده علوم ورزشی منعقد گردد.
لازم به ذکر است که انجمن بیس بال و سافت بال کشور تحت پوشش فدراسیون انجمن های ورزشی مشغول به فعالیت است و با توجه به حضور این رشته های ورزشی پرطرفدار در بازی های المپیک ، آسیایی و مسابقات جهانی دانشجویان، لزوم آشنایی و دانشجویان رشته علوم ورزشی با رشته های مذکور ضروری است.

توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی محقق شد؛
همکاری متخصصان کشور برای طراحی سیستم ایمپلنت مغزی
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

مدیر کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی گفت: با اتمام پروژههای مصوب ستاد و با توجه به رویکرد مد نظر شرایط طراحی چند گونه از سیستم های ایمپلنت مغزی در کشور فراهم می شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حسین مقامی مدیر کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی اظهار کرد: از بهمن ماه سال ۱۳۹۳، کمیته علمی متشکل از اساتید و متخصصان مجرب در حوزه ایمپلنت مغزی ایجاد و فعال شد و در حال حاضر حدود پانزده طرح به طور مستقیم تحت نظارت کارگروه ایمپلنت مغزی قرار دارد که ده عنوان از این طرح ها به صورت یک پروژه چند مرحله ای تعریف شده اند.
به گفته وی، این طرح های تحقیقاتی توسط پژوهشگرانی از دانشگاههای مختلف کشور از جمله دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، تربیت مدرس و صنعتی سهند تبریز درحال اجرا است که بیش از پنجاه متخصص به طور مستقیم، شامل ۱۷ عضو هیات علمی، در این پروژهها به فعالیت مشغول هستند.
مقامی همچنین عنوان کرد: با اتمام پروژههای مصوب در ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و با توجه به رویکرد مورد نظر ستاد، شرایط طراحی چند گونه از سیستمهای ایمپلنت مغزی در کشور فراهم خواهد شد که این امر برای اولین بار و به صورت پژوهش همگرا و توسط افراد متخصص از رشته های علمی مختلف انجام میشود که می تواند الگوی مناسبی برای تحقیقات گسترده در کشور باشد.
مدیرکارگروه ایمپلنت مغزی ستاد علوم شناختی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی اظهار امیدواری کرد با حمایتهای انجام شده از سوی ستاد رشد قابل قبولی در این حوزه و در طی سالهای آتی در کشور مشاهده شود.
همکاری متخصصان کشور برای طراحی سیستم ایمپلنت مغزی
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

مدیر کارگروه ایمپلنت مغزی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: با اتمام پروژه های مصوب ستاد و با توجه به رویکرد مد نظر شرایط طراحی چند گونه از سیستم های ایمپلنت مغزی در کشور فراهم می شود.

به گزارش ایسنا ، محمد حسین مقامی اظهار کرد: از بهمن ماه سال ۱۳۹۳، کمیته علمی متشکل از اساتید و متخصصان مجرب در حوزه ایمپلنت مغزی ایجاد و فعال شد و در حال حاضر حدود ۱۵ طرح به طور مستقیم تحت نظارت کارگروه ایمپلنت مغزی قرار دارد که ۱۰ عنوان از این طرح ها به صورت یک پروژه چند مرحله ای تعریف شده اند.
به گفته وی، این طرح های تحقیقاتی توسط پژوهشگرانی از دانشگاه های مختلف کشور از جمله دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، تربیت مدرس و صنعتی سهند تبریز درحال اجرا است که بیش از ۵۰ متخصص به طور مستقیم، شامل ۱۷ عضو هیات علمی، در این پروژه ها به فعالیت مشغول هستند.
مقامی همچنین عنوان کرد: با اتمام پروژه های مصوب در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و با توجه به رویکرد مورد نظر ستاد، شرایط طراحی چند گونه از سیستم های ایمپلنت مغزی در کشور فراهم خواهد شد که این امر برای اولین بار و به صورت پژوهش همگرا و توسط افراد متخصص از رشته های علمی مختلف انجام می شود که می تواند الگوی مناسبی برای تحقیقات گسترده در کشور باشد.
مدیرکارگروه ایمپلنت مغزی ستاد علوم شناختی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی اظهار امیدواری کرد با حمایتهای انجام شده از سوی ستاد، رشد قابل قبولی در این حوزه و در طی سال های آتی در کشور مشاهده شود.

جذب نیرو در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

ایران استخدام

نظارت مجلس بر بر نوع استخدام دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجاییخبر ۲۵ اردیبهشت ۹۷: جذب نیرو در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس از اجماع نمایندگان فراکسیون متبوعش، وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان امور استخدامی در رابطه با جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی خبر داد.
حمیدرضا حاجی بابایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت از برگزاری نشست اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس با سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، جمعی از معاونان وی و جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی طی امروز(سه شنبه ۲۵اردیبهشت ماه) خبر داد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطروحه در این جلسه، ادامه داد: موضوع جلسه امروز درخصوص نیروی انسانی و مشکلات در پیش روی آموزش و پرورش در این باب بود که در نهایت تمام نمایندگان، وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان امور استخدامی در رابطه با جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و پرداخت حقوق به آن ها متفق القول به اجماع رسیدند.
ضرورت ارائه اطلاعات و آمارهای دقیق ازسوی آموزش و پرورش
حاجی بابایی با بیان اینکه بر پایه این اجماع مقرر شد؛ جلسات کارشناسی با توجه به نوع نیاز به معلم و مهندسی نیروی انسانی برگزار شوند، البته برای برگزاری این جلسات به ارائه آماری دقیق ازسوی مسئولان آموزش و پرورش نیاز است چراکه در صورت ارائه آمار دقیق امکان جا به جایی ردیف های استخدامی وجود دارد که نسبت به این موضوع ازسوی نمایندگان و رئیس سازمان استخدامی تاکید شد.
وی با اشاره به اهداف مشخص شده برای وزارتخانه آموزش و پرورش، اضافه کرد: طبق اهداف در نظر گرفته شده تا ۱۰ سال آینده معلمان پایه ابتدایی باید صرفا در این حوزه تحصیل کرده باشند و نباید معلمی باشد که تخصص آن ابتدایی نیست و معلمان با مدرک تحصیلی باید در دیگر رشته ها در مقاطع متوسط اول و دوم به کار گرفته شوند.
مجلس بر نوع استخدام و کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی نظارت می کند
رئیس فراکسیون فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس بر نوع استخدام و کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نظارت می کند، دانشگاه فرهنگیان باید محور نظام آموزشی کشور شود و دانشجویان این دانشگاه باید پس از اتمام تحصیل ۳۰سال با این دانشگاه در رابطه با مسائلی همچون دریافت آموزش های ضمن خدمت و آموزش های نوین مرتبط بوده و از ظرفیت های این دانشگاه بهره برند.
وی با اشاره به اینکه نگاه به دانشگاه فرهنگیان باید همچون دانشگاه علوم پزشکی باشد، اضافه کرد: دانشجویان این دانشگاه نیز باید همزمان کار عملی کرده و تجربه کسب کنند، ضمن آنکه استفاده از دانشجویانی که مرحله فوق دیپلم را پشت سر گذاشتند، می تواند حل مشکل کمبود نیرو آموزش و پرورش را ۲ سال جلو بی اندازد.
ضرورت در نظر گرفتن تسهیلات به منظور ایجاد تمایل جهت تدریس در مناطق دور افتاده
این گزارش می افزاید؛ نمایندگان در این جلسه بر ضرورت در نظر گرفتن تسهیلات و اهرم های تشویقی برای معلمان به منظور ایجاد تمایل جهت تدریس در مناطق دور افتاده تاکید کردند./
منبع: خبرگزاری خانه ملت

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خبر داد:
هم اندیشی مدیران ارشد آموزش و پرورش برای تعالی برنامه درسی
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

نشست هم اندیشی مدیران ارشد آموزش و پرورش برای تعالی برنامه درسی به میزبانی سازمان پژوهش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست هم اندیشی مدیران ارشد آموزش و پرورش برای تعالی برنامه درسی به میزبانی سازمان پژوهش برگزار شد .
در این نشست که از ساعت ۷:۳۰ الی ۹:۳۰ صبح امروز(سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه) به میزبانی سازمان پژوهش برگزار شد، دکتر حیدر تورانی ضمن خوشامدگویی و تشکر از حاضران، با اشاره به خیل عظیم مخاطبان وزارت آموزش و پرورش گفت: تحقق اهداف سند تحول نیاز به همکاری و هماهنگی همه بخش های این نهاد آینده ساز دارد .
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش نهادی بسیار گسنرده و با ماموریت ویژه است. در واقع همه ما در یک مجموعه به هم پیوسته برای هدف مشترکی فعالیت می کنیم و باید بیشتر با هم همفکری و هماهنگی تحقق اهداف سند تحول را پیگیری نماپیم. نه مانند جزایری پراکنده و جدا ازهم. البته سند تحول الزامات و زیرنظام هایی داشت، که تحقق اهداف آن، منوط به هماهنگی همه بخش های آموزش و پرورش است. درصورتی که برخی اسناد هنوز آماده نشده .
دکتر تورانی اضافه کرد: همه ما یک تیم هستیم و در تیم فعالیت یک یا دونفر فایده ای ندارد. زمانی ارزش دارد که همه همراه و هماهنگ و با هم حرکت کنند. در واقع ما یک تیم هستیم. به عنوان مثال در یک تیم کوهنوردی، موفقیت را نفر آخر رقم می زند و یک نفر نمی تواند خود را با سرعت به قله برساند و پرچم تیم را به اهتزاز درآورد . ( این گزارش ادامه دارد ).
شایان دکر است : در این نشست آقایان مهندس نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهندس زرافشان معاون آموزش متوسطه، دکتر کاظمی معاون فرهنگی و امور پرورشی، دکترعمادی رپیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، دکترخنیفر رپیس دانشگاه فرهنگیان، دکترعظمتی رپیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دکتر فرهاد کریمی معاون سازمان و سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دکتر حسین طلایی زواره معاون تامین منابع و پشتیبانی سازمان و محمد ابراهیم محمدی مشاور رسانه ای رپیس سازمان حضور داشتند .
خبرهای تکمیلی به محض آماده شدن به استحضار خواهد رسید .
دانشگاه شهید رجائی برگزار کرد
دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد آموزش و پرورش شناختی برگزار شد
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

دهمین همایش ملی آموزش
با حضور دکتر خرازی، دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد آموزش و پرورش شناختی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از دبیر دهمین همایش ملی آموزش، این کنفرانس در سالن شهید طهرانی مقدم دانشگاه شهید رجائی برگزار شد. دکتر رضا ابراهیم پور در این خصوص گفت: اندیشمندان زیادی بر این نکته تاکید کرده اند که بدون علم نمی توان جامعه ای مستقل، آزاد و سربلند به وجود آورد. جایگاه و نقش آموزش در این میان، اساسی و بی بدیل است. غفلت و بی توجهی به مقوله آموزش، خسارات جبران ناپذیری را برای آینده کشور رقم خواهد زد. همچنین، تقلید کورکورانه و یا جهت گیری های نامناسب در امر آموزش و در نظر نگرفتن نیازهای اساسی کشور در این زمینه، موجب اتلاف سرمایه های مادی و معنوی خواهد شد. تغییرات در نظام آموزش مدرسه و پیامدهای آن و فرصت ها و چالش های پیش رو، تغییرات در برنامه های درسی دانشگاهی، آموزش معلمان در رشته های گوناگون، نوآوری های آموزشی در سطوح مختلف و ده ها موضوع دیگر مرتبط با مسئله آموزش نیازمند مطالعه دقیق و علمی برای غلبه بر مشکلات پیش رو است. دبیر دهمین همایش ملی آموزش، برگزاری این همایش را در دانشگاه شهید رجایی، فرصت مناسبی برای تبادل نظر و ارائه پژوهش ها و تجربیات آموزشی در حوزه های مختلف دانست و افزود: افزودن تم «آموزش و پرورش شناختی» به این همایش باعث تبادل نظر اساتید وپژوهشگران در جهت به کارگیری یافته های علوم شناختی در آموزش رشته های مختلف شده و زمینه پژوهش های تکمیلی را فراهم خواهد ساخت.
بر اساس این گزارش، دکتر خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سخنرانان کلیدی این همایش بودند. دکتر خرازی در این همایش حمایت از توسعه علوم شناختی را در مدارس حائز اهمیت توصیف کرد. دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، ارائه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است. دکتر سید کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی در دانشگاه شهید رجائی که با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و محققان برگزار شد با بیان اینکه ذهن و مغز سازنده دانش است، اظهار کرد: برنامه درسی باید براساس استعداد هر دانش آموز طراحی شود و استفاده از یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و رشد ذهن و مغز کودکان، نوجوانان و جوانان دستاورهای چشم گیری را به دنبال خواهد داشت. دکتر خرازی با اشاره به اینکه علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای و از تعامل رشته های مختلف برای مطالعه ذهن و مغز پدید آمده است، خاطر نشان کرد: مغز انسان دارای ساختاری بسیار پیچیده است که نمی توان تنها از یک زاویه آن را مورد مطالعه قرار داد بلکه از طریق تعامل رشته های مختلف قادر خواهیم بود این ودیعه الهی را بهتر بشناسیم و نحوه استفاده بهینه از مغز را کشف و به کاهش کاستی ها و اختلالات مغزی کمک کنیم.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ادامه داد: هرآنچه با مغز و ذهن انسان سروکار دارد می تواند متاثر از آموزه های شناختی و دانش ما از مغز و ذهن باشد و آموزه های شناختی دیدگاه های ما را نسبت به بسیاری از رشته ها تغییر داده، راهکارهای جدیدی را در اختیار ما می گذارد. وی با اشاره به اینکه امروزه در کشورهای مختلف برای مطالعه ذهن و مغز انسان سرمایه گذاری های هنگفتی صورت گرفته است، گفت: در کشورمان نیز به این امر مهم توجه اساسی شده است، به طوری که با تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، امکانات بسیار خوبی برای مطالعات علمی و تخصصی در زمینه ساختار و کارکردهای مغز و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه مغز انسان از بدو تولد قادر به یاد گیری است و در طول حیات خود اتصالات عصبی را ایجاد می کند و توانایی شناختی انسان حاصل تعامل مشترک وراثت و محیط است، بیان کرد: یاد گیری محصول همیاری بخش های مختلف مغز است و مغز جستجوگر و هدفمند است و در پی ارزش و معناست.
در بخش دیگری از این سخنرانی، دبیر ستاد علوم شناختی با بیان اینکه آشنایی با رشته های عصب شناختی، کارکردهای شناختی ذهن و مغز و آشنایی با روش های بهینه رشد ذهن کودک و یاددهی و یادگیری از لوازم آموزش و پرورش شناختی است ابراز کرد: امروزه در دنیا تلاش های گسترده ای در زمینه کاربست یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و ایجاد تحول و نو آوری در آن براساس آموزه های شناختی در حال انجام و برنامه ریزی است.
وی همچنین عنوان کرد: سیستم آموزش و پرورش در کشورمان مبتنی بر رفتار گرایی است، بطوری که دانش آموز تنها می آموزد و بخاطر می سپارد، اما درآموزش و پرورش شناختی ایجاد نگرش و انگیزش در میان دانش اموزان وظیفه اصلی معلم و مدرسه است، به طوری که با ایجاد نگرش مثبت در میان دانش اموزان، تلاش آنان برای پیشرفت افزایش می باید.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اقدامات و تلاش های این ستاد در امر ترویج و ارتقای علوم شناختی در سطح کشور گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، و ارایه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی به مدارس ، برگزاری مسابقات علمی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علوم شناختی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.
خرازی درخاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آموزه های شناختی تحول چشمگیری در آموزش و پرورش کشور حاصل شود که منجر به شکوفایی استعداد ها شود. خاطر نشان می سازد این دوره از همایش ملی آموزش که مسئولیت دبیر، دبیر علمی و دبیر اجرایی آن به ترتیب با دکتر رضا ابراهیم پور (استاد تمام دانشکده مهندسی کامپیوتر)، دکتر مهرک رحیمی (دانشیار دانشکده علوم انسانی) و دکتر حسین صفره (مدرس دانشکده علوم انسانی) بود، از محورهای زیر بهره می برد:
روش های نوین آموزشی در
علوم فنی و مهندسی
علوم پایه
علوم انسانی (زبان ادبیات، علوم دینی و معارف اسلامی، علوم تربیتی، …)
تربیت بدنی و علوم ورزشی
علوم پزشکی جهانی شدن و خلاقیت
آموزش و فناوری اطلاعات
آموزش و ارزشیابی
آموزش فنی و حرفه ای
برنامه ریزی درسی
آموزش و پرورش استثنایی آموزش و پرورش شناختی
علوم اعصاب شناختی، یادگیری و حافظه
منظمی در گفت و گو با میزان:
سر قولم هستم و «چشم عقاب» را می سازیم/ سیچلو نیاید با مربیان ایرانی مذاکره می کنیم
(لینک اصلی خبر)

میزان

خبرگزاری میزان- سرپرست دبیری فدراسیون والیبال گفت: پای حرفی که زده ام ایستاده ام و حتما چشم عقاب را می سازیم.

امیرحسین منظمی در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، در خصوص وضعیت تیم ب و تمدید قرارداد سیچلو اظهار داشت: برای پست سرمربی تیم والیبال ب ایران، سیچلو در اولویت است. منتظر او می مانیم اما اگر با تیم دیگری قرارداد بست یا به هر دلیلی نتوانستیم به همکاری با او ادامه دهیم سراغ مربیان ایرانی می رویم.
وی دردمورد شایعاتی مبنی بر اینکه برای هدایت این تیم با سیدعباسی مذاکره ای صورت گرفته یا خیر تصریح کرد: صحبت با سیدعباسی را تایید نمی کنم و فعلا منتظر سیچلو می مانیم.
سرپرست دبیری فدراسیون والیبال در خصوصو کنایه بهنام محمودی در خصوص وعده ای که در انتخابات ریاست فدراسیون والیبال برای ساخت چشم عقاب داده شده بود گفت: در این مورد با مسئولان دانشگاه شهید رجایی و ضیایی صحبت های اولیه انجام شده و من پای حرفی که زده ام ایستاده ام و حتما این وعده را عملی خواهیم کرد.
انتهای پیام/