دانشگاه در آینه رسانه

مجموعه پیش‌رو با عنوان «دانشگاه در آینه رسانه» دربرگیرنده اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی است که با محوریت “دانشگاه شهید رجایی” در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه ها منتشر شده است.
بدیهی است، گردآوری مجموعه فوق، صرفا با هدف اطلاع‌رسانی صورت گرفته و به هیچ عنوان به منزله تایید و یا تکذیب این مطالب، از سوی دانشگاه شهید رجایی نیست.

استمرار فرهنگ شهادت با الگوسازی از سیره و روش شهیدان
(لینک اصلی خبر)

ایرنا

تهران- ایرنا- مرور حماسه ها و خاطره های دوران دفاع مقدس، جلوه ای بارز از ایثار و شهامت رزمندگان و مدافعان این مرزوبوم است و شناخت آثار و مستندهای موجود از ایثارگران و سلحشوران جبهه های حق علیه باطل در حقیقت فرصتی مناسب را برای بازپروری و غنای درونی نسل جوان کشور مهیا می سازد و الگویی مناسب را در برابر آنها ترسیم می کند.
ایران با موقعیت ویژه سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی همواره کانون توجه قدرت های بزرگ جهان بوده است و افزایش قدرت دفاعی در کنار دیپلماسی فعال، تنها راه بازدارندگی در برابر دشمنان به شمار می رود. رزمندگان سلحشور ایران در هشت سال دفاع مقدس با وجود برخی نارسایی های تسلیحاتی و اطلاعاتی در مقایسه با دشمن، با ایمان و اراده راسخ، حماسه هایی جاودان آفریدند. در هفته گذشته روزنامه های مختلف به منظور نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.
** اهل بیت(ع) الگوی رزمندگان دفاع مقدس
رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با تمسک و تاسی از اهل بیت(ع) توانسته اند با الگوبرداری از سیره و روش زندگی ائمه اطهار (ع)، پیروان راستین این بزرگواران باشند و با اشراف بر وجوب جهاد در دفاع از وطن در مسیر رضایت معبود خویش گام بردارند.
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «نبرد در خانه» به روایتی از شکست محاصره سوسنگرد پرداخت و نوشت: حدود دو ماه از آغاز جنگ می گذشت؛ نیروهای عراقی با همه قوا قصد پیشروی داشتند. آنها از شروع حمله به ایران، از چند جبهه وارد شدند. چنان وارد شده بودند که صدام خیال رسیدن به تهران در همان هفته های اول جنگ را داشت. شهرهای بی دفاع مرزی زیر آتش بودند. دشمن وارد خانه شده بود و نبرد در خانه ادامه داشت.
در ادامه این مطلب آورده است: سردار حسین علایی، از فرماندهان جنگ در کتاب «روند جنگ ایران و عراق»، درباره محاصره سوسنگرد نوشته است: «اگرچه ارتش عراق در تصرف سوسنگرد شکست خورد، ولی نمی توانست از اشغال این شهر صرف نظر کند؛ بنابراین بار دیگر واحدهایی از لشکر ٩ زرهی، خود را مأمور کرد تا در ۲۳٫۸٫۱۳۵۹ از شمال رودخانه کرخه کور، پیشروی خود به سوی جاده حمیدیه- سوسنگرد را آغاز کنند. این نیروها در ٢٤ آبان ١٣٥٩ شهر سوسنگرد را از شرق، جنوب و غرب به محاصره درآوردند. در آن هنگام حدود ٣١٠ رزمنده سپاه و بسیج در شهر مقاومت می کردند.
روزنامه «خراسان» در بازخوانی نقش حضرت آیت الله خامنه ای و شهید چمران در حماسه فتح سوسنگرد در گزارشی با عنوان «روایت لحظه به لحظه فتح سوسنگرد»، آورد: حماسه فتح سوسنگرد وبازپس گیری این شهر مقاوم از نیروهای بعثی عراق در ۲۶ آبان سال ۵۹ از ابعاد مختلف قابل بررسی است ودرس های فراوانی می توان از آن به یادگار گرفت، ازبعد نظامی وسیاسی گرفته تا ابعاد حماسی وحتی فرهنگی و اجتماعی. اما به گفته مهندس مهدی چمران که عصرهمان روز شاهد این پیروزی بوده و خود را به بالین برادرش که زخمی شده بوده، رسانده است؛ به این حماسه توجه کمتری می شود یا اصلا توجه نمی شود.
در ادامه گزارش می خوانیم: ما رییس سابق شورای شهر تهران و رییس بنیاد شهید چمران آن قدر حرف برای گفتن دارد که متوجه گذشت حدود یک ساعت ونیم از مصاحبه نمی شوم. روایت مهندس چمران درباره برادرشهیدش و حماسه فتح سوسنگرد بخش هایی شنیدنی و خواندنی از تاریخ پرشکوه این سرزمین است؛ ازنبرد یک تنه شهید چمران با تانک های عراقی تا نامه مقام معظم رهبری برای تجهیز نیروهای خودی. همچنین تلاش حضرت آیت الله خامنه ای برای انجام مصاحبه صداوسیما با دکترمصطفی چمران به منظور تضعیف دشمن وتقویت روحیه نیروهای خودی و این که اعلام کنند که چمران هنوز زنده است.
روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «مسافران طلائیه همسفران شهدا» از ضرورت حضور نوجوانان و جوانان در اردوهای راهیان نور، نوشت: حدود ۲۸ سال از نبرد هشت ساله دفاع مقدس می گذرد. دانش آموزانی که این روزها تنها از جنگ و رشادت های دلاور مردان آن صحنه ها از زبان بزرگ ترهایشان شنیده اند و گاه مستندها و یا فیلم هایی را دیده اند چگونه می توانند بعد از گذشت سال ها در صلح و آرامش، روز های جنگ را لمس کنند؟
این روزها دانش آموزان و دانشجویان هر چند از کنار مین های خنثی شده و خاک های بی کمین اما با همان حال و هوا به سفر راهیان نور می روند. دانش آموزانی که حتی بسیاری معتقدند شرکت در این اردوها و حضور در آن مکان ها تاثیرات بسیاری دراعتقاد و عملشان داشته است و آنان را از نزدیک با حقایق دفاع مقدس آشنا کرده است. اعزام اردوهای راهیان نور بیش از هر مورد دیگری سبب آشنایی نسل جوان با فرهنگ جهاد و شهادت و همچنین رویارویی با جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی است.
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «بسیج در تراز تفکر امام؛ قانونمندی و مسئولیت شناسی»، آورد: بسیج همواره در پیوند با جوانان معنا داده و یکی از جدی ترین و تأثیر گذار ترین پروژه های سیاسی در دهه نخست انقلاب بوده است. این نتیجه تلاش امام خمینی در بهره گیری از ظرفیت های ملی و دینی کشور است. برخی اما، بدون در نظر آوردن نقطه عزیمت امام خمینی در به کارگیری بسیج در راستای ایده های آرمانی اش، تفسیری واژگون از متن امام خمینی درباره بسیج ارائه می دهند و سعی می کنند جوان گرایی امام خمینی را در تقابل با قانونمداری و در تضاد با ساختارهای رسمی و سازوکارهای حاکمیتی تفسیر و توصیف کنند.
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «تصرف ارتفاع «گرده رش» در عملیات نصر۸»، نوشت: بیست و نهم آبان ماه سالروز انجام عملیات «نصر۸» است که با هدف تصرف ارتفاع «گرده رش» و در نتیجه تسلط بر بخشی از رودخانه «قلعه چولان» و تسهیل عبور نیروها در منطقه عملیاتی شمال سلیمانیه طراحی و اجرا شد. عملیات «نصر۸» ساعت یک و ۱۵ دقیقه بامداد ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۶۶ با رمز «یا محمدبن عبدالله ادرکنی، ادرکنی، ادرکنی» آغاز شد. در این عملیات برای تک(حمله) هماهنگ به مواضع دشمن، یکان ها با پنج تا هشت ساعت راهپیمایی، زیر مواضع دشمن مستقر شدند و پس از اعلام حمله، به مواضع دشمن حمله کردند و موفق شدند هدف های خود را بر روی قله های ۱۴۲۶ ، ۱۴۱۸ ، ۱۳۹۱ و همچنین قرارگاه تاکتیکی تیپ ۳۹ و مقر گردان ۱ این تیپ عراق را تصرف کنند .
این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «نیروی دریایی، حافظ اقتصاد کشور در دفاع مقدس»، آورد: فرمانده معظم کل قوا در آذرماه ۱۳۸۷ (سخنرانی ایشان در جمع افسران نداجا در مراسمی به مناسبت سالروز نیروی دریایی در بیت معظم ٌله) فرمودند: «حالا ماجرای ناوچه پیکان را در عملیات مروارید خیلی ها می دانند، امّا ماجرای حفاظت از کشتی های تجاری را خیلی ها نمی دانند، آن زمانی که اقتصاد ما بسته به صادرات نفت بود، دشمن درصدد بود تا صادرات نفت ما را قطع کند، آنگاه بود که نیروی دریایی جوهره خود را نشان داد.»
با شروع جنگ تحمیلی بخش زیادی از کشتی های داخل اروند رود چه در کنار اسکله ها و چه در لنگرگاه ها مورد اصابت تیرهای مستقیم نیروهای بعثی قرار گرفتند و یا غرق شدند و یا در صورت آسیب دیدگی به گِل نشستند. با توجه به تأمین قسمت عمده نیازهای کشور که به طور کلی از طریق بنادر جنوبی تأمین می شد، با خارج شدن بنادر حاشیه اروند رود، عمده فشار تأمین نیازمندی ها و ارزاق عمومی ضروری کشور به بندر امام منتقل شد.
**تکلیف مداری؛ ویژگی هویتی مدافعان حرم
سلحشوران و مدافعان حرم اهل بیت(ع) با روحیه حق مداری و به حکم ادای تکلیف در پاسخ به ندای درونی خویش، داوطلبانه و آگاهانه گام در کارزاری نهادند که به حیات اندیشه های افراطی پایان دهند و سرانجام در این مسیر به پیروزی رسیدند.
روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «آقاوحید روسفید و سربلندم کردی!»، نوشت: در آستانه اربعین حسینی و هنگامی که زائران حرم اهل بیت در نهایت امنیت و احترام در سفری عاشقانه و عارفانه رهسپار سفری معنوی بودند شهید وحید فرهنگی، جوان ۲۶ ساله تبریزی با فداکاری و جانسپاری، سر در راه معشوق داد و آسمانی شد. حالا عکس های شهید شبکه های اجتماعی را غرق کرده است.
در ادامه آمده است: او که اربعین سال گذشته در راهپیمایی اربعین حضور داشت و در حال خدمت به زائران بود و امسال پیکر مطهرش بر دست عاشقان اهل بیت تشییع می شود. مأموریت نیمه کاره شهید فرهنگی امسال به سرانجام رسید و رؤیایش تعبیر شد. شهادت آرزویی دیرین برای او بود و از امام حسین(ع) شهادت در راهش را خواسته بود. وحید فرهنگی متولد ۱۳۷۰ از استان آذربایجان شرقی، سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ به کاروان شهدای مدافع حرم پیوست. شهید فرهنگی هجدهمین شهید مدافع حرم استان آذربایجان شرقی است که نامش را در تاریخ این مرز و بوم جاودانه کرد.
این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «اخلاق خوب «سجاد» نظامی های روس را هم جذب کرده بود»، آورد: شهید «سجاد باوی» در همان سالی که جنگ تحمیلی شروع شد در کوت عبدالله به دنیا آمد. کم سن تر از آن بود که بتواند در دفاع مقدس شرکت کند اما وقتی به سن جوانی رسید و موسم دفاع از حرم را پیش رو دید، دیگر صبر نکرد و لباس رزم پوشید و به عنوان یک فعال فرهنگی در شهرستان کارون خوزستان فعالیت می کرد. سجاد بارها در جبهه مقاومت اسلامی حضور یافت تا اینکه روز پنج شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ به فیض شهادت نائل آمد. از شهید باوی دو فرزند به نام های فاطمه ۱۳ ساله و محمدعلی ۱۰ ساله به یادگار مانده است. مردی که بزرگ بود ولی دنیا را کوچک می دید.
در ادامه به نقل از سرهنگ «علی باوی» عموی شهید می خوانیم: بچه های مقاومت در آزاد سازی منطقه دیرالزور در چند کیلومتری که پیشروی کرده بودند بالای یک تپه در تیررس دشمن قرار می گیرند. وقتی شهید می بیند یکی از بچه های ایرانی و یک سوری در بالای تل مورد اصابت گلوله های دشمن قرار گرفته اند، طاقت نمی آورد و سریع می رود به آنها کمک می کند که خودش هم مورد اصابت تیر دشمن در قفسه سینه اش قرار می گیرد. این دوست سجاد که الان مجروح است می گوید سجاد در چهار متری من به زمین افتاد. بعد رویش را به طرف من برگرداند و گفت سلام من را به خانواده ام برسان. سپس اشهدش را خواند و شهید شد.
روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «تیپی که ۹ شهید مدافع حرم تقدیم کرد» به نقل از سرهنگ پاسدار «عبدالعلی صفری» فرمانده تیپ زرهی حضرت حجت(عج) نیروی زمینی سپاه، آورد: سازمان سپاه در بدو تشکیل به صورت تیپ و لشکر نبود و در هر عرصه ای که انقلاب اسلامی نیاز داشت وارد میدان می شد. بعد از انقلاب اسلامی کشور خیلی به دنبال تشکیلات نظامی نبود اما پس از تهدیدهایی که در مرز کشور انجام شد بچه های سپاه و نیروهای مردمی به دفاع از مرزها شتافتند و این نیاز احساس شد که ساز و کار نظامی مشخصی مبتنی بر اصول جنگ تشکیل شود؛ به همین خاطر ابتدا گروهان ها، گردان ها و در نهایت پس از عملیات آزادسازی خرمشهر سازمان سپاه به صورت تیپ درآمد. دو سال بعد از دلِ این مجموعه ها لشکرها شکل گرفتند و سازمان سپاه توسعه پیدا کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: دو تیپ ۵۱ و ۷۲ محرم در خوزستان فعالیت می کردند که در دوران مختلف با یکدیگر ادغام شدند و لشکر ۷ ولی عصر(عج) را تشکیل دادند. تیپ یکم یا تیپ زرهی یکی از تیپ های این لشکر بود؛ با توسعه سپاه و تغییرات سازمانی از سال ۸۴ به بعد تیپ زرهی حضرت حجت از مجموعه لشکر۷ جدا شد و به عنوان یک تیپ مستقل زیر نظر نیروی زمینی مشغول فعالیت است.
** رزمندگان دفاع مقدس؛ تلالو نور حقیقت
رزمندگان و ایثارگران جنگ تحمیلی با عزم و اراده ای راسخ در برابر دشمن صف آرایی کردند و به منظور حفظ و حراست از انقلاب و آرمان هایش، تمام همت خویش را به کار بستند و با عمل به تکلیف خویش، سرانجام به آرزوی خود که شهادت در راه خدا بود، دست یافتند.
روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «حق طلبی حتی در اسارت»، نوشت: علی احمد قیطاسی اول اردیبهشت سال ۱۳۴۴ در شهرستان سقز از توابع استان کردستان به دنیا آمد. با آغاز جنگ تحمیلی روانه جبهه های نبرد حق علیه باطل شد در جریان شناسایی یکی از محورهای عملیاتی به همراه معاون خود سلیمان اکبری و نیروهای تحت امر برای عملیات شناسایی وارد منطقه زبیدات عراق می شوند اما در دام کمین نیروهای دشمن می افتند. علی احمد و سلیمان نیروهای خود را از معرکه نجات می دهند، اما خود اسیر نیروهای بعثی عراقی شده و به پادگان العماره منتقل می شوند.
این روزنامه در گزارشی با عنوان «اسوه یک دانشجوی معتقد به وحدت حوزه و دانشگاه»، آورد: شهید محمدرضایی زال در ۲۹ شهریور ۱۳۴۴ در شهر فردوس به دنیا آمد. در جریان جنگ تحمیلی بر حسب احساس وظیفة شرعی و لبیک به ندای امام امت(ره) و نیاز جمهوری اسلامی، چند بار در ایام تحصیل به جبهه های نبرد حق علیه باطل، اعزام و برای خود از میدان جهاد و مبارزه با دشمن خدا کسب فیض کرد.
او داوطلبانه به جمع برادران همرزم خود در واحد اطلاعات و عملیات پیوسته بود، به لحاظ تسلط به زبان عربی توانست دین خود را در مدت مأموریت نسبت به جنگ ادا کند. محمد در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۶۵ در مصاف باکفار بعثی و در آغازین لحظات عملیات «کربلای۵» در «جزیرة بوارین» در شرق بصره و محور شلمچه به لقای معشوق شتافت.
روزنامه «کیهان» در گزارشی دیگر با عنوان «سنگرسازِ بی سنگر»، نوشت: شهید حسین زنجانی روز هشتم خرداد سال ۱۳۳۲ در خانواده ای متدین و زحمتکش در روستای مبارکه از منطقه پیشوای شهرستان ورامین به دنیا آمد. با شروع جنگ تحمیلی حسین در چند مرحله عازم جبهه های جنگ شد و در یکی از مأموریت ها نیز دست وی مجروح شد. آخرین باری که به جبهه رفت در تاریخ ۲۰٫۱۱٫۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی فکّه در کنار همرزمان و همسنگرانش به جهاد و نبرد مشغول بود حسین که همواره آرزوی شهادت داشت در میان خون گرم بدن خویش و در حالی که آتش دشمن برای لحظه ای قطع نمی شد، چشم از دنیای فانی فرو بست و چشم دل به سوی آسمان بلند شهادت گشود تا از کاروان شهیدان و همنشینی با اولیاء خدا باز نماند.
این روزنامه در گزارشی با عنوان «آنجا که عشق خیمه زَنَد، جایِ عقل نیست»، آورد: شهید «مجتبی علی نژاد» در سال ۱۳۳۶ در یکی از روستاهای سبزوار متولد شد. در سال ۱۳۵۸ در رشته تأسیسات حرارت مرکزی در دانشگاه شهید رجایی تهران پذیرفته شد. ازدواج کرد و با اینکه امکانات مالی پدرشان بهترین موقعیت ها را برایش ایجاد می کرد نمونه کاملی از ساده زیستی را در زندگی به نمایش گذاشت. خیلی اهل حلال و حرام بود. با شروع جنگ تحمیلی به جبهه شتافت. در جبهه کردستان و جنوب رشادت هایی از خود به نمایش گذاشت تا اینکه در تاریخ ۱۸٫۲٫۱۳۶۱ در جبهه خرمشهر هدف گلوله مستقیم دشمن قرار گرفت و به آرزویش که دیدار محبوب بود نائل آمد.
گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: کامبیز رضایی**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**۱۶۹۹**۲۰۵۹**۹۱۳۱
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.
یاد نامه استاد بزرگ دانشکده دکتر سید محمد مشکوه/ معمار آموزش نوین اقتصاد در ایران
(لینک اصلی خبر)

خبرنامه صادق

دکتر سید محمد مشکوه معمار آموزش نوین اقتصاد در ایران و استاد تمام دانشکده های اقتصاد دانشگاه های مطرح کشور و بیش از بیست سال استاد دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بود؛ بدین منظور یادنامه ای از زندگی پربار ایشان برای آشنایی دانشجویان تقدیم می گردد.
مرحوم سید محمد مشکوه استاد اقتصاد به همراه مرحوم دکتر حسین پیرنیا و دکتر محمد حسین تمدن جهرمی از بنیانگذاران آموزش علم اقتصاد در ایران و پایه گذار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بود که در طول حدود ۵۵ سال استادی این رشته در دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصاد دانشگاه تهران، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و آزاد اسلامی و خارج از کشور مانند کمبریج انگلستان، فرانسه، اسپانیا و مریلند آمریکا شاگردان فراوانی در رشته اقتصاد تربیت کرد و تا آخرین روز عمر خود دست از تلاش و آموزش اقتصاد نکشید، زیرا مانند همکار خود مرحوم دکتر نورعلی نوری نیستانک دیگر استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) اگر روزی نتواند تدریس کند، زمان مرگش فرا رسیده است .زندگی این دو یار قدیمی از زمان تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه تا برگشت به ایران و حضور تا آخرین روز زندگی خود در دانشگاه امام صادق(ع) بسیار شبیه هم بود، هر دو فراز و نشیب فراوان همچون دوران رونق و رکود اقتصاد را در زندگی واقعی خود دیده بودند، دنیا را گشته و آخر سر ایران را برای خود انتخاب کرده بودند و سالهای عمر را در سختی، سادگی و تنهایی گذراندند و به شاگردان خود همچون فرزند معنوی عشق می ورزیدند، روحشان شاد .
پاییز با هجرت استاد مشکوه همراه بود. یکم آذر اولین روز از آخرین ماه خزان سال ۱۳۸۸ خبر رسید دکتر سید محمد مشکوه درگذشت، کسی که رشته اقتصاد را در ایران پایه گذاری کرد .
دکتر سید محمد مشکوه متولد ۱۳۰۶ تهران فرزند مرحوم آیت الله سید محمد مشکوه بود. آیت الله سید محمد مشکوه (پدر دکتر مشکوه) اهل بیرجند بود اما برای تکمیل تحصیلات خود راهی قم و تهران شده بود و در تهران با خانواده ای از سادات ازدواج کرده که حاصل آن تربیت فرزندانی مانند مرحوم دکتر سید محمد مشکوه استاد اقتصاد بود. مشکوه پسر تا مقطع دیپلم از مدرسه دارالفنون و سپس دانشکده علوم معقول و منقول دانشگاه تهران زیر نظر استادان بنامی همچون مرحوم آیت الله محی الدین الهی قمشه ای مترجم بزرگ قرآن، مرحوم آیت الله سید کاظم عصار و مرحوم پدرش تحصیل کرد و برای ادامه تحصیلات به پیشنهاد مرحوم پدرش آیت الله سید محمد مشکوه راهی فرانسه شد. در فرانسه دکترای دولتی اقتصاد و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه پاریس اخذ کرد و بعد از ورود به ایران به عنوان استادیار و سپس دانشیار در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رشته اقتصاد را تاسیس کرد و پس از پایه گذاری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۲ وارد این دانشکده شد و در آنجا به مقام استاد تمامی رسید. بنابراین او را بنیان گذار «رشته اقتصاد» می دانند. وی پس از انقلاب اسلامی مدتی را در خارج از کشور گذراند و در دانشگاه های مختلف فرانسه، کمبریج انگلستان، اسپانیا و آمریکا تدریس کرد و با کوله باری از تجربه و دانش دوباره در سال ۱۳۶۵ به ایران بازگشت و در دانشگاه امام صادق(ع) دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد به تدریس علوم اقتصادی و تربیت شاگردان پرداخت.

تصویر: مرحوم دکتر شاهرودی به همراه مرحوم دکتر مشکوه، دکتر ناظمان و دکتر فرزین­­ وش (رئیس سابق دانشکده).
از ویژگی های این استاد مرحوم گوشه نشینی و نگاه دقیق به مسایل علم اقتصاد بود که آن مرحوم معتقد بود یک دانشمند اقتصادی نباید تنها به آمار و ارقام اکتفا کند بلکه واقعیت جامعه را نیز باید در نظر گیرد که به عنوان آمار زنده در نزد دیدگان اقتصاددان قد علم می کند. مرحوم دکتر سیدمحمد مشکوه نگاه تیزبین به مسایل اقتصادی داشت و هنگام تدریس سعی می کرد مطالب را به صورت عمقی به دانشجویان رشته اقتصاد تدریس کند به گونه ای که بنابر گفته اکثر شاگردان وی، سنگ بنای اطلاعات اقتصادی دانشجویان توسط این استاد بزرگ به همراه همکارش مرحوم دکتر نورعلی نوری نیستانک، دیگر استاد دانشگاه امام صادق (ع) که در سال ۱۳۷۹ درگذشت برای دانشجویان تکمیل می شد.
آثار علمی
سیدمحمد مشکوه بعد از بازگشت به ایران کتاب «پول» در حدود ۴۵۰ صفحه را نوشت که به گفته آن مرحوم در زمانی که حتی عده ای در ایران تعریف پول را نمی دانستند، کتاب ویژه ای توسط دانشگاه تهران به همت ایشان در زمینه پول نگاشته شد. وی سپس کتاب «مبانی علم اقتصاد»، «کلیات علم اقتصاد»، «ارز » ، « بانکداری»، «تجارت بین الملل» و «مسایل پولی و مالی بین المللی» را به رشته تحریر درآورد که هنوز به عنوان کتاب های پایه آموزش علم اقتصاد در ایران به شمار می رود.
مرحوم دکتر مشکوه از معدود استادانی بود که تمام مدارج علمی را طی کرده و استاد تمام رشته اقتصاد در ایران بود. مرحوم دکتر مشکوه در طول حدود ۵۰ سال استادی در ایران شاگردان بی شماری تربیت کرد که می توان به برخی از آنها از جمله مرحوم دکتر سیدحسین عظیمی آرانی از بنیانگذاران علم توسعه نام برد که به سفارش استاد و با دست خط و معرفی ایشان وارد دانشگاه آکسفورد شد و دکترای اقتصاد دریافت کرد، همچنین استادانی مانند دکتر سیدجواد پورمقیم، استاد دانشگاه الزهرا (س) و دکتر اسدالله فرزین وش، رییس اسبق دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و صدها شاگرد بزرگ دیگر که هر کدام به نوبه خود در حال حاضر از استادان به نام اقتصاد به شمار می روند ثمره تلاش استادی ایشان هستند.
استاد از نگاه شاگرد
محمود قنادان استاد دانشکده تربیتی دانشگاه تهران که خود از شاگردان مرحوم پروفسور مشکوه بوده، در مراسم چهلمین روز درگذشت ایشان در مسجد الرسول سعادت آباد گفت: آن مرحوم از هوش و استعداد فراوانی برخوردار بوده به گونه ای که در سال ۱۳۱۵ زمانی که فقط ۹ سال داشته کتاب اصول اعداد ارسطو را نگاشته و به پدر و همنام خود مرحوم سید محمد مشکوه که آن نیز از استادان تراز اول دانشگاه تهران بود، هدیه کرده است . قنادان با بیان این که بنده افتخار شاگردی هم مشکوه پدر و هم پسر را در دانشگاه تهران داشتم، گفت: وقتی از آیت الله سید محمد مشکوه پرسیدم چرا نام خود را بر پسرت گذاشته ای، گفت: همانگونه که محمد ترهان فارابی نام فرزند خود را نیز محمد گذاشت، زیرا در قدیم رسم بود وقتی پدر فوت می کرد، نام او را بر فرزند می گذاشتند و من این کار را در زمان زندگی خود انجام دادم که فرزندم بداند از هم اکنون یتیم است و روی پای خود بایستد . استاد دانشگاه تهران افزود: کتاب الف الصغری ارسطو یا دپوتیت A که ابن سینا ۴۰ بار آن را خوانده بود و متوجه نشده بود و بعد با کتاب اسرار مابعدالطبیعه فارابی متوجه معانی آن شده بود، توسط مرحوم دکتر سید محمد مشکوه پسر ترجمه شد و با وجودی که ۵۵ صفحه داشت، اما ۳۰۰ صفحه مقدمه برای آن نوشته شده که در این مقدمه سیر فلسفه از زمان ارسطو تا کنون به قلم مشکوه پدر نگاشته شده است . قنادان افزود: پروفسور سید محمد مشکوه پسر مهمترین کتاب های اقتصادی مانند پول، بانک، ارز، اعتبار، بازارها، مبادلات خارجی را نگاشته و کتاب پول آن مرحوم بارها در ایران تجدید چاپ شد وکتاب نظریه جدید تجارت بین الملل، بازار مبادلات ارزی نیز از آثار این استاد اقتصاد به شمار می رود.
وی افزود: از جمله کارهای مهم دیگر زندگی فردی استادم تربیت فرزندانی است که همه از سرچشمه زلال پدری فیض گرفته و دختر اول دکتر لیلا مشکوه فارغ التحصیل دانشگاه تهران و صنعتی شریف و دانشگاه آمریکایی واشنگتن است که در حال حاضر متخصص ناسا است، دختر بعدی دکتر مریم مشکوه که استاد زبان دانشگاه شهید رجایی و سومین دختر شهرزاد فارغ التحصیل رشته تعلیم و تربیت است . همچنین برادر آن مرحوم دکتر سیدمحمد علی مشکوه از محققان برجسته کشور، دکتر مسعود مشکوه در انگلستان استاد برجسته، رضا مشکوه و خواهران آنها همگی تحصیلکرده و دارای مدارج علمی هستند . قنادان افزود: مسئله بعدی بنیان گذاری کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران توسط پدر دکتر مشکوه که آیت الله مشکوه بود که فقط فهرست کتابهای ایشان توسط دانش پژوه و منزوی در ۹ جلد کتاب دیگر گردآوری شده است و همه این کتابها به دانشگاه تهران اهدا شد و این اقدام به عنوان بنیان گذاری کتابخانه مرکزی آن دانشگاه به شمار می رود . وی افزود: این کتابها به هزینه شخصی آیت الله مشکوه که آن هم از نصف دارایی مرحوم پدرش سید علی رضازاده تاجر بزرگ بیرجندی در آن زمان تهیه شده و تمام این کتابها اول به سید محمد مشکوه پسر هبه شد و سپس آن استاد با بزرگواری خاصی که داشت، در شورای عالی دانشگاه تهران تماما به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا کرد . قنادان افزود: همانگونه که سومین رئیس دانشگاه برکلی اعلام کرده بود شما یک کتابخانه مجهز به من بدهید و از من یک دانشگاه بزرگ تحویل بگیرید و در دانشگاه برکلی آمریکا ۴۷ کتابخانه هستند که تنها یک کتابخانه مرکزی و بسیار مجلل وجود دارد، دانشگاه تهران هم علاوه بر کتابخانه مجزا در دانشکده ها یک کتابخانه مرکزی دارد که پایه گذار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز مرحوم دکتر سید محمد مشکوه بود . این استاد دانشگاه تهران افزود: مرحوم آیت الله سید محمد مشکوه پدر منزل شخصی خود در تهران را برای خرید یک جلد کتاب دست نویس در اصفهان فروخت و راهی اصفهان شد و وقتی شب هنگام به آن شهر رسیده بود، تا صبح مقابل درب منزل صاحب کتاب خوابیده و فردای آن با پرداخت بهای آن خریداری کرده و در نهایت به دانشگاه تهران اهدا کرد . قنادان افزود: دکتر سید محمد مشکوه پسر می گفت وقتی در فرانسه عده ای دلال را می دیدم که هر چه کتاب دستنویس و کتاب قدیمی ایران را خریداری و به موزه ها می فروختند و فرهنگ و تاریخ این کشور را تاراج می کردند ناراحت می شدند و تصمیم گرفتم به همراه پدرم این کتابهای دستنویس را در مجموعه ای گردآوری کنیم که پایه تشکیل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران از همانجا شروع شد . قنادان افزود: دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران توسط استادانی مانند مرحوم پروفسور مشکوه مرحوم دکتر پیرنیا، دکتر تمدن جهرمی، مرحوم دکتر زندی حقیقی، دکتر پاکدامن، دکتر ساعدلو، دکتر عدنان مظاهری و دکتر منتظر الظهور، دکتر علی آبادی پایه گذاری شد . وی افزود: در کتاب دکتر کاتوزیان شرح احوال مشکوه پدر و پسر آورده شده است مرحوم پروفسور مشکوه ۲۲ سال در دانشگاه امام صادق (ع) تدریس کرد و تا آخرین روز در این دانشگاه خدمت کرد و شاگردان زیادی تحویل جامعه داد.

تصویر: مرحوم دکتر مشکوه و دکتر عسکری
خاطره ای از هانری کوربن فرانسوی دارم که موسسه مطالعات شرقیه را در ایران بنا نهاده بود که گفت: در تمام عمرم حافظه ای همچون سیدمحمد مشکوه پدر ندیده ام و وقتی این جمله را به آن مرحوم منتقل کردم به تندی گفت بیخود گفته ، گفتم چرا مگر دروغ می گوید، دوباره گفت بیخود گفته، زیرا خودش از همه حافظه قوی تری دارد . قنادان افزود: هانری کوربن گفت: کتابی به دستم رسید که ابتدا و انتهای آن از بین رفته بود و معلوم نبود کتاب چیست و متعلق به کیست و در چه موضوعی است ، از دانشمندان کشورهای عربی و ایران سوال کرده بودم کسی آن را نمی دانست. نهایت به مدرسه عالی سپهسالار رفتم که آیت الله مشکوه در آن حجره داشت. کتاب را نشان دادم و او سپس چند دقیقه به حجره رفت و با کتاب کامل برگشت وقتی پرسیدم از کجا آن را متوجه شدی گفت تمام این کتاب را حفظ هستم و با خواندن چند جمله از صفحه اول متوجه آن شدم .
قنادان افزود: مرحوم دکتر مشکوه پسر بسیار به کشور علاقه مند بود و تا آخرین روزهای عمر خود دست از آموزش شاگردان برنداشت و هزاران شاگرد همانند من که از شهرستان آمده ام تربیت کرد و تحویل کشور داد . به گفته یکی از شاگردان مرحوم مشکوه ایشان به شاگردان توصیه می کرد در زندگی بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه فایده هرکاری را انجام دهید ولی در ازدواج حساب جداگانه ای از طرف خدا باز کنید و با توکل بر خدا گام بردارید . مرحوم مشکوه در سال ۱۳۷۴ به دانشجویان توصیه کرد بروید اقتصاد چین را یاد گیرید که قدرت آینده اقتصاد دنیا خواهد شد .
دکتر سید محمد مشکوه معمار آموزش نوین اقتصاد در ایران و استاد تمام دانشکده های اقتصاد دانشگاه های مطرح کشور در سن ۸۲ سالگی به علت ایست قلبی در آذرماه ۱۳۸۸ درگذشت .
روحش شاد و یادش گرامی باد …

عبداله صلواتی
نظریه غایت به مثابه قرینه ای بر خودگروی روان شناختی در فلسفه صدرایی
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

از خودگروی روان­شناختی تقریرهای گوناگونی ارائه شده و در هر یک از آن ها بر ویژگی خاصی تأکید شده است.

چکیده
از خودگروی روان­شناختی تقریرهای گوناگونی ارائه شده و در هر یک از آن ها بر ویژگی خاصی تأکید شده است؛ در تقریر آین بر بازگشت «هدف و منفعت به فاعل فعل»، در تقریر پویمن بر «بازگشت رضایت به فاعل فعل»، در تقریر ریچلز بر عنصر «خودخواهی» و در تقریر هولمز بر «انگیزه» و «حب ذات» تصریح و تأکید شده است. عناصر یادشده به ظاهر در فلسفۀ ملاصدرا حضور دارند؛ چنان­که ملاصدرا در نظریۀ غایت از «حب ذات» و « ارجاع همۀ غایات به فاعل» سخن می گوید.پرسش پایۀ این جُستار عبارت است از این که آیا «ارجاع همۀ غایات به فاعل» و «حب ذات» در فلسفۀ ملاصدرا مؤید و قرینه­ای بر خودگروی روان­شناختی است؟ یافتۀاین پژوهش به این قرار است که با واکاوی دقیق «غایت» به طور عام و «انگیزه» به طور خاص، «خودخواهی»، و «فضیلت» می­توان گفت که فلسفۀ صدرایی مؤید نظریۀ خودگروی روان شناختی نیست. گفتنی است که این پژوهش مسبوق به پیشینه­ای نیست.
کلیدواژه ها: اخلاق فضیلت محور؛ خودگروی اخلاقی؛ خودگروی روان شناختی؛ غایت؛ ملاصدرا
نویسنده:
عبداله صلواتی: استادیار گروه الهیات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
مجله فلسفه و کلام اسلامی – دوره ۵۰، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۶٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

اوصاف بهشتی فقط از آن دنیای دیگر نیست
(لینک اصلی خبر)

بهداشت نیوز

اشتباه ما این است که رحیق مختوم و دیگر پدیده ها و اوصاف بهشتی را فقط از آن دنیای دگر می دانیم در حالی که این امور برای این دنیا و برای زیستن این جهانی ما هم هست.

به گزارش بهداشت نیوز، عبدالله صلواتی استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در یادداشت کوتاه پیش رو با عنوان «سبک زندگی باده بنیان» به تبیین این موضوع که اوصاف بهشتی تنها برای آن دنیا نیستند می پردازد. این یادداشت را در ادامه می خوانید؛
زندگی کنونی پر از زرق و برق و سرگرمی است اما شور و نشاط در آن کمی کم رونق شده؛ دنیای جدید در فضاهایی خدا را از بشر گرفته و به جای آن زمین را برایش تزئین کرده و مقدس نموده و وانمود می کند که راهی برای رفتن نیست. اما قرآن کریم زندگی ای را تصویر می کند که در قابش، ولایت، آسمان را به زمین نزدیک می کند و ما را به رفتن فرا می خواند.
این ولایت، هدایتش مستی در پی دارد و شور و مستی ولایت، از اول تا انتهایش سرکشیدنی و لذت بخش است و خوشبو. خِتامُهُ مِسْکٌ وَ فِی ذالِکَ فَلْیَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ (سوره مطففین آیة ۲۶) کسانی که بینایند به باده شناسی ناب، در نوشیدن این شراب آسمانی و طهور از یکدیگر پیشی می گیرند و موحدان طریق هم آگاهند که این شراب غیرافکن را از دست کدام ساقی سیمین ساقی می گیرند وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً (سوره انسان آیه ۲۱) علامه حسن زاده آملی در ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص ۶۵۹ ذیل این آیه این بیان را از امام صادق(ع) می آورد: و فسّره الامام جعفر بن محمد بقوله القویم: «أی یطهّرهم عن کلّ شی ء سوی اللّه إذ لا طاهر من تدنّس بشی ء من الأکوان إلّا اللّه»
و اما اشتباه ما این است که رحیق مختوم و دیگر پدیده ها و اوصاف بهشتی را فقط از آن دنیای دگر می دانیم در حالی که این امور برای این دنیا و برای زیستن این جهانی ما هم هست و انسان می تواند با تصویری که از بهشت از سوی بهشت آفرین ترسیم می شود بهشت، یعنی دنیایی بی دروغ، بی لغو، مملو از خیرخواهی، و سراسر مستیِ معصومانه و پاک را در خود بیافریند و چون در این دنیا بهشتی زیست، بهشت موعود مشتاقانه منتظر اوست تا او را تنگ در آغوش گیرد و اگر عشق را در خود بیافریند انتهای گام هایش به خدا می رسد. فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ (سوره قمر آیه ۵۵)
منبع: خبرگزاری مهر

فلسفه فارابی جنبه زمینی و آسمانی دارد
(لینک اصلی خبر)

جماران

عبداله صلواتی، دانشیار گروه الهیات دانشگاه شهید رجایی تهران به مناسبت زادروز ابونصر محمدبن محمد فارابی برابر با چهارم آذرماه یادداشتی در اختیار جماران قرار داده و به تفکر و فلسفه فارابی اشاره کرده است.

«توجهی که فارابی به سیاست و زندگی مدنی داشت کم کم از نظر فلاسفه افتاد و اگر سخنی در سیاست گفته شد تکرار اقوال و آرای فارابی یا گزیده ای از آن سخنان بود. ابن سینا و سهروردی کوشیدند تا سیاست را به مسیری دیگر و مناسب ­تر با عالم اسلامی بیندازند اما سعی شان در این راه ناتمام ماند و نصیرالدین طوسی و ملاصدرای شیرازی در سیاست به فارابی بازگشتند و به بیان خلاصه افکار او اکتفا کردند… و تلقی از فلسفه به صورتی درآمد که اگر کسی از اهل فلسفه به این قبیل مسائل می ­پرداخت چه بسا ملامتش می­ کردند که اینها ربطی به فلسفه ندارد زیرا در زمره عوارض ذاتی وجود نیست.» اینها سخنان دکتر داوری در کتاب فارابی، فیلسوف فرهنگ است.
البته اینجا می ­شود در برخی جزئیات با استاد داوری مخالفت کرد و گفت: ملاصدرا صرفاً به آرای سیاسی فارابی اکتفا نکرد، بلکه ملاصدرا در آثارش به ویژه شواهد ربوبیه سخنانی درباره اجتماع و سیاست دارد که فارابی از آنها سخن نگفته است. اما ملاصدرا هم نتوانست مانعی بر سر راه سیر پرشتاب مسیر آسمانی فلسفه ایجاد کند و همچنان تمایل به آسمانی ماندن فلسفه بیش از فلسفه مدنی و فلسفه اجتماعی است.
فلسفه را می ­شود به مثابه یک دانش در کنار دانش ­های دیگر لحاظ کرد و در آن مجموعه­ ای از قواعد، اصول، اصطلاحات، تحلیل، و براهین پیدا کرد. مواجهه با چنین فلسفه ­ای می ­تواند در برج عاج یا جایی دنج به بهترین نحو محقق شود و برای فیلسوفی که به این نوع از متافیزیک حصر نظر کرده مهم نباشد که چه مشکلات و مسائل و مصائبی در زندگی مردمان در حال فشردن گلوی شان است یا پوچ­ گرایی به چه اندازه رسیده و حاکمان باید چگونه حکم برانند و نظم شهر و کوچه و بازار باید به چه نحو باشد. این مصائب کم باشد یا زیاد فلسفه بالا و فیلسوف دربند آن دلشوره ­ای برای تحلیل آنها یا واکردن گره از آنها ندارد. فلسفه در این فرمت، ممکن است قداست یابد و مدام توانش را صرف حراست از این قداست کند، و نرم نرمک از فضای انتقادی و چالشی فاصله کهکشانی پیدا کند. فلسفه در این شکلش، اصطلاحاتی با مرزهای سترگ دارد که جابجا کردن آن بسیار دشوار و گاهی ناممکن است.
اما فلسفه سمت و سوی دیگری هم دارد؛ سمت و سویی که به همه چیز جهت می­ دهد و معطوف به جامعه و مشکلات آن و ناظر به آینده بهتر مملکت و نظم معقول شهر و دیارش است. این فلسفه، نافی متافیزیک و بلندپروازی عقل نظری نیست، بلکه دغدغه مسأله ­مندی دارد و سودای آن دارد که: متافیزیکش را در راستای نیازهای کنونی و آینده مردمانش خط ­کند.
در تفکر فارابی هر دو جنبه فلسفه که می ­توان از آن به جنبه آسمانی و زمینی یاد کرد حضور پر رنگ دارند اما بعد فارابی راهی که او در پیش گرفت دچار تغییر شد و فلسفه ما عزم پرکشیدن از این کره خاکی را در سر پروراند و آرام آرام بال گشود و پله پله آسمان ها را درنوردید تا به آسمان هفتم رسید.
داوری در کتاب ما و تاریخ فلسفه اسلامی می ­نویسد: «فلسفه ای که افلاطون و ارسطو آوردند دو استعداد متفاوت داشت: یکی آنکه بیشتر زمینی شود و در زمین آن علم، تکنولوژی، سیاست جدید، اقتصاد و نظام متجدد بار آید و رشد کند. استعداد دیگر امکان حفظ نشان­ه ای آسمانی و میل به بازگشت به آسمان بود. در عالم اسلامی، فلسفه ابن رشدی به راه اول ملحق شد؛ اما فلسفه در ایران راه دوم را که راه آسانی هم نبود، پیش گرفت و به دشواری آن را پیمود.» او در همین راستا، اظهار می­ دارد: «عقل ابن رشد در زمین سیر می ­کند و ممکن است کارساز بشر باشد، اما عقل ابن سینا و سهروردی در اینجا غریب است و میل به ملکوت دارد.»
دکتر ابراهیم فیاض در جایی گفته است: فلاطوری در دیدار با آیت الله جوادی آملی گفته بود که ما در غرب فلسفه ­ای نداریم که با مسائل روز بی ارتباط باشد؛ که اگر این گونه باشد، مُهمل و خیال پردازی است. نه تنها فارابی میان ما غریب شد فلسفه غربی هم که مهمان ما شد به یک سلسله نقل قول­ ها و قواعد و اصطلاحات تقلیل یافت و آن شادابی و اثربخشی ­ای که در خاستگاه خود داشت نزد ما ندارد؛ شادابی حضور در زندگی و سیاست و هنر.
نمی ­دانم فلسفه فارابی را که در آن هم مسیر آسمانی فلسفه قابل رصد بود و هم سیر آفاقی­ اش مد نظر، چرا به یک سلسله احکام وجود فروکاستیم؟ و سیر آفاقی­ اش و فلسفه مدنی ­اش را کنار گذاشتیم یا برای فربه شدنش و اثربخشی بیشترش تلاشی نکردیم؟ چرا در فلسفه تقسیم کار نکردیم تا هر دو جنبه آسمانی و زمینی فلسفه را جدی بگیریم؟ البته اینکه شرایط و زمینه ­های این آسمانی شدن فلسفه چه بوده اند و چگونه کارگر شدند فرصتی مستقل برای واکاوی می­ طلبد. اما زمینه ­ها و شرایط نادیده گرفتن فلسفه مدنی فارابی هر چه باشد امروزه نیاز داریم به سلامی دوباره به فارابی.
البته در این دوره، تلاش­ هایی هم صورت گرفته تا فلسفه اسلامی معطوف به زمانه باشد و از امکانات درونی این فلسفه استفاده می­شود برای تحقق فلسفه مسئله­ مند و فلسفه ناظر به مسائل جامعه. این تلاش­ ها مبارک است.

اندیشه نگار پارس آماده حمایت از ایده های مختلف در حوزه امنیت / در همایش آفسک مطرح شد
(لینک اصلی خبر)

راه پرداخت

دومین کنفرانس تخصصی تکنیک های مدرن نفوذ و امنیت سایبری آفسک با حمایت شرکت اندیشه نگار پارس پنجشنبه گذشته، دوم آذر ماه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد. این کنفرانس در جهت اطلاع رسانی مشکلات و رخدادهای جدید امنیتی در تمام بسترهای سایبری شکل گرفته و تلاش دارد متخصصان و علاقه مندان این حوزه را در کنار یکدیگر جمع کند. غالب شرکت کنندگان این همایش را افراد جوانی تشکیل می دادند که یا دانشجو بودند یا در حوزه امنیت و نفوذ فعالیت داشتند. کنفرانس یک روز به طول انجامید و یکی از سخنرانی های این همایش نیز درباره فعالیت های پژوهشی اندیشه نگار پارس بود.

حمید گرشاسبی، مدیر معاونت امنیت این شرکت در سخنرانی خود با عنوان «فعالیت های پژوهشی شرکت اندیشه نگار پارس» از تلاش های این شرکت برای ارتقای سطح امنیت گفت و توضیح داد: «اندیشه نگار پارس سابقه پشتیبانی، ارائه و پیاده سازی محصولات خارجی در ایران را دارد. در تمام ۲۵ سال گذشته با وجود عدم تعادل در قیمت دلار و شرایط نامتوازن در دوران تحریم، این شرکت همیشه ورودی ثابتی داشت و تجهیزات مورد نیاز کشور را تأمین می کرد.»

او درباره تغییر استراتژی این شرکت در ادامه گفت: «از سال ۹۰ با تغییر سیاست های نظام در خصوص تولید محصولات بومی، مخصوصاً در حوزه امنیت، این نگرش در شرکت اندیشه نگار پارس ایجاد شد که بتواند از دانش اپراتوری و دانش نگهداری از سرویس به سمت دانشی برود که دانش های بومی و مغزافزارهای داخلی را حمایت کند. در واقع ما تلاش داشتیم دانشی را که در کشور رسوب کرده بود و استفاده ای از آن نمی شد به محصول تبدیل کنیم. پنج سالی می شود که این اتفاق در اندیشه نگار پارس افتاده است و اکنون محصولات بومی خوبی دارد که از آن استفاده می شود.»

حمید گرشاسبی، معاونت امنیت شرکت اندیشه نگار پارس
به گفته گرشاسبی، اندیشه نگار پارس تلاش دارد تمام مشتریان در بخش های دولتی و خصوصی را از خود متوقع کند. او درباره ماهیت امنیت گفت: «امنیت نیاز به رسیدگی و مهندسی دارد. ما به صورت هفتگی و ماهانه با شرکت هایی که با آنها همکاری داریم، ارتباط برقرار می کنیم و امینت آنها را بررسی می کنیم، تازه متوجه تفاوت بین محصول داخلی و خارجی می شوند.»

او در ارائه خود از انتشار دو کتاب با عنوان های «راهنمای مدیران برای امنیت تحت وب» و «استاندارد PCICSS» خبر داد. گرشاسبی پس از سخنرانی در گفت وگو با راه پرداخت گفت: «از ابتدای امسال سیاست اندیشه نگار پارس بر آن بوده تا دانش خود را به صورت مکتوب درآورد. کتاب نخست با زبان فنی برای مدیرانی نوشته شده که دغدغه امنیت دارند. سازمان های کوچک و بزرگ زیادی بر اثر هک شدن متضرر شده اند و امنیت وب سایت سازمان ها یکی از مهم ترین دغدغه های امنیتی آنان محسوب می شود. کتاب دوم در زمینه امنیت در پرداخت های الکترونیکی است و به راه های سؤاستفاده و جلوگیری از آن می پردازد. با وجودی که متن این کتاب خشک است و در آن نظر وکلا را جویا شدیم تا از متن کتاب بتوان در دادگاه استفاده شود، اما عموم مردم می توانند از این کتاب استفاده کنند و برای همه قابل فهم است.»

هر دوی این کتاب ها توسط گرشاسبی و مازیار مصطفی پور، قائم مقام شرکت اندیشه نگار پارس تهیه و تدوین شده است و کتاب سومی نیز در زمینه «امنیت در اپلیکیشن های موبایلی» در آینده منتشر خواهد شد.

گرشاسبی همچنین در ارائه خود اعلام کرد شرکت اندیشه نگار پارس آماده همکاری با علاقه مندان و ایده پردازان در زمینه امنیت است. او در این باره به راه پرداخت گفت: «این همکاری هم می تواند با استارت آپ ها و گروه ها باشد و هم با فارد و کارشناسانی که ایده خاصی در حوزه امنیت در سر دارند و به علل مختلف مانند کمبود بودجه نتواسته اند آن را به مرحله اجرا برسانند. معیارهای ما برای جذب و همکاری با آنها متفاوت است، اما ارزشمند بودن ایده مهم ترین ویژگی برای شرکت است.»

حسن اصغریان، دبیر همایش و مدرس رشته کامپیوتر در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در گفت وگو با راه پرداخت گفت: «آفسک یک شاخه از جامعه OWASP در ایران است و امسال به طور خاص با همکاری دانشگاه شهید رجایی و شرکت اندیشه نگار پارس برگزار می شود. محورهای این همایش با همایش پیشین تقریباً یکی است و در هر دو تأکید زیادی روی فعالیت های منبع باز (Open Source) و مشارکت در فعالیت های امنیتی دارد. ارائه ها کاربردی است و کسی به دنبال ارائه های دانشگاهی نیست. بازاریابی خدمت یا محصول نیز در این همایش انجام نمی شود و همه به دنبال یادگیری و افزودن اطلاعات خود هستند. همچنین در برگزاری این همایش به حمایت دانشگاهی نیاز داریم، چراکه متأسفانه افرادی که در زمینه امنیت در کشور فعالیت می کنند، به مرور به علت نامناسب دیدن فضا، از کشور خارج می شوند. بنابراین لازم است انرژی جدیدی به این فضا تزریق شود.»

با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی؛
گردهمایی فعالان و متخصصان شبکه های هوشمند انرژی برگزار می شود
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دو روز پایانی پاییز سال جاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی میزبان کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی می شود که ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی یکی از حامیان این رویداد است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی ۹۶ آذرماه سال جاری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود. هدف این همایش علاوه بر توسعه مرزهای دانش و تبادل نظر علمی و فنی اساتید، دانشجویان و محققان، آشنایی بیش تر متخصصان این موضوع با یکدیگر و همچنین با مراکز صنعتی مرتبط است. در واقع این رویداد فرصتی برای گردهمایی متخصصان و دانشگاهیان در حوزه های گوناگون شبکه های هوشمند جهت هم افزایی توانایی در راستای تحقق اهداف شبکه هوشمند انرژی، کسب تجارب جهانی و ترویج نتایج مربوط است.
شهر هوشمند و اینترنت اشیا، حمل و نقل و وسایل نقلیه الکتریکی، پایش، کنترل و حفاظت ناحیه گسترده، سیستم های مخابراتی و فناوری اطلاعات، امنیت فیزیکی و سایبری شبکه های هوشمند، قابلیت اطمینان، مدیریت انرژی و پاسخ گویی بار، فرهنگ سازی، قانون گذاری و استانداردهای شبکه های هوشمند، حسگرهای هوشمند، سیستم های اندازه گیری پیشرفته و اتوماسیون، تولیدات پراکنده، ذخیره سازی انرژی، ریزشبکه، شبکه های توزیع فعال و هاب انرژی، کاربرد سیستم های توان و انرژی (تولید، انتقال، توزیع، بازار، بهره برداری و طراحی) و نقش شبکه های هوشمند در مدیریت خطا (زیربنای حفاظت، پاسخ اضطراری و بازیابی سیستم) محورهای این کنفرانس هستند.
سخنرانی اساتید برجسته در این حوزه، ارائه مقالات (شفاهی و پوستر) از جمله برنامه های این کنفرانس است. در این راستا می توان به سخنرانی محمد شاهیده پور رییس مرکز مطالعات انرژی انستیتو تکنولوژی ایلینویز آمریکا، مارتین کالشمیت رییس انستیتوی انرژی و محیط زیست دانشگاه صنعتی هامبورگ آلمان و مانفرد اونتروگر مدیر بخش توسعه و ترویج محصولات شبکه هوشمند شرکت زیمنس اشاره کرد.
همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی برای ارائه دستاوردهای داخلی در این حوزه و برپایی کارگاه های آموزشی نیز از دیگر برنامه های این کنفرانس است. علاقمندان برای ثبت نام در کنفرانس تا ۱۵ آذرماه مهلت دارند.
کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی ۲۰ و ۳۰ آذرماه سال جاری با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برگزار می شود.

فراخوان مسابقه طراحی سازه نجات تخم مرغ اعلام شد
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

چهارمین دوره مسابقه طراحی سازه نجات تخم مرغ دانشگاه های تهران با همکاری مرکز معماری اسلامی حوزه هنری و انجمن علمی معماری دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز معماری اسلامی، برای شرکت در این مسابقه می بایست سازه ای خاص ساخته و تخم مرغ به گونه ای در آن جاسازی شود که در اثر سقوط سازه محافظ از ارتفاعی مشخص، تخم مرغ از سازه خارج شده و کم ترین آسیب را دیده باشد. ارائه خلاقیت و ایده ای نو برای محافظت تخم مرغ و داشتن طرح فنی و مهندسی و از پیش آماده، عامل سالم ماندن تخم مرغ و امتیازآفرین است.
همچنین در مقدمه این فراخوان آمده است:
این مسابقه که همه ساله در دانشگاه های مختلف برگزار می شود، در واقع برای کشف و به کارگیری خلاقیت های مختلف و نوآوری های مبتکرانه می باشد. در واقع این مساله از آنجا مطرح شد که ناسا برای پرتاپ ماهواره و کاوشگر به سطح اجرام آسمانی از جمله سیارات و همچنین رساندن امکانات و وسایل لازم به فضانوردان ساکن در فضا تصمیم به انجام آزمایشاتی در این مورد گرفت که بتوان اجسام شکننده را به گونه ای از فاصله مشخص رها نمودکه تا حد ممکن آسیبی به شی مورد نظر نرسد. چرا که کاوشکر باید درون سازه هایی قرارگیرند که پس از برخورد با سیاره ها و اجرام آسمانی بتوانند ضمن کاستن سرعت، به سادگی و با حفظ محموله درون خود با کمترین خسارت بر سطح سیاره مورد نظر نشسته و به کاوش و بررسی بپردازند و اطلاعات کسب شده را به زمین ارسال کنند. همچنین ارائه ایده هایی برای کاهش آسیب به بسته هایی که از طریق هواپیما برای کمک رسانی به مناطق مختلف فرستاده می شود، حفاظت از بسته های پستی، طراحی پوشش های حفاظتی چتر باران و… هم می تواند کاربرد نتایج این مسابقه را مورد هدف قرار دهد. علاوه بر اهداف یاد شده انجمن علمی معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران درصدد است تا برای اولین بار قوانین و شیوه اجرای این نوع مسابقات را در قالب یک طرح پژوهشی استاندارد سازی کند.
با توجه به اهمیت این مسابقه، استقبال دانشجویان و بالابردن سطح علمی و خلاقانه سازه های مورد آزمایش، انجمن علمی معماری تصمیم بر برگزاری دومین دوره این مسابقات در دانشگاه شهید رجایی تهران در سطح منطقه ای گرفت و همچنین گستردگی زمینه های علمی و خلاقانه مسابقه این امکان را فراهم می آورد تا دانشجویان اکثر رشته ها به خصوص معماری، فیزیک، مکانیک، عمران و … بتوانند در این مسابقه شرکت کنند.
قوانین مسابقه
مواد مورد استفاده جهت ساخت سازه (گروه ها تنها موظف اند از موارد ذکر شده استفاده کنند.)
چوب بالسا، چوب بستنی، خلال دندان، سیخ چوبی، ماکارونی، کاغذ معمولی، کاغذ پوستی، کاغذ کالک، مقوا(در گرم های مختلف)، روزنامه، صفحه های پلاستیکی(تاکید میشود که حالت ضربه گیری برای تخم مرغ نداشته باشد، در غیر این صورت گروه از دور مسابقات کنار گذاشته میشود.)، نخ، ریسمان و چسب(تنها برا اتصال قطعات سازه استفاده شود.
۲. سازه در محل برگزاری مسابقه و در حضور داوران طی ۳.۵ساعت (۸:۳۰ الی۱۱)ساخته و با اجازه آنها پرتاب میشود. لذا ضروری است تیم ها در روز برگزاری مسابقه با آمادگی قبلی رأس ساعت، درمکانی که درذیل اشاره شده برای ساخت سازه اصلی ونهایی حضور پیدا کنند. لازم به ذکر است که از حضور تیم هایی که به هر دلیل برای ساخت سازه درمحل حاضر نباشند وسازه ای ازپیش ساخته شده را به همراه داشته باشند جلوگیری می شود.
۳. تهیه وهمراه داشتن وسایل و مواد برای ساخت سازه برعهده تیم ها می باشد. لازم به یادآوری است که ساخت سازه، محدود به مواد ذکر شده در بند ۱ می باشد و بکاربردن هرنوع ماده دیگری، سازه را از دور مسابقات حذف می کند.
۴. به وزن دستگاه امتیاز تعلق می گیرد، به این صورت که هرچه سازه سبک تر باشد امتیاز بیشتری نسبت به دیگر سازه ها کسب می کند. حداکثر وزن دستگاه نباید از ۱ کیلوگر بیشتر باشد در غیر این صورت ازآن تیم ۲۰۰ امتیاز کسر و سپس اجازه پرتاب داده خواهد شد.
۵. به دقت پرتاب امتیاز تعلق می گیرد، به این صورت که محل فرودسازه هرچه به مرکز سیبل فرود نزدیک تر باشد، امتیاز بیشتری نسبت به دیگر سازه ها کسب می کند. (فاصله، از مرکز ثقل سازه تا خال سیبل میباشد.)
۶.خلاقیت نیز شامل امتیازات گروه هاست که در دو بخش ارزیابی می شود:
الف- پیش از ساخت و در حین ساخت: فرم و ظاهر زیبا و تازه و خلاقانه… ه.
ب-پرتاب و فرود: نحوه پرتاب و چگونگی فرود و بیرون آمدن تخم مرغ …
۷. بیشترین زمان، صفرامتیاز و کمترین زمان هم به طبع امتیاز کامل را خواهند داشت و سایر گروه ها به نسبت این دو زمان، امتیاز خواهند گرفت.
۸. به نسبت سالم بودن تخم مرغ (سالم/ترک برداشته/شکسته) و هم چنین وضعیت تخم مرغ (درون/ بیرون سازه) ضریب تعلق می گیرد و اگر بعد از برخورد سازه با زمین تخم مرغ سالم بماند و روی زمین بغلتد، بیشترین ضریب را خواهد داشت.
۹. حداکثر ابعاد سازه از لحظه رها شدن تا فرود می بایست دراندازه۷۰ سانتی متر باشد.
۱۰. ارتفاع پرتاب سازه بین۱۲ تا ۱۵متر است.
۱۱.به هر تیم تنها یک عدد تخم مرغ خام تعلق می گیرد وبا فرارسیدن نوبت هرتیم، تخم مرغ تحویل داده می شود.
۱۲. مهم سالم ماندن تخم مرغ است نه سالم ماندن دستگاه.
۱۳. روند طراحی سازه مورد اهمیت است. لذا ارائه نحوه تحلیل و دستیابی به هدف مسابقه الزامی است و گروه ها باید کانسپت و ایده ی خود را به یکی از دو روش نوشتاری(در اندازه یک برگه A۴یا ۳A )یا تصویری (عکس یا طراحی دستی حداقل در یک برگه ۳A )ظرف مدت حداکثری ۵ دقیقه ارائه دهند.
۱۴. موادی که در ساخت سازه نباید استفاده کرد:
– چتر، فنر یا وسیله مشابه آن که عملکرد بادگیری دارد.
– مواد شکستنی و شیشه ای یا مواد نفتی و مایعات.
– هرگونه وسیله یا مصالح که عملکرد ضربه گیری و پُرکنندگی دارد یا به عنوان محافظی برای تخم مرغ، منجر به سالم ماندن تخم مرغ شود مثل پنبه، پوشال، فشرده کردن مقوا یا کاغذ یا استفاده از چسب. و همچنین اگر به هر دلیلی مورد تایید داوران نباشد، خطا محسوب و از دور مسابقات حذف می شود.
۱۵. سازه ایزوله باشد و به جایی متصل نباشد و باعث خرابی محیط اطراف نشود.
۱۶. سازه موتوردار نباشد.
۱۷. هر تیم تنها می تواند یک سازه را پرتاب کند.
۱۸. تفسیر قوانین برعهده هیأت داوران است.
۱۹. تعداد اعضای هر تیم حداکثر ۵ نفر است.

۲۰. هرتیم، نیاز به یک اسم برای معرفی ویک سرگروه برای اجرای مسابقه وپرتاب سازه دارد که بایستی درروز ثبت نام مشخص شود.
۲۱. برای ثبت نام، نام، کدملی، شماره دانشجویی و شماره همراه اعضای تیم ها لازم است.
۲۲. هر شرکت کننده، تنها حق ثبت نام در یک تیم را دارد. افرادی که در چند تیم شرکت کرده باشند، حذف خواهند شد.
۲۳. درروز برگزاری مسابقه، لازم است سرگروه تیم، برای تحویل تخم مرغ وپرتاب سازه، کارت دانشجویی خود را ارئه کند.
۲۴. هزینه ثبت نام هر تیم۴۵۰۰۰ (چهل و پنچ هزار) تومان است.
مهلت ثبت نام از روز شنبه ۲۷ آبان تا پنج شنبه ۹ آذر ماه و زمان برگزاری مسابقه روز های ۲۱، ۲۰ و ۲۲ آذر ماه در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به آدرس: تهران، لویزان، خیابان شهید شعبانلو از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۶ است.
– سازه ها بعد اتمام ساخت، وزن کشی و دریافت نوبت راس ساعت ۱۲ پرتاب خواهند شد.
جوایز مسابقه:
برنده با توجه به قوانین گفته شده، مشخص خواهد شد. سه گروه با برترین امتیازها به عنوان گروه های اول و دوم و سوم انتخاب خواهند شد.
گروه اول ۱۵۰۰۰۰۰ تومان
گروه دوم۱۰۰۰۰۰۰ تومان
گروه سوم ۷۰۰۰۰۰ تومان
خلاقانه ترین سازه ۳۰۰۰۰۰ تومان
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی و یا www.mehrazsrttu.ir دفترانجمن علمی معماری، به آدرس دانشگاه دبیر شهید رجایی، دانشکده معماری و شهرسازی طبقه منفی یک و همچنین برای اطلاع از قوانین و کارگاه آموزشی به کانال مسابقه به آی دی https://t.me/egg_drop_uni مراجعه کنید.

کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی ۹۶
(لینک اصلی خبر)

تازه های انرژی ایران

دو روز پایانی پاییز سال جاری کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی ۹۶ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.

دو روز پایانی پاییز سال جاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی میزبان کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی می شود.
به گزارش انرژی امروز، کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی ۹۶ آذرماه سال جاری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود. هدف این همایش علاوه بر توسعه مرزهای دانش و تبادل نظر علمی و فنی اساتید، دانشجویان و محققان، آشنایی بیش تر متخصصان این موضوع با یکدیگر و همچنین با مراکز صنعتی مرتبط است. در واقع این رویداد فرصتی برای گردهمایی متخصصان و دانشگاهیان در حوزه های گوناگون شبکه های هوشمند جهت هم افزایی توانایی در راستای تحقق اهداف شبکه هوشمند انرژی، کسب تجارب جهانی و ترویج نتایج مربوط است.
شهر هوشمند و اینترنت اشیا، حمل و نقل و وسایل نقلیه الکتریکی، پایش، کنترل و حفاظت ناحیه گسترده، سیستم های مخابراتی و فناوری اطلاعات، امنیت فیزیکی و سایبری شبکه های هوشمند، قابلیت اطمینان، مدیریت انرژی و پاسخ گویی بار، فرهنگ سازی، قانون گذاری و استانداردهای شبکه های هوشمند، حسگرهای هوشمند، سیستم های اندازه گیری پیشرفته و اتوماسیون، تولیدات پراکنده، ذخیره سازی انرژی، ریزشبکه، شبکه های توزیع فعال و هاب انرژی، کاربرد سیستم های توان و انرژی (تولید، انتقال، توزیع، بازار، بهره برداری و طراحی) و نقش شبکه های هوشمند در مدیریت خطا (زیربنای حفاظت، پاسخ اضطراری و بازیابی سیستم) محورهای این کنفرانس هستند.
سخنرانی اساتید برجسته در این حوزه، ارائه مقالات (شفاهی و پوستر) از جمله برنامه های این کنفرانس است. در این راستا می توان به سخنرانی محمد شاهیده پور رییس مرکز مطالعات انرژی انستیتو تکنولوژی ایلینویز آمریکا، مارتین کالشمیت رییس انستیتوی انرژی و محیط زیست دانشگاه صنعتی هامبورگ آلمان و مانفرد اونتروگر مدیر بخش توسعه و ترویج محصولات شبکه هوشمند شرکت زیمنس اشاره کرد.
همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی برای ارائه دستاوردهای داخلی در این حوزه و برپایی کارگاه های آموزشی نیز از دیگر برنامه های این کنفرانس است. علاقمندان برای ثبت نام در کنفرانس تا ۱۵ آذرماه مهلت دارند.
کنفرانس شبکه های هوشمند انرژی ۲۰ و ۳۰ آذرماه سال جاری با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برگزار می شود.

یک روانشناس در گفت وگو با طبنا:
تبعیض و خشونت، سلامت روان زنان را به خطر می اندازد
(لینک اصلی خبر)

طبنا

یک روانشناس گفت: خشونت ابتدا بر احساس زنان تاثیرگذار بوده و اگر این احساس ایجاد شده به مرحله رفتار برسد می تواند ایجاد خطر کند، مثلا این خشم ایجاد شده در اثر تبعیض و خشونت نتواند زمینه ظهور پیدا کند می تواند متوجه خود شخص شده و منجر به خودکشی شود.

دکتر فریده حمیدی درگفت و گو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره تاثیر تبعیض و خشونت بر سلامت روان زنان گفت: انسان ساحت های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و … دارد که از یکدیگر جدا نیستند و هر بعد که دچار نقصان شود بر سایر ابعاد تاثیر می گذارد.
وی ادامه داد: بیماری های سایکوسوماتیک به معنای آن است که فشار روانی بر ابعاد جسمانی اثر می گذارد چنانکه امروزه بیماری هایی ماننده بیماری معده، میگرن و… همگی ریشه در مسائل روانشناختی فرد دارد.
دانشیار روانشناسی دانشگاه شهید رجایی اظهار کرد: در نظام حقوقی غالبا تنها مسائل جسمی مثل آثار ضرب و جرح باورپذیر است و به بعد بهداشت روان توجه نمی شود.
وی با بیان اینکه خشونت ابعاد مختلفی دارد که خشونت کلامی یکی از آنهاست، بیان کرد: خشونت های روانی غالبا بعد کلامی دارند مثل دشنام، تحقیر، تهدید، سلب حق یک زن به عنوان حقوق مردانه، به عنوان مثال حق ادامه تحصیل به استعداد و توانمندی فرد باز می گردد و اگر برخورداری از آن به سلیقه فرد دیگر واگذار شود، آثار روانشناختی خواهد داشت.
این روانشناس با تاکید براینکه احکام سنتی و غیر پویا می تواند در ازدواج که قراردادی حقوقی مابین زن و مرد است بستری برای خشونت ایجاد کند، عنوان کرد: با تغییر شرایط زمانه، صنعتی شدن و رشدیافتگی، احساسات، تکلیف ها و نقش ها نیز تغییر می کند و وقتی این تغییرات نادیده گرفته می شود می تواند عاملی برای تقویت فرهنگ مردسالارانه شده و آثار روانی برای زنان ایجاد کند.
حمیدی با بیان اینکه در جامعه ما خشونت اقتصادی نیز وجود دارد، توضیح داد: وقتی اشتغال زن منوط به اجازه شوهر است، یا وقتی برخی زنان شاغل اختیار دخل و تصرف در حاصل دسترنج خود را نداشته و کارت بانک شان در کنترل همسر است این موارد نیز از مصادق خشونت بوده و سلامت روان زن را به خطر می اندازد.
حق تمکین عاملی برای بروز خشونت علیه زنان
وی قانون تمکین زن از شوهر را نوع بسیار شایع خشونت علیه زنان خواند و افزود: این نوع خشونت جنسی نیز زیر مجموعه خشونت روانی است، وقتی قوانین حق تمکین را به یکی از زوجین می دهد و آن را ما به ازای نفقه قرار می دهد به نوعی بردگی جنسی را ترویج می کند درحالیکه باید عشق و عاطفه بر روابط زناشویی حاکم باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: غریزه جنسی در زن و مرد وجود دارد و نمی توان آن را حقی برای یکی از زوجین(مرد) قرار داد زیرا این قانون زمینه ساز خشونت جنسی بر علیه طرف دیگر می شود به معنای دیگر وقتی شوهر رابطه جنسی را حق خود بداند آنگاه در فرایند تمکین شاهد خشونت جسمی، جنسی، تحقیر و … نسبت به زن خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه خشونت ابتدا بر احساس زنان تاثیرگذار بوده و اگر این احساس ایجاد شده به مرحله رفتار برسد می تواند ایجاد خطر کند، اظهار کرد: مثلا اگر خشم ایجاد شده در اثر خشونت و تبعیض نتواند زمینه ظهور پیدا کند می تواند متوجه خود شخص شده و منجر به خودکشی شود، گاهی نیز خشم زمینه بروز در عمل پیدا کرده و قدرت مدیرت رفتار را از فرد سلب می کند که می تواند منجر به دیگرآزاری شود، بنابراین ضروری است سیستم حقوقی، تعلیم و تربیت، صدا و سیما و… مدیریت خشم را به افراد آموزش دهند تا کمتر شاهد خشونت به ویژه خشونت خانوادگی باشیم.
این روانشناس با اشاره به خالی بودن جای زنان فرهیخته در سطوح بالای تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور تاکید کرد: نبود زنان در چنین سطوحی باعث می شود قوانینی که زنان برای حفظ سلامت روان و بهداشت خود لازم می دانند آنچنان که باید دیده نشده و زنان نتوانند شرایط رفاه و توانمندسازی خود را محقق کنند و قوانین به صورت یک سویه به تصویب برسد.

مناظره «رزاقی» و «پازوکی» در دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

خبرنامه دانشجویان ایران

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مناظره اقتصادی با موضوع «اثر نفت در اقتصاد ایران» با حضور ابراهیم رزاقی و مهدی پازوکی روز سه شنبه ساعت ۱۲:۱۵ برگزار می کند.
خبرنامه دانشجویان ایران:دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران جامعه اسلامی دانشجویان ابراهیم رزاقی مهدی پازوکی

معرفی برگزیدگان رشته حفظ جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان+اسامی
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

در سومین روز از سی و دومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور، نتایج رشته های حفظ ۵، ۱۵جزء و حفظ کل قرآن در بخش اساتید و نتایج رشته های حفظ ۵، ۱۰ و ۲۰ جزء قرآن کریم بخش دانشجویان مشخص شد.

به گزارش خبرنگار فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس ، نتایج رشته های حفظ ۵، ۱۵ و حفظ کل قرآن کریم بخش اساتید سی ودومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور اعلام شد.
رشته حفظ ۵ جزء: بخش اساتید (خانم ها)
رتبه نخست: فاطمه شاهین از دانشگاه جامع علمی و کاربردی
رتبه دوم: راضیه زارع از دانشگاه علوم پزشکی شیراز
رشته حفظ ۵ جزء: بخش اساتید(آقایان)
رتبه نخست: مصطفی شیخ الطائفه از دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
رشته حفظ ۱۵ جزء: بخش اساتید(خانم ها)
شایسته تقدیر: مریم برخورداری از دانشگاه جامع علمی و کاربردی
شایسته تقدیر: صدیقه رضایی دهنوی از دانشگاه پیام نور
رشته حفظ ۱۵ جزء: بخش اساتید(آقایان)
رتبه نخست: محمد محسنی از دانشگاه جامع علمی و کاربردی
رتبه دوم: علیرضا قاسم زاده از دانشگاه جامع علمی و کاربردی
رتبه سوم: جواد فتحی اکبرآبادی از دانشگاه پیام نور
رشته حفظ کل قرآن کریم: بخش اساتید(آقایان)
رتبه نخست: یعقوب پورجمال از دانشگاه آزاد اسلامی
رتبه دوم: مهدی رجبی از دانشگاه علوم پزشکی کاشان
رتبه سوم: علی شاه نظری از دانشگاه پیام نور
نتایج رشته های حفظ ۵، ۱۰ و ۲۰ جزء قرآن کریم بخش دانشجویان سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور
حفظ ۵ جزء بخش دانشجویان/ (آقایان)
رتبه نخست: مجتبی مهجور از دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
رتبه دوم: محمد رضا رحیمی از دانشگاه شهید رجایی
رتبه سوم: سیدرضا میرهاشمی از دانشگاه پیام نور
رشته حفظ ۵ جزء بخش دانشجویان/ (خانم ها)
رتبه نخست: فائزه جلالی از دانشگاه شهید چمران اهواز
رتبه دوم: مرجان میرحسینی از دانشگاه علوم پزشکی یزد
رتبه سوم: زینب معصومی پویا از دانشگاه علوم پزشکی اراک
رشته حفظ ۱۰ جزء بخش دانشجویان/ (خانم ها)
رتبه نخست: سیده یاسمین پیرا از دانشگاه پیام نور
رتبه دوم: نعیمه داودی از دانشگاه علوم پزشکی کاشان
رتبه سوم: زهرا میرزاعلی پور از دانشگاه اصفهان
رشته حفظ ۲۰ جزء بخش دانشجویان (خانم ها)
رتبه نخست: مینا چشم سبز از دانشگاه پیام نور
رتبه دوم: نرجس سعدالدین از دانشگاه فرزانگان تهران
رتبه سوم: فاطمه نظری از دانشگاه پیام نور
انتهای پیام/

ویژه برنامه بزرگداشت روز دانشجو برگزار خواهد شد
(لینک اصلی خبر)

اعتماد آنلاین

ویژه برنامه بزرگداشت روز دانشجو با سخنرانی الیاس حضرتی، نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد
اعتمادآنلاین| این ویژه برنامه با سخنرانی مدیر مسئول روزنامه اعتماد روز دوشنبه ۹۶/۹/۱۳ ساعت ۱۲ الی ۱۴ در تالار شهید تهرانی مقدم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود
| الیاس حضرتی |

در دانشگاه شهید رجایی؛
سومین کرسی نظریه سلولی اخلاق برگزار می شود
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

سومین کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه های علمی با عنوان «نظریه سلولی اخلاق» در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر ، سومین کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه های علمی با عنوان «نظریه سلولی اخلاق» در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.
عبدالله صلواتی دانشیار دانشگاه شهید رجایی ارائه دهنده و مهناز امیرخانی دانشیار دانشگاه الزهرا(س) و عین الله خادمی استاد دانشگاه شهید رجایی منتقدان این کرسی هستند.
دبیری جلسه به عهده صادق نصری است.
این نشست سه شنبه ۲۱ آذرماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ به نشانی لویزان، دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.

در مناظره رزاقی و پازوکی چه گذشت؟
(لینک اصلی خبر)

خبرنامه دانشجویان ایران

مناظره ابراهیم رزاقی، اقتصاد دان با پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «اثر نفت در اقتصاد ایران» در دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی برگزار شد.
به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، ابراهیم رزاقی، اقتصاد دان و استاد دانشگاه در مناظره اثر نفت در اقتصاد ایران که با حضور مهدی پازوکی، اقتصاد دان و استاد دانشگاه علامه طباطبائی و به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی برگزار شد، گفت: روحانی ۲۶۰ میلیارد دلار خرج کرد، اما شغلی ایجاد نکرد و اگر شغلی هم ایجاد شد، معادل آن بیکار کردند و چندین هزار صنایع ورشکست شدند.
وی با بیان اینکه طبقه اشرافی بزرگترین حامی وضع موجود کشور است، افزود: اگر نفت و مواد پتروشیمی را بفروشیم و دولت دلار ارزان به واردات اختصاص دهد ثروتمندان با این رویه موافقند.
وی با بیان اینکه اگر روحانی برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد به خاطر این بود که اطلاعات مردم نسبت به عملکرد دولت پایین بود، تصریح کرد: کدام یک از روزنامه ها واقعیت ها را می نویسند که منجر به افزایش اطلاعات مردم شود؟
این اقتصاددان گفت: الان هم اگر هر انتخاباتی برگزار شود ،با توجه به قدرت رسانه ای که در اختیار اصلاح طلبان است، دوباره یکی از آن ها انتخاب می شود. اصلاح طلبان هم آدم های وسیعی هستند و برخی از آن ها به نظر من از زمان دولت اصلاحات ویرانی ایران مورد نظرشان بوده است، چون آمریکایی ها این را می خواهند؛ آن ها به راحتی از انقلاب مخملی حرف می زنند. در هر حال آن ها این رویه خود را تا وقتی که ایران از شدت فقر و بیکاری منفجر شود ،ادامه می دهند.
رزاقی تصریح کرد: آقای پازوکی زیاد به این نکته اشاره می کنند که باید بلد باشیم حرف بزنیم؟ تصور شما از اینکه حرف بزنیم چیست؟ آیا با حرف زدن رئیس جمهور فرانسه و ژاپن قانون می شوند؟ آیا با حرف زدن، لبخند زدن، هدیه دادن، و هدیه گرفتن ها این اتفاق می افتد من فکر می کنم که آقای پازوکی به گونه ای دیگر به مسائل نگاه می کنند.
وی بیان کرد: غربی ها با لبخند برنامه قتل و عام ما را ریختند آن ها با لبخند زدن می آیند صحبت می کنند. همین الان برنامه دارند که ایران را ویران کنند حتی بمب اتمی بیاندازند آن وقت شما بیایید صنایع دفاعی را تعطیل کنید، در قبال سوریه عکس موضع کنونی عمل کنید و تمام جانبازان و جهادی ها را نابود کنید. برنامه دشمن ویرانی ایران است، اما یک عده در داخل همین را حمایت می کنند و سخنرانی آقای پازوکی هم این را می گویند.
این اقتصاددان گفت: نکته خیلی مهم این است که اگر ما تا حالا مانده ایم به این دلیل بوده که آدم های داریم که برای منافع ملت و نظام از جانشان مایه می گذارند و دنیا و ملت هم این را قبول دارند در نتیجه رشد می کنند و آمریکا از همین هراس دارد.
وی با بیان اینکه در دوران هاشمی رفسنجانی سرمایه داری لیبرالی آمریکایی با تغییراتی در کشورمان پیاده شد، تصریح کرد: آن ها می گفتند تولید داخلی معنایی ندارد، چون خارجی ها تولید می کنند؛ بنابراین تمام صنایع دولتی را به بخش خصوصی واگذار کردند. خب وقتی که تمام صنایع به بخش خصوصی واگذار می شود، چه اتفاقی می افتد؟ بخش خصوصی به دنبال حداکثر سود است و حداکثر سود هم در دلالی و واردات قرار دارد و این در حالی است که حتی آمریکایی ها هم از تولید داخلی خود با گرفتن مالیات غیرتولیدی دفاع می کنند، اما ما این کار را هم نکردیم در نتیجه طبقه اشرافی به وجود آمد.
وی خاطرنشان کرد: از سال ۶۱ و بعد از فتح خرمشهر ۲ نظر در بین مسئولان کشورمان ایجاد شد یک نظر، نظر امام بود که می گفت: عراق باید تنبیه شود تا هر کسی بلند نشود و به ایران حمله کند. در واقع امام می گفت که سازمان ملل باید عراق را به عنوان متجاوز بشناسد. در کنار نظر امام یک نظر هم متعلق به هاشمی رفسنجانی، آقای روحانی میرحسین موسوی و چند نفره دیگر بود که فکر میکردند از طریق گفتگو و مذاکره جنگ تمام می شود؛ در حالی که هنوز بخش های از سرزمین ما در دست دشمن بود و این نظر با نظر امام مغایرت داشت.
این اقتصاددان تصریح کرد: یکی از افسران عراقی اخیراً گفته است که ۶۰ تیپ زرهی عراق در مدت کوتاهی به وسیله آدمهایی که چیزی دستشان نبود، از بین رفت و این یعنی قدرت مقاومت مردم. در هر حال بعد از فوت امام دیدگاه مقابل قبول کرد که سرمایه داری لیبرال آمریکایی در ایران پیدا شود، اما یک تغییراتی کرد.
رزاقی با بیان اینکه باید به دشمنی که تمام جهان را نابود کرده شک کنیم، تصریح کرد: آمریکا با کودتا ۷۰ تا ۸۰ حکومت را در دنیا سرنگون کرده واقعیت این است که ما باید در برابر جهانخواران بایستیم، چون ترس سرسپردگی می آورد.
وی اظهار کرد: کسانی که صنایع دفاعی را به وجود آوردند، بخش دولتی نبودند؛ چرا این ها را سرکار نمی گذارند سوال این است که چگونه می خواهند با فساد مبارزه کنند در واقع امروز مفسدان را نوازش می کنند. آدم فاسد چه در بخش خصوصی و دولتی و چه تعاونی فاسد است و باید با او مبارزه کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه آدمی که منافع خود را حداکثر در نظر بگیرد عقل ندارد، گفت: به واسطه سرمایه داری آمریکایی یک میلیارد آدم در جهان گرسنه اند، ۸۰۰ میلیون نفر بیکارند و به طور دائم جنگ است. آمریکا ۳۰ میلیون سرخپوست را راحت کشت و الان دارند راحت تر آدم می کشند و بعد دکتر پازوکی از آمریکا دفاع می کند.
وی با بیان اینکه یک عقل شیطانی و یک عقل می خواهد به خدا نزدیک شود تصریح کرد: عقل شیطانی فکر می کند که خداست در حالی که او مرید شیطان است معتقدم مسئولانی که مسئولیت سرشان نمی شود فکر می کنند که عقل دارند البته ثروتمند می شوند، ولی من فکر می کنند که این ها عقل ندارند.
پازوکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این مناظره با بیان اینکه ای کاش ما در وزارت امور خارجه ۱۰۰ نفر مانند ظریف داشتیم، تصریح کرد: ما می توانیم در جهان آقایی کنیم به شرط اینکه منطقی عمل کنیم. واقعیت این است که برخی ها نمی توانند خانه خود را هم اداره کنند و بعد می گویند جهان را به من بدهید تا آن را اداره کنم در هر حال دیدیم که چگونه قطعنامه های مختلف علیه کشورمان صادر شد و این در حالی بود که دیدیم با این قطعنامه ها چه بلایی سر قذافی آوردند.
وی با بیان اینکه تن ها ۱۴ درصد از شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شده و ۸۶ درصد به نهادهای عمومی که بسیار فراتر از بخش دولتی هستند واگذار شده اند، تصریح کرد: من وظیفه دارم که از هاشمی رفسنجانی به عنوان سردار سازندگی دفاع کنم؛ اگرچه به بخشی از عملکرد او نقدهایی داشته ام. در جریان تصمیم گیری برای احداث مترو تهران برخی با هاشمی که موافق احداث مترو بود مخالف بودند، اما در جلسه هیئت دولت و در زمان نخست وزیری میرحسین موسوی ۱۱ نفر به نظر هاشمی رای دادند و همین دوستان عقب مانده ذهنی می گفتند می خواهید پول مملکت را خرج مترو کنید. ما باید در خاورمیانه شاگرد اول شویم و این باید طبق سند ۱۴۰۴ اتفاق بیفتد؛ البته در دوران احمدی نژاد فاصله ما با جهان بیشتر شد.
پازوکی با بیان اینکه امروز درآمد سرانه کره دو برابر ماست، تصریح کرد: ما در ایران یک شرکت در حد کیاموتور و سامسونگ نداریم و این در حالیست که ما بهترین شرکت ها را داشتیم، ولی دوستان آقای رزاقی بورژوازی ملی را نابود کردند. زمانی که ما در شرکت پارس الکتریک تلویزیون تولید می کردیم، کره ای ها بلد نبودند رادیو هم درست کنند.
وی با بیان اینکه ما سردار سلیمانی و غلامعلی رشید را دوست داریم، تصریح کرد: باید مذاکره باشد، چون جنگ خانمان سوز است ما در جنگ کسانی را از دست دادیم که هیچ جایگزینی ندارند من به شدت با جنگ مخالفم؛ البته توان دفاعی ما نیز باید بالا برود، اما با شعار این توان بالا نمی رود.
وی خاطرنشان کرد: بودجه دفاعی آمریکا ۷۰۰ میلیارد دلار و بودجه دفاعی ایران ۱۲. ۶ میلیارد است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران با شعارهای دوستان آقای رزاقی به کشورهای مانند بورکینافاسو تبدیل می شود، اضافه کرد: ما باید عقلانی مملکت را اداره کنیم؛ سوال این است که آیا ما در کشورمان کارخانه ای داریم که به دست سه نسل اداره شده باشد و این در حالی است که در کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا این کارخانه های وجود دارند.
پازوکی از فساد اداری به عنوان یکی از فسادهای موجود در کشورمان نام برد و افزود: ما پدر صاحبان صنایع بزرگ کشورمان را که در زمان پهلوی فعالیت می کردند، درآوردیم و آن وقت اقتصاد دلالی را بر اقتصاد حاکم ساختیم. ما داریم کشور را گران اداره می کنیم ما به شدت با رابطه بازی مخالفیم این از ویژگی های هزار فامیلی است. این ها که وام صد میلیاردی گرفتند چه کسانی هستند. سئوال این است که کجای دنیا نیروهای نظامی بانک می زنند در هر حال باید کشور را به سمت عقلانیت و کار کارشناسی و علمی پیش بریم آنجا که شعار دادیم منابع را پرت دادیم و برای کشور هزینه ایجاد کردیم.
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران مناظره اقتصادی ابراهیم رزاقی مهدی پازوکی دولت نفت فساد اداری
سخنرانی حضرتی در مراسم روز دانشجو دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

اعتماد آنلاین

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز دانشجو و به دعوت مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در این دانشگاه سخنرانی می کند.
اعتمادآنلاین| سخنرانی حضرتی نماینده مجلس و مدیر مسئول روزنامه اعتماد روز دوشنبه ۱۳ آذرماه از ساعت ۱۲ تا ۱۴ در محل سالن شهید تهرانی مقدم این دانشگاه برگزار می شود.
حضرتی سال گذشته نیز به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی کرده بود.

| الیاس حضرتی |

برپایی نمایشگاه عکس «میهمان عراق» در ملایر
(لینک اصلی خبر)

ایسنا همدان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر گفت: نمایشگاه عکسی تحت عنوان «میهمان عراق» در مجتمع فرهنگی و هنری ملایر برپا شد .
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، غلامرضا جمالی زاده دوشنبه ۱۳ آذر در جمع خبرنگاران، افزود: در این نمایشگاه، سروش کریمی دانشجوی کارشناسی رشته معماری و دبیری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تعداد ۳۰ اثر هنر عکاسی خود را از پیاده روی امسال در اربعین حسینی(ع) با عنوان «میهمان عراق» به معرض نمایش گذاشته است .
وی ادامه داد: این دانشجوی خوش ذوق، هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی فضای حقیقی و واقعی عراق و میهمان نوازی مردم این کشور در پیاده روی اربعین حسینی(ع) اعلام و اظهار امیدواری کرده است که این مجموعه، گویای حقیقت باشد .
جمالی زاده با اشاره به رویکرد اجتماعی نمایشگاه از زبان بازدیدکنندگان، گفت: علاقمندان می توانند جهت بازدید از این نمایشگاه تا ۱۵ آذر و از ساعت ۸ تا ۱۴ به شهرک ولیعصر(عج)، میدان قائم(عج)، مجتمع فرهنگی هنری مراجعه کنند .
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه های جنبی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در ملایر، اظهار کرد: نمایش صحنه ای شاد و موزیکال «زندگی بسیار کوتاه است» کار گروه نمایشی صوفیا وابسته به این اداره به عنوان نمایش جنبی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۱ آذر در مرکز آموزش هنر ملایر به روی صحنه رفت و با استقبال خوب کودکان مواجه شد .
وی افزود: نسرین نعمتی کارگردان این نمایش است و این اثر هنری به نویسندگی مهدی مهدی آبادی، داستان زندگی یک آدم برفی را روایت می کند که با بارش برف ظاهر می شود و در طول نمایش دوستانی پیدا می کند و در نهایت تنها می ماند.
جمالی زاده خاطرنشان کرد: روژان جوادی، شهزاد شهابی، امیرعلی ملکی، مهتا اکبری، سینا هدایی، اسماء احمدوند، امیرعلی جوکار و نسرین نعمتی به عنوان بازیگر و آهنگسازی کار بر عهده منصور یوسفی است که بسیار شاد و موزیکال است .
وی یادآور شد: این نمایش کودکانه به عنوان نمایش جنبی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۱ تا ۱۳ آذر با ۵ بار اجرا، شور و نشاط خاصی به کودکان داد و آخرین اجرای این نمایش هم فردا سه شنبه ۱۴ آذر از ساعت ۱۱ تا ۱۲ صبح در سالن مرکز آموزش هنر خواهد بود.
انتهای پیام
سومین همایش ملی معماری و شهر پایدار، اسفند ۹۶
(لینک اصلی خبر)

کنفرانس یاب

اطلاعات برگزاری همایشبرگزار کننده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
مکان برگزاری: تهران – دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی – دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی – سالن اجتماعات طهرانی مقدم
امکان ارسال مقاله: بله
حوزه های تحت پوشش: عمران، معماری و شهرسازی
تاریخ های مهم
تاریخ برگزاری: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ بهمن ۹۶
آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: ۱۵ بهمن ۹۶
اعلام نتایج داوری اصل مقالات: حداکثر ۱۰ روز پس از ارسال مقاله
آخرین مهلت ثبت نام: ۳۰ بهمن ۹۶
اطلاعات تماس
دبیر علمی کنفرانس: دکتر مصطفی بهزادفر دبیر کل همایش: دکتر جمال الدین مهدی نژاد
دبیر اجرایی کنفرانس: دکتر علی شرقی
تلفن تماس با دبیرخانه: ۶۹-۲۲۹۷۰۰۶۰-۰۲۱ داخلی ۲۶۱۱
وب سایت همایش: ncsac.srttu.edu
ایمیل: srttu2017@gmail.com
محورهای همایش
شیوه های نوین آموزش معماری و شهرسازی پایدار سیر تحول بوم شناسانه تاریخی معماری و شهرسازی منظر شهری پایدار معماری و شهرسازی نوین معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی معماری منظر هنرهای محیطی
پوستر کنفرانس

اطلاعات همایش برگرفته از سایت ncsac.srttu.edu می باشد.
تاریخ ثبت همایش: ۱۳ آذر ۱۳۹۶

در دانشگاه شهید رجایی مطرح شد؛
حضرتی: رقبا می خواهند راه افراط را برویم
(لینک اصلی خبر)

خبرنامه دانشجویان ایران

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس، سخنران مراسم روز دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به میزبانی مجمع اسلامی دانشجویان این دانشگاه بود
به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از اعتماد، الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس که سخنران مراسم روز دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود با بیان اینکه «کسانی که منشأ تحول در زندگی بشریت و رخدادهای مهم شدند کسانی بودند که در تمام مراحل زندگی درد و رنج کشیدند، زندان ها رفتند، شکنجه ها شدند و محدودیت ها و محرومیت ها چشیدند»، گفت: «اگر زندگی رهبران تحولات جهان را بررسی کنید کسی را پیدا نمی کنید که در آسایش بزرگ شده باشد. حتی اگر کسی هم در رفاه بوده باشد، دغدغه فکری داشته و از این جهت آرامش نداشته است.»
این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم با مذمت آن دسته از دانشجویانی که بی تفاوت نسبت به اوضاع کشور هستند و با بیان اینکه «برخی هستند که راه بی تفاوتی را انتخاب کرده اند، کاری به مسائل ندارند، حتی دغدغه علمی هم ندارند و فقط دنبال گرفتن مدرک برای این هستند که در اداره ای مشغول به کار شوند»، گفت: «در مقابل هم تعدادی ولو در اقلیت هستند که روز دانشجو افرادی را برای سخنرانی دعوت می کنند یا نشریه می گیرند و در این مسیر به چالش می افتند و حتی ممکن است گرفتار شوند و نشریه آنها متوقف شود یا به کمیته انضباطی بروند، زندانی شوند و محرومیت تحصیلی پیدا کنند اما با همه اینها دست از فعالیت نمی کشند، چون احساس می کنند اگر این کار را نکنند به تعهدی که در روز الست با خدای خود بستند متعهد نماندند.»
او با بیان اینکه «طبیعی است که انسان عدالت طلب و آرمانگرا رنج هم بکشد»، افزود: «ما اصلاح طلبان انتظار نداریم که زیر پای ما فرش قرمز پهن کنند.»
توصیه دانشجویان به فعالیت سیاسی با حفظ اعتدال
این فعال سیاسی اصلاح طلب با توصیه دانشجویان به فعالیت سیاسی با حفظ اعتدال گفت: «باید در مسیری که در آن حرکت می کنیم متفکرانه و صبورانه قدم برداریم. عوامل و موانع زیادی وجود دارد اما باید اعتدال را همیشه رعایت کرد. من به شما به عنوان کسی که سال ها فعالیت سیاسی داشته و رسانه دارد می گویم که رقبای ما دل شان می خواهد ما راه افراط را برویم چون با افراط گرایان به راحتی می توانند برخورد کنند. کسی که صبور است و با مقاومت و پایداری حرکت معقول و معتدل دارد خار چشم اینهاست و آنها دنبال زدن آن هستند.»
حضرتی با بیان اینکه «دوستانی که با من آشنایی دارند می دانند که من اصلاح طلب تند نبودم و نخواهم بود و به افراط اعتقاد ندارم» گفت: «ولی شما کیهان را ورق بزنید می بینید حجم مطالبی که علیه الیاس حضرتی و روزنامه اش می نویسند بسیار بیشتر از دیگران است. چرا؟ چون نمی خواهند کسی در مسیر اصلاح طلبی معتدل حرکت کند. دل شان می خواهد سریع به سمت افراط برویم تا سریع برخورد کنند؛ بنابراین راه و مسیر دشوار است.»
این نماینده اصلاح طلب مجلس در ادامه سخنان خود اظهار کرد: آن طرفی ها که هر روز برای خاتمی بحران ایجاد می کردند. عده ای هم این طرف تحمل شان لبریز شده بود و می گفتند باید از خاتمی عبور کنیم. خوب عبور کردیم نتیجه اش چه شد؟ نتیجه اش شد احمدی نژاد. امروز که این جا هستم به عنوان عضو اصلی کمیسیون اقتصادی مجلس، باید بگوییم تمامی کسانی که در جایگاه تصمیم گیری هستند باید زحمت بکشند تا بتوانند که رشد اقتصادی را به زمان آقای خاتمی برسانند. در حالی که آقای خاتمی شعار اقتصادی هم نداده بود.
حضرتی اضافه کرد: وقتی به مسائل فکر می کنند و می بینند که کشور باید آرامش داشته باشد و مشکلات سیاست خارجی حل شود و مشکلات فروش نفت حل بشود، بعد از ٨ سال تازه می رسند به سال ٧٦ که خاتمی مدیریت را تحویل داده بود.
باید به نشریات دانشجوها میدان بدهیم
نماینده مردم تهران گفت: آنها آنچنان دیوانه شدند که عقل و منطق را کنار گذاشتند. دوست ما رفته مجوز نشریه بگیرد، به او می گویند چرا اسم نشریه ات را دوم خرداد گذاشتی؟ یک ماه دو ماه سه ماه گذشت در نهایت با خردادش موافقت می کنند! این عقل و منطق و دلسوزی و بشر بودن است؟ مگر دوم خرداد چه اشکالی دارد؟ دوم خرداد جز این است که شما عزت پیدا کردید؟ خاتمی شب و روز نخوابید، کابینه اش و مجلس دست به دست هم دادند تا تولید ناخالص و رشد اقتصادی را به آن اندازه رساندند. الان آرزوی ما آن روزهاست که برای کشور آبرو و شرف ایجاد کرد.
حضرتی تاکید کرد: باید به نشریات دانشجوها میدان بدهیم. اینجاست که باید تمرین صورت گیرد تا سردبیر حرفه ای اعتماد را اداره کند. در کجا باید دانشجو تمرین کند؟ رشته روزنامه نگاری خوانده از دانشگاه علامه اما نمی تواند یک یادداشت بنویسد و بعد می گوید من حاضرم شش ماه برای شما کارآموزی کنم. به نشریات میدان دهیم.
او گفت: برای اینکه شور انقلابی دانشجویی را حفظ کنیم باید صبورانه عمل کنیم. وقتی می گویم صبورانه، می دانم شما سختی کشیدید، زندان رفتید. دوستان خودم در روزنامه اعتماد، روزنامه نگاران و حتی گرفتاری یک خانواده را دیده ام. چهار نفر را دستگیر کردند و گفتند اینها همکار بی بی سی بوده اند. در مقطعی توفان ایجاد کردند که شبکه وسیع همکاران بی بی سی را دستگیر کردیم اما بعد دیدیم هیچی. اینکه می گویم صبور باشید چون خودم شاهد این ماجرا بودم.
حضرتی تاکید کرد: معقولانه حرکت کردن می تواند راه را برای آینده باز بگذارد. اگر فکر می کنیم که باید مملکت را بسازیم باید صبورانه حرکت کنیم.
نماینده تهران ادامه داد: امام را رها نکنید. ریشه تحولات ایران و حرکت اساسی که به نتیجه رسید و از دست استبداد نجات پیدا کرد، امام بود. همه باید این راه را برویم. باید با صبوری اهداف انقلاب را به سر و سامان برسانیم. رمز صحبت من این است که باید تحمل داشته باشیم چون اگر امروز کشور به اینجا رسید نتیجه تحمل افراد مختلف بوده است. ما هم در حوزه سیاسی و دانشجویی باید صبور باشیم اما نه به این معنا که سکوت کنیم و سکون داشته باشیم بلکه باید حرکت کنیم و در مقابل مشکلات نهراسیم تا بتوانیم مسائل را در جهت برنامه های خود پیش ببریم.
عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه سخنرانی خود در جمع دانشجویان اظهار کرد: درباره آقای روحانی اصلاح طلبان یک استراتژی تعیین کردند و نه یک تاکتیک. در سال ٩٢ بعد از ٨٨ به خاطر فشارهای سنگین و فضای امنیتی که بود باید جلو می آمدیم و به حداقل ها در حوزه سیاست راضی می شدیم تا بتوانیم فضا را باز کنیم. باید میدان را برای فعالیت اصلاح طلبان باز می کردیم تا از حالت فریز خارج شود. بنابراین به حداکثر فکر نکردیم و به حداقل ها راضی شدیم تا بتوانیم در صحنه حاضر شویم.
وی افزود: از بین روحانی و عارف بر اساس نظرسنجی و صحبت ها جمع بندی بر این شد که عارف فداکاری کند و کنار برود. این فداکاری موضوع کمی نبود. چون آقای عارف ستاد تشکیل داده بود سفر رفته بود و این کار کمی نبود که انصراف داد. شجاعت می خواست که آقای عارف از خود نشان داد. عارف دلسوزانه و متعهدانه کنار رفت و استراتژی اصلاح طلبان حمایت از روحانی شد. استراتژی این بود که فرد تندرویی مانند احمدی نژاد نیاید و جلوی تخریب منابع اقتصادی و سیاسی گرفته شود. لذا پشت روحانی قرار گرفتیم. او را می شناختیم و روحیات او مشخص بود. ضعف و قوت های او را می شناختیم و با همه اینها از ایشان حمایت کردیم.
حضرتی تاکید کرد: اصلاح طلبان معامله و ائتلاف نکردند بلکه از ایشان حمایت کردند. از ایشان توقع ویژه شخصی و حزبی نداریم. توقع ملی داریم. چهار سال گذشت و الان هم بر این اساس و بر اساس همان استراتژی قبلی اصلاح طلبان از ایشان حمایت می کنند. در این دور انتظار می رفت که روحانی ٢٠ درصد دوز اصلاح طلبی کابینه و همکارانش را بیشتر کند که نه تنها نتوانست بالا ببرد، بلکه پایین هم آورد. نماینده مردم تهران ادامه داد: ما اصلاح طلبان با این تحلیل که روحانی این تغییر پایین آوردن فتیله اصلاح طلبی را در خدمت یک هماهنگی قوایی قرار داده و وضعیت و شرایط کشور به گونه ای است که برای جلوگیری از عمیق تر شدن شکاف این فتیله را پایین آورده، این مساله را پذیرفتیم که نتیجه آن در دراز مدت به نفع کشور است. اگر این باشد باز ما دعوا بر شخص نداریم اما روحانی در رویکردها باید دفاع کند.
هماهنگی بین قوا اگر به سکوت و زمان گذشتن بگذرد، فایده ای ندارد
حضرتی گفت: واقعیت های کشور یک مکعب چند ضلعی است. شما باید جوانب مختلف را در نظر داشته باشید تا بتوانید این راه را ادامه دهید. منتها حرفی که امروز با روحانی داریم این است که حالا که ٢٠ درصد دوز اصلاح طلبی را بالا نبردی، این مساله باید منجر به هماهنگی بین قوا شود که این هماهنگی خود مقدمه ای است برای چند کار اساسی شامل اقتصاد، سیاست خارجی و سیاست داخلی.
او اضافه کرد: اگر قرار باشد این هماهنگی به سکوت و زمان گذشتن بگذرد فایده ای ندارد. اگر هماهنگی بین قوا و نهادهای مختلف منجر به کار های اصولی و اساسی و زیربنایی و باز شدن گره های اساسی نشود فایده ندارد. ضمن اینکه از برخی کارها گله داریم اما استراتژی ما حمایت از ایشان است.
حضرتی در ادامه در جواب پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا شما نخستین هدف خود را رفع حصر قرار دادید، مگر چند نفر از مردم واقعا رفع حصر را می خواهند، گفت: من گفتم یکی از ماموریت های اصلی که تعریف کردم این بود. من ١٠ تا ١٢ ماموریت تعریف کردم اما حصر چون باعث شکاف بین ملت شده و شاهد بودید که روحانی هر جا برای سخنرانی می رفت بیشترین شعارها رفع حصر بود، باید مورد توجه قرار گیرد.
دلسوزان انقلاب باید با هم مساله حصر را حل کنند
وی افزود: همه دلسوزان انقلاب باید دست به دست هم دهیم که این مساله را حل کنیم چون حل نشدن آن اتفاق خوبی نیست. دنبال این نیستیم که مقصر چه کسی بود ما دنبال حل هستیم. اگر حل شود بخشی از دغدغه بخش عمده ای از مردم حل می شود. دومین ماموریت من بحث دانشگاه و دانشجو است. در این مدت نامه نگاری کردم و صحبت هایی با روحانی و وزیر علوم و رییس دانشگاه آزاد در این باره داشتم.
این نماینده مجلس افزود: بحث معیشت فرهنگیان در حال حاضر وضعیت ذلت بار است. فضای آموزش و پرورش و عقب ماندگی در مدارس یکی از بحث های من بوده است. همچنین در تهران هم ماموریت من این بود که مسائل و مشکلات تهران را حل کنم. علت اینکه کمیسیون اقتصادی را نیز انتخاب کردم این بود که می شود در این کمیسیون اشتغال و تورم و… را پیگیری کرد. اینها ماموریت های مختلف من است. اما رفع حصر دغدغه ای است که مردم به عنوان نخستین سوال از من می پرسند. هر جا می روم مردم از من این را می پرسند.
نماینده مردم تهران تاکید کرد: محدودیت ها کافی است. من در سال ٨٨ منتقد حوادث ٨٨ بودم. من دنبال حل مشکل جمهوری اسلامی هستم و این معضل ما است و به جمهوری اسلامی خسارت می زند.
او همچنین در ادامه در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان درباره ضعف مدیریت اقتصادی گفت: دولت و مجلس وظیفه دارند برای تولید و اشتغال تلاش کنند. الان شاهد تصویر زشتی از وضعیت اقتصادی هستیم. باید امنیت سرمایه گذار را تامین کنیم که در مجلس هم این موضوع را پیگیری می کنیم. قانون سرمایه گذاری اصلاح می شود که در خدمت تسهیل سرمایه گذاری داخلی و خارجی قرار گیرد تا تولید داشته باشیم.
دانشگاه شهید رجایی الیاس حضرتی روز دانشجو ۱۶ آذر
برپایی نمایشگاه عکس میهمان عراق در ملایر
(لینک اصلی خبر)

باشگاه خبرنگاران

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گفت: نمایشگاه عکسی با عنوان میهمان عراق در مجتمع فرهنگی و هنری ملایر برپا شد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ؛ غلامرضا جمالی زاده بیان کرد: در این نمایشگاه، سروش کریمی دانشجوی کارشناسی رشته معماری و دبیری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، تعداد ۳۰ اثر هنر عکاسی خود را از پیاده روی امسال در اربعین حسینی(ع) با عنوان میهمان عراق به معرض نمایش گذاشته است .
وی ادامه داد: این دانشجوی خوش ذوق، هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی فضای حقیقی و واقعی عراق و میهمان نوازی مردم این کشور در پیاده روی اربعین حسینی(ع) اعلام و اظهار امیدواری کرده است که این مجموعه، گویای حقیقت باشد .
جمالی زاده با اشاره به رویکرد اجتماعی نمایشگاه از زبان بازدیدکنندگان، گفت: علاقمندان می توانند جهت بازدید از این نمایشگاه تا ۱۵ آذر و از ساعت ۸ تا ۱۴ به شهرک ولیعصر(عج)، میدان قائم(عج)، مجتمع فرهنگی هنری مراجعه کنند .
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه های جنبی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در ملایر ، اظهار کرد: نمایش صحنه ای شاد و موزیکال «زندگی بسیار کوتاه است» کار گروه نمایشی صوفیا وابسته به این اداره به عنوان نمایش جنبی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۱ آذر در مرکز آموزش هنر ملایر به روی صحنه رفت و با استقبال خوب کودکان مواجه شد .
وی افزود: نسرین نعمتی کارگردان این نمایش است و این اثر هنری به نویسندگی مهدی مهدی آبادی، داستان زندگی یک آدم برفی را روایت می کند که با بارش برف ظاهر می شود و در طول نمایش دوستانی پیدا می کند و در نهایت تنها می ماند.
جمالی زاده خاطرنشان کرد: روژان جوادی، شهزاد شهابی، امیرعلی ملکی، مهتا اکبری، سینا هدایی، اسماء احمدوند، امیرعلی جوکار و نسرین نعمتی به عنوان بازیگر و آهنگسازی کار بر عهده منصور یوسفی است که بسیار شاد و موزیکال است .
وی یادآور شد: این نمایش کودکانه به عنوان نمایش جنبی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۱ تا ۱۳ آذر با ۵ بار اجرا، شور و نشاط خاصی به کودکان داد و آخرین اجرای این نمایش هم فردا سه شنبه ۱۴ آذر از ساعت ۱۱ تا ۱۲ صبح در سالن مرکز آموزش هنر خواهد بود.
انتهای پیام/ د

تجلیل از منتخبان حوزه پژوهش و فناوری در دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

پانا

تهران (پانا) – آیین تجلیل از منتخبان حوزه پژوهش و فناوری روز سه شنبه ۲۱ آذرماه در سالن شهید طهرانی مقدم دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید رجایی، آیین تجلیل از منتخبان حوزه پژوهش و فناوری این دانشگاه در روز سه شنبه مورخ ۲۱ آذرماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در سالن شهید طهرانی مقدم برگزار می شود. در این مراسم از اساتید و دانشجویان پژوهشگران برتر و شایسته تقدیر دانشگاه، نویسندگان کتاب های برتر سال، مجریان طرح های پژوهشی برتر، نویسنده برتر مقالات سال دانشگاه، و فناور برتر تقدیر خواهد شد. معاون پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در این آیین حضور خواهد داشت.
در این مراسم علاوه بر تجلیل از اساتید پژوهشگر برتر، دانشجویان پژوهشگر برتر، نویسندگان و مترجمان کتاب های برتر سال، مجریان طرح های برتر پژوهشی درون و برون دانشگاهی، نویسنده برتر مقالات سال، دارانده بالاترین ضریب H در دو سال اخیر و واحد فناور برتر دانشگاه، از کتاب های چاپ جدید دانشگاه نیز رونمایی خواهد شد و از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشکده ها، پژوهشکده فناوری های نوین، واحد آموزش الکترونیکی و انتشارات دانشگاه شهید رجایی در محل دائمی نمایشگاه های دانشگاه بازدید می شود.
بر اساس این گزارش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه نیز از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های دانشگاه برپا خواهد شد و تجهیزات منتخب آن در نمایشگاه بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ آذرماه در سالن های ۱۰ و ۱۱ غرفه ۱۵۴ به عرصه نمایش قرار داده خواهد شد.

پوستر:: شریعتمداری به دانشگاه شهید رجایی می رود
(لینک اصلی خبر)

خبرنامه دانشجویان ایران

به مناسبت هفته دانشجو، همایش اتکا به توان داخل رمز پیروزی با عنوان دهان منتقدان را ببندید به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی با حضور حسین شریعتمداری برگزار می شود.
خبرنامه دانشجویان ایران:دانشگاه شهید رجایی حسین شریعتمداری بسیج دانشجویی ۱۶ آذر روز دانشجو عکس

عین الله خادمی، علی حیدری
بررسی الزامات معرفت شناختی فطرت در تبیین گزاره های اخلاقی
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

فطرت، مبنای انسان شناسی دینی است. بر اساس مبانی حکمت متعالیه می توان تبیینی قابل دفاع از فطرت ارائه نمود. فطرت به معنای خاص، بینش ­ها و گرایش ­های رتبه خاص هستی انسان است.

چکیده
فطرت، مبنای انسان شناسی دینی است. بر اساس مبانی حکمت متعالیه می توان تبیینی قابل دفاع از فطرت ارائه نمود. فطرت به معنای خاص، بینش ­ها و گرایش ­های رتبه خاص هستی انسان است. به فطرت از دو حیث وجودشناختی و معرفت­شناختی می توان نگریست. فطرت در معرفت شناسی عام، مبنایی قابل دفاع برای دیدگاه مبناگروی درباره ابتنای گزاره های نظری بر گزاره­های پایه و بدیهی ارائه می نماید و بر مبنای آن می توان از تئوری مطابقت، که نظریه ای واقع گرایانه در باب صدق است، دفاع نمود. فطرت در مباحث معرفت شناسی اخلاق نیز لوازم مهمی در پی دارد. بر پایه آن می توان از نوعی مبناگروی در اخلاق (فطری بودن اصول اخلاقیات) دفاع کرد. همچنین، چون اخلاق مبتنی بر فطرت ریشه ای تکوینی دارد، می توان از نوعی واقع گرایی اخلاقی حمایت نمود که ثمرات آن، شناخت گرایی اخلاقی، صدق و کذب پذیری، استدلال پذیری، مطلق گرایی و پذیرش داوری اخلاقی است. مکاتب اخلاقی از منظری به دو دسته وظیفه گرا و غایت گرا تقسیم می شوند. اما با تکیه بر پیوند عقل و شهود فطری می توان به نوعی نظام سازی اخلاقی پرداخت که جامع مزایای وظیفه گرایی و غایت گرایی باشد. در غایت گرایی، از بررسی نتایج افعال اختیاری انسان با غایت مدنظر، اخلاقی بودن فعل توجیه می شود ولی اثبات اخلاقی بودن غایت مدنظر، که شکافی ترمیم نشدنی در طبیعت گرایی اخلاقی جلوه می کرد، در اخلاق مبتنی بر فطرت، از طریق جهت گیری الزامات فطری به خوبی تبیین شده و طراوت و پویایی زبان اخلاق نیز به لحاظ درگیری وجودی عامل اخلاقی با الزامات فطری تأمین می گردد.فطری بودن مبنای دین و اخلاق، ارتباط موجهی بین این دو مقوله برقرار نموده است؛ حکم اخلاقی ضروری حقانیت دین (صادق بودن خدا) را تأمین می کند و زمینه حضور گزاره های ارزشی دین در حوزه اخلاق هنجاری، غنای محتوایی این حوزه را فراهم می سازد.
کلیدواژه ها: فطرت؛ معرفت شناسی؛ مبناگروی؛ گزاره های اخلاقی
نویسندگان:
عین الله خادمی: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
علی حیدری: دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
دو فصلنامه پژوهشهای معرفت شناختی – دوره ۵، شماره ۱۱، بهار و تابستان ۱۳۹۵٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

به مناسبت هفته پژوهش برگزار می شود
تجلیل از پژوهشگران دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

ایبنا

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ، به نقل از دانشگاه شهید رجائی، به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری آیین تجلیل از منتخبان حوزه پژوهش و فناوری این دانشگاه سه شنبه ۲۱ آذرماه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، برات قبادیان برگزار می شود.
آیین رونمایی از کتاب های چاپ جدید دانشگاه، تجلیل از استادان و دانشجویان پژوهش گر برتر، نویسندگان و مترجمان کتاب های برتر سال، مجریان طرح های برتر پژوهشی درون و برون دانشگاهی، نویسنده برتر مقالات سال و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه، از جمله برنامه های دیگر این مراسم خواهد بود.

در این راستا به مناسبت هفته پژوهش فن آوری، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی نیز از ۱۸ تا ۲۱ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های این دانشگاه برپا خواهد شد و تجهیزات منتخب آن در نمایشگاه بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ آذرماه در سالن های ۱۰ و ۱۱ غرفه ۱۵۴ به عرصه نمایش قرار داده خواهد شد.
سالن شهید طهرانی مقدم دانشگاه شهید رجایی مکان برگزاری این مراسم است.

دولت برای سال ۹۷ چه اعتباری را به آموزش وپرورش اختصاص داد؟+ جداول
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

اعتبار وزارت آموزش وپرورش در لایحه پیشنهادی دولت برای سال ۹۷، ۳۵ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، براساس بودجه پیشنهادی دولت، برای وزارت آموزش وپرورش در لایحه بودجه سال ۹۷ اعتباری معادل ۳۵ هزار ۹۸۴ میلیارد و ۷۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اختصاص یافته است.
بودجه استانی آموزش وپرورش در سال ۹۷، ۳۳ هزار میلیارد و ۱۵۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای اعتبارات اجرایی این وزارتخانه دو هزار و ۸۳۱ میلیارد و ۳۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اختصاص یافته است.

بودجه پیشنهادی برای سال ۱۳۹۶ آموزش و پرورش عبارت بود از ۳۱ هزار و ۶۸۱ میلیارد و ۵۶۲ میلیون تومان.
بودجه سازمان های زیر مجموعه وزارت آموزش وپرورش عبارتند از:
دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش: ۵ میلیارد و ۷۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.
کمک به تأمین سرانه دانش آموزی: ۲۸۶ میلیارد و ۸۴۹ میلیون تومان.
طرح جامع حمایت و ارتقاء پوشش تحصیلی مناطق محروم: ۴۸۵ میلیارد تومان.

فعالیت های تربیت بدنی و ارتقا سلامت دانش آموزان: ۱۷۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان.
توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستانی: ۷۳ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان.
برون سپاری و توسعه مشارکت در آموزش های کاردانش: ۶۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان.
فعالیت های پرورشی و امور تربیتی دانش آموزان: ۱۹۷ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان.
صندوق ذخیره فرهنگیان: ۶۳ میلیارد تومان.
خرید خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار: ۳۰۰ میلیارد تومان.
کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی: ۲۸۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: ۱۱۵ میلیارد و ۶۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان.
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: ۹ میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان.
سازمان مدارس غیردولتی: ۳۴ میلیارد و ۷۹۶ میلیون تومان.
دانشگاه شهید رجایی: ۷۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان.
سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور: ۶۶ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان.
دانشگاه فرهنگیان: ۴۷۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی: ۱۱۰ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان.
سازمان نهضت سوادآموزی: ۳۵۸ میلیارد و ۱۴۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان.
یارانه شیر مدارس: ۲۰۰ میلیارد تومان.
دولت همچنین در لایحه بودجه سال ۹۷ پیشنهاد داده است از ابتدای سال ۹۷ تمام منابع و درآمدهای وزارت اموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استانها اختصاصی می شود.
به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می شود به منظور ساماندهی و بهینه سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی نسبت به احداث، بازسازی وبهره برداری از آنها اقدام کند. تغییر کاربری موضوع این بند به پیشنهاد شورای آموزش و پرورش استان و تصویب کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران صورت می گیرد.

عبدالله صلواتی، شهناز شایان فر
ادراک شنیداریِ متافیزیکی از منظر ملاصدرا
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

جستار حاضر در صدد آن است که بر اساس امکانات درونی فلسفه ملاصدرا و اقوال پراکنده او در این زمینه، مؤلفه ­ها و مختصات ادراک شنیداری متافیزیکی را مورد واکاوی قرار دهد.

چکیده
در تلقی نگارنده، ادراک شنیداریِ متافیزیکی، به عنوان یکی از محمولات فلسفی، ادراکی است که عامل غیر مادی و غیر فیزیولوژیک به مثابه تمام کننده ادراک شنیداری در آن حضور دارد. در آثار فیلسوفان مسلمان به طور عام و در آثار ملاصدرا به طور خاص، درباره ادراک شنیداریِ متافیزیکی به عنوان یکی از راه های شناخت، مباحث مستقل و منسجمی مطرح نشده است. پژوهش مستقلی نیز در این باره صورت نگرفته است.
جستار حاضر در صدد آن است که بر اساس امکانات درونی فلسفه ملاصدرا و اقوال پراکنده او در این زمینه، مؤلفه ­ها و مختصات ادراک شنیداری متافیزیکی را مورد واکاوی قرار دهد. پرسش­ های محوری این پژوهش عبارت است از: چه سطوح و معانی­ای از ادراک شنیداریِ متافیزیکی در آثار ملاصدرا مطرح شده است؟ چگونه می­ توان با استفاده از امکانات درونی فلسفه ملاصدرا تبیینی وجودی از سطوح غیر متعارف شنیدنِ متافیزیکی انسان ارائه داد؟
نتیجه به دست آمده از این جستار اینکه از آثار ملاصدرا می توان سه سطحِ ادراک شنیداری متافیزیکی و پنج ویژگی برای این ادراک استخراج و استنباط نمود. همچنین، بر اساس امکانات درونی فلسفه ملاصدرا می توان ویژگی دیگری با عنوان «شهود خدا در هر شنیده­ای» را نیز رصد کرد که در قالب دو تقریر اثبات شده است.
کلیدواژه ها: ادراک شنیداری؛ ادراک شنیداریِ متافیزیکی؛ ادراک حسی؛ ملاصدرا
نویسندگان:
عبدالله صلواتی: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
شهناز شایان فر: دانشگاه الزهرا
دو فصلنامه پژوهشهای معرفت شناختی – دوره ۵، شماره ۱۱، بهار و تابستان ۱۳۹۵٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

برگزاری جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش وپرورش
(لینک اصلی خبر)

پانا

جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش درآموزش وپرورش امروز با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش وپرورش در دارالفنون برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا عصاره اظهار کرد: امروز دوشنبه ۲۰ آذرماه جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش درآموزش وپرورش با شعار «پژوهش، فناوری، تحول بنیادین»، با همکاری وزارت آموزش و پرورش و حضور وزیر در مدرسه تاریخی دارالفنون تهران برگزار می شود.
وی گفت: تعیین ایام خاصی برای نشان دادن اهمیت و جایگاه پژوهش درآموزش وپرورش، بحث و تبادل نظر، تجربه و همدلی پژوهشگران و کارشناسان، ایجاد بستر ارتقای منزلت اجتماعی پژوهش و پژوهشگری و نقش آن در بهبود کارآیی و تجلیل از پژوهشگران آموزش و پرورش از جمله اهداف چهارگانه، جشنواره های هفته پژوهش است.
سرپرست پژوهشگان مطالعات آموزش وپرورش از تشکیل کمیته های علمی و اجرایی در استان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: انتخاب ۹ نفر از معلمان پژوهشنده از سراسر کشور، انتخاب ۳ نفر از پژوهشگران برگزیده، انتخاب ۳ طرح و پژوهش نامه های برگزیده در سطح کارشناسی ارشد و دکتری، انتخاب ۳ دانشجوی پژوهشگر از ۲ دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان، انتخاب ۳ طرح وایده برتر از استان ها و تجلیل از ۲۱ دانش آموز پژوهشگر از جمله برنامه های هفته پژوهش است.

پیشنهاد شریعتمداری: انصارالله یمن نفتکش های ائتلاف عربستان در خیلج عدن را بزند
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

مدیر مسئول روزنامه کیهان پیشنهاد کرد که راه مقابله با حملات جنگنده های ائتلاف عربستان هدف قراردادن نفتکش های این کشورها در خلیج عدن توسط انصارالله است.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری تسنیم ، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با حضور در نشست دانشجویی که ظهر امروز (سه شنبه، ۲۱ آذر) در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: باور نداشتن به توان داخلی کشور شرایط امروز ما را بسیار دشوار کرده است. نگاه به خارج از سالهای گذشته در کشور وجود داشته اما طی سالهای اخیر این نگاه شدت بیشتری پیدا کرده است.بیشتر بخوانید:
سام۲ چگونه بر سعودی ها قاهر شد

وی افزود: وقتی که شما توان تولید خود را در حد پخت آبگوشت بزباش بدانید و یا وقتی مسئولان کشور بگویند برای اداره مملکت باید مدیر خارجی وارد کنیم طبیعی است که رسانه های بیگانه ای چون رادیو فرانسه در تحلیل های خود این گونه بگویند که نگاه دولت ایران نسبت به غرب نگاه فروشنده ای بدهکار است که حاضر است منافع کشورش را بفروشد.
مدیرمسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: این رسانه فرانسوی در ادامه تحلیل خود آورده است هرچه کشورهای غربی به عنوان خریدار صبر بیشتری از خود نشان دهند، دولت ایران به عنوان فروشنده قیمت را پایین تر خواهد آورد.
وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان عواقب سیاست های سالهای اخیر دولت را پیش بینی می کردند، خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئولان آن روزها به اظهارات کارشناسان و پیش بینی های آنها توجهی نکردند.
شریعتمداری در بخشی از سخنان خود با اشاره به توافق لوزان تصریح کرد: پس از توافق لوزان وقتی که به سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مراجعه کردم دریافتم آنچه در رسانه ها درباره این توافق منتشر شده و بیانگر توافقی برد ــ برد بوده است به هیچ عنوان صحت ندارد.
وی با ابراز اینکه متأسفانه هر کس در کشور نقدی از عملکرد دولت داشته باشد جریانی مرموز وجود دارد که سعی می کند این نقدها را در مخالفت با دولت تفسیر کند، گفت: اکثر اوقات منتقدان دلسوز مباحثی را مورد نقد قرار می دهند که با منافع عده ای در تضاد بوده و این منافع را به خطر می اندازد، بنابراین جریان مرموز این گونه در رسانه ها بازتاب می دهد که نقدهای دلسوزانه در مخالفت با دولت است.
شریعتمداری گفت: در سال های گذشته برخی ها مدام کشورهایی چون کره جنوبی را مثال می زنند و ادعا می کنند که این کشورها به دلیل ارتباط با کشورهای غربی توانسته اند به این حد از پیشرفت و شکوفایی اقتصادی برسند، این در شرایطی است که یکی از محققان آمریکایی که اصالتاً کره ای است معتقد بوده که علی رغم ادعای غربی ها پیشرفت کره به علت قطع وابستگی به صندوق جهانی پول بوده است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با توجه به سفرهای متعدد هیئت های خارجی به ایران پس از برجام، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر هیئت های خارجی متعددی وارد کشور شدند که با بررسی نتایج حضور این هیئت ها می توان به جرئت گفت هیچ قراردادی در این سفرها به شکل رسمی منعقد نشده است.
این روزنامه نگار باسابقه کشورمان با ذکر دلیل برای اظهارات خود ادامه داد: به طور مثال معاون اتاق بازرگانی با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت اعلام کرده است که دولت هیچ توجهی به بخش خصوصی پس از برجام نکرده است. آقای آل اسحاق که از طرفداران پروپاقرص دولت بود به صراحت از عملکرد اقتصادی دولت پس از برجام انتقاد کرده است.
وی با اشاره به معضلات اقتصادی کشور این سؤال را از دانشجویان پرسید: به نظر شما آن عده محدودی که ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از بدهی های بانکی را به خود اختصاص داده اند و هم اکنون این حجم از نقدینگی در اختیارشان است، ساکت می نشینند و اجازه اصلاح اقتصاد را می دهند؟
شریعتمداری ادامه داد: رئیس کمیسیون شفاف سازی مجلس در روزهای گذشته اعلام کرد که وزرای دولت در ۸۳ شرکت دولتی حضور دارند که بر اساس این خبر دیگر نباید انتظار داشت که هویج کیلویی ۹۰ هزار تومان در بازار دیده نشود، بنابراین اگر آنچه در قوانین ما آمده اجرایی می شد، امروز اوضاع اقتصاد کشور این گونه نبود.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با ابراز اینکه جریانی مرموز در کشور به دنبال این است که خودی ها را به جان هم بیندازد تا بتواند به راحتی و پشت پرده به اقدامات خرابکارانه خود ادامه دهد، متذکر شد: بنابراین شما دانشجویان باید آگاه باشید و با درگیری با هم، زمینه را برای ادامه فعالیت آزادانه این عده فراهم نکنید.
وی با انتقاد از حضور مجدد شرکت خودروسازی پژو و سیتروئن در ایران اظهار داشت: چرا باید با شرکت پژوی فرانسه مجدداً توافقنامه همکاری ببندیم آن هم در شرایطی که وزیر خارجه این کشور هنگامی که در جریان سفر به کشورمان در پاسخ به یکی از تجار فرانسوی که گفت آیا حضور ارتش کشور ما در آبهای عمان و در رزمایشی تحت عنوان آمادگی علیه تهدید ایران منافع اقتصادی ما را به خطر نمی اندازد؟ تصریح کرد ایران در موقعیتی است که آن چنان به ما احتیاج دارد که هرگز به دنبال این حواشی نخواهد رفت .
شریعتمداری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات کشور بحث نفوذ است، گفت: شناخت نفوذ دشوار است اما ناممکن نیست و یکی از روشهای شناخت نفوذ این است که ما باور کنیم آمریکا دشمن قطعی ماست.
مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: نکته دوم این است که باور کنیم جنگ امروز ما با دشمن جنگی تمام عیار است، منتها از جنگ نظامی در سالهای دفاع مقدس به جنگ اقتصادی و جنگ نرم تغییر شکل داده است.
وی ادامه داد: باید به این باور برسیم که سایه جنگ توهمی بیش نیست. در سالهای جنگ تحمیلی تمامی کشورهای قدرتمند دنیا علیه ما وارد جنگ شدند، از آمریکا و شوروی که تمام عیار به پشتیبانی از ارتش بعث پرداختند تا کشورهای غربی چون آلمان، انگلیس و فرانسه که با دادن جنگنده ها و سلاح های شیمیایی رسماً با ایران وارد جنگ شده بودند. در جنگ تحمیلی با تمام این حمایت ها ایران توانست بر رژیم صدام پیروز شود.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: سال ۲۰۰۹ آقای اوباما رسماً گفت ما به هیچ عنوان به دنبال جنگ نظامی با ایران نیستیم و باید به سمت جنگ های نیابتی با ایران برویم. ، بنابراین سایه جنگ توهمی برای پیشبرد راهبردهای آمریکا علیه ایران بوده است.
وی گفت: اگر بخواهیم قدرت نظامی ایران نسبت به کشورهای سلطه گر را مقایسه کنیم باید نگاهی به سرنوشت حکومت سوریه بیندازیم. آن زمان که تمامی قدرتهای نظامی در دنیا دور هم جمع شدند و گفتند که بشار اسد باید برود در آن زمان تنها کشوری که می گفت بشار اسد باید در قدرت بماند، ایران بود و امروز همه کارشناسان و مردم دنیا اذعان کردند که ایران پیروز مناقشات در سوریه بوده است.
در بخش دیگری از این نشست دانشجویی، شریعتمداری به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت.
مدیرمسئول روزنامه کیهان در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال دانشجویی که از او درباره انحرافات احمدی نژاد و تیم همراه او پرسید، تصریح کرد: وقتی که دولت نهم در مسیر انقلاب قرار داشت و در آن دوران خدمات زیادی انجام داد، مورد حمایت همه ما بود. در آن روزها آنان که با دولت نهم موافق بودند امروز نیز سرافراز هستند و این مخالفان دولت نهم هستند که باید سرافکنده باشند.
شریعتمداری افزود: اما وقتی که در اواسط دوره دهم انحرافاتی در دولت وقت پدید آمد و از حق فاصله گرفت وظیفه این بود که به مقابله با همان جریانی بلند شویم که سابقاً در مسیر خدمت قرار داشت. اگر این گونه رفتار نکنیم قطعاً به شیوه قبیله گرایی عمل کرده ایم، بنابراین ما تا زمانی از احمدی نژاد دفاع کردیم که در مسیر حق گرایی حرکت می کرد.
مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه امروز حربه دشمن برای نفوذ در کشور شکار میانجی ها است، ادامه داد: ویژگی شخص میانجی این است که هم میان مردم دارای مقبولیت بوده و هم از نظام فاصله گرفته باشد، اصطلاحاً تابلوی داخلی داشته باشد اما شناسنامه او دیگر متعلق به ایران نباشد. نمونه چنین شخصی در تاریخ انقلاب کشمیری است که شکار سرویس های بیگانه شد؛ او کسی بود که آن زمان حتی پشت سرش نماز هم می خواندند.
شریعتمداری در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره بودجه ۹۷ گفت: متأسفانه در بودجه ۹۷ سفره مردم کوچک تر خواهد شد چرا که بر اساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس از طرفی قیمت برخی حامل های انرژی، نان و بسیاری از اقلام بالا رفته و با وجود این، یارانه چندین میلیون نفر از مردم نیز حذف خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره تحولات یمن نیز گفت: راه مقابله با حملات جنگنده های ائتلاف عربستان و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، هدف قراردادن نفتکش های این کشورها در خلیج عدن است.
مدیرمسئول روزنامه کیهان با لحنی کنایه آمیز ادامه داد: چون در این نشست کسی نیست که ما را توقیف کند می گویم بر اساس شناختی که از انصارالله پیدا کرده ام در آینده نزدیک هدف قرار دادن نفتکش های عربستان در خلیج عدن توسط آنها تحقق پیدا خواهد کرد.
شریعتمداری ادامه داد: انصارالله باید نفتکش های سعودی را در خلیج عدن و دریای سرخ بزند. جان میلیون ها کودک، زن و مردم مظلوم یمن از نفتکش های سعودی باارزش تر است، این کمترین بهایی است که باید آنها بدهند.

پیشنهاد حسین شریعتمداری: انصارالله نفتکش های عربستان را در خلیج عدن و دریای سرخ بزند / این هدف در آینده نزدیک تحقق پیدا خواهد کرد
(لینک اصلی خبر)

انتخاب

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: ما تا زمانی از احمدی نژاد دفاع کردیم که در مسیر حق گرایی حرکت می کرد. اینگونه رفتار نکنیم قطعا به شیوه قبیله گرایی عمل کرده ایم.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر مسئول روزنامه کیهان پیشنهاد کرد که راه مقابله با حملات جنگنده های ائتلاف عربستان هدف قراردادن نفتکش های این کشورها در خلیج عدن توسط انصارالله است.
به گزارش «انتخاب»، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با حضور در نشست دانشجویی که ظهر امروز (سه شنبه، ۲۱ آذر) در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: باور نداشتن به توان داخلی کشور شرایط امروز ما را بسیار دشوار کرده است.نگاه به خارج از سالهای گذشته در کشور وجود داشته اما طی سالهای اخیر این نگاه شدت بیشتری پیدا کرده است.
وی افزود: وقتی که شما توان تولید خود را در حد پخت آبگوشت بزباش بدانید و یا وقتی مسئولان کشور بگویند برای اداره مملکت باید مدیر خارجی وارد کنیم طبیعی است که رسانه های بیگانه ای چون رادیو فرانسه در تحلیل های خود اینگونه بگویند که نگاه دولت ایران نسبت به غرب نگاه فروشنده ای بدهکار است که حاضر است منافع کشورش را بفروشد.
مدیرمسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: این رسانه فرانسوی در ادامه تحلیل خود آورده است هر چه کشورهای غربی به عنوان خریدار صبر بیشتری از خود نشان دهند، دولت ایران به عنوان فروشنده قیمت را پایین تر خواهد آورد.
وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان عواقب سیاست های سالهای اخیر دولت را پیش بینی می کردند، خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولان آن روزها به اظهارات کارشناسان و پیش بینی های آنها توجهی نکردند.
شریعتمداری در بخشی از سخنان خود با اشاره به توافق لوزان تصریح کرد: پس از توافق لوزان وقتی که به سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی مراجعه کردم دریافتم آنچه که در رسانه ها درباره این توافق منتشر شده و بیانگر توافقی برد – برد بوده است به هیچ عنوان صحت ندارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه هر کس در کشور نقدی از عملکرد دولت داشته باشد جریانی مرموز وجود دارد که سعی می کند این نقدها را در مخالفت با دولت تفسیر کند، گفت: اکثر اوقات منتقدان دلسوز مباحثی را مورد نقد قرار می دهند که با منافع عده ای در تضاد بوده و این منافع را به خطر می اندازد. بنابراین جریان مرموز اینگونه در رسانه ها بازتاب می دهد که نقدهای دلسوزانه در مخالفت با دولت است.
شریعتمداری گفت: در سال های گذشته برخی ها مدام کشورهایی چون کره جنوبی را مثال می زنند و ادعا می کنند که این کشورها به دلیل ارتباط با کشورهای غربی توانسته اند به این حد از پیشرفت و شکوفایی اقتصادی برسند. این در شرایطی است که یکی از محققان آمریکایی که اصالتا کره ای است معتقد بوده که علیرغم ادعای غربی ها پیشرفت کره به علت قطع وابستگی به صندوق جهانی پول بوده است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به سفرهای متعدد هیئت های خارجی به ایران پس از برجام، خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر هیئت های خارجی متعددی وارد کشور شدند که با بررسی نتایج حضور این هیئت ها می توان به جرات گفت هیچ قراردادی در این سفرها به شکل رسمی منعقد نشده است.
این روزنامه نگار باسابقه کشورمان با ذکر دلیل برای اظهارات خود ادامه داد: به طور مثال معاون اتاق بازرگانی با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت اعلام کرده است که دولت هیچ توجهی به بخش خصوصی پس از برجام نکرده است. آقای آل اسحاق که از طرفداران پر و پا قرص دولت بود به صراحت از عملکرد اقتصادی دولت پس از برجام انتقاد کرده است.
وی با اشاره به معضلات اقتصادی کشور با طرح این سوال از دانشجویان، گفت: به نظر شما آن عده محدودی که ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از بدهی های بانکی را به خود اختصاص داده اند و هم اکنون این حجم از نقدینگی در اختیارشان است، ساکت می نشینند و اجازه اصلاح اقتصاد را می دهند؟
شریعتمداری ادامه داد: رئیس کمیسیون شفاف سازی مجلس در روزهای گذشته اعلام کرد که وزرای دولت در ۸۳ شرکت دولتی حضور دارند که بر اساس این خبر دیگر نباید انتظار داشت که هویج کیلویی ۹۰ هزار تومان در بازار دیده نشود. بنابراین اگر آنچه که در قوانین ما آمده اجرایی می شد امروز اوضاع اقتصاد کشور اینگونه نبود.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه جریانی مرموز در کشور به دنبال این است که خودی ها را به جان هم بیندازد تا بتواند به راحتی و در پشت پرده به اقدامات خرابکارانه خود ادامه دهد، گفت: بنابراین شما دانشجویان باید آگاه باشید و با درگیری با هم زمینه را برای ادامه فعالیت آزادانه این عده فراهم نکنید.
وی با انتقاد از حضور مجدد شرکت خودروسازی پژو و سیتروئن در ایران اظهار داشت: چرا باید با شرکت پژو فرانسه مجددا توافقنامه همکاری ببندیم آن هم در شرایطی که وزیر خارجه این کشور هنگامی که در جریان سفر به کشورمان در پاسخ به یکی از تجار فرانسوی که گفت آیا حضور ارتش کشور ما در آبهای عمان و در رزمایشی تحت عنوان آمادگی علیه تهدید ایران منافع اقتصادی ما را به خاطر نمی اندازد؟ تصریح کرد ایران در موقعیتی است که آنچنان به ما احتیاج دارد که هرگز به دنبال این حواشی نخواهد رفت.
شریعتمداری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات کشور بحث نفوذ است، گفت: شناخت نفوذ دشوار است اما ناممکن نیست و یکی از روشهای شناخت نفوذ این است که ما باور کنیم آمریکا دشمن قطعی ماست.
مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: نکته دوم این است که باور کنیم جنگ امروز ما با دشمن جنگی تمام عیار است، منتها از جنگ نظامی در سالهای دفاع مقدس به جنگ اقتصادی و جنگ نرم تغییر شکل داده است.
وی ادامه داد: باید به این باور برسیم که سایه جنگ توهمی بیش نیست. در سالهای جنگ تحمیلی تمامی کشورهای قدرتمند دنیا علیه ما وارد جنگ شدند، از آمریکا و شوروی که تمام عیار به پشتیبانی از ارتش بعث پرداختند تا کشورهای غربی چون آلمان، انگلیس و فرانسه که با دادن جنگنده ها و سلاح های شیمیایی رسما با ایران وارد جنگ شده بودند.
شریعتمداری گفت: در جنگ تحمیلی با تمام این حمایت ها ایران توانست بر صدام فائق بیاید.
مدیر مسئول روزنامه کیهان خاطر نشان کرد: سال ۲۰۰۹ آقای اوباما رسما گفت ما به هیچ عنوان به دنبال جنگ نظامی با ایران نیستیم و باید به سمت جنگ های نیابتی با ایران برویم. بنابراین سایه جنگ توهمی برای پیشبرد راهبردهای آمریکا علیه ایران بوده است.
وی گفت: اگر بخواهیم قدرت نظامی ایران نسبت به کشورهای سلطه گر را مقایسه کنیم باید نگاهی به سرنوشت حکومت سوریه بیندازیم. آن زمان که تمامی قدرتهای نظامی در دنیا دور هم جمع شدند و گفتند که بشار اسد باید برود در آن زمان تنها کشوری که می گفت بشار اسد باید در قدرت بماند ایران بود و امروز همه کارشناسان و مردم دنیا اذعان کردند که ایران پیروز مناقشات در سوریه بوده است.
به گزارش تسنیم، در بخش دیگری از این نشست دانشجویی، شریعتمداری پاسخ برخی از سؤالات دانشجویان را داد.
مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به سوال دانشجویی که از او درباره انحرافات احمدی نژاد پرسید، تصریح کرد: وقتی که دولت نهم در مسیر انقلاب قرار داشت و در آن دوران خدمات زیادی انجام داد مورد حمایت ما بود. در آن روزها آنان که با دولت نهم موافق بودند امروز نیز سرافراز هستند و این مخالفان دولت نهم هستند که باید سرافکنده باشند.
شریعتمداری افزود: اما وقتی که در اواسط دوره دهم انحرافاتی در دولت وقت پدید آمد و از حق فاصله گرفت وظیفه این بود که به مقابله با همان جریانی بلند شویم که سابقا در مسیر خدمت قرار داشت.
وی گفت: اگر اینگونه رفتار نکنیم قطعا به شیوه قبیله گرایی عمل کرده ایم. بنابراین ما تا زمانی از احمدی نژاد دفاع کردیم که در مسیر حق گرایی حرکت می کرد.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه امروز حربه دشمن برای نفوذ در کشور شکار میانجی ها است، ادامه داد: ویژگی شخص میانجی این است که هم در میان مردم دارای مقبولیت بوده و هم از نظام فاصله گرفته باشد، اصطلاحا تابلوی داخلی داشته باشد اما شناسنامه او دیگر متعلق به ایران نباشد. نمونه چنین شخصی در تاریخ انقلاب کشمیری است که شکار سرویس های بیگانه شد کسی که در آن زمان حتی پشت سر او نماز هم می خواندند.
شریعتمداری درباره بودجه ۹۷ گفت: متاسفانه در بودجه ۹۷ سفره مردم کوچک تر خواهد شد چرا که بر اساس لایحه تقدیمی دولت به مجلس از طرفی قیمت برخی حامل های انرژی، نان و بسیاری از اقلام بالا رفته و با این وجود یارانه چندین میلیون نفر از مردم نیز حذف خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره تحولات یمن گفت: راه مقابله با حملات جنگنده های ائتلاف عربستان و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هدف قراردادن نفتکش های این کشورها در خلیج عدن است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان با لحنی کنایه آمیز ادامه داد: چون در این نشست کسی نیست که ما را توقیف کند می گویم بر اساس شناختی که از حوثی ها پیدا کرده ام در آینده نزدیک هدف قرار دادن نفتکش های عربستان در خلیج عدن توسط انصارالله تحقق پیدا خواهد کرد.
شریعتمداری ادامه داد: انصارالله باید نفتکش های سعودی را در خلیج عدن و دریای سرخ بزند. جان میلیون کودک، زن و مردم مظلوم یمن از نفتکش های سعودی با ارزش تر است، این کمترین بهایی است که باید آنها بدهند.

عاقبت اعتیاد به گوشی های هوشمند
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

اعتیاد به گوشی های هوشمند به جای برقراری ارتباط اجتماعی با دوستان و همکلاسی ها در نوجوانان و جوانان، اثرات مخربی بر مغز آنها دارد به طوری که آنها را به افسردگی، پرخاشگری و اضطراب سوق می دهد.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم به نقل از پژوهشکده فناوری های نوین دانشگاه شهید رجایی پژوهشگران دانشگاه سئول با مطالعه و انجام آزمایش MRS روی مغز تعدادی افراد که تحت آسیب استفاده مفرط گونه کار با گوشی ها هوشمند بودند، به این نتیجه رسیدند که اعتیاد به گوشی های هوشمند به جای برقراری ارتباط اجتماعی با دوستان و همکلاسی ها در نوجوانان و جوانان، اثرات مخربی بر مغز آنها دارد به طوری که آنها را به افسردگی، پرخاشگری و اضطراب سوق می دهد.
اعتیاد به اینترنت مسیر زندگی اجتماعی و طبیعی روزانه را، الگوی خواب و الگوی احساسی افراد را تخریب می کند. اینها همگی ناشی از عدم سیگنال رسانی مناسب و نرمال مغز است. کاهش عملکرد یکپارچه مغز وعدم تنظیم و پردازش در شبکه عصبی مربوط به شناخت و عاطفه افراد اثر اعتیاد به گوشی ها ی هوشمند است.
نداشتن تمرکز و آسیب های روحی و روانی هم از استفاده افراط گونه از گوشی های هوشمند ناشی می شود. نتایج این تحقیق در Radiological Society of North America در ۲ دسامبر ۲۰۱۷ منتشر شده است. افراد آسیب دیده تحت رفتار درمانی مداوم قرار می گیرند تا بلکه درمان شوند.
بازگشت به صفحه رسانه ها

با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی انجام می شود؛
آشنایی با قلمرو مطالعات علوم شناختی
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

آشنایی با قلمرو مطالعات علوم شناختی عنوان رویدادی است که با هدف آموزش و ترویج علوم شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی برگزار می شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسلانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف آموزش و ترویج علوم شناختی و دعوت از محققان و اساتید برای ارائه طرح های تحقیقاتی، سمینار آشنایی با قلمرو مطالعات علوم شناختی با همکاری دانشگاه خوارزمی و حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در تهران برگزار می شود.
رمضان برخورداری دبیر برگزاری این سمینار علمی درباره این رویداد عنوان کرد: توسعه آموزش و ترویج علوم شناختی و انتقال یافته های علوم شناختی در سطح آموزش و پرورش و نیز علوم تربیتی از اهداف همایش آشنایی با قلمرو مطالعات علوم شناختی است که ۲۵ آذر ماه سال جاری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی در تهران برپا می شود برگزار می شود.
وی ادامه داد: در طول این نشست علمی و آموزشی، همچنین سیاست های حمایتی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در حوزه های آموزشی، پژوهشی و ترویجی و نیز حمایت از اساتید، محققان و دانش پژوهان تبیین و ارایه خواهد شد.
دبیر سمینار آشنایی با قلمرو مطالعات علوم شناختی همچنین ابراز کرد: در این همایش، یکی از موضوعات علوم شناختی در ارتباط با فلسفه ذهن تحت عنوان نوروفنومنولوژی و افق پژوهش های مربوط به یادگیری، به عنوان یکی از قلمرو های مطالعات علوم شناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و امید است زمینه ترویج و آموزش علوم شناختی با استقبال و همکاری دانشجویان، محققان و اساتید در مراکز علمی و دانشگاهی فراهم و بستر لازم برای گسترش هرچه بیشتر حوزه های علوم شناختی در فضای های آموزشی و علوم تربیتی کشور مهیا شود.
همچنین محمود تلخابی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی نیز که قرار است در این همایش یک روزه فرصت های پژوهشی در قلمرو مشترک علوم شناختی و تربیت را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دهد اظهار کرد: براساس نیاز سنجی و دیدگاه کارشناسان، جهت گیری پژوهش با رویکرد شناختی در حوزه آموزش و پرورش به عنوان یک اولویت مورد توجه است.
وی تاکید کرد: براساس اولویت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، امکان انجام پژوهش در سطوح مختلف در دستور کار قرار دارد و امید است، همکاری میان پژوهشگران، اساتید و دانشجویان به انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقی هر چه بیشتر منجر شود.
محمد حسین مقامی عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی نیز بیان کرد: در سمینار آشنایی با قلمرو مطالعات علوم شناختی، فعالیت های بین المللی ستاد از جمله همکاری های پژوهشی و علمی میان ایران و برزیل ، طرح های شاخص در حوزه های علوم اعصاب و فن آوری برای شرکت کنندگان تشریح خواهد شد.
مقامی همچنین ابراز کرد: اطلاعات لازم در خصوص فعالیت های حمایتی ستاد علوم شناختی از جمله در بخش پایان نامه ها، مقالات، طرح های پژوهشی و آموزشی و نیز برگزاری کارگاه های مرتبط با حوزه علوم شناختی نیز ارایه و در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
آیا زلزله قابل پیش بینی است؟
(لینک اصلی خبر)

تابناک

دانشمندان با تخصص های میان رشته ای با آزمایش هایی در مناطقی از تایوان کشف کردند که لرزه های آهسته به مرور طی ساعت ها و ماه ها تبدیل به یک زمین لرزه بزرگ می شود.
به گزارش تسنیم، بسیار شنیده ایم که زلزله به طور ذاتی غیر قابل پیش بینی است و این به خاطر طبیعت تصادفی و آشوب ناک آن است. اما اخیرا دانشمندان دانشگاه Northwestern سرنخ هایی مهم برای پیش بینی زلزله یافتند. این تیم دانشمندان با تخصص های میان رشته ای با آزمایش هایی در مناطقی از تایوان کشف کردند که لرزه های آهسته به مرور طی ساعتها و ماه ها تبدیل به یک زمین لرزه بزرگ می شود.
نتایج این تحقیق درمجله Journal of Geophysical Research: Solid Earth در ماه ژوییه ۲۰۱۷ به چاپ رسیده است.
منبع: پژوهشکده فناوری های نوین دانشگاه شهید رجایی
قبادیان در گرامیداشت هفته ملی پژوهش مطرح کرد
راه برون رفت از مشکلات اقتصادی تکیه بر دانش است
(لینک اصلی خبر)

ایبنا

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجایی، مراسم گرامی داشت هفته ملی پژوهش و فناوری و تقدیر از برگزیدگان و منتخبان این حوزه با حضور برات قبادیان؛ معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، حجت الاسلام والمسلمین فضل علی؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حمیدرضا عظمتی؛ رئیس دانشگاه شهید رجائی برگزار شد. در این مراسم ضمن رونمایی از کتاب های چاپ شده در انتشارات دانشگاه از استادان و دانشجویان پژوهش گر برتر، نویسندگان کتاب برتر دانشگاه، مجریان طرح پژوهشی برتر، واحد فناور برتر و نویسندگان مقالات برتر تقدیر به عمل آمد.
پژوهش محوری باید از مدرسه آغاز شود
در ابتدای این مراسم فضل علی درباره لزوم پرداختن به پژوهش وکارهای گروهی بیان کرد: باید برخی تغییرات و اصلاحات در آیین نامه ها برای تشویق اعضای هیات علمی و دانشجویان به کارهای مشترک پژوهشی، ایجاد شود. همچنین داشتن فعالیت های پژوهشی مشترک و بین گروهی از اهمیت بسیاری برخوردار است که در سال های آتی برنامه های ویژه تری برای آن باید در نظر گرفت.
قبادیان با اشاره به جایگاه دانشگاه شهید رجائی در زمره دانشگاه های نسل سوم گفت: دانشگاه های نسل سوم دانشگاه هایی هستند که اشتغال پس از تحصیل دانشجویان در این دانشگاه ها نقش پررنگی دارد. در صورتی که بخواهیم پنج دانشگاه کشور را که در راستای اهداف و نیازهای کشور گام بر می دارند نام ببریم، حتما دانشگاه شهید رجائی یکی از آنهاست.
وی ضمن با اهمیت دانستن گزارش ارائه شده از طرف معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه شهیدرجائی در خصوص کیفیت بخشی به محصولات پژوهشی و رشد بسیار سریع معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره شاخص های پژوهش و فناوری در این دانشگاه خاطرنشان کرد: این دانشگاه شانه به شانه دانشگاه های بزرگ و با سابقه و تراز اول کشور گام بر می دارد و شاخص های ارتقای آن قابل قبول است و دانشگاه ها و مراکز صنعتی باید در اهداف خود جایگاه ویژه ای به پژوهش اختصاص دهند.
این فعال حوزه پژوهش در پایان با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص کیفیت محصولات پژوهشی (علاوه بر کمیت آنها) و ملاحظاتی که در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری به دست آورده بود، راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، تکیه بر دانش و عدم وابستگی به بودجه های دولتی دانست.
در بخش دیگری از این مراسم، حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه شهید رجائی، گزارش ارائه شده درباره شاخص های پژوهش و فناوری دانشگاه را بسیار مهم دانست و از فعالیت های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تقدیرکرد.
وی با بیان اینکه راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، تکیه بر دانش بومی و توجه ویژه به پژوهش و فعالیت های دانش بنیان و عدم وابستگی به بودجه های رایج است.
عظمتی در این باره گفت: در آینده ای نزدیک شاهد خبرهای بسیار خوبی در این حوزه خواهیم بود، مشارکت بیش از پیش اعضای هیات علمی و دانشجویان در فعالیت های علمی و پژوهشی از انتظارات به حق دانشگاه است و باید نسبت به سهم بودجه پژوهش افزایش قابل توجهی داشته باشد.
در ابتدای این جلسه دکتر سعید علیائی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی به طور اجمالی به ارائه گزارش عملکرد یک ساله این دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری پرداخت. وی با اشاره به این که به طور متوسط در هر ماه یک رویداد و کنفرانس مهم ملی و بین المللی در حوزه پژوهش برگزار شده است، از برگزاری نوزدهمین جشنواره جوان و سومین نمایشگاه دستاوردهای علم و فناوری و نیز مشارکت در برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ به عنوان رویدادهای مهم سال جاری خبر داد که با موفقیت به پایان رسیده است.
علیائی از جمله برنامه های پیش رو در حوزه پژوهش و فناوری به مواردی همچون اعمال سیاست های مناسب به منظور مشارکت بیش از پیش اعضای هیات علمی با برون دادهای متوسط و پایین، ایجاد هدف مندی بیشتر در هزینه کرد پژوهانه، بازنگری آیین نامه های داخلی با رویکرد کیفی بخشی، قرارگیری نام دانشگاه در رتبه بندی های جهانی و اعمال تغییرات در آیین نامه ها با این رویکرد، تقویت و حمایت از فعالیت های مرتبط با شرکت های دانش بنیان، و تجاری سازی محصولات پژوهشی، تغییرات در فرایندهای مرتبط با جشنواره جوان خوارزمی، افزایش تعاملات بین الملل و حمایت فعالیت های علمی و پژوهشی بین رشته ای و کاهش وابستگی بودجه حوزه پژوهش به منابع درون سازمانی با افزایش حجم قراردادهای برون دانشگاهی، خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی و تولید دانش فنی اشاره کرد و از حمایت های رئیس دانشگاه و هیات رئیسه تقدیر کرد.
در این راستا هفتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی در محل دائمی نمایشگاه های دانشگاه شهید رجائی با حضور دانشکده های نه گانه، پژوهشکده فناوری های نوین، انتشارات، شرکت دانش بنیان و مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه برگزار شد. در نخستین روز از هفته ملی پژوهش و فناوری، این نمایشگاه توسط آقای دکتر قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت بازدید شد. دکتر قبادیان که به عنوان چهره سرشناس علمی و جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان محسوب می گردد، پس از بازدید از این نمایشگاه، محصولات، اختراعات و فن آوری های پژوهشگران و اساتید دانشگاه که در این نمایشگاه ارائه شده بود را بسیار ارزشمند و قابل تحسین خواند. در این بازدید، رئیس دانشگاه و اعضای هیات رئیسه دکتر قبادیان را همراهی کردند.

با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی آغاز شد؛
ثبت نام سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی سال ۹۷-۹۶
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ثبت نام سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی سال ۹۷-۹۶ که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، آغاز شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ثبت نام سومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از روز شنبه ۲۵ آذرماه شروع شده و تا پایان روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ادامه خواهد داشت.
سومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.
تمام دانش آموزان شرکت کننده در این المپیاد باید در سال تحصیلی جاری (۱۳۹۶-۱۳۹۷) در یکی از پایه های دهم یا یازدهم به تحصیل اشتغال داشته و هیچ گونه وقفه تحصیلی یا ترک تحصیل نداشته باشند. گفتنی است در ثبت نام این المپیاد محدودیت رشته ای و معدل برای متقاضیان وجود ندارد.
ثبت نام سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی سال ۹۷-۱۳۹۶ که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، آغاز شده است. علاقه مندان به شرکت در این المپیاد از روز شنبه ۲۵ تا پایان روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۶ فرصت دارند از طریق مراجعه به سامانهhttp://oly.medu.ir نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.
وحدت حوزه و دانشگاه از سخن تا عمل
(لینک اصلی خبر)

ایسکا نیوز

همایش «تحلیل وحدت حوزه و دانشگاه از سخن تا عمل»، ۲۷ آذر ۹۶، در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، همایش تحلیل وحدت حوزه و دانشگاه از سخن تا عمل، دوشنبه ۲۷ آذر ماه سال جاری در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.
«وحدت علم و دین بسترساز وحدت حوزه و دانشگاه»، «حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مصداق عینی وحدت حوزه» و «دانشگاه و جهاد علمی فرهنگی برنامه عملی برای تحقق دانشگاه اسلامی» سه محور این همایش یک روزه اند.
در این همایش دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و دکتر روستا آزاد عضو هیئت مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی «میزگرد» برگزار خواهند کرد.
همچنین دکتر خسروپناه و آیت الله فرحانی نیز از سخنرانان این همایش هستند. گفتنی است این همایش، ساعت ۱۳ در سالن شهید تهرانی مقدم برگزار خواهد شد.

واکنش جالب رهبر انقلاب به شعر عاشقانه + فیلم
(لینک اصلی خبر)

باشگاه خبرنگاران

واکنش جالب حضرت آیت الله خامنه ای به شعر عاشقانه یکی از شعرا را ببینید.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ کانال تلگرامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای فیلمی از شعرخوانی یکی از شعرا در محضر ایشان را منتشر کرد. در این فیلم که مربوط به دیدار رمضانی شعرا با حضرت آیت الله خامنه ای است، عبدالحسین انصاری ابتدا یک رباعی را به محضر امام زمان (عج) تقدیم می کند و سپس یک غزل عاشقانه پنج بیتی را می خواند که پس از خواندن بیت چهارم، رهبر انقلاب با بیان کلمه بی انصاف ها به این بیت واکنش نشان دادند و افرادی را که مانع وصال عاشق و معشوق می شوند، با این کلمه مورد نکوهش قرار دادند. این واکنش رهبری باعث خنده حضار شد.
هر سال در ماه مبارک رمضان و در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) جمعی از اهالی فرهنگ، استادان شعر و ادب فارسی و شاعران جوان و پیشکسوت کشور و تعدادی از شاعران از کشورهای دیگر با رهبر انقلاب اسلامی دیدار می کنند و به شعرخوانی می پردازند.
متن اشعار این شاعر به این شرح است:
رباعی ابتدایی شعر او که به حضرت ولیعصر(عج) تقدیم شد؛
ما بی تو همیشه درد دوری داریم یک قلب برشته ی تنوری داریم
در کوره ی داغ انتظارت ای ماه هر جمعه چهارشنبه سوری داریم
غزل عاشقانه وی؛
بگذار پای غنچه به لبخند وا شود شاید دری به سمت خداوند وا شود
بستیم سیب سرخ به نارنج های دوست ای کاش بخت این همه پیوند وا شود
سر می رسد دوباره بهار از سفر اگر از دست و بال چلچله ها بند وا شود
یک استکان چای برای جهان بریز تا اخم بقچه های پر از قند وا شود
آغوش تو سپیدترین عاشقانه هاست ای کاش رو به من بگذارند وا شود
بگذار عشق لانه کند کنج سینه ات وقتش رسیده برف دماوند وا شود
عبدالحسین انصاری مسئول کانون شعر حوزه هنری هرمزگان ، شاعر و نویسنده مجموعه شعر (قافله آب) دارای مدرک کارشناسی الکترونیک از دانشگاه شهید رجایی تهران و کارشناسی ارشد ادبیات می باشد. این نویسنده جنوبی بیش از ده سال است که مسئولیت کانون شعر حوزه هنری هرمزگان را بر عهده دارد. نامزد دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۹۲، دیپلم افتخار کتاب سال غزل کشور، برگزیده شعر دوسالانه بسیج کشوری، برگزیده شعر سراسری رها در شیراز، برگزیده شعر سراسری علوی و…. از افتخارات هنری او است. وی با که ۲۰ سال سابقه فعالیت در حوزه شعر و ادبیات دارد، صاحب بیش از ۸ مجموعه شعر است. از آثار این شاعر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
باید برای زنبیل خالی ات شعر بگویم
هزاره اول قبل از پرواز
تنها نشانی ات بوسه ای است
زمین کودکی غمگین
مشق های بلا تکلیف
از دوست داشتن
در ادامه می توانید فیلم شعرخوانی این شاعر در محضر رهبری و واکنش ایشان را ببینید.

انتهای پیام /

سند اسلامی شدن دانشگاه ها بزرگ و غیراجرایی است
(لینک اصلی خبر)

باشگاه خبرنگاران

روستا آزاد گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه ها بزرگ و غیراجرایی است، نوشتن متن علمی دشوار است ولی تنظیم راهکار اجرایی دشوارتر است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ رضا روستا آزاد، رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در همایش تحلیلی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از اولین شعارهای امام و انقلاب اسلامی بود. قاطعانه می توان گفت که این وحدت در حوزه و دانشگاه تفهیم نشده است. این شعار هنوز تبیین نشده و ارزشگذاری نشده است و روش و مدل کارآمدی متناسب با آن حاصل نشده استو پس از گذشت ۴۰ سال بعضی در این قضیه تشکیک می کنند.
وی ادامه داد:یونسکو جامعه جهانی دانشگاه ها را تشکیل می دهد و بیشتر دانشگاه های جهان سومی نیز در آن حاضر می شوند. هدف ظاهری یونسکو نیز کمک به این دانشگاه ها جهت رشد علمی است.
رئیس سابق دانشگاه شریف تصریح کرد: بنده آنجا اعتراض کردم که همایش یک طرفه است. این علمی که شما با منت می خواهید به ما بدهید، خودش عامل فجایعی مثل ۲ جنگ جهانی بوده است. سوال این است که آیا ذات علم سکولار بوده و هر علمی منجر به جنگ جهانی می شود، یا می توان علمی داشت که موجب چنین فجایعی نشود؟
در زمان انقلاب فرهنگی اشکال دانشگاه ها دیده نشد
روستا آزاد تصریح کرد: در زمان انقلاب فرهنگی، اشکال را در دانشگاه دیدیم و نتیجه آن، تعطیل شدن دانشگاه به مدت سه سال بود اما نتوانستیم اشکال را به درستی بفهمیم و رفع کنیم.
برخی مفاهیم علمی باعث تضعیف اعتقاد دینی دانشجویان است
وی اضافه کرد: در مفاهیم علمی، پیوست هایی وجود دارد که آرام آرام اعتقاد دینی دانشجو را ضعیف می کند. در مقابل آن باید پیوست هایی باشد که این اعتقاد را تقویت کند ولی متأسفانه نیست.
رئیس سابق دانشگاه شریف عنوان کرد: در حوزه علم، از ورود دانشجو به آزمایشگاه برای تحقیق جلوگیری می کنیم چون هزینه دارد. دانشجو ابتدا باید مطالعه کند، گزاره کلی تولید کرده و نظریه بدهد و بعد وارد آزمایشگاه شود.
وی گفت: در رابطه حوزه و دانشگاه نیاز به واسطه ای است. مثل صنعت و دانشگاه که نه صنعت به طرف دانشگاه می آید و نه دانشگاه به سمت صنعت و نیاز به واسطه است.
روستا آزاد گفت: در حوزه پس از انقلاب، کار بنیادی زیادی انجام شده ولی فکری که عملیاتی باشد کمتر دیده می شود، در حال حاضر که نهاد و حوزه دانشجویی در دانشگاه ها هستند، انتظار می رود گفتمان سازی گسترش پیدا کند.
رئیس سابق دانشگاه شریف عنوان کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه ها خیلی بزرگ و غیراجرایی است نوشتن متن علمی دشوار است ولی تنظیم راهکار اجرایی دشوارتر است.
وی گفت:اسنادی مثل ۲۰۳۰، بدلیل اینکه عملیاتی هستندبیشتر مورد توجه قرار می گیرند. هنر غربی ها این است که کارها را مرحله به مرحله و دقیق زمان بندی می کنند.
انتهای پیام/

وحدت حوزه و دانشگاه مدل پیروزی انقلاب بود
(لینک اصلی خبر)

باشگاه خبرنگاران

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: وحدت حوزه و دانشگاه مدل پیروزی انقلاب بود و حادث شدن انقلاب را امام با وحدت حوزه دانشگاه عملیاتی کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ آیت الله فرحانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در همایش تحلیلی وحدت حوزه و دانشگاه که امروز در دانشگاه شهید رجایی برگزار شد،گفت: می توان وحدت حوزه و دانشگاه را از حیث کارکردی و حل مسئله روشنفکری در ایران بررسی کرد.
وی ادامه داد: رهبری مطالبات اصلی و مهم خود را با دانشگاه و حوزه در میان می گذارند و ۲۰ سال قبل در جمع دانشگاهیان بحث ارتجاع روشنفکری را مطرح کردند و تاکنون آن را بسیار جدی دنبال می کنند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: از نظر رهبری روشنفکری در ایران بیمار به دنیا آمد و غرب زده بود، درس خواندگی داشت و با دین نیز سر آشتی نداشت.
فرحانی بیان کرد: بعد از انقلاب، دانشجویان جریان روشنفکری را عقب زدند و منزوی کردند و در دوران دفاع مقدس هم ما روشنفکر انقلابی داشتیم. در دهه هفتاد تلاش هایی شروع شد که جریان روشنفکری به قبل از انقلاب برگردد.
وی افزود: امروز ابزار سلطه فرهنگی را خودمان به دست دشمن دادیم، زمانی که امام انقلاب را شروع کرد، نه بستر داخلی فراهم بود نه زمینه خارجی؛ لذا هیچکس باور نمی کرد به نتیجه برسیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام زمانی که مخرج مشترک همه نظریه ها کنار زدن دین بود، با مدل وحدت حوزه و دانشگاه قیام کرد.
حادث شدن انقلاب را امام با وحدت حوزه و دانشگاه عملیاتی کردند
فرحانی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه مدل پیروزی انقلاب بود. حادث شدن انقلاب را امام با وحدت حوزه و دانشگاه عملیاتی کردند. حال که انقلاب ادامه داردهمچنان این وحدت به این هدف باید شکل بگیرد.
وی افزود: بیشترین تخفیفی که آن زمان به دین می دادند، مدل اسلام آمریکایی یعنی اندیشه سکولار بود. امام این مدل را نقد کردند، حفظ هنجارهای انقلاب به مبارزه نیاز دارد و مدل وحدت حوزه و دانشگاه، مدل این مبارزه است.
فرحانی تصریح کرد: امروز ما علوم مختلف بنیادین را در حوزه دنبال کرده و تولید کرده ایم، اما تا با علوم انسانی دانشگاه برخورد پیدا نکند گسل های موجود پر نخواهد شد.
فرحانی یادآورشد: امام و رهبری مسائل موجود را در علوم فنی و مهندسی حل کردند ولی نتوانستیم آنها را در علوم انسانی حل کنیم.
انتهای پیام/

نخستین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی
(لینک اصلی خبر)

سیویلیکا

نخستین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی، ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ توسط دانشگاه شهید رجایی در شهر تهران برگزار می شود.
از تمامی پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند دعوت می گردد همچنین جهت ارسال مقالات کامل حداکثر تا ۳۰ دی با توجه به محورهای برگزاری همایش اقدام نمایند.
از محورهای اصلی برگزاری همایش بدین موارد می توان اشاره کرد:
کاربردهای دورکاوی (فتوگرامتری و سنجش از دور) در زمینه اندازه سنجی، کالبدشناسی و پایش محیط زیست و میراث فرهنگی سنجنده ها و فناوری های نوین برای مستند نگاری میراث طبیعی و فرهنگی مدلسازی و پردازش داده های دورکاوری در زمینه میراث طبیعی و فرهنگی نگهداری، پایش و باز زنده سازی میراث طبیعی و فرهنگی حریم و چشم انداز میراث طبیعی و فرهنگی کاربرد تجسم مجازی و واقعیت افزوده در ثبت میراث طبیعی و فرهنگی مستند نگاری برای ثبت ملی و ثبت جهانی و…
[اطلاعات کامل همایش]
فراخوان مقاله
نخستین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی
(لینک اصلی خبر)

پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی

نخستین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی، ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ توسط دانشگاه شهید رجایی در شهر تهران برگزار می شود.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور( callforpapers.ir )، از تمامی پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند دعوت می گردد همچنین جهت ارسال مقالات کامل حداکثر تا ۳۰ دی با توجه به محورهای برگزاری همایش اقدام نمایند.
از محورهای اصلی برگزاری همایش بدین موارد می توان اشاره کرد:
کاربردهای دورکاوی (فتوگرامتری و سنجش از دور) در زمینه اندازه سنجی، کالبدشناسی و پایش محیط زیست و میراث فرهنگی سنجنده ها و فناوری های نوین برای مستند نگاری میراث طبیعی و فرهنگی مدلسازی و پردازش داده های دورکاوری در زمینه میراث طبیعی و فرهنگی نگهداری، پایش و باز زنده سازی میراث طبیعی و فرهنگی حریم و چشم انداز میراث طبیعی و فرهنگی کاربرد تجسم مجازی و واقعیت افزوده در ثبت میراث طبیعی و فرهنگی مستند نگاری برای ثبت ملی و ثبت جهانی و…
[اطلاعات کامل همایش]

عبدالحسین خسروپناه:
منظور از وحدت حوزه و دانشگاه تعامل علم و دین است
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

حجت الاسلام خسروپناه گفت: تعبیر تعامل حوزه و دانشگاه را شایسته تر می دانم زیرا بنا نبوده حوزه و دانشگاه یکی شود بلکه منظور از وحدت این دو، تعامل بین حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۲۷ آذرماه به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه شهید رجایی به سخنرانی پیرامون تعامل علم و دین پرداخت که در ادامه می آید:
خسروپناه ضمن تبریک ایام مبارک وحدت حوزه و دانشگاه و گرامی داشت یاد شهدای حوزه و دانشگاه مخصوصاً شهید مفتح گفت: در اینجا با توجه به محورهای همایش به بحث وحدت علم و دین بسترساز وحدت حوزه و دانشگاه می پردازم.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: تعبیر تعامل را در این حوزه شایسته تر می دانم زیرا بنا نبوده حوزه و دانشگاه یکی بشود بلکه منظور از وحدت این دو، تعامل بین حوزه و دانشگاه است بدین معنی که این مهم وحدت علم و دین نیست بلکه به نظر بنده تعامل علم و دین است و لذا عنوان این بحث را تعامل علم و دین بسترساز تعامل حوزه و دانشگاه می نامم.
وی اذعان کرد: آیه ۵۴ سوره حج می فرماید هدایت در صراط مستقیم مرهون این است که اولاً افراد صاحبان علم شود، ثانیاً بدانیم که این علوم از جانب خداست و ثالثاً به خدای متعال ایمان داشته باشیم و رابعاً از این آیه استنباط می شود که اگر انسان ها ایمان داشته باشند دل هایشان به آرامش می رسد.
خسروپناه در ادامه سخنانش گفت: مقصود بنده از علم در اینجا، ۳ دسته از علوم را در برمی گیرد که شامل علوم طبیعی، علوم مهندسی و علوم انسانی می شود و کاری به علوم حوزوی ندارم زیرا علومی مثل فقه، کلام و اخلاق علوم اسلامی هستند به این دلیل که از دین اسلام گرفته می شود و طرف دیگر بحثمان را تشکیل می دهند.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: در اینجا وقتی از علم صحبت می کنیم مقصود علوم متعارف دانشگاهی است بدین معنا علومی که زاییده تجربه، عقل و عرف است.
وی گفت: این عنوان بحثم به سه سؤال منتهی می شود:
نقش اسلام در علوم طبیعی و این تعاملی که بین علوم طبیعی و اسلام که پیدا می شود به چه شکل می تواند تعامل ساز وحدت حوزه و دانشگاه شود؟
نقش اسلام در علوم مهندسی است و این تعامل اسلام با علوم مهندسی چگونه بسترساز تعامل وحدت حوزه و دانشگاه می شود؟
نقش اسلام در علوم انسانی و تأثیری که این تعامل در تعامل حوزه و دانشگاه دارد؟
خسروپناه اشاره کرد: ابتدا از نقش اسلام در علوم طبیعی سخن می گویم که آیا اسلام که مهم ترین منبعش قرآن و سنت است می تواند دیسیپلینی به عنوان علوم طبیعی ایجاد کند و یا از قرآن و سنت می توانیم به کشف علوم طبیعی برسیم؟
و در پاسخ گفت: ازآنجایی که می دانیم که می دانیم در قرآن آیات طبیعت شناختی متعدد و فراوان است به طوری که بعضی از محققین درزمینه طبیعت شناختی قرآن، کتاب های متعدد نگاشته اند و بعضی از اساتید هم معتقد هستند که می توان از بعضی از آیات اجتهادی نظریه های علوم طبیعی را استخراج کرد همانند کاری که فقها و حوزویان انجام دادند.
وی مطرح کرد: سؤال مهم این است که آیا می توان علوم طبیعی اسلامی داشته باشیم؟
وی تبیین کرد: دیدگاه بنده در این خصوص منفی است و قائل به علوم طبیعی اسلامی نیستم بلکه معتقد به علوم طبیعی الهی هستم؛ یعنی در علوم طبیعی مسئله اسلامی سازی این علوم نیست و در حقیقت مسئله الهی بودن علوم طبیعی است.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: بعضی از گزاره هایی که در علوم طبیعی وجود دارد یک نگرش الهی است مثلاً نظریه جهان های موازی که در فیزیک مطرح می شود و یا نظریه انفجار بزرگ که بعضی افراد از این نظریه ها تفسیر الحادی می کنند.
خسروپناه مطرح کرد: گزاره ها در علوم طبیعی از قرآن و سنت به دست نمی آیند هرچند که در قرآن گزاره های طبیعت شناختی داریم.
وی گفت: گزاره های طبیعت شناختی درست در قرآن موجود است اما این ها گزاره های علوم طبیعی نیستند یعنی وجود طبیعیات در قرآن با وجود علوم طبیعی در قرآن ملازمه ندارد. اگر کسی تلقی دقیقی از علوم طبیعی داشته باشد می بیند ریزترین مسئله علوم طبیعی، گزاره باید حل کند ولی در قرآن عمدتاً گزاره ها کلی هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد: یعنی تمام مسئله را با جزئیاتش بحث نمی کند به عنوان مثال سیر تطوری جنین انسان را وقتی موردبحث قرار می دهد به نطفه، علقه و… اشاره می کند که گزاره ای طبیعت شناسی هست اما نمی توان گفت که گزاره دانش جنین شناسی است زیرا در جنین شناسی باید تمام ابعاد موردبحث قرار بگیرد.
خسروپناه اذعان کرد: در قرآن که کتاب هدایت است؛ گزاره ای طبیعت شناختی بدون زبان نمادین و استعاره ذکر می کند اما دقیق تمام ابعاد را بیان نمی کند چون همان مقداری که در هدایت لازم است را مورداستفاده قرار داده است و عمدتاً دلیل ذکر این گزاره ها، آموزش مطالعه طبیعت به صورت الهی است.
وی اشاره کرد: به نظر من آیات طبیعت شناختی قرآن برای این است که به ما یاد بدهد که علوم طبیعی الهی هستند و منشا این نوع نگاه به طبیعت، جهان بینی است. بدین معنی که جهان بینی الهی نگرش عالم را به طبیعت الهی می کند درنتیجه علوم طبیعی آن الهی می شود یا جهان بینی عالم الحادی است و نگاه آن عالم به طبیعت الحادی می شود و درنتیجه آن علوم، علومی الحادی می شوند.
این محقق و نویسنده کشورمان در ادامه اشاره کرد: پس اگر این تلقی بنده را در نظر بگیرید؛ نسبت اسلام با علوم طبیعی نسبت رویکردی است؛ معنی این اسلامیت وصف رویکرد است نه وصف دانش و گزاره های آن.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تشریح کرد: گزاره اسلامی و غیر اسلامی ندارند بلکه رویکرد می تواند از اسلام استفاده کند تا اسلامی شود و به صورت دائم الهی شود؛ اگر به این مهم قائل شویم تعامل حوزه و دانشگاه در بخش علوم طبیعی به این گونه خواهد بود که باید حوزه ها جهان بینی توحیدی و الهی به دانشگاه عرضه کنند که بتواند عالم علوم طبیعی، علوم طبیعی الهی پیدا کند و در اینجاست که تعامل حوزه و دانشگاه در تدوین جهان بینی الهی معنا پیدا می کند و این مهم همان خدمتی که حوزه می تواند در تولید جهان بینی الهی به علوم طبیعی بدهد.
خسروپناه مطرح کرد: در اینجا این سؤال مطرح می شود که نقش این علوم طبیعی الهی و کمکی که می تواند به حوزه نماید کجاست؟
وی گفت: به نظر بنده این مهم در تفسیر برخی آیات می تواند کمک کند مثلاً فرض کنید که درآیات ۶ و ۷ سوره طارق آمده است که خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ یخرج من صلب الرجل وترائب الرجل و اگر ضمیر یخرج را به ماء دافق بزنیم معنا غلط خواهد شد و علوم طبیعی می تواند به ما کمک کند که این ضمیر به انسان برمی گردد و در این صورت معنای این آیه درست می شود ولی بعضی از عالمان قبل از آشنایی شان به علوم طبیعی در تفسیر این آیه و نظیر آن دچار اشکال شده اند ولی این علوم طبیعی تفسیر آیات را تقویت می کند زیرا بعضی از افراد تلاش می کنند با علوم طبیعی آیات را تفسیر جدیدی کنند؛ که به هیچ وجه بدین قائل نیستم.
وی در ادامه افزود: جهان بینی علم کلام و معارف کمک می کند بدین معنی که بخش معارف قرآن و علم کلام تا حدودی حکمت می تواند در اینجا نقش داشته باشد.
خسروپناه اشاره کرد: نقش اسلام در علوم مهندسی که به نظر بنده این نقش را از ۲ بعد می توان دید: می دانید که یک علوم مهندسی داریم و یک علم صنعت داریم علوم مهندسی، نرم افزار است و صنعت، سخت افزار است.
وی تأکید کرد: علوم مهندسی، کاربست علوم پایه است به صورت نرم افزاری در صنعت که خروجی آن صنعت می شود که امری سخت افزاری است. ما از ۲ جهت می توانیم تأثیر اسلام بر علوم مهندسی را ببینیم:
بعد جهت گیری
بعد کارآمدی
این جهت گیری علوم در علوم مهندسی بیشتر آشکار است و کاربرد علوم مهندسی در صنعت روشن است.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تبیین کرد: در علوم مهندسی دو دیدگاه وجود دارد که در دیدگاه اول علوم مهندسی جهت گیری توحیدی و خدمت به خلق باشد و کاربردش، ناظر به صنعتی باشد که برای انسان مفید باشد
وی گفت: دیدگاه دوم علوم مهندسی جهت گیری سرمایه داری داشته باشد و کاربردش سود بیشتر برای سرمایه داران و نفع بیشتراست که به تفکر اومانیستی منتهی می شود.
خسروپناه مطرح کرد: نقش اسلام این است که می تواند به ما کمک کند جهت گیری علوم مهندسی را توحیدی کند و کاربردش را نیز خدمت به نوع بدل سازد.
وی افزود: علوم مهندسی اسلامی که گزاره های آن را از قرآن و سنت استخراج شده و مثل علوم طبیعی است را نداریم و به اعتقاد بنده کسانی که در این راستا فعالیت می کنند، زحمتی بی فایده را متحمل می شوند و به هیچ نتیجه ای نخواهند رسید.
وی تبیین کرد: در این حوزه می توان از مباحث معارفی قرآن و علم کلام کمک گرفت تا جهت گیری علوم مهندسی، جهت گیری توحیدی شود و از اسلام می توانند در حوزه کاربرد علوم مهندسی کمک بگیرند که کاربرد علوم مهندسی کاربردی بشری و خدمت به بشر باشد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اذعان کرد: در بعد کاربرد اسلامی علوم مهندسی فقه می تواند بسیار کارساز و راهگشا باشد و لازمه این مهم داشتن فقه صنعت و مهندسی است.
وی یادآور شد: درواقع ازاین جهت می توانیم علوم مهندسی اسلامی و کارآمد داشته باشیم که خدمتی است که حوزه با کمک علم کلام، معارف قرآن و فقه می تواند به علم مهندسی داشته باشد و آن را توحیدی و کارآمد در مسیر مقاصد بشری بکند. علوم مهندسی که رویکرد الهی، توحیدی، کارآمدی و هدایت گرانه شکل گرفت چه تأثیری می تواند بر حوزه داشته باشد؟
خسروپناه در جواب این سؤال گفت: علوم مهندسی با رویکرد و جهت گیری اسلامی می تواند نگاه فقها را به موضوعات دقیق کند به گونه ای که اگر حکمی صادر کند بر اساس شناخت دقیق از موضوعات باشد.
وی مطرح کرد: اکنون بعضی از فقها در مورد رسانه اظهارنظر می کنند که تصویر دقیقی از رسانه ندارند و به کرات گفته اند به طور مثال که رسانه همانند چاقو است و می توان هم استفاده درست و هم استفاده غلط از آن نمود.
وی اشاره کرد: در حقیقت در رسانه آن قدر مبانی الحادی نفوذ کرده است که کارایی اش کار آیی غیر هدایت گرایانه است.
وی در ادامه یادآور شد: ما حتماً نیاز به تلقی جدید از فضای مجازی با مبانی و کارکرد خاص که بتوانیم حکم بدهیم، داریم لذا اگر ما با کمک اسلام در بخش معارف قرآنی، کلام و فقه بتوانیم علوم مهندسی را توحیدی کنیم، علوم مهندسی توحیدی نیز می تواند تأثیرگذاری بر موضوع شناسی فقها داشته باشد و تعاملی کاربردی بین حوزه و دانشگاه ایجاد کند.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: اگر این ۳ تعامل شکل بگیرد درواقع می توان در بخش علم حوزه و دانشگاه باهم به تمدن سازی بپردازند زیرا مهم ترین مؤلفه تمدن علم است.
وی ادامه داد: مأموریت علوم انسانی، کشف جامعه، شناخت آن و تدبیر جامعه است و نمی توانیم این ادعا را داشته باشیم که جامعه اسلامی با حکومت اسلامی در کنار علوم انسانی سکولار باشد.
وی یادآوری کرد: علوم انسانی در کشور ما به ۲ بخش تلقی می شود: علوم انسانی به معنای عام است که از آلمان به ایران رسیده است، علوم بنیادی نیز بخشی از علوم انسانی است مثل فلسفه، اخلاق و … و علوم جامعه شناسی
وی تبیین کرد: این در عرض هم بودن علوم انسانی و علوم اجتماعی تلقی آمریکایی هاست و آلمانی ها برای علوم انسانی معنی عام قائل هستند ولی در کشور ما هردو تلقی وجود دارد که به لحاظ رشته علوم اجتماعی را جزء علوم انسانی می دانیم و به لحاظ تقسیم ساختاری و دانشکده ای، دانشکده های علوم انسانی و اجتماعی از هم مجزا هستند.
خسروپناه مطرح کرد: علوم بنیادی مثل فلسفه، عرفان و غیره ارتباطشان با اسلام روشن است. درواقع نقش اسلام در فلسفه، عرفان و اخلاق نقش حداکثری است.
وی افزود: عالمان ما از بسیاری از مسائلی که در فلسفه و عرفان است، استفاده کرده اند و بااینکه روش فلسفه عقلی است، هدایت گری اسلام در مباحث فلسفی و مخصوصاً در مباحث عرفانی خیلی اساسی بوده و با برهان مسائل فلسفی را تبیین می کردند.
وی در ادامه مثالی زد: اگر در آثار ابن عربی نظر کنیم می بینیم که قدم به قدم از نصوص دینی در حوزه عرفان استفاده کرده است که نتیجه می گیریم که تأثیر علوم انسانی بر این علوم بسیار فراوان است.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تشریح کرد: تأثیری که اسلام بر علوم اجتماعی دارد که مبانی آن را فلسفه و عرفان و غیره تشکیل می دهد و در همه جهان نیز شاهد این اتفاق هستیم. به طور مثال، نظریات مازلو متأثر از فلسفه اگزیستانسیالیسم و همچنین نظریات پیاژه متأثر از فلسفه کانت است.
خسروپناه افزود: اصولاً زیرساخت و زیربنای همه نظریات علوم اجتماعی، اقتصاد و تربیت و غیره، علوم فلسفی است. اما علوم اجتماعی ۳ کار مهم را داراست: توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب.
وی تبیین کرد: این تقسیم بندی را در تحقیق کتابخانه ای ـ میدانی با کمک جمعی از اساتید علوم اجتماعی به دست آوردم که تمام گزاره های علوم اجتماعی مربوط به انسان مطلوب که عنوان کلی است، انسان محقق مثل نظریه دورکیم در باب خودکشی و بعضی از گزاره ها در علوم اجتماعی ناظر به تغییر انسان محقق به انسان مطلوب است.
وی گفت: ابتدا باید دید اسلام در این سه حوزه علوم اجتماعی چه تأثیری دارد. نقش اسلام در تبیین انسان مطلوب و گزاره های اسلام حداکثری است و مثل علوم طبیعی نیست که اسلام رویکرد توحیدی در شناخت طبیعت به ما می دهد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: در این حوزه نباید اخباری مسلک باشیم که در این صورت به نتیجه ای نخواهیم رسید و باید از روش اجتهاد بهره برده و از طریق آیات و روایات انسان مطلوب را به دست آورد.
وی عنوان کرد: در توصیف انسان محقق، می خواهیم جامعه ای را بشناسیم و به عنوان مثال وضع معنویت امسال نسبت به سال گذشته در ایران را موردبررسی قرار دهیم و این مهم نیاز به تحقیق میدانی و مطالعه دارد.
وی اشاره کرد: این نوع مطالعه انسان محقق را نمی توان با استفاده از مطالعه قرآن و سنت بررسی نمود زیرا که قرآن و سنت که دو منبع مهم اسلام هستند صرفاً درس هدایتی هستند و ما در توصیف انسان محقق می خواهیم انسان تحقق یافته را بشناسیم و تا این شناخت را حاصل نکنیم نمی توانیم درباره آن تصمیم بگیریم که یکی از مشکلات اساسی در کشور ما در حوزه علوم اجتماعی که بودونبودش یکسان است در این مهم است.
خسروپناه تبیین کرد: زلزله ای در این اواخر در کرمانشاه که اتفاق افتاد ازآنجایی که آماری از جمعیت روستاهای آن در دسترس نیست منجر شد که آماری که از کشته های آن اعلام می شود، آمارمتقنی نباشد زیرا تحقیق میدانی در این زمینه نشده و از انسان محقق شناختی ندارند این کاری است که باید با روش های تجربی و آماری به دست آورد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران یادآور شد: در تغییر انسان محقق به انسان مطلوب بایدونبایدهایی دارد که در اینجا نقش اسلام نقشی پررنگ است زیرا فقه، عرفان و اخلاق، بایدونبایدهایی دارد که با کمک تحقیقات تجربی و میدانی می تواند مؤثر باشد.
وی گفت: در حقیقت تعامل اسلام و علوم انسانی خیلی پررنگ تر از اسلام در تعامل با علوم طبیعی و مهندسی است بنابراین بخش وسیعی از بسترسازی تعامل حوزه و دانشگاه در حوزه علوم انسانی به صورت جدی تر دیده می شود زیرا حوزه هرچقدر بتواند فقه های خاصی را تقویت کند همانند: فقه الاجتماع، فقه التربیه، فقه الاداره و فقه الاقتصاد و غیره و حوزه همچنین اخلاق های خاص را تقویت نماید و درواقع در تغییر انسان محقق و انسان مطلوب، حوزه نقش کلیدی دارد.
خسروپناه اشاره کرد: نقش حوزویان در تعامل با دانشگاهیان در عرصه علوم انسانی بیشتر در ساحت اول و سوم است یعنی توصیف انسان مطلوب و تغییر انسان محقق به مطلوب است.
وی در ادامه گفت: نقشی که دانشگاهیان بیش از حوزویان به عهده دارند عمدتاً در ساحت دوم، توصیف انسان محقق است چراکه هرچه انسان محقق را با تحقیقات آماری دقیق تر توصیف کنند؛ هم جامعه را بهتر می شناسیم و هم کمک می کند به فقه های مضاف و خاص که بایدونبایدش را استنباط می کند.
وی یادآور شد: قرآن و سنت دو منبع مهم هستند و نقش عقلی که فقها بدان قائل هستند عقل اجتهاد گر است. همه فقها در طول تاریخ اسلام، عقلی را که منبع دین دانستند؛ دارای تعریف خاصی از عقل است و اگر این چنین نبود همه علوم که با تجربه به دست بیاید علم دینی به شمار می رفت.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در انتها افزود: در عرصه علوم انسانی اسلامی به دلیل گزاره های درونش قادر به استفاده از قرآن و سنت هستیم.